Sportul Popular, noiembrie 1952 (Anul 7, nr. 2139-2154)

1952-11-22 / nr. 2150

Teodorescu Teiuş ii deschide pe D. Manoileanu, care se pregăteşte să prindă balonul. De observat spaţiul creat intre D. Zamfir şi G. Petrescu şi pe care Teodorescu putea să-l folosească pentru a-şi continua acţiunea începută. (Fază din jocul Locomotiva Gr. Roşie-Dinamo, 6-3). Locomotiva Griviţa Roşie şi Dinamo se întâlnesc in finala campionatului de rugbi Pe Stadionul Tineretului va avea loc finala la juniori Campionatul divizionar de rugbi programează pentru Duminică, la ora 10, pe Stadionul Republicii, ultimul joc din cadrul competiţiei din acest an, cea de a doua finală, pe care şi-o dispută capii celor două serii — Locomotiva Griviţa Roşie şi Dinamo. Este pentru a doua oară în istoria rugbiului nostru, când o finală de campionat se dispută după sistemul tur-retur, sistem mult mai just pentru finalişti şi care permite stabilirea unui clasament just, în care echipa cea mai bună va cuceri titlul. Anul trecut s-au întâlnit echipele Dinamo şi Aripile R. P. R., iar acum Dinamo are din nou cinstea de a-şi disputa finala în tovărăşia jucătorilor feroviari. După cum se ştie, primul joc al finalei a revenit Locomotivei Griviţa Roşie, cu un scor strâns: 6-3. Publicul care a urmărit săptămâna trecută întâlnirea dintre finalişti a putut să vadă că ceferiştii şi-au bazat jocul pe acţiunile înaintării, unde au marcat o clară superioritate tehnică şi mai multe mijloace tactice, în vreme ce dinamoviştii s’au dovedit mai buni în jocul la mână, care le-a şi permis dealtfel să domine în partea a doua a matchului. Desigur că ambele echipe au avut de învăţat din prima lor întâlnire, aşa încât jocul de mâine este aşteptat cu justificată nerăbdare de iubitorii rugbiului, care vor să vadă o întrecere de un ridicat nivel tehnic, aşa cum pot furniza echipele Locomotiva Griviţa Roşie şi Dinamo. Programul de rugbi al acestei Duminici este complectat cu finala a doua a campionatului de juniori, care se va desfăşura la ora 14, pe Stadionul Tineretului, între Spartac R.R.P.R. şi Ştiinţa Cluj. Prima finală s-a terminat cu scorul de 0-0. „Cupa Sfatului Popular“ un succes al boxului bucureştean După două luni de însufleţite întreceri, competiţia de box „Cupa Sfatului Popular” a luat sfârşit. Angrenând un mare număr de boxeuri din toate categoriile într’o intensă activitate competiţională, popularizând această disciplină sportivă în diferite raioane ale Capitalei, oferind totodată un bun prilej pentru afirmarea tinerelor elemente. „Cupa Sfatului Popular’’ a însemnat un deosebit succes al boxului bucureștean. La capătul întrecerii din acest an, după terminarea tuturor întâlnirilor, se pot trage unele importante învăţăminte. Astfel, în primul rând, trebue remarcat că asemenea întreceri de box se bucură de un mare interes printre oamenii muncii din Capitală. Intr’adevăr, la toate reuniunile „Cupei Sfatului Popular’’ au asistat numeroşi spectatori, iar la întrecerile din ultima etapă a acestei competiţii sala Floreasca s’a dovedit reîncăpătoare. întâlnirile au fost disputate, în general, cu o vie însufleţire. Majoritatea boxeurilor au luptat cu o dârzenie deosebită şi — de multe ori — matchurile s’au ridicat la un bun nivel tehnic. In alcătuirea regulamentului „Cupei Sfatului Popular” ne-am străduit să găsim o posibilitate pentru angrenarea boxeurilor din toate categoriile — de la juniori şi începători până la boxeuri de categoria I şi maeştri ai sportului. Această problemă a fost rezolvată prin fixarea celor trei etape