Sportul Popular, noiembrie 1958 (Anul 13, nr. 3299-3313)

1958-11-15 / nr. 3306

IN ETAPA A IX-a A CATEGORIEI A LA FOTBAL... • Cuplaj important la Bucureşti, pe stadionul „23 August“, C.C.A. — Progresul şi Dinamo — Rapid » Schimbări în formaţii • Opiniile antrenorilor Gh. Popescu, I. Lupaş şi B. Marian Ultimele partide disputate în cadrul campionatului categoriei A la fotbal şi în special succesiunea de rezultate neaşteptate au făcut ca întrecerea celor mai bune echipe din ţară să devină tot mai pasionantă, iar numărul constant mare de spectatori prezenţi la jocuri — indiferent de starea timpului — subliniază starele interes pe care-l suscită populara competiţie. La ora actuală, Dinamo Bucureşti are cinci puncte avans asupra Petrolului (care însă, a disputat un joc mai puţin) şi se pare că nu va mai fi ajuns pînă la terminarea turului. In rest insă, clasamentul categoriei A este cit se poate de strîns. Un singur exemplu: între a treia clasată, U.T.A., şi penultima clasată, Ştiinţa Cluj, există o diferenţă de numai patru puncte. Ceea ce înseamnă că oricînd, chiar în aceste ultime trei etape ale turului, se pot produce — la prima defecţiune a uneia sau alteia dintre echipe — modificări serioase în ordinea de clasificare. Aceste perspective măresc chiar interesul faţă de desfăşurarea campionatului. Asaltul locurilor fruntaşe O primă ocazie de asemenea schimbări în clasament oferă etapa de inline (a IX-a), al cărei program cuprinde următoarele jocuri: Bucureşti (în cuplaj pe „23 August“) : C.C.A. (locul 4)—Progresul (locul 7) la ora 12.30 şi Dinamo (locul 1)—Rapid (locul 5) la ora 14.15. Timişoara: Ştiinţa (9)—Petrolul (2) Cluj: Ştiinţa (11)—Farul Constanţa (12) Oraşul Stalin: Steagul roşu (10) —Dinamo Bacău (6) Arad: U.T.A. (3)—Riu/ Petroşani (8) Cu două excepţii, se poate spune că este clipa în care echipele din partea a doua a clasamentului asaltează locurile fruntaşe. Excepţiile sunt: Dinamo—Rapid, două echipe situate în primele 5 locuri, şi Ştiinţa Cluj—Farul, un adevărat derbi al „cozii“. Un cuplaj de mare interes Nu se poate spune că un meci este mai interesant decit celelalte. Toate prezintă aceeaşi importanţă şi acelaşi interes. Totuşi, prin faptul , că jocurile sînt cuplate, programul de la Bucureşti domină această etapă. Mai ales în lumina rezultatelor din ultimele 7 zile. Dinamo şi-a păstrat aureola de neînvins în acest sezon. CCA după un insucces în faţa echipei Dinarrro Bacău, s-a reabilitat trei zile mai tîrziu în dauna Rapidului, care— totuşi — a jucat mai bine decit în partida de la Ploeşti. Progresul a făcut un meci mai bun în compania Petrolului, incomparabil faţă de cel cu U.T.A. Deci, la ora actuală, cele patru echipe bucureştene se găsesc şi condiţii de formă generale, mai mult decît satisfăcătoare, ceea ce promite mîine un cuplaj de factură bună. Satisfacţie, dar şi grijă la C.C.A. In tabăra militarilor domneşte satisfacţie după partida, de miercuri, care le-a adus un succes pentru care întrega echipă a muncit din răsputeri. „Ne-am aşteptat la o replică mai bună din partea Rapidului — ne spunea ieri antrenorul Gh. Popescu. Am avut totuşi, un meci greu datorită faptului că am jucat in 10 oameni, cea încă mare parte din timp". — Cum priviţi partida cu Progresul? — O consider dificilă. In general, am in vedere — cină spun acestea — întreaga conjunctură: jocuri disputate la scurt interval, oboseala meciului Cu Rapid, faptul