Sportul Popular, august 1958 (Anul 13, nr. 3248-3263)

1958-08-02 / nr. 3248

„Educaţia fizică a maselor". Aceasă problemă continuă să nu fie în înitregire cunoscuta in raidurile activului mişcării sportive din ţara noastră, uiii activişti sportivi neînţelegînd că ,,educaţia fizică a maselor“ nu înseamnă deloc ceea ce numeam în modcurent înainte „sportul de mase“. în primul rînd, trebuie făcută precizarea că educaţia fizică a maselor înseamnă, de fapt, untermen larg, cuprinzător care reprezintă întregul proces de angrenarea maselor, că educaţia fizică a maselor urmăreşte în mod constant şi perseverent întărirea sănătăţii maselor, •păstrarea şi ridicarea capacităţii lor de muncă. Este vorba, deci, de un proces larg în care vor trebui să fi cuprinse masele în adevăratul înţeles ,al cuvântului, indiferent de vîrstă şi • de colectivităţile în care ele sunt organizate. Este clar că educaţia fizică a maselor înseamnă altceva decit sportul de mase. De fapt, ca să intrăm însubiect, educaţia fizică a maselor foloseşte trei mijloace: a)deprinderile de igienă individuală şicolectivă; b) elementele naturii (aerul — apa — soarele); c) exerciţiile fizice. Fireşte, fiecare dintre aceste mijloace are forme proprii de aplicare şi întrebuinţare, totul fiind în funcţie de anumite condiţii cum ar fi vîrsta, sexul, gradul de sănătate etc. Din cele de mai sus reiese că educaţia fizică începe prin deprinderile de igienă individuale şi colective, începe, deci, prin obligaţia pe care fiecare dintre noi o are de a-şi îngriji propriul sau corp şi de a veghea ca şi în colectivitatea din care face parte sa fie respectate regulile elementare de igienă. In continuare, cel de al doilea mijloc al educaţiei fizice a maselor consta din folosirea agenţilor naturali în scopul întăririi sănătăţii şi ridicării capacităţii de muncă. Prin adăugarea mişcărilor corporale, care solicită un efort moderat şi un pronunţat caracter educativ-recreativ se trece la folosirea celui de al treilea mijloc al educaţiei fizice a maselor. Ese clar că în această direcţie ne referim în mod special la plimbări şi acţiuni turistice. In acest al treilea mijloc al educaţiei fizice, sunt cuprinse jocurile şi sporturile, care prin natura lor prezintă un mare grad de atractivitate. Dar, urmărind acest larg proces, în ultima sa etapa vor fi angrenaţi tineri care şi-au însuşit şi practică regulile elementare de igienă, care au prins a îndrăgi exerciţiul fizic şi care doresc sa-l practice cu plăcere. Abia aci, pornind de la gimnastica de producţie şi terminînd cu cele mai pretenţioase sporturi se poate vorbi despre activitatea sportivă de mase. Discutii pe teme actuale Despre educaţia fizica a maselor Vnna din formele educaţiei fizice a maselor este şi organizarea plimbărilor colective sau a excursiilor, care insă trebuie să aibă un scop recreaţiveducativ. In fotografia noastră un grup de elevi din Bucureşti in excursie la Alba lulia, vizitează şi locurile istorice din preajma acestui oraş. A luat fiinţă clubul sportiv „C. F. R. Cluj“ Zilele trecute a avut loc în sala clubului C.F.R. din Cluj adunarea generală a sportivilor din transporturi şi telecomunicaţii din acest oraş. Cu acest prilej s-a constituit „Clubul sportiv C.F.R.