Sportul Popular, august 1959 (Anul 14, nr. 3452-3468)

1959-08-08 / nr. 3456

Mai multă voinţă de a învinge, mai multă putere de luptă — iată ce a lipsit scrimerilor noştri la campionatele mondiale Iubitorii sportului din ţara noastră au fost surprinşi de comportarea nesatisfăcătoare a scrimelor ror , la campionatele mondiale care au avut loc in cea de a doua jumătate a lunii iulie, la Budapesta. Ei aşteptau mult mai mult de la reprezentanţii noştri, in special de la echipa de fete, a căror valoare şi succese pe plan internaţional le erau cunoscute. Am plecat la Budapesta recomandaţi de un loc II la Jocurile Olimpice din 1956 (prin Olga Orbán), de un loc IV în întrecerea echipelor feminine la campionatele mondiale din 1957 de la Paris (unde am avut şi doua finaliste) şi de nenumărate alte victorii şi performanţe valoroase în competiţii şi concursuri internaţionale. Era de aşteptat, aşadar, ca la ediţia din acest an a campionatelor mondiale să ne comportăm de aşa manieră încît să ne consolidăm poziţia fruntaşă pe care o avem pe plan internaţional în acest sport, să adăugăm la succesele de pînă acum noi rezultata de prestigiu. Şi acest lucru era pe deplin posibil. La fel de neplăcut surprinşi ca şi cei de acasă, eram noi, cei care am însoţit delegaţia la campionate şi care, după fiecare insucces, speram , într-o revenire, într-o îndreptare a situaţiei. Dar revirimentul nu s-a produs. Iar la sfîrşitul întrecerilor nu am putut nota ca performanţă decît calificarea Ecaterinei Orb-Lazăr în finala concursului individual. A fost mult pentru ea, care a concurat bolnavă, dar puţin pentru noi şi scrima noastră. Privită în ansamblu, comportarea trăgătorilor noştri este nesatisfăcătoare. Je-a nemulţumit în special evoluţia formaţiei feminine, care în totalitatea ei şi individual, n-a dat tot ceea ce se putea. Dar au fost şi unii sportivi — ca de pildă Dumitru Mustaţă la sabie, Oscar Theimelner la spadă, Sorin Poenaru la floretă — care au luptat cu destulă voinţă şi dîrzenie pentru victorie. Iar dacă n-au reuşit mai mult, aceasta se datoreşte fie faptului că au „căzut“ în serii extrem de puternice, fie (în cazul lui Mustaţă) relei intenţii a unor arbitri. Se cuvine să subliniem totuşi, acel 8-8 la sabie cu echipa Franţei (unde am pierdut la o tuşă), calificarea în finală a Ecaterinei Orb-Lazăr, ca şi ecoul favorabil pe care l-a avut faptul că Theimelner l-a eliminat — în turul 11 — pe campionul mondial Hoskins In şedinţa de analiză ce a avut loc după întoarcerea lotului de scrimă, s-au discutat pe larg toate cauzele care au contribuit la slaba comportare de la Budapesta. Antrenorii, ca şi sportivii, au recunoscut că pentru această confruntare internaţională — poate cea mai grea din cite a avut de susţinut scrima noastră — sportivii n-au avut o pregătire corespunzătoare. O parte din componenţii lotului (Olga Orban, Eugenia Ţărângoiu-Mateiami * daliert Gnr»fM n-au putut participa de la început la pregătirea comună, organizată, a întregului lot, deoarece au avut de dat examene şi au început antrenamentele cu colectivul numai cu cîteva zile înainte de începerea campionatelor. Deşi asiguraseră federaţia că acest fapt nu va influenţa cu nimic pregătirea pentru „mondiale“, sportivii n-au depus toate eforturile pentru a se prezenta în forma cea mai bună iar antrenorii lor din asociaţii şi cluburi nu s-au preocupat, în suficientă măsură de această problemă. Chiar în lot, antrenamentele n-au fost efectuate întotdeauna după principiile cele mai noi, cele mai eficace, n-au avut intensitatea şi durata care se cere acum. Unii antrenori nu şi-au însuşit încă noile metode de antrenament. E timpul ca aceştia să se pună la curent cu lucrările cele mai noi, schimbînd radical conţinutul antrenamentelor. Ne referim îndeosebi la intensitatea acestora şi la dozarea efortului. Prea puţine şedinţe