Sportul Popular, ianuarie 1957 (Anul 12, nr. 2944-2956)

1957-01-15 / nr. 2949

ŞTIRI ARIPA SCHWARTZ—DOBAY LA UTA !... ARAD 14 (prin telefon). — Azi dimineaţă au plecat la Herculane, unde se găsesc în concediu jucătorii Flamură roşii U.T.A., antrenorii St. Dobay şi Al. Schwartz. Aceştia vor îndruma pe viitor pregătirile textiliştilor. PREGĂTIRILE SELECŢIONATEI DE TINERET Selecţionata de tineret şi-a continuat pregătirile duminică dimineaţă pe Stadionul Republicii, printr-un joc la două porţi în compania a doi adversari: Progresul Poligrafie nr. 1 şi FI. roşie Abatorul. Scopul antrenamentului: verificarea jocului de ansamblu, omogenitatea. Lotul a corespuns din acest punct. Jucătorii au desfăşurat un joc simplu, dar, rapid în cîmp, mai ales in prima repriză, dar ineficace. La viitoarele şedinţe de antrenament se va pune accent şi pe trasul la poartă. A jucat echipa: Cosma (Uţu), Moarcăş (Pahonţu), Stancu (Lazăr), Soare-Al. Vasile (Nimweiller), Neamţu-Copil (Oaidă), Seredai (D. Munteanu), Ene I, Dinulescu, V. Anghel. PREGĂTIRI LA REŞIŢA... Profitînd de vremea bună, favorabilă activităţii în aer liber, fotbaliştii de la Energia Metalul Reşiţa din categoria B şi-au început pregătirile în vederea viitorului sezon, direct pe teren, sub conducerea antrenorului Ioan Wetzer. La pregătiri—după cum ne informează corespondentul nostru Iancu Plăvitu—iau parte jucătorii: Zarici, Purecă, Ivanscuc, Huscek, Potoceanu, Munteanu, Vida, Apro, Sotir, Urcan, Szabó, Chirilă, Seleș. Inconstanţa, o maladie (curabilă) a echipelor noastre In fotbal, nu se poate merge niciodată sută la sută pe un rezultat. Chiar şi cea mai inferioară echipă păstrează şansele ei — în faţa celei mai redutabile formaţii pe care o întîlneşte. Am socotit necesară această mică introducere pentru a lămuri mai bine diferenţa între posibilitatea ivirii unor accidente, a unor scoruri surprinzătoare în activitatea unei echipe, de fotbal şi problema de care ne vom ocupa ca una din concluziile campionatului trecut — pe întinderea permisă de lungimea unui articol — şi anume INCONSTANŢA ECHIPELOR NOASTRE DE PRIMA CATEGORIE. Precizînd de acum prin comparaţie diferenţa dintre cele două aspecte ar fi de spus următoarele: se poate întîmpla unei echipe să înregistreze un eşec neaşteptat. Reprezentativa R.P. Ungare a suferit, în finala campionatului mondial din 1954, o înfrîngere foarte puţin scontată din partea unuia dintre cei mai puţin redutabili adversari ai ei. Dar, linia comportării generale a fotbaliştilor maghiari, valoarea partidelor prestate de ei, înainte şi după eşecul de la Berna, a fost totuşi constantă, permanent bună. Este un caz clasic de accident, de rezultat-surpriză. Este cu totul altceva însă, atunci cînd învingi săptămîna aceasta — după o partidă bună — pe cel mai periculos adversar din campionat, pentru ca șapte zile mai tîrziu să pleci steagul — la capătul unui meci lamentabil — în faţa celei mai slabe echipe. Apoi să-ţi revii pentru o etapă-două şi să marchezi din nou o scădere atît ca rezultat cît şi, mai ales, ca formă. Da, am ajuns la cuvîntul cel mai important scăderi de formă. Fiindcă majoritatea echipelor noastre prezintă în cursul campionatului aşa de multe fluctuaţii de formă, incit este deosebit de greu să-ţi faci o cit de mică ideie asupra evoluţiei lor viitoare. Care să fie cauzele că echipele de categoria A nu reuşesc să graviteze în jurul unui punct constant — bun — de comportare? Nu vrem să repetăm ca pe un leit-motiv aceleaşi şi aceleaşi aspecte. Dar oricît am evita s-o amintim, problema pregătirii apare de la bun început în fruntea listei. Şi, în special, trebuie amintit un aspect al acestei pregătiri. Anume: seriozitatea şi constanţa antrenamentelor. Multe dintre formaţiile noastre n-au pierdut obiceiul de a „muta cu totul instrucţia“ cînd adversarul de duminică este o echipă slab clasată. Iată pentru ce majoritatea participantelor la campionat au înregistrat de la joc la joc şi chiar în cursul aceleiaşi partide fluctuaţii pronunţate în comportare. Energia Petroşani, spre pildă, a jucat foarte bine în tur pentru ca în a doua parte a campionatului să se comporte cu o clasă mai slab. Dar în cazul de faţă se pare că avem de-a face şi cu o altă cauză a inconstanţei: satisfacţia nemăsurată a rezultatelor şi comportării avute. Aspectul apare destul de des. Unele echipe muncesc, cu spor, şi reuşesc să-şi facă şi o mică zestre de puncte şi o reputaţie în campionat. Dar tocmai cînd se pare că lucrurile au pornit pe un făgaş bun, intervine orgoliul nejustificat şi dăunător de care dau dovadă unii jucători: „de acum ne merge jocul, spun ei, mai uşor cu antrenamentele...“. Dar, jocul nu „merge“ singur şi cînd te trezeşti că ai ieşit complet din ritm, că echipa „scîrţîie“ rău, e prea tîrziu. Iţi trebuie săptămîni, luni, de multe ori chiar ani întregi şi campionate Ta , ca să-ţi revii. Oare Dinamo Oraşul Stalin n-a trecut prin asemenea momente în a doua parte a campionatului cînd — după partide reuşite la început de retur — a făcut jocuri din ce în ce mai slabe, trebuind să „cravaşeze“ cu toată forţa pentru a ajunge — în timp — pe linia sosirii? O condiţie de seamă în menţinerea unei bune forme a echipelor o constituie viaţa sportivă a jucătorilor. Lucru pe care nu prea îl fac mulţi dintre fotbaliştii noştri. Un Victor Dumitrescu, un Ozon, sau un Mercea nu dau de furcă şi nici griji antrenorilor în ceea ce priveşte conduita lor în afara stadionului. Ce bine ar fi dacă toţi s-ar comporta la fel Dar există, din păcate, şi un Rodeanu şi un Bădeanţu sau un Toma G. care — in afara preocupărilor sportive şi profesionale — sunt adepţi deosebit de credincioşi ai lui Bachus. Şi atunci de ce să te miri că un jucător care a excelat în meciul de astăzi, în partida următoare se comportă lamentabil, tragind cu el echipa spre un nivel foarte slab ? Să fim bine înţeleşi: nu se poate pretinde unui fotbalist ca din cele 24 de jocuri ale campionatului ia facă 24 de partide excelente. Dar ca el să aibă o comportare constant bună , presărată cu jocuri foarte bune — asta da Iată deci alt izvor al inconstanţa echipelor noastre, al oboselii care le cuprinde la un moment dat. Numai ducînd o viaţă corectă, demnă, sportivă, fotbaliştii pot face faţă cu succes obligaţiilor unui campionat de prima mină şi nunta, aşa pot fi evitate inconstanţe ca cele înregistrate atit de... constant în activitatea formaţiilor noastre de frunte. Atît despre această problemă nr. 1 a echipelor noastre: INCONSTANŢA. Alte aspecte şi cauze — legate desigur şi de subiectul nostru, dar netratate din lipsă de spaţiu — vor constitui obiectul unor articole viitoare. EF. I. C.C.A. şi Dinamo Oraşul Stalin au fost două echipe care în campionatul pe 1956 s-au situat, din punct de vedere al constanţei, la poli diferiţi. C.C.A. a jucat constanti în general, in timp ce