Sportul Popular, noiembrie 1953 (Anul 8, nr. 2328-2343)

1953-11-21 / nr. 2338

Gercurii ştiinţifice asupra întrecerilor sportive din cadrul Festivalului Articole de fond al ziarului „SportUl Capsdar“ intitulat „Pentru un nivelfânţific(mai ridicat al culturii fizice din ţara noastră“, ne pune înfeţa unei analize critice a munci) ■ de fantamentare ştiinţifică a pragsferii sportivilor noştri. Articolul,tanotă, că încercările de până acum înseamnă prea puţin pentru asigurarea unui caracter ştiinţific mişcării noastre de cultură fizică şi sport, aşa cum recomandă Hotărârea Biroului Politic al C.G. al P.M.R., din 26 iunie 1949, că noi activiştii în acest domeniu, nu am aprofundat îndeajuns problemele care ar putea aduce foloase mai importante practicii exerciţiilor fizice şi că atragerea, în mai mare măsură, în aceste preocupări a antrenorilor sportivi ar realiza o legătură mai strânsă cu practica, aşa cum fundamentarea ştiinţifică a metodelor şi experienţei antrenorilor sovietici ne-o demonstrează atât de elocvent, că sprijinul deosebit de important de care se bucură în Uniunea Sovietică cercetarea ştiinţifică în domeniul culturii fizice şi nivelul ridicat al rezultatelor obţinute, trebuie să constituie un strălucit exemplu, spre care să tindă conducătorii mişcării de cultură fizică şi activiştii în domeniul teoretic şi practic al sportului din ţara noastră. Toate aceste constatări, foarte juste, formează un stimulent pentru activitatea viitoare. De asemenea, ele pot constitui şi un prilej pentru ilustrarea unor realizări în acest domeniu. Aşa cum se spune în articol, C.C.F.S. a iniţiat o acţiune care se va desvolta treptat şi va duce cu timpul la remedierea lipsurilor semnatate. Colectivul de cercetări ştiinţifice înfiinţat în acest scop, şi-a început activitatea acum şase luni. Prima sa manifestare a avut loc cu ocazia campionatelor mondiale de tenis de masă. Imediat după acest eveniment sportiv au început pregătirile teoretice şi organizatorice în vederea cercetărilor care aveau să se desfăşoare în timpul Festivalului. Dar, în acelaş timp colectivul a mai lucrat la experimentarea şi la elaborarea unei probe funcţionale cardio-respiratorii pentru începătorii în sport,adică aspiranţii G.M .. Lipsa unei astfel de probe se făcea simţită de mult în controlul medical, iar Colectivul a realizat-o în cinstea Festivalului. Atât studiul privitor te tenisul de masă cât şi proba funcţională G.M.A. aşteaptă momentul comunicării lor în faţa forului ştiinţific competent, Consiliul metodico-ştiinţific al C.C.F.S., după care vor fi date practicei. Prin cercetările făcute cu ocazia jocurilor din cadrul Festivalului s’a urmărit ca, în colaborare cu antrenorii, să se realizeze un pas înainte în ceea ce privește legarea teoriei de practică ; s’a urmărit cercetarea unor aspecte fiziologica şi metodice la un număr de ramuri sportive, spre a stabili o serie de date ştiiţifice cu ajutorul cărora sportivii şi antrenorii să-şi poată îmbunătăţi metodele lor de lucru şi să-şi ridice astfel măestria sportivă. In acest scop, Colectivul a elaborat un plan de cercetări ştiinţifice complexe, fiind călăuzit de ideea că fiziologia pavlovistă este singura bază ştiinţifică a teoriei culturii fizice, capabilă să rezolve problemele practice ale antrenamentului sportiv. In consecinţă, Colectivul de cercetări consideră absolut necesară examinarea multilaterală a sportivului, în sensul pavlovist, după care organismul este privit ca un tot unitar, ale cărui formaţiuni sunt coordonate şi die cărui acţiuni sunt dirijate de scoarţa cerebrală; ele se găsesc în interdependenţă cu mediul înconjurător şi sunt influenţate în mod deosebit de efortul fizic. Numai cercetarea care ţine seama de aceste condiţii poate furniza elemente suficiente şi valabile pentru rezolvarea sarcinilor celor mai urgente ale practicei sporturilor. Spre a putea satisface aceste cerinţe, colectivul restrâns al C.C.F.S.