Sportul Popular, iunie 1956 (Anul 11, nr. 2825-2841)

1956-06-07 / nr. 2828

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ $1 SPORT DE PE LINGĂ CONSILIUL RE MINIȘTRI $1 AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. ANUL XII Hr. 28X8 Joi 7 iunie 1956 4 pagini 25 bani Marţi la View Echipa de polo a R.P.R. a întrecut echipa Austriei cu 6-3 (4-2) VIENA (prin telefon). — Marţi seara, peste 2.000 de spectatori umpleau pînă li refuz tribunele din incinta piscinei „Union”, cu mult timp înainte ca arbitrul maghiar Bele Rajki să fluiere începutul întîlnirii de polo pe apă dintre Austria şi R.P. Romina. Toţi erau nerăbdători să vadă „la lucru” pe jucătorii de polo pe apă din ţara noastră, care au cucerit în ultimul timp un loc de frunte In ierarhia europeană a acestei discipline sportive. Intr-adevăr, evoluţia echipei noastre în această seară a satisfăcut aşteptările vienezilor. Ei au aplaudat deseori la „scenă deschisă“ unele faze de joc care au dus la înscrierea unor puncte ...de efect. Puţin timp după sfîrşitul meciului, cronicarul sportiv al ziarului „Der Abend” comentînd victoria echipei noastre sublinia că în bazinul Union romînii au făcut o adevărată demonstraţie de polo pe apă. Totuşi, în jocul echipei noastre au fost şi unele greşeli. Au abundat acţiunile individuale, din care cauză mi a putut fi pusă în valoare buna noastră pregătire fizică şi tehnică. In schimb, gazdele au înregistrat în ultimul timp progrese însemnate. Austriecii, foarte tineri, sunt buni înotători şi posedă o bună rezistenţă, dar sunt ceva mai slabi la capitolul tehnică. Calităţile lor apreciabile le-au permis deci să utilizeze o tactică modernă, cu preferiţiă pentru contraatacuri rapide. In plus, vorbind despre jucătorii austrieci, trebuie să adaug că ei sunt înzestraţi cu multă voinţă. Condiţiile de joc au fost, în general, bune. Pe hol însă ne-a dezavantajat inotinaţia slabă din incinta bazinului. Punctele au fost înscrise în ordinea următoare: Zahan min. 4,34; Stinga minn. 6,43; Nagy min. 6,54 şi 8,31; Sknon min. 9,04; Stiskalik min. 9,52. Repriza II-a: Nagy min. 13,18; Zahan 17,40; Klausinger 19,09. Scor ficial: 6-3 pentru R.P.R. Iată formaţia utilizată de echipa noastră: Deutsch-Hospodar, Zahan- Nagy-Simon, Bordi.*Szabó: înaintea partidei de polo s-a desfăşurat un concurs de înot la care au participat şi cîţiva jucători din echipa noastră. In proba de 100 m. fluture Aurel Zahan a ieşit primul, reuşind cu timpul de 1:10,4 un nou record al Republicii Populare Române (juniori cat. I). Iosif Novac a cîștigat cursa de 100 m. liber parcurgînd distanța în 1:01,9. Delegația noastră va părăsi Austria mîine (n. r. miercuri) dimineață, îndreptîndu-se spre Italia. Cursa Prieteniei Romîno-Bulgare Comportarea cicliştilor noştri înaintea plecării delegaţiei noastre spre Sofia, de unde avea să se deaa la 31 mai startul în cea de a II-a ediţie a „Cursei Prieteniei Romino-Bulgare“ organizată de ziarele „Informaţia Bucureştiului“ şi „Vecerni Novini“, am stat de vorbă cu conducătorii delegaţiei, cu antrenorii şi bineînţeles cu alergătorii. Toţi, «iar absolut toţi, erau de aceeaşi părere: anul acesta întrecerea va reveni unui alergător român. Şi, într-adevăr, pregătirea şi valoarea la care s-a ridicat raportul cu pedale din (ara noastră itvultimul timp ne dădeau dreptul să manifestăm o atitudine optimistă,, să credem cu toartă convingere* Intr-o victorie a cicliştilor noştri. Desfăşurarea competiţiei ne-a arătat că n-a lipsit mult ca acest lucru să se realizeze. Gabriel Moi*ceanu, singurul nostru reprezentant care a fost tot timpul pe primul plan al cursei, ar fi putut termina etapa I la egalitate de timp cu