Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-22 / nr. 3344

Peste zece zile Start in a Vl-a ediţie a „Turului Egiptului” Pînă la startul celei de a Vl-a ediţii a tradiţionalei competiţii de lung kilometraj, „Turul Egiptului“, au mai rămas cîteva zile. La 2 februarie din oraşul Luxor se va da plecarea în prima etapă a cursei care-i va purta pe alergători pe malurile Nilului, prin ţinuturile arzătoare ale provinciei Egipt a R.A.U., pînă la Cairo — unde vor ajunge la 17 februarie. Pînă acum s-au desfăşurat cinci ediţii ale acestei întreceri. Câştigătorii competiţiei sunt: Mifla I (1954) , Van Meenen (Belgia) — pe echipe nu s-au făcut clasamente ; primul român: Marin Niculescu — locul 10; ediţia a 11 -a (1935): Andersen (Danemarca) şi echipa R. P. Bulgaria; C. Duitrescu a purtat tricoul galben timp de trei etape şi s-a clasat în final pe locul 8; ediţia a lll-a (1956): Nencio Hristov (R. P. Bulgaria) şi echipa R. P. Bulgaria; primul romín : C. Şandru — locul 6; ediţia a IV-a (1957): Werner Malitz (R. D. Germană) şi echipa R. P. Bulgaria ; primul romín: C. Şandru — locul 13; ediţia a V-a (1958): Anatoli Olzarenko (U.R.S.S.) şi echipa Uniunii Sovietice; primul romín: Aurel Şelaru — locul 9, iar reprezentativa R. P. Romíne s-a clasat pe locul III. Traseul celei de a VI-a ediții măsoară aproximativ 2.000 km și este aproape în întregime asfaltat. Cicliștii vor hchida de două zile de odihnă. V. Liptais-18,P *« la aruncarea greutăţii! Din Leningrad ni se anunţă o valoroasă performanţă atletică la aruncarea greutăţii; într-un concurs desfăşurat în sală, atletul sovietic Vladimir Lipsnis a realizat o aruncare de 18,08 m care depăşeşte cu 15 cm recordul unional deţinut de Vartan Ovsepian şi este totodată cea mai bună performanţă europeană obţinută pe teren acoperit. „Cupa Oraşului Bucureşti“ handbal vn 7 In afară de jocul DINAMO BUCUREŞTI - DUKLA PRAGA din sferturile de finală ale CUPEI CAMPIONILOR EUROPENI, sfîrşitul lunii ianuarie este marcat de un alt mare eveniment handbalistic: „CUPA ORAŞULUI BUCUREŞTI“, turneu la care şi-au anunţat participarea echipe deosebit de valoroase. Vom da mai jos cîteva amănunte în legăură cu loturile celor patru echipe bucureştene care vor participa la această competţie. DINAMO BUCUREŞTI, învingători în turneul internaţional de la WROCLAW, cîştigători ai întîlnirii cu PARTIZAN BJELOVAR (în CUPA CAMPIONILOR EUROPENI) şi fruntaşi în întrecerile din cadrul camponatului republican de handbal redus, dinamoviştii au continuat să se pregătească cu toată sîrguinţa sub cordducerea antrenorului Vlase Oprea. Pentru „CUPA ORAŞULUI BUCUREŞTI" Dinamo va folosi un lot format din următorii jucători: Red, Ilie, Covaci, Ivănescu, Martini, Simion Pompiliu, Lucian Popescu, Bădizescu, Ristoiu, Ionescu Ion, Costach,de Mircea, Dumitru Zamfir, Stănescu, Nimesch, Tănăsescu, Bulgarii, Hnat şi Camili. TINERET — BĂIEŢI : Echipa de tineret care va participa la „CUPA ORAŞUUU BUCUREŞTI“ va fi alcătuiă, de asemenea, dintr-un lot numeros de ncători de valoare: Soo Kotoria,I, Gruia, Radu Nicolae, Oţelea, Nagy, Preda, Hausner, Lungescu, Zikelli, Dănescu, Stoica, Messe, Tănăsescu, Cîţu Apostol, Costache Mircea II, Barabas. Echipa este antrenată de Eugen Trotin. OLIMPIA. Cîștigătoare în ultimii doi ani a concursului republican de handbal în 7, echipa feminină Olimpia — antrenată de Gabriel Zugrăvescu — cuprinde o serie de jucătoare consacrate: Irina Nacru, Elena Zăinescu, Camelia Vuia, Carolina