“. Membrii colectivelor sportive Atelierele C.F.R. „16 Februarie“, P.T.T.R., I.R.T.A. şi Direcţia regională C.F.R. Cluj, au susţinut călduros această acţiune astfel că forţele existente sunt suficiente pentru ca activitatea să păşească de la început pe drumul cel bun. Preşedinte a fost ales tov. Gabor Dumitru, vicepreşedinţi tov. V. Galoş, I. Roşianu şi T. Maniu, secretar P. Rusu, membri St. Nagy, Gh. Bîrsan, E. Varhov şi I Stuparu. * FR. FISCH corespondent regional In seara cînd a avut loc reorganizarea colectivului sportiv I.C.A.R., membrii noului consiliu au mai zăbovit cîteva clipe după plecarea participanţilor la şedinţă. Atît cit să-şi strîngă mîinile şi să-şi promită că a doua zi se vor întîlnii pentru împărţirea sarcinilor, pentru întocmirea planului de muncă, şi, fireşte, pentru începerea activităţii. Chiar de la prinţul lor contact membrii consiliului colectivului sportiv şi-au dat seama că vor putea îmbrăţişa întreaga diversitate de aspecte pe care o prezintă munca sportivă, deoarece toţi erau hotărîţi să muncească cu însufleţire. Numeroasele propuneri făcute de membrii coiectivti■ftti, iniţiativele unor organizatori de grupe şi entuziasmul cu care au fost susţinuţi de către sportivi au contribuit apoi la obţinerea primelor succese ORGANIZAREA TEMEINICA A ACTIVITATII ... ... a fost primul obiectiv. Cu sarcina de organizatori sportivi In cele douăsprezece grupe au fost aleşi cei mai activi dintre membri. Cu ei s-a făcut un instructaj special şi au fost — in mod deosebit — angrenaţi in acutuirea planului de muncă. Apoi au fost valorificate iniţiativele. Prima - şi aşa cum s-a dovedit cea mai eficace — a fo fost organizarea campionatelor de casă la diferite ramuri sportive Tineri şi turistiuu — cu experienţă in activitatea sportivă sau debutanţi — au venit pe terenurile de sport ale colectivului pentru a participa la competiţii în calitate de concurenţi sau spectatori. Cei mai mulţi s-au înscris apoi in competiţiile de masă oficiale (Spartachiadele de iarnă şi de vară) fiind definitiv cîştigaţi pentru activitatea sportivă. Campionatele de casă la şah, tenis de masă, volei, nataţie, fotbal ş.a., s-au bucurat de un real succes. La atragerea unui mare număr de muncitori şi funcţionari pe terenurile de sport a contribui efectiv şi faptul că noul consiliu al colectivului s-a îngrijit de procurarea echipamenntului sportiv necesar, de buna lui îngrijire şi de asigurarea bazelor sportive necesare pentru desfăşurarea activităţii. Astfel, baza sportivă a colectivului cuprinde un teren de fotbal, două terenuri de tenis, un teren de volei şi un teren de baschet. In construcţie se află baza nautică de pe malul lacului Tei. Temeinica popularizare a acţiunilor colectivului prin afişe, staţia de radioamplificare şi şedinţe speciale de anunţare a programului competiţional, precum şi judicioasa planificare a antrenamentelor au fost, de asemenea, elemente importante în obţinerea unor rezultate frumoase, cu care pe drept cuvînt se mândrește astăzi colectivul. O PREOCUPARE DEOSEBITA PENTRU ANGRENAREA FEMEILOR IN PRACTICAREA SPORTULUI Angrenarea elementului feminin în practicarea sportului a constituit pentru consiliul colectivului o preocupare permanentă. În întrecerile din cadrul Spartachiadei de vară au fost atrase numeroase tinere. Un succes deosebit s-a obţinut îndeosebi la volei. Marele număr de echipe înscrise la Spartachiada a determinat consiliul colectivului să organizeze o secţie de volei. Astăzi echipa de volei deţine locul 1 in campionatul raional! Dar nu numai acesta este sportul in care s-au obţinut importante succese în atragerea tinerelor. Şahul, tenisul de masă, tenisul si alte sporturi sunt astăzi practicate cu mult entuziasm de către membrele colectivului sportiv I.C.A.R ŞI ACUM DF.SPRF, REZULTATE 887 membri înscrişi in U.C.F.S. (faţă de cei trei sute cîţi număra colectivul înainte de reorganizare), peste 800 de membri cu cotizaţia la zi (restul au restanţă o lună şi foarte rar două), o activitate competiţională remarcabilă (mai ales prin continuitate), iată ce a obţinut colectivul sportiv I.C.A.R. printr-o organizare temeinică a activităţii, prin munca neobosită şi enhiziastă a membrilor consiliului colectivului sportiv! Desigur, mai sunt încă multe de făcut, dar aceste realizări ne dau dreptul să sperăm la sucese şi mai îmbucurătoare într-un viitor aprop.