Sportul Popular, iulie 1959 (Anul 14, nr. 3435-3451)

1959-07-06 / nr. 3437

In bună dispoziţie de joc Farul Constanţa a învins Vefa Istanbul cu 5-2 (4-1) CONSTANŢA 5 (prin idejen). Pentru cei ce ar rămîne surprinşi de scorul de 5—2 (4—1) cu care echipa Farul Constanţa a învins formaţia turcă Vefa Istanbul trebuie să spunem că victoria constănţenilor s-ar fi putut realiza la un scor şi mai mare dacă, mulţumiţi de rezultat, localnicii n-ar fi slăbit aiura în ultimele 20 minute de joc. Jocul a plăcut, abundind în faze interesante şi inroluri. Constănţenii, în bună dispoziţie de joc, şi-au întrecut adversarii in toate compartimentele. In apărare, care a dovedit totuşi nesiguranţă, localnicii au reuşit să anihileze pătrunderile periculoase ale lui Ozer şi Hilmi. Iar un atac, unde Niculesciu şi Sever au fost principalii animatori, au ştiut să contracareze jocul la ofsaid al apărătorilor turci, folosind adestul de bine deschiderile ..printre-*' şi ..ţişnirite“. Astii au şi marcat două goluri (min. 10 Matei şi min. 35 Niculescu), celelalte fiind înscrise de Niculescu (min. 5), Sever (min. 29 din corner) şi Matei (min. 61). Jucătorii turci, care au fost mai buni la jocul cu capul, au mai arătat unele lucruri frumoase şi în ceea ce priveşte uşurinţa în demarcaj, viteza în execuţie şi jocul la intercepţie. Ei au dovedit însă ineficacitate în faţa porţii. Atacanţii turci au condus bine mingea pînă la poartă, dar aici fie că nu a avut cine să finalizeze, fie că au tras imprecis. Cele două goluri ale oaspeţilor au fost realizate de Ozer (min. 9) şi Hilmi (min. 88). FARUL CONSTANŢA: MAROSI-Straton, Ciuncan, TOMA-Corneanu, Pană (Datcu)-Haşoti (Moroianii), SEVER, Ciosescu (Matei), NICULESCU (Firică), MATEI (Zinculescu). UEFA Istanbul: Turgut (BASNIN)Hamdi (Kaplan), Muhterem, Rahmi- Arif, ESREF-Mustafa (HAMDI), Cetín, OZER, Ismét, HILMI. A arbitra bine Zaharia Drăghici (Constanţa). PETRE ENACHE coresp. regional „Cupa oraşelor” la IsVmjihiof. Ieri, în cadrul optimilor de finală ale „Cupei oraşelor“ la fotbal juniori s-au obţinut următoarele rezultate : Sibiu — J Tg. Jiu 1—1 (1—0), Ploeşti — Bucu- reşti 1—1 (0—1), Câmpia Turzii — Ocna Mureşului 0—0 (2—0), Arad — Timişoara 0—2 (0—1), Botoşani — Bacău 0—1 (0—0), Baia Mare — Cluj 4—3 (3—1), Bucureştiul — Brăila 3—1 (1—0), Hunedoara — Reşiţa 2—0 (0—0). j PREGĂTIRILE LOTULUI DE FOTBAL AL R. P. R. Oradea 5 (prin telefon). Azi, lotul reprezentativ de fotbal al ţării, care se pregăteşte în vederea întîlnirii cu U.R.S.S. de la 19 iulie, a susţinut un joc de verificare la Salonta cu selecţionata oraşului. In prima repriză, lotul a folosit următoarea formaţie: Toma—Soare, Apolzan, Macri—A. Vasile, Bone—V. Anghel, Constantin, Alexandrescu, Babone, R. Lazăr. In această parte a meciului, selecţionata R.P.R. a marcat 4 goluri prin: Constantin (2), Alexandrescu şi A. Vasile. Au plăcut îndeosebi cei doi halfi de margitie și Macri. De la înaintare s-a remarcat aripa dreaptă Constantin—V. Anghel, și R. Lazăr, cît a fost jucat. După pauză, lotul reprezentativ a intrat pe teren cu următoarea echipă : Todor—Popa, Călinoiu, Macri—Jenei, IManweiller— V. Anghel, (Alexandrescu, din min. 60), Constantin, Ene, Babone (R. Lazăr din min. 75), R. Lazăr (V. Anghel din min. 75). Apărarea care de altfel va fi şi aceea din jocul cu R.P. Chineză, a funcţionat bine. In schimb formula atacului nu a corespuns. In această repriză nu s-a marcat nici un