Sportul Popular, ianuarie 1959 (Anul 14, nr. 3333-3349)

1959-01-24 / nr. 3345

F. P. Fontină — R. A. U. in primul tur al „Cupei Davis” la tenis La Londra au fost trase la sorţi meciurile primului tur din cadrul competiţiei internaţionale de tenis ,,Cupa Davis“. Echipa R.P. Româno va juca în compania formaţiei Republicii Arabe Unite, Invingătoarea dintre ele va întîlni în turul doi echipa cîștigătoare din partida Irlanda— Noua Zeelandă (Agerpres). A Început turneul final al campionatului categoriei B da hochei pe gheaţă ORAŞUL STALIN 23 (prin telefon de la trimisul nostru). Pe patinoarul amenajat pe stadionul de la poalele Tîmpei a început vineri dimineaţă turneul final al campionatului categoriei B de hochei pe gheaţă pe anul 1959. La turneu participă echipele clasate pe primele două locuri în seriile desfăşurate nu de mult, la Sighişoara şi Odorhei. Ele sunt: Steagul roşu Oraşul Stalin, Nicovala Sighişoara, Clubul sportiv muncitoresc Rădăuţi şi Tirnava Odorhei. In prima partidă a turneului Steagul roşu Oraşul Stalin a cîştigat fără eforturi în dauna formaţiei Tîrnava Odorhei. Scorul: 15—0 (5—0, 5—0, 5—0). Au marcat: Racoviţă (5), Martonii (2), Tiron (2), Gogeanu (2),Weisertel (2), Tudor şi Căruntu. Auarbitrat I. Florescu şi V. Vorniceanu. Meciurile continuă. A. ANTAL In prima zi a turneului internaţional de handbal în 7 Dinamo Bucureşti întîlneşte Dukla Fraga în cadrul „Cupei Campionilor Europeni" Săptămîna viitoare, sala Floreasca din Capitală va găzdui o întrecere internaţională de handbal în 7 la care şi-au anunţat participarea cîteva echipe străine puternice. Turneul, dotat cu „Clipa Oraşului Bucureşti“ cuprinde în programul său, chiar în prima zi — 28 ianuarie — o interesantă întîlnire între formaţiile masculine Dinamo Bucureşti şi Dukla Praga, contînd pentru sferturile de finală ale „Cupei Campionilor Europeni“. Sarcina handbaliştilor de la Dinamo este deosebit de grea în această partidă, Dukla Praga fiind deţinătoarea „Cupei Campionilor Europeni". Dinamoviştii insă au făcut dovada că pot realiza jocuri de înaltă valoare tehnică, care să le aducă satisfacţia unor rezultate de prestigiu. Să nu uităm că în primul tur al „Cupei Campionilor Europeni“ Dinamo București a întrecut Partizan Bjelovar, campioana Iugoslaviei, la un scor categoric. Și fiindcă ne-am referit la deplasarea lui Dinamo în Iugoslavia, este bine să precizăm un fapt, aflat abia după întoarcerea dinamoviştilor, ce de aldoilea joc pe care ei l-au disputat acolo (la Bjelovar) şi in care au fost Irwin, s-a desfăşurat în condiţiuni neobişnuite, in aer liber, pr zăpadă şi a constituit mai mult o demonstraţie făcută în faţa publiculu din Bjelovar care nu avusese posibilitatea să-i vadă jucind in prima partidă disputată la Zagreb. Revenind la jocul cu Dukla Praga și la dificila sarcină pe care Dinamo București o are în această partidă, și vă prezentăm pe viitorii adversari a dinamoviștilor. Dukla Praga este campioana R. Cehoslovace la handbal îi: 7, sport care cunoaşte — de altfel — o largă răspindire în ţara prietenă De fapt, Dukla Fraga constituie scheletul pe care se alcătuieşte de cîţiva ani echipa reprezentativă a K. C Koslovace, care la ultimul campiona mondial, disputat anul trecut în R.D Germană, s-a clasat pe locul secund nefiind învinsă decît în jocul final de formaţia Suediei, cîştigătoarea titlului de campioană mondială. La ultimul joc disputat de echipa reprezentativă a R. Cehoslovace, la 11 ianuarie la Kiel cu R. F. Germană pe care a învins-o cu 20—16 (13—9) de la