Sportul Popular, septembrie 1958 (Anul 13, nr. 3264-3281)

1958-09-25 / nr. 3278

Handbaliştii din Tekaján n-au fost niciodată campioni ai ţării. Dar, acolo, la colectivul sportiv „Petrolul“ întîlneşti o mină de entuziaşti, de pasionaţi ai handbalului. De ani de zile ei alcătuiesc o echipă care participă în primul campionat. Pînă nu demult, handbaliştii din Teleajen se bucurau fiu numai de simpatia spectatorilor — care preţuiesc mult pe strungarul Nicolae Olaru, instalatorul Mihăilescu sau normatorul O. Cetini —■ dar şi de grija colectivului Sportiv „Petrolul“. Nu condiţii speciale erau create pentru jucători, ci optime posibilităţi de pregătire, de concurs etc. Erau mulţumiţi handbaliştii, erau mulţumiţi activiştii sportivi Erau mîndri petroliştii. Intr-o zi, dragostea activiştilor din colectivul sportiv a fost înlocuităcu o nepăsare aproape totală. Explicaţia: secţia de handbal trebuia să treacă la clubul„Petrolul". „De-acum 'nu ne mai interesează echipa 'de categoria A. Să aibă ‘grijă-clubul de ca“! Cam aşa s-au exprimat cei mai mulţi dintre activiştii Colectivului „Petrolul". Dar, clubul încă ii-a preluat îr întregime secţia' de handbal '(de două-trei luni). Ai cui sînt acum handbaliştii Teleajen? Colectivul nu se mai interesează de ei, clubul ard Sitei preocupări. Şi, campionatul categoriei A, continuă... Deplasările se fac cu multă greutate, de-abia s-au găsit fonduri pentru cumpărarea cîtorva perechi de ghete, o şedinţă *— cerută de echipă — se amină de mai bine de trei săp- tămîni... Antrenorul Artur Hoffmans-a descurajat şi, la rîndul lor, jucătorii s-au plictisit să tot bată la „porţi închise“. In această situaţie, pot fi aşteptate performanţe? Mai ales că echipa din Teleajen, echipa colectivului „Petrolul“ (sau, poate, a clubului?) se... micşorează mereu. Un jucător este bolnav, altul plecat, altul nu poate efectua deplasarea. Fiecare partidă de handbal este privită de antrenor şi jucători cu destul scepticism. Fireşte, în mod greşit, dar nici de acest lucru nu se ocupă nimeni. Şi, în sfîrşit, problema nr. 1 a echipei: nu sunt jucători suficienţi. Echipa ar avea nevoie de handbalişti din echipa de tineret (a colectivului „Petrolul“) cum sunt Dobriţă, Proorocu, Gheorghe, Nistor, şi alţii. Colectivul nu-i dă însă. Spune: „Ce, noi să nu mai avem echipă? Cei de la tineret vor intra in campionatul regional si apoi in divizie"... Iar echipa întîi nu are juniori! Acestea sunt cîteva din aspectele negative. Este timpul să se pună capăt acestei situaţii nepermise. Colectivul sportiv şi clubul „Petrolul“ au, în egală măsură, datoria să sprijine echipa de handbalcar și pe toate celelalte echipe. r. IVINICA începe campionatul. CATEGORIEI B LA VOLEI A doua ediţie a campionatului categoriei B la volei va începe duminică. Cele 16 echipe participante au fost împârțite în doua semn Iată programul primei etape: SERIA: C.F.R. Rovine Craiova la Voino Suceava; Politehnica Oraşul Sfalin — C. S. Marina Constanţa; Feroviarul Constanţa — Aurul lUteru Ploeşti; Ştiinţa Galaţi — Voinţa Bacău. SERIA A II-A: Şoimii Oraşul I Dr. Petru Groza - Utilajul Petroşani; Dinamo Oradea — Casa Ofiţerilor Timişoara Stur Temişoara — C. S. Rm. Vîlcea şi A.M.E.F.A. Arad - Dinamo Tg. Mureş, CUPA TINARUL DINAMOVIST LA BASCHET Primele locui desfăşurate în cadrul Cupele Tinarul Dinamovist s-au încheiat cu urmăl t toarele rezultate: Rapid — Cetatea touî Bucur 50-42, Voinţa Metalosport - linerul Dinamovist 32-35, Tînărul Dinamovist - Cetatea lui Bucur 73-50, Voința Metalosport - Rapid 52-49, Tinarul Dinamovist - Rapid 61-46, Voința Metalosport - Cetatea lui Bucur 55-46. In clasament conduce