Sportul Popular, iulie 1951 (Anul 6, nr. 1893-1910)

1951-07-02 / nr. 1893

PROLETARI OE TOATE ȚĂRILE, Mifi-Va ! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ȘI SPORT DE PE LANGA CONSILIUL DE MINISTRI ŞI AL CONFEDERATIEI GENERALE A MUNCO DIN R. P. R. ANUL VI Nr. 1893 Luni 2 Iulie 1951 Măreaţa aniversare a Partidului Comunist Chinez Partidul Comunist Chinez a împlinit 30 de ani de existenţă, 30 de ani de lupte eroice pentru libertatea şi independenţa poporului chinez, pentru binele celor ce muncesc. _ ,, .*. , ^ , , Popoarele lumii am urmărit cu admiraţie gloriosul drum de luptă al comuniştilor chinezi pentru eliberarea Chinei de sub jugul feudal şi colonial. Măreţia sarcinii pe care şi-a asumat-o Partidul Comunist Chinez constă în aceea că el a pornit la transformarea uriaşei ţări din inima Asiei, pe care imperialiştii au ţinut-o atâta amar de vreme în robie, într’o ţară libera, in care poporul să poată folosi imensele bogăţii ale solului şi subsolului, într'o ţară puternică aflată astăzi in primele rânduri ale lagărului păcii şisocialismului. Partidul Comunist Chiffez, sub conducerea lui Mao Tse Dun, a putut duce poporul chinez la victoria revoluţiei populare, la făurirea Republicii Populare Chineze, pentru ca la baza întregii sale activităţi au stat şi stau nemuritoarele învăţături marxist-leniniste. Educând pe Membrii săi în spiritul celui mai înflăcărat patriotism şi a devotamentului fără margini, faţă de cauza comunismului, făurind armata populară şi frontul unic de lupta al poporului chinez. Partidul Comunist Chinez a condus poporul la victoria de importanţă istorică asupra feudalismului si imperiatismului Crearea Republicii Populare Chineze a constituit cel mai mare eveniment mondial de după Marea Revoluţie Socialistă din 9 Octombrie. Astăzi se desfăşoară în Ciina transformări epocale. Cu ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietice, China a pornit pe calea industrializări; neîncetat se ridică noi uzine şi întreprinderi economice, neîncetat se schimbă faţa ţării, se schimbă viaţa poporului chinez. Imperialiştii americani privesc, cu ură aceste minunate transformări. Ei au cotropit Taiwanul, străvechi teritoriu chinez şi urmăresc si extindă asupra Chinei criminalul război desfinţuit în Coreea. Dar poporul chinez veghează pentru a ni-şi mai pierde niciodată libertatea cucerită cu atâtea jertfe, cu atâta eroism. Bravi voluntari chinezi luptă umăr la umăr alături de viteaz, popor coreean, dând lovituri nimicitoare canibalilor americani şi sateliţilor lor. Creşte şi înfloreşte China nouă. Nimeni şi nimic nu o poate opri de pe drumul ei spre bună stare, spre socialism. Alături de toate celelalte domenii de activitate, sportul capătă o desvoltare din ce în ce mai mare. Mişcarea de culturi flască şi sport a devenit o preocupare permanentă a guvernului chinez, cere acordă un sprijin netimilat desvoltării sportului de masse. La cea de a 30-a aniversare a gloriosului Partid Comunist Chinez, gândurile tuturor oamenilor iubitori de pace de pe întreg glupul, se îndreaptă cu dragoste și admirafie către viteazul popor chinez, căruia li doresc numeroase succese. Fiecare nouă victorie, fiecare nou succes obţinut de poporul chinez pe drumul construirii socialismului, consitue im aport adus măreţei cause a luptei pentru pace Ziua Aviaţiei Sovietice Gri a fost sărbătorită în Uniunea Sovietică Ziua Aviaţiei, zi care in fiecare an se transformă Într’o mare sărbătoare a Întregului popor. Geniul marelui popor rus a dat omului minunata posibilitate de a stăpâni aerul. Primul om care a sburat a fost un rus, iar deasupra cerului Rusiei a sburat primul avion. Grefatorii partidului bolşevic şi ai măreţei Uniuni Sovietice, V. I. Lenin şi I. V. Staln, au acordat încă din primele zile ale puterii sovietice o mare atenţie desvoltării aviaţiei. Sub conducerea marelui Staln, poporul sovietic a înzestrat aviaţia sa cu tehnica cea mai avansată din lume, a crescut şi a educat cadre minunate de specialişti, aviatori pe care poporul îi numeşte cu