gol. Linia de atac a combinat prea mult şi a şutat puţin la poartă. Dinulescu, uşor accidentat la un antrenament, nu a fost utilizat. Joi lotul reprezentativ va întîlni la Oradea selecţionata R.P. Chineză. In deschidere va avea loc un meci de handbal Între echipa lotului de juniori al R.P.R. şi formaţia Rapid din localitate. MIRCEA ROCSIN — corespondent Dinamo B Bacău a învins din nou G GWardia Varşovia cu 2-1 (0-1) BACAU 5 (prin telefon). — 8000 de spectatori au asistat la cea de a doua întîlnire Dinamo Bacău — Gwardia Varşovia. Pe teren propriu, dinamoviştii au obţinut o nouă victorie. In prima repriză dinamoviştii au dominat net, fiind ajutaţi şi de vînt, dar au ratat numeroase ocazii prin Filip (care a tras în bară,în minutul 5), Asan şi Drăgoi. In plină dominare dinamovistă, extremul stînga Jurniak este lansat în adîncime şi marchează pe lingă Faur, în min. 23. Dinamoviştii revin în atac, dar mijlocaşii servesc mingi înalte, pe care apărătorii polonezi, foarte buni în jocul la cap, le interceptează şi le resping cu uşurinţă. Pînă la sfîrşitul reprizei, oaspeţii se apără supranumeric, menţinînd în atac doar pe Hachorek şi Jurniak. La reluare, atacurile echipei locale sînt mai organizate. Egalarea se produce în min. 70, cînd Rădulescu centrează, iar Drăgoi reia în plasă cu capul, printr-un plonjon spectaculos. Cu 8 minute înainte de sfîşit, Rădulescu centrează din nou şi acelaşi. Drăgoi înscrie, de la cîţiva metri, golul victoriei. Arbitrul B. Vlanovici (Bacău) a condus următoarele formaţii: DINAMO: Faur-Giosanu, IOSIF LAZAR, Cîrnaru-Anghel Florian (Vătafii), Újvári-RĂDULESCU, Filip, Asan, TIRCOVNICU, DRĂGOI. GWARDIA: STEFAN ISZYN-Woz niak, WISNIEWSKI, Hodyra-Piotrowski, E. Szarzynski-Gawronski, Lewandowski (Paczkowski), Hachorek, Z.1 Szarzyitski, JLÎRNIAK. VICTOR MI H U-corespondent i Selecţionata de tineret a R. P.R. a terminat la egalitate cu reprezentativa R. P. Chineze: M (0-1) (Urmare din pag. I) Echipa noastră face mari eforturi în atac, dar nu obţine egalarea decit un min. 56. O combinaţie Varga — Constantinescu, o pasă „printre“ a acestuia din urmă lui Ene II, un şut puternic de la circa 7—8 m şi balonul, incoşind din bara laterală în portar, a intrat în plasă: 1—1. Se părea că acest succes va da aripi echipei noastre, dar nu a fost aşa. Şi în această formulă, înaintarea a continuat sa joace înghesuit, lateral, fără orizat, să se descurce foarte greu în faţa unei apărări supranumerice( din min. 62, Sun Jui-min a reintrat în locul lui Van Sínen, dublînd stoperul). După desfăşurarea în cîmp a jocului, rezultatul este just; după superioritatea la poartă şi numărul ocaziilor de gol, oaspeţii aveau dreptul la victorie. Ei au jucat un fotbal de bună valoare, făcînd dovada unei tehnici individuale ridicate şi a unor calităţi fizice superioare: viteză, rezistenţă, elasticitate, agilitate, precum şi o bună orientare tactică. Cei mai buni: Si Fu-sin, Sun Pao-tun, Cian Tin-ten, Sun Fucen, Cian Hun-giu şi Sian Ti-son. Selecţionata noastră s-a comportat în general sub aşteptări. Apărarea a funcţionat mai bine şi în linii mari a corespuns. Cel mai bun a fost Fronea. Tabarcea a jucat sub valoarea sa. Din atac singurii care au dat un randament acceptabil au fost Constantinescu în prima repriză și Eneli (acesta, însă, a fost inegal). Bun arbitrajul lui P. Rapaport. Dinamoviştii au dominat prima zi a campionatelor republicane de ciclism pe pistă Pe