Sportul Popular, noiembrie 1953 (Anul 8, nr. 2328-2343)

1953-11-26 / nr. 2341

Campionatul divizionar de scrimă " Matchurile desfăşurate săptămâna trecută în cadrul campionatuluui divizionar da scrimă s’au terminat în general cu rezultatele aşteptate, rezultate care nu schimbă cu nimic actuala situaţie a clasamentelor. In Capitală, Ştiinţa Bucureşti a învins la floretă Progresul Antia cu 11-5, după un match în care au tras foarte bine Attamasiu, Baia şi Olănescu de la Ştiinţa şi Neculce de la Progresul Arta. La floretă fete, Progresul şi-a luat însă o categorică revanşă, întrecând formaţia studentelor cu 14-2. Toate cele 4 trăgătoare dela Progresul Arta (Bejan, Şeitan, Gribb, Lambrino) s’au prezentat foarte bine pregătite. La sabie, Progresul Arta nu s’a prezentat şi astfel Ştiinţa a câştigat cu 16-0. Spiantac Finanţe Bănci s’a deplaferat la Ploeşti, unde a întrecut Flacăra cu scorul de 14-2. (floretă bărbaţi), 13-3 (floretă fete) şi 12-4 (sabie). Cel de al treilea match, care trebuia să aibă loc în prima serie între C.C.A. şi Flamura Roşie Timişoara, nu s’a disputat, deoarece echipa timişoreană nu s’a prezentat. In privinţa desfăşurării generate a matchurilor din această serie trebuie scos în evidenţă faptul că există o totală delăsare din partea comisiei centrale de scrimă. Intr’adevăr până acum nu s’a luat nici o măsură împotriva echipei Flamura Roşie din Timişoara, care nu se prezintă la matorioniile programate în deplasare, şi nici împotriva colectivului Progresul Arta, care dă dovadă de totală neseriozitate prin felul în care se prezintă la matchuri, în cealaltă serie, remarcabile sunt rezulta ele obţinute de tânăra echipă dinamo viaţă din Oradea. Astfel, întâlnindu-se cu Progresul Oradea, Dinamo a câştigat la floretă bărbaţi cu 13-3 şi la sabie cu 14-2. Deasemeni, Dinamo Oradea a realizat o victorie deosebită, întrecând Progresul Cluj la floretă cu 12-4. In schimb, la sabie, Progresul Cluj a învins cu 10-6. Ştiinţa Cluj, prima clasată în seria II-a s-a deplasat la Oradea, unde a realizat o victorie comodă în dauna Progresului. Rezultat tehnic: floretă fete 11-5, floretă bărbaţi 10-6, sabie 11-5. In seria I a paimipioniatului divizionar de scrimă, etapa următoare va avea loc joi 26 Noembrie. Se vor desfăşura întâlniri la ORADEA (Dinamo Oradea-Ştiinţa Tg. Mureş), CLUJ (Ştiinţa Cluj-Metalul Satu Mare) şi la CAREI (Progresul Carei-Progresul Cluj). „Cupa 30 Decembrie“ la handbal in sală In cinstea zilei de 30 Decembrie, Consiliul Central al Sindicatelor organizează o competiţie de handbal în sală pentru echipele masculine care au participat anul acesta numai în campionatul raional şi pentru echipele feminine care au participat în campionatul raional şi regional, întrecerile se vor desfăşura în sala Floreasca şi în sala Recolta din Capitală. Deschiderea festivă a competiţiei are loc joi 26 Noembrie în sala Recolta, la ora 17, după care urmează desfăşurarea primei etape a întrecerilor feminine Etapa XXI-a a campionatului divizionar de handbal Fără îndoială că etapa de Duminică a diviziei de handbal a fost dominată de întâlnirea de la Cluj dintre Ştiinţa din localitate şi Dinamo Oraşul Stalin, care au terminat la egalitate 3-3 (2-2). Cu toate că terenul a fost desfundat şi timpul rece, a fost cel mai frumos match