Sportul Popular, septembrie 1958 (Anul 13, nr. 3264-3281)

1958-09-02 / nr. 3265

afmne, primele confruntări in campionatele republicane de tenis Ca in fiecare an, unnînd o tradiţie calendaristică impămîntenită, septembrie trebuie să aducă iubitorilor noştri de tenis răspunsul la o întrebare de interes deosebit: care sint cei mai buni jucători ai ţării ? Incepînd de mîine, Capitala găzduieşte întrecerile ediţiei 1958 a campionatelor republicane individuale de tenis de cîmp (seniori). Ele se vor desfăşura pe terenurile Centrului de antrenament Nr. 2 şi C.S.U. din Calea Plevnei, unde de ieri au Început şi campionatele de juniori. Nu greşim dacă afirmăm că actuale campionate prezintă un plus de interes faţă de precedentele ediţii. Aceasta deoarece în acest an tenisul nostru pare, în sfîrşit, a fi în măsură să ne furnizeze o împrospătare mai substanţială în ordinea de valori existentă. Fireşte, nu trebuie să ne aşteptăm la modificări chiar în vîrful piramidei de valori. De pildă, un pronostic indicînd că maestrul sportului Oh. Viziru îşi va păstra titlul de campion la simplu, nu este de loc riscat. Oh. Viziru a demonstrat şi in acest sezon o formă foarte bună, mai ales în confruntările internaţionale. De exemplu, la turneul de la Budapesta, Intr-un lot de jucători cu renume, el a reuşit să se califice în semifinale. Dar aşa cum a nul trecut campionul nostru a părut In dificultate la un moment dat în fi■ala cu tînărul Alex. Bardan, surprizele (chiar dintre cete mai mari) nu sunt de loc excluse în actuala întrecere. Aşteptăm, mai ales, o nouă afirmare a tinerilor care au adus echipa ţării noastre în turneul final al „Cupei Galea". Este vorba de I. Ţiriac şi D. Viziru, în special primul avînd calităţi care, folosite cu discernămînt şi completate de un efort de voinţă corespunzător, pot aduce acestui jucător succese mari. O serie întreagă de jucători valoroşi, dar încă prea puţin constanţi (cum sunt Bardan sau Cristea) au prilejul să se confirme. In fine, nu trebuie subestimaţi nici jucătorii mai vechi (ne gîndim, în special, la T. Bădin şi M. Viziru) care, fireşte, îşi vor apăra cu hirzenie poziţiile pe care le deţin, sau vor căuta să reintre în primele locuri. Foarte interesante se anunţă şi întrecerile feminine, în care actuala campioană, Ecaterina Roşianu (C.C.A.), va avea de luptat foarte serios pentru a-și apăra titlul cucerit anul trecut. (rd. v.). . In urma trierii variantelor depuse la concursul Pronosport nr. 35 din 31 august a. c. au fost găsite 48,80 variante cu 12 rezultate, 819,16 variante cu 11 rezultate și 6890,86 variante cu 10 rezultate. Fond de premii: 597085 lei. Programul concursului Pronosport nr. 36 din 7 septembrie este alcătuit din întîlniri ale echipelor de categoria B. Dăm mai jos amănunte privitoare la aceste întîlniri: I. C.S.M. Reşiţa — C.F.R. Timişoara Un joc echilibrat în care gazdele vor căuta să obţină victoria. Pronostic: K X. NI. Tractorul Or. Stalin — C. S. Tg. Mureş. Gazdele vin după o înfrîngere la limită la Oradea şiau prima şansă în această întîlnire. In perspectivă un joc deschis. Pronostic: 1, 2. III. Unirea Focşani — Unirea laşi. In actualul campionat focşănenii prezintă o formaţie bine pusă la punct care punctul forte îl constituie linia de înaintare. Pronostic: 1. IV. C.F.R. Arad — C. S. Sibiu. După ce a dispus de Gaz