Sportul Popular, august 1953 (Anul 8, nr. 2269-2292)

1953-08-22 / nr. 2288

Sportivi români distinşi cu medalii la Festival Mediii de aur ATLETISM : Ion Soter. BOX : I. Zlătaru, D. Ciubotaru. CANOTAJ ACADEMIC : Al. Ferenczi, E. Vitcovici, Fr. Kapler, Gh. Giurcăneanu, Tiberiu Măcean, Anton Sângeac, Ştefan Somogyi, Ştefan Pongracz. CAIAC : M. Anastasescu. RUGBI : Gh. Părcălăbescu, Şerban Mehedinţi, Const. Cocor, Ştefan Constantin, Viorel Moraru, M. Mandache, V. Voicu, Al. Cangari, Stan Lurie, D. Ghinzelea, D. Ionescu, Nanu Radu, A. Niculescu, Al. Tănăsescu, El. Denichi, Al. Penciu, Em. Dumitrescu, G. Kramer, N. Jugănaru, M. Gabrielescu și I. Dobre. TENIS DE MASĂ : Angelica Rozeanu (3), Ella Zeller. Medalii de argint ATLETISM : Ion Baboie. BOX : Otto Bostiog, Fr. Ambrus. CANOTAJ ACADEMIC : St. Slahotea, Al. Rotaru, An. Ispas, Zoltán Benedek, Roland Frankl, Edith Schwarz, Iolanda Theiss, Elisabeta Rosenzweig, Irina Csik, Georgeta Fülop, Margareta Szögi, Magdalena Trittner, Elisabeta György, Emeric Fenyő, Marta Kardoş, Elsa Oxenfeld, Etelca Laub, Felicia Poruţiu, Zoltán Török. CICLISM: Const. Dumitrescu, Ion Ioniţă, Venera Vasilescu, Aurelia Drăghici, Norma Klein, Silvia Iosif. FOTBAL : Ion Voinescu, FI. Birtaşu, Dominic Vacares, Adalbert Androvici, Ladislau Băcuţ, Iosif Szökő, Dumitru Macri, Valeriu Călinoiu, Gabriel Serfözö, Viliam Florescu, Francisc Zavoda, Traian Ivănescu, Vichenie Birău, Nicolae Tătaru, Iacob Olaru, Dumitru Niculae, Gheorghe Botescu, Ion Suru. GIMNASTICA : Agneta Hoffman, Stela Perim, Evelina Slavici, Teofila Băiaşu, Gölner Olga, Elena Leuştean, Gyárfás Ileana, Ileana Dobrovolski. HANDBAL : V. Sidea, H. Haberprusch, Ion Tecuşan, D. Lupescu, Petre Streifeld, Gerhard Schwab, Ioan Zank, Constantin Lache, Cornel Oprişan, Ladislau Kovaci, Kurt Wagner, Gheorghe Guneş, Bernard Roth, Walter Meilert, Iulian Căliman, Ernest Pahan, Moise Balaş, Aurel Istrate, Mariana Adami, Erica Blahm, Iuliana Boer, Aurora Bran, Ana Balint, Magda Drasser, Lucia Dobre, Geida Homen, Ileana Colesnicov, Ilona Naghi, Brunhilda Neurohr, Elena Pădureanu, Elena Rado-Jianu, Ana Starck, Cornelia Simionescu, Adele Theil, Mora Windt. LUPTE CLASICE : Dumitru Cuc, Lazăr Bujor. RUGBI : D. Zamfir, M. Blăgescu, V Mladin, M. Gaicu, I. Danciu, N. Văgâi, P. Niculescu, V. Marica, G. Petrescu, M. Ciobanu, Em. Valeriu, N. Lazarache, C. Cristoloveanu, Traian Picu, P. Chirvase, N. Popa, N. Ghiondea, J. Teodorescu, Ilie Ion, N. Soculescu, P. Buda. VOLEI : St. Roman, D. Medianu, Ion Sușelescu, Al. Mușat, I. Ponova, C. Mitroi, Davila Plocon, Bănică Teodorescu, Ion Tănăsescu, Mircea Cristea, N. Răducanu, Sebastian Mihăilescu. Medalii de bronz ATLETISM: Petre Zâmbreșteanu, Ion Baboie. BASCHET: Liviu Naghi, Cornel Călugăreanu, Mihai Nedef Al. Fodor, Andrei Folbert, Dan Niculescu, Riadu Popovici, Cezar Niculescu, Paul Zoizon, Mihai Eördögh, Ladislau Mokoş, Eugen Ganea, Vasile Kadar. BOX : Eustaţiu Mărgărit, Gh. Fiat, Vasile Tiţă. CANOTAJ academic : Elena Kecskés, I. Grigoriţă, Ştefan Kornelicska. CICLISM : Venera Vasilescu. GIMNASTICA: Elena Leuştean. HANDBAL: Heinz Krestel, Victor Chita, Jean Donca, Artur Holman, Wilhelm Schoger, Andrei Bretz, Heinrich Schuler, Anton Gruianu, Cornel Antonescu, Walter Ligner, Harald Schmitz, Alexandru Naghi, Jean Kraus, Gabriel Zugrăvescu, Kurt Sauer, Const. Diaconescu, Elena Roşculescu, Knall Edith, Frieda Kuner, Ana Metz, Hortensia Munteanu, Marina Rădulescu, Nora Römer, Felicia Tocmanov, Ingebard Krutsch, Cornelia Lăzărică, Iolanda Simon, Ilza Wonerth, Elisabeta Szanto, Edith Bosch, Maria Seidner, Cornelia Răcean, Ana Schuler, Woldrant Koppony. HALTERE : Hielenciu Silviu Cazan. LUPTE LIBERE : Hari Francisc, Nicolae Popovici. LUPTE CLASICE : Horvath Francisc, Ion Corneanu. TENIS DE MASA : Paul Pesch. Tinere mlădiţe Cu puţini ani în urmă, atunci când au păşit pentru prima oară pragul şcolii meditehnice de cultură fizică, puţin au fost acei care au bănuit în fetiţa sfioasă şi plăpândă sau în băetaşul cu ochii vioi, o viitoare campioană sau un viitor maestru al sportului. Niciunul nu se deosebea de ceilalţi copii. Până de curând, le plăcea joaca, înnotau în râuleţul de la marginea oraşului, fugeau zilnic sute de metri pe potecile pădurilor sau pe aleele parcurilor şi nu oboseau bătând mingea cât era ziulica de mare. Singur, învăţătorul care i-a îndemnat să se înscrie în „şcoala sportivă“ a fost acela care a întrevăzut just viitorul acestor copii In îndemnul acesta a găsit forţe micu la Cornelia atunci când a partipat pentru prima oară într-o mare întrecere. A devenit campioana şcolii, iar mai pe urmă învingătoare pe ţară în campionatul de cros. Acum, Cornelia Tace, fiică de ţăran, elevă în anul III al Şcolii Medii Tehnice de Cultură Fizică din Timişoara deţine recordul de junioare (categoria II-a) la proba de 800 m., cu timpul de 2:21,6. însufleţit de aceeaşi voinţă, elevul Ştefan Kadar de la S.M.T.C.F. Tg. Mureş, a realizat valoroasa performanţă de 1,80 m, la săritura în înălţime, devenind campion şi recordman al ţării la juniori. ...Bucureşti. Sala Floreasca. Zilele Festivalului. Pe podiumul învingătorilor, alături de valoroasa gimnastă sovietică Gali na Rudko şi de talentata gimnastă cehoslovacă Eva Basakova ia loc o tânără fată, care a reprezentat cu cinste culorile patriei . Elena Leuştean, absolventă a S.M.T.C.F Oraşul Stalin, a ocupat locul 3 la sol în întrecerile de gimnastică ale Festivalului .„Un tren scoară prin noapte. A trecut la hotarele ţăii şi acum înaintează prin meleaguri străine. Peste puţin timp, departe de cei dragi, tocmai în munţii Cimeringului, de pe o pantă îmbrăcată în haina albă a iernii, ia startul fiica ţăranului sărac Simion din Miercurea Ciuc, tânăra Iuliana, elevă a Şcolii Medii Tehnice de Cultură Fizică din Tg. Mureş. Schiurile alunecă parcă împinse de o forţă nevăzută... Vântul şueră puternic. Tinerei schoare i se pare că desluşeşte în el îndemnul cald al celor de acasă: — Luptă şi vei învinge ! ...O lungime de bazin, două, cinci, opt... Antrenorul care urmăreşte munca elevului său prin prizma tm,putui înregistrat de acele crororretrului, îi zâmbeşte încurajator. Bine! Şi, din nou, braţele taie apa, picioarele lovesc în acelaş ritm, iar corpul înaintează tot mai repede, tot mai repede... Munca este plină de roade. Carol Meder,, proaspătul absolvent al Şcolii Medii Tehnice de Cultură Fizică din Tg. Mureş primeşte înalta distincţe de maestru al sportului. Unul din cei mai tineri maeştri ai sportului! Carol Meder, Elena Leuştean, Iuliana Simion şi ceilalţi tineri sportivi nu sunt elemente izolate. Mlădiţe ale mişcării noastre sportive care cresc în S.M.T.C.F. sunt şi Paraschiva Lukacs, Ana Horia, Ileana Nagy, Gheorghe Stanciu, Elena Dobrovolschi, Aurel Barbu, Nicolae Dordea, Ion Turcu, Cleopatra Siraiev... Şi în fiecare sfârşit de vară, alte sute de tineri păşesc cu încredere pragul şcolilor medii tehnice de cultură fzică, hotărîţi să lupte pentru a realiza tolul pe care şi l-au propus. Ei sunt mlldiţele meserîi noastre sportive. ALICE KLEIN Excelenta organizare a marilor competiţii sportive din cadrul Fetivalului Organizarea întâlnirilor sportive internaţionale prieteneşti din cadrul celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie a constituit pentru mişcarea noastră de cultură fizică, şi sport cel mai greu şi mai important examen. Acum, când