Sportul Popular, ianuarie 1957 (Anul 12, nr. 2944-2956)

1957-01-22 / nr. 2952

TINERI ŞI TINERE, In ţara noastră liberă aveţi perspectiva realizării celor mai îndrăzneţe visuri. Votaţi în aceste alegeri pentru înfăptuirea idealurilor voastre de progres, votaţi pentru construirea socialismului în patria noastră, pentru pace între popoare ! (Din Manifestul Consiliului Central al Frontului Democrației Populare) O CHEMARE DE PACE, BUNASTARE ŞI PROGRES Cetăţenii patriei noastre, aflaţi în plină campanie electorali în vederea alegerilor de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională, au primit cu viu interes Manifestul Consiliului Central al Frontului Democraţiei Populare publicat duminică în presă. Manifestul desfăşoară în faţa alegătorilor tabloul bogat al realizărilor dobîndite de poporul nostru, in cei patru ani care s-au scurs de la ultimele alegeri, în toate domeniile vieţii: politic, economic, social-cultural. Manifestul reaminteşte succese pe care cu toţii le cunoaştem, dar cită încredere în forţele creatoare ale poporului, in drumul just pe care el este călăuzit de partid, se desprinde din simpla enumerare de date, de cifre! In ultimii patru ani au fost ridicate peste 100 de fabrici şi uzine, sute de întreprinderi au fost înzestrate cu utilaje moderne; numărul hidro şi termocentralelor construite în ultimii ani trece de 20 ; faţă de 1938, se fabrică în ţară de trei ori mai multe ţesături, se produc de cinci ori mai multe preparate şi conserve de carne, de trei ori mai multe uleiuri, de aproape două ori mai mult zahăr şi grăsimi; între 1952 şi 1956 s-a dublat numărul întovărăşirilor şi al gospodăriilor agricole colective şi avem astăzi raioane complect cooperativizate; valoarea mărfurilor vîndute populaţiei în 1956, prin comerţul socialist, a întrecut de peste două ori valoarea mărfurilor vîndute în 1950. in oraşele şi satele noastre există numeroase spitale, policlinici, dispensare, case de naştere, creşe, cămine. Pentru cei care iubesc sportul, nu este lipsit de semnificaţie faptul că, alături de alte realizări pe drumul înfloririi culturii, este amintită şi construirea complexului sportiv „23 August“ din Bucureşti. Campania electorală se desfăşoară in condiţiile înaltului democratism al sistemului nostru electoral. Alegătorii salută cu deosebită satisfacţie pasajele din Manifest în care sunt zugrăvite marile drepturi politice de care se bucură astăzi oamenii muncii din ţara noastră, drepturi egale, necunoscute în trecut. Ei întîmpină alegerile de la 3 februarie ca pe o sărbătoare scumpă, adevărată sărbătoare a democraţiei socialiste. Pline de înţeles sunt pentru tinerii noştri sportivi cuvintele. „Ca niciodată în trecut, tineretul din ţara noastră are astăzi mijloace să înveţe, să se pregătească temeinic pentru viaţă, să-şi însuşească ştiinţa şi cultura. Tineretului nostru îi sunt deschise toate porţile spre a consacra întreaga energie creatoare înfloririi patriei“Document puternic ancorat în realitatea vieţii, Manifestul Consiliului Central al F.D.P. vorbeşte deschis alegătorilor despre greutăţile şi lipsurile pe care le mai întimpinăm încă. Dar greutăţile nu sunt de neînfrunt, lipsurile nu sunt de neînlăturat. Poporul are în fruntea sa un cîrmaci încercat, partidul, care îi arată calea ce trebuie s-o urmeze. In aceste zile ale luptei pentru traducerea în fapt a recentelor hotărîri ale partidului, chemarea mobilizatoare a Manifestului găsește un profund răsunet în masele largi : „Partidul şi forţele progresiste grupate în jurul său cheamă întregul popor la luptă şi muncă pentru ridicarea nivelului