ale competiţiei, etape care au dat posibilitate boxeurilor cu clasificare inferioară să se califice pentru reuniunile următoare în care s-au întâlnit cu boxeuri fruntaşi din Capitală. „Cupa Sfatului Popular” a prilejuit remarcarea unor boxeuri de frunte, care au demonstrat cu această ocazie o foarte bună pregătire tehnică, fizică şi moral-volitivă. Astfel, se cuvine subliniată comportarea lui Constantin Dumitrescu (Ştiinţa I.C.F.), Gheorghe Zamfirescu (Metalul 23 August), Mircea Mihai (Dinamo), Mihai Ambruş (C.C.A.), Petre Zaharia (Locomotiva Griviţa Roşie), Marin Cristea (Metalul Mátyás Rákosi). Comportarea acestora a însemnat, sub toate aspectele, un bun exemplu pentru tinerii boxeuri. De asemenea, în cadrul reuniunilor „Cupei Sfatului Popular”, maestrul sportului Nicolae Linca (Dinamo) a arătat un remarcabil progres tehnic. El a arătat — în special în întâlnirea cu Marin Ciobanu — o mai mare preocupare pentru îmbunătăţirea stilului de box. Maestrul sportului Nicolae Linca va trebui să persevereze pe acest drum, să-şi însuşească necontenit din minunata experienţă a boxului sovietic, împletindu-şi forţa şi rezistenţa sa deosebită cu o temeinică pregătire tehnică. Un aspect negativ al competiţiei a fost faptul că unii antrenori, in dorinţa de avea cât mai mulţi participanţi la ,,Cupa Sfatului Popular’’, s’au grăbit să înscrie în prima etapă un mare număr de boxeuri începători, fără a lua în considerare dacă acești începători au un renim de pregătire necesară pentru un match public. Din această cauză, nivelul primelor întreceri — desfășurate pe terenul Progresul I.T.B. — a lăsat mult de dorit. In viitor, antrenorii şi instructorii de box vor trebui să ţină seamă de gradul de pregătire al boxeurilor pe care îi prezintă în ring. De asemenea, tot la capitolul insuficientei pregătiri tehnice trebue arătat că este inadmisibil pentru un boxeur cu experienţa lui Gheţu Velicu (Dinamo) să practice un box atât de rudimentar, aproape în totală contradicţie cu regulamentul. In „stilul” lui Gheţu Velicu abundă loviturile cu mănuşa deschisă, boxul periculos cu capul înainte, ţinerile, împingerile şi alte obstrucţii. Antrenorul Const. Nouf va trebui să studieze temeinic posibilitatea îndreptării stilului de box al lui Gheţu Velicu, deoarece calităţile fizice ale acestuia îi pot permite să devină un bun boxeur. Comportarea judecătorilor şi arbitrilor la reuniunile „Cupei Sfatului Popular” a fost bună. Trebue remarcat că arbitrii noştri au început să se acomodeze cu noul regulament şi că, în majoritatea cazurilor, deciziile lor sunt prompte şi juste. „Cupa Sfatului Popular” s-a bucurat de succes. Acest succes trebue să însemne pentru comisia orăşenească de box-Bucureşti un îndemn de a organiza tot mai multe competiţii de acest fel, angrenând boxeurii bucureşteni într'o continuă şi intensă activitate. NICOLAE CORNEA vicepreşedinte al Sfatului Popular al Capitalei, preşedintele comisiei orăşeneşti de box, Bucureşti. Despre jocul Locomotiva Griviţa Roşie — echipa uzinelor „Stalingrad“ din Braga întâlnirea de fotbal dinre echpa Locomotiva Griviţa Roşie şi echipa uzinelor „Stalingrad“ din Praga a fost de un nivel tehnic satsfăcător. Dar ceea ce a constituit calitatea principală a matchului a fost rapiditatea cu care s’a jucat din primul şi până în ultimul minut. In prima repriză echipa noastră a jucat mai tehnic, în schimb echipa română a construit atacuri mult mai periculoase. In partea a doua a jocului, echipa noastră nu a putut să-şi desfăşoare jocul normal datorită greşelilor