Cîrligeanu, Adriana Coroiu, Ella Jecu, Iosefina Ugran, Hildegard Rotu, Elena Pădureanu, Victoria Dumitrescu, Floria Coşug, Flena Roşu. TINERET - FETE. Echipa a avut o comportare bună în turneul-fulger şi pînă la „CUPA ORAŞULUI BUCUREŞTI" credeam că se va realiza şi omogenizarea formaţiei. Antrenorii Kamenitzki şi Gogîltan vor forma echipa din următorul lot: Rozalia Ferencz, Liliana Borcea, Margareta Hanek, Aurora Niculescu, Elena Drăghici, Valeria Covrig, Margareta Cristea, Maria Ştef, Gabriela Bîcu, Anelise Reiner, Maria Incze, Elena Cătineanu, Gerlinde Reipp şi Iudith Neaco. baza ..... a cui Olimpia-Cetatea Bucur, disputat in cadrul turneului fulger de duminică. Coşug (Olimpia) aruncă la poartă cu toată opoziţia apărătoarelor de la Cetatea Bucur (Lucia Teodor şi Magda Nițoiu) Redacţia j! administraţia X X X x Bucure ■ tîi Vasile Conta nr. IS, telefon 11.79.73 - 74 — 75 Nr. I—2 STAS 3452, întreprinderea Poligrafică Nr. 2 str. Brezoianui Nr. 23—25 Abonamentele se fac la oficiile poştale prin factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi Jucătorii romîni au avut o comportare promiţătoare în campionatele internaţionale de tenis de masă ale R.P.R. Patru zile de tenis de masă internaţional cu participarea a 31 de concurenţi şi concurente din 8 ţări şi 31 de jucătoare şi jucători romîni, cinci titluri de campioni internaţionali ai ţării noastre cucerite de reprezentanţii R. P. Ungare (echipe femei şi bărbaţi, simplu femei, dublu băieţi şi dublu mixt) şi cîte unul de R.P.F. Iugoslavia (simplu bărbaţi) şi R. P. Romînă (duble femei); victorii împărţite în întîlnirea bilaterală R. P. Romînă — Suedia — iată bilanţul cifric general al Campionatelor Internaţionale ale R.P.R. ediţia 1959. La acesta vom adăuga şi un altul, privind însă numai pe participanţii români. La echipe bărbaţi, ne-am clasat pe locul II şi III. La simplu masculiii au luat parte 41 jucători din care 23 români. Din aceştia, doar 3 (Rethi, Negulescu — fără adversari — şi Bottner) au intrat în primii 16 şi nici unul în primii 8. La dublu nici un cuplu român în primele 4 locuri, iar în sferturi de finală s-au clasat 2 dubluri ale noastre (Popescu-Negulescu şi Zaharia Bujor-Demeter) şi perechea Andronache cu belgiani Roland. Din cele 20 de dubluri mixte, au ajuns în primele 8 locuri 2 perechi române (Biro-Negulescu şi Pitică-Popescu) şi 2 combinate : MARIA ALEXANDRU-Berczik şi MARIANA BARASCH-Markovic II, iar în semifinale: Biro-Negulescu şi MARIA ALEXANDRU-Berczik, în turneul feminin pe echipe am ocupat locurile I şi III, iar la simplu feminin, printre cele 21 de participante au fost 8 romînce. Două (Geta Piticăuţi,M.T-i- s-y-nd-n) s-au cadificat în semifinale, patru (cele două jucătoare citate plus Maria Biro şi Mariana Barasch) în primele 8 locuri şi tot atîtea în primele 16 locuri. La dublu, două perechi (Biro-Pitică şi Barasch-Alexan- dru) s-au clasat în ordine pe locurile 1 şi 11 Din această sumară trecere în revistă a rezultatelor obţinute de repre zentanţii noştri, ca şi din alte date pe care le vom mai enumera, s-ar putea trage concluzia că la Constanţa fetele noastre s-au prezentat mai bine decît băieţii. Spunem că s-ar putea trage o astfel de concluzie, pentru că noi cei ore am asistat timp de 4 zile la întreceri, cercetînd acum filele de însemnări, amintindu-ne anumite momente ale întîlnirilor, maniera de a acţiona a sportivilor romîni şi privind în perspectivă, avem o cu totul altă părere. Intr-adevăr, noi