echipa« Voinţa Metalosport, cu trei victorii in treiţi meciuri. întrecerile continuă mîine de leara 16. In sala Dinamo din Capitală. CAMPIONATUL DE BOX AL R.A.M. Comisia regională de box a Regiunii Autonome Maghiare a luat lăudabila ini-S Jimiva a organizării unui campionat av box individual şi pe echipe. Cîştigâtorii la individual au fost în majoritate din colectivele Lemnarul Tg. Mureş, Voința Reghin şi Voinfa Odorhei. întrecerea pe echipe a fost cîştigata de Voinfa Reghin cu 36 punc- * te urmată de Lemnarul Tg. Mureş (33 p ), Voinfa Odorhei (15 p.), Textila 5f. Gheorghe (5 p.), şi Gheorghieni (3 pi). (I. PAUŞcoresp.) .CUPA DE TOAMNĂ" LA SCRIMA Federaţia română de scrimă organizează le 27 şi 28 septembrie un concurs pentru verificarea stadiului actual de pregătire a scrimerilor fruntaşi din întreaga ţară. Sîmbată se vor disputa probele de floretă (fete) şi spadă, iar duminică floretă şi sabie băieţi. Concursul este dotat de F.R.S. cu»Cupa de Toamnă". CONFERINŢA COMISIEI DE SCHI A ORAŞULUI BUCUREŞTI Comisia de schi a oraşului Bucureşti îşi ţine conferinţa anuală duminică la ora 9 la sediul U.C.F.S. Orăşenesc, din strada Vasile Alexandri nr. 6. Sunt invitaţi să participe arbitrii, antrenorii şi delegaţii cluburilor şi colectivelor din Capitală. GALA DE BOX DE ASTÄ-SEARA Astă-seară, la ora 19, pe arena „Metalul M.I.G.“ din cal. Dudeşti va avea loc o interesantă reuniune de box organizată de colectivul sportiv „Titanii“. Vor participa boxeri de la Metalul M.I.G., Energia Cîmpina şi Dinamo Bucureşti. In caz de ploaie, gala va avea loc în sala de festivităţi a uzinelor „23 August" (tramvaiul 23, pînă la capătul liniei, intrarea prin poarta a 3-a). BILETE PENTRU ÎNTÎLNIREA INTERNAŢIONALA L. DE BOX R.P.R. - R.P.F. IUGOSLAVIA Biletele pentru întîlnirea internaţională de box R.P.R. — H.P.F. Iugoslavia, se pun în vînzare astăzi, la ora 12, la agenţia centrală „Pronosport" (cal. Victoriei 9), casa specială din str. Ion Vidu şi casele Stadionului Republicii. La stadionul Republicii se vor găsi de vînzare 11 bilete cu preţ redus pentru studenţi. Boxerii noştri sunt gata pentru întîlnirea cu reprezentativa R. P. F. Iugoslavia In spatele săliiLi Floreasca, despărţind această mare bază sportivă de... sora ei mai mică, sala Floreasca II, se află o curte spaţioasă. Aci, în lunile care permit desfăşurarea antrenamentelor în aer liber, au loc de obicei pregătirile totului reprezentativ de Box. Bineînţeles că nici acum, în preajma intîlnirii, cu reprezentativa R. P. F. Iugoslavia, pugiliştii noştri fruntaşi nu şi-au părăsit vechiul lor „cîmp de antrenament“. De cîteva zile, pregătirile se desfăşoară după căderea serii. Motivul nu este greu de ghicit: antrenorii Popa, Ambruş şi Chiriac vor să-i obişnuiască pe boxeri cu condiţiile de disputare ale întîlnirii internaţionale de sîmbătă seara. Ritmul antrenamentelor a fost în ultima vreme foarte intens, pentru a scădea apoi treptat. Astă seară urmează să se încheie pregătirile primei echipe. Lotul secund, care va întîlni marţi, la Timişoara, formaţia oaspe, îşi va continua antrenamentele pînă duminică seara. In mijlocul pugiliştilor, ca şi al antrenorilor, domneşte optimismul. Nimeni nu priveşte cu uşurinţă această dificilă întrecere, dar convingerea unanimă este că boxerii noştri sunt în formă bună şi că pot obţine un rezultat remarcabil. Iată acum şi cele două formaţii care vor fi aliniate în întîlnirile de la Bucureşti şi Timişoara: ECHIPA A: Puia Nicolae, Constantin Gheorghiu, Iosif Mihalic, Ştefan Bogdan, Constantin Dumitrescu, Nicolae Linca, Mircea Balaş, Gheţu Velicu, Petre Zaharia, Vasile Mariuţan. ECHIPA B: Ludovic