Sportul Popular, noiembrie 1953 (Anul 8, nr. 2328-2343)

1953-11-12 / nr. 2333

Competiţie de volei şi baschet organizată in cinstea Săptămânii Internaţionale a Studenţilor Consiliul central al asociaţiei sportive Ştiinţa organizează o importantă competiţie de volei şi baschet, in cinstea Săptămânii Internaţionale a Studenţilor, întrecerile din cadrul acestei competiţii se vor desfăşura Duminică, Luni şi Marţi, în sala Ploieasca. La competiţia organizată de consiliul central al asociaţiei sportive Ştiinţa vor participa echipele feminine de baschet Locomotiva Bucureşti, Ştiinţa I.C.F., Ştiinţa Cluj, Progresul Oradea, echipele masculine de volei Ştiinţa Bucureşti, Progresul I.T.B., Dinamo, Locomotiva, precum şi echipele feminine de volei Ştiinţa I.C.F. şi selecţionata Progresul Locomotiva. De remarcat că la baschet feminin se va reedita finala campionatului feminin al R.P.R., desfăşurat in luna octombrie a acestui an, la Oradea. Primele întreceri se vor disputa Duminică la ora 10. După jocul de handbal feminin Ştiinţa I.C.F. — FI. Roşie Mediaş Turneu! semifinalei campionatului republican feminin de handbal se apropie de sfârşit şi putem spune că odată cu disputarea penultimei etape situaţia în ambele serii s-a clarificat. In cadrul seriei I-a, Ştiinţa Timişoara şi-a asigurat calificarea în finala campionatului după ce a învins destul de greu echipa Avântul din Codlea cu scorul de 2-1. Realizând cu această victorie 9 puncte, Ştiinţa Timişoara nu mai poate fi ajunsă de cea de a doua clasată, Spartac Sighişoara, care are doar patru puncte. In seria I la întâlnirea de Duminică a lămurit şi clasamentul seriei. Ştiinţa I. C. F., învingând cu 3-1 echipa Flamura Roşie din Mediaş, a trecut pe locul întâi în seria respectivă, loc pe care nu-l mai poate pierde deoarece mai are un joc uşor cu Spartac Brăila. întâlnirea de la Bucureşti dintre Ştiinţa I.C.F. şi Flamura Roşie din Mediaş, întâlnire deosebit de importantă pentru desemnarea celei de a doua finaliste, a fost socotită pe drept cuvânt o adevărată finală, jucătoarele din Mediaş, campioanele anului 1951, şi studentele Institutului de Cultură Fizică din Bucureşti, campioane pe anul 1952, au făcut cea mai bună partidă a anului. Deosebit de interesantă a fost tactica aplicată de cele două echipe. Eşind din şablonul tacticilor obişnuite, ambele echipe au folosit tactici speciale, pregătite din vreme şi atent prelucrate cu jucătoarele respective. Aceste tactici speciale, deşi au transformat tot jocul într-o luptă între înaintarea echipei I.C.F. şi apărarea Flamurii Roşii, au dat totuşi jocului o orientare clară. Antrenorul echipei din Mediaş (B. Holstreger) cunoştea că echipa Ştiinţa I.C.F. are cea mai bună înaintare din ţară ca valori individuale. In schimb, se ştia că echipa are o slabă apărare care se bazează pe una sau două jucătoare şi în plus pe un portar destul de bun. Urmărind să anihileze în primul rând acţiunile înaintării studentelor, Flamura Roşie a jucat de la început cu şase apărătoare, dintre care cinci făceau o apărare „om la om”, marcând strict pe cele cinci înaintaşe adverse. In spatele acestei apărări stătea jucătoarea Ericka Brahm, care asigura apărarea centrului terenului, dublând întotdeauna pe echipiera ce ţinea pe cea mai bună jucătoare a studentelor (Ilona Jianu). In acest fel, cu 6 apărătoare permanente şi dublând pe cea mai bună jucătoare adversă, se părea că înaintarea Ştiinţei I.C.F. va