Sportul Popular, noiembrie 1954 (Anul 9, nr. 2520-2537)

1954-11-23 / nr. 2533

După finala campionatului feminin de handbal Duminica aceasta a fost o zi însemnată în activitatea handbalului nostru... Cele mai importante competiţii interne ale acestei discipline, campionatele republicane masculin şi feminin, s-au încheiat in cadrul unui frumos program sportiv, desfăşurat pe stadionul Progresul FR din Capitală, la sfîrşitul căruia cele mai bune echipe din acest an, C.C.A. (la băieţi) şi Progresul Tg. Mureş (la fete) au primit tricourile şi medaliile de campioni. In acest fel, jucătorii şi jucătoarele celor două formaţii campioane au primit răsplata şi satisfacţia meritată după eforturile pe care le-au depus de-a lungul unui vntreg campionat pentru a-şi însuşi o pregătire cit mai bună, pentru o comportare care să le facă cinstelor şi colectivului pe care l-au reprezentat în întrecerea sportivă. Şi, dacă pentru jucătorii de la CCA ciştigarea faurilor de campion nu reprezenta o „noutate“ (atît pentru că ei au mai cîştigat şi în alţi ani, cit şi pentru că — în campionatul din acest an — erau de mai multe etape campioni indiscutabili), pentru echipa Progresul Tg. Mureş duminica aceasta a fost plină de emoţii. Mai întii, emoţiile unui joc deosebit de disputat şi de pasionant ca desfăşurare, în care balanţa victoriei a înclinat cind de o parte cind de cealaltă, şi apoi emoţiile la fel de puternice ale clipei cindi Îmbraci pentru prima dată în viaţa sportivă un tricou de campion... S-a spus, şi pe drept cuvînt, că finala campionatului feminin din acest an a întrecut în dîrzenie şi spectaculozitate toate jocurile feminine ale campionatului. Jucătoarele de la Progresul Tg. Mureş şi Progresul Oraşul Stalin au luptat cu o tenacitate exemplară, au făcut apel la toate resursele lor fizice, la toate cunoştinţele lor tehnice şi tactice pentru a obţine victoria. Dîrzenia luptei este reflectată atît de evoluţia scorului (1—0, 1 — 1, 2—1, 2—2, 3—2) cit şi de faptul că golul victoriei a fost înscris în penultimul minut al prelungirilor! Echipa din Tg Mureș a fost mai bine pregătită fizic. Multora dintre spectatori Începutul „furtunos“ al echipei campioane le lăsa impresia unei „căderi“ la sfîrșitul întrecerii. Este adevărat că Progresul Tg. Mureş a fost dominată în repriza a doua, dar iată că în prelungiri mureşence au avut resurse pentru a efectua contraatacuri foarte periculoase şi au cîştigat! Pregătirea fizică, o putere de luptă excepţională, simplitatea in acţiunile ofensive, buna organizare a apărării în momentele critice, iată principalele explicaţii ale victoriei echipei din Tg. Mureş. Trebuie să mai arătăm aici şi o altă importantă calitate a acestei echipe: omogenitatea, element care a constituit un avantaj faţă de Progresul Oraşul Stalin. Din acest colectiv cu multă coeziune, pregătit uniform, s-au remarcat, totuşi, în meciul de duminică Aurelia Sălăgeanu şi Elisabeta István, care au iniţiat contraatacuri viguroase, pornind din apropierea propriei porți, Irina Naghi, un portar atent, cu bună detentă şi plasament, Maria Dorstal, Maria Poţau, Iuliam Neamţu şi cunoscuta jucătoare a lotului reprezentativ, Ileana Naghi. Progresul Oraşul