desfăşurat la Cluj în returul campionatului. Punctele echipei clujene au fost marcate de Kesaier, Egyed şi Nicoară, iar cele ale dinamoviiştilor de Balaş, Streitfert şi Heibel. Trebue remarcat faptul că Smicz (Dinamo) a ratat o lovitură de la 13 metri la scorul de 2—2. Timpul nefavorabil a influenţat în mare măsură şi celelalte matchuri. La Sighişoara, Dinamo Bucureşti, de s- a întrecut Flamura Roşie cu 3—2 (1 — 1), nu a prestat un joc de bună calitate. La aceasta a contribuit şi faptul că, din cauza terenului, balonul era greu de controlat. Flamura Roşie a fost mai bună în jocul de câmp, dar, din cauza apărării om la om bine aplicată de echipa dinamovistă, nu a reuşit să înscrie decât două puncte prin Eder şi Fraik, în timp ce dinamoviştii au marcat trei puncte prin Istrate, Gruianu şi Lupescu. Din ce în ce mai bine pregătită se prezintă Flamura Roşie Cisnădie, care ia reuşit Duminică un match nul la Oraşul Stalin cu Şantierul, 7-7, deşi la pauză localnicii conduceau cu 5—2. Jocul a fost foarte disputat, în special în repriza doua când Şantierul, lipsit de pregătire fizică, atrebuit să depună eforturi serioase pentru a stăvili atacurile echipat din Cisnădie. Cele 14 puncte au fost marcate de Martin (3), Vramiar, Sipos, Binder şi Franz pentru Şantierul şi Hening (3) Marcu (3), Lang pentru Flamura Roşie. La Sibiu, Voinţa a întrecut Flamura Roşie din Juimboliia mai greu decât se aştepta. Dacă notăm faptul că până în minutul 58 scorul era 5-5, ne dăm mai bine seama de dârzenia cu care a fost disputat acest match în care, în general, iniţiatva a avut-o echipa din Jimbolia, înaintarea Flamurii Roşii a găsit însă o apărare decisă. Voinţa a marcat cele 7 puncte prin Schoger (3), Otto (2), Roth şi Kremer, iar Flamura Roşie datorează cele 5 puncte lui Kaiser (?), Jost, Klein şi Hehn. Matchul de la Bucureşti disputat între C.C.A. şi Recolta G.A.S. Varjas (fostul Progresul Periam) s-a desfăşurat în nota de dominare a reprezentanţilor Casei Centrale a Armatei, fapt ilustrat de diferenţa de zece goaluri: 16—6 (7-2). Având o concepţie superioară de joc, iniţiind pătrunderi în viteză, cu pase precise şi lovituri puternice la poartă, echipa C.C.A. s-a impus dealungul celor60 minute de joc. Jucătorii de la Recolta au luptat cu multă dârzenie pentru a face faţă atacurilor militarilor. Cele 22 de goaluri ale întâlnirii au fost înscrise de Wagner (5), Lingner (3), Gunesch (2) Bretz (2), Sauer (?) şi Bota (2) pentru învingători, iar pentru învinşi de Engelman (3), Marschang, Niculescu și Jude. I Despre întâlnirea dintre cele două finaliste ale campionatului republican feminin Finala campionatului republican feminin disputată între Ştiinţa Timişoara şi Ştiinţa I.C.F. s-a terminat cu un rezultat care ar putea fi socotit surprinzător de unii cunoscători ai acestui sport. Pentru numeroşii spectatori prezenţi Duminică în tribunele stadionului ,23 August”, victoria echipei Ştiinţa Timişoara, chiar la scorul de 4—2, nu a apărut însă deloc o surpriză. Ştiinţa Timişoara este o echipădestul de tânără. Câştigând titlul de campioană a ţării, ea a reuşit anul acesta o performanţă excepţională. Victoria sa finală se datoreşte în special atenţiei deosebite pe care conducerea secţiei de handbal a colectivului Ştiinţa Timişoara a acordiat-o pregătirii generale