de antrenamenteste insuficient pentru un sportiv fruntaş să lucreze de două-trei ori pe săptămînă, au făcut sportivii noştri în secţiile din care fac parte. Multora dintre ei le lipseşte orientarea tactică pe planşă, ni ştiu cum anume trebuie să lupte cu un adversar şi cum cu altul ★ Un capitol foarte deficitar îl constituie pentru scrimerii noştri hotărîrea şi dîrzenia în luptă. Am urmărit la campionatele de la Budapesta sute de trăgători, dar la puţini dintre ei am putut remarca o indiferenţă supărătoare faţă de rezultat ca la unii dintre sportivii noştri. Acest lucru este cu atît mai condamnabil cu cît mulţi dintre cei prezenţi la Budapesta ne dovediseră cu alte prilejuri o putere de luptă remarcabilă. Foarte multe scuze şi-au găsit sportivii noştri pentru comportarea lor nesatisfăcătoare. Ba a fost de vină arbitrul, ba aparatul n-a semnalizat bine, ba floreta... etc. Niciodată însă nu au fost ei cei vinovaţi ! Şi, ceea ce este mai grav, este faptul că ei sunt încurajaţi în această atitudine de unii antrenori, care în loc să-i facă să înţeleagă şi să înveţe din greşelile săvîrşite, le „dau curaj“, explicîndu-le că „ei sunt de fapt cei mai buni dar că au avut... ghinion“... Aceasta duce pe de o parte la stagnarea pregătirii lor tehnice — sportivii crezindu-se atotştiutori — iar pe de altă parte te dăunează din punct de vedere educativ. Avem şi o altă categorie de trăgători, care nu gesticulează inutil, trag frumos şi eficace, care în multe cazuri te entuziasmează prin felul lor exemplar de luptă. Dar tot aceştia au la un moment dat scăderi bruște, care fac ca avantajul luat să fie pierdut în mod cu totul inadmisibil. Cel mai elocvent fapt este cel petrecut cu Maria Vicoltina dintre trăgătoarele noastre bune la campionate, atît în întrecerea individuală cit și în cea pe echipe. După ce a întrecut-o în baraj pe maghiara Juhasz, ea a trebuit să mai susţină un asalt cu italianca Colombetti. A condus-o pe aceasta cu 3—0 şi a pierdut la 4—3 fată cît de lipsită de voinţă şi de un moral corespunzător a fost Maria Vicol, încît ea n-a mai fost în stare să dea o singură tuşă, fapt ce i-ar fi adus calificarea în finală. Şi faţă de valoarea ei şi de felul în care luptase pînă atunci merita pe deplin această performanţă. Lipsuri serioase au scrimerii noştri în ceea ce priveşte seriozitatea în afară de concurs. In lot este o atmosferă necorespunzătoare, nesănătoasă. Deşi cunoscută această situaţie, ea dăinuie totuşi. Apreciind greşit rolul educativ al criticilor şi al unor măsuri, antrenorii şi chiar federaţia de specialitate se feresc să „supere" sportivii, se poartă cu ei cu mănuşi. Ii „dădăcesc“ prea mult în unele cazuri, sau îi lasă de capul lor în altele. Acest lucru este şi mai evident în ceea ce priveşte echipa feminină. Eugenia Ţărăngoiu-Mateianu, ca şi Olga Orban se plingeau că n-au simţit prea mult ajutorul antrenorului Pelegrini îndeosebi în momentele dificile al£ concursului. Greşit a procedat şi antrenorul federal Tepşan care nu şi-a impus încă punctul de vedere în ceea ce priveşte alcătuirea lotului şi pregatirea vii. (Nu e vorbă că nici nu a fost suficient ajutat pentru a face aceasta de către biroul federal). Este timpul ca antrenorului federal să i se acorde sprijinul şi importanţa cuvenită. Colectivul de antrenori cu care lucrează, ca şi sportivii, sunt datori să ţină seama de sfaturile şi sugestiile acestuia, deoarece ele vin de la un bun tehnician, un om cu o pregătire superioară. Este cît se poate de clar că recentul campionat mondial la care am participat a fost un prilej de analiză foarte nimerit pentru toţi cei ce au primit cinstea — dar pe care nu au îndreptăţit-o — de a ne reprezenta în întrecerea celor mai buni scrimeri din lume. O analiză temeinică, principială, a fost făcută cu totul, dar ea trebuie să fie continuată de fiecare sportiv în