Sportul Popular, iunie 1959 (Anul 14, nr. 3417-3434)

1959-06-20 / nr. 3428

Astă-seară, pe stadionul Republicii, un interesant cuplaj rugbistic Se intîlnesc C.F.R. Griviţa Roşie cu C. C. A. şi Constructorul cu Dinamo Cei mai buni rugbişti din Capitală şi-au dat întîlnire astă seară pe stadionul Republicii, unde îşi vor disputa, în nocturnă, cupa pusă în joc de clubul Dinamo, în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor. Cele patru echipe invitate la competiţie: C.F.R. Griviţa Roşie, C.C.A., Constructorul şi Dinamo vor lupta pentru prima dată în acest an fără emoţia că ar putea pierde puncte preţioase pentru clasament. Să sperăm că relaxate, după terminarea activităţii oficiala, ele vor avea o comportare dintre cele mai bune, care să însemne o bună propagandă pentru sportul cu balonul oval. Iată programul zilei de ani: Constructorul — Dinamo (ora 18,30) şi C.F.R. Griviţa Roşie — C.C.A. (ora 20). Formaţiile probabile: C.F.R. GRIVIŢA ROŞIE: Buda — Rotar, Wusck, Irimescu, Ţibuleac — Gherasim, Stănescu — Moraru, Rusu (Iosif), Picu — Mladin, Stoenescu, (Milea) — Colter, Soculescu, Şerban. C.C.A.: Vizitiu — Cojocaru (Constantin Gheorghe), Băiteanu, Kramer (Humeniuc), Enache — Nica, Merginsescu (Stoian) —■ Ionescu, St. Constantin, Gh. Radu — Barbu, Arsene — Zalman, Căpușan, Mihalcea. CONSTRUCTORUL: Nedelcu — Oprescu, Sava, Bărăscu, Simion — Nistor, Mateescu — Bogoi, Posmoșanu (Marin Gh.), P. Niculescu — Stoian, Rădulescu — Teofilovici, Lantz, Marica. DINAMO îşi va alcătui formaţia, abia pe teren. Este însă cert că vor fi folosiţi cîţiva tineri talentaţi cum sunt: Grün, Pilă, Toma, Hossu ş.a. Vor mai juca Floarea Carol, Olteanu, precum şi cei mai buni rugbişti din ultima partidă susţinută cu C.F.R. Miercuri, tot, în nocturnă, se întâlnesc învingătorii şi învinşii între ei. Două importante concursuri de tenis de masă pentru juniori Doua am cele mai importante concursuri de verificare şi selecţionare pentru „Criteriul european“ de tenis de masă al juniorilor au loc azi şi mîine la Bucureşti şi Oradea. In aceste două oraşe au fost invitate cele mai bune elemente (juniori şi junioare), susceptibile de a ne reprezenta în probele pe echipe şi cele individuale ale întrecerilor din luna iulie de la Constanţa. Astfel, la Oradea vor participa sportivi şi sportive din Cluj, Arad, Timişoara, Baia Mare, Oradea etc, iar în Capitală au fost chemaţi şi juniori din Ploeşti şi Piteşti In Bucureşti competiţia va avea loc în sala de sport din str. Mendeleev nr. 34, azi de la ora 17 şi mîine de la ora 8,30. Vor lua parte 20 de juniori împărţiţi în patru ssrr: I: Gheorghiu Laureaţii, Stoifman, Vasiliu, Antonescu Marin, Jugănaru; II: Bărbu- Ieseu, Marton, Apostol Marin, Ionescu Cornel (un junior din Piteşti); HI: Dinulescu, Titorov, Maniţescu, Apostol Dumitru. Curta: IV: Vrînceariu, Luchian (Piteşti), Antonescu Dan, Tudoradie, Dumitriu. Se va juca sistem turneu, iar prinii clasaţi ani serii vor lua parte la un nou turneu final la care vor mai participa şi Motancea, Bodea, Anghelescu, Mariana Barasch şi juniori din Ploeşti şi Piteşti. Paralel cu jocurile băieţilor se vor disputa şi întreceri rezervate junioarelor — un concurs deschis şi apoi un turneu final. întâlnirile se anunţă deosebit de interesante şi ele se vor desfăşura într-un cadru specific vîrstei concurenţilor: mult entuziasm, voioşie şi dîrzenie. Am dori însă, ţinînd seama de experienţa altor competiţii asemănătoare, ca întrecerile să aibă loc în mai multă ordine şi disciplină. Şi aceasta se cere nu numai sportivilor, ci şi organizatorilor. Este bine ca să se reducă la minimum diferitele chemări la ordine, prea zgomotoase, ca jucătorii să facă mai puţine plimbări prin sală şi sa fie prezenţi cu promptitudine la programări. Fără discuţie, în această privinţă un ajutor preţios îl pot da antrenorii şi părinţii prezenţi în sala de concurs. GIMNAŞÎÎI FRUNTAŞI LA LUCRU! Astăzi şi mîîhe fruntaşii gimnas'icii noastre slnt chemaţi din nou în faţa aparatelor pentru a concura într-o întrecere închinată Festivalului de la Viena. 