Sportul Popular, septembrie 1953 (Anul 8, nr. 2293-2309)

1953-09-01 / nr. 2293

Primul campionat de alpinism al tarii a fost cucerit de echipa asociaţiei Voinţa Sâmbăta trecută, ziua în care au fost efectuate ultimele intrări în cele trei trasee din peretele Horoabelor, a avut de fapt loc cursa hotărîtoare pentru desemnarea celei mai bune echipe participante la primul campionat de alpinismul ţării noastre. In Traseul Frontal (traseul Nr. 2) a intrat echipa asociaţiei Progresul, una dintre echipele care concura pe merit la primul loc în clasamentul acestei competiţii. In Fisura Centrală (traseul Nr. 1), cel mai greu traseu al campionatului, a intrat echipa C.C.A., formaţia care stabilise dealtfel recordurile celorlalte două escalade, fiind însă penalizată şi pierzând timp la manevrarea corzii. Echipa asociaţiei Voina a atacat şi ea Traseul Frontal, în cea mai bună formaţie a sa (Andrei Moldoveanu, cap de coardă, Pali Gheorghe şi Schenn Matei). Echipa asociaţiei Progresul a lu®ânat cu mult tact, capul de coardă făcându-şi în cele mai bune condiţiuni autoasigurarea la capătul primei lungimi a corzii. Primul secund, Csaliner Erwin, a fost echiperul care a asigurat formaţiei 1 escaladă curgătoare, făcând deasemenea posibil un rapel perfect. Repetând aceeaşi greşeală (abandonarea unei carabiniere în traseu) săvârşit într’un alt traseu, cel de al doilea secund al echipei C.C.A., Emilian Cristea, a adus echipei sale o altă penalizare, înfruntând porţiunile dificile ale traseului Nr. 2 cu mult curaj şi stăpânire de sine, urmărind efectuarea escaladei prin respectarea tuturor cerinţelor tehnice, echipa asociaţiei Voinţa a terminat această tură fără nicio greşeală, dovedind astfel buna sa pregătire, precum şi voinţa sa de luptă. O bună comportare a avut în ultima zi a întrecerilor echipa asociaţiei Locomotiva, ca şi aceea a asociaţiei Dinamo. Din formaţia Locomotivei s-au remarcat Paul Lörincz şi Ion Hurubeanu (cap de coardă). Deasemenea, capul de coardă al echipei Avântul, Traian Flucuş, a arătat că posedă o bună tehnică a escaladei. Primul său secund, Al. Lichiardopol, a efectuat cele două lungimi de coardă ale traseului, într-im ritm foarte susţinut. El are multă mobilitate şi se mişcă cu multă siguranţă un perete. Juriul primului campionat de alpinism pe echipe al ţării noastre a putut constata, în urma acestor ture, că diferenţa dintre cel mai bun timp realizat şi timpul următor este numai de 35 de secunde şi trei cincimi de secundar Echipa care a realizat cel mai bun timp (adiţionat) pe cele trei trasee a fost aceea a asociaţiei Voinţa, urmată de echipa asociaţiei Progresul. Formaţia asociaţiei Voinţa a escaladat turele campionatului în 108’ 37” 3/5, iar cea a asociaţiei Progresul în 109’ 13” 1/5. Această minimă diferenţă de timp reflectă fără putinţă de tăgadă faptul că cele două echipe au concurat cu forţe egale, concentrându-şi eforturile în direcţia realizării unor escalade în care tehnica înaintării în stâncă să fie dependentă, în condiţii normale, de obţinerea unui timp cât mai bun. Dealtfel, lucrul acesta s-a reflectat în decursul campionatului şi în omogenitatea celor două echipe,în perfecta înţelegere pe care au avut-o componenţii lor. Echipa asociaţiei Voinţa a fost alcătuită numai din alpinişti tineri (Andrei Moldoveanu, Kerekes Adalbert, Schenn Mialei, Fenyes Gheorghe şi Pali Gheorghe). Ea a urmărit o pregătire bazată pe regulile impuse de campionat şi a dovedit cu prisosinţă că a reuşit acest lucru. De asemenea, echipa asociaţiei Progresul (Ion Mihai, Csaliner Erwin, Petre Bogoiu, Şerban Severin şi Mircea Vlădoianu) a arătat în toate cele trei escalade că este o formaţie bine sudată, care nu se abate