Sportul Popular, iunie 1959 (Anul 14, nr. 3417-3434)

1959-06-02 / nr. 3418

A II-a ediţie a campionatului european de baschet a luat sfîrşit — cum se ştie — cu victoria reprezentativei Uniunii Sovietice, care adaugă astfel o nouă performanţă în strălucitul ei palmares. Baschetbaliştii sovietici au manifestat o categorică superioritate, prin pregătirea lor tehnică, tactică şi fizică, precum şi prin omogenitatea celor 12 jucători, care au asigurat în permanenţă alcătuirea unui „cinci" redutabil. Pentru locurile 2—3—4 echipele Cehoslovaciei, Franţei şi Ungariei au dat o luptă pasionantă, decisă de pasaveraj. In mare progres s-a prezentat echipa Cehoslovaciei, care posedă acum un lot de 12 jucători de valoare egală şi de mari perspective. Reprezentativa Franţei datorează ing mare măsură locul trei trecerii la jocul+în forţă, conform principiilor baschetului modern. In plus, cei doi „uriaşi" (Lefèvre 2120 m şi Beugnot 2,07 m) au avut un cuvîrit greu de spus în lupta sub panou. Echipa Ungariei s-a impus şi în această ediţie, impresionînd prin nivelul tehnic ridicat al jocului practicat. Dintre celelalte participante se cuvine a fi subliniată comportarea reprezentativelor Bulgariei, Iugoslaviei, Poloniei şi Turciei, care au făcut jocuri de la egal (în seriile preliminare) cu formaţiile clasate în primele patru locuri. Echipa României s-a clasat pe locul opt, pierzînd jocurile decisive la diferenţe minime (cu Belgia la trei puncte, cu Bulgaria şi,Polonia la cîte un punct). Faţă devaloarea jucătorilor de bază şi de forma arătată înaintea campionatului, era de aşteptat ca reprezentativa ţării noastre să se claseze pe un loc superior. Diferenţa evidentă dintre valoarea primilor şase jucători (Nedef, Novacek, Folbert, Fodor, Niculescu, Nosievici) şi valoarea rezervelor a fost însă determinantă pentru comportarea echipei noastre, care în special în partidele din seria semi-finală şi finală a fost descompletată de elemente de bază, tocmai în momentele decisive. Aşa s-au petrecut lucrurile în meciul cu Belgia, cînd Novacek a fost eliminat pentru cinci greşeli personale, iar Folbert s-a accidentat, ca şi în întîlnirile cu Bulgaria şi Polonia, în care deşi a condus tot timpul, echipa Romîniei a pierdut, deoarece Nedef şi Novacek au fost eliminaţi pentru cinci greşeli personale. Fireşte, această explicaţie nu constituie o scuză. Ea reflectă o situaţie dăunătoare baschetului, datorită cluburilor şi asociaţiilor sportive cu secţii de baschet fruntaşe, care în decursul anilor nu au asigurat creşterea elementelor tinere la un nivel corespunzător. Din această cauză rezervele echipei reprezentative, deşi s-au pregătit cu conştiinciozitate înaintea campionatului european, nu au putut elimina deprinderile greşit însuşite, nu s-au putut ridica la valoarea jucătorilor de bază ai reprezentativei. In această direcţie trebuie îndreptată toată atenţia federaţiei şi a secţiilor de baschet. După campionatul european de la Istanbul O echipă de baschet trebuie să aibă 12 jucători de valoare egală Campionatul republican de hochei pe iarbă In plină desfăşurare Campionatul republican de hochei pe iarbă a continuat duminică, cu desfăşurarea jocurilor din cadrul etapei a treia. Meciurile desfăşurate în Bucureşti pe terenul III al stadionului „23 