Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-24 / nr. 3345

Spartachiada de iarnă a tineretului in Capitala... ' In aceste zile, întrecerile primei fare pe nscciate din cadrul spartaciiiadei 6 o iarnă a tineretului sint in plină desfășurare in Capitală. Deunăzi am făcut o viză la sediul U.C.F.S. ora! Bucureţli unde .'int teatralizate o spre te c.ire tai atice privind activitatea c.-.ie re desiSsosrâ' iu diferitele r luare ale Caritalei. Am- i- ISat aetfel că pînâ la data de 15 ianuarie ia înUeeerite SprrtscVnîdci au luar.telpet tO.SOO spcrt.vi, după cum urmează: in raionul Staii 1 1C.CCC, raionul 1 Mal 600«. rrio ui „13 August” 7.000, raionul Tudor vladimiercu 12.000, riorul N. Bilicescu 4.069, raionul Lenin •Z.OCO, raionul Gh. Gheorghiu-Dej 70.0, raionul Galviţa Roşie 5.000. Mai ture oraprozate şi deci cu rezulte satifăcătoare au fost în trecerile de şah, gimnasică, tenis de masă şi haltere. O erie de r.sociaţii ll.T.B., Poligrafie, Gr.viţa Roşie, centru i tehnic de formarea ticniiilor, Tehnometal, Artă Cinematografică, Ceutrocoop etc.) su merite tic trebui.e la reuşiţi întrecerilor. Mai sint inră asociaţii sportive In care consiliile de conducere nu au luat măsurile organizatorice necesare. Acestea sunt: Cauciucul Quadrat, Sinteza, Aeronautica, I.D.P.R., Textila Griviţa, Geofizica, I.C.C.F., Const. David şi Transportul poştei Bucureşti. In acţiunea de mobilizare a participanţilor la întreceri organizaţiile U.T.M. educ un sprijin efectiv in majoritatea întreprinderilor, întrecere disputată de schiba... dar şi puţini concurenţi la startul probelor în această primă etapă de desfăşurare însemnări din carnetul corespondentului... O asociaţie sportivă de frunte ! Se poate spune că activitatea unei asociaţii sportive se caracterizează şi după numărul de membri pe care-i are şi după situaţia cotizaţiilor. Dintre asociaţiile din raionul Sibiu, cea a întreprinderii „Mătasea Roşie“ Cisnădie poate fi dată ca exemplu. Toţi salariaţii întreprinderii sunt membri ai U.C.F.S. iar cotizaţiile au fost încasate sută la sută. L-am rugat pe tov. I. Petculescu, preşedintele asociaţiei, să ne spună cum au fost obţinute aceste frumoase succese. „Nu este nici un „secret" — ne-a răspuns tov. Petculescu — fiindcă atîta timp cit te bazezi pe forţa colectivului şi pe o bună organizare, orice lucru este cu putiă. La noi, un sprijin deosebit l-au acordat grupele sindicale. Au fost iniţiate întreceri între grupe şi ca un stimulent s-au oferit excursii la cabanele din munţii Făgăraş. S-au organizat, de asemenea, concursuri pe diferite teme şi astfel am reuşit ca toţi muncitoriii să devină membri ai U.C.F.S. la aceasta ne-a ajutat şi apitaţia vizuală. Popularizarea a fost făcută şi la stafide de radioficare ale întreprinderii şi oraşului. Muncitorii întreprinderii noastre nu s-au mulţumit numai cu atît, ci au contribuit cu mii de ore voluntare la amenajarea stadionului sportiv. Numărul celor care fac astăzi sport depăşeşte cu mult angajamentele luate şi accentul se pune în prezent nedezvoltarea sportului feminin. In afară de echipa feminină de handbal, care activează în regiune mai avem două echipe în campionatul raional. De asemenea, un număr însemnat de salariaţi îşi îndreaptă paşii şi spre arena de popice. Aceeaşi atenţie o acordăm şi tenisului de masă, şahului şi turismului. Dacă astăzi sîntem bucuroşi văzindu-i pe salariaţii întreprinderii noastre angrenaţi în număr mare în activitatea sportivă, intr-un viitor apropiat ne vom ocupa cu atenţie de elementele tinere capabile să facă fală cu succes şi în sportul de performanţă.