de trai — ţelul întregii politici a partidului şi guvernului". Cît optimism se degajă din cuvintele • „Sîntem încredinţaţi că, aşa cum a învins atîtea mari şi numeroase greutăţi în ultimii 12 ani, poporul nostru va izbuti, sub înţeleaptă conducere a partidului, să-şi făurească o viaţă tot atît de bogată şi frumoasă cum este însăşi patria sa, Republica Populară Romînă* Din textul Manifestului, se conturează perspectiva luminoasă a viitorilor ani de muncă şi creaţie a poporului nostru. Citind despre sarcinile în domeniul industriei grele, al ridicării sistematice a agriculturii, al creşterii producţiei industriei uşoare şi alimentare, al dezvoltării construcţiei de locuinţe, oamenii muncii şi-au dat seama Încă odată că stă în puterea lor, a modului cum vor pune umărul pentru înfăptuirea acestor sarcini, să-şi ridice nivelul de trai material şi cultural în anii ce vor urma. Poporul nostru nu cunoaşte năzuinţă mai înaltă decit aceea de a trăi in pace, de a-şi făuri după propria sa voinţă o viaţă tot mai fericită. „Guvernul Republicii Populare Române duce o credincioasă şi neabătută politică de pace, expresie a celor mai profunde năzuinţe ale poporului“, arată Manifestul. Tineretul sportiv al patriei a salutat cu bucurie Manifestul Consiliului Central al F.D.P. ca pe un chibzuit program de muncă și spor, pe calea înfloririi economiei naționale, a bunăstării întregului popor. Detașament plin de vigoare al constructorilor socialismului, tinerii sportivi împletesc comentariile pe marginea Manifestului cu angajamentul ferm de a realiza noi succese în muncă, noi victorii pentru gloria sportivă a patriei. Sportivii discută problemele obşteşti In aceste zile, In numeroase puncte de agitaţie din ţară, au loc însufleţite discuţii pe marginea realizărilor regimului nostru. Printre cei prezenţi la discuţii sînt şi mulţi tineri sportivi care se interesează îndeaproape de problemele obşteşti. Clişeul de faţă reprezintă un astfel de moment: la punctul de agitaţie nr. 3 din clădirea comitetului orăşenesc C.F.S. Timişoara s-au strîns în jurul agitatorului Ştefan Gyeneş numeroşi sportivi, printre care maestrul sportului Ion Birău, campion republican la haltere, atleta Elena Taciu, campionul regional de talere Gheorghe Todor ş. a. (Foto: L. TIBOR) PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA»OHMN tl COMITETULUI PENTRU CULTURĂ PITICĂ Şl SPORT DE KUNU CONSILIUL DE NINIŞTII Şl tl CONSILIULUI CENTRAL Al SINDICATELOR DIN I. P. 8. ANUL XIII Nr. 2952 * Marţi 22 ianuarie 1957 * 8 pagini 25 bani Turneul final al campionatului republican de hochei pe gheaţă Recolta. Miercurea Ciuc a întrecut CC Al cu 24 (04 ; 1*0 ; 1*0) Duminică seara, personalul tramvaielor de pe liniile 13 și 14 a avut o nedumerire: oare să se fi schimbat ora de începere a spectacolelor de operă ?!... De obicei, la Podul Elefterie tramvaiele se goleau în jurul orei 19... In seara cu pricina însă, valul de oameni care cobora din vagoane cu puţin înaintea orei 18 nu se îndrepta spre monumentala intrare a Teatrului de Operă şi Balet ci se „spărgea“ în faţa caselor de bilete de la Centrul de antrenament nr. 2 unde, peste cîteva minute, avea să înceapă primul meci din cadrul turneului final al campionatului republican de hochei pe gheaţă, categoria A. Vă imaginaţi că această „luare cu asalt" a neîncăpătorului stadion de iarnă „ad-hoc“ era provocată s au văzut înghesuiţi pînă în mantinele, expuşi riscului de a fi loviţi de puc sau de jucători sau de a nu vedea, din cauza aglomeraţiei, decit anumite porţiuni din teren. In plus, adăugăm faptul că gheaţa a fost nesatisfăcătoare, lumina