de la principiile impuse de această disciplină sportivă. Din echipa militarilor, care a cuprins şi doi gimnaşti (Strumpp Iosif şi Denes Elemer), s-au remarcat, in primul rând, Aurel Irimie, posesorul unor calităţi excepţionale şi antrenorul echipei, Emilian Cristea, care, cu toată vârsta sa înaintată, a arătat din nou alesele sale însușiri. H. BALDUR Clasamentul campionatului de alpinism pe echipe al R.P.R. 1) Voinţa 108’ 37” 3/5 2) Progresul 109’ 13” 1/5 3) C. C. A. 120’ 39” 3/5 4) Avântul 126’ 37” 1/5 5) Locomotiva 137’ 41” 4/5 6) Dinamo 148’ 25" 4/5 7) Flamura Roşie 153’ 50” 8) Ştiinţa 165’ 32” 4/5 9) Constructorul 188' 12” 2/5 Echipele fruntaşe de baschet se pregătesc pentru reluarea campionatului divizionar Campionatul divizionar, cea mai importantă competiţie de baschet a ţării noastre, va fi reluat săptămâna acesta, cu cea de a şaptea etapă a turului. Ştirile venite din toate colectivele divizionare ne aduc la cunoştinţă că echipele de frunte, participante la întrecere, şi-au început din vreme pregătirile. Pentru multe din formaţiile noastre, problema principală este aceea de a realiza un echilibru de pregătire între jucătorii care au făcut parte din lotul reprezentativ şi ceilalţi baschetbalişti. Faptul că majoritatea echipelor dn divizie au susţinut jocuri amicale în timpul întreruperii campionatului, ajută mult antrenorii în munca lor. Dinamo Bucureşti, actuala fruntaşă a clasamentului, a început antrenamentele la 16 iulie cu jucătorii neselecţionaţi în lot, cărora l s’au adăugat — dela 20 August — şi cei care au făcut parte din echipa reprezentativă. In prima perioadă a pregătirilor, antrenamentele au fost efectuate pe bază de ciclu (o zi antrenament fizic, tehnic şi tactic, a doua zi antrenament de tras la coş, a treia zi pauză, apoi reluarea acestui program). In zilele care au mai rămas până la primul joc, baschebbaliştii dinamovişti vor lucra pentru desăvârşirea omogenităţii sub conducerea antrenorului Gr. Avachian. La începutul lunii August au reluat antrenamentele şi jucătorii de la C.C.A. Jucătorii din lot 6’au alăturat colegilor lor de echipă abia după 20 August. Antrenorul C. Herold a urmărit în cadrul şedinţelor de pregătire îmbunătăţirea efectuării apărării „om la om“. In scopul verificăriimodului cum au fost aplicate cele învăţate la antrenament, echipa C.C.A. a susţinut un joc cu Ştiinţa I.C.F. Studenţii Institutului de Cultură Fizică au început antrenamentele destul de târziu (abia după 5 August). Antrenorul Vasile Popescu nu s-a mărginit la antrenamente privind numai pregătirea fizică şi tehnică, ci a exersat şi o serie de elemente tactice. In lotul echipei divizionare a I.C.F. au fost introduse o serie de elemente din echipa secundă, cum sunt Lucacs şi P. Vasiliu, jucători care s-au evidenţiat în cadrul fazei orăşeneşti a campionatului de calificare. Şi celelalte echipe bucureştene divizionare — Metalul şi Spartac Finanţe Bănci — au reluat din timp antrenamentele, insistând asupra realizării unei pregătiri fizice şi tehnice cât mai bune. Echipele divizionare din restul ţării se pregătesc şi ele pentru a se prezenta într’o formă cât mai bună incă de la prima etapă. Semifinalele campionatelor republicane de box la juniori de la Hunedoara Oraşul Hunedoara a găzduit Duminică una din semifinalele campionatului republican de juniori la box. Pentru desemnarea celor 24 finalişti, s-au întrecut la Hunedoara boxeuri din Timişoara, Cluj şi Oraşul Stalin. De la început, trebue de arătat că matchurile desfăşurate între tinerii boxeuri s’au ridicat la un bun nivel tehnic, fapt deosebit de îmbucurător pentru dezvoltarea boxului nostru. In rândul juniorilor noştri există elemente cu real talent