Sportul Popular, decembrie 1958 (Anul 13, nr. 3315-3332)

1958-12-18 / nr. 3325

Discuţii pe teme de... sezon  (Urmare din pag. 1) trebuie să i se facă in detrimentul principalei preocupări: Sportul. Poate că existenţa unor astfel de preocupări îşi găseşte explicaţia şi iu ■faptul că de la constituirea sa şi pină ncum (timp de citeva luni) clubul sportiv C.F.R.Rovine nua fost vizitat nicimăcar odată de activişti ai consiliuluiorăşenesc UCFS Craiova. Cu mai multe competiţii pentru membrii UCFS — iată unul din principalele obiective ale activului nostru, care trebuie să îndrume in această direcţie nu numai colectivele sportive, ci şi comisiile pe ramură de sport care, in unele locuri, au socotit încheiat „sezonul" sportiv şi acum stau şi îşi facplanuri pentru anul viitor. Evidenţă nu înseamnă birocraţie Se pare că unii activişti sportivi consideră încă birocrafie tot ceea ce estede fapt o necesară muncă de evidenţă şi statistică. La multe colective şi cluburi chiar (Craiova, Oraşul Stalin) nu există astăzi o evidenţă precisă a membrilor, nu se cunoaşte cu exactitate componenta secţiilor pe ramură de aport şi chiar distribuirea carnetelor provizorii de membri ai UCFS. Ce perioadă mai nimerită decitaceste lunide iarnă poate exista pentru punerea la punct şi a evidenţei în munca sportivă din cadrul organelor UCFS şi colectivelor şi cluburilor sportive ?. Antrenorii intră în... vacanţă ? In multe locuri, activul salariat al organelor UCFS desfăşoară o susţinută muncă de îndrumare şi consolidare organizatorică a colectivelor sportive săteşti, de pregătire a primei etape a Spartachiadei etc. Este desigur greu pentru câţiva activişti să cuprindă viaţe aceste sarcini, mai ales că nu o dată obiective importante (calendar, buget) reclamă prezenţa lor la sediul consiliului UCFS. De ce insă in această perioadă, cind la multe discipline sportive activitatea oficială s-a încheiat, nu sint folosiţi şi angrenaţi intr-o largă măsură şi antrenorii ? Cu experienţa si priceperea lor, ei pot contribui efectiv la îmbunătăţirea muncii în cadrul colectivelor sportive din regiunea respectivă. Astfel de antrenori sunt foarte mulţi şi dacă aceştia nu vor fi solicitaţi să-şi aducă aportul la îndeplinirea obiectivelor activităţii sportive de mase, vor intra intr-o vacanţă destul de lungă. Cadre bine instruite Până acum, fără să constituie o... justificare, se spunea totuşi: „Vedeţi, nu prea avem timp să ne ocupăm de instruirea consiliilor...“ Sezonul de iarnă trebuie însă intens folosit pentru îndeplinirea sarcinilor privind temeinicainstruire a consiliilor colectivelor sportive de la oraşe şi sate. In regiunile Galaţi, Hunedoara, oraş Bucureşti s-au realizat multe lucruri frumoase in această direcţie şi faptul că activitatea colectivelor sportive s-a îmbunătăţit in general nu poate fi desprins de munca de instruire şi îndrumare a celor care răspund de activitatea sportivă in fabrică sau uzină. In ultima vreme, cu prilejul strinsei legături cu terenul care s-a realizat in multe regiuni cum sunt: Bacău, Pitești, Baia Mare, Cluj, Suceava etc., au fost instruite nenumărate consilii ale colectivelor sportive săteşti. Acţiunea nu trebuie considerată drept o simplă campanie, ci continuată pină la ultimul colectiv sportiv. Excursii... Drumeţia, excursiile la nenumăratele cabane de pe crestele înzăpezite ale munţilor, sunt îndrăgite de sute de mii de oameni ai muncii, ca şi vizitarea aşezărilor istorice, ca şi cunoaşterea