făcute, printre care ţinerea exagerată a balonului de către unii jucători ca de pildă Zdarsky. Locomotiva Griviţa Roşie a jucat un fotbal de calitate. Am fost plăcut surprins de valoarea jocului echipei române şi în special de rapiditatea şi de eficacitatea unora dintre jucători (Filote şi Zapis), ca şi de sobrietatea şi siguranţa stoperului Androvici. In principalele posturi ale echipei sunt jucători bine pregătiţi, pe care se bazează îndeosebi jocul echipei şi care contribue efectiv la o comportare bună. înaintaşii trag precis şi puternic la poartă, chiar şi de la distanţă, şi execută dese schimburi de locuri, fiind în continuă mişcare. Echipa română utilizează pasele scurte, pe jos, şi in general jucătorii ştiu să se orienteze bine pe teren, plasându-se acolo unde cere situaţia jocului. Tot un fapt pozitiv îl constitue plasamentul jucătorilor români la degajările portarului lor, astfel că acesta poate trimite mingea cu adresă. Deficienţe sunt destul de puţine, după părerea mea, in jocul echipei Locomotiva Griviţa Roşie Cred că Filote greşeşte atunci când, deşi şi-a depăşit adversarul direct datorită vitezii sale, înaintează pe linia de tuşă către colţul terenului, în loc să fugă direct către poartă. Mişcându-se in direcţia colţului terenului el îşi creiază un unghi dificil, din care se trage mult mai greu. Deasemeni, jucătorii Locomotivei trebue să se preocupe mai intens de perfecţionarea preciziei paselor. Şi acum, câteva cuvinte despre componenţii echipei Locomotiva. Popa nu a avut siguranţă în intervenţii. Dungu mi s’a părut mult mai bun, având eşiri oportune şi dovedind plasament in apărarea loviturilor la poartă. Ritter a fost mai bun decât Macri, care a căutat să suplinească lipsurile sale tehnice prin voinţa cu care a luptat. Despre Androvici am mai vorbit. Lungu şi Ruzici au avut uneori momente de nesiguranţă. Cei mai buni din atac au fost, cum am arătat, Zapis şi Filote. Dintre iuteri, Roman a fost mai hotărît (căutând să se afle mereu în apropierea balonului) decât Ferenczi. Incze II nu a fost suficient utilizat. In ansamblu, Locomotiva Griviţa Roşie este o echipă valoroasă şi am primi-o cu multă plăcere la Praga. Echipa uzinelor „Stalingrad“ din Praga a fost mai bună din punct de vedere tehnic, dar a fost depăşită de echipa română în ceea ce priveşte viteza. In această întâlnire, jucătorii noştri nu au dat dovadă de calmul necesar şi au făcut greşeli. Nu au pasat cu precizie şi au încercat să joace pe sus, lucru care a constituit un avantaj pentru jucătorii Locomotivei. Cei mai buni jucători ai noştri au fost Zdarsky şi Tomas, care In prima repriză s'au comportat ca adevăraţi interi. In partea a doua a jocului insă, au abuzat de driblinguri inutile şi, deci, au frânat acţiunile Înaintării. Din linia de mijlocaşi, neaşteptat de bine a jucat Cermak. Rubas a fost mai atent şi mai prompt în intervenţii decât Krasl. Dvorak (care are numai 18 ani) a susţinut primul său joc internaţional şi sunt mulţumit in general de felul cum s’a prezentat. Trebue să înveţe jocul , corpul. Sedlacek, extremul stânga, trebue să exerseze lovirea mingii cu piciorul drept, iar Kvapil mai are lipsuri In privinţa plasamentului la acţiunile de pe partea sa. Hanaeek a apărat bine, deşi a primit cinci goaluri (dintre care unul singur era parabil). Arbitrul Bölöny a arbitrat foarte bine în prima repriză. In schimb, în repriza doua a fost de nerecunoscut. Jocul cu Locomotiva Griviţa Roşie ne-a ajutat foarte mult în aceea că am putut să vedem punctele slabe ale echipei noae. Matchul a