că Progresul se află la a treia infringere consecutivă şi deci, va căuta să se reabiliteze. „Am jucat mai bine la Ploeşti" —• „Cred că meritam un meci nai la Ploeşti — ne-a spus ieri antrenorul Lupaş (Progresul). Echipa noastră a jucat cu mult mai bine decit in partida cu U.T.A., aproape la potenţialul ei obişnuit. A dovedit o bună condiţie fizică, mai ales că a jucat pe un teren greu din cauza ploii. Dar a primit un gol de la distanţă şi cu asta meciul a fost jucat. Sper ca duminică, in faţa rutinatei şi valoroasei formaţii a C.C.A.-ului, să realizăm şi un rezultat bun. In orice caz, va fi un meci indicau. In ce priveşte formaţia, în afară de înlocuirea lui Bortaşu cu Mimim, Progresul va prezenta echipa de la Ploeşti. Probleme la Rapid Fireşte, insuccesul de miercuri i-a afectat pe feroviari, de comportarea generală a echipei le dă speranţe în jocuri mai bune, mai eficace şi deci, şi în rezultate favorabile, „lichida noastră — spunea ieri Marian, unul din antrenorii Rapidului — a avut posibilitatea la început să schimbe cursul jocului şi poate chiar rezultatul final, dar a ratat ocazii clare, din lipsă de calm, şi astfel a scăpat „printre degete“ două goluri cu care ar fi luat un ascendent asupra echipei C.C.A. Şi la 0-2 nu ştiu dacă C.C.A. ar mai fi putut răsturna situaţia. Ne păstrăm insă, speranţele in meciul cu Dinamo". Rapid nu şi-a alcătuit echipa, deoarece mai sunt în discuţie unii jucători (Seredai este uşor accidentat). In orice caz se vor face schimbări în formaţie. E posibilă reintrarea lui Mach, Raab şi Văcaru. O indisponibilitate la Dinamo Dinamo Bucureşti s-a antrenat joi cu Dinamo 9 Miliţie. In cursul acestui antrenament (la două porţi) a folosit echipa: Ulu (Cozma) — Panait II (Dragomir), Aiotroc, Szökő (Panait II) — Al. Vasile, Nunaedler — V. Anghel, Nicuşor, Ene, Szakácsi, Surii. Singura problemă: postul de fundaş dreapta. Popa a smerit o întindere muşchiulară şi nu poate juca. Este de ales între Szökő şi Dragomir. Veşti din ţară • Ştiinţa Timişoara s-a antrenat miercuri şi vineri. La antren intent a participat şi Ciosescu, care-şi va face reintrarea duminică în locul lui Cădariu. Formaţia probabilă :• Enăchescu -Filip, Codreanu, Elorescu-Cojereanu, Tănăse-Constantin, Beacşu, Ciosescu, Lereter, Aliţatu. • Ştiinţa Cluj a jucat joi cu juniorrii, după care a urmat o şedinţă de analiză în cursul căreia a fost suj Kîniat faptul că în 7 etape,înaintaşii i -au marcat...2 goluri (celelalte două sunt opera mijlocaşilor). Duminică, contra Farului, va jhea formaţia: Nicoară-Roman, Mureşan, Costin- Crişan, Georgescu -Ivanovici, Muri- ternii, Mateianu, Lutz (H. Moldovan), Suciu. I Alexandrescu a şutat puternic şi plasat de la aproximativ 18 m. şi mingea s-a oprit in plasă, in colţul porţii. Intervenţia lui Dungu a fost zadarnică (fază din jocul C.C.A. — Rapid 3—2). La 7 decembrie, ultima etapa din acest sezon in Cupa R.P.R. la fotbal Sezonul fotbalistic de toamnă se va încheia printr-o nouă etapă de Cupă R.P.R., la 7 decembrie se vor disputa 20 de meciuri, ultimele înainte de turul final (care se va desfăşura în primăvară şi la care vor participa şi echipele din categoria A). La 7 decembrie sunt programate următoarele partide : FI. roşie Tulcea-Ştiinţa Galaţi, C.F.R. Paşcani-C.S.M.S. Iaşi, Textila Botoşani-Progresul Suceava, Metalul Tîrgovişte — Dinamo Obor Bucureşti, Marina Constanţa — Metalul Titanic Bucureşti, Rafinaria Cîmpina — Rapid II Bucureşti, Victoria Buzău — Unirea Focşani, Dinamo B. Mare —■ Minerul B. Mare, Rapid Cluj — C.F.R. Cluj, Textila Sf. Gheorghe — Partizan Reghin, Voinţa Oradea — C. S. Oradea, C.F.R. Arad — AMEFA Arad, C.F.R. Timişoara — C.S.M. Reşiţa, Arieşul Turda —■ Gaz Metan Mediaş, Petrolul Moineşti — Dinamo Bîrlad, C.F.R. Rovine Craiova — Ştiinţa Craiova, Dacia Orăştie — Aurul Brad, Minerul Aninoasa — Corvinul Hunedoara, Carpaţi Sinaia — Tractorul Or. Stalin, Locomotiva Libret Bucureşti — Unirea Piteşti. In caz de egalitate, după prelungiri, la jocurile dintre echipe din același oraş, meciurile se vor rejuca miercuri 10 decembrie (ora 13). In celelalte întilniri, dacă se vor termina la egalitate după prelungiri, se vor califica echipele în deplasare. de legături temporare necesare însuşirii şi perfecţionării elementelor tehnice. In unele ramuri sportive (spre exemplu box, fotbal, rugbi) clasa necorespunzătoare a unora din sportivii noştri fruntaşi se datoreşte şi faptului că nu se dă importanţa cuvenită factorului tehnic, factor specific ce caracterizează sporturile respective şi care nu poate fi suplinit de ceilalţi factori decit în detrimentul calităţii. In această privinţă, mărirea considerabilă şi sistematică a numărului repetărilor diferitelor elemente tehnice constituie in etapa actuală veriga principală a îmbunătăţirii tehnicii. Trebuie reamintit că respectarea şi folosirea mai sistematică a cerinţelor individualizării antrenamentului sportiv joacă un rol important, uneori chiar hotărîtor, în procesul de perfecţionare tehnică. In problema individualizării antrenamentului sportiv, aplicarea învăţăturii lui I. P. Pavlov referitoare la clasificarea tipurilor de sistem nervos pe criteriul: a) calităţilor proceselor de excitaţie şi inhibiţie (forţa, echilibrul şi mobilitatea acestor procese) şi b) calităţilor activităţii celui de al delea sistem de semnalizare (tipul gînditor, artistic, intermediar), trebuie să constituie o preocupare mai susţinută a antrenorilor. Pentru urmărirea stadiului de dezvoltare a tuturor factorilor de antrenament, pe date obiective, aplicarea exerciţiilor de control nu trebuie neglijată de nici un antrenor. In sfîrşit, este necesar să subliniem că forma de bază a organizării procesului de antrenament sportiv este lecţia. Tendinţele de minimalizare a importanţei întocmirii şi predării lecţiilor de antrenament conform indicaţiilor oficiale, contravin bazelor teoretice şi experienţei practice a sistemului nostru de educaţie fizică. Stabilirea unor teme concrete, orientarea în alegerea şi fixarea unei succesiuni raţionale a exerciţiilor, în respectarea principalelor cerinţe fiziologice şi pedagogice, reprezintă date care au contribuit la îmbunătăţirea substanţială a modului de organizare a procesului de antrenament şi de aceea trebuie respectate şi perfecţionate • Dacă în problemele pregătirii fizice, tehnice şi tactice am făcut progrese importante nu acelaşi lucru îl putem afirma despre pregătirea morală şi de voinţă. Inconstanţa randamentului unora din sportivii noştri — inconstanţă care în munca practică este încă slab explicată — este determinată în multe cazuri mai ales de aşa-zisul factor moral şi de voinţă. Intr-adevăr, numeroasele observaţii au arătat rolul deficienţelor de ordin moral şi de voinţă în producerea acestor inconstante în comportare. Reamintim că manifestările calităţilor morale şi de voinţă se