Ambruş, Paul Pavel (Ion Turca), Petre Zăinescu, Venţel Stoianovici, Constantin Ghemsim, Mihai Stoian, Ştefan Cojan, Petre Deca, Octavian Cioloca, Eugen Fűrész. După cum se vede, în prima echipă sunt doi debutanţi (Bogdan şi Balaş), Gheţu Velicu revine la categoria mijlocie, iar Dumitrescu şi Linca reintră după o absenţă destul de îndelungată. In echipa secundă ai fost promovate cîteva elemente care s-au remarcat în ultimul timp: Petre Zăinescu, Paul Pavel etc. Un amănunt important pentru boxeri și... spectatori. întreprinderea de ex-' ploatare a Bazelor Sportive, în sarcina căreia cade asigurarea bunei desfășurări a reuniunii de sîmbătă seara, ne-a făcut cunoscut că pe Sta-dionul Republicii vor fi instalate două ringuri. Dacă vremea va fi frumoasă, întîlnirea se va disputa în „potcoava“ dinspre str. Puţul cu apă rece. In caz de ploaie, meciurile vor avea loc pe ringul de rezerva, instalat în fața tribunei principale. Acest ring va fi acoperit cu o prelată. Măsura aceasta a fost luată pentru a oferi și spectatorilor posibilitatea de a beneficia de tribuna acoperită. Pentru a nu se împiedica o perfectă vizibilitate, prelata de deasupra ringului va fi înclinată. C. Gherasim și V. Stoianovici la o repriză de „box cu umbra“. (Foto I. MIHAICA) Cîteva observaţii asupra comportării echipelor noastre de volei la a V-a ediţie a campionatelor europene Ocupîndu-ne de comportarea echipelor noastre reprezentative la a V-a ediţie a campionatelor europene, trebuie să analizăm lipsurile observate şisă facem unele propuneri pentru activitatea viitoare. Pregătirea fizică a celor două echipe reprezentative nu se prezintă încă la un nivel corespunzător unui concurs de durata şi de tăria unorcampionate europene. In general, au rreieşit lipsuri în ceea ce priveşte viteza de deplasare şi de reacţie. Inte de urmărit în special pentru echipa feminină (Lia Vanea, Ana Păunoiu, Ana Susan). De remarcat jocul foarte eficace făcut în această privinţă de Roman şi Rusescu. Blocajul, armă atît de eficace împotriva atacurilor adverse făcute în forţă, a fost un element pozitiv al pregătirii echipei masculine, însă echipa feminină a dovedit lipsuri în acest domeniu . îră special sub aspectul deplasărilor laterale şi al orientării tactice faţă de adversari, au făcut greşeli Lia Vanea, Sonia Colceriu, Elena Busuiocescu. Una dintre caracteristicilor scoase la iveală de aceste campionate europene a fost aceea că majoritatea jucătorilor din echipele participante puteau fi folosiţi pe orice post — cu alte cuvinte s-a pus accentul pe jucătorul complet. La echipele noastre se observă încă existenţa unor jucători şi jucătoare specializate fie pentru jocul de atac, fie pentru cel de apărare, ceea ce face ca echipa să nu dea maximum de randament. Sub aspectul pregătirii tactice s-a remarcat jocul simplu dar eficace practicat în atac de echipa masculină. Acest joc s-a bazat pe 3 lovituri (cu intrare la plasă) în care maturitatea şi siguranţa trăgătorilor principali şi-a spus cuvîntul. Varietatea loviturilor de atac şi forţa cu care au fost executate ne-au adus multepuncte preţioase.» Acest joc simplu îşi are desigur avantajele sale, însă poate fi dezastruos atunci cînd trăgătorii principali — care primesc majoritatea mingilor utilizabile — nu dau randament, sau atunci cînd adversarul îi păzeşte cu străşnicie. Echipa noastră masculină poate și trebuie să desfăşoare un joc mai variat — ceea ce ar fi cu atît mai dificil pentru adversari In atac, reprezentativa feminină prestează un joc suficient de variat, bazat pe combinaţii prin intrarea unei jucătoare din linia a doua sau prin pase directe. Ceea ce-i lipseşte