Sportul Popular, august 1953 (Anul 8, nr. 2269-2292)

1953-08-22 / nr. 2288

O mare sărbătoare a mișcării noastre sportive FistaS’lte Sp&rt&efamăeî S&teUm* Peste două zile capitala patriei noastre va fi gazda unor frumoase și importante întreceri sportive, finalele Spartachiadei Satelor, care vor începe Luni pe stadionul Dinamo. Prin caracterul larg, de massă, al Spartachiadei Satelor şi prin participarea la finală a celor mai buni sportivi din mediul sătesc, aceste întreceri stârnesc un deosebit interes în rândurile iubitorilor de sport. In ţara noastră, Spartachiada Satelor a fost organizată pentru prima dată în acest an, după exemplul competiţiilor sportive colhoznice din Uniunea Sovietică, întrecerile au început la 20 Aprilie în comune, continuând apoi cu etapele pe centre de comune şi raioane. La 28 Iulie au avut loc întrecerile etapei de regiune, în cadrul cărora au fost desemnaţi finaliştii, care îşi vor disputa în zilele de 24—27 August întâietatea pe stadionul Dinamo. Până în faza finală a Spartachiadei, la startul întrecerilor s’au prezentat aproape 300.000 de participanţi. Pe tot timpul întrecerilor s-au înregistrat rezultate valoroase, mărturie grăitoare a faptului că satele noastre sunt bogate în elemente tinere capabile să contribue la creşterea calitativă a mişcării de cultură fizică şi sport din R.P.R. Dacă în trecutele competiţii săteşti, cum au fost Cupa Satelor şi Campionatul Republican Sătesc erau foarte puţini tinerii de la sate care atingeau rezultate de valoare, în întrecerile Spartachiadei Satelor numeroşi concurenţi au înregistrat performanţe din cele mai bune. De pildă, în Cupa Satelor, cel mai bun rezultat la aruncarea grenadei a fost 58,91 m., iar la săritura în înălţime, tânărul Toma Gheorghe de la S.M.T. Budeşti (regiunea Bucureşti) s-a clasat primul cu 1,52 m., pe câtă vreme în cadrul întrecerilor preliminare finalelor Spartachiadei Satelor, la probele acestea, cât şi la celelalte, au fost obţinute rezultate cu mult superioare, care dovedesc din plin progresul calitativ înregistrat de mişcarea sportivă de la sate. Bunăoară, pe 100 m. plat o mare parte dintre concurenţi au coborât sub 13 secunde (12,5 şi câţiva chiar 12,2), la aruncarea grenadei cel mai bun rezultat realizat până acum e de 75 m., iar la săritura în înălţime ştacheta ridicată la 1,60, 1,65 şi chiar 1,70 m a fost trecută de mulţi sportivi de la sate. Deasemeni, numeroşi concurenţi au aruncat greutatea în jurul a 12 m, care se vor întrece cei mai buni atleţi, fără îndoială că spectatorii vor asista la lupte sportive deosebit de interesante. Primele întreceri din cadrul finalelor se vor disputa la cină, baschet şi volei, Luni dimineaţa. Deschiderea festivă a acestei sărbători a sportului sătesc se va face Luni după amiază de la ora 16, când pe stadionul Dinamo valurile unei mări de steaguri vor anunţa începutul defilării. Printre cei 800 de finalişti vor defila gimnastele din G.A.C. Voiceşti, regiunea Piteşti, componenţii echipei de oină G.A.C. Stahanov, Regiunea Autonomă Maghiară, voleibalistele din satele regiunii Iaşi, lotul atleţilor din regiunile Cluj şi Hunedoara — toţi binecunoscuţi sportivilor prin frumoasa lor comportare din etapele de până acum ale Spartachiadei Satelor. După defilare, paralel cu întrecerile de oină, baschet şi volei ce vor continua, şi cu întrecerile de atletism care vor începe la ora 17,15, se va disputa o interesantă partidă de fotbal între echipele Spartac Bucureşti şi Dinamo Turnu Măgurele, pentru Cupa R.P.R. A