Stalin a fost un demn adversar pentru actualele campioane. Meritele acestei echipe sunt cu atît mai mari cu cit este vorba de o formaţie nouă, dar care şi-a cîştigat un meritat loc între primele noastre echipe feminine. Progresul Oraşul Stalin este o echipă alcătuită din jucătoare bine dotate fiziceşte, dar — poate — prea greoaie, mai ales pentru un teren noroios, cum a fost cel pe care s-a disputat finala. Echipa a arătat o pregătire tehnică bună, dar n-a avut omogenitatea necesară. Acţiunile acestei echipe au „căutat“ prea mult pe Mora Windt şi s-au bazat prea mult, în final, pe puterea de concretizare a Anei Balint care a fost strict supraveghiată, uneori chiar de cite două-trei adversare. Din cauza emotivităţii, ocupantele locului 2 au ratat în întâlnirea finală două lovituri de la 13 metri care puteau schimba rezultatul . Portarul Ana Stark, atacant le Marin Scheib, Mora Windt, Alin Balint sunt printre cele mai bune componente ale formaţiei. In încheierea acestor scurte comentarii asupra finalei campionatului feminin de handbal, ţinem să relevăm un gest de frumoasă sportivitate, din care pot învăţa mulţi jucători, antrenori, conducători de colective. La sfîrşitul jocului, antrenorul echipei învinse, Popescu- Colibaşî, a fost cel dinţii care s-a dus la antrenorul echipei învingătoare A. Kameniţkî, pe care La îmbrăţişat şi l-a felicitat tovărăşeşte. O atitudine similară au avut şi jucătoarele de la Oraşul Stalin faţă de adversarele lor de întrecere. Iată o e echipă şi un antrenor care ştiu să primească infringerea în mod sportiv. Sunt mulţi cei care ar trebui să reflecteze asupra acestei chestiunii... RADU URZICEANU Echipa Progresul Tg. Mureș, campioană de handbal pe 1954, rin mijloc, antrenorul 4. Kamenițki). Reluarea campionatului de scrimă Campionatul republican de scrimă pe echipe va fi reluat duminică 28 noiembrie. Chiar din prima etapă vom asista la meciuri deosebit de interesante, atît prin valoarea trăgătorilor care se întîlnesc, cît şi prin importanţa ce o au rezultatele acestor meciuri pentru viitorul aspect al clasamentelor. Astfel, în această primă etapă, la Bucureşti este programat meciul CCA — Progresul Cluj, al cărui rezultat în întîlnirea de sabie va hotărî care este echipa campioană pe anul 1954. Trebuie scos în evidenţă faptul că ambele echipe au in componenţa iar trăgători din lotul republican, iar întîlnirea este cu atît mai interesantă cu cit în tur Progresul Cluj a învins cu 9—7 in proba de sabie. Nu mai puţin interesantă este şi intanirea de la Cluj, unde trăgătorii de la Dinamo Oradea vor lupta cu toată hotărîrea pentru o victorie în faţa Ştiinţei Cluj, ceea ce le-ar asigura în mare parte rămînerea în campionatul categoriei A. Al treilea joc programat în această etapă are loc la Bucureşti între echipele Ştiinţa Bucureşti şi Progresul Aria Bucureşti. SPORTUL POPULAR Pag. 6-a Nr. 2533 0 FOTBAL. Ultimele rezultate înregistrate în cadrul cupei „Tînărul Dinamovist” la juniori sunt următoarele: Rezervele de Muncă-Flaimura roșie 3-0; Avîntul- Progresul 9-0; Tînărul Dinamovist- Locomotiva 1-1. In urma acestor rezultate, pe primul loc s-a clasat echipa Locomotiva, urmată de Tînărul Dinamovist, Avîntul, Rezervele de Muncă, Flamura roşie şi Progresul Cupa ..Tînărul Dinamovist” a fost cîştigată astfel de echipa Locomotiva. • Biletele pentru meciul C.C.A.