Sportul Popular, martie 1956 (Anul 11, nr. 2775-2790)

1956-03-13 / nr. 2780

Crosul „Să întîmpîinăm 1 Mai” ! După ce de „mărţişor“ soarele a mijit primăvăratic, în următoarele zile buletinele meteorologice au început din nou să anunţe: „temperatura în scădere !“. Dar sportivii nu au renunţat la planurile lor. Pe vînt, pe ploaie sau pe zăpadă, ei s-au întrecut cu dîrzenie în jocurile de fotbal, handbal sau rugbi, contribuind astfel la o reuşită „repetiţie generală“ în vederea apropiatului sezon sportiv în aer liber. De cîteva zile, cei care practică sportul nu sunt întîlniţi însă numai pe stadioane sau pe terenurile de sport. Cele dinţii întreceri ale crosului „Să întîmpinăm 1 Mai“ au adus sportivii pe terenuri mai puţin accesibile, pe potecile de munte, prin parcuri şi pe ogoare, pe drumuri de ţară, etc, pentru că locul de disputare a unor asemenea întreceri trebuie să fie cît mai variat... LA CLUJ AU AVUT LOC PRIMELE ÎNTRECERI ! La Cluj primele întreceri de cros s-au desfăşurat sărbătoreşte. Şi de astă dată sportivii clujeni au fost printre cei dinţii care au luat startul în tradiţionala competiţie de masă. Cum era şi firesc, la Cluj totul a început prin convocarea activiştilor sportivi într-o consfătuire ale cărei rezultate s-au văzut chiar de la început. Numai în ziua de 4 martie, colectivele sportive din localitate au mobilizat la startul întrecerilor cîteva sute de participanţi. Uneori, cînd se vorbeşte despre activitatea sportivă ce freamătă în oraşul de pe Someş, gîndul multor cititori se îndreaptă spre colectivele studenţeşti. Şi pe bună dreptate, deoarece membrii colectivelor Ştiinţa sînt fruntaşi în mai toate competiţiile sportive de mare amploare. Iată însă, că de această dată, în cele dintîi zile de cros locul de frunte îl ocupă colectivul sportiv al muncitorilor şi tehnicienilor de la uzinele „Janos Herbak“ care a mobilizat un număr de peste 250 concurenţi în timp ce colectivul sportiv Ştiinţa a prezentat în concurs doar 80 de participanţi, iar colectivul Locomotiva 60 de participanţi. P.T.T.-IŞTII BUCUREŞTENI LA A START... Vremea care se schimbase brusc In după-armaza aceea, te îndemna să rămîi mai degrabă pe lîngă sobă, de&bSsă vii pe stadion. Dar sportivii de la colectivul Locomotiva RT.T. din Capitală au fost de altă părere. Aşa că, în jurul orei 16, stadionul din Şoseaua Mihai Bravu, găzduia primele întreceri oficiale de cros din actualul sezon. Cînd s-a dat startul, au pornit să-şi dispute întîietatea 43 de concurenţi. Şi, cu toate că traseul prezenta numeroase obstacole (bălţi, porţiuni de noroi şi zăpadă) totuşi, nici un concurent nu a abandonat. Astfel, primii participanţi din cei 800, cît şi-a propus să realizeze colectivul sportiv Locomotiva P.T.T., au trecut cu succes acest examen. O comportare lăudabilă au avut: Al. Volni, I. Burlan, I. Şerbănescu (juniori 15-16 ani), C. Dima, FI. Ionescu, C. Maricescu (juniori 17-18 ani), Gr. Eneache, I. Popescu, I. Şerban (seniori) şi Iosefina Oprea, Eugenia Baltag, Marcela Dalca (senioare). 