August" au prilejuit dispute interesante, deşi focul echipelor a fost influenţat de starea terenului. In prima partidă s-au întîlnit formaţiile C.S.A. VI Bucureşti şi Voinţa Piteşti. Deşi porneau favoriţi, bucureştenii au trebuit să cedeze în faţa ela- nului şi dorinţei de a învinge a piteştenilor, care au cîştigat, pe merit, cu 2—1 (0—0). Au înscris Năstase (2) pentru Voinţa Piteşti şi Scarlat pentru C.S.A. VI. In continuare, campioana republicană Ştiinţa Bucureşti a jucat în compania lui Dinamo Craiova Studenţii, deşi au avut iniţiativa majoritatea timpului, au cîştigat numai cu 1—0 (1—0) prin punctul marcat de Elekeş. Ei au creat faze frumoase, au demonstrat o foarte bună tehnică individuală, dar n-au putut înscrie mai mult, dinamoviştii craioveni apărîndu-se cu dîrzenie. Ultimul joc al zilei a opus formaţiile C. Ş. Victoria şi Voinţa. Ambele echipe au luptăt pînă la epuizare pentru a înscrie, dar ineficacitatea liniilor de atac a dus la ratarea multor ocazii, jocul luînd sfîrşit cu un scor alb. La Ploeşti, Fulgerul Olteniţa a întrecut la limită pe Voinţa din localitate cu 2-1 (1-1). Noua formaţie a muncitorilor de la fabrica de relon din Săvineşti, Viitorul a reuşit să opună o rezistenţă dîrza echipei Penicilina Iaşi, în ciuda scorului cu care au pierdut: 4—0 (2—0). Scorul este onorabil, ţinînd seama,de faptul că componenţii acestei echipe sunt încă la abecedarul hocheiului pe iarbă. Au marcat Luca şi Popescu cîte două puncte. Constructorul Cluj a întrecut la scor Recolta Marghita cu 5—0 (2—0) prin punctele înscrise de Adler (3), şi Salo (2). Formaţia clujeană se anunţă ca un pretendent serios la un loc în turneul de calificare. Electrica Oradea, mergînd pe un drum ascendent şi făcînd un joc pe măsura posibilităţilor sale, a cîştigat cu 4—0 (2—0) în faţa Minerului din M. Ciuc (performera etapei trecute, cînd a învins pe fosta campioană republicană Progresul Gheorghieni cu 4—3). Au marcat Teuşdean (2) şi Vamoş (2). In urma acestui rezultat Electrica Oradea a trecut în fruntea , clasamentului seriei a treia. fi luat sfîrşit Cupa Victoriei la iahting MAMAIA 31. (Prin telefon). — In concursul „Cupa Victoriei“ încheiat duminică dimineaţa, rezultatele finale au fost aproape cele scontate. Ultimele două regate (sîmbătă şi duminică) desfăşurate pe un timp ploios, dar cu vînt slab, au dat următoarele rezultate: REGATA A IV-A: clasa Star: N. Calcan—N. Navasari (C.C.A. Marina), clasa Snipe: D. Popovici—I. Geles (Metalul Buc.), iotă: N. Opreanu (Metalul Buc.) și clasa Finn: P. Burcea; REGATA A V-A: clasa Star: E. Groza—T. Ilea (Metalul Buc.); clasa Snipe: L. Predescu—M. Bucurescu (Metalul Buc.); iolă: I. Georgescu (Constrictorul); clasa Finn: P. Burcea. Comparativ cu celelalte ediţii, „Cupa Victoriei“ din acest an a scos în evidenţă imipotenţialul ridicat al unor echipaje tinere cu frumoase perspective. Este vorba de echipajele E. Groza — T. Ilea şi I. Naum — Gh. Grigorescu (Constructorul) la clasa Star, D. Popovici — I. Geles şi Taşcu Milie — I. Zamfir (Cetatea Bucur) la clasa Snipe, P. Burcea şi Ed. Enopian (Dinamo Constanţa) la clasa Finn. Aceste trivere echipaje s-au clasat înaintea atitora care aveau o mai bogată experiență de concurs. Iată, de altfel, clasamentele generate: STAR: I. N. Calcan — N. Navasart (C.C.A. Marina) 