Metan Mediaş în deplasare, feroviarii arădani îhtîrnesc acasă pe actualii lideri ai seriei I cu care sînt la egalitate de puncte. Oaspeţii pot obţine victoria chiar şi în deplasare, însă nu trebuie uitat avantajul terenului. Pronostic I. V. Gloria Bistriţa — Dinamo Bîrlad. Noua promovată, Gloria Bistriţa, beneficiază de avantajul terenului care constituie un factor hotărîtor. Pronostic I. VI. Progresul Suceava — Poiana Cîmpina. După un start slab, se pare că gazdele au început să-şi revină şi sînt hotărîte să obţină o victorie în faţa suporterilor lor. Pronostic: 1. X. VII. C.S.M.S. Iaşi — Dinamo Obor. După înfrîngerea de la Cîmpina echipa ieşeană este hotărîtă să obţină victoria mai ales că joacă pe teren propriu şi beneficiază de o echipă alcătuită din cele mai bune elemente de la Ştiinţa şi C.F.R. Pronostic: 1. VIII. Corvinul Hunedoara — Minerul Lupeni. Cu toate că au pierdut cu 1—0 hunedorenii au dominat mare parte din timp în meciul cu C.F.R. Timişoara. De data aceasta, avînd avantajul terenului au prima şansă mai ales că minerii din Lupeni au cîştigat la limită meciul disputat acasă cu C.S.M. Reşiţa. Pronostic: I. IX. Ştiinţa Craiova — C. S. Oradea. După ce au stat forţat două etape, studenţii craioveni intră în luptă fără „încălzirea prealabilă“, ceea ce poate avea o mare influenţă asupra rezultatului întîlnirii. Să nu uităm că C. S. Oradea are rutina jocurilor tari şi poate obţine victoria. Pronostic 2 şi ca o surpriză : lst. Flacăra Moreni — Foresta Fălticeni. Se pare că gazdele au o echipă bine pusă la punct şi care merge la „titlu". Duminică au cîştigat în deplasare astfel că în întîlnirea cu Foresta au prima şansă şi nu vedem cum ar putea pierde. Pronostic: 1. XI. Ind. Sîrmei C. Turzii — Gaz Metan Mediaş. Gazdele nu pot pierde această întîlnire mai ales că medieşenii nu au o formaţie care să emită pretenţii. Pronostic: 1. XII. Minerul Baia Mare — AMEFA Arad. Minerii din Baia Mare au pierdut la un scor categoric duminică la Sibiu, astfel că de data aceasta vor căuta să obţină primele două puncte pe teren propriu. Pronostic 1 şi X. 250.000 LEI REPORT LA PRONOEXPRES Concursul Pronoexpres nr. 33 cu tragerea din urnă mîine miercuri 3 septembrie porneşte cu suma de 250.000 lei la categoria I. Nu uitaţi! Astăzi este ultima zi cînd vă mai puteţi depune buletinele pentru concursul Pronoexpres nr. 33. Agenţiile Loto-Pronosport din Capitală sînt deschise pînă la ora 24. • Tragerea concursului Pronoexpres nr. 33 va avea loc mâine, miercuri ora 19:30 la Agenția Centrală Loto- Pronosport din Calea Victoriei nr. 9. Rubrică redactată de I. S. Loto- Pronosport. întreruperea campionatului poate şi trebuie să fie folosită pentru îmbunătăţirea pregătirii echipelor fruntaşe de fotbal Cese două etape ale campionatului categoriei A la fotbal au fost suficiente pentru a trage concluzia că majoritatea echipelor nu sunt încă puse la punct cu pregătirea şi că, din această cauză, nivelul tehnic al meciurilor disputate nu a satisfăcut. E drept că pe alocuri s-au înregistrat unele reveniri promiţătoare. Dinamo Bucureşti, C.C.A., Rapid Bucureşti, Dinamo Bacău, Petrolul Ploeşti, Progresul Bucureşti s-au apropiat uneori de jocul lor obişnuit, lăsînd să se intrevadă posibilitatea unei reveniri apropiate de comportarea pe care o aşteptăm din partea lor. Dar a fost prea puţin ca