Dukla Praga au fost selecţionaţi nu mai puţin de 7 jucători: Niki şi Vycha (portari), Trojan, König, Herman, Havlik şi Rada (jucător de cîmp). Ei au jucat excelent, in special portarul Vycha care a uimit spectatorii prin siguranţa şi spectaculozitatea intervenţiilor sale. Din cele 20 de puncte înscrise de echipa R. Cehoslovace în acest meci jucătorii de la Dukla Praga au realizat 10: Trojan (4), König (2), Rada (2), Herman şi Havlik cite unul. De altfel aceşti jucători au făcut parte şi din selecţionata oraşului Praga care a participat în ultimul timp la o serie de turnee internaţionale, cucerind numeroase victorii Ieri, Comisia Tehnică a federaţiei Internaţionale de Handbal a comunicat şi numele arbitrului austriac desemnat să conducă această partidă, care va avea loc miercuri 28 ianuarie la ora 20:00, în cadrul primei etape a „Cupei Oraşului Bucureşti“. Jocul va fi arbitrat de Alfred Schwab, care a mai condus jocuri în ţara noastră în anul 1957. Intensă activitate la handbal în 7 JOCURI VIU DISPUTATE LA PLOEŞTI La sârvitul săptămânii trecute s-au jucat utimele partide din cadrul fazei orășenești a campionatului republican de handbal în 7. GRUPA I : Petrolul rat. 6—Rapid reg. Ploesh 32—50 (14—22), Petrolul rat. 3 A—Prahova ,,1 Mai“ 35—33 (14—14) . GRUPA A 11-A : Petrolul raf. 3- Geamuri Scăeni 40—25 (20—14) ; Petrolul raf. 3—Voinţa 49—18 (21 — 11) ; Petrolul Ploeşti—Petrolul raf. 1 B 36—23 (16—12); Poiana Cîmpila— Geamuri Scăeni 43—31 (22—13). S-au calificat pentru etapa regionalăechipele: Petrolul raf. 3 Teleajen, Prahova ,1 Mai", Petrolul raf. 1. Alăturide aceste formaţii la etapa regională vor mai participa următoarele echipe din regiunea Poeşti : Petrolul Ploeşti, Rapid, Poiana Cimpina, Zefirul Pucioasa şi Progresul sau C.F.R. Buzău. IA. BEDROSIAN corespondent FAZA REGIONALA LA TIMIŞOARA Rezultatele înregistrate au fost următoarele : FEMININ : Ştiinţa Timişoara— C.S.Şcolar 5—5 (2—2) — rezultatul Constituie o surpriză. Tînăra echipă a elevelor a jucat foarte bineşi a meritat acest scor de egalitate; Constructorul Timişoara—U.T.T. 10—0 (3-0); C.S. Şcolar—7.7.7. 6—0 (3—0) ; Ştiinţa—Industria Linii 9—0 (2—0); MASCULIN: Tehnomda Timisoara—C.F.R. Timisoara 17—16 (5—3); Ştinţa—C.S. Şcolar 22—14 (11—6); Victoria Jimbolia—Olimpia Reşiţa 16—12 (8—7) — meci amical. Ca urmare a acestor rezulte, în clasamentul competiţiei feminine pe primul loc se află Ştiinţa Timişoara cu 5 puncte, urmată de echipa C.S. Şcolar tot cu 5 puncte, dar cu un golaveraj mai slab. La băieţi pe primele două locuri sunt Ştiinţa timişoara (4 puncte) şi Tehnometal Timişoara (4 puncte). ANDREI WARTENFELD corespondent Redacţia şi administraţia : S U J Bucureşti, str Vasile Conta nr 13, telefon 11.79.73 — 74—75. Nr. 1—2 STAS 3452, întreprinderea Poligrafică Nr. 2 str. Brezoianu Nr. 23—25 Abonamentele se fac La oficiile poştale prin factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi Vă prezentăm Două din echipele participante la „Cupa Oraşului Bucureşti“ la handbal în 7 Printre echipele care vor lua parte la turneul internaţional de handbal în 7 ce se organizează în Capitală în cinstea aniversării a 500 de ani de la întemeierea oraşului Bucureşti se numără şi formaţiile (masculină şi feminină) H. G. Copenhaga. Echipa masculină H. G. Copenhaga a participat la sfîrşitul anului trecut la un mare turneu internaţional desfăşurat în oraşul Kid (R. F. Germană). Handbaliştii danezi au avut cu acest prilej o comportare dintre cele mai bune, reuşind să învingă o serie de puternice formaţii