236 PARTICIPANŢI INTR-UN CONCURS LA TIMIŞOARA Nici la Timişoara timpul n-a fost favorabil întrecerilor de cros. Din această cauză, concursurile organizate de colectivul sportiv al şcolii profesionale de energie electrică din localitate, au avut mult de suferit. In ziua concursului, pe anumite porţiuni, terenul devenise impracticabil: trebuia să ai mult curaj pentru a lua startul şi o bună condiţie fizică. Dar cum elevii acestei şcoli, renumiţi in activitatea competiţională de masă, posedau ambele, calităţi, reuşita întrecerilor n-a fost pusă nici un moment la îndoială. Şi cînd toate fişele de concurs au fost centralizate, s-a văzut că nici de astă dată viitorii electricieni nu şi-au dezminţit renumele de vrednici sportivi. La startul întrecerilor din prima etapă a crosului „Să întîmpinăm 1 Mai“ se prezentaseră 236 concurenţi dintre care 4 fete. Un succes remarcabil cu care s-ar mîndri oricare şcoală din vechea cetate a Banatului....! Noi arbitri in toate sporturile Numărul celor care fac sport în Capitală s-a mărit considerabil. Faţă de creşterea numărului atleţilor, luptătorilor, motocicliştilor, rugbiştiilor etc. este necesar şi un număr sporit de cadre tehnice, de arbitri, care să dirijeze întrecerile acestora. Cadrele tehnice nu pot fi create însă peste noapte. Ele trebuie să fie pregătite bine şi din timp. Tocmai aceasta se face în prezent la comitetul CFS oraş Bucureşti. Aproape toate comisiile de specialitate din cadrul acestui comitet au deschis şcoli de arbitri. La lupte, frecventează cursurile 32 de tineri. In rîndul viitorilor arbitri am întîlnit chiar şi pe cîţiva luptători cunoscuţi, ca V. Perju şi Ilie Gheorghe (Metalul), V. Brăiloiu (Ştiinţa ICF), Traian Tomovici (Progresul), P. Sanda (C.C.A.), I. Bobei (Ştiinţa) etc. cărora studierea regulamentelor le este mult uşurată de cunoştinţele de ordin practic pe care le au. Intre elevi sunt şi mulţi tineri total neiniţiaţi în această disciplină, ca de pildă M Florian şi alţii care nu au rămas însă cu mult în urmă, datorită silinţei pe care o arată în acumularea celor predate de lectori. La atletism, deşi în listele de arbitri figurează un număr de 150 tineri, comisia orăşenească nu se putea baza decît pe 60—70, iar în timpul vacanţei de vară cînd studenţii părăseau Capitala plecînd la practică sau la odihnă, chiar şi pe mai puţin. Iată pentru ce, actuala şcoală poate fi considerată un punct de sprijin al activităţii care anul acesta se anunţă deosebit de bogat. Un număr insuficient de arbitri funcţionau şi la motociclism, disciplină care, după cîte se ştie, necesită pentru unele concursuri pînă la 70—80 arbitri. La şcoala de arbitri care s-a deschis încă de la 12 ianuarie, frecventează cursurile 48 de elevi care sunt iniţiaţi în problemele de mecanică, combustibil, regulament, cronometraj, concursuri speciale etc. Prin şcolile de arbitri se va mări numărul de tehnicieni şi la rugbi, fotbal, natafie etc. Şi aceasta nu numai în Capitală, ci în aproape toate centrele sportive din ţară. g. şt. SPORTUL POPULAR DMNJ' 2780 Etapă a două a Spartachiadei de iarnă, nu orăşele şi raioanele din ţară Veşti sosite din toată ţara ne arată că, în marea majoritate a cazurilor, întrecerile etapei a doua a Spartachiadei de iarnă a tineretului s-au bucurat de atenţia cuvenită, fiind transformate în adevărate sărbători sportive. Acest fapt este cu atît mai lăudabil, cu cît, în momentul de faţă, preocupările activiştilor sportivi se îndreaptă, aşa cum este şi normal, spre asigurarea condiţiilor necesare unei desfăşurări optime a activităţii sportive de vară. Cu toate acestea, comisiile regionale, raionale şi orăşeneşti de organizare a Spartachiadei de iarnă au înţeles răspunderea pe care o au faţă de sutele de mii de tineri angrenaţi în marea competiţie sportivă de iarnă şi s-au străduit să asigure întrecerilor etapei a doua un cadru corespunzător o astfel de atitudine a luat-o comisia orăşenească de organizare a Spartachiadei din