Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-03 / nr. 3333

Un strălucit succes al ştiinţei şi tehnicii sovietic Uniunea Sovietică a lansat o rachetă cosmică in direcţia lunei MOSCOVA ?.r. (AGERPRES) TASS transmite următorul comunicat cu privire la lansarea unei rachete cosmice in direcţia lunei: La 2 ianuarie a fost lansată în U.R.S.S. în direcţia lunei o rachetă cosmică. Conform programului stabilit racheta cosmică cu mai multe trepte a ieşit pe traiectoria de înaintare in direcţia turtei. Continuîndu-şi înaintarea racheta a trecut peste frontiera de Est a Uniunii Sovietice, peste insulele Hawai şi îşi continuă drumul deasupra Oceanului Pacific, indepărtindu-se rapid de pămînt. La 3 ianuarie, ora 3:10 (ora Moscovei) racheta cosmică, înaintând spre lună, va trece deasupra regiunii de sud a insulei Sumatra, aflindu-se la o distanţă de aproape 10.000 km. de pământ. Conform calculelor preliminare, care sînt precizate prin observaţii directe, la 4 ianuarie 1959, în jurul orei 7, racheta cosmică va ajunge în regiunea lunei. Ultima treaptă a rachetei cosmice, care cîntărește 1.472 kg. fără combustibil, este prevăzută cu un conteiner special, în interiorul căreia se află aparatele de măsurat necesare efectuării observaţiilor ştiințifice. Telepatile Primuluisecretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine Tovarăşului CHIVU STOICA Preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romíne Tovarăşului l. GH. MAURER Dragi tovarăşi. In numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. şi al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. vă felicităm călduros pe d-voastră şi întregul popor romín cu prilejul Anului Nou. Poporul sovietic se bucură sincer că în anul care a trecut poporul romín, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín, a obţinut însemnate succese în construirea socialismului, în ridicarea bunăstării sale. Ne exprimăm convingerea că prietenia frăţească şi colaborarea între popoarele ţărilor noastre se vor dezvolta mereu şi în viitor în interesul întăririi continue a familiei unite a popoarelor lagărului socialist. Dorim din tot sufletul poporului frate romin noi succese în măreaţa operă a construcţiei socialiste, în lupta pentru menţinerea şi consolidarea păcii în întreaga lume N. HRUŞCIOV K. VOROŞILOV Tovarăşului N. S. HRUŞCIOV Prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S. Preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. Tovarăşului K. K. VOROŞILOV Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Moscova Dragi tovarăşi, Cu ocazia Anului Nou vă transmitem călduroase felicitări din partea poporului român care se bucură din toată inima de succesele remarcabile obţinute de poporul sovietic, sub conducerea P.C.U.S., în opera de construire a comunismului. Poporul nostru dă o înaltă preţuire relaţiilor de colaborare frăţească dintre topoarele noastre şi-şi manifestă hotărirea de a întări continuu prietenia dintre Republica Populară Română şi Marea Uniune Sovietică care ne acordă un ajutor neprecupeţit în construirea vieţii noi, socialiste. Urăm poporului frate sovietic, gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, Guvernului Sovietic şi dv. personal, noi succese în realizarea măreţelor sarcini ale construirii comunismului, în lupta pentru pace în lumea întreagă. GHEORGHE GHEORGHIU DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Romíne București Succes, în noul an! Prima filă din