frumuseţilor patriei. Dar, intr-o excursie se şischiază, seara, la cabană, încep mult disputatele partide de şah sau tenis de masă. Pentru muncitorii de la Atelierele Griviţa Roşie din Capitală, de la uzinele „Independenţa"-Sibiu, Combinatul siderurgic din Hunedoara, Şantierele Navale din Turnu Severin etc., aceste excursii au devenit mai mult decit obişnuite. In fiecare săptămină sute şi mii de muncitori pornesc in excursii. Acum, la începutul sezonului de iarnă organizarea excursiilor poate căpăta o largă extindere in nenumărate alte oraşe ale ţării. • Sezonul de iarnă trebuie din plin folosit pentru desfăşurarea unei largi activităţi sportive de mase. Formele de organizare sunt nenumărate şi in această direcţie are cuvintul iniţiativa activiştilor sportivi. Să nu neglijăm insă nici unul din celelalte obiective menite să contribuie la întărirea munca organizatorice. Sesiune de comunicări ştiinţifice în domeniul culturii fizice, la Galaţi Cabinetul metodico-ştiinţific de pe lîngă consiliul regional U.G.F.S. »Galaţi funcţionează numai de un an,dar se poate mîndri cu frumoase realizări în activitatea sa. De curind -aavut loc prima sesiune de comunicări metodico-ştiinţifice din Galaţi. Teme bine alese şi mult interes! Aceasta este prima şi cea mai importantă constatare prilejuită de expunerea lucrărilor. Intr-adevăr, aruncînd o privire pe programul sesiunii vedem că cercetătorii din regiunea Galaţi şi-au ales teme din cele maii interesante, strîns legate de actualele obiective ale mişcării de cultură fi-J zică şi sport din ţara noastră. Prof. George Popa şi prof. Victoria Vîlcea, au tratat o serie de aspecte cu pri- vire la introducerea şi efectuarea gim- nasticii de producţie din oraşele Ga-! laţi şi Brăila, antrenorul Ovidiu Ga- vrilă şi prof. Sigismund Lupu au prezentat lucrări despre pregătirea timpurie în jocurile de fotbal şi basi chet, iar prof. Adrian Marian a fă-* cut o serie de constatări în legătu-f ră cu educaţia fizică a elevilor din clasele I-IV. Cu mult interes au fost urmărite lucrările dr. M. Solomon din Focşani, care a vorbit despre „Junghiul sportiv şi chinetozele“ şi „Disimetria ponderală a corpului o menesc şi sensul preferenţial al miş-’ cărilor". O altă constatare îmbucură- toare este produsă de faptul că din cei 7 exponenţi, 3 sunt proaspeţi ab- solvenţi ai Institutului de Cultură Fizică (George Popa, Adrian Marian, Aurelian Matias) şi o absolventă al S.M.T.C.F. (Victoria Vîlcea). Despre participanţi şi discuţii ! Succesul unei sesiuni de comuni-icari ştiinţifice în domeniul culturii fizice al sportului nu este decisă doar de numărul, calitatea şi subiec-] tul temelor expuse. Reuşita unei se- siuni este exprimată în mod foarte^ convingător şi de numărul pârtiei-* panţilor şi, mai ales, de discuţiile, purtate. Or, la Galaţi, au luat parte peste 70 de antrenori, profesori de e-ducaţie fizică, medici, sportivi fruvn- laşi şi activişti sportivi, care, după prezentarea lucrărilor, au susţinut vii şi interesante discuţii. In acest sens sunt foarte elocvente! ■cuvintele rostite în cursul discuţiilor! •de către ing. Alexaşeev, directorul fabricii de piese de schimb C.F.R.: „Participînd la această sesiune/ «li-am dat seama, mai bine ca or! Clnd, cit de necesară este educaţia fizică pentru dezvoltarea fizică şi în-în tărirea fizică a muncitorilor. Voi face în tot posibilul ca în cel mai scurt timpj .gimnastica de producţie să fie intro- •dusă şi în întreprinderea pe care