velodromul Dinamo, ieri dupăarhiază, aproape 40 ciclişti — cei mai buni din ţară — au început disputele pentru cucerirea titlurilor de campioni republicani in probele de pistă. Lupta lor a fost susţinută de un public numeros şi entuziast, care a subliniat cu aplauze performanţele înregistrate depistarzi. In această ambianţă, cicliştii s-au întrecut pe ei înşişi, reuşind să realizeze faze de o spectacu- ; iozitate rar întîlnită. Rezultatele obţinute în unele probe dovedesc ascen- *. dența de formă a specialiștilor noștri? în probele de velodrom şi lasă să se întrevadă că în curînd vor putea co-\ recta actualele tabele de recorduri. * Proba de viteză s-a încheiat cu plinele surprize. Victoria finală a re-' venit — pentru prima oară — dina- movistului Petre Tache (antrenor M. Mihăilescu), care îşi încununează ast- fel bogata sa activitate de pistare dri o performanţă de prestigiu, in semifinalele probei s-au calificat alergătorii V. Oprea (campion în anii 1952, 1954 şi 1957), Ion Ioniţă (campion în anii 1950, 1951 şi 1953), C. Voicu (campion în anii 1955 şi 1958) şi Petre Tache. In prima semifinală Ion Ioniţă (Voinţa) îl învinge pe Vasile Oprea (G.C.A.), executînd o rupere rapidă de la aproape 400 m de linia de sosire. Timpul înregistrat: 12,6 sec. Semifinala a doua se termină fără luptă. In momentul în care C. Voicu (C.C.A.) forţează, i se slăbeşte cureaua de la ratrapă şi nu mai poate continua practic lupta. Conform regulamentului, Petre Tache, care trece linia de sosire cu un avans apreciabil, este declarat învingător. Ambele manşe ale finalei sunt deosebit de disputate. Petre Tache (Dinamo) învinge la mare luptă pe valorosul său adversar Ion Ioniă. Ambii alergători merită felicitări pentru buna pregătire dovedită cu acest prilej. In disputa pentru locurile 3—4 a ieșit învingător Vasile Oprea. In semifinalele probei de viteză juniori, Eugen Sima, care se dovedise un specialist al probei, a fost întrecut de D. Popovici, iar AL Ionescu s-a calificat învingîndu-1 pe D. Penescu. Finala a trebuit să programeze trei manşe pentru a-l determina pe învingător. AL Ionescu reuşeşte să-şi apropie de două ori victoria şi cu aceasta şi titlul de campion. Clasament final: 1. AL Ionescu (Dinamo) ; 2. D. Popovici (Dinamo) ; 3. E. Sima (Dinamo) ; 4. D. Penescu (Dinamo). Antrenorul acestor juniori este Mircea A Mihăilescu. Patru alergătoare s-au prezentat la finala probei de urmărire individuală care îr aceste condiții, firește, aînceput direct cu semitipalaje. Clasamentul se prezintă astfel: 1. Hermina Popescu (Dinamo — antrenor M. Mihăilescu) ; 2. Silvia Stănescu (Victoria) ; 3. Aurelia Niculescu (Dinamo). Concursul republican de 1000 m cu start de pe loc, rezervat alergătorilor de cat. a H.I-a şi neclasificaţi, s-a încheiat cu victoria tînărului şi talentatului alergător V. Voloşin (C.C.A. — antrenor I. Gociman). El a realizat un timp promiţător: 1:16,8. Semifondul, contînd pentru campionatul Capialei, s-a desfăşurat de-a lungul a 75 ture cu sprint la trei ture. După o luptă epuizantă întrecerea s-a încheiat cu victoria lui V. Voloșin (C.C.A.) 32 p, urmat de G. Dumitrescu (C.C.A.) 26 p; V. Iordache (Dinamo) 24 p; G. Moiceanu (Dinamo) 24 p; AL Voinescu (Dinamo) 22 p; Gh. Calcișcă (Dinamo) 21 p etc. Campionatele republicane de ciclism pe pistă continuă marţi şi miercuri după-amiază pe velodromul Dinamo din Capitală. H. NAUM In sferturile de finală ale probei de