să mulţumească şi — mai ales — să facă uitate lipsurile care stăruie în joc, fie individual, fie în ansamblu. Şi aceste lipsuri, pornite dintr-o insuficientă pregătire în perioada dinainte de campionat (la care trebuie adăugat — pentru unele echipe ca Jiul, U.T.A. sau Farul — faptul că loturile sunt insuficiente ca număr și calitate) contribuie la nivelul tehnic scăzut. Dacă din punct de vedere al vitezei echipele sînt mai bine pregătite, în schimb lasă mult de dorit ca forţă şi rezistenţă (Ştiinţa Cluj, U.T.A., Steagul roşu etc.). Greşelile de execuţie tehnică sînt foarte frecvente şi ele nu lasă nici o îndoială asupra cauzei: lipsa de pregătire individuală. Multe pase greşite (Ştiinţa Timişoara, Steagul roşu) ; multă imprecizie în şut (C.C.A., Progresul, Jiri Petroşani) ; lipsă de finalitate (Farul, Rapid, Jiul, Dinamo Bucureşti); jucătorii aleargă mai mult decît le pretinde jocul şi o fac în mod inutil conducînd lung balonul, ceea ce constituie şi o greşeală tactică elementară (Tănase, Horaţiu, Moldovan, Dinulescu). Din punct de vedere al sistemului de joc, subliniind faptul că se remarcă o preocupare pentru punerea în aplicare a indicaţiilor federaţiei (sistemul 4—2—4 , Dinamo Bucureşti, C.C.A., Progresul, Ştiinţa Timişoara), trebuie semnalată revenirea la unele tactici perimate, care încearcă să ascundă fie lipsa de potenţial a echipei, fie tendinţa spre „ciupeală" de puncte (jocul la ofsaid practicat de Ştiinţa Timişoara şi Steagul roşu, cu un succes foarte relativ, dar cu efecte negative, concrete asupra facturei jocului). Campionatul s-a întrerupt pentru trei săptămîni. El se va relua 21 septembrie. Este o perioadă de timp pe care echipele o pot folosi — şi trebuie să facă acest lucru — pentru a atinge un nivel de pregătire la înălţimea cerinţelor categoriei A. Diferenţele de pregătire dintre jucătorii aceleiaşi echipe trebuie să dispară, pregătirea generală trebuie îmbunătăţită, cu accent special pe elementele selecţionabile. Pregătirea echipelor reprezentative, de fapt, începe şi se îmbunătăţeşte la colective şi în cluburi. Or, înaintea partidelor cu R.D. Germană, majoritatea selecţionabililor au manifestat lipsuri în pregătire. Cădariu, Constantin, Petschovski, Cacoveanu, Apolzan au vădit deficienţe fie în pregătirea fizică (detentă, viteză, rezistenţă), fie în tehnică individuală (pase, tras la poartă), fie în orientare pe teren. Se cuvine însă să subliniem comportarea plină de promisiuni a altor selecţionabili ca portarul Torna (deşi puţin solicitat duminică), Zavoda II (care manifestă o revenire la valoarea normală), Bone (motor al echipei, în apărare şi atac) şi Tătaru (iute, pătrunzător şi eficace la poartă). De asemenea elemente — pregătite şi mai bine — vom avea nevoie şi după meciurile cu R.D. Germană, pentru cele cu R.P. Ungară de O spectaculoasă şi — mai ales — corectă dispută pentru balon, între lenei (C.C.A) şi Cădariu (Ştiinţa Timişoara). Avînd o detentă mai bună, lenei a reuşit să respingă mingea şi odată cu ea şi un atac al echipei Ştiinţa. (Fază din partida C.C.A.