doua zi, în coloanele ziarelor, odată cu rezultate, impresii şi aspecte de la primele întreceri, vor apare desigur şi numele puţin cunoscute ale unor tineri care, îndrumaţi îndeaproape, vor putea veni în curând să împrospăteze loturile noastre de sportivi fruntaşi. Succesele lor, succesele acestor cadre de preţ ale sportului nostru, rezultatele valoroase, vor umple de bucurie inimile oamenilor muncii din patria noastră, vor oglindi avântul pe care l-a luat mişcarea de cultură fizică şi sport în rândurile ţărănimii muncitoare din Republica Populară Română. B. MARICA Programul finalelor Spartachiadei Satelor Ziua I-a, Luni 24 August Teren II, ora 8: oină (9 jocuri — serii). Teren-volei I—IV, ora 8 : volei (2 jocuri băeţi — serii). Teren-baschet, I—IV, ora 8 : (8 jocuri fete — serii). Stadion, ora 16: festivitatea de deschidere. Teren II, ora 16,30: oină (9 jocuri — serii). Teren volei I—IV, ora 16,30: volei (2 jocuri băeţi — serii). Teren baschet I—IV, ora 16,30: volei (8 jocuri fete — serii). Stadion, ora 16,30: fotbal Spartac—Dinamo Tr. Măgurele pentru Cupa R.P.R. Stadion, 17,15: atletism 100 m plat (băeţi — serii). Prezenţa acestor sportivi cu largi perspective îi îndreptăţeşte pe oamenii muncii din Capitală să aştepte cu nerăbdare finalele Spartachiadei Satelor şi, fie că e vorba de întâlnirile celor mai bune echipe de volei, de oină sau de gimnastică, fie că e vorba de concursurile în Printre cei mai buni sportivi ai satelor noastre Din cele 18 regiuni ale ţării au venit tineri ţărani muncitori la marea lor sărbătoare sportivă Şi, ca înaintea oricăror zile de măreaţă înălţare, ei trăiesc din plin emoţiile şi bucuriile aşteptării, gândindu-se cu drag la întrecerile care vor începe curând. Aşa l-am întâlnit aseară în curtea şi pe sălile şcolii în care au fost cazaţi pentru aceste zile. Se înserase demult şi doar snopii de lumină care se revărsau prin ferestrele larg deschise risipeau întunericul care învăluise curtea înconjurată de zidurile vechii clădiri a şcolii. Dar numai după câteva minute mi-am putut da seama că doar aceste ziduri erau vechi, de demult, în tot freamătul şi iureşul de tinereţe şi voioşie care cuprinsese întreaga şcoală. Toate celelalte, şi oamenii cu glumele şi jocurile lor, şi frumoasele costume sportive, şi poveştile costume naţionale, toate grăiau despre viaţa nouă, plină de lumină şi încredere care a înflorit în satele noastre, fie că sunt aşezate pe malurile Mureşului sau pe colnicele dealurilor Moldovei, fie că’s din întinsul Bărăgan sau din cetatea falnică de munţi a Maramureşului Şi despre această viaţă nouă, despre sportul care a înflorit odată cu bunăstarea, cu belşugul, mi-a vorbit şi Ion Buruiană din Topliţa, şi Gheorghe Vulturar din Crişenii Băii-Mari, şi Ion Boroş din Nicoliţeiul Galaţilor. Bucuria acestei vieţi, bucuria unei tinereţi fericite nu am aflat-o numai din vorbele lor, ci şi din cântecele în care Ion Tămaş, Ştefan Szabó şi Emil Tăuşan legănau toată dragostea lor de viaţă, tot dorul lor după satul drag din care au venit. Printre cei sosiţi la întrecerile finale ale Spartachiadei Satelor se află şi Magyari Rozalia. Mică de statură, îmbrăcată într’n Frumos costum naţional, această fată poartă parcă în privirile ei tot albastrul cerului. Stătea mai deoparte şi privea la băeţi şi fetele care încinseseră sprinţară horă de răsuna întreaga curte A venit de pe Valea Nirajului, din satul căruia i se spune Mercurea. Cu zile în urmă o puteai întâlni acolo, în clădirea mare şi luminoasă a Căminului