care, îndrumate cu atenţie de antrenori, pot deveni în scurt timp elemente fruntaşe ale „sportului cu mănuşi”. Este vorba, în primul rând, de Francisc Bucsay (Timişoara) la cat. semi-mijlocie şi Ludovic Halmagy (Cluj) la cat. semi-uşoară. Reuniunea de la Hunedoara, prin matchurile sale de bună factură, a constituit o frumoasă propagandă pentru cei aproape 2000 de spectatori care au urmărit întâlnirile. Deciziile juste şi arbitrajele corecte ale judecătorilor arbitri Petre Epureanu, Emil Marinescu şi A. Andreopol au asigurat deasemenea buna desfăşurare a reuniunii. Organizarea a avut însă şi lipsuri. Ringul pe care s-au desfăşurat întrecerile a fost necorespunzător, având dimensiunea de 4x4. Colectivul sportiv Metalul Hunedoara, care are posibilităţi materiale, va trebui să amenajeze un ring corespunzător pentru întrecerile din cadrul campionatelor republicane. O altă deficienţă a constituit-o lipsa de grijă a organizatorilor faţă de tinerii boxeuri. In această direcţie, răspunderea o poartă comitetul regional C.F.S. Hunedoara care nu a depus suficient interes pentru a asigura sportivilor oaspeţi bune condiţii de cazare. Tot în ceea ce priveşte organizarea trebuie arătat că Inspecţia de box din C.C.F.S. a trimis la Timişoara, prin întreprinderea de Exploatare a Bazelor Sportive, în loc de II bilete de tren numai 6 bilete, când era ştiut că locul oficial al timişorenilor care urma să se deplaseze la Hunedoara cuprindea 11 persoane. Astfel, boxeurii timişoreni au întâmpinat greutăţi la întoarcere. ★ Vorbind despre boxeuri, trebue să arătăm în primul rând excelenta pregătire şi comportare a Boxeurilor timişoreni. La semifinalele de la Hunedoara s’au calificat pentru finale 7 boxeuri din Timişoara, 2 din Cluj şi câte unul din Oraşul Stalin şi Oradea. Faptul acesta arată că la Timişoara antrenorii Ludovic Ambrus şi Paul Mentzel se preocupă intens de creşterea juniorilor şi munca lor în această direcţie trebue să constitue un exemplu pentru toţi antrenorii de box din ţară. In limita categoriei minimă, Mihai Farkaş, (Timişoara), boxând în linie, lovind precis, a învins detaşat la puncte pe tânărul şi neexperimentatul Constantin Druhora (Oraşul Stalin) in vârstă de numai 14 ani. Gh. Simion (Oraşul Stalin) a întrecut la puncte, la categoria hârtie, pe Iosif Szabó (Timişoara), învingătorul a lovit mult şi eficace, în serie, şi a dovedit multă mobilitate, câştigând detaşat în repriza III-a. Iosif Szabó a fost campion anul trecut. De data aceasta, el s-a prezentat nepregătit, datorită faptului că a neglijat antrenamentele. Antrenorul său Paul Mentzel,va trebui să se ocupe îndeaproape de acest tânăr, să educe pentru a nu aluneca pe panta vedetismului. La categoria muscă, Marin Andreescu (Timișoara) a fost declarat învingător deoarece adversarul său Ioo Carol (Cluj) a depăşit limita de greutate. Această greşeală aparţine antrenorului său Petru Ambruş care nu i-a controlat greutatea şi nu i-a prescris un regim raţional de slăbire. La categoria cocoş, Maximilian Redl (Timişoara) a învins la puncte pe Alexandru Ungvardi (Oraşul Stalin). Primul a lovit rar dar foarte precis şi puternic, iar Ungvardi, deşi cu frumoase calităţi, loveşte încă dezordonat fără ţintă precisă. O victorie clară a obţinut Nagy Arcadie (Cluj) — în limita categoriei pană — asupra lui Nicolae Popescu (Timişoara) care s’a dovedit foarte rezistent. La „semi uşoară”, Ludovic Halmagyi (Cluj) l-a întrecut la puncte pe Alexandru Pazman (Timişoara). Boxeurul timişorean a primit două avertismente pentru ţineri repetate şi pentru box periculos cu capul. La „uşoară”, Iosif Dura (Timişoara) este un boxeur tehnic, lucrează în viteză, dar insuficient de eficace. Totuşi, Dura