Ştiinţa Timişoara, care se dispută mîine pe Stadionul 23 August, se găsesc de vinzare îrcepînd de astăzi la ora 12, la următoarele agenţii : Dinamo (şos. Ştefan cel Mare), C.C.A. (Bd. 6 Martie) şi la casele de la Stadionul 23 August. • BASCHET. — In dorinţa de a se proceda la o cît mai justă şi completă selecţionare a elementelor feminine, comisia centrală şi inspecţia de baschet adresează un apel asociaţiilor sportive, colectivelor sportive şi profesorilor de educaţie fizică pentru remarcarea acestor elemente. Doritoarele de a participa la această selecţionare se vor adresa zilnic inspecţiei de baschet, strada Vasile Conta Nr. 14, între orele 12—15,30. înscrierile se primesc pină la 5 decembrie. Azi se dispută la Galaţi meciul dintre echipele masculine de categoria A Ştiinţa Iaşi şi Progresul Tg. Mureş. Un răspuns la critică şi un clasament care se lasă prea mult aşteptate Intr-un articol apărut în ziarul nostru acum o lună şi ceva, sub titlul „Un clasament care se lasă prea mult aşteptat“, criticam atitudinea de completă nepăsare a subcomisiei de competiţii (preşedinte Ştefan Măcelaru) de pe lingă comisia centrală de tenis, precum şi a unor tovarăşi din direcţia jocuri şi inspecţia de tenis din C.C.F.S., care nu s-au învrednicit să alcătuiască clasamentul final al campionatului republican de tenis pe echipe la cele trei categorii (mixt, bărbaţi şi femei), deşi campionatul luase sfîrşit de multă vreme. Nepăsarea dovedită faţă de bunul mers al sportului de care răspund pare să fie o nepăsare cronică la tovarăşii pe care i-am criticat în articolul amintit. In afară de clasament, acum se mai lasă aşteptat şi răspunsul la critica apărută în ziarul nostru. Pe drept cuvînt, tovarăşii criticaţi nu pot fi felicitaţi pentru modul cum primesc critica. E adevărat că şi tăcerea este un răspuns, dar nu unul care să ne mulţumească atît pe noi cit şi pe nenumăraţii sportivi şi iubitori ai acestui sport, care au urmărit timp de 5 luni de zile întrecerea ce avea să desemneze echipele campioane ale ţării. Un articol critic apărut în ziarul nostru n-a reuşit să-i trezească din nepăsarea de care au fost cuprinşi pe tovarăşii din cadrul subcomisiei de competiţii din comisia centrală de tenis şi pe unii tovarăşi din biroul comisiei centrale, de la direcţia jocuri şi inspecţia de tenis din C.C.F.. Ne întrebăm ce măsură, ce alt mijloc eficace, decit critica, ar putea fi întrebuinţat pentru ca, după 5 luni de desfăşurare şi după 2 luni de la încheierea competiţiei, să putem publica, în sfîrşit, mult aşteptatul clasament. I C. SEVEREANU Al Vll-lea campionat de șah al R. P. R. Erorile strategice pregătesc infringerea... GAMBITUL DAMEI Alb: P. Seimeanu Negrat T. Ghițescu — Runda la — 7. d1 Cf6 2. c4 e6 3. Cf3 d5 4. Cc3 Nb4 5. a3 N:c3+ 6. b:c Ce4 7. Dc2 (Varianta aceasta a fost mult analizată de marele maestru sovietic Rogozin care a recomandat pentru alb: 7. Cd2 C:d2 8. N:d2 d:c. Nu merge aci 7... C:c3? ». Dc2! și albul are avantaj) 7...0—0 8. e3 b6 9. Nd3 Nb7 10. c:d5 e:d5 11. c4 Te8 12. 