Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-08 / nr. 3336

întreaga omenire salută cu entuziasm zborul rachetei cosmice sovietice Scrisoarea adresată lui N. S. Hruşciov de Consiliul Păcii din întreaga Indie a DELHIA (Agerpres). TASS trans- emite : La 6 ianuarie o delegaţie a Consiliului Păcii din întreaga Indie, în frunte cu Pandit Sunderlal, preşedintele acestui consiliu, a făcut o vizită lui P. K. Ponomarenko, ambasadorul U.R.S.S. în India şi a transmis felicitări poporului sovietic în legătură cu lansarea rachetei cosmice care este o nouă realizare remarcabilă a ştiinţei sovietice. Delegaţia a remis de asemenea o scrisoare adresată lui N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al , U.R.S.S. ,,ingăduiţi-ne, excelenţa voastră, d-le Nikita Hruşciov, ca în numele Consiliului Păcii din întreaga Indie să ne alăturăm glasul la glasurile milioanelor de oameni din ţara noastră şi din toate ţările lumii şi să vă felicităm atît pe dv. personal cît şi prin intermediul dv. pe oamenii de ştiinţă, poporul şi guvernul Uniunii Sovietice, pentru realizarea dv. strălucită, lansarea primei planete create de om. Prin această victorie remarcabilă mamele dv. popor a cucerit din nou întîietatea, demonstrând întregii omeniri măreaţa forţă pe care ştiinţa a dat-o lumii. Această forţă, folosită în sco- ruri paşnice, în conformitate cu politica de pace pe care a promovat-o întotdeauna guvernul dv, va putea schimba faţa pămîntului şi va lichida pentru totdeauna mizeria şi sărăcia“. ,Este imposibil să nu respecţi ţara care a fost capabilă să trimită o rachetă în Lună !” NEW YORK 7 (Agerpres) TASS transmite : Presa americană continuă să publice comentarii despre lansarea rachetei cosmice sovietice, care a devenit prima planetă artificială a sistemului solar. Presa recunoaşte că poporul sovietic a obţinut un nou şi strălucit succes, care are o însemnătate de nepreţuit pentru viitoarele călătorii ale omului în spaţiul interplanetar. Ziarele „New York Post' s ,,New York Journal American“ din 5 ianuarie publică sub titluri mari ştirei din Moscova transmisă de agenţia Associated Press în care se dau date amănunţite despre zborul rachetei cosmice. Racheta, se spune la ştire, se stabileşte pe orbita din jurul Soarelui, ceea ce constituie „cea mai măreaţă cucerire a spaţiului interplanetar de către om“. Comentatorul ştiinţific al agenţiei Associated Press arată că racheta cosmică sovietică şi-a îndeplinit misiunea ştiinţifică". Corespondenţii din Washington a ziarului „Wall Street Journal“ citează intr-un amplu articol cuvintele une persoane sus puse de la Departamentul de Stat care a declarat: ,,Est imposibil să nu respecţi ţara care a fost capabilă să trimită o rachetă if l.ună...“ „Cuceritorul rus al cosmosului" BEIRUT " (Agerpres). — Presa libaneză continuă să comenteze cu însufleţire lansarea rachetei cosmice sovietice. „Cuceritorul rus al cosmosului, scrie ziarul „Telegraph“ a provocat entuziasm în întreaga lume deoarece el constituie o minune a ştiinţei. Această invenţie rusească dovedeşte că omul este în stare să creeze adevărate minuni. Dorim ca racheta cosmică sovietică să devină un vestitor al păcii şi înţelegerii între conducătorii statelor din Occident şi Răsărit“. In articolul intitulat „Leagănul păcii“, ziarul „As-Siasa“ arată că „Ştirea cu privire la pătrunderea în spaţiul cosmic a uimit omenirea. Suntem convinşi că lansarea rachetei sovietice urmăreşte scopuri pur ştiinţifice. Ştim că Uniunea Sovietică doreşte instaurarea păcii în întreaga lume. Ştafeta păcii a sosit! (desen de St Cocioabă) Atletismul feminin european în 1958 Cele mai bune alergătoare de viteză ale sezonului trecut pentru cei care cercetează mai în profunzime diferitele statistici ale atletismului, apare