Cultural. E bibliotecară şi îmi vorbeşte cu atâta pasiune ,despre cărţile ei, despre cei 460 de cititori din sat, încât parcă o văd aevea între dulapurile mari, pline cu zeci şi sute de cărţi, răspunzând cu drag fiecărui cititor, îndemnându-i să citească o carte sau alta. îşi iubeşte mult munca şi cu aceeaşi dragoste se duce apoi pe terenul de sport ca sâ joace volei, sau in arenă ca să-şi măsoare îndemânarea la popice. — Câţi ani ai / — Tizen nioîţ! (18). Magyari Rozalia nu ştie româneşte, dar ştie că în orice limbă ar vorbi, de orice naţie ar fi, statul nostru democrat-popular îi garantează toate drepturile. Şi aceasta o bucură din toată inima, îi dă mereu forţe noi în munca de fiecare zi. Mi-a vorbit şi despre echipa de volei. Şi-au alcătuit-o cu patru ani în urmă şi an de an, a luptat ca să iasă prima pe regiune. Marea lor dorință nu s’a împlinit decât în acest an. Auzisem că ea e cea mai bună jucătoare din echipă. Am întrebat-o. — Nu-i adevărat. Cea mai bună e Nici Olga. De la ea am Învățat şi eu să joc. — Şi acum ce-ţi doreşti ? — Două lucruri : să jucăm cât mai bine la finale şi când mă voi întoarce în sat să ajung la 500 de cititori i l-am urat mult succes şi apoi ne-am despărţit. Am pornit spre sala de şah, în faţa unei mese doi tineri îmbrăcaţi în tricouri galbene. E ,,culoarea“ regiunii Galaţi, încă o mutare şi unul dintre ei, cu părul negru ca tăciunele şi faţa bronzată de arşiţa soarelui se ridică mai întâi. E bucuros că a câştigat o partidă la care ţinea mult de tot — Ioane, di data aiasta ai fost m a: ta re I — Nu-i nimic, Ignat ! Mâne ne-om măsura Încă odată puterile Apoi şi-au strâns prieteneşte mâinile. Ion Boroş s-a aşezat lângă o altă masă, unde joacă o fată din regiunea Baia Mare cu un băiat din regiunea Craiova. I-am făcut semn să vină mai deoparte. L-am rugat să-mi povestească din viaţa sa. Viaţa lui Ion Boroş. O viaţă simplă ce-şi deapănă lin firul din caierul vremii. E din satul Nicoliţel din regiunea Galaţi. — La cioban de meserie ! Primăvara, când dă firul ierbii... şi Ion Boroş a prins a-mi povesti despre turma sa de vite, despre păşunea verde, despre isvorul ce-şi face drum ca un fir de argint ce porneşte de sub ,,dealu’ cela din capătul satului".* Luându-se la întrecere cu ceilalţi băeţi din sat la aruncarea unui băţ sau a unei pietre, aşa a prins drag de sport Ion Boroş. Şi când a înlocuit băţul cu grenada, aceasta a sbunat până la 60 de metri. Atât i-a trebuit, că pe urmă mai că nu era zi în care Ion Boroş să nu vină pe terenul de sport laolaltă cu ceilalţi flăcăi din sat. Curând va concura şi el pe stadionul Dinamo. E pentru prima oară când va vedea un stadion aşa de mare. Şi asta îl va bucura şi mai mult. Vino şi tu dragă cititorule să-l vezi. II vei recunoaşte uşor. E un băiat puternic, cu păr negru, cu mâini bătătorite, cu faţa arsă de soare. Poartă tricou galben. Vino să-l vezi, şi nu numai pe el. Să-i vezi făcând gimnastică pe tractoriştii de la SMT Zorieni, să o vezi sărind la înălţime pe Agripina Gavrilă din Onişcani sau să admiri cum joacă lină echipa din Andrieşenii Iaşului. Tot cu acest prilej, vei vedea cum se întrece la atletism Ioana Pavel, o tânără colectivistă din Nărteşti Tecuci şi vei urmări cum joacă volei Magyari Rozalia din Mercurea Nirajului. Sunt sigur că printre ei vei întâlni băeţi şi fete despre care vei mai auzi. Şi nu numai ca finalişti ai Spartachiadei Satelor, ci chiar ca sportivi fruntaşi, pentru că tineretul muncitor de la oraşe şi sate, este nesecatul nostru izvor de cadre, forţa