-ului, a fost considerabil mărit pentru perioada Festivalului. Astfel s’au putut forma mai multe colective pentru temele propuse. Parelei, s’au asigurat condiţiile materiale şi aparatele necesare. Dintre acestea din urmă, o bună parte au fost construite special pentru această ocazie. Câteva dintre ele sunt inovaţii interesante şi utile fundamentării ştiinţifice a exerciţiilor fizice, iar unul este o inovaţie de înaltă tehnicitate. Conform principiului pavlovist araintit mai sus, au fost efectuate cercetări multilaterale asupra sportivilor aparţinând următoarelor discipline: gimnastică, fotbal, canotaj, box. Fiecare sportiv a fost cercetat din punct de vedere al activităţii nervoase superioare al calităţilor fizice specifice exerciţiului respectiv şi al desvoltării fizice. In afară de acestea, s-au mai cercetat şi alte probleme cu caracter general. Rezultatele obţinute sunt încă în curs de prelucrare. Totuşi, putem da de pe acum unele date asupra principalelor probleme cercetate, în sensul celor expuse mai sus.  Cercetarea activităţii nervoase superioare Profesorul A. N. Cresiovnicov şi colaboratorii săi, aplicând învăţătura lui I. P. Pavlov, au stabilit în activitatea sportivilor unele principii, dintre care cităm : — In cursul antrenamentului sportiv se formează, conform legilor reflexelor condiţionate, numeroase legături funcţionale temporare, între centrii corticali ai diferitelor organe ale corpului. — In timpul executării fiecărui exerciţiu ia naştere pe scoarţa creerului mare un anumit tablou specific de repartizare a proceselor de excitaţie şi de inhibiţie. Această activitate se numeşte complex funcţional verificat şi se produce sub influenţa nenumăraţilor excitanţi ai mediului intern şi extern; ea se realizează prin intermediul primului şi celui deal doilea sistem de semnalizare. — Întreaga evoluţie a proceselor centrale şi a celor periferice, în cursul antrenamentului, este condiţionată de timpul de activitate nervoasă superioară a sportivului. Iată de ce, orice informaţie asupra modului de funcţionare a proceselor crrticate de bază — excitaţia şi Inhibiţia —, care formează esenţa însăşi a timpului de activitate nervoasă superioară, poate servi ca element obiectiv pentru individualizarea antrenamentului, şi pentru cunoaşterea comportării sportivilor în timpul antrenamentului, în stare de start şi în concurs. In sensul celor mai de sus, s’a studiat activitatea nervoasă superioară, atât prin metoda subiectivă adoptată după Bucov, cât şi prin următoarele metode obiective: cercetarea stereotipului dinamic opticoractor nespecific, cercetarea stereotipului de percepţie (optic) nespecific şi cercetarea reflexului ca efect al activităţii nervoase superioare. Colectivul a obţinut indicaţiuni preţioase în această privinţă. Ele constituie un bun început pentru desvoi surcia viitoare a cercetărilor. 2. Calităţile fizice specifice, în , diversele ramuri sportive sunt legate de modul de manifestare a deprinderilor motrice, adică de execuţiile tehnice ale ramurei de sport respective. Deci, în această privinţă studiul stereotipurilor specifice ne poate furniza imdicaţiuni importante. Deasameni, ne este necesară cunoaşterea dinamicei proceselor de excitaţie şi inhibiţie, deoarece perfecţionarea deprinderilor motorii depinde în cea mai mare măsură de rapiditatea cu care procesele de excitaţie şi de inhibiţie se pot înlocui unele pe altele. Prin urmare, prin examinarea datelor amintite se pot obţine indicaţii utile pentru conducerea antrenamentului şi pentru îmbunătăţirea performanţelor. Iată câteva din aceste date cercetate : a) Calităţi specifice în gimnastică. Studiul acestor calităţi s’a făcut prin înscrierea curbei mişcărilor la bara fixă. Din diagramele obţinute rezultă date obiective asupra vitezei medii şi vitezelor parţiale, asupra forţei în diferite poziţii ale mişcării asupra calităţii şi constanţei coordonării mişcărilor, asupra lucrului mecanic executat, etc. b) Calităţi fizice specifice în canotaj. Au