Timişoara. După ce, în prima etapă, participaseră la întreceri aproape 132.000 băieţi şi 23.030 fete în probele regulamentare (iar în alte probe, organizate din iniţiativa locală, încă 75.000 de tineri şi tinere), comisia regională a acordat aceeaşi atenţie organizării etapei a doua, pe raioane şi oraşe. Ca urmare, după cum ne anunţă corespondentul regional Al. Gross şi etapa a doua a constituit un real succes. Ea s-a organizat în absolut toate raioanele şi oraşele regiunii, iar în oraşul şi raionul Lugoj, oraşul Timişoara şi raionul Jimbolia, concursurile au excelat atît prin buna organizare cît şi printr-o participare masivă a celor calificaţi. In prezent, două sunt direcţiile în care-şi îndreaptă preocupările activiştii din colective: pregătirea temeinică a concurenţilor clasificaţi pentru etapa regională şi consolidarea succeselor organizatorice realizate în urma marii întreceri sportive de mase. De un real succes s-au bucurat şi întrecerile organizate la Cluj, între sportivii clasificaţi din rîndurile celor peste 30.000 participanţi la prima etapă. Cu excepţia întrecerilor de trîntă şi a probei de slalom uriaş, care nu s-au putut desfăşura din motive obiective, toate concursurile etapei a doua au însemnat o adevărată victorie a organizatorilor. Şi la Suceava, după cum ne relatează corespondentul D. Nicoliuc, atît întrecerile tinerilor de la sate cît şi ale celor din oraşul Suceava au reuşit să angreneze numeroşi participanţi. S-au evidenţiat printr-o bună pregătire reprezentanţii comunelor Bosanci, Udeşti şi Şcheia precum şi cei din colectivele Flamura roşie. La Focşani, întrecerile fazei pe raion au suferit prin neprezentarea senioarelor la schi. La Vaslui, cu sprijinul comitetului raional U.T.M., întrecerile de tenis de masă, gimnastică, frîntă şi şah au constituit un adevărat îndemn pentru participant de a continua activitatea începută prin Spartachiada de iarnă. Nu putem încheia aceste rinduri fără a sublinia seriozitatea cu care este privită Spartachiada în oraşul şi raionul Tîrgovişte, unde comisiile special organizate muncesc cu multă rivnă, iar rezultatele da pînă acum sînt dintre cele mai lăudabile. După ce au fost mobilizaţi, în etapa întîi, aproape 11.000 de concurenţi în oraş şi peste 5000 în raion, etapa a doua s-a desfăşurat în condiţii ireproşabile, în toate ramurile desport, cu excepţia patinajului. S-au remarcat: Gh. Mitoi, Gh. Ancuţa, A. Bojan şi C. Tudor la trîntă, Maria Graisu şi I. Apostol la şah, Maria Gica şi Gh. Şesu la şah, Sonia Dănescu şi Ion Oancea la săniuţe, Elena Ristohi, Maria Dumitra, V. Dumitrescu, G. Anişori la schi, fond. Ecaterina Nicolae, Agripina Saulea, Al. Duţescu şi D. Bănescu la slalom uriaş. La gimnastică, au cîştigat etapa pe raion fetele de la şcoala Kim Ir Sen şi băieţii de la Şcoala profesională-Petrol. Acum, toate preocupările trebuie îndreptate spre buna organizare a etapei regionale. Temîndu-se de... venirea primăverii, activiştii din Regiunea Autonomă Maghiară au şi organizat întrecerile de schi ale etapei a treia, în cadrul unui reusit , concurs desfăşurat la Valea Strîmbă. Celelalte regiuni trebuie să urmeze acest exemplu, organi-* zînd neîntîrziat concursurile în sporturile specifice iernii şi asigurînd o bună desfășurare întregii etape regionale, încheiate nu cu mult timp în Spartachiadei de iarnă a Tineretii startul întrecerilor. In fotografie organizat în cadrul primei etape urmă întrecerile primei etape a lui au mobilizat sute de tineri la un aspect