marile competiţii sportive ale Festivalului au luat sfârşit, se poate afirma că acest examen a fost trecut cu deplin succes. Intr’un interval de timp extrem de scurt au fost construite şi amenajate nenumărate baze sportive care aveau să găzduiască întâlnirile internaţionale, au fost pregătite temeinic toate cadrele necesare organizării în condiţiuni excepţionale a competiţiilor sportive. Chiar şi la lupte libere, unde se organizau pentru prima oară concursuri în ţara noastră, întrecerile au avut o exemplară desfăşurare. Numeroşi sportivi străini care au luat parte la întrecerile sportive şi-au exprimat cu entuziasm şi sinceră admiraţie impresiile lor în legătură cu organizarea concursurilor şi cu condiţiile materiale ce le-au fost asigurate. Iată, spre exemplu, ce a declarat jucătorul francez de tenis de masă Boisselet, după terminarea concursului : „Pretutindeni am admirat organizarea excelentă a acestui Festival al nostru, al tineretului, mulţimea de stadioane şi terenuri de sport“. Aproape în acelaş fel s’a exprimat şi jucătorul indian de tenis de masă Utton Chandarana : „In Bucureşti am fost uimit de amploarea organizării, de numărul impresionant al stadioanelor, bazelor sportive şi terenurilor". Preşedintele Federaţiei Internaţionale de volei, Paul Libaud, vorbind despre organizarea concursurilor de volei din cadrul Festivalului a spus: „Trebue să recunosc total că organizarea competiţiei s’a ridicat la cea mai mare înălţime". In legătură cu organizarea, pentru prima oară în ţara noastră a unui concurs internaţional de lupte libere, sportivul englez Kenneth Richmond a declarat următoarele: „Nu numai organizarea competiţiei ci şi calitatea materialelor pe care le-am avut la dispoziţie a fost excelentă". Toate acestea dovedesc incontestabil că organizarea concursurilor şi asigurarea condiţiilor materiale a constituit un succes, arătând din plin maturitatea organizatorică a mișcării noastre de cultură fizică și sport. Au fost Monte toate recordurile atletice din 1844 Acest tablou al recordurilor de atletism ale ţării arată în mod evident că cifrele performanţelor record existente la 23 August 1944 au fost cu mult întrecute până la 23 August 1353. In tablou puteţi urmări comparativ creşterea recordurilor la probele atletice clasice 196.690 de purtători ai Insignei Sportive a Festivalului Una dintre cele mai importante acţiuni desfăşurate cu ocazia celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie a fost aceea legată de cucerirea Insignei Sportive a Festivalului. Această insignă a fost accesibilă masselor largi de tineri, participanţi sau nu la Festival, astfel că alături de miile de membri ai delegaţiilor ţărilor participante s-au întrecut pentru cucerirea Insignei mii şi zeci de mii de tineri. Un mare număr de baze sportive special amenajate au funcţionat în permanenţă din zori şi până seara târziu, dând astfel posibilitate ca astăzi 196.690 de tineri şi tinere să fie purtători ai Insignei Sportive a Festivalului Activitatea s-a desfăşurat în nu mai puţin de 44 de centre din Capitală special amenajate. Dintre acestea, 8 se aflau în parcuri şi grădini publice, iar 13 la cantonamente. In zilele Festivalului au mai luat fiinţă 21 de centre ale asociţiilor sportive, centre care au funcţionat în cadrul celor mai mari întreprinderi şi instituţii ale Bucureştiului. Organzarea acestor centre speciale a dat posiblitate oamenilor muncii din Capitală să treacă normele Insignei Sportive a Festivalului char la locul lor de producţie. Trebue remarcat faptul că mai mult de jumătate din numărul oaspeţilor veniţi de peste hotare, mai precis 16.015 tineri şi tinere, au cucerit Insigna. Afară de aceştia, încă 140.675 de tineri din Bucureşti şi 40.000 din restul ţării aflaţi în Capitală în ziele Festivalului, au devenit purtători ai acestei Insigne. In general, 92.434 de tineri şi tinere au cucerit insigna de bronz, 5. 