şi să se califice în finala turneului, unde au fost învinşi, la capătul unui meci extrem de disputat, de echipa Holstein Kiel cu scorul de 11—9 (4—4). Vom sublinia, în plus, amănuntul că golgeterul acestui turneu a fost jucătorul danez Mogens Nielsen, care este de nenumărate ori internaţional. Printre ceilalţi jucători ai echipei H. G. Copenhaga se numără : Knud Sorensen şi Ulrik Anderssen, socotiţi ca cei mai buni jucători de handbal în 7 din Danemarca. Componenţa echipei H. G. Copenhaga ne rezervă şi o surpriză, în sensul că vom vedea evoluînd în sala Floreasca şi pe unul din cunoscuţii... fotbalişti danezi: Knud Lundberg ! Formaţia feminină H. G. Copenhaga este campioana Danemarcei, fiind considerată de multă vreme ca cea mai completă echipă feminină de handbal în 7 din această ţară. Dintre jucătoarele care fac parte din echipa H. G. Copenhaga vom remarca în primul rînd ca „vechea“ internaţională (a îmbrăcat de 39 ori tricotul naţionalei Danemarcei!) Else Birkenrosse. Alături de ea, echipa H. G. Copenhaga mai numără în rîndurile ei şi alte internaţionale cum ar fi Anne Disc Corneliussen, Kristen Nielsen, Elsa Ludwigssen. Spasski şi Taimanov conduc în campionatul de şah al U.R.S.S. 23 Puternica revenire a lui Eronstein , Keres şi Tal au obţinut victorii spectaculoase • Petrosian este bolnav • Tineretul se afirmă cu hotărîre Finala celui de al 26-lea campionat de şah al U.R.S.S. se apropie de jumătate. Pînă acum întrecerea e dominată de tinărul mare maestru din Leningrad, Boris Spasski, care a arătat o formă excelentă, instalindu-se în fruntea clasamentului. In primele opt runde Spasski a reușit să cîştige patru partide avînd şanse reale să „înscrie“ al 5-lea punct, în întîlnirea cu Korcinoi pe care a întrerupt-o în avantaj. Excelent joacă şi Mark Taimanov. Cei doi şahişti au obţinut primul premiu din numeroasele pe care le oferă campionatul, cucerind cupa acordată de Palatul Pionierilor din Tbilisi pentru cel mai bun rezultat în primele 5 runde (3/2 p.). După un start slab şi-au revenit la valoarea normală Bronstein, Keres şi campionul U.R.S.S. Mihail Tal. Cîştigînd două partide consecutiv Bronstein a urcat de pe locul 12 pe locul 3 in clasament. Keres a învins într-o manieră clasică pe Polugaevski şi Nejmetdinov, iar Tal a cîştigat în- tr-un stil strălucit (cu nelipsite sacrificii de piese) partida împotriva lui Krogius. O oarecare perturbaţie în desfăşurarea campionatului a provocat-o îmbolnăvirea lui Petrosian, care a trebuit să-şi amine partidele din rundele a 6-a, a 7-a şi a 8-a. Colegiul de arbitri a hotarît ca în caz că Petrosian nu se va restabili în cel mai scurt timp, el să fie considerat retras din campionat. Absența sa ar fi desigur o pierdere pentru turneu, dar să sperăm că Petrosian va putea să ia loc în timp util la masa de joc. Printre suprizele plăcute ale campionatului consemnăm excelenta comportare a tinerilor debutanţi în finală. Lutikov, Vasiukov, Iuhtman au făcut „zile grele“ marilor maeştri şi se pare că şi în continuare sunt puşi pe „fapte mari“. Jocul lor excelent constituie o nouă dovadă a uriaşei rezerve de cadre de care dispune șahul sovietic. Iată rezultatele tehnice: runda a 8-a : Gneller—Gufeld */2—'/2, Keres— Auerbach 1/2—'/2, Lutikov—Nejmetdinov 1—0, Polugaevski — Bronstein 0—1, Iuhtman—Vasiukov 1—0, Taimanov—Gurghenidze 1—0, Holmov— Furman 1—0, Krogius—Nikitin >/2—'/2, Korcinoi—Spasski într. {—[-), Tal— Petrosian _ amînată. întrerupte : Spasski—Nikitin 1—0, Tal—Krogius 1—0, Keres— Ncjmetdinov 1—0, Gurghenidze—Holmov 