Sportul Popular, octombrie 1958 (Anul 13, nr. 3282-3298)

1958-10-04 / nr. 3283

Actualităţi din handbal ■% la 19 octombrie, la Magdeburg, dubla întîlnire R. D. Germană — R. P. Romina © Cele trei campionate republicane se întrerup • Programarea jocurilor restante • Noutări privind activitatea internaţională ! W~RI 19 octombrie, în oraşul Magdeburg (R.D. Germană)) se vor înttîlni echipele masculine şi femininede handbal ale R.P. Romíne şi R.D.Germane. In vederea acestui dublu meci internaţional, campionatele xerpublicane vor fi întrerupte pe perioada 5—26 octombrie. Valoarea apropiaţilor adversari aireprezentativelor noastre a determinat ca pregătirile să înceapă dinvreme.Biroul federaţiei de handbala aprobat, recent, lucrările colegiuluide antrenori privind selecţionarea, amuilot cuprinzător, de jucători şi jucătoare, care va participa duminică 12 octombrie la jocuri de trial. După aceste partide se vor forma echipele care vor face deplasarea în R.D. Germană. Reamintim cititorilor noștri că ultima oară cînd echipele noastre s-au întîlnit cu cele ale R.D. Germane a fost anul trecut cu ocazia Festivalului de la Moscova. Atunci, victoria a revenit în ambele jocuri adversarilor noştri: feminin : R.D. Germană— R.P. Romînă 7—6 (4—3), masculin: R.D. Germană—R.P. Romînă 15—14 16-9). In sfîirșit, un altîrm amănunt legat de aceste jocuri, partidele vor fi conduse de doi arbitri austrieci: Alfred Schwab și J. Brunner. De fapt, pe perioada 5—26 octombrie, campionatele nu vor fi întrerupte complet. în timpul acestei pauze, federaţia de handbal a hotărît (în mod just) să se dispute o serie din meciurile amînate din primele etape. Astfel, duminică12 octombrie vor avea loc două partide: la Tg. Mureş se vor întîlni echipele feminine de categoria A Itefor Tg. Mureş şi Record Mediaş, iar la Cluj echipele masculine de categoria B Ştiinţa Cluj şi Balanţa Sibiu. Duminica următoare (19 octombrie) la Codlea se va disputa meciul restanţă dintre echipele feminine de categoria A Măgura Codrei şi Record Mediaş. Cîteva precizări in legătură cu activitatea internaţională. Este probabil ca la viitoarea ediţie a „Cupei campionilor europeni“ la handbal în 7, Dinamo Bucureşti (echipa care va reprezenta ţara noastră), să întîlnească clubul campion al Iugoslaviei. — După cum se ştie, cu cîteva zile în urmă s-au încheiat la Gairmisch (R.F. Germană) lucrările Congresului Federaţiei Internaţionale de Handbal. Cu acest prilej a fost stabilit în mod definitiv că viitoarea ediţie a Campionatelor mondiale masculine de handbal în 11 va avea loc anul viitor în Austria, între 13 şi 21 iunie. S-a hotărît, de asemenea, ca în 1960, Campionatele mondiale feminine de handbal în 11 să aibă loc în R.F. Germană. Cît priveşte campionatele mondiale masculine de handbal în 7 (1961) două ţări s-au oferit să le organizeze: R.F. Germană şi R. Cehoslovacă. Etapa de miine programează cîteva jocuri importante din campionatul masculin de categoria A. Astfel, pe primul plan se situează întîlnirea de la Reşiţa, dintre echipele clasate pe primele două locuri ale clasamentului: Victoria Jimbolia şi C.S.M. Reşiţa. De asemenea, notăm faptul că, tot mîine, va avea loc şi un joc devenit tradiţional pentru handbalul masculin din ţara noastră : Voinţa Sibiu—C.C.A. . Joi s-au disputat două partide restante: la Mediaş echipele feminine de categoria A Record Mediaş şi Ştiinţa Timişoara au făcut meci egal: 3-3 (2-2), prin punctele marcate de Juga, Szado, Krauss (Record), Oster (2) şi Bucur (Ştiinţa), la Cisnădie fruntaşa clasamentului campionatului masculin de categoria B Recolta Hălchiu a suferit prima înfrîngere: Textila Cisnădie — Recolta Hălchiu 8-7 (5-2). _ Fazădin jocul Rapid Bucureşti — Petrolul Ploeşti. Martini II (RapidBucureşti)este in poziţie favorabilă şi va înscrie încă un gol pentru formaţia 'J bucureşteană, învingătoare în acest meci. (Foto: Gh. Dumitru) Penultima etapă a campionatului republican