fi în imposibilitate să-şi facă jocul. Cele patru înaintaşe ale echipei din Mediaş erau socotite suficiente ca luptând cu o apărare improvizată să o depăşească şi să înscrie cel puţin 3-4 goaluri. Această tactică folosită de echipa din Mediaş ar fi putut să dea roade dacă propria înaintare, redusă numeric, ar fi reuşit să treacă peste apărarea studentelor. Ştiinţa I.C.F. a sesizat destul de târziu această tactică defensivă şi nu i-a răspuns cu o tactică ofensivă, căutând să depăşească supra-numeric apărarea adversă, ci a folosit superioritatea numerică în apărare dublând înaintaşa cea mai periculoasă (Gerda Homen). A rămas în sarcina înaintării studentelor lupta sub numerică sau cel puţin egală, ajutată fiind de o apărătoare eficace ca înaintaşă (Aurora Bran). După cum a dovedit-o desfăşurarea jocului şi scorul final al partidei, antrenorul echipei Ştiinţa I.C.F. (I. Kunst) a procedat just nepermiţând un atac permanent egal sau supra-numeric, deci în 6-7, fapt care ar fi dus la o aglomerare a acţiunilor pe centru. In acest fel, ar fi uşurat mult sarcina apărării echipei din Mediaş. Apărarea rămasă supra-numeric a primit un singur goal marcat de Edith Knal într-un moment când toată atenţia era îndreptată spre cea mai periculoasă jucătoare, Gerda Homen. Apărarea Flamurii Roşii, deşi bine organizată iniţial, a primit trei goaluri dintre care două chiar din partea jucătoarei dublate cu atâta grijă (Ilona Jianu) şi mai putea primi două dacă Ilona Jianu şi Cornelia Simionescu nu ratau pe rând câte o lovitură de la 13 metri. Cu o mai bună orientare tactică din partea înaintării şi cu mai mult calm şi precizie în aruncările la poartă din partea ambelor echipe, scorul putea fi mult mai mare. Deşi bine concepută, tactica echipei Flamura Roşie a fost de la început prea defensivă, antrenorul şi întreaga echipă situându-se pe linia celor care doresc să împiedice înfrângerea. Dacă Flamura Roşie ar fi jucat de la egal la egal păstrând cinci înaintaşe şi cinci apărătoare, întreg jocul ar fi fost mai deschis şi mai spectaculos şi în plus posibilitatea echipei de a marca goaluri ar fi crescut considerabil. CONSTANTIN POPESCU antrenor "Ar înaintea ultimei etape a turneului semi-final al campionatului republican feminin, clasamentul este următorul: Seria l-a 1. Ştiinţa Timişoara 2. Spartac Sighişoara 3. Avântul Codlea 4. Progresul Bucureşt 1. Ştiinţa I.C.F. 2. Flamura Roşie Mediaş 3. Progresul Tg. Mureş 4. Spartac Brăila 54 1 0 18:12 9 5122 21:16 4 5122 17:15 4 5032 10:23 3 Seria 11-a 54 1 0 20:7 9 5311 28:9 7 5203 24:12 4 5 0 0 5 2:46 0 Etapa de Duminica a campionatului divizionar de baschet Etapa de săptămâna aceasta programează următoarele matchuri: BUCUREŞTI: Dinamo-Ştiinţa I.C.F.; C.C.A.—Dinamo Oradea; Spartac— 1 2 3 4 5 6 7 8 9 FI. Roşie Cluj; TG. MUREŞ: Progresul—Metalul Bucureşti. După etapa de Duminică clasamentul campionatului divizionar se prezintă astfel : 1. Dinamo Bucureşti 2. Ştiinţa I.C.F. 3. C.C.A. 4. Spartac Bucureşti 5. Metalul Bucureşti 6. Progresul Tg. Mureş 7. D namo Oradea 8. Ff. Roşie Cluj 9. Ştiinţa Timişoara 13 13 0 0 907—635 39 13 10 2 1 880-795 35 13 8 0 5 898—758 29 14 6 1 7 753—782 27 14 6 1 7 793—824 27 13 5 1 7 748—850 24 13 4 1 8 688—757 22 13 3 0 10 704—817 19 14 2 0 12 675-828 18 învăţăminte din jocul de fotbal intre reprezentativele de juniori ale R. P. Române şi R. P. Polone Jocul de fotbal dintre reprezentativele de juniori ale