Kotevsa( poate chiar înaintea lui (este stiurt din apropiere de iesire a fost obligat să oprească pentru a repara o pani de boetou) și astfel tricoul gelben intrat în posesia tinărului alergător român n-ar mai fi fost cedat — aşa cum ne-a dovedit-o comportarea lui in celelalte etape — pini la sfirşitul otiesei. Despre Gabriel Moiceanu se pot spurte numai lucruri bune. Calităţile sale de bun căţărător, curajul cu care a atacat serpent*-1 nete, 1* coboriri, pregătirea cu ajutorul căreia a putut răspunde la toate hărţuielile şi atacurile e-efectuate de alergătorii bulgari, ni-l indică pe Moicepov ca pe unul d dintre cei mai de seamă reprezentanţi ai ciclismului din ţara noastră. Daci uneori a greşit din punct de vedere tactic, aceasta se datoreşte modului greşit în care a fost condus de pe margine. Merită a fi evidenţiat de asemenea Ion Ioniţă, N. Maxim, R. Schuster (singurul ciclist român care a cîştigat o etapă), C. Datau, Călin Tudose, Aurel Setam şi I. Sima, alergători clasaţi In prima jumătate a clasamentului general şi care, în desfăşurarea etapelor, au muncit pentru un timp şi — bineînţeles — un loc mai bun. Interaaţional i-am lăsat la urmă pe GL Sandm, Ion Vasile şi St. Poriceanu. De la ei aşteptam mai mult Ne-au motivart însă calitatea slabă a performanţelor lor prin o oboseală şi o accentuartl scădere a formei după lupta extenuantă p* care au dat-o tn cea de a IX-a edă* ţie a „Cursei Păcii*. Noi sintem gata să considerăm această scări ca valabilă însă cu o copidiţie: c* In celelalte întreceri interne şi biter* naţionale la care vor lua parte să dovedească din nou dont aceiaşi oameni de bază ai reprezentativei noastre. In această întrecere ciclişti leiternaţională am avut ocazia — neplăcută — să înregistrăm o seria de abandonuri şi o eliminare. Nu vom vorbi despre abandonul motivat al alergătorului Dumitru Ţupa, care la Intrarea tn Bucureşti a căzut şi a fost preş In impoaibi* litate să reia cursa, el deapre ae»* la al cunoscutului rutier Nicola* Vasilescu. Desigur, despre acest abandon aţi aflat încă de pe cină caravana noastră se afl* In R.P* Bulgaria, deoarece *1 * părăsi întrecerea in etapa I după 20 km. da. rulaj. Indiferent care a fost motivul abandonului, fiindcă n-a re*» (Continuare în pag. a 2-a) Tovarăşul Manole Bodnăraş, preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri, prinde pe pieptul boxerului Constantin Dumitrescu insigna de maestru al sportului. (Foto: M. MATEI) Festivitatea înmmarii insignei de maestru al sportului unui nou lot de sportivi frataşi Marţi 5 iunie a.c. a avut loc la sediul Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri, festivitatea înmînării insignei de maestru al sportului unui lot de sportivi şi sportive fruntaşe, cărora li se acordase acest titlu prin decizia 305 din 29 aprilie 1956. Cu acest prilej a luat cuvintul tovarăşul Manole Bodnăraş, preşedintele Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport, care i-a felicitat pe noii maeştri ai sportului, îndemnîndu-i să se pregătească cu şi mai mare sîrguinţă în viitor şi mai ales să se ocupe temeinic de pregătirea tinerelor cadre. Au primit titlul de maestru al sportului următorii sportivi: Constantin Dumitrescu, Ilie Dragnea, Gheorghe Negrea (box), Eremia Oprea, Mihai Balint (caiac), Simion Ismailciuc, Leon Rotman, Alexandru Aghei, Ichim Lipalat, (canoe), Nicolae Radu, Florica Bruteanu, Sonia Bulugioiu, Ghizela Rostas, Iuliana Togănel, Rita Scherta, Maria Laub, Ecaterina Erdős, Emilia Rigard, Stela Stanciu, Lucia Dumitrescu (canotaj academic), Nicolae Marcoci (călărie), Gabriel Moiceanu, Constantin Mihdru (ciclism), Victor Popescu, Constantin Popescu (lupte), Elena