~' H. NAUM La baza succeselor: O temeinică organizare a activităţii sportive Conferinţele comisiilor pe ramură de sport— o contribuţie la dezvoltarea sportului in Buzău In cursul acestei luni s-au desfăşurat conferinţele pentru alegerea comisiilor pe ramură de sport din oraşul Buzău. Datorită faldului că s-au luat din timp toate măsurile pentru a se asigura buna desfăşurare a conferinţelor, ele s-au bucurat de un succes deosebit. Astfel, în discuţiile purtate a fost scoasă în evidenţă insuficienta dotare a colectivelor sportive cu baze sportive, lipsa de cadre tehnice calificate, precum şi alte greutăţi care au frînat progresul disciplinelor sportive. Participanţii la conferinţe au propus diferite soluţii menite să ducă la lichidarea acestor lipsuri. In ceea ce priveşte construcţia bazelor sportive s-a constatat o dorinţă generală de a se contribui prin muncă voluntară la construirea şi amenajarea terenurilor simple. S-a insistat, de asemenea, asupra acordării unei atenţii deosebite muncii de educare a sportivilor, de încadrare a membrilor U.C.F.S. în cursurile de învăţămînt politic. Conferinţele pentru alegerea comisiilor pe ramură de sport au adus o reală contribuţie la progresul activităţii sportive din oraşul Buzău. N. STĂNESCU—corespondent Profesori de educaţie fizică sau contabili? Dacă curiozitatea vă îndeamnă să vizitaţi şcolile din oraşul Slatina, veţi afla, printre altele, că şcolile elementare şi medii din acest oraş duc o lipsă serioasă de profesori de educaţie fizică cu calificare superioară. Intr-adevăr, majoritatea cadrelor didactice din localitate care predau educaţia fizică, sunt de alte specialităţi. Nu e de mirare deci că viaţa spor— Contabilitatea — Noi suntem... O clipă numai să terminăm un exerciţiu care ne mai aduce aminte de vechea noastră specialitate. tivă a oraşului se menţine în mediocritate, cu toate eforturile activiştilor sportivi. Recent, într-o scurtă vizită făcută la Slatina, ne-a atras atenţia o situaţie asupra căreia ne vom opri puţin. Cum am spus mai sus, majoritatea cadrelor care răspund de activitatea sportivă în colective ca şi în şcoli, nu au o calificare corespunzătoare. Există totuşi cîţiva profesori de educaţie fizică, care, folosiţi fie la colective, fie şcolile din oraş, ar putea ridica activitatea sportivă. Atît secţiunea de învăţămînt a Sfatului popular orăşenesc cit şi Consiliul raional al UCFS nu se străduiesc însă (deşi este în interesul lor) să rezolve această problemă. La Slatina se află doi tineri absolvenţi ai Institutului de Cultură Fizică, deci cu o calificare superioară, dar care, nu din vina lor, nu sînt folosiţi acolo unde artrebui. Unul dintre ei, Emil Constantinescu, este... contabil al Sfatului popular al oraşului, iar celălalt, Ion Popescu, ocupă în principal o catedră de fizică şi una de educaţie fizică la şcoala elementară in... comuna Curtişoara. De menţionat că cei doi absolvenţi ai ICF-ului, puşi (anul trecut) la dispoziţia secţiunii de invăţămint a regiunii Piteşti, s-au prezentat acolo, dar nici la Piteşti n-au găsit înţelegerea cuvenită: profesorului de educaţie fizică Ion Popescu i s-a propus să ocupe o catedră de... istorie (?!) în comuna Schitu Greci. Aceasta, cind