fost studiate cu un dispozitiv original adaptat ambarcaţiunilor academice, pentru înregistrarea curbei loviturilor în timpul vâslitului. Din curbele obţinute se precizează modul de manifestare a vitezei, forţei, rezistenţei şi îndemânării precum şi frecvenţa şi forma lovituri -for, lucrul mecanic efectuat, gradul de constanţă în execuţie, etc. c) Calităţi fizice specifice în box. Au fost cercetate, cu o aparatură construită în mod special pentru studiul vitezei de repetiţie a loviturilor, precizia loviturilor date, viteza de contracţie musculară, deci viteza de lovire, forţa de contracţie, deci forţa loviturii. Prin urmărirea în timp a acestor elemente se pot face aprecieri şi asupra rezistenţei subiectului. d) Calităţi specifice în fotbal. Cu ajutorul unor aparate simple s-au pus în practică o serie de probe, ca : proba pentru stereotipul de viteză (la picioare), proba pentru stereotipul optico-motor, proba complexă a lovirii balonului, proba pentru stereotipul specific la fotbal şi altele, cu scopul de a studia procesul formării şi perfecţionării deprinderilor motrice după învăţătura lui Pavlov, iar datele obţinute să fie aplicate în metodica procesului de antrenament. 3. Desvoltarea fizică generală precum şi proporţia diverselor segmente ale corpului determină, într-o anumită măsură, pe de o parte, obţinerea rezultatelor în diferite probe sportive, pe de alta, adaptarea tehnicei sportive după particularităţi morfologice. Din acest punctde vedere se cunoaşte că lungimea membrelor inferioare, care determină lungimea tuleului, are o importanţă considerabilă în viteza de alergare. Dimpotrivă, la halterofili desvoltarea prea mare a membrelor constituie un dezavantaj serios. Este, deci, evident că datele antropometrice ale vârfurilor sportive pot servi pentru aprecierea mai exactă a părţii ce revine desvoltării fizice în adaptarea unei tehnici potrivite şi în realizarea performanţelor. In acest scop, în timpul Festivalului s’au făcut o serie de examene pe sportivi din diferite discipline. în afară de cercetările menţionate mai sus s-au mai făcut următoarele : 1. Studii şi observaţii metodice şi tehnice precum şi studii asupra antrenamentul în diferirite ramuri atletice. 2. Filmarea sportivilor fruntaşi (kinograme), în scop tehnic şi mettodic precum şi‘pentru a obţine date ajutătoare în studiul'oboselii de ter - minate de, efortul competiţional. 3. înregistrarea unor elemente ale : macro şi' m'pro-climatului bazelor sportive' şi al locurilor de concurs. 4. Studii asupra randamentului sportivelor în timpul perioadei menstruale, dări fiind că în această chestiunenu sunt date suficiente şi concludente care să poată fi aplicate în practică. 5. Studii asupra activităţii muşchilor agonişti-antagonişti, făcute pe panoteuri. Această cercetare s-a efectuat cu ajutorul unor aparate special construite, care permit să se culleagă, să se transmită şi să se înscrie la distanţă, pe mal, curenţii de acţiune ce se desvoltă în musculatura sportivului în timpul efortului său obişnuit, în ambarcaţiune, pe parcurs. Transmiterea la distanţă şi înscrierea piogramelor constituie o invenţie care a fost apreciată elogios şi de diverşi delegaţi străini. ★ Iată câteva probleme care au făcut obiectul unor cercetări ştiinţifice în cadrul întrecerilor sportive din timpul Festivalului. Rezumatele lor sunt în curs de prelucrare şi ulterior vor fi comunicate mai pe larg şi supuse discuţiilor. Trebuie menţionat faptul că în cursul cercetărilor nu s’a neglijat legătura cu unii antrenori şi conducători de loturi,ceea ce a contribuit la o mai bună desfăşurare a muncii. Unele rezultate ale cercetărilor au devenit folositoare chiar imediat după obţinerea lor, după cum a afirmat unul din antrenorii totului de canotaj, care le-a şi aplicat pentru îmbunătăţirea metodei de lucru a sportivilor. Cercetările s-au făcut pe loturile române şi pe unii dintre participanţii străini. Remarcăm în această privinţă bunăvoinţa