4117 p.; 2. E. Groza - T. Ilea (Metalul Buc.) 3464 p.; 3. M. Anastasescu — L. Pătrușescu (Metalul Buc.) 3339 p.; 4. I. Naum — Gh. Grigorescu (Constructorul) 2135 p. SNIPE: 1. L. Predescu — M. Bucurescu (Metalul Buc.) 6757 p.; 2. D. Popovici — I. Geles (Metalul Buc.) 6280 p.; 3. M. Dumitriu — I. Coman (Metalul Buc.) 5526 p.; 4. Tascu Milie — I. Zamfir (Cetatea Bucur) 4778 p. IOLĂ: 1. P. Svoboda (Cetatea Bucur) 3719 p.; 2. ,N. Opreanu (Metalul Buc.) 3469 p.; 3. I. Georgescu (Constructorul) 3020 . p.; 4. M. Runcu (C.C.A. Marina)2701 p. FINN: I. P. Burcea (MetalulBuc.) 4395 p.; 2. Ed. Enopian (Dinamo Constanţa) 3191 p.; 3. Victor Costescu (Dinamo Constanţa) 1936 p.; 4. R. Mînăstireanu (Metalul Buc.) 1441 p. P. ENACHE — coresp. reg. SPORTUL POPULAR Pag. 4-a ■“ fi. 3418 A fost stabilit programul campionatului de calificare la handbal careie acestea va începe o importantă competiţie de handbal, la care participă echipele feminine şi masculine campioane ale regiunilor. Este vorba de campionatul de calificare care are drept scop desemnarea formaţiilor feminine care vor participa apoi la un turneu de baraj pentru intrarea în campionatul categoriei A şi a echipelor masculine care vor promova anul viitor în campionatul masculin al categoriei B. Intre întrecerea echipelor feminine şi cea a celor masculine există deci o diferenţă. La fete formaţiile clasate pe primele două locuri în cadrul acestui campionat de calificare iau după aceea parte la un turneu de baraj alături de cele două echipe clasate pe locurile 9 şi 10 în campionatul categoriei A (Constructorul Timişoara şi Record Mediaş). In întrecerea masculină, echipele participante la campionatul de calificare au fost împărţite în patru serii, urmînd ca echipele cîştigătoare ale acestor serii să promoveze direct în campionatul categoriei B. Recent, comisia de competiţii a Federaţiei noastre de handbal a procedat la alcătuirea programului campionatului de calificare. Iată programul acestei întreceri: FEMININ. Echipele au fost împărţite în două serii. Jocurile se vor disputa astfel: 7 IUNIE, seria I : Tr. Severin : C.S.M. Reşiţa—Dinamo Craiova ; Cluj: Stăruinţa Sighet—Tipografia Oradea ; Mediaş: 1 Mai Petreşti—Harghita Odorhei; seria a H-a: Buzău : Confecţia Bucureşti—Spartac Constanţa ; Bacău : Textila Botoşani— C.S.M. Galaţi ; Ploeşti: Textila Buhuşi—campioana regiunii Bucureşti. La 14 IUNIE are loc a doua etapă a întrecerii după următorul program: Sibiu : echipele cîştigătoare ale meciurilor 1 şi 2, echipa cîştigatoare a jocului 3 cu Făclia Bistriţa (seria I), Focşani: echipele cîştigătoare ale jocurilor 1 şi 2 din seria II-a, Ploeşti: echipa cîştigătoare a jocului 3 cu campioana regiunii Stalin (seria In continuare, la 21 IUNIE în oraşe neutre care vor fi stabilite ulterior vor juca echipele învingătoare din a doua etapă a întrecerii şi astfel vor fi desemnate cele două formaţii care vor participa la turneul de baraj. Acest turneu are loc în zilele de 5, 7 şi 9 iulie la Ploeşti. MASCULIN. Aci echipele au fost împărţite în patru serii, disputîndu-se în prima etapă (7 iunie) cîte două jocuri în fiecare serie astfel: SERIA I: Timişoara ; Electroputere Craiova— Rapid Oradea; Sibiu; Strma Cîmpia Turzii—campioana regiunii Hunedoara; SERIA A II-A : Bacău ; Textila