a echipei pentru campionatul republican şi în special pregătirii făcute în vederea întâlnirii finale cu Ştiinţa I.C.F., campioana anului 1952. Atenţia echiipei a fost îndrumată şi în directa studierii temeinice a caracteristicilor jocului echipei Ştiinţa I.C.F., în funcţie de care şi-a orientat dealtfel antrenamentele în ultimele săptămâni şi cu precădere în săptămâna ce a precedat întâlnirea finală. Astfel, antrenorul echipei timmişorene, Mohert, a fost preocupat de realizarea unui sistem de joc cât mai bun al apărării, care avea sarcina principală de a anihila înaintarea Ştiinţei I.C.F., compartimentul „forte” al fostei campioane. In întâlnirea finală, studentele din Timişoara au reuşit, în special în repriza I-a, să realizeze un joc prudent, de apărare. Astfel, sistemul de apărare în zonă, pe care Linişorencele îl cunosc destul de bine, a fost aplicat cu succes, stăvilind majoritatea acţiunilor de atac ale echipei Ştiinţa I.C.F. Apărarea Ştiinţei Timişoara a fost ajutată foarte mult de jucătoarele din înaintare, care au venit mereu înapoi, aproape la fiecare iatac al echipei I.C.F., organizându-se astfel o apărare supranumerică. Faptul că jucătoarele din înaintarea Ştiinţei Timişoara au venit mereu în urmă, a influenţat acţiunile ofensive ale echiipei, care, cu toate acestea, au fost construite simplu, fiind foarte periculoase prin viteza şi hotărîrea cu care ele au fostiniţiate. O defecţiune a celor mai multe echipe feminine, şi în special a Ştiinţei I.C.F., este insuficienta orientare tactică a atacului în faţa unei apărări în zonă. Defecţiunea aceasta apare cu atât mai gravă, cu cât echipele noastre feminine practică în mod obişnuit apărarea în zonă. Este cunoscut principiul tactic în handbal că, împotriva unei zone supranumerice, atacul trebue să fie purtat cu cea mai mare repeziciune, pentru a împiedica alcătuirea zonei. Şi în al doilea rând, ajunşi în faţa zonei, înaintaşii trebue să atace prin acţiune desfăşurate pe extreme, pentru a o destrăma. Or, tocmai aitat a greşit înaintarea Ştiinţei I.C.F., fie din nervozitate, fie din lipsă de orientare tactică .Majoritatea atacurilor înaintării s-au desfăşurat lent sau aglomerându-se pe centrul terenului. In acest fel, oricare din înaintaşele I.C.F.-ului şi în special Elena Jianu, care a fost foarte mult jucată, avea între ea şi poartă 2—3 apărătoare peste care nu putea trece. Este adevărat că Ştiinţa I.C.F. a încercat poarta de 25 de ori din apropierea semicercului, însă majoritatea acestor lovituri au fost lipsite de precizie şi forţă. Despre apărarea Ştiinţei I.C.F. care a utilizat sistemul om la om, trebue spus că nu a corespuns în acest joc. Credem că repartizarea pe oameni nu a fost bine concepută. O dovadă: Mihaela Popa şi Teodora Simionescu au fost depăşite de nenumărate orii de adversarele lor directe, fiind nevoite să recurgă la neregularităţi. In plus, nici portarul echipei Ştiinţa I.C.F., Hortensia Todor, nu a fost în cea mai bună formă. Ştiinţa Timişoara a arătat prin această victorie că este cu adevărat o echipă care ştie să lupte, dovedind şi un dezvoltat spirit colectiv. Jucătoarele de la Timişoara iau ştiut să lupte în momentele grele, făcând faţă cu succes situaţiilor critice la scorul de 3—2, când Ştiinţa I.C.F. ataca deslănţuit. In ansamblu,jocul