l-a învins la puncte pe Iuliu Orbán (Cluj), care a boxat în forţă, însă lipsit de tehnică. Cel mai frumos match al reuniunii l-au furnizat Francisc Bucsay (Timişoara) şi Vasile Pop (Cluj). Avantajat de tehnică şi alonje, Bucsay a învins la puncte un adversar dotat cu multă forţă şi dârzenie. Au fost declaraţi învingători fără adversari: I. Cismaric (Timişoara) la cat. mijlocie uşoară, Octavian Ciloca (Oradea) la cat. semigrea şi V. Marufan (Timişoara) la cat grea. In matchuri amicale, Marufan l-a întrecut la puncte pe Cioloca, iar Andreescu (Timisoara) pe Szenes (Salonta). ION NANU După prima etapă a returului campionatului divizionar de fotbal Campionatul divizionar de fotbal a fost reluat Duminică în mijlocul interesului general, manifestat de sportivii de pe tot întinsul ţării. In oraşele unde au avut loc matchuri divizionare, tribunele stadioanelor au fost pline *până la ultimul loc. La Sibiu şi Piteşti, de pildă, au asistat la jocuri peste 5000 spectatori, iar la Cluj 10.000 amatori de sport din localitate au urmărit întâlnirea Ştiinţa-Dinamo Oraşul Stalin, încă din prima etapă a returului, lupta pentru ocuparea unui loc cât mai bin e extrem de interesantă şi echilibrată, atât în Divizia A cât şi în cele două serii ale Diviziei B. Intr’adevăr, în Divizia A, actuala fruntaşă a clasamentului, echipa C.C.A., se află la egalitate de puncte cu Dinamo Bucureşti (care are însă un goal-average mai slab) şi la două puncte de Ştiinţa Timişoara. In luptă directă pentru primul loc mai sunt actualmente Locomotiva Gr.v. „ - Roşii’ — care totalizează acum 13 puncte dar are un joc mai puţin — şi Flamura Roşie Arad — care a realizat până acum 12 puncte. Se înţelege deci cât de importante sunt etapele viitoare pentru această întrecere care reuneşte cele mai valoroase echipe ale ţării noastre. La fel de interesantă este disputa din seria întâia a Diviziei B, unde —în frunte— se află la egalitate de puncte două echipe: Spartac Bucureşti şi Flacăra Ploeşti (24 puncte). In imediata lor apropiere, şi cu şanse egale pentru primul loc, sunt: Metalul Câmpina (23 puncte), Dinamo Bacău (22 puncte) şi chiar Metalul Oraşul Stalin (19 puncte). In a doua serie a Diviziei B, Flacăra Mediaş deţine primul loc, dar diferenţa dintre ea şi echipele clasate în locurile imediat următoare nu este mai mare de un punct sau două. Şi în această serie, la lupta pentru locul de onoare în clasament participă şase echipe, de valoare sensibil egală: Flacăra Mediaş, Locomotiva Turnu Severin, Metalul Hunedoara, Locomotiva Arad, Metalul Câmpia Turzii şi Locomotiva Cluj. Dată fiind actuala situaţie din cele trei clasamente, şi ţinând seama de echilibrul de valoare existent între echipe, se poate afirma că lupta pentru ocuparea unui loc cât mai bun în clasament este deschisă şi va prilejui matchuri disputate, deosebit de interesante. Analizând în general modul cum s-au prezentat echipele divizionare A şi B în prima etapă a returului, se poate afirma că majoritatea dintre ele sunt insuficient pregătite, că nu sunt în plenitudinea mijloacelor lor fizice şi tehnice. Cele mai multedintre relatările trimişilor sau ale corespondenţilor noştri, ne-au remarcat faptul că echipele nu au o pregătire fizică suficientă pentru 90 minute de joc. La Tg. Mureş, atât Locomotiva cât şi C.C.A. nu au mai putut face faţă jocului în ultimele 20 de minute şi din această cauză jucătorii au recurs la durităţi. Acelaş lucru se poate spune şi despre partidele Ştiinţa Timişoara-Locomotiva Timişoara, Flacăra Mediaş-Metalul Oradea etc. Ce se deduce din acest lucru? Că antrenorii şi jucătorii echipelor divizionare nu au folosit cu maximum de randament sau nu au folosit deloc