9 gimnaste şi tot atîţia gimnaşti, componenţi ai loturilor R.P.R. susţin cu acest prilej şi o ultimă verificare înaintea intilnirii internaţionale cu reprezentativele R.D.G., care va avea loc la Berlin la 27—28 iunie. Concursul de selecţie din sala Forcasca este foarte important pentru că în cadru lui se vor prezenta şi exerciţiile impuse, aceleaşi cu care se va concura la Jocurile Olimpice din 1990. In fotografie, valoroasa noastră gimnastă Hiena Teodorescu, care la „Cupa Europei“ — desfășurată recent la Cracovia — a ocupat locul 11. 3S.OOO.OOC la start Primul record al Spartachiadei... Se poate spune cu toată certitudinea că a 11-a ediţie a Spartachiadei popoarelor din U.R.S.S. va fi cea mai mare competiţie mondială a anului. E suficient să arătăm că la întrecerile preliminare ale Spartachiadei, începute încă din vara anului 1958, şi desfăşurate în toate republicile Uniunii Sovietice, au luat parte 35.000.000 de sportivi. Un asemenea număr de participanţi nu a adunat la start vreodată nici o competiţie sportivă. Acesta este, deocamdată, primul şi poate cel mai important record al Spartachiadei. Una din sarcinile de bază ale Spartachiadelor popoarelor din U.R.S.S. — competiţii devenite tradiţionale — este aceea de a atrage spre practicarea culturii fizice milioane de tineri şi tinere. In comparaţie cu prima Spartachiadă, numărul participanţilor a crescut la cea de a doua cu 12.000.000. Este o minunată realizare. Cu acelaşi succes se înfăptuieşte şi o altă sarcină, aceea a ridicării măiestriei sportive. Despre aceasta vorbesc grăitor următoarele fapte: numai în timpul disputării primei etape a celei de a doua Spartachiade peste 4700 de participanţi au îndeplinit norma de maestru al sportului iar 55.000 pe aceea de categoria I. In acest timp sportivii sovietici au stabilit zeci de recorduri ale lumii, ale Europei şi ale U.R.S.S. Va fi în august... Aproape 10.000 dintre cei mai puternici şi mai buni sportivi ai ţării se vor aduna la Moscova în primele zile ale lunii august. In capitala ţării vor avea loc finalele celei de a doua Spartachiade a popoarelor din U.R.S.S. Pe 35 baze sportive ale Moscovei, printre care pe marile stadioane „V. I. Lenin“ şi „Dinamo“ se vor întrece timp de 10 zile 17 reprezentative ale republicilor unionale şi 85 de echipe ale principalelor întreprinderi din ţară. Reprezentativele republicilor unionale vor lua parte la întreceri în următoarele discipline : baschet, box, lupte (libere şi clasice), ciclism (pe şosea şi velodrom), polo pe apă, volei, gimnastică, canotaj (caiac şi canoe), călărie, atletism, motociclism, înot, sărituri în apă, pentatlon modern, tir, tenis, tenis de masă, haltere, scrii şi şah. Echipele întreprinderilor vor evolua în cinci sporturi: ciclism, gimnastică, atletism, haltere şi înot. In toate sporturile care figurează pe programul Spartachiadei se va desfăşura simultan şi campionatul U.R.S.S. In felul acesta fiecare cîşigător va fi distins cu medalia de aur şi tricoul purpuriu de campion al Spartachiadei şi al Uniunii Sovietice. Cu prilejul primei ediţii a Spartachiadei popoarelor diin U.R.S.S., a avut loc o grandioasă demonstraţie sportivă de masă pe stadionul din Lujniki. Acum, pentru cea de a doua ediţie a acestei grandioase competiţii, tineretul sovietic pregăteşte noi şi minunate exerciţii. Preţioase învăţăminte după concursul internaţional de haltere de la Moscova La sfîrşitul săptănînii trecute halterofilii echipei C.C.A. au fost oaspeţii minunatei capitale a Uniunii Sovietice. Cu acest prilej halterofilii militari din R.P. Romînă s-au întrecut cu halterofilii militari din ţările frăţeşti, din U.R.S.S., R.P. Polonă, R. Cehoslovacă, R.D. Germană, R.P. Ungară şi R.P. Albania. Am văzut atîtea lucruri minunate la Moscova încît mi-ar