0—1, Gufeld—Polugaevski </2—*/2 (runda a 7-a), Gufeld—Iuhtman •/,—</, (runda a 6-a). Clasamentul după’8 runde: 1—2. Spasski (1), Taimanov 51/, p., 3. Bronstein 5 p., 4—6. Lutikov (1), Tal (1), Holmov 41/, p., 7—12. Korcinoi (1), Gheller, Averbach, Vasiukov, Furman, Suhrman 4 p„ 13—15. Keres (1), Gufeld, Krogius 3/2 p„ 16. Petrosian (3) 3 p„ 17—18. Nikitin, Polugaevski 2'/, p„ 19—20. Nejmetdinov, Gurghenidze 2 p. „STRIGATUL DE GROAZA Al LUI BRUNDAGE..." ...aşa a caracterizat ziarul parizian „l’Equipe“ expunerea preşedinteluiC.I.O. făcută la şedinţa de la Chicago a Uniunii Atletice Amatoare din S.U.A. „Fiiră senzaţionalele performanţe ale minunaţilor noştri atleţi de culoare — a spus Brundage — n-am fi nici măcar o putere de mina a doua în lumea sportului. Ne-am băgat in cap că suntem prima ţară sportivă din lume. Am fost, dar foarte demult“. Exclamaţia de admiraţie la adresa sportivilor negri şi recunoaşterea marilor lor merite sună căm ciudat în gura unui „yankeu sută la sută“ ca Avery Brundage. Oare preşedintele C.I.O. nu ştie că într-o serie de state americane ca Luisianua, Alabama, Arkansas, Georgia, sportul este guvernat de legile odioase ale segregaţiei iar atleţii de culoare — cărora acum le aduce osanale — nu au dreptul să se întîlnească pe terenul de sport cu atleţii albi ? Oare numele de Little -Rock nu spune nimic preşedintelui G.I.O. ? Fără îndoială că da! Dar — susţine el — sportul n-are nimic de-a face cu... politica ! Deşi ştie oricine că faptele inadmisibile ce se petrec în sportul din S.U.A., sfidînd cele mai elementare legi ale umanităţii sunt tocmai rezultatul politicii nefaste a imperialiştilor americani. Dar preşedintele Brundage preferă să închidă (complice) ochii şi să... ţină discursuri ! MORAVURI SĂLBATICE PE TERENURILE DE HOCHEI ALE R. F. GERMANE Hocheiul pe gheață capătă în R.F.G. un caracter tot mai periculos. Aceasta este întrutotul pe placul conducătorilor sportivi din R.F.G., care doresc să imite cît mai fidel pe mentorii lor de peste ocean. Recent a fost intentat un proces împotriva jucătorului Otto Schneidberger din Bad Tölz, care în timpul meciului cu echipa Füssen şi-a lovit cu atîta sălbăticie unul dinadversari, încît acesta a trebuit să fie transportat de urgenţă şi în stare gravă la spital. Puţin mai tîrziu Schneidberger i-a provocat o fractură de coapsă hocheistului Arnold din Mannheim şi l-a rănit la cap pe fostul său coechipier, Eichler. Fiecare întîlnire de hochei din R.F. Germană abundă în brutalităţi. in timpul meciului dintre echipele Bad Nauheim şi Lanzhut, trei jucători au fost scoşi cu targa de pe teren, iar la jocul Düsseldorf—Kreffeld hocheiştii au stat nu mai puţin de 36 minute pe banca penalizărilor. Toate acestea au făcut ca un ziar vestberlinez să însereze următoarea notă alarmantă : „Nori ameninţători se adună deasupra hocheiului vestgerman. Moravurile sălbatice au devenit ceva obişnuit pe terenurile de gheaţă. Fiecare joc se soldează cu numeroase şi grave accidente. S-ar putea deschide o clinică chirurgicală specială în care să fie tratate rănile şi fracturile hocheiştilor“. Oare aceasta să fie soluţia ? Nici de cum. „Umanizarea“ hocheiului din R.F. Germană nu se poate face înfiinţînd... clinici speciale de chirurgie. Ea este legată de putregaiul,care macină sportul din ţările , unde stăpîneşte capitalul. Cit timp vor exista capitaliştii şi patronii, sportivii vor fi forţaţi să-şi rupă oasele şi să se mutileze pe stadioane, pentru că sîngele lor se transformă în teancuri de bani