şi înţelegerea cu care au răspuns majoritatea sportivilor examinaţi, români şi străini, după cum remarcăm şi indiferenţa unora dintre sportivii români solicitaţi pentru a se supune acestor examinări. Credem că atitudinea de înţelegere a kui Zátopek, care imediat după cursa grea de 10.000 m, a alergat în continuare până la cabinetul medical pentru examinare, fără a se lăsa ademenit de fotografi, reporteri, amici şi admiratori, trebuie să constituie un exemplu pentru sportivii noştri. Menţionăm, de asemenea, că aceste cercetări s-au putut efectua graţie înţelegerii, asigurării condiţiilor materiale şi sprijinului acordat de Comitetul pentru Cultură Fizică şi Sport, de Institutul de Cultură Fizică şi de Ministerul Sănătăţii. Cercetările, studiile şi experimentele făcute de colectivul de cercetări al C.C.F.S. în cadrul celui de al IV-lea Festival, constitue un modest dar curajos început. Colectivul consideră că cele câteva rezultate obţinute constituie un imbold pentru ducerea mai departe a muncii de cercetare, pentru fundamentarea ştiinţifică a antrenamentului sportivilor, în scopul ridicării măestriei sportive şi a îmbunătăţirii performanţelor lor. Astfel se va putea arăta că încrederea şi grija conducătorilor ţării faţă de progresul continuu al mişcării noastre sportive sunt pe deplin meritate. Dr. FLORIAN ULMEANU responsabil al Colectivului de cercetări din C.C.F.S., Profesor la catedra de fiziologie a I.C.F. SPORTULPOPT 1 A V Pag. 6-a Nr. 2338 B HANDBAL. Matchurile penultimei etape se vor juca mâine după următorul program: SIBIU: Voinţa—FI.Roşie Jimbolia ; SIGHIŞOARA: FI. Roşie —Dinamo Bucureşti ; CLUJ: Ştiinţa — Dinamo Oraşul Staln; ORAŞUL STALIN: Şantierul — FI. Roşie Cisnădie; BUCUREŞTI: CCA-Progresul Periam (teren I.T.B. ora 10,45). B CICLISM. Mâine se va da plecarea în cel de al treilea concurs de clitocros de toamnă, organizat de colectivul sportiv Flamura Roşie F. C. „Gh. Gheorghiu-Dej“. Adunarea concurenţilor la ora 9 în faţa întreprinderii F. C. „Gh. Gheorghiu-Dej“. La această competiţie concurenţii vor traversa Capitala, sosirea având loc în faţa sălii de sporturi Floreasca, a SCRIMA. Etapa a IV-a a returului campionatului divizionar are loc Duminică. In Bucureşti se vor desfăşura pertidele CCA-Flamura Roşie Timişoara (Duminică ora 9.30 sala Spartac) şi Progresul Arta Bucureşti-Ştiinţa Bucureşti (Duminică ora 16,30 sala Progresul E.P.D.). La Ploeşti se va desfăşura întâlnirea dintre Flacăra Ploeşti şi Spartac Finanţe Bănci Bucureşti. In provincie se mai dispută partide la Cluj (Progresul Cluj-Dinamo Oradea), Oradea (Progresul Oradea-Ştiinţa Cluj) şi Satu Mare (Metalul Satu Mare-Ştiinţa Tg. Mureş). Matchul dintre Ştiinţa Cluj şi Progresul Cluj s-a terminat cu o triplă victorie a reprezentativei studenţeşti care a învins cu 10—6 la toate cele trei arme. « LUPTE. — In cadrul campionatului divizionar vor avea loc mâine următoarele întâlniri : Ft. Roşie Arad — Dinamo Bucureşti, Spartac Lugoj — C.C.A., Metalul Baia Mare — Metalul Reşiţa, Şantierul Ploişti — Locomotiva Timişoara şi Progresul Oradea — Constructorul Cluj. Primele echipe organizează ■ HALTERE. — Cu prilejul închiderii taberii de tineret organizată de către Comitetul pentru Cultură şi Fizică şi Sport de pe lângă Consiliul de Miniştri Joi 19 Noembrie a avut loc un concurs de haltere, la care s’au obţinut câteva rezultate bune. Astfel Gh. Berteanu a totalizat 225 kgr. la cat. cea mai ușoară, Frantz Gosshier, 255 la categ. semiușoară, Gh. Ienciu 285 kgr. (record R.P.R. egalat) la categ. ușoară, Tudor Enache a realizat 230 kgr., la categoria semi-mijlocie, Constantin Bobei 240 kgr. la cat. semi-mijocie și Anghel Lucian 290 kgr. la categoria semi-grea. • BOX — Mâine se va desfăşura la Iaşi o întâlnire între echipa Dinamo 9 din Bucureşti şi o selecţionată locală. Bucureştenii au deplasat în vederea acestei întâlniri ,un tot puternic în rândurile căruia se află cunoscuţii pugilişti D. Ţurlui, A. Engeleiter, Gh. Lache, Michai