constituit totodată o foarte bună şi utilă verificare în vederea viitoarelor întâlniri pe are le vom susţine în R.P. Albania. Echipei Locomotiva Griviţa Roşie îi doresc mult succes în viitoarele întâlniri din cadrul Diviziei A, unde sunt sigur că va juca un rol important. ANTONIN LANDAUS antrenorul echipei uzinelor „Stalingrad“ din Praga Să consolidăm frumoasele succese obţinute competiţia „Cupa Oraşelor” la gimnastică in cea de a doua zi de concurs din cadrul competiţiei „Cupa Oraşelor“ la gimnastică s-au întrecut echipele masculine reprezentative ale oraşelor Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Oraşul Stalin, ca şi un număr de gimnaşti care au participat individual în întreceri. Primul loc a revenit pe drept echipei oraşului Bucureşti. Din echipa câştigătoare fac parte tinerii gimnaşti Nicolae Covaci, Dan Mateescu, Nicolae Pietroiu, Ludwig Navrodarsky, Zoltán Dobransky, Cornel Baliţă, Nicolae Ştefănescu şi Iosif Pongratz, elemente cu mari posibilităţi de desvoltare. Totalizând 365,70 puncte, echipa oraşului Bucureşti a dovedit în general o bună pregătire tehnică şi fizică. Gimnaştii din echipa Capitalei s-au evidenţiat în mod deosebit la paralele şi inele, aparate unde au lucrat cu multă precizie. La paralele, de pildă, ei au obţinut note peste 8,60. Gimnaştii bucureşteni s’au prezentat însă nesatisfăcător la cal cu mânere, probă la care dealtfel s’au prezentat nepregătiţi şi ceilalţi concurenţi, majoritatea din ei dând dovadă de lipsă de forţă şi precizie. O bună impresie a făcut echipa oraşului Cluj, clasată pe locul II, la o diferenţă de 12,20 puncte de echipa învingătoare. Gimnaştii clujeni s’au prezentat pe linia comportării lor obişnuite, din rândul lor remarcându-se in special Alfred Molnár şi Francisc Szigetti. Pe ultimele două locuri găsim echipele reprezentative din Timişoara şi Oraşul Stalin, care au obţinut 330,85" şi — respectiv — *105,25 puncte. Diferenţa de punctaj dintre primele două şi ultimele două echipe oglindeşte perfect gradul de pregătire al gimnaştilor respectivi. Este adevărat însă că gimnaştii din Timişoara şi Oraşul Stalin au avut de luptat cu adversari care, pe lângă pregătirea lor tehnică superioară, au la bază o mare experienţă de concurs, deci mai multă rutină. Remarcăm pentru frumosa lor comportare pe gimnaştii Iacob Tomna din Timişoara şi pe Nicolae Iatu din Oraşul Stalin. Primul a obţinut in clasamentul pe aparate locul doi la inele şi următorul acelaş loc la cal cu mânere. Făcând o comparaţie între nivelul de pregătire al gimnaştilor şi al gimnastelor participante în finala competiţiei „Cupa Oraşelor“ se poate constata că acesta este cât se poate de apropiat. Astfel, in timp ce media maximă obţinută de băeţi la individual compus este de 54,75 puncte, prima clasată la fete a totalizat 53,35 puncte. In acelaş timp, al 20-lea clasat la băeţi a realizat 50,40 puncte, iar gimnasta clasată pe acelaş loc 50,10 puncte. Mediile realizate de fetele clasate p pe locurile 2-19 sunt însă ceva mai mari, astfel încât diferenţa dintre media primilor 20 de gimnaşti şi gimnaste la individual compus este de 2,12 puncte în favoarea gimnastelor. Din aceste cifre putem trage concluzia că pregătirea gimnaştilor şi gimnastelor de categoria 11-a este bună, merit care revine în mare măsură antrenorilor respectivi care au depus mari străduinţe în acest scop. Din rândurile acestora trebue să evidenţiem pe tov. Marta Elbert, care a pregătit echipa învingătoare la fete (Oraşul Stalin), pe tov. Băiaşu, antrenorul echipei din Bucureşti, ca şi pe antrenorul Alfred Molnár de la Cluj. Nu putem încheia acest capitol care tratează despre valoarea gimnaştilor noştri tineri fără a arăta că 99 la sută din participanţii In competiţia „Cupa Oraşelor“ au obţinut cu acest prilej clasificarea conform gradului lor de pregătire, ierr din punct de vedere organizatoric, finala „Cupei Oraşelor“ a corespuns în întregime. Meritul acesta revine în mare măsură comitetului C.F.S.