“ CONSTANTIN CREŢU Un remarcabil bilanţ noi De cîteva zile a început cel de al doilea trimestru al anului şcolar, prilej de reflecţii, de analize temeinice, de planuri de viitor etc. Strîns împletită cu procesul de învăţămînt, la şcoala medie „Ecaterina Teodoroiu“ din Tg. Jiu se află şi problema educaţiei fizice. Amncînd o privire retrospectivă asupra numeroaselor competiţii sportive la care elevele şcolii au participat anul trecut cu mult succes, nu putem să nu evidenţiem frumoasa performanţă obţinută de sportivele şcolii, învingătoare în meciul triunghiular de atletism Craiova — T. Severin — Tg. Jiu. Rezultate valoroase au fost obţinute în competiţii sportive din cadrul diferitelor faze ale campionatelor republicane şcolare. Astfel, la atletism, volei, baschet echipa şcolii „Ecaterina Teodoroiu“ a ocupat roada pe regiune, primind ca răsplată din partea secţiei de învăţămînt şi cultură a statului popular regional Craiova „Cupa campionilor“. Trebuie să menţionăm că majoritatea sportivelor fruntaşe obţin succese frumoase, spre mîndria întregii şcoli nu numai pe terenul de sport ci şi la învăţătură M. FO.VETESCU Kammer sunt fruntaşi in producţie, frecventează cu regularitate cursurile politice, fiind exemple de comportare cetăţenească şi sportivă. Pentru atitudinea sa faţă de muncă şi in general, pentru meritele sale Maria Csedö, muncitoare la fabrica de produse zaharoase ,,Dezrobirea" a fost primită in cursul anului trecut in nodurile canddaţilor de partid. Matei Kammer, muncitor la fabrica ,,Partizanul Roşu" a fost evidenţiat în repetate rinduri ca fruntaş in producţie, iar pe linie de sport a cucerit — datorită muncii sale perseverente — titlul de campion republican la ciclocros. Analiza activităţii secţiei de handbal a scos la iveală însă unele atitudini de vedetism şi inginfare manifestate mai ales la jucătorii Iosif Zahari, Martin Binder, Wilhelm Wagner şi Richard Wagner, care au fost încurajaţi in această direcţie prin exemplul negativ al antrenorului Dieter Tartier. Ca o concluzie se poate afirma că lipsurile manifestate au fost posibile şi prin faptul că birourile secţiilor n-au urmărit planurile şedinţelor de analiză periodică, ceea ce a făcut ca abaterile să persiste. Folosindu-se in aceste conferinţe anuale un spirit critic sănătos faţă de lipsuri şi abateri şi luindu-se măsurile corespunzătoare, se poate asigura pentru noul an realizarea succeselor scontate. GH. MAZGAREANU Conferinţele anuale ale secţiilor pe ramură de sport, mijloc de educare a sportivilor In prezent, în întreaga ţară au foc conferinţe de anază a muncii secţiilor pe ramură de sport. Cu această ocazie se trec in revistă succesele obţinute, lipsurile constatate in cursul aiuilui expirat şi cauzele care le-au determinat. La clubul sportiv Olimpia din Oraşul Stalin s-au desprins câteva aspecte foarte interesante. La secţia de ciclism, de pildă, din referaul prezentat de biroul secţiei, a reieşit faptul că sportivii Maria Csedö şi Matei Tineri şi tinere! Participaţi în număr cît mai mare la întrecerile Spartachiadei de iarnă a tineretului! SPORTUL POPULAR fag. 2-a „ _tir. 3345 „Avîntul“ Costeşti, o asociaţie sportivă fruntaşă Printre asociaţiile sportive de pe cuprinsul regiunii Piteşti care desfăşoară o rodnică activitate se numără şi asociaţia „Avîntul“ din comuna Costeşti, raionul Horezu. Datorită sprijinului permanent acordat de comitetul comunal de partid precum şi muncii neobosite desfăşurată de consiliul asociaţiei, asociaţia „Avîntul" a devenit fruntaşă pe raion. Astăzi ea se poate nîndri cu cei 400 membri ai ei, dintre care peste 50 de fete. Asociaţia sportivă are secţii de fotbal, volei, atletism, popice, şah, tir, schi etc. La întrecerile desfăşurate în cadrul raionului, sportivii de la Avîntul Costeşti au ocupat de fiecare dată locuri fruntaşe. Mardina Diaconescu, Ion Marinescu. Ion Mărgineanu sunt numai cîteva nume de sportivi evidenţiaţi în diferitele concursuri sportive. Avînd şi sprijinul organiza- ţiei U.T.M. asociaţia