o conduc". ! Fără îndoială, cuvintele ing. Alei .xaseev ilustrează cit se poate de bine! •valoarea lucrărilor şi mai ales pur terea lor de S^fivingere. !Totuşi... t isf au existat, şi o serie de elemen-I Stocare au umbrit succesul deplin al IJacestor sesiuni. Ne referim la făptuit ,unuldin asistenţii institutului I tehnic nu au prezentat lucrări, deşi înseşi obligaţiile lor de profesori de educaţie fizică prevăd efectuarea unor lucrări cu caracter ştiinţific. Sperăm însă că la viitoarea sesiune vor fi şi ei prezenţi cu lucrări, ca şi mulţi dintre antrenorii din regiune, care în cursul discuţiilor s-au angajat ca la următoarea sesiune să prezinte rodul muncii lor în domeniul cercetărilor ştinţifice. Spartachiada fetelor la Roşiorii de Vede Faza pe raion a Spartachiadei feteor disputată la Roşiorii de Vede a angrenat peste 150 tinere, care s-au întreiit la gimnastică, handbal în 7maticism şi volei. Competiţia s-a bucurat e un frumos succes propagandistic, numeroşi spectatori au urmărit cu iteres desfăşurarea probelor, ideanist cîştigate de şcoala medie din Boiorii de Vede. La sfîrşitul concursuîi au fost înmînate numeroase premii AL. C. POPESCU corespondent Cursuri de arbitri la Reşiţa Consiliul raional U.C.F.S. Reşiţa a luat iniţiativa organizării unor cursuri de arbitri la volei, schi, tenis ------ -- de masă, handbal şi baschet. Pentru buna reuşită a cursurilor s-au făcut pregătiri intense întocmindu-se un judicios plan de studii pentru fiecare curs în parte. Lectorii au fost aleşi dintre profesorii de educaţie fizică, antrenorii şi arbitrii din localitate. Numeroasele afişe răspîndite în oraş ca şi emisiunile staţiei locale de radioamplificare au atras spre aceste şcoli de arbitri numeroşi sportivi şi amatori de sport. I. PLĂVIŢIU corespondent Veşti Îmbucurătoare din Valea Jiului Colectivul sportiv Minerul Vulcan a reuşit la data de 1 decembrie să depăşească angajamentul luat pe acest an în ceea ce priveşte înscrierea de noi membri în U.C.F.S. Astfel, la această dată în evidenţa colectivului figurau 1.158 de noi membri, ceea ce reprezintă cu 158 membri mai mult decit angajamentul luat. O muncă intensă pentru atragerea oamenilor muncii pa terenurile de sport a depus şi consiliul colectivului Parîngul Conea care în prezent numără peste 1500 de membri cu cotizaţia achitată la zi S. BALOJ — coresp. Şcoala sportivă de elevi din Bacău Pe lingă şcoala medie din Bacău funcţionează cu mult succes şcoala sportivă de elevi, secţia baschet, anul I şi //. Antrenamentele sunt conduse de prof. Ion Rus şi la ele participă 50 de elevi şi eleve care, pe zi ce trece, îşi îmbogăţesc tot mai mult cunoştinţele teoretice şi practice Deşi sunt la începutul activităţii lor, tinerii sportivi au obţinut unde rezultate meritorii. Gh. Stanciu, Florin Cosmescu, Ion Zarzu, Mana Sandu, Felicia Munteanu, Aneta David, sunt citeva dintre elementele talentate care fără îndoială se vor afirma şi în concursurile viitoare V. MIHAILA şi ILIE IANCU corespondenţi Actualităţi sportive din Reşiţa Colectivul sportiv Metalul Reşiţa desfăşoară în aceste zile o bogată activitate. De curînd a luat sfîrşit campionatul de casă la popice, la care au participat 12 echipe masculine şi 12 feminine, totalizînd un număr de 158 concurenţi dintre care 43 femei. Întrecerea echipelor masculine a fost cîştigată de reprezentativa secţiei laminoare, care a învins in finală secţia de utilaj mecanic cu scorul de 727— 725 p.d. La femei, primul loc