în ducerea la bun sfîrşit a acestor combinaţii sînt atît preluările din serviciu, care fiind neutilizabili uneori se revine la un joc simplu de trei lovituri, cit şi atacul, care nu este încă suficient de puternic la toate jucătoarele. In apărare, ambele echipe au întrebuinţat cu predilecţie sistemul cu centrul doi retras, aplicat destul de judicios, însă cu lipsurile arătate sub aspectul vitezei de deplasare şi reacţie. Sistemul cu centrul avansat a fost mai puţin utilizat şi aceasta doar de echipa masculină, în jocul cu Ungaria şi în unele situaţii în meciul cu reprezentativa Poloniei. Pentru viitor ar fi de studiat o alternanţă mai judicioasă a sistemelor de apărare în funcţie de necesităţile tactice din timpul jocurilor, şi în funcţie de particularităţile jucătorilor. Pregătirea morală şi de voinţă a sportivilor noştri a prezentat unele lipsuri, ceea ce a făcut ca unele meciuri ce păreau uşor de cîştigat, să fie duse pînă la desfăşurarea tuturor celor 5 seturi. De exemplu, întîlnirile cu echipele masculine ale Franţei şi Iugoslaviei, cu echipele feminine ale R. D. Germane şi Ungariei. Pentru viitor se pune deci problema măririi posibilităţilor de concentrare, care să ducă la un ritm de joc uniform susţinut de-a lungul întregii partide. In general, echipa masculină s-a arătat mai calmă, puţind desfăşura astfel un joc mai bine gîndit, mai organizat. Echipa feminină cuprinde încă unele jucătoare (de pildă Natalia Cernat) a căror lipsă de calm şi de stăptnire de sine în momentele decisive ale jocurilor le face să niu dea randamentul maxim în joc şi să influenţeze in mod negativ celelalte partenere. Prof. NECULAI MURAFA GH. CONSTANTINESCU antrenorii echipelor reprezentative de volei Blocajul lui Tesar şi Purnoch va opri „bomba" lui Nicolau ? In orice caz, Cherebeţiu, Rusescu şi Roman sunt gata să intervină (Fază din meciul Cehoslovacia — România 3—7), plus în preluările din joc sportivi ca Ştefan Roman, Marcel Rusescu, Ana Păunoiu, Doina Ivănescu, Natalia Cernat, ş. a. au comis greşeli, în bună parte datorită şi unei poziţii prea înalte în teren. La echipa feminină, sunt încă deficitare forţa — în general, forţa de lovire a mingii (Florina Teodorescu şi Lia Vanea) şi săritura (Doina Ivănescu, Ana Păunoiu). In schimb, rezistenţa specifică a fost mulţumitoare, echipele (în special cea masculină), terminînd concursul fără a acuza o oboseală accentuată. In ceea ce priveşte pregătirea tehnică, elementul cel mai deficitar pentru toţi jucătorii şi jucătoarele din reprezentativele noastre naţionale, l-a constituit serviciul. Nu atît execuţia tehnică a fost sub valoarea cerută, cît în special constanţa. Din această cauză echipele noastre au fost puse în dificultate de adversarii tai slabi. Aşa s-a întîmplat în meciul masculin Rominia—Bulgaria şi în partida feminină Rominia—R. D. Germană. O caracteristică comună este faptul că echipele noastre s-au obişnuit să execute loviturile de atac din pase precise, venite în condiţiuni optime la plasă şi nu ştiu, sau nu caută să rezolve şi mingile mai dificile care — implicit — sunt derutante pentru blocajul sau apărarea adversă. Unele echipe, aşa cum au fost cea masculină a Ungariei şi cea feminină a Poloniei, şi-au făcut o caracteristică din executarea loviturilor de atac departe de plasă, ceea ce uneori ie-a mărit mult eficacitatea. Variaţia intensităţii loviturilor de atac şi orientarea lor tactică, sunt de asemenea elemen (Foto C. T.K.) Astăzi se dispută o nouă etapă în campionatele de handbal Astăzi, în cadrul celor trei campionate republicane de handbal se va disputa o nouă etapă, a IV-a, care programează o serie de