dinamoviştii au avut dese fluctuaţii. Fotografia reprezintă un moment din intîlnirea-retur dintre aceste două echipe (3—1 pentru C.C.A ). Numai prin tradiţie nu se poate asigura progresul... Desigur că mulţi dintre cei care urmăresc activitatea internă a baschetului nostru şi-au pus întrebarea: care este explicaţia regresului înregistrat de acest sport în oraşul Tg. Mureş? Ştim cu toţii că oraşul de pe malurile Mureşului are o veche tradiţie în această ramură sportivă şi că în anii trecuţi unele echipe locale au ajuns pe locuri de frunte in ierarhia baschetului din ţara noastră. Dar, din păcate, numai, prin tradiţie nu se poate menţine un lucru bun, in cazul de faţă nivelul ridicat al baschetului din Tg. Mureş. Mai trebuia pentru aceasta o muncă sîrguincioasă, perseverentă şi, în general, dragoste de sport. Prin prisma acestor imperative vom căuta să analizăm pe scurt situaţia celor trei echipe de categoria A din Tîrgu Mureş şi, de asemenea, condiţiile care caracterizează în prezent baschetul din acest oraş. Dinamo Tg. Mureş, după ce în 1955 trecuse prin emoţii mari pentru a nu retrograda, a început campionatul pe 1956 puternic, cîştigînd primele trei întîlniri. Continuarea însă a fost aproape dezastruoasă: zece partide pierdute în serie. Spre sfîrşitul sezonului dinamoviştii şi-au revenit şi au terminat din nou nesperat de bine, pe locul VIII, înaintea celeilalte echipe locale. In ultimele etape a ieşit învingătoare în faţa unor formaţii valoroase ca Dinamo Bucureşti sau Ştiinţa Timişoara. După primele succese dinamoviştii s-au supraestimat dar, seria deficitară a ulterioarelor lor evoluţii se datoreşte în buna parte „campaniilor“ pe care le-au condus consecutiv cei trei antrenori schimbaţi tot în serie. Situaţia, cu totul nerecomandabilă, a influienţat de asemenea şi disciplina din cadrul secţiei, semnalîndu-se numeroase eliminări de jucători. La fel, nici avertismentele pentru slaba organizare a jocurilor pe teren propriu n-au lipsit. Actualul antrenor al echipei Dinamo Tg. Mureş, Martin Elek, a adus — era şi timpul — un reviriment în formaţia pe care o conduce, depunînd eforturi pentru formarea unui spirit mai sănătos şi bineînţeles pentru rezultate mai bune. Şi acestea din urmă s-au şi văzut. Progresul Tg. Mureş avea la începutul campionatului perspective de a fi „una dintre formaţiile plutonului fruntaş"- o îndreptăţea la aceasta, prezentarea frumoasă din ediţia anului trecut Şi aci s-a constatat un start slab, ca urmare a tîrziei începeri a pregătirilor. Antrenorul Stefan Zöldi se baza în special pe un quintet de jucători apropiaţi ca valoare, dar aceştia erau angrenaţi în alte munci şi-şi neglijau antrenamentele, participînd doar la meciuri. Pe de altă parte, elementele tinere nu au ajuns la nivelul cerut de prima categorie a ţării şi, în consecinţă, ansamblul lotului se prezenta nemulţumitor. Aci credem că se află dezlegarea întrebării cu privire la comportarea ştearsă a Progresului Tg. Mureş în campionatul de anul acesta, cînd a obţinut de a-„ lota un slab loc IX. Această formaţie mureşeană va trebui neapărat să depună toate străduinţele pentru a reveni la nivelul ridicat de acum un an şi accentul este necesar să fie pus pe o mult mai serioasă pregătire (care în urma plecării unor elemente fruntaşe din cadrul echipei este cu atît mai necesară), pe mai multă dragoste de colectiv. Echipa feminină Progresul Tg. Mureş a sintetizat, din