am urmărit, trecând peste rezultatele de moment, comportarea generală a jucătorilor şi jucătoarelor în funcţie de adversarii întâlniţi, posibilităţile lor viitoare de dezvoltare. Ei bine, sub toate aceste aspecte, noi considerăm că viitorul ne va aduce mai degrabă satisfacţii din partea tinerilor jucători decît a jucătoarelor. Şi pentru ca afirmaţia noastră să nu pară doar pur formală şi poate chiar curioasă, vom încerca să ne explicăm. In prezent, noi contăm pe o pleiadă de tinere talente ca Negulescu, Cobîrzan, Rebi, Covaci, Bodea, fraţii Trupei, din care primii 5 au început de pe acum să se afirme pe plan internaţional chiar pe rindurile seniorilor. De pildă, în recentul concurs Negulescu i-a învins pe Mellstrolm şi Reiman, Rethi şi Bodea au cîştigat la cuplul iugoslav Hrbud Franik şi aceiaşi tineri au întrecut în partide individuale pe polonezul Pietraszak. Apoi, la simplui băieţi, Rethi l-a eliminat pe suedezul Borg. Ca să nu mai vorbim de alte întîlniri, pierdute în faţa unor adversari puternici, dar în care juniorii noştri au cedat de puţin, la mare luptă, şi după ce au arătat calităţi deosebite. Negulescu, Reti, Covaci şi Bodea au avut o comportare generală bună şi ei au corespuns speranţelor noastre. Desigur, ei au încă o serie de deficienţe tehnice şi spaţiul nu ne permite să arătăm amănunţit, fiecăruia, aceste lipsuri. Probabil că vom face acest lucru cu alt prilej. In orice caz, ei trebuie să dovedească şi pe viitor aceeaşi seriozitate şi perseverenţă în pregătire. Nu ne îndoim, de asemenea, că unii dintre tinerii noştri vor căuta să-şi schimbe atitudinea de pînă acum în sensul de a fi mai modeşti, de a renunţa la aerele de vedetism, care fără discuţie le dăunează şi le frînează progresul. Desigur că numai cu 5 jucători tineri şi talentaţi, acţiunea de creştere şi promovare a cadrelor tinere nu va putea obţine rezultatele dorite. Este nevoie de o muncă intensă, îndelungată şi bine organizată de cluburi şi asociaţii sportive pentru depistarea şi creşterea de noi elemente. Şi în această direcţie va trebui îndreptată atenţia federaţiei, a asociaţiilor, cluburilor sportive şi mai ales a antrenorilor. Numai în acest fel vom putea culege roadele, adică se va ajunge la o creştere cantitativă şi calitativă a tenisului de masă romînesc. Despre alţi jucători români participanţi la Constanţa, ca Mircea Popescu, Bottner şi Pesch nu putem să spunem decît că deşi au luptat uneori din răsputeri, ei nu au corespuns aşteptărilor. E şi normal dacă ne gîndim că Popescu nu are nici o „armă“ de atac, liftatul neconstituind nici un pericol pentru adversari, iar Pesct a arătat(pentru a cita oară ?) că nu poate da randamantul cerut, fiind un jucător unilateral care nu gîndeşte deloc cînd joacă. Otto Bottner, care a opus o frumoasă rezistenţă cîştigătomlui concursului, Markovic II, a fost prea pasiv şi a „căzut" complet spre sfîrşit. De altfel, toţi jucătorii noştri — şi cei tineri, şi cei mai vîrstnici — s-au dovedit restanţi vi la capitolul pregătire fizică. Revenind la Popescu, Pesch şi Bottner, socotim, că ei nu mai au posibilităţi prea mari de progres. Este preferabil să fie încurajate elemente tinere în plină evoluţie (chiar dacă pentru moment sînt poate mai slabe) decît jucători fără perspective și fără rezultate de valoare în prezent. C. COMARNISCHI RADU NEGULESCU (Foto T. Roibu) Simbătă seara are loc in Capitală un interesant festival de patinaj artistic In cadrul numeroaselor