limpede că in anii in care există o mare competiţie (Jocurile Olimpice sau campionatele europene), rezultatele înregistrate se ridică, în majoritatea cazurilor, la o valoare superioară. Atleţii de pretutindeni işi axează pregătirea pe aceste obiective şi se antrenează cu un plus de sîrguinţă pentru a putea fi selecţionaţi în echipele reprezentative ale ţărilor lor şi apoi, pentru a se putea comporta cît mai bine la competiţia respectivă. Aceste constatări ies bine în evidenţă şi din tablourile de rezultate pe care, cu începere de astăzi, le vom pub Dfica în paginile ziarului nostru. In general, cele mai bune rezultate au fost înregistrate in anul Olimpiadei de la Melbourne şi in 1958, anul campionatelor europene de la Stockholm. Începutul seriei retrospectivelor aniului atletic 1958 — în Europa — îl vom face cu probele feminine de viteză, după care vom prezenta listele celor mai bune performere la semifond şi garduri, sărituri şi aruncări. II. alergările de sprint cele mai bune performanţe, după cum se poate vedea, au fost realizate de atletele din Uniunea Sovietică şi din ţările de democraţie populară. Din cele 22 de atlete, luate in evidenţă la 100 m, 14 sunt reprezentante ale ţărilor din lagărul socialist: la 200 m din 10 atlete 7 sint din U.R.S.S. şi democraţiile popidare. Faptul acesta vorbeşte despre idicata valoare atinsă de sportul tenonin in ţările socia!iste, mule H sin* crra nontimr condiţii de dezvoltare IM METRI Rcc.....ul lumii: n 3 Shirley Strikland de la Hunty (Austria) Varșovia 4.8.1953; 11,3 *) Vera Krepkina (U.R.S.S.). Kiev 13 9.1958. Recordul Europei; 11,4 Giuseppina I.eone (Italia) Bologna 71.10.1953; 11,3*) Vera Krepkina (U.R.S.S.). M3 (11,5) Vera Krepkina (U.R.S.S.) I1, 5 (11,9) Inge Fuhrmann (R.F.G.) 11,5 (11,7) Griseppina Lene (Italia) 11.5 (VI,6) Maria Itkina (U.R.S.S.) 11. (1,0) Barbara Janisziewska (Poonl.) 11.6 (li,3) Heather Young (M1. Brttanie) 11.6 (Ul G) Tamara Buianova (U.'R.S S.). L1.6 (1)1,8) Vera Zabelina (U.R.S.S.) L1.7 (11,6) Hannie Bloemhof (Olanda). 11.7 (11,7) Galina Rezdkova (U.R.S.S.) 111.7 (10,6) Nina Poliakova (U.R.S.S.) 11.7 (11,7) Madeleine Weston (M. Brit.) 11.7 (1,8) Olga Bulatova (U.R.S.S.). 11.7 (8 ) Catherine Capdeviere (Franța) 11.7 (11,8) Bärbel Mayer (R.D.G.) 11.7 (11,9) Rima Ulitkina (U.R.S.S.) 11.7 (11,8) Christa Stubnik (R.D.G.) Ll,7 (12,0) Annie Bijleveld (Olanda) Ll,7 (12,0) Nelli Eliseeva (U.R.S.S.) Ll,7 (11,8) Ria van Kuik (Olanda) 11.7 (13*(>| Zhaoeta Bezrucico (ÜRS.S.) L1.7 (11,9) Irina Bocicareva (U.R.S.S.) In paranteză sunt notate cele mai bune razultate din 1957. In trei ani consecutivi, timpurile cele mai bune au fost obţinute astfel: Media rezultatelor primelor 10 atlete mropene: .856 11,52 sec-10342 p. după tabela internaţionala. .957 11,63 SOC-10.282 p. 958 11,56 sec.-10.449 p. 200 METRI Recordul Înmii: 23,2 Betty Cuthbert Australia) Sidney 16.9.1956. Recordul Europei: 23.4 Maria Itkina U.R.S.S ) Taskent 14.10.1936. 3.7 (25,2) Christa Stubnik (R.D.G.). •3.7 (23,8) Maria Itkina (U.R.S.S.) 3.9 (24,0) Heather Young I'". Britanic) 3.9 (24,1) Barbara Juniczewska (Polonia)3.9 (24,8) Vera Zabvina (U.R.SS.) 3.9 (24,5) Vera Krepkina (U.R.SS.) 4.0 (23,9) Gisela Birkemeyer (BM.) 4.0 (23,5) Hannelore radau (R D.G.) 4.0 (24,4) June Paul (M Britaniei 4.0 (24,1) Hannie Bloemhof (Olanda) M'cdia rezn't 'elor cotor mai bune 10 fete europene: 956 23,85 sec . 0 4';]) p. 957 24,19 sec.-10.170 p, 658 23.90 sec.-10.370 re ROMEO VILARA *) Record în curs de omologare. 