0—0 d:c. (întreaga strategie a negrului nu este în spiritul deschiderii. El a cedat centrul și și-a făcut un pion slab la c7. In continuare, negrul încearcă o acţiune pe flancul regelui, insuficient pregătită) 13. Nc4 Cd6 14. Ne2 Cd7. 15. Nb2 Te6l? 16. Tfd Tc8 17 g3 Tg6 18. Ddl. (împotriva lui 18... h5, care nu merge acum din cauza 19. Ce5 Ce5 20. de) 18...Ce4 19. Nfl Df6 20. Ng2 Df5 (Aci mai era de încercat 20...h5, singura şansă de atac a negrului) 21. Tc2 Dh5 22. Ce5l (Albul a apreciat just poziţia şi forţînd schimburile intră intr-un final mult superior) 22...D:dl 23. T:dl C:e5 24. d:e Rf8 (Dificultatea principală a negrului constă în aceea că turnurile sale, fiind separate, ele nu pot coopera) 25. Nh31 Tb8 26. Tc7 (Partida este strategic cîștigată de alb, care, de aci încolo, are la dispoziție şi puternice lovituri tactice) 26...Cc5 27. all Nf3 28. Td6 a5 29. Na3 Re8 30. Nfl Tg5 31. Nb5+ Rf8 32. Tdd7 Tf5 33. Nd3 și negrul cedează. A doua victorie a maestrului Ciociltea Partidele de luptă au fost caracteristica şi celei de a 2-a runde a finalei campionatului republican de şah. Cu mult interes a fost urmărită întîlnirea dintre fostul campion al ţării, maestrul V. Ciociltea şi candidatul d maestru M. Şuta. Intr-o Indiană Veche, Ciociirea (cu negrul) a jucat din deschidere cu un pion mai puţin, în schimbul căruia obţinuse însă serioase perspective tactice. Pentru evitarea acestora, Suta s-a văzut nevoit la mutarea 24 să cedeze entitatea, ceea ce însă nu i-a uşurat situaţia. Negrul a pătruns cu figurile grele pe coloanele deschise „d” şi „e” şi a atacat puternic rocada. Un frumos sacrificiu de damă, care forţa matul în trei mutări, a silit pe Şuta să cedeze. Cu multă energie a jucat tînărul Gh. Mititelu in faţa rutinatului M. Rădulescu. Continua presiune poziţionala a albului a fost concretizată la mutarea 33, cind după cîş- tigarea unei figuri, Mititelu a cules o preţioasă victorie. Două partide s-au terminat remize la mutarea 26... Dar pe cind Ghiţescu şi Partoş au dat jocului o aiura liniştită, între G. Aiexandrescu şi Drimer s-a dat o luptă ascuţită, cu multe complicaţii, care n-au putut oferi însă avantaj vreunuia din adversari. • In poziţii echilibrate s-au întrerupt partidele: Halic-Samariar*, Traianescu-Radovici, Soos-Costea, Bălănel-Weisman, Szabó - Karac-Zsony şi Nacht-Seimeanu. Astăzi se dispută runda 3-a: Costea-Șuta, Ciocîltea-Ghițescu, Partos-Nacht, Seimeanu-I. Szabó, Karacsony-Alexandrescu, Drimer-Traianescu, Radovici - Bălănel, Weistruan-Halic, Samarian-Mititelu Rădulescu-Soos. Mîine de la ora 16 se joacă partidele întrerupte. Cursuri de perfecţionare pentru antrenori Consiliul Central al Sindicatelor — prin secţia cultură fizică şi sport —■ a organizat pentru perioada de la 10—27 noiembrie un curs de perfecţionare a antrenorilor din următoarele ramuri de sport: nataţie, canotaj, tir, schi şi box. Scopul cursului este de a informa antrenorii respectivi asupra celor mai noi probleme intervenite în desfășurarea muncii de instruire privind fiecare ramură de sport in parte. Totodată, acest curs are menirea de a stabili o linie unitară în instruire, în activitatea sportivă pe anul 1955. Programul cursului cuprinde probleme