sportului nostru de tip nou. Aşadar, vino Luni după amiază pe stadion“! Dinamo ! Ei le aşteaptă cu drag. FLORIN ŞERBAN Aurelia Drăciei (Dinamo), C. Dumitrescu (Flacăra) şi echipa C. C. A„ noi campioni de ciclism ai R. P.R. pe 1953 Alte 3 recorduri ale R. P. R. Joi 20 August, în cea de a treia zi a campionatelor republicane de ciclism pe pistă s-a disputat proba de urmărire individuală, băieţi şi fete. La băieţi, victoria a revenit, potrivit aşteptărilor unanime, lui C. Dumitrescu, care a demonstrat încă odată că este un autentic specialist al acestui gen de întrecere, el reuşind să-l depăşească în finală pe C. Şandru cu categorica diferenţă de timp de 15 sec. 3/10. La această probă este de notat disputa deosebit de strânsă din semifinală, între Norhadian şi Şandru. La capătul acestei pasionante întreceri, victoria a revenit lui Şandru Un real progres a marcat şi tânărul D. Ţupa (CCA). Dealtfel, reprezentanţii Casei Centrale a Armatei au ocupat în această probă locurile 2, 3 şi 4. La proba pentru fete, disputele s-au înteţit încă din sferturile de finală, în care duelul dintre Maria Bisak şi Eda Ziner, terminat cu victoria la limită a ultimei, a oferit o frumoasă luptă sportivă. După semifinale, şi ele destul de strânse, s-au întâlnit în finală Ve AURISLIA DRĂGHICIDinamoi campioană a R.P.R. pe 1953 la proba de urmărire individuală (2.000 m.) nera Vasilescu și Aurelia Drâghici. Ca și la campionatele regionale, finala a prilejuit un spectacol deosebit. Aurelia Drăghici, care pornise foarte puternic, a pierdut apoi treptat micul avantaj creat, Venera Vasilescu arătând o mai bună dozare a eforturilor. Ele au terminat la egalitate. Regulamentul prevede că, în acest caz, victoria este decisă după cele mai bune timpuri intermediare. Astfel, primul loc și titlul de campioană i-a revenit Aureliei Drăghici. Atât ea, cât şi Venera Vasilescu au merite egale pentru frumuseţea luptei sportive pe care au prilejuit-o. Din restul grupului de cicliste o menţiune specială merită tinerele alergatoare (debutante acum trei luni) Eda Ziner (Fr. Roşie) şi Maria Bisak (Progresul), ale căror progrese evidente le arată drept două viitoare fruntaşe ale ciclismului nostru. Joi după amiază, Tache Petre (Dinamo), într’o reuşită tentativă, a stabilit un nou record pe 500 m., cu plecare de pe loc, înregistrând timpul de 36 sec. 8/10. Vechiul record de 37 sec. 6/10 aparţinea lui Ioniţă. Dar după un sfert de oră Ion Ioniţă (C.C.A.), pe aceeaşi distanţă, corectează noul record stabilindu-l la 36 sec. 5/10. Apoi Vasile Oprea (C.C.A.) doboară recordul lui Navrea (C.C.A.) de 1 min. 13 sec. pe 1.000 m, lansat realizând 1 min. 12 sec. 4/10. * Campionatele au continuat ori după amiază cu desfășurarea probei de urmărire pe echipe băieţi. A fost cea mai „săracă“ zi a campionatelor. Au concurat doar patru echipe, iar proba feminină pe echipe nici nu s-a disputat din lipsă de... alergătoare. In afară de Casa Centrală a Armatei. Dinamo şi Casa Armatei Câmpulung Moldovenesc, nici o altă echipă nu s’a prezentat, majoritatea asociaţiilor arătând un condamnabil desinteres pentru campionate, în genere, şi pentru această probă în special. Totuşi, cele câteva sute de spectatori nu au regretat oboseala deplasării până la velodrom deoarece întrecerile au fost destul de interesante iar finala, la startul căreia s-au aliniat prima echipă a Casei Centrale a Armatei şi echipa Dinamo, a oferit o luptă sportivă de toată frumuseţea. După ce dealungul a 7 tururi disputa a fost foarte nedecisă, pe