care umplu safeurile fără de fund ale stăpînilor... SANTIAGO DE CHILE 22 (Agerpres). — In turneul final al campionatului mondial de baschet, echipa U.R.S.S. a întrecut cu scoru de 34—55 (26—29) selecţionata Porto Rico. In prima repriză formaţia sovietică a întîmpinat o dîrză rezistenţă din partea jucătorilor din Porto Rico, care au condus la un moment dat cu 16—3 și au reușit să termine în avantaj la pauza (29—26). In partea a doua a întîlnirii, cînd antrenorul sovietic a folosit pe Torban și Krumins, echipa din Porto Rico a jurat numai în apărare. Jocul s-a redus astfel la o demonstrație a echipei sovietice, care a cîştigat la o diferenţă categorică. Cei mai buni realizatori ai echipei U.R.S.S. au fost Valdmanis (16), Muzneiks (16), Torban (14) şi Korneev (14). In cel de al doilea meci al zilei, echipa R. P. Bulgaria a fost pe punctul de a produce o mare surpriză îrn faţa echipei S.U.A., deţinătoarea tiltoului mondial şi olimpic. Depăşiţi în viteză, jucătorii americani au fost dominaţi în prima repriză care s-a ter- minat cu scorul de 27—26 în favoarea echipei bulgare. După cum transmită corespondentul agenţiei „France Pre®se“, jucătorii bulgari, foarte agili în conducerea balonului au reușit coşuri admirabile, culegînd aplauzele unui public entuziast. îndeosebi Viktor Radev a făcut lucruri uimitoare. In repriza a doua americanii introduc în echipă pe negrul Mc. Donald, dar echipa bulgară continuă să domine și conduce la un moment dat cu 39— 35. Jocul este din ce în ce mai dîrz, remarcîndu-se din echipa bulgară Atanasov și din cea americană Welsh. La un moment dat americanii preiau conducerea cu 49—46 însă bulgarii egalează şi numai în ultimele minute de joc echipa S.U.A. reuşeşte să realizeze cîteva puncte consecutiv şi să cîştige cu scorul final de 63—58. In turneul de consolare de la Valparaiso, Uruguay a învins Argentina cu 51—48, iar Filipine a cîştigat în faţa R.A.U. cu 66—64. In continuarea campionatului s-au mai desfăşurat următoarele partide: Chile—Porto Rico 83—71 şi Brazilia- Taiwan 94—76. Pentru locurile 8—13 R.A.U. a dispus de Canada cu 71—69 iar Uruguay de Mexic cu 54—47. Premiul „Cristofor Columb" a fost înminat lui Vladimir Kut Leningrad (Agerpres). — In cadrul uneiceremonii care a avut loc la Leningrad, renumitul atlet sovietic Vladimir Kut a primit premiul oferit de orașul italian Genova —o machetă a unui yaht din malahit cu pînze de aur. Acest premiu, instituit în memoria lui Cristofor Columb, a fost oferit lui Kut, cel mai bun sportiv al lumii în 1957. După cum se știe în 1957 cu prilejul unui concurs atletic disputat la Roma, Vladimir Kut a stabilit un nou record mondial în proba de 5000 m cu timpul de 13:35,0. • A doua ediţie a Campionatelor europene de tenis de masă va avea loc la Belgrad între 3 si 10 aprilie 1960. • Echipa de fotbal (tineret) a R. P. Bulgaria şi-a încheiat turneul în Indonezia. In ultimul meci fotbaliştii bulgari au jucat la Djakarta cu reprezentativa Indoneziei. Meciul a luat sfîrşit cu un scor alb (0—0) şi a fost urmărit de 50.000 spectatori. Din cele 6 meciuri susţinute în Indonezia fotbaliştii bulgari au cîştigat 4 şi au terminat 2 la egalitate. Turneul echipei bulgare continuă în India. • Campionatele europene de patinaj artistic se vor desfăşura între 1 şi 8 februarie la Davos. La aceste întreceri şi-au anunţat participarea concurenţi din 8 ţări. Printre aceştia se află Karel Divin, Kramporova (Cehoslovacia ), Gileli (Franţa), Schneidorfer (R.F.G.), Felsinger (Austria) şi alţi patinatori cunoscuţi.