Iaşi— Voinţa Botoşani; Buzău: C.S.P. Neamţ—Flacăra Brăila ; SERIA A III-A: Ploeşti: Titanii 23 Augustei. S. Bărăganul (reg. Constanţă); Bucureşti: Petrolul Teleajen—campioana regiunii Bucureşti ; SERIA A IV-A: Oradea : Mureşul Periam—C.S.M. Baia Mare; Cluj: Flamura roşie Agnita— înainte Oradea. In ziua de 21 iunie, în oraşe care vor fi stabilite ulterior, vor juca echipele învingătoare între ele, desemnînd în acest fel cele patru formaţii care vor activa anul viitor în campionatul categoriei B. Turneul de baraj cu participarea echipelor clasate pe locurile 9 și 10 în campionatul categoriei A și a celor clasate pe primele două locuri în campionatul categoriei B are loc în zilele de 12, 14 și 16 iulie la București. Olimpia Bucureşti campioană republicană la handbal feminin Prezentindu-se la un nivelsuperior faţă de ceilalţi ani, echipa Olimpia Bucureşti a cîştigat titlul de campioană la handbal feminin. Victoria jucătoarelor bucureştene este pe deplin meritată, ele reuşind de-a lungul întrecerii să-şi depăşească adversarele atît prin îmbunătăţirea jocului de apărare, cît mai ales prin acţiunile ofensive , organizate după scheme tactice variate. Una din cauzele care au determinat în mare măsură succesul echipei Olimpia Bucureşti o constituie, de- altfel, pregătirea tactică superioară a * 1 * 3 formaţiei, fapt în care un deosebit merit revine antrenorului Gabriel Zugrăvescu. Iată pe noile campioane ale ţării : sus de la stînga la dreapta : Carolina Cîrligeanu, Hilde Roth, Hiena Radureanu, Eva Jecu, Aurelia Szőke, Ileana Giulescu, Iosefina Ugran, Dacia Dumitrescu, Iordana Popa, antrenorul Gabriel Zugrăvescu. Jos, de la stînga la dreapta : Adriana Coroiu, Jeana Mateescu, Cornelia Vina-Constatinescu, Adriana Florescu. (Din fotografie lipsește Irina Nagy, portarul echipei) (Foto Gh. Dumitru) Concursul de canotaj organizat de Cetatea Bucur s-a bucurat de un frumos succes In cinstea sărbătoririi a 500 de ani de la întemeierea oraşului Bucureşti, clubul Cetatea Bucur a organizat în zilele de 30 şi 31 mai pe lacul Herăstrău un reuşit concurs de canotaj academic. La startul celor 17 probe s-au prezentat sute de canotori reprezentînd secţiile de sporturi nautice a 9 cluburi sportive din Capitală. Dintre aceştia trebuie evidenţiaţi tinerii canotori ai Şcolii sportive de elevi care s-au situat pe primul loc în clasamentul general ca şi juniorii clubului organizator, care au contribuit la ocuparea locului II de către Cetatea Bucur. Sîmbătă după-amiază au avut loc întrecerile feminine. Iată cele mai bune rezultate înregistrate: JUNIOARE Simplu: 1. Georgeta Enescu (Recolta) 5:05,3; 2. Metalul 5:10,5; 6. Rapid 5:22,5 4+1 rame; L S.S.E. 5:08,8; 2. S.S.E. II 6:08,2; 4+1 vîsle: 1. S.S.E- 4TW5; 2. Rapid 4.Qâ& 8+1; 1. S.S.E. 3:34,7; 2. Cetatea Bucur 3:38,8; SENIOARE. Simplu: 1. Metalul 4:26,7; 2 .Rapid 4:47,9; 3. Voința 4:54,3. Dublu vîsle: 1. Cetatea Bucur 4:03,5; 2. Recolta 4:14,4; 4+1 rame: 1. Cetatea Bucur 3:34,9; 2. Metalul 3:46,0; 3. Constructorul 3:56,7. Duminică dimineaţa s-au întrecut canotorii, dînd loc la dispute la fel de interesante. Cele mai bune rezultate obţinute de ei în cadrul celor 10 probe care le-au fost rezervate, sunt următoarele: JUNIORI. Simplu: 1. Gh. Rusu (S.S.E.) 4:14,8; 2. Recolta 4:28,4; 3. Voința 4:30,8; Dublu