Samsudeanu, (scrimă), Constantin Antonescu, Anca Ciontea, Florica Ionescu, Jacqueline Zvonevschi, Ivonne Goldenberg (tir), Alexandru Fodor, Mihai Bordogh, Vasile Kadar (baschet), Iosif Szökő (fotbal), Kurt Sauer, Otto Teilmann, Walter Mellerth, Alexandru Bota, Vasile Sidea, Cornel Antonescu, Elena Naghy, Irina Naghy, Aurelia Sălăgeanu, Ion Căliman, Dumitru Lupescu, Elena Jianu, Aurora Bran-Popescu, Lucia Dobre, Brunhilda Neurohr, Petre Streitfeld (handbal), Alexandri Teofilovici, Viorel Moraru (rugbi), Aurelia Dona, Ion Micoroiu, Nicolae Zolyomî (popice), Iuliu Szabó (şah), Ion Crivăț* Horațiu Nicolau, Ion Ponova, Sonia Colceriu, Cornelia Timoşanu, Nicolae Răducanui, Marcel Rusescu (volei). Campionatul european feminin la baschet Echipele Uniunii Sovietice şi R. Cehoslovace in luptă pentru plimul loc R. P. Romina şi R. P. F. Iugoslavia s-au detaşat in grupa 9-16 PRAGA 6, (prin telefon de la trimisul nostru special). Din nou au ieşit în evidenţă defecţiunile sistemului de desfăşurare al acestui campionat. Echipele Romîniei şi Iugoslaviei realizează scoruri astronomice în seriile respective şi, după aprecierea multor tehnicieni de aici, ar fi meritat să fie prezente In grupa 1—8. Iată, de exemplu, ce ne-a spus Janos Szabó, antrenorul echipei maghiare. In afară de U.R.S.S., Cehoslovacia, Bulgaria, Polonia, Ungaria şi Franţa ar fi fost de dorit ca In grupa 18 să participe şi echipele României şi Iugoslaviei, pentru valoarea ridicată pe care au arătat-o. Echipa României, cu mai multă experienţă în meciurile internaţionale, ar fi putut întrece echipele Franţei, Ungariei, Iugoslaviei, Italiei şi chiar pe cea a Poloniei. Echipa voastră trebuie să capete rutina meciurilor tari. In faţa noastră şi a echipei Franţei romîncele au jucat gîtuite de emoţie. Sînt sigur că la viitorul campionat european Romînia va lupta pentru unul din primele şase locuri. Trebuie însă ca viteza şi cunoştinţele tehnice ale jucătoarelor voastre să fie puse in valoare pentru mărirea eficacităţii". Cele spuse de Janos Szabó sunt foarte adevărate. Echipele Romîniei şi Iugoslaviei au realizat partide de un nivel mult mai ridicat decit restul celorlalte echipe De pildă, marţi, România a întrecut Finlanda cu 87—26 (45—15). Echipa noastră a realizat un joc mult apreciat nu numai de spectatori dar şi de specialişti. Punctele noastre au fost înscrisede Violeta Zavariescu (3), Ştefania Tomescu (4), Elena Simionescu (9), Elena Tintorescu (3), Mady Eckert (15), Xenia Nistor (8), Hilde Eördögh (2), Victoria Antonescu (19), Elsa Sebestien (15), Eva Ferencz (6), Ana Firimide (3). Iată alte rezultate înregistrate marţi: R. F. Germană-Scoţia 53— 34 (28—14), Ungaria-Italia 62—41 (26—17), Iugoslavia-Olanda 56—51 (26—28), Franţa-Bulgaria 44—86 (28—36). Victoria echipei Bulgariei a fost categorică. Franţuzoaicele nu au reuşit niciodată să egaleze lupta sub coş unde Voinova şi Kalaşkanova au acţionat în voie, iar Gospodinova şi Ghioseva au completat scorul prin aruncări de la semidistanţă. Cehoslovacia-Austria 145- 36 ( 55—17), U.R.S.S.-Polonia 87— 74 (41—28). Echipa sovietică a jucat foarte sigur, simplu şi în viteză. Jucătoarele sale n-au greşit nici o aruncare din joc în primele cinci minute. In repriza secundă, datorită jocului excepţional al lui Oleszewicz, care a înscris 26 de puncte, echipa polonă a reuşit să facă o repriză egală şi ca scor şi ca valoare. Elveţia-Danemarca 58 — 56 (25—23, 49—49). Dintre rezultatele Înregistrate miercuri se distinge victoria reprezentativei U.R.S.S. care a întrecut cu 77—54 ( 37—15) echipa Ungariei. Sportivele sovietice au o apărare om la om impenetrabilă, care nu lasă posibilitatea pătrunderi lor și