de tenis de masă 1 Penultima etapă a campionatului rmasculin categoria A programează azişi mîine cinci meciuri dintre care trei a sînt destul de echilibrate. Intr-adevăr, iau jod partidele: Voinţa Arad-Progresul Bucureşti, C. S. Someşul Satu Mare-Spartac Bucureşti, Tehnometal Timişoara-C.S.U. Bucureşti, Construc- torul Bucureşti-Voinţa L. M. Bucureşti şi G.F.R. Roşiori de Vede-Progresul Cluj, primele trei întîlniri animţînd dispute între echipe de forţe oarecum egale. Luni se va desfăşura la Timişoara meciul restant Tehnometal Timişoara-Progresul Cluj. In întllni,FeS contînd tot în cadrul acestui campionat, Voinţa- L. M. Bucureşti .* (Naizarbeghian 3 v. Bottner 2 V., Rotea) — 'Tehnometal Timişoara (Boder^ Je X-» Suba 1 v., Schle) jucată săptămîna aceasta în Capitală, victoria a revenit primei formaţii cu scorul de 5—2In întrecerea feminină, aflată şi ea în penultima fază, se dispută sîmbătă şi duminică trei partide : C.S. Oradea cu Progresul Bucureşti şi cu Petrolul Bucureşti, Constructorul Bucureşti- Voinţa Bucureşti. Iată clasamentul campionatului masculin înaintea etapei de nîîine: 1. Constr. Bucureşti 7 7 0 35: 5 14 2. Progr. Bucureşti 7 4 3 27:23 11 3. Voinţa L.M.Bucureşti 7 4 3 23:27 4. Siparnic Bucureşti 7 4 3 26:26 11 5. C.S. Someşul S. Mare 8 3 5 23:35 11 6. Voinţa Arad 7 3 4 24:31 10 7. Progresul Cluj 5 4 1 21:12 9 8 C.S.U. București 7 2 5 24:31 9 9. Tehnometal Tim. 6 2 4 20:23 8 10. C.F.R. Roşiori de Vede 7 1 6 15:32 0 Echipa de volei a Bucureştiui a dominat cu autoritate turneul de la Paris (urmare din pag. 1 adevăr s-a reuşit. Felul de a conduce jocurile de către arbitri ca Gomez şi Vacher (Franţa), Mend (Polonia) şi Cinilin (U.R.S.S.) este foarte diferit de cel al arbitrilor noştri care "ţin jocul în frîu. Cred că vatrebui ca şi noi să introducem o linie mai largă în arbitraj (acest lucru caracterizează la ora actuală arbitrajul în toate ţările) in favoarea spectacolului voleibalistic, începînd chiar cu acest campionat. Echipa noastră a cîştigat pe merit turneul. Este părerea generală exprimată şi de presa franceză care, subliniind strălucita noastră comportare, a relevat şi excelenta impresie produsă de echipa Franţei, într-o alcătuire nouă, cu Dujardin — reintrat — şi cu internaţionalul iugoslav Popovici care studiază la Paris. Din echipa noastră vreau să remarc dragostea faţă de echipă a lui Roman, care deşi bolnav a intrat în echipă aducînd formaţiei noastre un aport deosebit. Ceva mai slab s-a comportat în acest turneu formaţia Moscovei, care deşi alcătuită din jucători de clasă (Smoleaninov, Litiaghin, Cesnokov, Mondzelevski, Fasahov, Scerbakov, Burobin etc) ea nu a avut o comportare la adevărata sa valoare decît în meciul împotriva noastră“. Despre frumoasa comportare a voleibaliştilor noştri ne-a vorbit şi prof- Neculai Murafa, antrenorul echipei: „Turneul a confirmat ultimele rezultate obţinute de voleibaliştii noştri anul acesta. Jocurile au fost foarte grele, fiecare adversar dorind să aibă o comportare cît mai bună, pentru a infirma, •unele rezultate slabe realizate la Praga. Echipa noastră şi-a impus superioritatea. Foarte mult s-a ocupat de acest turneu televiziunea franceză care a invitat cîţiva membri ai delegaţiei noastre să răspundă la cîteva întrebări legate de competiţie. SPORTUL POPULAR «a* H 3281 Carnet atletic CAMPIONATUL REPUBLICAN P£ ECHIPE In cele trei luni care au mai rămas pînă la sfîrşitul anului, atleţii noştri vor mai participa la o serie de concursuri cu caracter intern, printre care la cele patru etape ale returului campionatului republican pe echipe. Astfel, astăzi şi mîine, pe Stadionul Republicii, vor avea loc întrecerile etapei a V-a. Cu acest prilej se vor disputa următoarele întîlniri: I — Progresul — Rapid — U.A.S.R.; II — Recolta — Constructorul — Voința; III —■ Metalul — Dinamo — C.C.A. înaintea acestei etape clasamentul general se prezintă astfel: întrecerile încep azi de la ora 