jocuri echilibrate. În Bucureşti programul jocurilor este următorul: Stadionul Giuleşti, ora 14.15: Rapid Bucureşti — Ştiinţa Timişoara (tem. cat. A); ora 15,15: Rapid Bucureşti — Petrolul Ploeşti (mase. cat. A). Stadionul Tineretului, ora 15,30: Olimpia Bucureşti — Ilefor Tg. Mureş (tem. cat A). Stadionul Dinamo, ora 16,45: Dinamo Bucureşti — Tehnometal Timişoara (mase. cat. A). Iată şi programul celorlalte jocuri: MASCULIN, CATEGORIA A — Oraşul Stalin: Dinamo — Chimia Făgăraş ; Timişoara : Ştiinţa — Victoria Simbolia ; Sibiu: Voinţa — C.S.M.S. Iaşi; FEMININ, CATEGORIA A — Oraşul Stalin: Tractorul — C.S.U. Bucureşti; Timişoara: Constructorul — Steagul roşu Bucureşti ; Sibiu: Flamura roşie — Gloria Sighişoara; MASCULIN, CATEGORIA B — Sighişoara: Voinţa — I.G.A. Arad; Tg. Mureş : Dinamo — C.S.U. Bucureşti ; Sibiu : Balanţa — Stăruinţa Odorhei; Constanţa: C. S. Marina — Textila Cisnădie; Hălchiu: Recolta — Victoria Bacău , Galaţi: Ştiinţa — Ştiinţa Cluj. Întîlnirile C.S.M. Reşiţa — C.O.A. (masculin cat. A) şi Măgura Codlei — Record Mediaş (feminin cat. A) sînt amînate. Competiţia micilor fotbalişti clujeni O frumoasă realizare a colectivului sportiv „Rapid" „Care este principala realizare — din ultima vreme — a colectivului sportiv?“ Adresînd această întrebare tov. Ioan Zovanyi, preşedintele colectivului sportiv „Rapid“ din Cluj (organizat, după cum se ştie, pe lingă marile uzine „Ianos Herbak“) credeam că cel cu care stăteam de vorbă va întîrzia cu răspunsul. Aflasem că acest colectiv sportiv a înregistrat în activitatea sa succese frumoase şi ne aşteptam, fireşte, ca tov. Ioan Zovanyi să se decidă ceva mai greu, cînd va trebui să spună pe care îl consideră mai reprezentativ. Cînd colo, răspunsul a venit prompt: „Campionatul de fotbal deschis echipelor de străzi, alcătuite din copii între 12 și 15 ani". La început am avut impresia că președintele colectivului sportiv „Rapid“ s-a grăbit. Dar, cercetînd atent „istoria“ primei ediţii a acestei competiţii, am înţeles că are dreptate. Colectivul sportiv „Rapid“ are de ce să se mîndrească cu organizarea unei astfel de întreceri sportive. Cifrele şi faptele pledează pentru acest lucru ! Nici nu se răspîndise bine vestea organizării competiţiei că la sediul colectivului au şi început să curgă înscrierile. In scurt timp îşi anunţaseră adeziunea 24 de echipe. După validarea înscrierilor au rămas în concurs doar 21 de formaţii. Fiecare dintre ele, cu un lot de 15—20 de tineri fotbalişti. Deci, aproape 400 de participanţi. Apoi, întrecerea a început, echipele participante fiind împărţite în 5 serii. De buna lor pregătire s-au ocupat o serie de foşti şi actuali fotbalişti ai colectivului cum ar fi: Dionisie Barabaş, Andrei Oroszi, Al. Vigh, J. Palfi, R. Cîmpeanu, Tiberiu Balogh şi alţii. Tot ei erau şi arbitrii jocurilor, colectivul sportiv a pus la dispoziţie terenul şi echipamentul necesar. O dată pe săptămână deci, terenul era ocupat de jocurile acestei întreceri. Atunci cînd se desfăşurau meciurile de copii, tribuna era plină ! Insă nu numai acest lucru vorbeşte despre succesul competiţiei. Astăzi, colectivul sportiv „Rapid“ are o puternică echipă de juniori şi două de pitici selecţionate din lotul de participanţi la campionatul pe străzi. Cu acest prilej au fost remarcaţi o serie de tineri talentaţi, dintre care unii fii ai harnicilor muncitori cismari şi pielari de la „Ianoş Ilerbak“, cum ar fi: G. Tlabhazi, Ladislau Szász, Alexandru Rimer şi alţii. In concluzie, iniţiativa merită toate laudele iar succesul cu care s-a încheiat traducerea ei în fapt constituie o mîndrie pentru colectivul sportiv „Rapid“, C. A.