în clasament a fost ocupat de formaţia utilajului mecanic. Cele mai bune procentaje individuale au fost realizate de laminoristul B. Zgîrdea, maestrul Fr. Hubert şi electricianul Gh. Floruţ. ★ Recent s-a disputat la Reşiţa întîlnirea amicală de şah dintre echipa locală Metalul şi reprezentativa colectivului A.M.E.F.A. din Arad. Din totalul celor 10 partide reşiţenii şi-au adjudecat 6 victorii şi una au ter...inat-o remiză. Scor final: 6‘/2—3‘/2 pentru Metalul Reşiţa. Din echipa oaspe a făcut parte şi maestrul Ivan Habe. De o bună bucată de timp la Casa Dionierilor se predau în fiecare duminică lecţii teoretice şi practice menite să introducă în tainele şahului cît mai mulţi purtători ai cravatei roşii. Unii dintre ei au dovedit calităţi în practicarea acestui sport cum sînt de pildă fraţii Gruiescu, Mureşanu, Sima, Mazilu ş.a. De pregătirea viitorilor sportivi se ocupă comisia orăşenească de specialitate şi îndeosebi tov. N. Sandu şi Ludovic Nagy. In rîndurile ucenicilor de la complexul şcolar C.M.R. se află mulţi aviatori de şah. Pentru a le da posibilitatea să desfăşoare o activitate continuă şi organizată s-a înfiinţat o secţie de şah în cadrul colectivului sportiv „Tînărul metalurgist", care pină în prezent numără peste 50 de membri GH. DOBRESCU corespondent Activitatea sportivi în comuna Merei Pe zi ce trece, sala căminului cultural din comuna Merei, raionul Buzău, devine tot mai neîncăpătoare. Tineri şi vîrstnici se string in jurul meselor de şah şi îşi dispută inițietatea cu ocazia celei de a, patra ediţii a Spartachiadei de iarnă. Dar activitatea sportivilor din conuiia, Merei nu se rezumă la atît. Au fost organizate campionate de casă, care au dat posibilitatea alcătuirii unor echipe ce participă la diverse competiţii. De pildă, echipele de fotbal, şah şi atletism au participat la campionatul raional, obţinind rezultate îmbucurătoare. Concursurile de casă s-au soldat cu mobilizarea unui număr mare de ţărani muncitori care au devenit și membri ai U.C.F.S. ★ După campionatul republican de lupte pe echipe După terminarea campionatului republican de lupte pe echipe se cuvine să prezentăm cititorilor noştri pe ciţiva dintre sportivii care au avut cea mai bună comportare pe parcursul competiţiei. Unul dintre cei care merită a fi scoşi în evidenţă este Valeriu Bularca, muncitor metalurgist la uzinele „Steagul roşu“ Valeriu Bularca a fost tintit dintre cei mai buni sportivi ai noştri cu prilejul intilnirilor din cadrul Baltaliadei. El zimbeşte satisfăcut sub „povara" celor două trofee cucerite de echipa noastră in această întrecere. Oraşul Stalin. Fii este unul dintre sportivii cu realizări deosebit de frumoase atît în producţie cit şi în sportul pe care-l practică. Numai în acest campionat maestrul sportului V. Bularca a înregistrat 58 de victorii din tot atitea posibile. Este demn de remarcat acest fapt, mai ales dacă ţinem seama că anul acesta competiţia s-a ridicat la un bun nivel tehnic. Pe plan internaţional, Valeriu Bularca a avut succese răsunătoare. La campionatele mondiale, el a obţinut medalia de bronz, în „Cupa Iugoslaviei", locul I , la Balcania dă locul I, în total în 1958 a realizat 16 victorii internaţionale, un meci nul şi numai două înfrîngeri. V. Bularca este şi campion R.P.R. pe anul 1958. O comportare meritorie a avut de-a lungul campionatului şi talentatul sportiv Gh. Popovici, component al echipei campioane Dinamo Bucureşti. Maestrul sportului Gh. Popovici s-a