14,30 şi mîine de la ora 8,30. ■ 1 BILANŢURI DE SFIRŞIT DE SEZON Din calendarul activităţii competiţionale internaţionale pe aceşti an aţi mai rămas de realizat doar puţine concursuri. Peste puţin timp se va trage deci cortina peste sezonul anului 1958, atît de bogat în competiţii şi rezultate de răsunet. Şi iată că, încă de pe acum, statisticienii atletismului au şi început să-şi intensifice activitatea pregătind obişnuitele bilanţuri şi statistici comparative. Pînă acum, în probele feminine, pe listele celor mai bune performere ale Europei figurează şi numele a două reprezentante ale ţării noastre: lolanda Balaş la înălţime şi Maria Diţi la aruncarea suliţei. Dar iată cum se prezintă tabelul performerelor în aceste probe: SĂRITURĂ IN ÎNĂLŢIME 1,81 lolanda Balaş (R. P. Romînă) 1,76 Taisia Cencik (U.R.S.S.) 1,70 Maria Pisareva (U.R.S.S.) 1,68 Doris Cardl (M. Britanie) 1,68 Inge Killian (R. F. Germană) 1,67 Dorothy Shirley (M. Britanie) 1,67, Olga Davidova (Cehoslovacia) RijStary Bignal (M Britanie) 1. Dinamo 8 8 0 0 1647 . 938 16 2. U.A.S-R. 8 7 0 1 1581 :1001 14 ,3. BapicJ 8 6 0 2 1514,5:1087,5 12 4. Metalul 8 5 0 3 1347,5:1222,5 10 5. Progresul 8 4 0 4 1286,5:1332,5 8 6. Constructorul 8 3 0 5 1208 :1307 6 7. Recolta 8 2 0 6 1087 :1386 4 8. Voința 8 1 0 7 774,5:1549,5 2 a. C.C.A. 8 0 0 8 799 :1554 0 Cum va funcţiona „Asociaţia turiştilor" Crearea „Asociaţiei turiştilor“ care reuneşte pe toţi cei cepractică turismul şi alpinismul, reprezintă o treaptă importantă în dezvoltarea acestor discipline în ţara noastră. De altfel, unul din scopurile asociaţiei este atragerea maselor de oameni ai muncii în practicarea turismului şi alpinismului, prin stimularea şi organizarea acestor activităţi, prin lărgirea bazei materiale. Membru al A.T. poate fi orice cetăţean al R.P.R. care a împlinit vîrsta de 14 ani şi acceptă prevederile statutului asociaţiei. Admiterea membrilor se face de cercul de turism şi excursii sau, în lipsa acestuia, de consiliul organizaţiei, turistice locale. Vom stărui mai mult asupra drepturilor şi îndatoririlor pe care le au membrii. Astfel, ei pot să participe la excursiile sau turele alpine iniţiate de organizaţiile asociaţiei, au prioritate la cazarea în cabane, la care beneficiază şi de un tarif redus. In general, ei au dreptul la orice reduceri care decurg din convenţiile asociaţiei privitoare, la transportul turiştilor. Ei participă cu drept de vot deliberativ la toate adunările cercului şi organizaţiilor locale, pot discuta chestiunile ce se referă la activitatea organizaţiei din care fac parte şi, bineînţeles, pot să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere. Membrii asociaţiei au datoria de a respecta cu grijă avutul obştesc, bazele şi amenajărileu turistice ca şi regulamentul de ordine interioară al cabanelor. Un obicei prost, care trebuie să dispară, peste scrierea sau cioplirea numelui cu briceagul pe pereții cabanei sau pe arbori. Socotim că ar fi bine ca în statut — aflat deocamdată în starte de proiect — să fie trecută ca o datorie de cinste a turiştilor şi alpiniştilor, apărarea plantelor şi animalelor ocrotite prin lege şi demascarea celor ce încalcă aceste legi elementare. Evidenţierea, acordarea de reduceri sau gratuitate la unele excursii organizate de asociaţie, premierea, decernarea insignei „Turist fruntaş“ sau „Alpinist fruntaş“ — sunt formele prin care vor fi stimulaţi cei ce se evidenţiază în activitate. Să ne oprim, în încheiere, asupra structurii organizatorice a asociaţiei. Organul superior de conducere este conferinţa pe ţară. Ea este convocată o dată la 4 ani, dezbate raportul de activitate al consiliului central al „A.T.