1 Vice-campioana olimpică Christaa Stubnik (R.D. Germană) a fost anul trecut cea mai rapidă alergătoare europeană pe 200 m. 1956 1957 1858 a,3 sec 0 0 1 LI,4 sec 10 0 .1,5 sec 6 13 11,6 sac 9 5 4 1.7 sec 5 4 14 21 10 22 1936 I 57 1952 3.4 sec 100 3.5 sec 10 0 3.7 sec 10 2 3.8 sec 2 10 5.5 sec 1 14 4.0 DCC 3 2 4 8 4. Să fie neîntîrziat eliberaţi Manolis Gilezos şi tovarăşii săi ! Vestea că Manolis Giezos, fiu credincios al poporului grec, erou neînfricat al luptei împotriva hitlerismului, a fost szvîrlit în închisoarea din insula Creta de către guvernanţii de la Atena, ne-a umplut sufletul de indignare. Numele lui Manolis Glezos, întă- paratul luptător pentru libertate al poporului grec, este rostit astăzi pe buzele tuturor oamenilor cinstiţi din întreaga unie, care cer cu toata energia să fie pus neîntîrziat în libertate. Protestez cu toată tăria împotriva arestării lui Manolis Glezos. Libertatea nu poate fi pusă în lanţuri. Să fie eliberaţi Manolis Glezos şi tovarăşii săi ! V. MOGIRDICEAN, preşedintele consiliului regional U.C.F.S. Constanţa Am văzut intr-un zar o fotografie care-l înfăţişează pe Majudis Glezos. „ Are ochi ageri şi privirea cutezătoare. Este privirea unui adevărat luptător pentru libertate, care nu şi-a precupeţit nimic pentru cauza dreaptă a poporului grec. Privirea lui Manois Glezos acuză! Ii cauză pe acei care călcind cu neruşinare in picioare cete mai elementare drepturi şi libertăţi l-au azvîrlit din închisoare pe Manolis Glezos, erou al luptei împotriva fascismului. Acest ^ luptător neînfricat pentru pace şi libertate nu poate fi înfrint! Cerem ca toată energia să fie eliberaţi Manolis Glezos şi tovarăşii săi. OLGA ORBÁN mrestră a mortului ! fr fr , Manolis Glezos avea 17 ani cînd aluat arma în mină şi s a ridicat alături de atâţia alţi luptători pentru libertate împotriva apăsării cizmei teutone care însingera pămîntul Greciei.Erou al luptei împotriva hitlerismului, Manolis Glezos este o pildă şi , un simbol în acelaşi timp pentru fiecare om cinstit şi dornic de pace dinîntreaga lume. lată însă că s-a petrecut o fărădelege care ne-a produs o mai mare revoltă. Manolis Glezos a fost arestat şi transferat în insula Creta unde suferă o detenţie aspră. Ca sportiv al unei ţări cu adevărat liberă, îmi alătur şi eu glasul de protest alături de toţi oamenii cinstiţi din întreaga lume şi cer eliberarea eroului Manolis Glezos. STELIAN MATAIZER activist al colectivului sportiv Dinamo Craiova Atleţii sovietici vor avea la acest an o bogată activitate internaţională MOSCOVA 6 (Agerpres). In sezonul sportiv din acest an, atleţii sovietici vor avea o bogată activitate competiţionala internaţională, ce constituie un bun prilej de verificare a formei în vederea Jocurilor Olimpice de Vară de la Roma (1960). In calendarul federaţiei unionale de specialitate figurează în zilele de 17 şi 18 iulie la Filadelfia meciul revanşă dintre echipele selecţionate ale U.R.S.S. şi S.U.A. la Moscova, se va disputa în zilele de 22 şi 23 august meciul care va opune echipelor U.R.S.S., reprezentativele R. F. Germane (bărbaţi şi femei). Tot la Moscova, însă în zilele de 5 şi 6 septembrie, este programat meciul Anglia-L.R.S.S. Cel mai mare eveniment atletic al anului îl constituie întîlnirea U.R.S.S.—R. P. Polonă. Meciul se anunţă deosebit de atractiv deoarece atleţii polonezi s-au dovedit în mare progres reuşind o serie de excelente performanţe în cursul ultimelor campionate europene de la Stockholm. Intîlnirea dintre atleţii sovietici şi cei polonezi va avea loc în zilele de 27 şi 28 iunie la Varşovia. In cursul acestei întîlniri se vor disputa toate probele incluse în programul campionatelor europene cu excepţia cursei de 50 km marş şi a maratonului. In calendar mai figurează întîlnirile : R.S.S. Ucrainiană—R. P. Ungară ; R. S. S. Bielorusă—R. Cehoslovacă ; R.S.S. Estonă—R. D. Germană şi Belgrad-Leningrad. In sfârşit, atleţii sovietici vor mai participa la „Memorialul Rusocinski“ de la Varşovia şi la campionatele internaţionale ale R. P. Române de la