dragoste „şoimi stalinişti“. In anii Marelui Război de Apărare a Patriei, aviaţia sovietică, alături de toate forţele armatei, şi-a îndeplinit cu cinste datora faţă de patrie. Aviatorii sovietici au distrus peste 75.000 de aparate vrăjmaşe, aducând o contribuţie importantă la realizarea istoricei victorii împotriva hoardelor fasciste. O deosebită desvoltare a luat şi aviaţia sportivi. In lista recordurilor mondiale publicate recent de către Federaţia Avatică Internaţională, numele sportivilor aviatori sovietici sunt menţionate de 75 ori. In fiecare an, ziua flotei aeriene sovietice constituie o strălucită demonstraţie a succeselor repurtate de măreaţa aviaţie sovietică, aviaţie pusă in slujba construrii comunismului, aviaţie care îşi închină activitatea ei de zi cu zi muncii paşnice şi creiatoare a poporului soviet, fiind strajă neclintită pentru apărarea măreţei sale patrii. Campionatele de natafie pe asociaţii A SIBIU (prin telefon). — In oraşul nostru s’a disputat finala campionatului de nataţie al asociaţiei Avântul. Intre cei 52 concurenţi care au luat startul probelor nu fost numai 4 fete, ceea ce arată că în această privinţă mobilizarea nu a fost bună. Organizarea concursului a fost slabă, însă participanţii s’au remarcat printr’o disciplină şi ordine perfectă. Dintre rezultatele obţinute cu acest prilej, cote mai bune sunt: Seniori: — 400 m. liber: Betzky (Baia Mare) 0.55.0; 100 m, spate: Stoff (BM) 1.41.6; 50 m, grenadă: Tevai (Oradea) 55.1; ton m. bras: Friederitschko (BM)1.31.2 Juniori: 100 m. liber: Stefiici (Oradea) 1.31.2. 21 înnotători ai asociaţiei Avântul au fost reţinuţi în cantonament pentru Campionatele interasociaţii, care se dispută la Sibiu începând de vineri 6 iulie. Finalele Campionatului de nataţie al asociaţiei ştiinţa se dispută luni şi marţi în Oraşul Stalin. B Asociaţia Flamura Roşie şi-a programat finalele la Mediaş, unde miercuri se vor întâlni campionii fazei de zonă. 60 de înnotători ai asociaţiei Progresul se găsesc în cantonamentul organizat de această asociație la Sibiu. în acest nimăr: ■ Deschiderea concursurilor pe ţară de sbor fără motor (pg. 2)) ■ Casa Centrală a Armatei a câştigat concursul de tir desfăşurat pe poligonul „Gh. Vasilichi” (pag. 2-3). B Flamura Roşie Arad, Progresul I.C.O., Locomotiva Timişoara, eliminate în optimile de finală ale Cupei R.P.R. la fotbal (pag. 3-a). B Faza de zonă a Campionatelor Universitare (pag. 3-a). B Marele Premiu motociclist al R.P. Ungare. (pag. 4-a). ■ S.M.T.C.F. Bucureşti a câştigat campionatul de baschet la fete şi băeţi. ■ Flamura Roşie Industria Lânii — se menţine in fruntea clasamentului Campionatului de polo al R.P.R. (pag.1 4-a) 4 Pagini 5 lei Sosirea in prima etapă a , Circul tului R.P.R“. După o luptă strânsă, G. lonifă (CCA) câştigă la sprint in fata lui N. Maxim(Dinamo). — Clişeul nostru reprezintă sprintul final care s'a desfăşorat in faţa unui numeros public. ! Flamura Roşie (pe echipe) conduce in clasamentul general al Circuitului Ciclist al R. P. R. — Marin Nicutoaeu (H. toyte) • cAştigat etapa a doua. • — O. PantaMBOI (CCA) a preluat „tricoul griban” IAŞI, (prin telefon). — • Etapa Focşani-l»ri (228 km.) » fost caracterizată prin numeroasele pane avute aproape de către toţi concurenţii. Drumul deosebit de dificil a împiedicat pe alergători să realizeze o medie orară ridicată, rulându-se în general, destul de încet. După câteva sute de metri de la Focşani încep primele pane: sparg Noritadian şi Brutaru. Ştefan Petrescu dă roadasa lui Norhadian, care ajunge imediat plutoni». Sparg apoi Creţu, Ioniţă — purtătorul „tricoului galben" — şi Marin Niculescu. Din cauza pietrişului ascuţit care acoperă şoseaua, plutonul rulează încet şi regulat, cei care vor rămâne in urmă din dferite motive, îl vor ajunge cu destulă uşurinţă. Astfel, Drăgănescu şi Amza care dintr’un minunat spirit de echipă i-au dat pe rând lui Marin Niculescu câte o roată de a lor când acesta era accidentat, reuşesc să reintre in pluton. La kilometrul 13 incepe o porţiune de drum cu