R. P. Române şi R. P. Polone a scos în evidenţă valoarea şi buna pregătire a tinerilor fotbalişti din cele două echipe. In general, datorită acestor elemente, întâlnirea de Duminica trecută s-a ridicat la un bun nivel tehnic, care îndreptăţeşte speranţele puse în aceşti juniori, viitoare cadre ale primelor noastre echipe reprezentative. Fără discuţie că tinerii fotbalişti polonezi au demonstrat în acest joc calităţi mai dezvoltate: o tehnică individuală mai avansată, folosirea corpului în mod mai corect, o orientare mai bună. Faptul este explicabil. Majoritatea tinerilor jucători polonezi — din rândurile cărora Kempny, Bulik, Pohl şi Sekyra au lăsat o impresie deosebită, de fotbalişti cu mari perspective — au mai multă experienţă, acumulată în decursul multor jocuri divizionare, au „în picioare" multe jocuri grele care l-au călit. In plus, mulţi dintre ei nici nu mai sunt juniori. In faţa unei echipe atât de valoroase, reprezentativa noastră nu numai că a reuşit o comportare foarte bună, dar a obţinut şi un succes meritat, ca urmare a unui joc care a subliniat o serie de calităţi. Şi aceste calităţi, ca şi lipsurile pe care le-a semnalat această întâlnire, trebue să constitue punctul de plecare al pregătirii viitoare a juniorilor noştri. In primul rând, comportarea tinerilor fotbalişti români a scos în evidenţă calităţi morale şi fizice excepţionale care se cer neapărat întărite şi dezvoltate: un ridicat spirit de luptă, o mare combativitate, multă dârzenie şi viteză. Deşi dominaţi în prima repriză de o echipă care avea de partea ei superioritatea tehnică, juniorii noştri au reuşit totuşi să depăşească momentele grele de joc, tocmai datorită spiritului de luptă, de care au fost însufleţiţi tot timpul. Au luptat cu dârzenie, dar corect, pentru fiecare minge pierdută. Nu de puţine ori am văzut pe Copil III sau pe Bodo urmărind adversarul care a reuşit să intre în posesia mingii şi recâştigând balonul, să pună echipa sa în atac. Ei au fost avantajaţi în această privinţă de o altă calitate : viteza. Jucătorii echipei naţionale de juniori au ajuns mai repede la minge, câştigând astfel aproape toate „duelurile”. Pentru Joc, această calitate a fost de un real folos. Ea a contribuit in mare măsură la revirimentul produs în repriza a doua, când şi-au depăşit adversarii. In această privinţă merită remarcaţi: Stancu — stoperul — fundaşul Nedelcu, mijlocaşul Bodo şi înaintaşii Copil III şi Georgescu De aceiaşi importanţă se prezintă şi aspectul tehnic al concluziilor după joc. Echipa noastră a dovedit o bună omogenitate şi, mai ales, tendinţe spre o concepţie sănătoasă de joc: joc în mişcare cu execuţii rapide. Echipa a încercat — şi a reuşit în unele momente ale jocului — să aplice principiul superiorităţii numerice în acţiuni. MjIncaşii Bodo şi — mai cu seamă — Maior au participat la atac, iar interii şi chiar extremele au fost prezenţi în apărare atunci când situaţiile au cerut acest lucru. Orientarea spre acest joc trebue continuată şi transformată într-o preocupare cu caracter permanent. Ea asigură dezvoltarea sănătoasă a jocului echipei noastre spre jocul modern. In acelaş timp, însă, colectivul de antrenori şi jucătorii trebue să muncească perseverent pentru lichidarea lipsurilor din jocul echipei. Şi, în primul rând, trebue să lupte cu hotărîre împotriva jocului individual al unor jucători, precum şi împotriva tendinţei jucătorilor de a conduce prea mult