sportivă „Avîntul a acordat o deosebită atenţie şi organizării întrecerilor în cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului. Pînă de curînd aproape 100 de tineri din această comună participaseră la concursurile de şah şi schi, şi numărul lor creşte mereu, astfel incit pînă la terminarea întrecerilor etapei I nici un tînăr din comună să nu rămînă în afara întrecerilor. IOAN rizoiu * ^ corespondent Portrete de activiști sportivi Mai întîi, o sumară (dar destul de grăitoare) prezentare : maestru al sportului şi fost campion al ţării la atletism, reprezentant al Republicii Populare Române în numeroase concursuri internaţionale şi deţinător din 1950 al... muncii de preşedinte al asociaţiei sportive P.T.T. Activitatea sportivă a tov. Dumitru Chiose, preşedinte al asociaţiei sportive P.T.T., poate fi considerată ca foarte rodnică iar performanţele realizate, titlurile de campion al ţării cucerite ca junior şi ca senior, ca şi distincţia de maestru al sportului (acordată încă din 1951) îi fac cinste. In rîndurile de mai jos ne vom ocupa însă de munca pe care o depune ca activist sportiv. ...Această muncă a început-o încă din 1945, cînd era sportiv activ, cînd concura ca mărșăluitor sau ca maratonist (a participat la II alergări de maraton). Pe atunei, datorită impulsului dat de dl a fost înfiinţată secţia de marş Telefoane. In 1950 a fos ales preşedinte al colectivului sportiv P.T.T. In tot timpul activităţii sate r, preşedinte al colectivului sportiv, echipeie şi sportivii P.T.T.-işti au obţinu numeroase succese. Echipa de basche a cucerit în 1951 titlul de campioană a ţării. De la P.T.T. s-au ridicat numeroşi componenţi ai echipe reprezentative: Andrei Folbert, Miha Nedef, Grigore Costescu, Cristian Popescu şi alţii. Secţia de atletism , dat şi ea cadre valoroase : Dumitri Constantin, Ion Baboe, Ioana Linţu Vasile Teodosiu. La P.T.T. a fost înfiinţată prima secţie feminină de popice din ţară, iar sportivii de la P.T.T. au fost printre bunii practicanţi ai aeromodelismului. Vitrina cu trofee este plină cu numeri«*Scupe, diplome şi fanioane cucerite de-a lungul anilor de sportivii de P.T.T. La baza activităţii asociaţiei a stat grija permanentă pentru angrenare la alt mai muţi salariaţi şi membri de familie în practicarea sportului Asociaţia sportivă P.T.T. numără acuti 960 de membri U.C.F.S. La succesele realizate de asociaţia sportivă P.T.T. o contribuţie de seamă a adus-o preşedintele ei, tov. Dumitru Chiose. Tehnicianul de la Telefoane a înţeles că tineretului ii este drag şi necesar sportul şi nu a precupeţit nici un efort pentru a atrage cu mai mulţi tineri în practicarea sportului, pentru a le asigura o activitate permanentă. Comunistul Dumitru Chiose a înţeles că munca sa poate fi rodnică numai dacă va căuta sprijin şi îndrumare la organizauii P.M.R., care de fiecare dată l-a ajutat să-şi ducă la îndeplinire sarcinile. Preşedintele asociaţiei sportive P.T.T., Dumitru Chiose, este un activist sportiv harnic, care face cinste mişcării noastre de cultură fizică şi sport. UN EXEMPLU DEMN DE URMAT discutind despre impartachiada: Dumitr, P.T.T. se sfătuieşte cu Marin Teodorescu sitlul asociaţiei, asupra viitoarei activiti Chiose, preşedintele asociaţiei : Niculaeliberie, membri in con(Foto: B. Ciobanu) : Instruirea activului obştesc — preocupare permanentă la consiliului regional U.C.F.S. Stalin Consiliul regional U.C.F.S. Stalin a obţinut in ultimul timp o serie de succese în activitatea sa. Vom sublinia ca îmbucurător faptul că în anul trecut, în regiunea Stalin a crescut simţitor baza de mase a activităţii sprijtive, s-a întărit simţul de răspundere al activului salarial şi obştesc, s-a dezvoltat într-un ritm susţinut propaganda pe linie sportivă. Toate aceste realizări au fost posibile, cu sprijinul