politico-ideologice, probleme generale ale activităţii sportive şi probleme speciale ale fiecărei ramuri de sport. Lecţiile sunt predate de catedrele de specialitate ale I.C.F precum şi de activiştii C.C.F.S. Orele practice au loc la bazinul, acoperit de la Floreasca (nataţie), poligonul Dinamo (tir), bacul de iama de la I.C.F. (canotaj). Numărul participanţilor se ridică la 125. Printre ei se află maeştrii sportului lordache Bala (nataţie) Nicolae Navasart (canotaj), spor-' tivi fruntaşi ca Dr. Atila Kelement Francisc Şimon (nataţie), Elisabeta Mironescu (lotul de tir al R P.R.), Elena Tampa (schi), antrenorul Constantin Cionoiu (box) ş. a. Iniţiativa C.C.S. va fi continuată cu organizarea a încă două cursuri asemănătoare, care vor începe în primele zile ale lunii decembrie in orașele Tg. Mureș şi Orașul Stalin. INFORMAŢII în programul concursului nr. 34 (etapa din 28 noiembrie) sunt prevăzute meciuri din cadrul Cupei R.P.R. la fotbal (cu pronosticuri la pauză şi final) precum şi meciuri din cadrul campionatelor republicane masculine de volei şi baschet. La meciurile de cupă pronosticurile finale se vor indica prin 1, 1 sau 2, pe baza rezultatelor scontate după prelungiri La meciurile de volei și baschet neexistînd rezultate de egalitate pronosticurile se vor indica prin 1 sau 2. Meciurile prevăzute în program sînt următoarele: I. Flacăra Ploești — FI. rosie Arad (pronostic final) II. Flacăra Ploești — FI. roșie Arad (pronostic la pauză). Rezultate: 1950: 0-3. 2-2; 1951: 0- 0. 4-1; 1952: 2-4, 0-1; 1954: 1-3 0-0 III. Locomotiva Buc. — C.G.A (pronostic final) IV- Locomotiva Buc. — C.C.A (pronostic la pauză) Rezultate: 1950: 0-1. 2-4; 1951: 1- 2. 1-0; 1953: 0-1, 1-1; 1954: 2-3, 0-3 V. Metalul Reşiţa — Locomotiva Timişoara (pronostic final) VI. Metalul Reşiţa — Locomotiva Timişoara (pronostic la pauză) VII. Dinamo Bucureşti — FI roşie Sf. Gheorghe (pronostic final) VIII. Dinamo Buc. — FI roşie Sf. Gheorghe (pronostic la pauzei IX. C.C.A. — Ştința Timişoara (baschet masculin) Rezultate: 1952: 88-56; I(14-55; 1953: 88-64; 56-46; 1954: 52-33. X. Progresul F. B. — Locomotiva P.T.T. (baschet masculin) Rezultate: 1954: 74-68 XI. Progresul Tg Mureş — FI. roşie Cluj (baschet masculin) Rezultate: 1952: 56-65, 64-64; 1953: 68-59, 59-54; 1954: 41-58 XII. Progresul Buc. — Ştiinţa Timişoara (volei masculin) Rezultate: 1951: 3-1; 1952: 3-1; 1953: 3-2; 1954: 3-2. MECIURI DE REZERVA A. Dinamo Oradea—Progresul C.S. (baschet masculin) Rezultate: 1954: 57-72. B. Dinamo Buc. — Metalul Ploeşti (volei masculin) Rezultate: 1951: 3-2; 1952: 3-2; 1953: 3-0; 1954 : 3-0 C. C.C.A. — Metalul Oraşul Stalin (volei masculin) Rezultate: 1954: 3-0. D. Locomotiva Bucureşti — Ştiinţa Arad (volei masculin) Rezultate: 1954: 3-1. Rezultatele din acest tablou sunt cele din meciurile de campionat. La concursul nr. 33 (etapa din 21 noiembrie) au fost depuse aproximativ 871.000 buletine. A apărut Programul PRONOSPORT nr. 33 din 21 noiembrie, cu următorul cuprins: Buletinul săptămînii, Poşta noastră. Prezentăm echipa Locomotiva Tg. Mureș, „Cupa PRONOSPORT”. .Rezultate normale" Rezultate din ultimii ani și clasamente, Tănăsache PRONOSPORT, Cuvinte Încrucișate. ★ ★