calendar: 1 Ianuarie 1959 !... Un nou an ne-a trecut pragul în clinchetul vesel al paharelor, în bucuria entuziastă a mesenilor și, plini de optimism, pășim acum odată cu „noul născut“, 1959, spre celălalt hotar al acestui an. Oaspetele drag a fost intîmpinat pretutindeni în oraşele şi satele patriei cu mesele întinse, cu bucate bogate şi paharele pline. Dar, în întîmpinarea lui s-au înălţat ca o cunună şi gîndurile noastre cutezătoare, pline de încredere în viitor. In noaptea aceea, odată cu bilanţul infăptuirilor de pînă acum, ne-am gîndit cu toţii la cele ce le mai avem încă de îndeplinit, la drumul luminos pe care merge poporul nostru sub conducerea înţeleaptă a Partidului, spre culmile însorite ale socialismului.in această imagine atotcuprinzătoare care simbolizează încrederea neclintită a poporului nostru in vii- torul său tot mai bun, regăsim privirea înflăcărată, plină de cutezanţă a tînărului furnalist de la Hunedoara, care in noaptea Anului Nou a vegheat flacăra furnalului, a colectivistului din satele dobrogene care a ridicat plosca plină pentru rodul bogat al ogoarelor înfrăţite. Şi, parcă regăsim aevea stinsul cald şi plin de speranţă al ţesătoarei care cu mtini, delicate îşi leagănă copilul cu bujorii vieţii în obraz, privirea înflăcărată a sportivului cu trupul bronzat în mîngîierea soarelui... Prima zi de muncă din noul an ne (Continuare in pag. 8) PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! Organ al Uniunii de Cultura Fizică și Sport din R. P. Romina ANUL XIV — Nr. 3333 * Sâmbătă 3 ianuarie 1959 ★ 8 pagini 25 bani Cuvîntarea tovarăşului CHIVU STOICA rostită la posturile noastre de radio cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarăşul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române, a rostit in noaptea de 31 decembrie 1958 la posturile noastre de radio, următoarea cuvîntare: Tovarăşi şi tovarăşe, cetăţeni şi cetăţene, Ne aflăm în pragul Anului Nou, al 15-lea an, de când poporul nostru a devenit stăpin al propriului său destin. In anul care s-a sfîrşit, pe întinsul ţării noastre s-au înălţat noi fabrici, uzine, sonde, centrale electrice, locuinţe, şcoli şi spitale, s-a lărgit şi s-a consolidat sectorul socialist al agriculturii, s-a îmbunătăţit traiul oamenilor muncii de la oraşe şi sate, înfăptuirile rodnice ale acestui an sunt rezultatul muncii creatoare a eroicei noastre clase muncitoare, a harnicei ţărănimi muncitoare, a oamenilor de cultură, legaţi de popor. Ele sînt rodul politicii marxistie ş urste a partidului nostru, care conduce cu mină sigură poporul muncitor pe drumul socialismului. Succesele pe care le-am obţinut au cerut poporului nostru muncitor eforturi susţinute, abnegaţie şi elan patriotic în lupta pentru înfrîngerea greutăţilor, inerente perioadei de mari transformări social-economice şi de lichidare a înapoierii în care a fost ţinută ţara noastră de burghezie şi moşierime, însufleţiţi de victoriile repurtate, încrezători in viitorul luminos al patriei noastre, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, oamenii muncii vor manifesta şi în anul care vine acelaşi avint creator în lupta pentru îndeplinirea planului de stat pe anul 1959, pentru traducerea în viaţă a sarcinilor măreţe pe care partidul nostru le-a pus în faţa poporului. Ne apropiem tot mai trmnlt de acel stadiu de dezvoltare cînd rezultatele eforturilor noastre vor fi şi mai evidente, asigurînd un nivel tot mai ridicat al bunăstării