-Oraşul Stalin, colectivului sportiv Metalul Sovromtradtor şi Gospodăriei Economice Sportive, care au depus mari eforturi pentru a asigura gimnaştilor condiţii optime de concurs. O caracteristica a etapei finale o constitue noua sa formă de desfăşurare, care s’a dovedit a fi foarte bună. Este vorba de introducerea sistemului de disputare simultană a întrecerilor la toate cele şase probe, care permite terminarea intr’una din zilele de concurs fie a întrecerilor feminine, fie a celor masculine. Un alt aspect pozitiv al acestei comptetiţii l-a oferit arbitrajul. Trebue evidenţiată iniţiativa comisiei centrale de gimnastică de a introduce sistemul de folosire a unor caiete care cuprind toate observaţiile arbitrilor referitoare la comportarea fiecărui concurent in parte. După concurs, aceste caiete sunt înaintate comisiei centrale, care astfel poate să-şi dea seama. In mod clar, despre gradul de pregătire al fiecărui gimnast. In concluzie, se poate spune că întrecerile din cadrul competiţiei „Cupa Oraşelor” s’au încheiat cu un bilanţ pozitiv. A crescut numărul acelora care practică în mod sistematic gimnastica sportivă, a crescut de asemenea valoarea tehnică a tinerilor gimnaşti, iar cadrele tehnice ale gimnasticii şi-au îmbogăţit simţitor cunoştinţele teoretice cât şi cele practice in ce priveşte organizarea concursurilor. Cea mai importantă sarcină a activiştilor în domeniul gimnasticii sportive este aceea de a consolida frumoasele succese obţinute până în perioada actuală. Ei nu trebue să uite nicio clipă că tinerii gimnaşti pe care îi pregătesc sunt viitoarele cadre ale loturilor reprezentative ale patriei noastre,care vor trebui să reprezinte de cinste atât în ţară cât şi peste hotare culorile Republicii noastre dragi. Ei trebue să găsească ajutor şi sprijin din partea colectivelor sportive în cadrul cărora activează secţiile de gimnastică respective şi niciun efort nu trebue să fie precupeţit pentru a se asigura acestor tineri cele mai bune condiţii de dezvoltare. ELENA VLANTOIU ALICE KLEIN" SPORTUL POPULAR Nr. 2150 Pag. 5a O nouă competiţie de box: Cupa oraşului Arad Mâine va începe la Arad o nouă şi importantă competiţie de box: „Cupa oraşului Arad”. Această întrecere, organizată de comitetul pentru cultură fizică şi sport din Arad se va desfăşura în cadrul a cinci reuniuni, după sistemul eliminatoriu. La întâlnirile din cadrul „Cupei oraşului Arad” participă echipe din Bucureşti, Tr. Severn, Craiova, Cluj, Arad şi Timişoara. Prima reuniune va avea loc mâine seară, iar celelalte două se vor desfăşura Luni, Marţi, Joi (semifinale) şi Sâmbătă (finalele). Lotul reprezentativ al Capitalei ■— antrenat şi condus de Zamfir Popazu — s’a deplasat la Arad unumătoarea alcătuire: Cat. muscă : Toma Ilie; cat. cocoş : Dinu Eugen; cat. pană: Gheorghe Zamfirescu; cat. semi-uşoară: Luca Romano; cat. uşoară: Nicolae Stancu; cat. seral-mijloce: Nicolae Linca; cat. mijlocie-uşoară: Ilie Dragnea; cat. mijlocie: Gheţu Veiten; cat. semi-grea: Nicolae Bătrânu; cat. grea: Eugen Fűrész. Arbitr judecatori ai acestor competiţii sunt Petre Epureanu şi Teodor Popescu (Bucureşti).