Bucureşti. PE SCURT Turneu internaţional pentru juniori în R. P. Polonă La Poznan se des- BASCHETfăşoară un turneu internaţional rezervat juniorilor. In primele meciuri R. Cehoslovacă a întrecut R. P. Polonă B cu 85—40 iar R. P. Polonă A a dispus de R. D. Germană cu 76—56. La Cracovia se desfăşoară un turneu rezervat junioarelor aceloraşi ţări. R. P. Polonă A a întrecut R. P. Polonă B cu 58—30 iar R. Cehoslovacă pe R. D. Germană cu 89—40. Turneul de la San Remo Tradiţionalul turneu internaţional de baschet de la San Remo a luat sfîrşit cu victoria echipei italiene Simmenthal Milano, care a învins în ultimul meci cu 68—55 ( 27—26) echipa Honved Budapesta. Glasamentul final: 1. Simmenthal Milano 6 puncte, 2 Honvéd Budapesta 4 p., 3. Sport Club San Remo 2 p., 4. Racing Club Bruxelles 0 p. Îngrerîi sa pregătesc pentru „Cursa Păcii" Secretarul general CICLISM al federaţiei britanice de ciclism, King, a anunţat comitetul de organizare a celei de a XII-a ediţii a „Cursei Păcii“, că forul englez va trimite la marea competiţie rutieră o echipă alcătuită din 6 alergători. Cicliştii englezi şi-au început pregătirile, astfel incit în mijlocul lunii aprilie va fi formată echipa definitivă. , Belgia nu participă la turneul UE.F.A. Federaţia belgiană FOTBAL de fotbal a anunţat că nu va trimite echipa de juniori a ţării la turneul U.E.F.A. care va avea loc în R. P. Bulgaria. Motivul „ferfaitului“ specivificat de forul belgian: „Mari dificultăţi cu alcătuirea formaţiei“ 1 Excelenta comportare a Standbaliştilor din R. D. Germană Berlin 7 (prin tele- “ HANDBAL fon de la corespondentul nostru Gerhard Lerch). La Neumünster (R.F.G.) a avut loc un turneu de handbal în 7. Excelent s-au comportat echipele din R. D. Germană care s-au clasat pe primele locuri, in finala s-au întîlnit echipele oraşelor Leipzig şi Berlin (R.D.G.). Victoria a revenit primei formaţii cu scorul de 10—5. Pentru locurile 3—4 s-au întîlnit selecţionatele oraşelor Magdeburg (R.D.G.) şi Kiel (R.F.G.). Handbaliştii din Magdeburg au obţinut victoria cu 8—6. La această competiţie au mai participat selecţionatele oraşelor Budapesta, Copenhaga şi Flensburg. Duminică : R.F.G. — R. Cehoslovacă La 11 ianuarie va avea loc la Kiel dubla întâlnire internaţională de handbal redus dintre echipele selecţionate masculine şi feminine ale R. F. Germane şi R. Cehoslovace. Revanşa a»! r cestor meciuri se va., disputa la 15 fe* 'bruiarie la Praga. ’’ O nouă victorie a hocheiştilor sovietici în S. U. A. - - w ■ ■ ■ ■ » »# DETROIT 7 (Agerpres). — In continuarea turneului pe care-l întreprinde în S.U.A., echipa selecționată de bolnei pe gheață al Uniunii Sovietice a întîlnit la 6 ianuarie la Detroit echipa reprezentativă a Universității Michigan. Hocheiştii sovietici au practicat un joc superior, reportînd victoria ca scorul de 7—3 (1—1 ; 4—0; 2—2). Cei mai buni jucători sovietici au fost Sologubov, Gurîşev şi Loktev. Meciul s-a disputat la „Olimpia Stadium“ şi a fost urmărit de peste 7.000 de spectatori. In legătură cu jocul echipei sovietice, corespondentul agenţiei United Press Internaţional scrie în comentariul său: „Hocheiştii ruşi au demonstrat un patinaj perfect şi multă fineţe in execuţia paselor". Din cele 4 întîlniri disputate pînă acmn în cadrul turneului în S.U.A., echipa de hochei pe gheaţă a U.R.S.S. a cîştigat 3 întîlniri, un meci terminîndu-se la egalitate. Hocheiştii sovietici au înscris în aceste jociuri 27 de puncte şi au primit 12. redacta si administraţi®, București, str Vasile Conta nr. 18, telefon 11.79.73 — 74—75 Nr. 1-2 STAS 3452, întreprinderea Poligrafică Nr. 2 str. Brezoianu Nr. 3^—25 a a a a 13 Abonamentele se fac La oficiile poștale prin factorii poștali și tifuzorii voluntari din întreprinderi ---------------------------- -------.