de la concursul de schi de colectivul sportiv Locomotiva Timișoara. Etapa a ll-a a „Clipei de iarnă” la alpinism începerim Zilele acestea locuitorii din Petroşani sau Cîmpul lui Neag (lîngă Lupeni) au avut prilejul să vadă o mulţime de tineri şi tinere, echipaţi cu rucsacuri, schiuri, colţari sau pioleţi luînd drumul spre cabanele Pietrele sau Buta. Erau concurenţii şi concurentele ce vor lua startul în etapa a doua a „Cupei de iarnă“ la alpinism, şi oficialii care vor marca traseul şi se vor îngriji de buna desfăşurare a acestei importante competiţii a cărei primă etapă a început la 16 februarie în Piatra Craiului. De data aceasta, traseul va întrece cu mult în duritate şi în lungime pe cel din prima etapă. Faţă de cei 10 km. şi, respectiv, 50 km. pe care i-au străbătut atunci, echipele feminine şi masculine care vor pleca mîine în această competiţie vor parcurge o distanţă mult mai mare, care la echipele masculine ajunge pînă la 100 km. Specificul munţilor Retezat, va pune în faţa concurenţilor multe probleme legate de tehnica alpinismului de iarnă, în acelaşi timp, concurenţii vor trebui să facă şi dovada unei foarte bune pregătiri fizice, care în prima etapă a lăsat de dorit la mulţi dintre ei. Antrenorii şi-au dat seama de acest lucru, şi, în răstimpul dintre cele două etape, au pregătit echipele cu multă atenţie. De asemenea, au fost revizuite echipamentul, instrumentele de orientare şi materialul sportiv necesar în acest concurs Traseul stabilit pentru echipele feminine are ca punct de plecare cabana Buta şi sosire la cabana Pietrele. Echipele masculine vor lua startul de la cabana Pietrele, vor ajunge la cabana Buta unde vor face un scurt repaus şi se vor alimenta, urmirod să sosească tot la cabana Pietrele. Echipele masculină şi feminină care la sfîrşitul competiţiei vor acumula cel mai mare număr de puncte vor fi declarate cîştigătoare ale „Cupei de iarnă“ In încheiere, amintim clasamentul după prima etapă: feminin: Ştiinţa, Progresul, Flamura roşie — toate cu 150 puncte; masculin: I. Flamura roşie, Dinamo, C.C.A., Voinţa — 800 puncte; 2. Locomotiva, Flacăra, Progresul — 750 puncte ; 3. Ştiinţa — 720 puncte. „SENTINŢE” FĂRĂ DERANJ Nu sunt prea mulţi cei care au auzit despre comuna Iratoşul, din raionul Arad. Nici nu e de mirare, avînd în vedere aşezarea sa destul de izolată, departe de vreo şosea importantă sau de calea ferată. Cu toate acestea, a fost o vreme cînd numele comunei Baloşul depăşise „graniţele“ raionului, datorită mai ales succeselor sportivilor localnici. Cu vreo trei ani în urmă, în fruntea echipelor de fotbal din campionatul raional s-au situat cei din Iratoşul, iar voleibaliştii, atleţii şi şahiştii comunei îi aduseseră un ■binemeritat renume pe plan raional şi chiar regional. Astăzi însă, renumele sportivilor din Iratoşul mai trăieşte doar în...amintirea celor din alte comune, pentru că, de aproape trei ani, ei nu s-au mai afirmat cu tăria din trecut. Mulţi se întreabă chiar ce s-a putut întîmpla, ce anume a determinat această schimbare care nu poate bucura pe nimeni. Răspunsul este foarte simplu: lipsit de îndrumare şi control, colectivul sportiv s-a trezit în impas. Unii activişti şi sportivi din comună au plecat prin alte locuri. Alţii au început să se dezintereseze de problemele sportive. Nu-i mai puţin adevărat însă că, între timp, laratoşul au venit tineri care fuseseră la studii sau îşi făcuseră stagiul militar şi, spre surprinderea lor, n-au mai găsit nimic din frumoasa