fi greu să le descriu pe toate. Fireşte, mă voi ocupa în primul rînd de concursul la care am participat. In special trebuie să remarc excepţionala primire şi ospitalitatea de care ne-am bucurat în tot timpul şederii noastre în U.R.S.S. Gazdele noastre au acordat tuturor participanţilor o atenţie deosebită. întrecerile halterofililor din ţările frăţeşti au început sîmbătă, 13 iunie. Spre deosebire de alte locuri, la Moscova ora începerii concursului nu suferă nici un minut întîrziere, iar desfăşurarea probelor se face cu mult mai repede decît în alte părţi. Este suficient să amintesc că între orele 16 şi 22 au avut loc întreceri la trei categorii! Ritmul rapid în care concurenţii trec la bară se explică prin faptul că înainte de concurs fiecare halterofil trebuie să anunţe greutatea la care participă. Astfel, crainicul anunţă concurentul pentru a ridica bara şi în acelaşi timp îi face şi o scurtă prezentare. Vorbind despre perfomanţe, trebuie să amintesc în primul rînd despre valoarea ridicată a halterofililor militari sovietici, care deşi nu au aliniat cea mai bună formaţie au cîştigat detaşat întrecerile. O impresie deosebită ne-a lăsat Fedor Bogdanovski care se găseşte întro formă foarte bună. M a impresionat mult lupta sportivă excepţională dintre tinerii „mijlocii“ Vladimir Petrov şi Victor Leah. După prima probă, Leah Conducea cu 5 kg, avantaj pe care l-a menţinut pînă la a treia probă. In ultima încercare Petrov a reuşit să „arunce“ 167,5 kg faţă de cele 160 kg obţinute de Leah, cîştigînd astfel întrecerea la o diferenţă de 2,5 kg. Djjjtre ceilalţi concurenţi am remarcat pe polonezii Zelinski şi pe Sonenfeld, acesta din urmă fiind învins de Lazăr Baroga. Despre halterofilii români se poate spune că ei s-au comportat mulţumitor. Locul III cucerit de echipa militară romînă este onorabil ţinînd seama de faptul că ea a întrecut echipele militare din Cehoslovacia, Ungaria, R.D. Germană şi R.P. Albania. Cea mai bună impresie a lăsat-o Lazăr Baroga, care a corectat recordul ţării la împins (130 kg.) şi a ocupat locul II. Despre Baroga, antrenorul sovietic Poliakov a declarat că este un foarte bun ridicător şi că are frumoase perspective. Ion Panait putea să totalizeze un nou record al ţării la „cea mai uşoară“ dar a ratat de puţin la aruncat 112,5 kg. Mulţumitor a concurat şi Vásárhelyi în timp ce ceilalţi halte-rofili în special Roman şi Cazan de la care mă aşteptam la mai mult au fost sub valoarea lor obişnuită. Cazan a ocupat locul 1 dar rezultatul de 402,5 kg. nu ne satisface, cu toate că braţul său nu este încă complet restabilit. Primul concurs al halterofililor români la Moscova a constituit pentru noi un bun prilej de învăţăminte. De acest lucru sunt convinşi halterofilii noştri, care vor căuta să pună în practică învăţămintele acestui mare curs internaţional. ŞTEFAN PETRESCU secretarul Federaţiei Române de Haltere Se dezvoltă sportul în Republica Irak Republica Irak este una dintre cele mai tinere. Nu a trecut nici un an de cînd lupta hotărîtă a poporului a izgonit pe colonialişti, iar ţara a început sa păşească pe calea unor mari transformări. Desigur, vor mai fi necesare destule eforturi pentru a lichida greaua moştenire a „regimului negru“ care lăsase ţara pe mina jefuitorilor colonialişti. E suficient să cităm doar două fapte pentru a ilustra viaţa chinuită a poporului irakian. Intr-un trecut foarte apropiat în Irak, pină la revoluţie, şase copii din zece mureau înainte de a atinge vîrsta şcolară, iar limita medie de viaţă a oamenilor nu depăşea 26—27 de ani. Irakul este una dintre puţinele ţări ale lumii în care cu cîteva secole în urmă populaţia era mult mai mare decît acum. Susţinut de popor, actualul guvern al republicii desfăşoară reforme progresiste în toate domeniile vieţii. Multă atenţie se acordă apărării sănătăţii. Un loc de seamă în această acţiune îl ocupă măsurile luate pentru dezvoltarea şi