afirmat în sportul luptelor îndeosebi anul acesta. Pe plan internaţional el a avut succese deosebite. Printre acestea remarcăm victoria asupra campionului mondial Sirakov. Un alt luptător cu care ne mîndrim şi care in nenumărate rînduri a cules aplauzele spectatorilor în campionatul republican, ca şi în multe competiţii internaţionale, este sudorul reşiţean Petre Popescu. Muncitorii din Reşiţa îl apreciază şi-l iubesc pentru comportarea sa. El a adus patriei, numai în acest an, 12 victorii internaţionale de prestigiu suferind doar o singură înfrîngere. Exemplul celor trei sportivi, dragostea cu care ei şi-au apărat culorile clubului sau ale colectivului şi de multe ori culorile patriei, să fie un exemplu şi pentru alţi sportivi! Iată acum clasamentul general a) echipe pe anul 1958: 1. Dinamo Bucureşti 2. C. C. A. 3. Steagul roşu Oraşul Stalin 4. C.S. C.F.R. Timişoara 5. Rapid Oradea 6. Cetatea Bucur 7. C.S.M. Lugoj 8. Dinamo Satu Mare 9. C.S.M Reşiţa 10. C.S. Metalul 1 M.I.G. Bucureşti 11. Chimistul Baia Mare 12. Voinţa Tg. Mureş 13. Carpaţi Sinaia 14. Constructorul Cluj 15. Corvinul Hunedoara 16. Uzinele Textile Arad 30 30 0 0 439 41 (297 142 46) 90 30 27 0 3 347 113 (210 137 66) 84 30 26 1 3 331 135 (205 126 34) 83 30 17 2 11 235 225 (142 93 18) 66 .30 17 2 11 249 221 (132 117 34 ) 66 .30 16 3 11 237 220 (239 98 34 ) 65 30 15 3 12 256 210 (107 149 54) 63 30 10 4 16 204 260 (122 82 26) 54 30 9 6 15 192 268 ( 90 102 30) 54 30 11 3 16 203 263 (103 100 28) 52 30 9 3 18 184 280 ( 95 89 16 ) 511 30 8 5 17 167 283 (130 V nt) 51 30 8 7 10 194 272 (118 76 28) 48 30 6 5 19 179 287 (120 59 147 30 4 6 20 178 274 ( 91 87 30 ) 44 30 1 2 27 117 341 ( 73 44 28) 31 Hotăriţi să dezvolte activitatea sportivă din comuna lor, tinerii ţărani muncitori au amenajat prin muncă voluntară un teren de fotbil M. DUMITRIU corespondent Prin cîteva baze sportive din Constanţa O dată cu venirea iernii, peste bazele sportive constănţene s-a aşternut liniştea. Deşi ar trebui ca ele să fie pregătite de deţinătorii lor pentru a trece cu bine iarna, în majoritatea cazurilor domneşte nepăsarea. Astfel, frumoasa bază sportivă „Constructorul“ a T.R.C.L., are geamurile vestiarelor şi cabinelor sparte, ţevile şi robinetele duşurilor şi spălătoarelor defecte etc. Din cauza indolenţei de care dă dovadă colectivul sportiv al T.R.C.L. Constanţa, această bază** sportivă va avea desigur de suferit în timpul iernii. In aceeaşi situaţie se află şi terenul de volei „Farul". In vestiare domneşte dezordinea, iar plasa de pe terenul de tenis n-a fost ridicată. .Cam aceeaşi este situaţia şi la terenul de volei „Locomotiva C.F.R.". Felul cum se preocupă — sau mai bine-zis nu se preocupă — aceste colective sportive de păstrarea avutului obştesc, ar trebui să constituie pentru comisiile regionale de specialitate, ca şi pentru consiliul orăşenesc U.C.F.S. Constanţa obiectul unei serioase analize. LIVIU BRUCKNER corespondent Schiorii din Sinaia se pregătesc intens Peste 100 de schiori dintre care 40 tineri aparţinind colectivelor sportive Carpaţi, Voinţa, Avîntul şi Ştiinţa au început de cîteva săptămîni, pregătirile pentru apropiatul sezon competiţional. Şedinţele de pregătire sunt cons duse de un colectiv de antrenori format din Ion Matei, Marin Niculescu şi Dedu Matei. Majoritatea schiorilor au participat, de asemenea, la numeroase acţiuni voluntare pentru curăţirea şi amenajarea pârtiilor din jurul cotei 1500. VICTOR ZBARCEA corespondent