viteză Petre Tache (Dinamo) — aflat in fotografie pe planul doi — l-a întrecut pe colegul său de club St. Lemindroiu. Cîştigind semifinala şi finala dinamovistul Petre Tache şi-a adjudecat titlul de campion republican pe anul 1959. (Foto: Th. Roibu) Arbitrajele — problemă importantă a boxului nostru Spre deosebire de ante discipline sportive, ca fotbalul, voleiul, baschetul sau atletismul, unde diferența valorică dintre două echipe sau dintre sportivi rezultă din punctele înscrise sau respectiv din ceea ce arată acele cronometrelor sau gradaţiile ruletei, arbitrajul în box este mult mai dificil şi cere celui care-i practică cunoştinţe complexe. Pe bună dreptate, în zilele care au urmat reuniunilor fazei de zonă a campionatelor republicane de la Or. Stalin, Constanţa, Craiova şi Cluj, numeroşi amatori ai sportului cu mănuşi ne-au pus întrebările : „Au corespuns tinerii ? Dar arbitrajele ?“ Despre asaltul tinerilor boxeri asupra consacraţilor s-a mai scris şi o parte dintre aceştia vor fi revăzuţi în semifinalele şi în finalele campionatelor. Ne vom ocupa, în articolul de faţă, despre arbitraje. Am fost martorul reuniunilor de la Dr. Stalin. Din cele văzute acolo şi din şedinţa de analiză care a avut loc zilele acestea, cînd au fost trecute în revistă arbitrajele şi la celelalte trei zone, am putut trage concluzii foarte utile pentru activitatea viitoare a acestui sport. Ca o caracteristică generală se poate afirma că arbitrajele au fost în sensibil progres faţă de trecut. Calitatea lor a fost mai bună, mulţi dintre judecători s-au orientat mai bine, au fost severi cu boxerii care au practicat un box obstrucţionist, iar în lună mari, deciziile pronunţate au reflectat cele petrecute în ring. Cifrele de mai jos sunt grăitoare în acest sens. In 114 din 149 meciuri arbitrii judecători au indicat cîştigătorii in unanimitate şi numai 35 decizii au fost date cu majoritate (2—1) în partide foarte echilibrate. Spre regretul nostru, dintre acestea, patru decizii nu au reușit să declare adevăratul învingător cu acel minim de avantaj pe care judecătorul este obligat să-l distingă. Mai sunt arbitri judecători care preferă „stilul bătăios" în locul „scrimei pugilistice", sau se lasă furaţi de maniera în care luptă un pugilist în ultima repriză şi-i acordă victoria, deşi acesta fusese considerabil depăşit în primele două rânduri. Este ştiut că în box punctajul se face după fiecare repriză şi pentru oricine este uşor de înţeles că dacă un boxer a cîştigat două reprize şi a pierdut ultima, în mod normal lui trebuie să-i revină victoria. Asemenea erori au comis în zona de la Oraşul Stalin în meciul Nicolae Linca-Ştefan Bejan arbitrii B. Robert şi Gheorghe Mihai, care au fost depăşiţi de maniera energică în care a acţionat Linca în ultima repriză, dar au trecut cu vederea superioritatea manifestată de Bejan în primele două reprize, cînd pugilistul militar a fost mai precis şi a avut înclinaţii spre boxul „în linie*. In acest meci, cel de al treilea judecător, Ion Boamfă, a înscris pe buletinul său de punctaj numele celui care trebuia declarat învingător : Ştefan Bejan. O notă slabă a obţinut şi oficialul brăilean Alexandru Mihăilescu. Acesta, în meciul Niculae Negrea-Vasile Vîlvari, cîştigat cu siguranţă de primul, a acordat pe buletinul său de punctaj victoria lui... Vîlvari ! Cele mai slabe arbitraje au fost prestate în zona de la Constanţa. Unele decizii au fost