mingea. Gram este unul din jucătorii, care abuzează de joc individual, în dauna jocului colectiv. Multe acţiuni au fost frânate şi chiar anihilate din cauza jocului personal al lui Grant. Acest jucător trebue să lupte necontenit pentru a-şi frâna această tendinţă accentuată spre individualism şi a se orienta spre jocul colectiv. Iar antrenorii trebue să-l ajute. Deasemeni, acei jucători care abuzează de dribling, trebue îndrumaţi să renunţe la folosirea inoportună şi inutilă a driblingului. Ei trebue să fie convinşi că acest element tehnic, folosit atunci când nu este necesar, constitue o piedică în dezvoltarea unui joc rapid şi eficace. Gram, Lazar, Georgescu, Maior au greşit în această privinţă. Desigur, munca antrenorilor din colectivul lotului de juniori trebue extinsă şi spre îmbunătăţirea tehnicii individuale, capitol la care Gram, Ghibea, Dascălu etc. mai prezintă lipsuri. In mod special trebue îmbunătăţită precizia paselor. Deasemenea, trebue corectat jocul lateral şi înapoi la care recurg uni înaintaşi (Gram, Lazăr, Ghibea). Jocul juniorilor noştri cu reprezentativa poloneză a prilejuit o serie de constatări de mare însemnătate pentru pregătirea selecţionatei noastre. Ţinând seamă de aceste constatări, folosindu-le în mod just în procesul de instruire şi antrenament al juniorilor, se poate ajunge la o îmbunătăţire efectivă a jocului echipei, la progrese şi mai mari, care să ducă la noi succese. Juniorii sunt cadrele de nădejde ale sportului nostru și către ele trebue să se îndrepte toată grija noastră. PETRE GAȚU Fază din jocul de juniori R.P.R.—R. P. Polonă (1—0). La un atac al tinerilor fotbalişti români, portarul polonez Bulik este obligat să Plonjeze în ultimul moment pentru a împiedica mingea să iasă In corner. Copil III (stânga) și Polii (dreapta) urmăresc cu atenție tentativa lui Bulik. Turneul de calificare pentru divizia B Jocurile din cadrul grupei a II-a (Iaşi) s-au încheiat ori când s-au disputat ultimele două şi cele mai importante întâlniri: Locomotiva P.C.A. Constanţa-Bucegi C. Lung Piteşti 3-0 (0-0). Punctele au fost marcate de Vultur în min. 65, 70 şi 78. Dinamo Olteniţa—Metalul 1 Mai Ploeşti 1-0 (1-0). Unicul punct al partidei a fost înscris de Ristea în min. 17. In urma acestor rezultate, clasamentul grupei — alcătuit în baza rezultatelor neomologate — se prezintă astfel: 1. Locomotiva P.C.A, 2. Dinamo Olteniţa 3. Metalul Ploeşti 4. Bucegi C. Lung Piteşti In turneul de calificare a mai rămas de disputat un singur joc, in grupa IlI-a la Sibiu: Dinamo VI Bucureşti — Avântul Priveşti. Jocul are loc astăzi. De rezultatul acestei întâlniri depinde rezolvarea problemei primului loc, la care concurează Dinamo București și Constructorul Arad. 5. Progresul Buc. 4 2 2 0 7:2 6 4 2 1 1 5:6 5 4 2 0 2 3:3 4 4 1 1 2 5:7 3 4 0 2 2 3:5 2 Astăzi se dă plecarea in camionatul republican de fond la călărie Astăzi la ora 8 se va da plecarea în una din cele mai dificile probe de călărie: campionatul republican de fond pe echipe şi individual. Dealungul celor 240 km. îşi vor disputa întâietatea 9 echipe formate din câte trei călăreţi (pentru clasamentul pe echipe), iar pentru clasamentul individual 30 de cai şi călăreţi. Iată echipele: Echipa I-a (Dâmboviţa): Ioan Stoica (4) pe calul Impunător, Gh. Ghijuran (2) pe Fag I şi I. Molnar (6) pe Netrebnic. Echipa II-a (Dâmboviţa): Vasile Pinciu (29) pe Paltin, Coriolan Pop (31) pe Orbitor, Dumitru Flueraş (30) pe Ostrov. Echipa 11 I-a (Dinamo Oradea): Ioaniu Fabius (18) pe Arinca, Ion Ioja (16) pe Fag II, Vlad Constantin (21) pe Hermina. Echipa IV-a (Dâmboviţa): Titus Chirilă (3) pe Nora, Dumitru Herind (10) pe Prundiş, Teodor Cernoianu (5) pe Azur. Echipa V-a (Dâmboviţa): Vasile Mardare (7) pe Omnia, Gh. Iuţă (12) pe Bucătar, Constantin Vreme (8) pe Rarău. Echipa Vl-a (Dinamo Bucureşti): Felix Ţopescu (27) pe Haplea, Gh. Negoiţă (23) pe Jalba, Alexandru Lungu (28) pe Amalia. Echipa VlI-a (Dinamo Bucureşti): Gh. Mitroi (13) pe Bujor, Gh. Soare (22) pe Lunca, Alexandru Mihăilescu (15) pe Doina. Echipa VlII-a (Dâmboviţa): Paul Popescu (9) pe Banu, Ion Vasile (14) pe Dudu, Nicolae Ştefănică (26) pe Hanibal. Echipa IX-a (Dinamo Oradea): Ilie Vlasa (32) pe Parcurs, Gheorghe Langa (33) pe Bengal, Dumitru Badea (38) pe Brotăcel. In paranteze am indicat numerele de ordine ale participanţilor. Pentru clasamentul individual mai concurează călăreţii : Mihai Mavrache (Dâmboviţa) (1) pe calul Arad, Ion Stuparu (Dinamo Oradea, (19) pe Aragon şi Dan Pavelescu (C.C.S.) (20) pe calul Basm. Astăzi, în jurul orei 16, concurenţii vor ajunge la sfârşitul primei etape, în oraşul Ploeşti. Plecarea în cea de a doua etapă Ploeşti-Buzău se va da Vineri 13 Noembrie ora 6 dimineaţa din Ploeşti, iar la ora II călăreţii vor avea la Mizil o oră de popas. Etapa se va încheia la Buzău, unde concurenţii vor ajunge în jurul orei 16. Etapa treia Buzău-Urziceni se va desfăşura în ziua de Sâmbătă 14 Noembrie plecarea fiind la ora 9 din Buzău iar sosirea la Urziceni fiind programată în jurul orei 16. Duminică dimineaţa la ora 8 se va da plecarea în ultima etapă a campionatului republican de fond la călărie, sosirea fiind pe hipodromul Băneasa trap în jurul orei 15. Concursul de călărie de la Tg. Mureş Tg. Mureş (prin telefon). Duminică a avut loc pe noul hipodrom al oraşului Tg. Mureş ultima manifestaţie sportivă din cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, campionatul regional de atelaje, călărie 1000 m, plat şi obstacole. Dimineaţa înainte de concurs, a avut loc o expoziţie de cai. Totalizând cel mai mare punctaj, calul Berta din Miercurea Ciuc a fost desemnat ca cel mai frumos animal prezentat la expoziţie. Alergările de trap (atelaje), care s-au desfăşurat pe distanţa de 3000 m după modelul alergărilor colhoznice, au determinat câştigători pe următorii : 1. Iosif Radui (G.A.G. Ernei), 2. Alexandru Lucaci (Şcoala Agricolă Tg. Mureş), 3. Balint Şipoş (G.A.C. Ciba Nicoleşti). Deosebit de vie a fost întrecerea în proba de 1000 m. plat. Rezultatul : 1. Alexandru Nagy (G.A.C. Pănet) cu timpul de 1 min. 0,7 sec. ; 2. Francisc Teglas (G.A.C. Ghido) 1 min. 0,9 sec. 7/10; 3. Fabian Gabea (G.A.C. Leordeni) 1 min. 16 sec. 6/10. Cei peste 4000 spectatori care au urmărit proba de obstacole din cadrul acestui concurs au putut admira priceperea cu care concurenţii — în majoritate ţărani din gospodăriile agricole colective — au condus caii pe parcurs, sărind obstacole destul de dificile şi realizând totodată şi timpuri bune. Pe primul loc al acestei probe s-au clasat Ludovic Szabó (Şcoala Zootehnică Miercurea Ciuc) cu 4 puncte penalizare şi timpul de 1 min. 12 sec. 9/10, urmat de Balint Sipoş (G.A.C. Ciba Nicoleşti) cu 7 puncte penalizare şi timpul de 1 min. 13 sec. 4/10 şi Alexandru Fekete (G.A.C. Tuşnadul Nou) cu 9 puncte penalizare şi timpul de 1 min. 26 sec. 6/10. POPA NERVA corespondent