vîsle: 1. Rapid 3:46,8 2. S.SE. 3:49,3; 3. Constructorul 4:12,4; 4+1 rame: 1. Cetatea Bucur 3:45,7; 2. S.S.E. 3:47,7; 3. Cetatea Bucur II 3:54,9; 8+1: 1. Cetatea Bucur 3:02,2 ; 2. S.S.E. 3:19,4 ; 3. S.S.E. II 3:41,4; SENIORI. Simplu: 1. Traian Negulici (Metalul) 3:41,2; 2. Cetatea Bucur 3:47,1; 3. Metalul II 3:119,5; 2 rame: 1. Constructorul 3:56,7; 2. Constructorul 11 4:18,4; Dublu vîsle: 1. Cetatea Bucur 3:24,2; 2. Metalul 3:26,0; 3. Constructorul 3:49,4; 2+1: 1. Constructorul 3:45,7; 2. Metalul 3:47,7; 3. S.S.E. 3:54,9; 4+1 rame: 1. Rapid 3:48,5; 2. Constructorul 3:24,6; 3. Victoria 3:31,9; 8+1: 1. Voința 2:58,6; 2. Rapid 3:19,0; 3. Constructorul 3:23,0. După două zile de întreceri s-a alcătuit clasamentul general care se prezintă astfel: 1. Școala sportivă de elevi 69 puncte; 2. Cetatea Bucur 55,5 p; 3. Constructorul 37,5 p; 4. Rapid 34 p; 5. Metalul 33 p; 6. Recolta 19 p; 7. Voinţa 17 p; 8. Clubul sportiv universitar 5,5 p; 9. Victoria 1 p. Reprezentanţii Şcolii sportive de elevi acumulînd cel mai mare număr de puncte au fost răsplătiţi cu o frumoasă cupă, iar cei ai clubului Cetatea Bucur, pentru cele mai multe locuri I obţinute, au primit un fanion. V. CORBESCHI — corespondent Rezultate din categoria B la scrimă Jc Intre 28—31 mai s-au desfășurat la Sibiu întrecerile etapei a doua a campionatului republican de scrimă pe echipe categoria B. Iată rezultatele înregistrate: sabie: Dinamo Dr. Stalin — C.S.M. Lugoj 11—5, C.S. Jiul Craiova — C.S.A. Lugoj 14—2, Berea Sibiu — Stăruinţa Timişoara 7—9, C.S. Jiul — Dinamo 9— 7, Berea — C.S.M. 8—8 (victorie la tuşe pentru Berea), Berea — Dinamo 9—7, C.S. Jiul — Stăruinţa 8—8 (victorie pentru Stăruinţa), C.S. Jiul — Berea 9—7, Dinamo — Stăruinţa 9—7; spadă: C.S. Jiul — Dinamo 11—5, Berea — Stăruinţa 13—3, C.S. Jiul — C.S.M. 5—I1, Dinamo — Stăruinţa 5—11, Berea — Dinamo 15—1, Dinamo —■ C.S.M. 5—11, C.S. Jiul — Berea4—12, C.S. Jiul — Stăruinţa 7—9, Berea — C.S.M. 13—3; floretă băieţi: C.S. Jiul — Dinamo 10—6, Berea — Stăruinţa 5—11, C.S. JiuL ,— C.S.M. 12—4, Dinamo — Stăruinţa 3—13, Berea — Dinamo 14—2, Dinamo — C.S.M. 9—7, C.S.. Jiul — Berea 10—6, C.S. Jiul — Stăruinţa 4—12, Berea — C.S.M. 11—5; floretă fete: C.S. Jiul — Dinamo 4—12, Berea — Stăruinţa 16—0, C.S. Jiul — C.S.M. 10—6, Dinamo — Stăruinţa 13—3, Berea — Dinamo 10— 6, Dinamo — C.S.M. 15—1, C.S. Jiul — Berea 5—11, C.S. Jiul — Stăruinţa 8—8 (victorie pentru Stăruinţa), Berea — C.S.M. 15—1. In grupa de la Bucureşti a campionatului categoriei B de scrimă s-au înregistrat următoarele rezultate : sabie: Ştiinţa Bucureşti — Harghita Tg. Mureş 5—11, Metalul M.I.G. — Harghita 7—9, Metalul M.l.G. — Stăruinţa Satu Mare 2—14, Diamo Bucureşti — Stăruinţa 4—12, Ştiinţa — Stăruinţa 3—13, Harghita — Dinamo 16—0; spadă: Harghita — Dinamo 5—11, Ştiinţa — Harghita 10—6, Metalul M.l.G. — Stăruinţa 3— 13, M.l.G. — Harghita 10-6, Dinamo — Stăruinţa 3—13, Ştiinţa— Stăruinţa 3—13; floretă fete: Ştiinţa — Stăruinţa 3—13, Ştiinţa — Harghita 11—5, Metalul M.l.G. — Stăruinţa 4— 12, Stăruinţa — Dinamo 15—1, Metalul M.l.G. — Harghita 11—5, Dinamo — Harghita 4—12; floretă băieţi: Ştiinţa — Harghita 10—6, Dinamo — Harghita 9—7, Metalul M.l.G. — Stăruinţa 7—9, Dinamo — Stăruinţa A—12, Metalul M.l.G. — Harghita 14—2, Ştiinţa — Stăruinţa 3—13.