desfăşoară în cadrul activităţii nervoase superioare şi, ca atare, ţin de caracteristicile sistemului nervos central. Astfel, atenţia, stăpînirea de sine (disciplina), aprecierea justă a forţelor adversarului, încrederea în forţele proprii, dorinţa puternică şi susţinută de a înving, s-au dovedit factori hotărîtori în lupta sportivă. Aceşti factori fac parte din latura educativă a muncii antrenorilor. In această privinţă trebuie să spunem că mai avem multe de făcut. In problema educării calităţilor morale şi de voinţă, a personalităţii, a caracterului (ceea ce înseamnă constanţă In acţiuni) sportivilor, următoarele aspecte au o importanţă deosebită: a) realizarea în practică a faptului că antrenamentul sportiv este un proces instructiv-educativ ; b) activitatea în producţie (învăţătură) constituie o parte componentă de bază a educaţiei sportivilor. Pentru îmbunătăţirea continuă a pregătirii sportivilor noştri, conţinutul activităţii cluburilor şi colectivelor sportive reprezintă o problemă de primă importanţă. In acest sens prezentăm următoarele puncte orientative : — Baza dezvoltării fiecărei ramuri de sport o constituie activitatea din secţiile cluburilor şi colectivelor sportive. Secţiile bine organizate, puternice, reprezintă principalele generatoare ale sportului de performanţă . — Asigurarea dezvoltării ramurilor de sport pe bază de masă şi îmbunătăţirea calitativă a muncii de instruire şi educaţie trebuie să constituie principalele obiective ale cluburilor şi colectivelor sportive : — Baza de masă a sportului competiţional o constituie tineretul ; — Reprezentativele naţionale valoroase trebuie să fie un rezultat al pregătirii sportivilor în cluburi (colective) şi al unor campionate de un bun nivel tehnic ; — In activitatea cluburilor şi colectivelor sportive, aspectele organizatorice, metodice (de instruire) şi educative trebuie privite şi rezolvate în strînsă legătură. EMIL GHIBU Membru în Biroul de Organizare U.C.F.S. Şeful secției tehnice ★ NOTE ! O PROBLEMĂ DE REGULAMENT In prima repriză a jocului de fotbal C.C.A.—Dinamo Bacău, arbitrul Octavian Comşa a sancţionat infracţiune comisă de fotbaliştii băcăoani în suprafaţa de pedeapsă a echipei C.C.A., dictînd lovitură liberă de la circa 5 m. de poarta lui Vocinescu. Din graba de a repune mingea în joc Apolzan a executat defectuos lovitura liberă, astfel că balonul a ajuns la un dinamovist, aflat în careu, în imediata apropiere de locul infracţiunii. Dinamovistul intercepted mingea, a trimis-o în poarta lui Voinescu. Arbitrul însă, a anulat — pe bună dreptate — golul şi a dictat repetarea loviturii libere, acordată iniţial echipei C.C.A. Acest fapt a stîrnit protestele unor spectatori, nemulţumiţi de decizia arbitrului. Spectatorii au mai fost intrigaţi şi de faptul că la repetarea loviturii libere, jucătorii dinamovişti au fost invitaţi să stea în afara suprafeţei de pedeapsă (16,50 m.). Arbitrul O. Comşa a procedat bine, respectind întru totul prevederile regulamentului de joc. Dinamoviştii au greşit de două ori în această fază a jocului. Prima dată, la executarea loviturii libere nu au stat la distanţa, obligatorie, de 9,15 m. A doua oară, lovitura liberă executîndu-se din interiorul careului, ei trebuiau să stea în afara acestuia, chiar dacă distanţa depăşea 9,15 m. Aşa prevede una din deciziile luate de F.I.E.A. cu ocazia conferinţei ţinută la Mon- Ireaux in 1948. Această decizie