Pânzariu şi alţii. Formaţia ieşeană va cuprinde câteva elemente tinere cu frumoase posibilităţi, dintre care se remarcă Gh. Tomescu şi Gr. Verbiceanu. „ Tot mâine va începe la Oradea importanta competiţie dotată cu „Cupa Sfatului Popular regional Oradea“. La această întrecere participă numeroşi boxeuri de frunte din oraşele Bucureşti, Sibiu, Galaţi, Oradea şi Oraşul Stalin. Vor avea loc mai mute reuniuni, ultima urmând să se desfăşoare la 25 Noembrie. • FOTBAL — La jocul C.C.A.Dinamo Tbilisi care va avea loc mâine sunt valabile biletele cu seria Nr. 4. Intrarea spectatorilor la stadionul „23 August“ se va face prin următoarele porţi: Intrarea din Şos. Iancului, pentru sectoarele 1-7(tribuna I), 8-15 (peluza I) şi 16-23 (tribuna II), precum şi carnete C.C.F.S. (afară de cele de culoare roşie şi albastră), Intrarea din Bd. Muncii, pentru sectoarele 24-30 (tribuna II), 31-39 (peluza II) şi 40-46 (tribuna I),precum şi carnete C.C.F.S. (afară de cele de culoare roşie şi albastră care au acces — ca şi invitaţiile — prin str. Maior Coravu). Porţile stadionului se vor descieri de la ora 11 dim. SPOET LĂZI C. C. A., Spartac F. B. şi Progresul Arta s-au calificat in finala campionatului divizionar de scrimă Matchurile din cadrul cortipionatului divizionar de scrimă desfă-şurate joi în Capitală au luat sfârşit cu rezultatele aşteptate. Astfel, echipa de floretă a Casei Centrale a Armatei (Vâlcea, Chelaru, Tudor şi Tapalagă) a întrecut echipa Ştiinţa Bucureşti (Atanasiu, Baia, Olănescu şi Dumitrescu). Scorul final — 16:0 pentru CCA—este însă deosebit de sever. Ca sabie, partida a revenit tot formaţiei CCA, dar scorul a fost ceva mai echilibrat: 11—5. CCA a prezentat formaţia I. Istrate, Mustaţă, Vâlcea şi Tapalagă, iar Ştiinţa a fost reprezentată deAtanasiu, Baia, Olănescu şi V. Istrate. In întâlnirea feminină au tras Metalul Bucureşti şi Ştiinţa Bucureşti. Echipa Metalul s-a prezentat numai în trei trăgătoare, dintre care una era rezerva echipei. Rezultatul a fost de 3:3, ceea ce reprezintă pentru Metalul un rezultat extrem de slab. Lipsind un arbitru asalturile au fost conduse pe rând de trăgătorii ambelor echipe. Cealaltă partidă disputată joi s-a desfăşurat între Spartac Finanţe Bănci şi Progresul Arta. Remarcabil este rezultatul realizat de echipa feminină a Progresului Arta, care a învins Spanac cu 10:6 şi s-a calificat astfel — împreună cu învinsa sa — în turneul final al campionatului divizionar. La floretă bărbaţi, victoria a revenit echipei Spartac cu 12:4, iar la sabie bărbaţi tot reprezentativei colectivului Spartac Finanţe Bănci, cu scorul de 15:1. După aceste rezultate sunt calificate în turneul final echipele masculine de floretă şi sebie ale C C.A. şi Spartac F.B. şi echipele feminine Spartac Finanţe Bănci şi Progresul Arta. Faza regională a campionatului de moto-cres al R.P.R. Mâine dimineaţă, motocicliştii bucureşteni vor lua startul în penultima întrecere înscrisă în calendarul competiţional pe anul în curs: faza regională a campionatului de moto-cros al R.P.R. Cursele de moto-cros, alergări care cer din partea motocicliştilor în afara unei excelente pregătiri fizice şi tehnice şi un dezvoltat simţ de orientare, se desfăşoară pe trasee care sunt aduse la cunoştinţa motocicliştilor abia în ziua disputării întrecerilor. Aceasta este dealtfel una din caracteristicile curselor de moto-cros, caracteristică înscrisă ca punct principal în regulamentul concursurilor de automobilism şi motociclism. Iată dar cauza care face să nu putem anunţa traseul pe care va avea loc întrecerea de moto-cros ce se va desfăşura mâine dimineaţă. Concurenţilor bucureşteni li s-a fixat ca loc de întâlnire comitetul orăşenesc C.F.S. Bucureşti din str. Vasile Alecsandri Nr. 16, de unde vor pleca în grup către locul de start. • Cu puţin înainte de ora 10, când urmează să se dea plecarea în cursă, organizatorii vor face cunoscut motocicliştilor traseul pe care îl vor avea de acoperit.