şi variatelor mai. Itestaţii cu care sportivii noştri intimpină sărbătorirea Centenarului Unirii Ţărilor Rontine, simbătă 24 ianuarie, cu începere de la ora 19, va avea loc pe gheaţa patinoarului artificial un interesant festival artistic. După defilarea tuturor sportivilor, un grup compus din cei mai mici patinatori (intre 5—8 ani) va executa pe gheaţă, intr-un cadru feeric, Hora Unirii. Vor urma numeroase demonstraţii ale patinatorilor, printre care un vals pe gheaţă susţinut de 10 perechi şi o scenetă umoristică intitulată „Ursul". Partea a doua a interesantului program la care vom asista pe patinoarul din parcul „23 August" cuprinde dansul şi pantomima „Păpuşa", acrobaţiile cuplului Alfred Fieraru—Vera Curceag, demonstraţia campionului republican Turuşanco etc. Biletele pentru acest atractiv spectacol pe gheam se pun în vinzare cu începere de astăzi, la casele patinoarului artificial, la chioşcul special din str. Ion Vidu, la stadionul Dinamo şi la sediul U .C.F.S. oraş din str. V. Alecsandri nr. 6. Campionatul categoriei Iî la hochei pe gheaţă ODORHEI 21 (priv. telefon). In localitate au luat sfîrşit jocurile din cadrul primei serii a campionatului ca- tegoriei B la hochei pe gheaţă. Pe primele două locuri ale clasamentului se află formaţiile C.S.M. Rădăuţi şi Tirnaua Odorhei, care — în acest fel — s-au calificat pentru turneul final al categoriei B pe anul 1959. Iată ultimele rezultate înregistrate : LUNI SEARA: C.S.M. Rădăuţi—Locomotiva Cluj 13—0 (2-0, 4-0, 7-0); Sultanul Sebeş—Tirnava Odorhei 0—10 (0-2, 0-7, 0-1) — un joc foarte frumos în care formaţia din Odorhei a făcut dovada calităţilor sale — MARŢI: C.S.M. Rădăuţi—Tirnava Odorhei 9—1 (4-0, 4-1, 1-0) — în prima parte a partidei echipa din Rădăuţi a fost evident mai bună, apoi jocul s-a echilibrat şi numai unele greşeli ale apărării echipei Tîrnava au făcut ca scorul să ia proporţii: Surianul Sebeş—Locomotiva Cluj 3—0 (2-0, 1-0, 0-0) . MIERCURI : C.S.M. Rădăuţi—Surianul Sebeş 7—5 (0-0, 5-2, 2-3) ; Locomotiva Cluj—Tirnava Odorhei 0—10 (1-2, 3-3, 2-5). Iatăclasamentul final : 11. C.S.M. Rădăuţi 660 0 51: 6 12.Tîrnava Odorhei 63 1 2 28:24 7 .3. Sultanul Sebeş 6 1 2 3 11 : 23 4 4. Locomotiva Cluj 6 0 1 5 7:44 1 IOAN BARTHA şi BALA!? BARTA, corespondenţi ★ Mîine va Începe la ORAŞUL STALIN turneu final al campionatului categoriei B pe anul 1959. La această competiţie participă următoarele formaţii: Steagul roşu Or. Stalin, Nicovala Sighişoara (primele clasate în seria a 11-a), C.S.M. Rădăuţi şi Tirnava Odorhei (primele două clasate în primaserie). In conformitate cu regulamentul campionatului, echipa care se va clasa pe primul loc în acest turneu vapromova în categoria A. ★ Iată programul turneului final: VINERI: Steagul roşu Dr. Stalin -Tîrnava Odorhei; C.S.M. Rădăuţi — Nicovala Sighişoara; SIMBATA: Tîrnava — C.S..M. Rădăuţi; Steagul roşu’ — Nicovala; DUMINICA; Nicovala — Tîrnava; Steagul roşu — C.S.M. Rădăuţi. Campionatul de şah al Campionatul unional de şah a continuat cu desfăşurarea partidelor în-, trerupte din rundele a V-a şi a Vl-a şi cu întîlnîrile rundei a VIl-a. Marele maestru Korcinoi a cîştigat la Gurghenidze iar Taimanov l-a învins pe Gufeld într-un complicat final de turnuri. Cu deosebit succes a condus Krogius partida întreruptă cu Keres. Deşi deţinea un avantaj minim, el a reuşit să obţină victoria. Gheller a pierdut întrerupta la Lutikov dar a cîştigat partida neterminată cu Nejmetdinov. întîlnîrile Holmov — Vasiukov, luhtman — Averbach Gurghenidze — Nikitin și Nejmetdinov — Polugaevski s-au terminat remiză. Keres a cîștigat partida întreruptă în runda I cu Polugaevski. Doar patru întîlniri au luat sfîrșit în cele 5 ore regulamentare de joc ale rundei a Vll-a. Conducted excelent un atac la rege, Furman l-a silit pe Korcvnci să se recunoască învins. Bronstein a cîștigat la luliman, în timp ce partidele Auerbach — Glieder și Vasiukov — Taimanov s-au terminat remiză. In clasament conduc Spasski și Taimanov cu cite 41/? p. Primul are o partidă întreruptă, în avantaj la Nikitin. Urmează: 3—6. Bronstein, Vasiukov, Eunnan, Korcinoi 4 p.; 7—10. Lutikou (1), Tal (1), Gheller. Averbach 37, p.; 11—12. Pe1 rostán, Krogitis 3 p. (1); 13—14. luhtman, Holmov 2V, p. (1); 15—20. Keres (2), Cinjeid (2), Nejmetdinov (1), Gurghenidze (1), Nikitin (1), Polugaevski (1) 2 p. , Asociaţia Unională Voluntară pen- tru Sprijinirea Armatei, Aviaţiei şi Flotei (Dosaar-U.R.S.S.) va organiza în lunile aprilie şi mai ale anului 1959 lui concurs internaţional de tir prin corespondenţă. La acest concurs au fost invitaţi să participe sportivi din R.P. Albania, R.P. Bulgaria, R.P. Ungară, R.D. Germană, R.D. Vietnam, R.P. Chneză, R.P.D. Coreeană, R.P. Mongolă, R.P. Polonă, R.P. Romînă şi R. Cehoslovacă. Vor avea loc întreceri pe echipe şi individuale la armă militară, armă calibru redus şi pistol precizie. (Agerpres). La Leningrad a avut loc un mare concurs internaţional de schi (combinata nordică) la care au participat sportivi din Norvegia, Finlanda, R.D.G. şiU.R.S.S. Primul loc a revenit schiorului sovietic D. Kobin cu 462,39 p., urmat de finlandezul Iusita şi norvegianul Kuisten. Proba de sărituri a fost cîştigată de asemenea de Kolcin în timp ce în cursa de 15 km primul s-a clasat Gusakov cu rezultatul de 1 . 1:53.0. 9 Sezonul internaţional de schi va fi inaugurat anul acesta în ţara noastră cu competiţia „Cupa Tineretului“, întrecerile se vor desfăşura în zilele de 6, 7 şi 8 februarie pe pârtiile de la Poiana Stalin. In program figurează probe de coborîre, slalom special şi slalom uriaş. (Agerpres). • Intre 3 şi 8 februarie pe patinoarul artificial din parcul sportiv „23 August“ amatorii de hochei pe gheaţă din Capitală vor avea prilejul să urmărească prima competiţie internaţională a sezonului. Este vorba de competiţia dotată cu „Cupa oraşelor“ de care vor participa reprezentativele oraşelor Budapesta, Berlin, Ivanov (R. P. Polonă), formaţia Slovan Bratislava, precum şi reprezentativele de seniori şi juniori ale oraşului Bucureşti. In fiecare zi sunt programate cîte 3 jocuri (unul dimineaţa şi două seara). Competiţia se desfăşoară după sistemul turneu. (Agerpres). — STOCKHOLM 21 (Agerpres). — In seara zilei de 20 ianuarie s-a disputat la Stockholm cel de-al doilea meci amical dintre echipele reprezentative de hochei pe gheaţă ale Suediei şi Uniunii Sovietice. Hocheiştii sovietici au repurtat victoria cu scorul de 5—4 (0—2, 4—1, 1—1). După cum s-a anunţat, primul meci a fost cîştigat tot de echipa U.R.S.S. cu scorul de 3—1. • Federaţia finlandeză de hochei a anunţat că nu va participa la campionatele mondiale din R. Cehoslovacă. In felul acesta, la întreceri vor participa 11 echipe: U.R.S.S., Canada, S.U.A., Suedia, R.D. Germarnă, R.F. Germană, Elveţia, Polonil, Norvegia, Italia şi Cehoslovacia. In grupa B vor lua parte formaţiile R.P. Ungare, Austriei, R.P. Romíne, R. P. F. Iugoslavia, R. Cehoslovace (tineret).