care incomodează aruncările de la semidistanţă sau angajarea pivotului. In atac, jocul e simplu, rapid, precis. Calmul jucătoarelor, care aruncă foarte puţin contractate la coş, a făcut ca meciul să fie jucat încă din min. 8 cind sovieticele aveau un avantaj de şase coşuri. In repriza a doua ele au folosit jucătoarele mai tinere. Din nou, echipa României a realizat o victorie categorică, de data aceasta in dauna reprezentativei Danemarcei : 77—26 (42—18). Reprezentativa noastră a jucat foarte tare în prima repriză cind a folosit echipa iniția. In repriza secundă a fost folosit întreg lotul. Au înscris: Violeta Zăvădescu (4), Stefania Tomescu (10), Mady Eckert (9), Elena TIntorescu (12), Victoria Antonescu (16), Hilde Eördögh (7), Zanofirîta Beta (6), Ana Firimide (3), Elsa Sebestien (9). Iată alte rezultate: Iugoslavia-R. F Germană 89—40 ( 42—26), Finlanda-Elveţia 70—54 ( 29—22) — elveţienele au fost obosite după meciul terminat în prelungiri, marţi. Austria-Bulgaria 50—72 (25—35). In meciul cu Italia, jucătoarele echipei Poloniei au fost foarte nervoase în prima repriză, cînd nici nu au atacat eficace apărarea în zonă bine aplicată de italience. De abia în repriza secundă echipa Poloniei a reuşit să destrame apărarea adversă, care pînă la urmă a fost net depăşită. Scor : 50—42 (20—25) pentru Polonia, care a fost condusă 30 de minute. Şi echipa Cehoslovaciei a întîmpinat o dîrză rezistenţă în prima repriză a meciului cu Franţa. In partea doua a întîlnirii jucătoarele cehoslovace joacă mult mai bine şi realizează scorul de 81-46 (32-25). Mîine (n. r. azi) e zi de odihnă. Competiţia continuă vineri cu următoarele meciuri: Scoţia-Iugoslavia, Elveţia-Romînia, Danemarca- Finlanda, Franţa-Austria, Ungaria- Polonia, Bulgaria-Cehoslovacia, Italia-U.R.S.S., R. F. Germană-Olanda. EFTIMIE IONESCU 1.028.312 participanţi la Spartachiada de vară a tineretului Cu cîteva zile înainte de sfîrşitul primei etape a Spartachiadei de vară a tineretului, comisia centrală de organizare a acestei competiţii de mase de uriaşă amploare a ţinut o şedinţă de lucru în cadrul căreia a fost analizat felul în care decurg întrecerile. Din datele aflate la dispoziţia comisiei centrale reiese că în multe regiuni munca de organizare a Spartachiadei s-a îmbunătăţit, înregistrîndu-sa rezultate bune pe plan mobilizatoric. Astfel, în regiunea Craiova au participat pînă acum la întreceri 155.000 de participanţi, în regiunea Timişoara 100.000, în regiunea Iaşi 97.856, în regiunea Galaţi 80.000 eutc. Cifra totală a participanţilor la prima etapă a Spartachiadei se ridică, pină acum, la 1.028.312 participanţi. Anlizîndu-se lipsurile s-a arătat că principala cauză care frînează munca este activitatea Insuficientă a unor comisii de organizare. Acestea așteaptă ca totul să meargă de la sine. Inlo* cuind munca practică, pe teren, cu formule birocratice, lipsite de ori-'t zont In multe locuri, comîsiSe de» organizare au fost constitute for-* mal (raioanele Sebeş, Brăila, Tg- Jiu, Ciuc, oraş Galaţi etc.). Comisia centrală de organizare a fixat datele finalei pe ţară a Spaţii tachiadei de vară a tineretului. In-1, trecerile finale vor avea loc lai Bucureşti, între 18 şi 22 augusti, la următoarele discipline sportive: atletism (băieţi şi fete), înot (băieţi şî fete), ciclism (băieţi şi fete), handbal (fete), oină (băieţi)] şi volei (fete). Deoarece la handbal, întrecerea finală nu se va Pj** tea termina în limita celor 5 zii* din cauza numărului mare de echiîpe, comisia centrală de organizare a Spartachiadei a decis ca, după terminarea etapei regionale, să se desfășoare o etapă interregională numai pentru acestă disciplină sportivă , *