164 cea de argint şi 43.502 cea de aur. Ultima repriză... Alai rămăseseră câteva secunde până la începerea ultimei reprize a finalei de box la categoria muscă. Tânărul boxeur brăilean Ion Zlătaru se simțea obosit, intr’adevâr, el își risipise aproape toate rezervele de energie în cele două reprize ale matchului său cu Brien Herbert (R., D. G.)... Antrenorul Mielu Coculescu care îi ştergea cu atenţie faţa năpădită de sudoare îl întrebă grijuliu— Cum te stii, Ioane2 .— Nicio grijă, maestre... O să meargă. Gândul îl purta acum spre bucuria victoriei. Vedea stindardul patriei iubite înălţându-se uşor in bătaia vântului de seară... Auzea parcă de pe acum primele măsuri ale Imnului R.P.R. străbătând liniştea stadionului, se vedea parcă primind cu obrajii îmbujoraţi de emoţie, medalia de aur.. Dar mai erau 3 minute de luptă... Sunetul gongului îl aruncă de pe scaun ca un resort invizibil... ...In ultima repriză spectatorii au asistat la o luptă splendidă, dealungul căreia Zlătaru a făcut din nou dovada unei înflăcărate voințe de victorie In aplauzele miilor de spectatori, el a fost declarat învingător la puncte, ocupând primul loc în clasamentul categoriei sale. Ion Zlătaru, tânărul electrician de pe malul Dunării, şi-a văzut astfel răsplătită munca însufleţită şi conştiincioasa depusă în tabăra de pregătire a totului de box. Gândurile lui s’au îndreptat apoi cu drag spre antrenorii care l-au ajutat în munca de pregătire, spre tovarăşii săi de muncă şi de sport care au primit cu emoţie vestea performanţei sale... Alexandru Ferenczi Cu trei ani în urmă, în primele zile ale lui Septembrie, se disputa pe lacul Snagov întâlnirea internaţională de canotaj dintre reprezentativele R. P. Română şi R. P. Ungară. Printre tinerii canoteuri români care s’au remarcat cu acest prilej s’a numărat şi Alexandru Ferenczi. El s-a clasat pe locul al doilea, întrecând pe campionul de atunci al ţării noastre. Concursurile următoare au confirmat talentul şi buna pregătire tehnică a acestui element nou. In anii 1951 şi 1952, la finalele campionatului de canotaj academic, Alexandru Ferenczi trece primul 1una de sosire în proba de schit simplu şi cucereşte astfel titlul de campion al ţării. La Berlin, în întrecerile sportive de la cel de al III-lea Festival, tânărul nostru campion participă pentru a doua oară la un concurs internaţional şi îşi măsoară puterile cu alţi concurenţi de valoare. Pentru frumoasele sale succese obţinute pe tărâm sport, Alexandru Ferenczi a fost distins la 28 Decembrie 1952 cu titlul de maestru al sportului. Această distincţie a însemnat pentru el un imbold in munca de pregătire pentru întâlnirile Sportive Internaţionale Prieteneşti din cadrul celui de al IV-lea Festival de la Bucureşti. La Snagov, cu prilejul întrecerilor de la Festival, campionul nostru şi-a măsurat puterile cu mulţi concurenţi de valoare cum sunt maestrul emerit al sportului din R. P. Polonă Teodor Kocerka, clasat pe locul III la Olimpiadă, Reich (R. Cehoslovacă), Stanyek (R. D. Germană) ș. a. Luptând din toate puterile şi făcând dovada unei înalte măestrii sportive, Alexandru Ferenczi a trecut primul linia de sosire câştigând medalia de aur la proba de schit simplu. Victoria aceasta încununează munca intensă desfășurată de Alexandru Ferenczi pentru ridearea măestriei sale sportive şi răsplăteşte eforturile depuse de el pentru a reprezenta cu cinste culorile patriei noastre. BORTUL POPULAR M - bonn ~