perioada de întrerupere a campionatului. Echipele nu au avut în aceste săptămâni un program corespunzător care să asigure jucătorilor sucientă pregătire fizică şi tehnică şi în consecinţă reluarea campionatului Ie-a găsit pe cele mai multe dintre ele nepuse la punct. In jocul Meniul Bucureşti-Flamina Roşie Sf. Gheorghe, de exemplu, execuţii tehnice elementaire s’au efectuat greşit, în repetate rânduri. Se înţelege deci că cele mai multe partide, ale primei etape a returului nu s’au ridicat la o valoare tehnică acceptabilă şi că acolo unde partidele au corespuns ca spectacol aceasta s’a datorat, în cea mai mare măsură, însufleţirii, rapidităţii cu care s’a jucat sau evoluţiei interesante a scorului. Aceste constatări trebue să atragă atenţia antrenorilor, să facă pe jucătorii divizionari să muncească cu mai multă conştiinciozitate în şedinţele de pregătire din săptămâna aceasta şi din cele viitoare, pentru a lichida lipsurile, pentru a ajunge cât mai repede la nivelul maxim al posibilităţilor fiecăruia. Prima grijă trebue acordată realizării unei pregătiri fizice cât mai bune şi pentru o cât mai corectă execuţie a tuturor elementelor tehnice de bază. In felul acesta, se va asigura pe de o parte un nivel tehnic corespunzător jocurilor divizionare, iar pe de alta progresul echipelor noastre faţă de ediţia precedentă a Diviziei, scopul principal al campionatului divizionar putând fi realizat într’o măsură mai mare. Un alt aspect care trebue discutat este acela al comportării pe teren. In ultimele, etape ale turului, ca urmare a acţiunii întreprinsă de comisia centrală de fotbal, sprijinită de conducerile de colective ,şi urmată de jucătorii divizionari, nu am avut de înregistrat abateri de in atitudinea unui sportiv de tip nou. In etapa de Duminică însă, pe lângă eliminarea de pe teren a lui Călbărosu (Locomotiva Cluj) pentru lovirea adversarului , mulţi jucători s’au făcut vinovaţi de comiterea de durităţi din pricina lipsei de pregătire fzică. Aceste atitudini sunt condamnabile şi cei care stau făcut vinovaţi de ele au dovedit că nu înţeleg că pe terenul de sport învinge cel mai bun, că nu ai voie să lupţi decât cu mijloacele permise de regulament. Actele de durităţi semnalate Duminică (în jocurile Spartac Bucureşti-Flamina Roşie Piteşti, Libertatea Sibiu-Dinamo Bacău, Locomotiva Tg. Mureş-C.C.A. etc.) trebue să constitue pentru toţi jucătorii, pentru antrenori, pentru conducerile de colective, un prilej de învăţăminte. Fiecare dintre aceşti factori trebue să lupte din toate puterile, pentru ca asemenea fapte să nu se mai repete, asigurând astfel și succesul educalii ale campionatului divizionar, un obiectiv principal al celei mai populare competiții a fotbalului nostru. ★ • HANDBAL. — In întâlnirile feminine şi masculine din cadrul campionatului de calificare, desfăşurate Duminică 30 August, s-au înregistrat următoarele rezultate: Feminin: Progresul Bucureşti — Progresul Craiova 9—1 (3—0); Progresul S.M.T.C.F.Oraşul Stalin — Progresul Bistriţa 14—2 (5—1). Metalul Baia Mare — Progresul Tg. Mureş 1—7 (1—4). Masculin: Şantierul Moreni — Şti- SPORT LA Zi viţa Politehnica Iaşi — 17—6 (5—4). Ştiinţa Tg. Mureş — Şantierul Făgăraş 14—7 (7—5). Dinamo 6 — Şantierul Constanţa 11—6 (8-1). Flacăra Ploeşti—Spartac Călăraşi 16-6 (10-2). Ştiinţa I.C.F. Bucureşti — Şantierul Craiova 16—5 (9—4). • NATAŢIE. Jocurile din cadrul campionatului divizionar de polo pe apă vor continua azi şi mâine la Timişoara şi Tg.-Mureş. La Timişoara se vor desfăşura următoarele jocuri: 1 Septembrie: Flamura Roşie. Ştiinţa Cluj. 2. Septembrie: Flamura Roşie-Dinamo. La Tg.-Mureş : 1. Septembrie: Progresul-C.C.A. 2. Septembrie: Progresul-Metalul Cluj.