-Ştiinţa 2-0). (Foto T. ROIBU) la 26 octombrie. Şi comportarea reprezentativelor noastre depinde în foarte mare măsură de pregătirea jucătorilor la colective și cluburi. (p. g.) Unde poate duce o „originală" metodă de promovare a elementelor tinere Asistam, nu cu mult timp înainte de începerea meciului Jiul Petroşani — Dinamo Bucureşti, la momentele de adevărată panică prin care treceau conducătorii echipei din Petroşani. Se apropia clipa in care echipa trebuia să iasă pe teren şi asupra formulei ei plutea o mare incertitudine. Va putea juca certea? Dar Ciolan ? In caz că nu, situaţia formaţiei era din cele mai proaste: abia puteau fi adunaţi 11 jucători... Cunoscînd că şi in etapa precedenta Jiul a apărut pe teren într-o formaţie improvizată, ne-am interesat să aflăm cauzele care au generat această neobişnuită stare de lucruri. Faptul că o serie de jucători (Farcaş II, Gabor, Nertea, Ciolan) sînt indisponibili nu ni s-a părut o scuză. Cauzele sînt altele. In primul rînd slaba preocupare nu pentru creşterea cadrelor tinere (aceasta a existat) ci pentru asigurarea unei activităţi regulate, pentru promovarea şi încurajarea lor. O întreagă echipă de juniori a fost împrăştiată pe la diferite formaţii participante la campionatul regiunii Hunedoara. Ştiţi pentru ce? Pentru ca tinerii fotbalişti să capete rutină. Aşa a rezolvat problema promovării şi încurajării cadrelor tinere conducerea secţiei de fotbal a colectivului Jiul Petroşani şi antrenorul Andrei Şepci. Rezultatul? Apropierea fiecărui meci devine un coşmar pentru conducători şi antrenori, care dau din colţ în colţ pentru a putea prezenta o formaţie, fie ea şi improvizată. Nu era oare mai bine ca juniorii să fie folosiţi din cînd în cînd în prima echipă cu ocazia diferitelor meciuri amicale, de cupă sau chiar de campionat şi astfel să capete rutina necesară? Fireşte că era mai bine, şi astăzi conducătorii echipei n-ar mai fi avut atîtea semne de întrebare cu alcătuirea formaţiei. (c. a.) NOTĂ Ce părere are Federaţia de fotbal ? Recent, presa noastră a comun ieri componenţa loturilor reprezentative de fotbal A şi B. Cu surprindere am aflat că colegiul de antrenori a selecţionat printre alţii şi pe Oaidă şi Mészáros II. După cum se ştie, ambii au săvîrşit serioase abateri, primul fiind suspendat pentru lovirea intenţionată a adversarului chiar în prima etapă, iar secundul „plecat" de la colectivul său (C.S. Tg. Mureş) la Craiul Stalin, după căpătuială. Este surprinzător faptul că numai după cîteva zile de la plenara F.R.F., unde s-a hotărit adoptarea unei poziţii ferme faţă de orice manifestări străine de morala noastră şi unde s-a înfierat practica dăunătoare a unor cluburi care, în goană după rezultate imediate, au părăsit principialitatea, colegiul de antrenori face asemenea selecţii. Oare pentru reprezentativele noastre de fotbal nu se pun aceleaşi probleme ? Ce valoare educativă pentru masa fotbaliştilor poate să aibă o asemenea atitudine ca aceea a colegiului de antrenori, care dă dovadă de lipsă elementară de orientare şi principialitate şi care continuă să privească numai latura tehnică a problemei. (In treacăt fie spus nici criteriul tehnic nu rezistă în cazul lui Mészáros II, care de multă vreme n-a făcut nici un fel de antrenament si de mai bine de o luna de zile n-a jucat). Credem că biroul federal va analiza această „scăpare" a colegiului de antrenori și va lua măsurile cuvenite. I Noutăţi despre apropiatele întîlniri de fotbal dintre reprezentativele R. P. Române şi R. D. Germane • De astăzi Încep pregătirile fotbaliştilor noştri în vederea meciurilor cu