materiale şi culturale a tuturor celor ce muncesc. Trecînd în revistă realizările obţinute de poporul nostru in anul ce s-a scurs, ne bucurăm totodată de marile realizări ale popoarelor frăţeşti din Uniunea Sovietică şi din celelalte ţări ale lagărului socialist. Realitatea vie, înfăptuirile materiale şi spirituale ale sistemului socialist mondial demonstrează în faţa întregii lumi superioritatea socialismului asupra capitalismului. In lumea capitalistă noul an începe pentru oamenii muncii sub semnul fenomenelor tot mai acute ale crizei economice, sub semnul devalorizării şi inflaţiei, al agravării şomajului, al atacului reacţiunii împotriva libertăţilor democratice; lupta oamenilor muncii pentru interesele lor vitale, pentru democraţie şi progres social capătă o amploare şi o intensitate tot mai mare. Poporul nostru este doritor de pace şi ştie că această năzuinţă a sa este împărtăşită de toate popoarele lumii. Popoarele vor să fie eliberate de povara goanei înarmărilor şi a cheltuielilor militare, de primejdiile grave ale politicii „pe marginea prăpastiei“, dusă de agresorii imperialişti, dornici să cotropească părinturi străine, să subjuge alte popoare, să le răpească independenţa naţională şi dreptul de a dispune de soarta lor. Succesele însemnate obţinute de popoarele iubitoare de pace în anul 1958 justifică convingerea noastră, că anul care vine va fi anul unor noi biruinţe ale forţelor păcii, care sînt în măsură să împiedice orice tentativă a cercurilor imperialiste, îndreptată împotriva păcii şi securităţii popoarelor. Umăr la umăr cu celelalte ţări ale lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, laolaltă cu toate forţele ce luptă pentru pace. Republica Populară Romînă îşi va aduce şi pe viitor contribuţia activă la rezolvarea celei mai arzătoare probleme a timpului nostru — asigurarea unei păci trainice în întreaga lume. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Robin, al guvernului Republicii Populare Române, al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbaţi, femei, tineri, care muncesc cu dragoste şi devotament în uzine şi fabrii, în mine, pe ogoare, în instituţii şi lăcaşuri de cultură, noi succese în activitatea lor, în lupta pentru construirea socialismului, pentru propăşirea ţării şi fericirea poporului, pentru pace în lumea întreagă, şi le adresez tradiţionala urare a poporului nostru. LA MULŢI ANII A luat sfîrşit campionatul republican de patinaj viteză pe anul 1958 Timpul nu a fost îngăduitor cu finaliştii campionatului republican de patinaj viteză pe anul 1958. Din cauza capriciilor vremii,sportivii au fost nevoiţi să-şi mute în ultimul moment locul de desfăşurare al întrecerilor de la Miercurea Ciuc pe lacul din staţiunea de odihnă Tuşnad. „A fost o adevărată „vinătoare" de gheaţă — ne spunea antrenorul federal Iori Craioveanu. Faptul că am reuşit să desemnăm campioni numai la cite două probe din fiecare categorie con■stituie totuşi un mare succes, la care a contribuit foarte mult şi corpul de arbitri. Aceştia au lucrat cu multă operativitate. Prima evoluţie a viteziştilor, deşi a avut loc pe o gheaţă moale şi cu asperităţi, a prilejuit totuşi unele constatări îmbucurătoare. In primul rînd, majoritatea concurenţilor s-au prezentat la un nivel tehnic mai mult decit mulţumitor. Magdalena Udrea (Recolta), Eva Farcaş (Alimentara Tg. Mureş), Gheorghe Catona, Titus Sarca (Ştiinţa Cluj) şi Zoltán Székely (Alimen- Magdalena Udrea (Recolta) compraulă a R.P.R. la proba de 1500 m. i tara Tg. Mureş) au arătat un progres 3 vizibil, îndeosebi în tehnica alergăriiîn linie dreaptă. De asemenea, specialiştii au fost impresionaţi de comportarea juniorilor Vlad Olteanul (Dinamo Bucureşti) şi Ion Csede (Re- Scolta M. Ciuc), care prin tehnica şi stilul lor elegant s-au afirmat ca autentice speranţe ale patinajului nostru, „ Juniorul dinamovist a realizat pe 500 Jm, 54,2, timp care l-ar fi clasat la Useniori pe locul 8, înaintea unor alergători rutinaţi. Rezultate promiţătoare au înregistrat şi juniorii Carol Corrifatszegi (Ştiinţa Cluj), Viorel Tomescu, Ana Cloţan (Dinamo Buc.) şi Mugur Macrin (Dinamo Buc.). Acesta elemente talentate trebuie urmărită şi îndrumate cu cea mai mare atenţie. In schimb, cunoscuţii patinatori bucureşteni Vasile Oprea şi Vladimir Halat au arătat scăderi în tehnica alergării. Se pare că antrenamentele făcute de ei pe patinoarul artificial nu au putut suplini condiţiile specifice de pregătire in acest gen de întreceri. Concurenţii de la Dinamo Oraşul Stalin, Progresul Cluj şi Dinamo Tg. Mureş au absentat de la această competiţie, deşi în prealabil îşi anunţaseră participarea. Oricare ar fi motivul, neparticiparea lor constituie o notă proastă pentru colectivele respective. Iată rezultatele: SENIOARE, 500 m: 1. Eva Farcaş, campioană R.P.R. 59,8 sec.; 2. Magdalena Udrea 60,3 ; 3. Lucia Curt (Constr. Buc.) 63,2. 1500 m: 1. Magdalena Udrea, campioană R.P.R. 3:09,9; 2. Eva Farkas 3:10,2; 3. Lucia Curt 3:12,9. SENIORI 500 m: 1. Cili. Katona, campion R.P.R. 47,04 sec.; 2. Titus Sarca 47,08 ; 3. Anania Giviligian (Constr. Buc.) 49 sec. 5000 m: 1. Titus Sarca, campion R.P.R. 9:26,2 ; 2. Zoltán Székely 9:28,2 ; 3. Gh. Catona 9:35,5. JUNIOARE 17—18 ani, 500 m: 1. Ana Ciotan 1:10,8. 1500 m: 1. Ana Ciotan 3:49, 2. JUNIORI 17—18 ani, 500 m: 1. I. Csedő 56,4 sec. 3000 mi: 1. I. Csedö 6:37,2. JUNIORI 15—15 ani, 500 m: 1. VI. Olteanu 54,2. 1500 m: 1. H. Chelaidite (Dinam® Buc.) 3:05,8. JUNIORI 14 ani, 300 m: I. V. Tomescu 37,8, 1000 m: I. V. Tomescu 2,09. ?Presa mondială a desemnat-o pe Iolanda Balas I cea mai bună sportivă a anului 1958 . A fost dat publicităţii rezultatul anchetei întreprinse de agenţia americană de ştiri „United Press International“ in rîndul redacţiilor ziarelor de sport, pentru desemnarea celor mai buni sportivi ai anului 1958. Au luat parte la această anchetă 61 de redacţii de sport din 20 de ţări. Pe baza clasamentului întocmit, CEA MAI BUNA SPORTIVA A ANULUI 1958 A FOST DESEMNATA ATLETA ROMINA IOLANDA BALAS, RECORDMENA MONDIALA LA SĂRITURĂ IN ÎNĂLŢIME. In clasamentul general, atleta noastră întrece pe înotătoarele australiene Use Konrads şi Dawn Fraser, pe tenismana americană Althea Gibson şi pe alte sportive celebre. Pe primul loc în rîndul sportivilor a fost ales atletul Herba Elliot (Australia) recordman mondial, la 1500 m. și 1 milă. Comentînd rezultatele anchetei, textul transmis de agenţia U.P.I. subliniază: „...Prima şi singura femeie în rîndul celor mai buni zece sportivi ai anului este săritoarea în înălţime, romnica Iolanda Balaş, care aproape în fiecare lună a sărit tot mai sus, ridicînd recordul mondial de la 1,78 m. la 1,83 m.“. Desemnarea de către presa mondială a Iolandei Balas drept cea mai bună sportivă a anului 1958 este încă o confirmare a valorii excelentei noastre atlete și reprezintă totodată un succes pentru întreaga mișcare de cultură fizică din țara noastră.