activitate sportivă pe care o lăsaseră. Atunci, ei au încercat să schimbe această situaţie. Toate demersurile tinerilor din Iratoşul s-au lovit însă de indiferenţa şi comoditatea unor activişti, de indolenţa altora. De pildă, fostul preşedinte al comitetului raional C.F.S. Arad, Emeric Igna, nu şi-a găsit, timp de doi ani, vreme să viziteze colectivul din comună. Era şi greu: distanţa între gară şi sat e destul de mare, iar planul de deplasări poate fi efectuat şi în comune în care trenul opreşte direct la uşa... colectivului sportiv. Atunci, tinerii s-au adresat activiştilor de la consiliul regional Recolta din fosta regiune Arad. Aci, ce-i drept, au găsit ascultare, iar sezisările scrise au fost primite cu bunăvoinţă. Numai că, după ce i-a ascultat pe sportivi tov. M. Săvoiu, fostul preşedinte al consiliului s-a grăbit să... uite cele discutate, iar sezisările scrise şi-au găsit definitiv locul în fundul unui dulap. Acum, există la Arad un consiliu raional Recolta, în fruntea căruia se află tov. Sergiu Stănescu. Dînsul a găsit cea mai simplă rezolvare a situaţiei, declarînd că... la Iratoşul nu există condiţii pentru constituirea unui colectiv Recolta. Şi nici nu vor exista — adăugăm noi — atîta vreme cît im instructor al asociaţiei Recolta poate da o astfel de „sentinţă“, fără a se deranja să se deplaseze la faţa locului. Pregătirile echipelore handbal • Sîmbătă după amiază, pe terenul Dinamo 3, au continuat jocurile din cadrul competiţiei de handbal organizată de colectivul Dinamo 6. In primul meci s-au întîlnit echipele Dinamo 6 şi Ştiinţa I.C.F. După un joc mediocru victoria a revenit la limită dinamoviştilor : 7—6 (5—3). Cea de a doua partidă a opus echipele C.C.A. şi Locomotiva Gara de Nord. După cum era de aşteptat, militarii au câştigat, mai greu însă decît ar fi fost normal. O menţiune pentru arbitrajul lui Pandele Cîrnigeanu, care a ştiut să reprime categoric orice intenţie de joc brutal asigurîmd în acest fel o normală desfăşurare acestei partide. Scor final: 7—4 (3—1), în favoarea echipei C.C.A. Ultima întâlnire, aşteptată cu mult interes, deoarece cu această ocazie evolua Pentru prima oară în această competiţie puternica formaţie a dinamoviştilor din Oraşul Stalin, s-a încheiat cu o meritată victorie a acestora în dauna echipei Flacăra Ploeşti. Deşi au cîştigat — 10—7 (6—4) — dinamoviştii nu au practicat totuşi un joc de un înalt nivel. Echipa nu are încă coeziune, dar ţinînd seama de numerosul şi, mai ales valorosul, lot de care dispune, lucrurile se vor limpezi, în aşa fel incit primele jocuri din campionat să găsească formaţia sudată. Ieri după amiază tot pe terenul Dirtamo 3 s-au disputat alte două jocuri : Dinamo Oraşul Stalin — Locomotiva Gara de Nord 7—2 (5—0) şi C.C.A.—Ştiinţa I.C.F. 0—7 (4—3). Competiţia va continua miercuri după amiază după următorul program : teren I T.B. ora 16*30 I.T.B. — Locomotiva Gara de Nord; teren Dinamo 3 ora 15:45 C.C.A. — Dinamo 6; ora 17 Dinamo Oraşul Stalin — Ştiinţa I.C.F. • După cum ne comunică subredacţia noastră din Timişoara, în localitate s-au disputat sîmbătă două jocuri amicale. In prima partidă echipa feminină, proaspăt promovată în campionatul categoriei A. FI. roşie U.T.T. a întrecut formaţia Constructorul Timişoara cu 2—1 (1—0). Jucînd trei reprize a 20 de minute echipele masculine de categoria A Metalul Tehnometal din Timişoara şi Progresul Arad au furnizat unmeci disputat care s-a încheiat cu victoria la limită a timişorenilor : 10—9 (5-4,2—2).