organelor de partid care ne-au ajutat în rezolvarea tuturor problemelor. Buna organizare a muncii în cadrul consiliului regional, angrenarea unui larg activ obştesc — bine instruit — au contribuit, de asemenea, la îmbunătăţirea activităţii sportive din regiune. Urmărind permanent importanta problemă a pregătirii activului obştesc, consiliul regional U.C.F.S. Stalin a reuşit, ajutat permanent de organele şi organizaţiile de partid din regiune, să instruască in anul trecut 687 de activişti sportivi, majoritatea dintre ei membri ai consiliilor asociaţiilor sportive. Această largă acţiune s-a desfăşurat în mod organizat, pe baza unui plan judicios întocmit, în aşa fel incit prin tematica cursurilor şi prin conţinutul lecţiilor, activiştii obşteşti din cadrul consiliilor asociaţiilor sportive să primească un ajutor concret, o instruire bine orientată, pe baza principalelor obiective ale mişcării sportive din ţara noastră şi ale activităţii sportive specifice pentru regiunea Stalin. Roadele preocupării pentru instruirea activului obştesc nu au întîrziat să se arate. Au fost organizate mai multe „Duminici sportive“, întrecerile din cadrul concursului „Cel mai bun sportiv din 10“ au căpătat o amploare crestindă. In oraşul Sibiu, de pildă, s-a reuşit ca în cursul anului 1956 să se instruiască peste 100 de activişti obşteşti. Principala lipsă a activităţii din cadrul acestui oraş o constituit slaba preocupare a consiliilor asociaţilor sportive pentru acţiunea de strîngere a cotizaţilor sportive. Insistindu-se asupra ,cestui lucru In cadrul acţiunii de instruire a activului obştesc a fost posibil apoi ca, în scurtă vre-mie, să se realizeze suma de 100 000 lei din cotizaţii. Analizînd felul în care consiliile raionale U.C.F.S. s-au preocupat de această problemă trebuie să evidenţiem în continuare activitatea rodnică depusă în această direcţie de consiliul raional U.C.F.S. Mediaş care a organizat în excelente condiţiuni cursul de instruire al activului obştesc. La cele trei serii ale cursului au luat parte peste 100 de activişti obşteşti. Nu în toate raioanele a fost însă înţeleasă pe deplin importanţa instruirii cadrelor de activişti obşteşti. Astfel, în raionul Făgăraş (preşedinte al consiliului raional U.C.F.S. N. Pallieghi) nu a fost organizată nici măcar instruirea cadrelor de activişti din oraş. Este, oare, întîmplător faptul că acest consiliu raional nu se poate mîndri cu prea mari realizări în anul 1956? Acelaşi lucru se poate spune şi despre raonul Rupea (preşedinte al consiliului raional U.C.F.S. Ioan Luca). Este foarte adevărat că şi consiliul regional poartă o parte din vină pentru faptul că la aceste raioane munca de instruire a cadrelor de activişti obşteşti este încă nesatisfăcătoare. Deşi cunoşteam situaţia, totuşi ne-a lăsat furaţi de o serie de succese obţinute in celelalte raioane ale regiunii şi am neglijat să ne ocupăm mai atentic raioanele Făgăraş şi Rupea. In viitorul apropiat ne am propus însă să remediem această lipsă şi să ajutăm concret cele două raioane, pentru ca şi în cadrul lor acţiunea de instruire a activului obştesc să se desfăşoare în bune condiţiuni. De asemenea, ne am propus că, în cursul acestui an să iniţiem o altă acţiune: instruirea activiştilor sportivi din mediul rural. In bună parte unii dintre aceşti activişti au fost cuprinşi in acţiunea întreprinsă anul trecut. Ceea ce dorii insă acum este să organizăm instruirea activiştilor sportivi din mediul rural pe baza unei tematici specifice activităţii sportive de la sate. In felul acesta vom contribui la ridicarea nivelului muncii spor-tive din cadrul asociaţiilor sportive săteşti, la dezvoltarea şi mai largă a activităţii sportive din satele re-giunii Stalin. ANDREI OROSZ vicepreşedinte al consiliului regional U.C.F.S. Stalin .