la Slatina este o lipsă acută de profesori de educaţie fizică... Cei doi tineri profesori de care am vorbit mai sus, absolvenţi ai I.C.F. din anul 1957, ne-au mărturisit, cu entuziasmul caracteristic unor proaspeţi absolvenţi, că au dorinţa fierbinte de a-şi pune cunoştinţele căpătate In Institut, in interesul dezvoltării activităţii sportive de la Slatina. Pentru îmbunătăţirea muncii sportive în colective sau in şcolile din localitate se cere o rezolvare justă şi grabnică a acestei probleme. R. CALARASANU Veşti din etapa regională a Spartachiadei de vară Iată ultimele ştiri despre etapa la corespondenţii noştri, ORADEA. Timp de două zile, pe stadioanele şi terenurile de sport din oraşul nostru, frumos pavoazate, s-au disputat întrecerile etapei regionale a Spartachiadei de vară. Deschiderea festivă a întrecerilor a avut loc pe stadionul Metalul întrecerile etapei regionale au scos în evidenţă buna pregătire a sportivilor din raioane. Dintre rezultatele obţinute se detaşează acela realizat de tînărul Ioan Szálló, în vîrstă de 17 ani, care a parcurs 100 m. liber în 1:09,0 regională a Spartachiadei, primite de întrecînd cu multe secunde pe concurenţii seniori. Iată cîteva rezultate: TRÎNTA : cat. 55 kg. — I. Varga (r. Marghita) ; cat. 61 kg. — I. Gheţi (r. Aleşd); cat. 68 kg. — V. Chereji (r. Lunca Vaşcăului); cat. 76 kg. — A Moraru (r. Lunca Vaşcăului); cat. 84 kg. — C. Ibor (r. Lunca Vaşcăului) ; cat. peste 84 kg. — R. Szarpadi (r. Şimleu); TIR: fete: Viorica Buda (r. Cris); băieţi: loan Danicska (r. Sa- Ionja); BICICLETE ORAŞ FETE: Torok (r. Oradea); băieţi: T. Kosza (r Oradea); BICICLETE SEMI-CURSE FETE: A. Păduraru (r. Şimleu), băieţi: A. Sárközi (r. Oradea), ILIE GHIŞA, corespondent CONSTANŢA. Etapa regională a Spartachiadei de vară s-a bucurat in localitate de un frumos succes. Organizatorii merită felicitări atît pentru reuşita concursurilor cit şi pentru iniţiativa de a organiza desfăşurarea întrecerilor in diferite centre de raion unde activitatea sportivă nu era atit de dezvoltată. Cei mai mulţi concurenţi au fost înregistraţi la întrecerile de atletism organizate la Medgidia. In cadrul acestui concurs s-au realizat o serie de rezultate promiţătoare, cum ar fi: înălţime junioare: N. Jurăscu (Constanţa) 1,48 m.; lungime junioare: Elena Cristu (Constanţa) 4,80 m.; înălţime seniori: C. Mircea (Medgidia) 1,72 m. Turneul echipelor de oină desfăşurat tot la Medgidia s-a încheiat cu victoria echipei Biruinţa Niculiţel. Disputate la Babadag, întrecerile echipelor de handbal au scos in evidenţă buna pregătire a echipelor Ştiinţa Hirşova la fete şi Şantierul Năvodari la băieţi. De altfel, aceste două formaţii au şi cîştigat turneele respective devenind campioane regionale. O bună pregătire au arătat şi majoritatea echipelor particifiante la întrecerile de volei. Valoarea acestor formaţii şi ambiţia cu care ele au luptat pentru victorie au determinat ca cea mai mare parte a intîlnirilor să se ridice la un bun nivel tehnic. In cele din urmă victoria a revenit la băieţi echipei Farul Constanţa, iar la fete formaţiei Şcolii medii nr. 1. Organizate pe lacul Sint-Ghiol, la Mamaia, întrecerile de natufie au stîrnit interesul miilor de oameni ai muncii romini şi străini veniţi la odihnă pe litoral. Tată-i pe cei patru învingători, in ordinea categoriilor: junioare: S. Covaci (Constanţa) ; juniori : Mutescu (Constanţa) ; senioare : Elena Evsei (Tilicea) ; seniori: C. Dobrotă (Constanţa). PETRE ENACHE, corespondent regional Evidenţiate cu prilejul Spartachiadei, voleibalistele de la I.C.A.R. sunt astăzi campioane raionale, , "