popularizarea culturii fizice şi a sportului. Primul ministru al Irakului, Abdel Kerim Kassem, a arătatnu o dată rolul important al sportului şi educaţiei fizice în întărirea sănătăţii poporului. In momentul de faţă se creează premizele dezvoltării activităţii tuturor sporturilor. Au şi fost create uniuni sportive de fotbal, baschet, volei, atletism şi altele. Iau fiinţă numeroase cluburi sportive. Toate organizaţiile fac parte din Comitetul MERIDIANE Uniunii Sportivilor, organizat pe baze democratice. Dacă pînă la revoluţie sportul putea fi accesibil doar unei infime minorităţi, acum se fac eforturi considerabile pentru atragerea păturilor largi ale populaţiei spre practicarea educaţiei fizice. Pînă nu de mult populaţia de 1.000.000 a Bagdadului dispunea doar de un mic stadion şi de cîteva terenuri de tenis. Recent, guvernul a luat hotărîrea de a se construi în apropierea capitalei un mare complex spor-,tiv. In centrul său se va afla un stadion cu tribune pentru 60.000 de locuri, iar în jur un bazin de înot, terenuri de tenis, baschet, volei şi altele. Este în proiect construcţia unei săli de sport pentru 6000 de spectatori, în care se vor desfăşura întreceri de box, lupte, jocuri sportive. A fost planificată de asemenea amenajarea unui „orăşel sportiv“ pe lîngă Universitatea din Bagdad. Se dezvoltă legăturile internaţionale ale sportivilor irakieni. In primăvara acestui an ei au avut ca oaspeţi pe fotbaliştii sovietici, membrii echipei „Neftianik“ din Baku. Nu de mult, Uniunea de fotbal a Irakului a hotărît să trimită două echipe care vor susţine o serie de întîlniri cu sportivii ţărilor socialiste. La 25 iunie o echipă alcătuită din jucătorii diferitelor cluburi va întreprinde un lung turneu în Cehoslovacia, Ungaria, Romînia, Bulgaria, R.D. Germană, Polonia, Albania. La 1 august va pleca şi echipa Armatei în vederea întîlnirilor prieteneşti cu echipe din U.R.S.S., R.P. Chineză, R.D. Vietnam şi R.P.D. Coreeană. Echipele au în program cite 3 meciuri în fiecare ţară. Fără îndoială că aceste turnee vor constitui un bun prilej de cunoaştere a tînărului sport irakian, de strîngere a legăturilor prieteneşti între sportivii irakieni şi sportivii din ţările socialiste. Turneul de şah de la Balatonfiired se apropie de sfîrşit In turneul de şah de la Balatonfiired învingătorul începe să se contureze în persoana marelui maestru sovietic Ratmir Holmov. In runda a Xl-a el a cîştigat la campionul R.P. Ungare, Portisch, obţinînd astfel cea de a 8-a victorie în concurs. In momentul de faţă Holnrov are un avans de 2 puncte asupra următorilor clasaţi şi este puţin probabil să mai fie ajuns. In orice caz partida decisivă a campionatului se va disputa în runda a XlI-a între Holmov şi campionul R.D. Germane, Uhlman. Acesta din urmă cîştigînd întrerupta cu Dely l-a egalat pe Soos pe locul secund. După rundul a XlI-a cei doi concurenţi continuă să se afle la egalitate, deoarece ambii au întrerupt partidele susţinute: Soos cu Florian şi Uhlman cu Forintos. Jucînd bine în ultimele runde, Ujtelki şi Bilek şi-au îmbunătăţit situaţia din concurs. Maestrul cehoslovac a întrerupt partida cu Haag, în timp ce Bilek a cîştigat la Kluger, emiţînd serioase pretenţii la locul II. Cu un rezultat de egalitate s-a terminat partida Nejkirch—Dely. Tot remiză a fost şi întrerupta Haag—Nejkirch. Celelalte partide din runda a XII-a au rămas neterminate. Ultimele două runde programează o serie de întîlniri decisive. In afară de partida Uhlman—Holenov, despre care am vorbit notăm disputele Soos- Bilek și Portisch—Soos, Holmov— Nejkirch și Ujteiki—Forintos care vor contribui la elabifeare. Iată clasamentul: 1. Hotunov 8'/2 p.; 2—3. Soos, Uhlman 677 (1) p; 4—5. Ujteiki (1), Bilek 6 p. ; 6. Portisch 52 p.; 7—8. Honfi (1), Kluger 5 p.; 9—11. Haag (1), Nejkirch, Dely 4'/2 p.; 12. Florian 4 p. (1); 13. Forintos 3/2 p. (1); 14. Beci 3 p. (1). SPORTUL POPULAR Nr. 3128 Pag. 7-a.