la fel, iar în jurul terenului n-au existat organele de ordine necesare. Trebuie să amintim însă că şi capacitatea tribunelor este insuficientă. Duminică seara doar 4000 de spectatori au putut pătrunde pe patinoar, în timp ce numeroşi cetăţeni au făcut calea întoarsă deoarece porţile stadionului (supraaglomerat) au fost incluse la un moment dat. Primul meci, Ştiinţa Cluj — Progresul Gheorghieni a deziluzionatScorul final 6—0 (3—0, 2—0, 1—0) în favoarea studenţilor clujeni este just, ţinînd seama de diferenţa valorică dintre cele două echipe. Clujenii au rămas aceeaşi echipă din totdeauna, care-şi bazează jocul pe cîteva individualităţi ca Naghi, V. Covaci, Tomor. Despre echipa din Gheorghieni se auziseră multe lucruri bune, pe care eram RADU URZICEANU CALIN ANTONESCU (continuare in pag. a 8-a) kTr di^a' vedea ^hoche/* pe* gheaţă Turneul final al campionatului republican de hochei pe gheaţă clar de a vedea nocnei pe gnea, printr-un pasionant şi extrem de disputat medintre C.CA* Ioan Ferenczi, căpitanul echipei Recolta-Miercurea Ciuc. (Văzut de Neagu) (sport pe care au arătat in nenumărate ocazii că-l îndrăgesc) ci şi de faptul că sorţii, mai puţin „edificanţi“ asupra valorilor hocheiului nostru, au decis ca, încă din prima etapă, să se dispute întîlnirea de puternică tradiţie, C.C.A. — Recolta Miercurea Ciuc. Din păcate însă, prima etapă a turneului final nu s-a bucurat de un cadru corespunzător, de o organizare la înălţimea evenimentului. Mai întîi spre regretul hocheiştilor care — după condiţiile minore pe care le întîlneau lă Gheorghieni sau la Miercurea Ciuc — aşteptau mai mult de la Bucureşti. Şi apoi spre regretul şi nemulţumirea miilor de spectatori care şi Recolta Miercurea Ciuc, din care vă prezentăm o fază. La poarta echipei din M. Ciuc Takacs I, Török I și Fenke 1 urmăresc duelul dintre Peter (C.C.A.) și portarul Lako (Recolta). In 4 rinduri In legătură cu proasta organizare de la meciurile de hochei. Oricite grade ar fi sub zero (Chiar dac-ar fi și minus zecel) O astfel de organizare Nu poate să te lase... rece P.S. Nu cred că organizatorii Vor rezolva problema-n plin. Dar vrem prin epigrama noastră Măcar să-l... încălzim puţin JACK BERARIU ! CMiponiţa Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri Prin Hotărîrea Nr. 36 din 9 ianuarie 1957 a Consiliului de Miniştri, a fost stabilită următoarea componenţă a Comitetului pentru Cultură Fizică şi Sport de pe lingă Consiliul de Miniştri: Bodnăraş Manole preşedinte, Vlaicu Marcel, Şiperco Alexandru, Vajda Ioan, Balaş Ioan, vicepreşedinţi, Mujic Mihai — reprezentantul C.C.S., Petre Gheorghe* reprezentantul C.C. al U.T.M., dr. Saragea Marcel — reprezentantul Ministerului Sănătăţii, Ploeşteanu Gh. — reprezentantul Ministerului Invățămîntului, Ionescti Vasile — reprezentantul Ministerului Culturii, General maior Ion Gheorghe — reprezentantul Ministerului Forțelor Armate, General locotenent Paraschiv Al, reprezentantul A.V.S.A.P., General maior Tecof Fr. — reprezentantul M.A.I., Simion Ţicu — redactor şef al ziarului „Sportul popular“, Răloşan Toma — redactor şef al ziarului „Uj Sport“, Capră Petre — preşedintele C.C.F.S. Orăşenesc Bucureşti, Teodorescu Gh. — Directorul I.C.F., Jianu Elena — maestră emerită a sportului, Rozeanu Angelica — maestră emerită a sportului. Săceanu Ilarie — preşedintele asociaţiei sportive „Progresul”, Matei Gheorghe — preşedintele C.C.F.S- Ploeşti, Egyed Iosif — preşedintele C.C.F.S. al Regiunii Autonome Maghiare, Bárány Samuel, Silberstein Avram, Bataş Also, Ghibu Emil — directorin C.C.F.S, Smoleanu Gheorrghe — consilier în C C.F.S.