piatră, şi odată cu aceasta se Înregistrează şi mai multe pane. Pe romi sparg Nagy, Badea, Creţu, Moraru, Ştefan, Pe- trescu, Toncu şi Istralie. De la km. 35 începe o ploaie foarte puternică, aproape o furtună. Tot aici Tucu Stănescu ii dă roata sa lui Marin Niculescu, care spărsese. Nimic nu tulbură calmul plutonului deşi s-au parcurs 50 km., cu excepţia unui vânt deosebit de puternic şi, bineînţeles, a inevitabilelor pane cărora le cad acum victime Spuibatu, istrate, Ştefan Borş şi Amza. La 24 km. de Bacău plutonul începe să se agite, încearcă o evadare Ştefan Popescu. Nu reuşeşte. Apoi ţâşneşte Bostan care a un avans de 200 m., Naidin, Dumitru Constantin, Dizncu şi Dolete se avântă după fugar. Restul plutonului, începe să tragă puternic, principalii animatori fiind cicliştii de la C. C. A. In Bacău, primar intră Naidi», urmat de C. Dumitru, Toncu, Bostan, Dolere, După un ainut şi 45 secunde trece şi grosul plutonului, condus de Ticu Stănescu şi Marin Niculescu. După ieşirea din Bacău Încep tentativele de evadare. Prima este a lui Ioniţă, care este ajuns după 2 km. Apoi ţâşneşte Doncu. Plutonul pare epuizat şi in plus Doncu, aşa cum de altfel va alerga singur încă aproape 100 km., rulează excepţional de bine. La 12 km. de Roman, Doncu are un avans de 3.min. Bârutaru şi Martie Ştefănescu trag puternic, dar eforturile lor rămân fără rezultat. Doncu merge foarte bine şi la Roman are un avantaj de 4 mn. 33 (Continuare in pag. 2-a) Sărbătorească a fost festivitatea de închidere a anului şcolar, care s’a desfăşurat ori pe Stadionul Republicii, f.? Mii de elevi şi eleve, care în curând vor duce lumina cărţii şi a ştiinţei in toate colţurile Republicii noastre dragi, au manifestat hotărirea lor de a se pregăti cât mai temeinic pentru a deveni harnici constructori ai socialismului. Tovarăşii Nicolae Papasai-Doreanu, ministru al învăţământului Public şi Paul Cornea, Secretar al C.C. al U.T.M., au arătat în discursurile pe care le-au rostit, succesul pe care l-au obţinut elevii şi elevele din ţara noastră un amil şcolar ce s’a terminat de curând, succes care însemnează o importantă contribuţie a tineretului nostru studios la munca de făurire a unei lumi noi, la lupta pentru pace. S’au acordat apoi premii şi diiprome şcolilor şi elevilor care s’au evidenţiat în acest an la învăţătură, după care sute de elevi şi eleve din Capitală, îmbrăcaţi în minunate costume, au executat cu măestrie dansuri populare sovietice şi româneşti, gimnastică FGMA şi GMA, înscriind cu trupurile lor, lozincile: „Slavă lui Stalin" şi „Luptăm pentru Pace“. Mult aplaudat a fost şi corul, alcătuit din aproape o mie de elevi şi eleve, care a cântat marştri şi melodii sovietice şi româneşti. Această festivitate a avut loc odată cu desfăşurarea în Capitală a finalelor campionatelor şcolilor medii. La atletism întrecerile au fost foarte disputate, realizat alu-se trei recorduri de juniori la probele de 1500 m., 400 m. băieţi, şi aruncarea greutăţii fete. Iată rezultatele înregistrate la atletism : Fete: 100 m. plat: 1. Ema Konrad (Cluj) 12,9 sec.; 2. Alexe Stella (Constanţa) 13,0 sec.; 3. Ludmila Vasiliev (Ploeşti) 13,5 sec.; 400 m. plat: 1. Tamara Ghebiuc (Bacău) 64,5 sec.; 2. Aurora Farkas (Cluj) 65,8 sec.; 3. Wilma Korik (Oraşul Stalin) 68,0 sec.; Lungime: 1. Elisabeta Nemetz (Sibiu) 4,76 m.; 2. Sanda Grosu (Bucureşti) 4,53 m.; 3. Elsabeta Mateescu (Baia Mare) 4,32 m. Inălime : Elena Ionescu (Galaţi) 1,43 m.; 2. Ella Soos (Oradea) 1,40 m.; 3. Ena Hielt (Bucureşti) 1, 35 m.; Aruncarea greutăţii: 1. Lia Manoliu (Bucureşti) 11,32 m.; ■— nou record de iunicare al RPR —; 2. Ilona Miklós (Cluj) 11, 08 m.; 3. Maria Nichita (Arad) 10,75 m.; Aruncarea discului : Lia Manoliu (Bucureşti) 36,23 m.; 2. Roza Nagy (Cluj) 32,09 m.; 3. Ecaterina Vornicu (P. Neamţ) 31,92 m.; Băieţi : 100 m : Ştefan Bălan (Cluj) 11,5 sec.; 2. Constantin (Continuare în pag. 2-3) Eri pe Stadionul Republicii FESTIVITATEA DE ÎNCHIDERE A ANULUI şiOLAR Rezultate rsmahcabie obţinute în graşele campionatelor şcolilor medii