ultimele 3 tururi C.C.A. reuşeşte să-şi asigure un avantaj, cucerind titlul pe anul 1953. Din această extraordinară luptă pentru care amândouă echipele au merite egale, a rezultat un nou record R.P.R. cu excelentul timp 5 mim. 01 sec. 3/10. Vechiul record, deţinut tot de echipa C.C.A., era de 5 min. 07 sec. 2/10. De notat că şi echipa Dinamo a coborât sub această cifră obţinând 5 min. 05 sec. 1/10. . Rezultatele tehnice : Urmărire Individuală fete: (2.000 m.) 1. Aurelia Drăghici (Dinamo) 2 min. 56 sec. 7/10, campioană a (R.P.R.) 1953, 2. Venera Vasilescu (Dinamo) 2.56.7, 3. Silvia Iosif (FI. Roşie) 3.04, 4. Eda Ziner (FI. Roşie) 3.10. Urmărire individuală băieţi : (4.000 m.) 1. C. Dumitrescu (Flacăra) 5 min. 20 sec. 6/10, campion al R.P.R. 1953. 2. C. Şandru (C.C.A.) 5.35.9. Urmărire pe echipe: 1. C.C.A. (Norhadian, C. Şandru, V. Oprea, Ioniță) 5 min. 1 sec. 3/10, campioană a R.P.R. 1953., 2. Dinamo (Lemândroiu, Tache Petre, V. Georgescu, N. Maxim) 5.05.1/10, 3. C.C.A. II (Chivu, I. Constantinescu, Ţupa, A. Dobre) 5.15, 4. Casa Armatei C. Lung (Baciu, Lipoveanu, L. Dominic, Rosenberg) 5:19.5/10. Concurs de orientare turistică pe ţară Cu începere de astăzi se desfăşoară la Plaiul Foii (Piatra Craiului) cel mai important concurs de orientare turistică al anului. Este vorba de faza finală a concursului inter-regiuni, a cărui primă etapă s-a desfăşurat până la 1 August. La această interesantă competiţie sportivă iau parte cele mai bune reprezentative sindicale ale regiunilor. Concursul de orientare turistică de la Plaiul Foii va consta dintr-o temă de zi şi una de noapte şi el va avea cel mai înalt grad de dificultate. Echipele participante vor trebui să facă cu prisosinţă dovada calităţilor tehnice şi de orientare în teren şi vor trebui să treacă în acelaş timp un serios examen în ceea ce priveşte pregătirea fizică generală. Concurenţii se vor ghida după schiţe şi instrucţiuni şi în unele locuri vor fi puşi în situaţia de a recurge numai la ajutorul busolei. Concursul de orientare turistică de la Plaiul Foii durează până Luni 24 August. Înaintea campionatului de alpinism pe echipe al R.P.R. Luni 24 August, primele echipe desemnate prin tragere la sorţi, vor intra în cele trei trasee din Peretele Horoabelor, locul de deputare a primului campionat de alpinism pe echipe al ţării. Ziua aceasta înseamnă fără îndoială o dată extrem de importantă pentru alpinismul nostru. Este pentru prima oară în ţara noastră când alpiniştii de frunte se întâlnesc într’un concurs oficial şi încă într’o competiţie cu caracter republican. In vederea obţinerii unor rezultate cât mai bune, cele 11 echipe reprezentative au făcut în ultimul timp antrenamente metodice, respectând întocmai programul unic de antrenament. Alpiniştii au parcurs cele trei trasee asiguraţi şi au aplicat cu stricteţe regulile fundamentale ale alpinismului în ceea ce priveşte înaintarea în perete. Coarda dublă, auto-asigurarea, mersul în releu, uneori folosirea scăriţelor, iată metodele care au asigurat deplina securitate a alpiniştilor, excluzând orice posibilitate de a se produce accidente. După felul în care au înţeles să-şi pună la punct pregătirea, pot fi remarcate echipele asociaţiilor Metalul, Spartac, Locomotiva şi Avântul, ai căror componenţi au reuşit să egaleze timpurile realizate de alpiniştii Casei Centrale a Armatei. Cu excepţia alpiniştilor asociaţiei Constructorul, care nu au ajuns încă la coeziunea necesară, se poate spune că toate echipele efectuează traseele în mod mulțumitor.