“ şi al comisiei de revizie, poate modifica statutul, trasează sarcini generale pentru activitatea de viitor etc. întreaga activitate a asociaţiei între conferinţele pe ţară este condusă de consiliul central, care se întruneşte cel puţin de 2 ori pe an. Printre alte atribuţii, consiliul central alege comitetul executiv care, conduce operativ întreaga activitate a asociaţiei între două şedinţe ale consiliului central şi se întruneşte cel puţin o dată pe lună pentru rezolvarea problemelor curente. Conducerea şi coordonarea pe plan local a activităţii cercurilor de turism şi excursii este asigurată de organizaţia turistică locală a „Asociaţiei Turiştilor“. Organizaţia turistică locală se creează în orice localitate în care se află un număr mai mare de membri organizaţi în cercuri. Veriga de bază a „A. T." este cercul de turism şi excursii care se poate organiza în întreprinderi, instituţii, şcoli, cooperative meşteşugăreşti, sate etc. La rîndul său, cercul este condus de un comitet ales pe 2 ani în adunarea generală a cercului. In întreprinderile unde există mai puțin de 10 membri se alege un organizator de turism. şi Cupa Oraşelor*4 la lupte Ubere^tineret De curînd, oraşele Bucureşti, Satu Mare, Tg. Mureş şi Petroşani au găzduit etapa a doua din cadrul competiţiei de lupte libere — rezervată tineretului — „Cupa Oraşelor“. O remarcă deosebită se cuvine comportării reprezentativei oraşului Timişoara (clasată pe primul loc în grupa de la Petroşani) care în ultima vreme a împrospătat echipa cu multe elemente talentate de la şcoala de tineret. Cuvinte de laudă se cuvine să adresăm şi echipei din Petroşani, ca şi componenţilor ei, tinerilor mineri Ionică, Vladislav şi Sîrbu. Mai slab pregătite din punct de vedere tehnic s-au dovedit a fi echipele reprezentative ale oraşelor Sf. Gheorghe, Sighet, Craiova şi Tulcea care au şi ieşit din concurs. Iată rezultatele întîlnirilor: BUCUREŞTI: Bucureşti cu Galaţi _ 14—2, cu Tulcea 16—0 şi cu Craiova 14—2; Galaţi cu Tulcea 12—4 şi cu Craiova 10—6; Craiova— Tulcea 12—2. PETROŞANI : Timişo®ra cu Petroşani 12—4, cu Arad 14—2 şi cu Hunedoara 10—6; Arad — Petroşani 8—8 şi cu Hunedoara 10—6; Hunedoara — Petroşani 12—4. TG. MUREŞ : Oraşul Stalin cu Cluj 8—6, cu Tg. Mureş 10—6 şi cu Sf. Gheorghe 12—2; Tg. Mureş cu Sf. Gheorghe 13—3 şi cu Cluj 10—6; Cluj—Sf. Gheorghe 10—6. SATU MARE : Satu Mare cu Sighet 16—0, cu Oradea 12—4 şi cu Marghita 16—0; Oradea cu Marghita 14—0 şi cu Sighet 11—5; Marghita—Sighet 10—6. S-au calificat pentru etapa a IlI-a reprezentativele oraşelor: Bucureşti, Galaţi, Timişoara, Arad, Oraşul Stalin, Tg. Mureş, Satu Mare şi Oradea. 1.66 Reinalde Knapp (Austria) 1.66 Luiza Siobozanina (U.R.S.S.) ARUNCAREA SULIȚEI 56.67 Dana Zatopkova (Cehoslovacia) 54.98 Galina Zîbina (U.R.S.S.) 54.66 Iutta Neumann (R. F. Germană) 54.10 Almut Brommel (R.F. Germană) 53.97 Biruie Zalogautite (U.R.S.S.) 53.68 Ursula Figner (Polonia) 52,59 Maria Diţi (R. P. Romînă) 52,31 Maia Makarova (U.R.S.S.) 52,25 Eleonora Bogun (U.R.S.S.) 52,11 Tamara Tvetkova (U.R.S.S.) CONGRESE in luna noiembrie se va desfășura la Barcelona congresul anual al Comisiei europene de atletism din I.A.A.F. Cu acest, prilej vor fi luate în discuţie acele recorduri mondiale şi europene care n-au fost omologate la Congresul I.A.A.F. de la Stockholm, va fi stabilit calendarul pentru anul 1959 şi oraşul care va găzdui în 1962 a Vl-a ediţie a campionatelor europene de atletism. In prima lună a anului viitor se vor desfăşura la Belgrad lucrările congresului extraordinar balcanic. Printre alte probleme va fi discutată cererea de afiliere a Albaniei la congresul balcanic. In acest fel, la ediţia a XVIII-a a J.B. pe care o va găzdui Bucureştiul în septembrie 1959 vor participa echipele reprezentative ale tuturor ţărilor balcanice. De asemenea, pe ordinea de zi este revanşa întîlnirii „Balcani — Scandinavia“ care va avea loc la Helsinki. După cum anunţă ziarul „Przeglad sportowy“ din Varşovia, Federaţia de atletism a Poloniei a propus ca în 1959 să fie organizată și o întîlnire între echipa „Balcanilor“ şi cea a Poloniei. Este probabil ca și această propunere să fie discutată la congresul de la Belgrad, MARIA DITI