păcate, greşelile ambelor formaţii masculine de mai sus Pe de o parte, dezinteres pentru şedinţele de pregătire din partea unor sportive care erau în plină formare şi care aveau multe lacune în cunoştinţele lor sportive. Pe de altă parte, o instabilitate a antrenorilor, lucru, după cum s-a văzut, dăunător. Şi adausul că cel mai.. stabil dintre antrenori, A. Balaş, este o fire prea nervoasă ceea ce, de altfel, i-a şi adus suspendarea. In asemenea condiţii, echipa, dezorientată, a recurs la improvizaţii, cum a fost deplasarea de la Cluj, cînd a apelat la cîteva handbaliste sau la campioana republicană de patinaj Eva Farcaş. E drept, că jucătoarele de la Progresul se şi codesc la deplasări, fie ele dintre cele mai uşoare Toate acestea au făcut ca Progresul Tg. Mureş să retrogradeze. Dar, lipsuri mai au şi conducerile propriu-zise ale colectivelor respective care au uitat că au şi secţii de baschet precum şi comisia regională de specialitate care în mare parte se rezumă doar la delegări de scoreri şi cronometruri, ca şi colegiul de antrenori care nu a mai ţinut şedinţe de luni de zile şi chiar C.C.F.S. regional care nu s-a sezisat la timp de toate aceste stări de lucruri. VASILE RADAR maestru al sportului Activitatea la handbal de sală •LA ORAŞUL SA N, cele şase meciuri disputate Intre echipe de categoria A în cadrul concursului republican de handbal de sală s-au terminat cu următoarele rezultate: BĂIEŢI: Recolta Hălchiu-Fl. roşif Ghimbav 15-25 (8-11), Ştiinţa Oraşul Stalin-Voina Sibiu 27—27 (14—N),,Voinţa Sighişoara- Dinamo Oraşul Stalin 14-26 (9-8), Energia Făgăraş-Progresul Oraşul Stalin 36-18 (15-7). FETE: FI. roşie Mediaş-Progresul Oraşul Stalin 5-14 (3-5), FI. roşie Sighişoara-FI. roşie Sibiu 9-11 (5-3), înainte de a-şi încheia transmisiunea telefonică, corespondentul nostru regional Al. Dincă a ţinut să ne seziseze un aspect negativ al jocurilor disputate în Oraşul Stalin. Este vorba despre arbitrajele în general slabe. Cu excepţia arbitrilor C. Bîrleanu şi H. Schmidt, ceilalţi (şi în special Daniel Constantinescu) dau dovadă de multe lacune în cunoaşterea regulamentului Cea mai frecventă greşeală este sancţionarea ca fault a oricărei încercări de atac împotriva jucătorului cu mingea, chiar dacă atacul este per- fect regulamentar. Este de la sine Înţeles cît de anost devine jocul în aceste condiţii. Mai mult decit atît, jucătorii înşişi dau dovadă de necunoaştere a regulamentului, mai ales în privinţa repunerii mingii în joc. Iată probleme spre care comisia regională de handbal şi antrenorii echipelor trebuie să-şi îndrepte toată atenţia. ■ Jocurile de la TIMIŞOARA s-au caracterizat printr-un... belşug de goluri marcate (şi primite !) de echipele masculine. Rezultate tehnice: Ştiinţa Timişoara-Energia III Reşiţa 34-3 (15 1), Energia Tehnometal-Energia I Reşiţa 17—17 (7—9), Progresul Timişoara-Loc- Tim. 16-6 (6-4), Recolta Jimbolia-Rec. Varias 6-0 pun neprezentare (din noul). După patru etape conduce Ştiinţa Tim. la diferenţă de numai 1 punct faţă de următoarele două clasate: Energia Tim. şi Energia I Reşiţa. ■ Unicul joc programat la Tg. Mureş, între formaţiile feminine de cat. A Progresul din localitate şi Energia Reşiţa a fost cîştigat de gazde cu 6-0 prin neprezentarea echipei reşiţene. ★ Ieri, în cadrul jocurilor de handbal disputate în sala Floreasca s-au înregistrat următoarele rezultate : Ştiinţa I.C.F. — Energia Mija (fern.) 16—4 (8—0) ; Flamura roşie Steagul roşu — Ştiinţa Timişoara (fem.) 13—2 (6—0) ; Recolta . A. — Energia Ploeşti (masc.) 28—23 (15-15) ; Progresul Min. învăţământului — Recolta Codlea (fem.) 6—4 (3—2) ; Ştiinţa I.C.F. — Dinamo 6 (masc.) 20—18 (7—9) ; C.C.A. — Energia 23 August (masc ) 22—10 (8—3). mORTUL POPULAR Nr 2949 Pag. 5-« In urma trierii și omologării celor 595.640 variante depuse la concursul Pronosport nr. 2 din 13 ianuarie 1957, au fost stabilite următoarele premii: * Premiul I: 5 variante cu 11 rezultate exacte, revenind fiecărei variante cite 25.463 lei. Premiul II : 91,5 variante cu 10 rezultate exacte, revenind fiecărei variante cite 1.669 lei. Premiul III: 882 variante cu 9 rezultate exacte, revenind fiecărei variante cîte 259 lei. Neexistînd nici un buletin cu 12 rezultate exacte, conform regulamentului 10% din fondul general adică 59.564 Iei au fost reportaţi fondului general al concursului nr. 3 de duminică 20 ianuarie a.c. ★ In programul concursului Pronosport nr. 3 din 20 ianuarie participanţii vor reîntîlni echipele franceze din prima categorie care — duminică — şi-au început participarea, în Cupa Franţei obţinând — în linii mari — rezultate aşteptate. In programul concursului ele sunt însă precedate de meciuri din cadrul campionatului italian, meciuri cu care ne începem şi noi aceste scurte comentarii. Roma — care a terminat duminică la scor alb întîlnirea pe teren propriu cu Milan, va juca tot acasă cu Atalanta... autoarea a nu mai puţin de 5 meciuri egale in deplasare. Palermo aflată în plină zonă a retrogradării , va înfrunta pe teren propriu echipa din Napoli care a intervenit în lupta pentru primul loc în urma victoriilor obţinute în ultimele etape. Bazaţi pe acest ultim considerent, acordăm oaspeţilor prima şansă. Spăi, mai ales după înfrîngerea suferită duminică vi faţa Triestinei pe teren propriu, nu credem că va reuşi mai mult decit un „X“ în faţa liderului Milan. Mult mai echilibrată ne pare întîlnirea dintre internazionale şi Bologna, ultima călduros recomandată de victoria obţinută in deplasare, la scor (5-1) în faţa formaţiei din Udine. Fiorentina, care a cedat surprinzător (0-4) în intîlnirea cu Lanerossi, va avea din nou un meci greu, de data aceasta acasă cu Padova care se comportă bine în deplasare (2 victorii şi 4 meciuri egale din 7 întîlniri). Următoarele dispute: Sampdoria-Udinese și Lanerossi- Genoa sînt echilibrate Din cele 4 intîlniri din campionatul francez, cea mai importantă ni se pare ultima. Dar, să le luăm totuşi în ordine: Marseille-Nîmes. Favorită este formaţia gazdă cu atît mai mult cu cît Nîmes nu a obţinut pînă acum în deplasare decit o singură victorie ! Comportarea din ultimul timp ne face să acordăm tot gazdelor prima şansă şi în meciurile Monaco-Toulouse şi Angers-Sedan. Şi în sfîrşit derbiul etapei: Lens-St. Etienne. Un meci echilibrat care opune primele două clasate, fiecare dornică de o victorie care să-i con- solideze poziţia în dauna celeilalte ! In încheiere nu ne mai rămlne decit să vă amintim că începînd cu acest concurs numărul premiilor speciale s-a mărit: o motocicletă I. 1. şi o motocicletă Jawa pentru participanţii cu cele mai multe variante cu „0“ rezultata şi o motocicletă Jawa, 3 aparate de radio „Armonia“ şi 2 aragazuri cu 3 ochiuri şi butelie prin tragere din urnă. Nu neglijaţi deci nici depunerea buletinelor pentru0“ rezutate. ____ •*»*. »W*—saps--—-»««r