a oferit un reuşit spectacol sportiv, pentru succesul căruia şi-au dat contribuţia în egală măsură ambele echipe. CONST. POPESCU antrenor ŞTEFANIA TUDOR Echipa Ştiinţa Timişoara, campioană R.P.R. pe anul 1953 la handbal. J Pe deasupra tuturor înaintaşilor, C. Cocor (Locomotiva Gr. Roşie) a prins balonul şi se pregătește să-l joace. Consideraţiuni pe marginea finalei Cupei R. P. R. şi a ultimelor matchuri din campionatul divizionar de rugbi Fără îndoială că dintretoate matchurile de rugbi disputate Dumirii, că, cel mai interesant a fost acela dintre C.C.A. şi Locomotiva Griviţa Roşie finalitatele Cupei R.P.R. Evoluţia acestor două formaţii a constituit un spectacol de um bum nivel tehnic. Im acest match victoria a fost obţinută mai ales datorită loviturilor de picior. Din acest punct de vedere, Locomotiva Gr. Roşie a păcătuit tocmai prin lipsa unui realizator al numeroaselor lovituri libere de care a beneficiat. Insă nu e mai puţin adevărat că înfrângerea feroviarilor se datoreşte şi slabei insistenţe cu care ei au căutat să pătrundă în dispozitivul advers, în momentele când dominau categoric, ceea ce a uşurat sarcina apărătorilor de la C. C. A. şi a făcut astfel ca atacurile Locomotivei Griviţa Roşie să rămână lipsite de finalitate. Pe deasurpna tuturor considerentelor însă, se poate spune că echipa militarilor a ştiut să lupte, făcând faţă tuturor situaţiilor, pentru a-şi menţine până la urmă avantajul. In ceea ce priveşte arbitrajul, Theo Kranz a condus în general bine. De pildă, a sancţionat prompt placajele asupra adversarilor fără balon, reintroducerea mingei în grămadă, introducerea balonului la grămadă în linia a doua etc. A procedat de asemenea just eliiminându-l i pe Cocor (Loc. Griviţa Roşie) care, deşi nu-şi lovise intenţionat adversarul, a practicat, în faza respectivă, un joc periculos. Arbitrul Theo Kranz a avut însă şi unele scăpări. El nu a aplicat legea avantajului în multe faze, una dintre ele fiind de pildă, aceea când N. Popescu (C.C.A.), care conducea balonul în dribling, a fost oprit deşi luase mingea în urma unui „înainte“ comis de Locomotiva Griviţa Roşie. Un caz asemănător i s-a petrecut şi cu Gabrielescu (Locomotiva Gr. Roşie). Din general, Theo Kranz flueră chiar în aceeaşi clipă când se comite o infracţiune, fără a lăsa jocul să continue pentru a vedea dacă echipa care nu ,a greşit poate profita sau nu de pe limia infracţiunii comise de adversar. TOMA POPESCU atace sporadic pe linia de 3/4, fără a putea săpătrundă, în special din cauza lui N. Vasile, care a căutat în tot timpul jocului pătrunderi personale. La o oprire neregulamentară, Progresul obţine o lovitură de pedeapsă, pe care o transformă Făgărăşeanuu (3-0). Până la sfârşitul partidei, insistenţa echipei Progresul este tot mai accentuată, cu excepţia ultimelor 5 minute de joc, când Locomotiva P. T. T. contraatacă fără rezultat. S’au remarcat: Greţulescu, Făgăraşeanu, Niculescu şi Zâne dala Progresul şi Moraru, Mamaie, Ilie şi Marian dela Locomotiva P.T.T. M. MARCOVICI Ştiinţa Petroşani — Metalul Bucureşti 10 8 (0—5) PETROŞANI (prin telefon). — întâlnirea dintre Ştiinţa Petroşani şi Metalul Bucureşti a fost foarte disputată, caracterizându-se printr’un joc viu. Metalul a reuşit să acumuleze un avantaj de 5 puncte în prima repriză, prim