R.D. Germană de la 13 şi 14 septembrie. Chiar astăzi au loc, pe lingă controlul medical al jucătorilor şi probele de control, primele antrenamente în comun, care vor avea o durată şi un conţinut mai reduse. In cursul zilelor următoare, fotbaliştii noştri vor susţine jocuri de verificare şi omogenizare. • Pentru jocurile de la Bucureşti (R.P. Romînă — R.D. Germană B şi tineret) au fost invitaţi arbitri din R. Cehoslovacă şi R.P. Bulgaria. Federaţia cehoslovacă a comunicat numele celor trei arbitri: Zanger Karel, Rybecky Ludovic şi Padovski Karel (pentru eventualitatea că unul din aceşti trei ar deveni indisponibil, forul de la Praga a numit şi... rezerve : Vlcet Jaroslav și Brian Frantisek). • Pregătirile fotbaliștilor din R.D.G. au continuat cu regularitate după întîlnirea de la Oslo. In meciul cu Norvegia, selecționata germană a pierdut cu scorul de 6—5. Nu-i lipsit de interes să arătăm că în această întîlnire, R.D.G. a condus cu 1—0, Norvegia a egalat şi a preluat conducerea cu 4—1, apoi fotbaliştii germani au redus handicapul pînă la 4—3, pentru ca norvegienii să-şi mărească avantajul la 6—3 şi în finalul partidei scorul să devină 6—5. Evoluţia, pasionantă a scorului, arată, pe de o parte, eficacitatea atacurilor, iar pe de alta, vulnerabilitatea apărărilor. De altfel, presa de specialitate din R.D.G. a scris că în acest meci atacul a înscris un număr suficient de goluri pentru victorie, dar apărarea a primit goluri cît în trei meciuri. Cel mai eficace atacant: Schröter (3 goluri). • împotriva Norvegiei, R.D. Germană a folosit o formaţie uşor modificată faţă de cea aliniată contra Poloniei : Spickenagel — Dorner, B. Müller, Franke — Unger, S. Wolf — Assiny, Schröter, Franz (H. Müller), M. Kaiser, Wirth. •Săptămîna trecută, lotul A a susţinut un meci de verificare în compania unei echipe din Berlin. Pregătirile continuă mîine şi vor lua sfîrşit la 12 septembrie, printr-un ultim meci de pregătire. Loturile nu au fost definitivate. Meciurile de campionat care se vor disputa la 7 septembrie vor înlesni alcătuirea loturilor definitive. Sînt posibile modificări atît la lotul A cît şi la B, în sensul folosirii unor jucători din garnitura secundă în formaţia primă. De altfel, Assmny a jucat la B contra Poloniei şi la A contra Norvegiei. • După antrenamentele de la 12 septembrie echipele B şi de tineret ale R.D. Germane vor pleca spre București. ŞTIRI DIN FOTBAL • Duminică îşi va începe campionatul şi categoria C, care — după cum se ştie — anul acesta se va desfăşura după o altă formulă: şase serii a cîte zece echipe. In prima etapă sînt programate jocuri la: Paşcani, Iaşi, Buhuşi, C. Lung Moldovenesc, Bacău, Aledgidia, Galaţi, Buzău, Brăila, Craiova, Bucureşti, Tr. Măgurele, Piteşti, Tg Mureş, Sinaia, Făgăraş, Aiud, Tohan, Cluj, Turda, Sighet, Satu Mare, Oradea, Reşiţa, Tr. Severin, Cugir, Bocşa Romînă şi Simeria. • Duminică s-a disputat la Satu Mare o întîlnire internaţională de fobbal: selecţionata oraşului Satu Mare— clubul sportiv din Nyíregyháza (R. P. Ungară). Fotbaliştii români au obţinut victoria cu 3—0 (2—0). • Viitoarea etapă a categoriei J1 (la 21 septembrie) programează următoarele jocuri: Steagul roşu-Petrolul, Ştiinţa Cluj-Dinamo Bacău, UTA* Ştiinţa Timitara, Rapid-C.C.A., Jiul- Farul și Progresul-Dinamo București. SPORTUL POPULAR Nr. 3265 Pag. 5-S