departe de a constitui o bună propagandă pentru box. Victor Şchiopu nu cîştigase meciul cu dinamovistul craiovean Marin Marinescu. Greşit s-au orientat arbitrii Victor Popescu şi Petre Mihelfi cînd i-au acordat decizia. De asemenea, Petre Zăinescu nu obţinuse victoria în faţa lui Dumitru Fieraru. In acest meci au punctat greşit An Rişat şi din nou Mihelfi. De asemenea, arbitrul Petre Mihelfi l-a favorizat pe Z. Ciocîrlan (G.S.A. Oradea), contribuind la victoria acestuia în dauna lui Vlădescu, victorie pe care nu o merita. Arbitrajele inegale pe care le-au prestat trebuie să dea de gîndit lui Ai Rişat, P. Mihelfi, V. Popescu şi I. Cetăţeanu, cu atît mai mult cu cît in lunile trecute ei se remarcaseră cu prilejul reuniunilor în Capitală şi în provincie. In zona de la Cluj, deciziile au fost satisfăcătoare, arbitrii judecători dovedind seriozitate şi competenţă. Excepţie de la aceasta au făcut I. Kiss şi Z. Ferber, care nu s-au orientat just în meciurile A. Morăruş-Gh. Popa, I. Petrov-St. Marcoviceanu şi respectiv Trancă-Lupu şi Dobre Pavel-Gh. Ilie, înscriind pe buletine ca învingător numele învinsului. In această situaţie însă ei au fost în minoritate faţă de părerile celorlalţi arbitri judecători aşa că deciziile nu au avut de suferit. Aici este cazul să arătăm atitudinea cu totul nesportivă a antrenorilor I. Pintea şi Gr. Schileru din Craiova faţă de oficiali şi publicul spectator. Comportarea tînărului antrenor I. Pintea, care trebuia să constituie un exemplu pentru elevii săi, pune într-o lumină nefavorabilă harnica secţia de box a clubului Dinamo Craiova. Mai mult decit atît, în timpul meciului dintre boxerii craioveni C. Iordache și Gh. Buzatu, antrenorul 1. Pintea, care nu avea nici o calitate oficială la această partidă, a indus în eroare pe arbitrul din ring Z. Ferber, aranjînd în ring șervetul pentru a consemna abandonul lui Buzatu. Z. Ferber, neatent, a oprit meciul şi l-a declarat învingător pe Iordache. Ca urmare a acestei comportări lipsită de sportivitate, străină de activitatea noastră sportivă, Federaţia de box, punînd în discuţie cazul lui Pintea, a luat măsurile ce se impun. In ceea ce priveşte meciul Gh. Buzatu-C. Iordache, al cărui rezultat a fost viciat de antrenorul Pintea, Federaţia nu l-a omologat, urmînd să reprogrameze întîlnirea. Nu avem prea multe lucruri de spus despre reuniunile de la Craiova, unde au fost înregistrate cele mai bune arbitraje (cu excepţia lui I. Bîrsănescu şi Gh. Popa). In sfîrşit, remarcăm atenţia deosebită pe care au dat-o arbitrii din ring loviturilor cu mănuşa deschisă şi obstrucţiilor, problemă care este privită la mare atenţie de federaţia noastră. M. NICULAE Secretar general al F. R. Box I Stanosporîl Rezultatele oficiale ale concursului Pronosport nr. 27. Etapa din 5 iulie 1959. I. RP. Romina (tineret) — R.P. Chineză (A) X n. Dinamo Bacău — Gwardia (R.P. Polonă) X m. Farul Constanta — Vefa (Turcia) X IV. Ploeşti — Bucureşti ( re. oraş. jun.) X V. Arad — Timişoara I (e. oraş jun.) * VI. Hunedoara — Reşiţa (cupa oraş. juniori) X VH. Baia Mare — Cluj I (cupa oraşelor juniori) X Vin. Botoşani — Bacău (cupa oraş. juniori) 1 IX. Câmpia Turzii — Ocna Mureş (cupa oraş. jun.) 1 X. Oroszlányi Bányász — Szegedi V.S.E. (c. vară R.P.U.) * XI. Szállítok — Jászberényi Vasas (c. var. R.P.U.) 1 Xn. Szolnoki MÁV — Csepel Auto (c. var. R.P.U.) . La acest concurs au fost depuse aproximativ 257.090 variante.