precizează că la executarea loviturilor libere din suprafaţa de pedeapsă (inclusiv loviturile de la poartă), jucătorii echipei adverse trebuie să stea în afara careului. Deci, arbitrul O. Comşa a procedat regulamentar în cazul amintit. El ar fi putut evita însă situaţia creată pe teren, dacă la prima executare a loviturii libere ar fi invitat pe jucătorii dinamovişti să iasă afară din suprafaţa de pedeapsă. G. DULEA, arbitru SPORTUL POPULAR Nr. 3303 Pag- 5-a Concursul Pronosport nr. 46 de mîine duminică 16 noiembrie a devenit mult mai atractiv în urma disputării celor două întilniri restante din cadrul campionatului categoriei A de fotbal care au avut loc miercuri. Victoriile obţinute de C.C.A. şi Petrolul asupra lui Rapid şi Progresul au scos în evidenţă forma bună ce o manifestă unii dintre jucători ca Alexandrescu, Constantin, Bone de la C.C.A. şi Dridea, Pahonţu de la Petrolul. Lipsa din formaţia Rapidului a lui Macri a fost mult resimţită. Progresul Bucureşti deşi a pierdut la limită a făcut totuşi un joc bun, evidenţiindu-se Caricaş, Oaidă şi Ciocea. In urma rezultatelor de miercuri, întîlnirile dintre cele patru formaţii bucureştene se anunţă echilibrate, deschise oricărui rezultat. întilniri de asemenea echilibrate se anunţă şi la Timişoara, Arad şi Or. Stalin. * Cele 6 meciuri din categoria B, datorită valorii apropiate a echipelor, sunt deosebit de atractive. C.S.M. Reşiţa va încerca să-şi consolideze poziţia de lider, în timp ce Minerul Baia Atare, avînd avantajul terenului, va căuta să scape de periferia clasamentului. Celelalte patru întilniri pot aduce tot atîtea surprize. Pentru o cit mai bună documentare se recomandă consultarea Programului Loto-Pronosport nr. 239 care cuprinde un brgat material documentar legat de acest concurs. Nu uitaţi ! Toate agenţiile loto- Pronosport din Capitală se închid azi la ora 24, cu excepţia Agenţiei Centrale din Calea Victoriei 9, care va fi deschisă toată noaptea, pînă duminică la ora 8 dimineaţa. 256000 LEI PREMIU DE CATEGORIA A ll-A OBTUIMUT LA PROMIOEXPRES Operaţiile de omologare ale concursului Pronoexpres nr. 43 au scos la iveală un premiu de categoria II în valoare de 250.000 lei Premiul aparţine participantului Renţea Traian din Brăila care a completat un buletin cu 5 variante. La celelalte categorii s-au stabilit următoarele premii: Categoria III: 11 variante a cits 14.876 lei fiecare. Categoria IV: 95 variante a cita 1.722 lei fiecare. Categoria V: 519 variante a cita 315 lei fiecare. Categoria VI: 2.105 variante a cita 77 lei ficare. Fond de premii: 1.154.546 lei. Deoarece nici o variantă nu a obţi- nut un premiu de categoria I-a, se reportează pentru concursul Pronoa expres nr. 44, cu tragerea din urnă miercuri 19 noiembrie, 250.00 lei pertru categoria I-a. • Programul concursului Pronosport nr. 47 din 23 noiembrie 1958: I. R. P. Ungară — Belgia NI. U.T.A. — Petrolul Ploeşti (cat. A). III. Dinamo Bucureşti — Ştiinţa Timişoara (cat. A). IV. Jiul Petroşani—C.C.A. (cat. A) V. Dinamo Bacău — Progresi de Bucureşti (cat. A) VI. Rapid Bucureşti — Ştiinţa Cluj (cat. A) VII. St. roşu Or. Stalin — F.m. Constanţa (cat. A). VIII. Ind. Sîrmei C. Turzii — C. S. M. Reşit V (cat. B) IX. Minerul B. Mare — Minerul Lupeni (cat. B) X. Unirea Iași — Flacăra Motreni (cat. B) XI. C. S. Oradea — C.S.A. Sibâ| (cat. B) XII. C.F.R. Timișoara — AMEFA Arad (cat. B) Rubrica redactată de I. S. Lotei Pronosport.