Ion Iliescu care a reuşit o încercare, transformată de Dedlesiz. La reluare, Ştiinţa Petroşani îşi revine, însă Dragoş (Metalul) ridică scorul priotr’tm dreap-goal: 8-0 pentru Metalul. In ultimele 10 minute jocul este foarte dârz. Ştiinţa Petroşani obţine în mim. 72 o încercare prim Barcea, transformată de Grişan, reducând în acest fel scorul la 8-5. Im min. 78, Al. Ştefan (Ştiinţa) reuşeşte o nouă încercare, pe care Cuşan o transformă, stabilind totodată şi scorul final de 10-8 în favoarea Ştiinţei Petroşani. Stauremarcat: Chişan, Ştefan, Barcea, Bozdog de la Ştiinţa Petroşani şi Iliescu, Barbu şi Ghiţă de la Metalul, Bucureşti. F. AI.BU-corespondent _________________________-a- -a- ________________________ Progresul Bucureşti — Locomotiva P. T. T. 5—0 (0—0) încă de la începutul partidei, Progresul obţine iniţiativa, dominând teritorial. Cu toate acestea, Locomotiva P.T.T. se apără organizat, reuşind uneori să contraatace. Im general, Progresul are un joc mai buni la grămadă, unde reuşeşte să obţină majoritatea baroanelor. Până la pauză, Progresul obţine o lovitură de pedeapsă (min. 28), rămasă însă fărărezultat". La reluare, Progresul domină mai insistent, menţinâmdu-se majoritatea timpului în terenul de joc al Locomotivei P.T.T., pe care o domină în deosebi pentra intuire. In acela? timp Locomotiva P.T.T. încearcă să Ştiinţa Galaţi — Ştiinţa Iaşi 5—0 (6—0) GALAŢI (prin telefon). — Vădind un real progres, echipa Ştiinţa Galaţi a înregistrat un frumos succes, întrecând Ştiinţa Iaşi cu 6-0 (6-0). Jocul a fost de factură tehnică ridicată, echipa gazdă remarcându-se îndeosebi prin frumoasele sale acţiuni de atac. Punctele învingătorilor au fost înscrise de Stal Iotachim (o încercare) şi Mihăilescu (o lovitură de pedeapsă). A arbitrat corect Constantin Zamfir. V. PALADESCU-corespondent Locomotiva Buzău — Progresul Tecuci 3—10 (0—5) BUZĂU (prim telefon). — Victoria înregistrată de Progresul Tecuci în faţa Locomotivei Buzău este pe deplin meritată, oglindind în mod real raportul de forţe dintre cele două echipe. Progresul Tecuci a câştigat această întâlnire datorită unei mai malri eficacităţi în iatac. S-au remarcat: Bufnişi, Mitroiu, Soclu, Papuc dela Progresul Tecuci şi Boiangiu, Râmtilceanu, I. Aristide și Ivanos dela Locomotiva Buzău. AL ANDRONESCU-corespondent Comunicat al Direcţiei Jocurilor Sportive din C.C.F.S. Direcţia jocurilor sportive din C.C.F.S. analizând referatul subcomisiei de disciplină din comisia centrală de şah privitor la desfăşurarea semifinalelor campionatului R.P.R. pe anul 1953 — grupele de la Tg. Mureş şi Bacău — şi pe baza rapoartelor arbitrilor a hotărît următoarele: 1. Se suspendă pe timp de doi ani cu începere dela 9 octombrie 1953 jucătorul Ştefan Makkai (Progresul Oradea) pentru grave abateri şi neregularităţi precum şi pentru totala lipsă de atitudine sportivă avută în grupa semifinalei dela Tg. Mureş. 2. Se suspendă pe timp de 6 luni jucătorii Ladislau Karácsonyi (Spartac Oradea) şi Mihai Şuta (Ştiinţa Bucureşti) cu începere de la 9 octombrie 1953, pentru abateri şi neregularităţi săvârşite în grupa semifinalei de la Tg. Mureş. 3. Se pedepseşte cu avertisment public jucătorul Bela Soos (Dinamo București) pentru atitudinea nesportivă avută în timpul desfășurării semifinalei de la Bacău.