parte, de fiecare antrenor care are în grija sa un component al lotului R.P.R. Sportivii şi antrenorii care activează în domeniul scrimei trebuie să înţeleagă că ei datorează mult ţării şi prestigiului sportiv al acesteia. In consecinţă, ei au datoria să-şi înzecească eforturile pentru ca în viitor să se comporte în aşa fel încît să dovedească că sunt demni de cinstea ce le-a fost făcută, aceea de a fi trimişi drept reprezentanţi ai sportului nostru nou peste hotare, să şteargă impresia negativă pe care au lăsat-o cu prilejul campionatelor mondiale recent încheiate. ELENA MATEESCU ★ Mîine primul meci de rugbi al sezonului: Constructorul Dinamo Mîine după-amiază, în organizarea ziarului „Scinteia“, se va desfăşura pe stadionul Republicii, în deschidere la partida de fotbal dintre Petrolul şi Dinanno, un interesant meci de rugbi între formaţiile bucureştene Constructorul şi Dinamo. Cele două echipe, fruntaşe ale campionatului nostru, sunt capabile să furnizeze un joc bun. Echipele fiind încă la începutul pregătirilor (campionatul de rugbi se reia abia la 20 septembrie) meciul, care va începe la ora 18:15 se va desfăşura pe distanţa a două reprize a 30 de minute.  Concursul cu premii al ziarului nostru ÎNTREBAREA NR. 1 1 , (5 puncte) „ŞTIŢI SPORT?“ ÎNTREBAREA NR. 3 Ce sporturi a cuprins programul ultimei ediţii a Spartachiadei de iarnă a tineretului ? (15 puncte) Boxerul N. Linca a cucerit la Melbourne medalia de aur la categoria semi-mijlocie. Scrieţi-ne pe cine a învins in finala turneului olimpic ? ÎNTREBAREA NR. 2 : (10 puncte) Tineretul nostru sportiv a participat cu succes la întrecerile sportive organizate cu prilejul celor 7 ediţii ale Festivalului. In ce ani şi în ce oraşe s-au desfă şurat aceste 7 Festivaluri? CUPON DE PARTICIPARE Nr. 16 Sportul popular Nr. 3456 la Giurgiu şi Tg. Mureş Noi întreceri republicane ale popicarilor noştri Astăzi şi mîine oraşele Giurgiu şi Tg. Mureş vor găzdui finalele campionatelor republicane individuale de popice la proba de 100 lovituri în plin. Avînd în vedere că se desfăşoară pentru prima oară, aceste întreceri sunt aşteptate cu viu interes de toţi iubitorii sportului popicelor din ţara noastră La Giurgiu se vor întrece concurentele calificate in urma etapei regionale. Printre ele remarcăm pe Rozalia Beke (Cluj), Elena Rusu (Bacău), Ana Cric (Timiş), Corina Măntescu (Reg. Buc), Elena Moldoveanul (Reg. Stalin), Elena Benga (Craiova), Elisabeta Tridon (Oradea), Irina Kovács (Hunedoară), Florica Biru (Constanţa) şi Stela Gheciov (Oraş Bucureşti). La întrecerea băieţilor de la Tg. Mureş vor fi prezenţi campionii tuturor regiunilor din ţară: D. Ghökös (Cluj), I. Oprea (Bacău), C. Radulescu (Tim.), B. Reinhardt (Reg. Stalin), N. Leroy (Pit), I. Toma (Oraș Bucureşti), L. Szarbodi (R.A.M.), N. Stănilă (Craiova), K. Sziarto (Oradea), N. Ștefănescu (Tiunedoara), I. Vavrak (Baia Mare), M. Dumitrache (Reg. Buc) etc. JULIETA NAMIAN ŞI GHEORGHE VIZIRII ÎNVINGĂTORI IN „CUPA DE VARĂ” ORAŞUL STANIA (prin telefon), întrecerile de tenis ale „Cupei de vară“ au luat sfîrşit cu victoria Julietei Namian şi alții Gheorghe Vizirii, care de altfel au fost şi cei mai buni sportivi ai concursului. Julieta Namian s-a impus prin siguranţă şi o pregătire fizică superioară. Campionul nostru şi-a dominat categoric adversarii, singurul care i-a opus o rezistenţă mai mare fiind G. Bosch. Intîlnirea cu Bosch a început joi dupăamiază şi s-a terminat vineri dimineaţă. In această partidă, Gh. Viziru a fost nevoit să depună eforturi deosebite pentru a ieși învingător. Adversarul său a început foarte bine meciul, cîştigind primele două seturi (6—3, 6—2). In setul III, după o luptă epuizantă — au fost ghemuri și de cîte o jumătate de ora — Gh. Viziru cîştigă greu cu 10—8, iar în setul următor, Bosch „cade” surprinzător, Viziru adjudecîndu-şi setul cu 6-0.. Începutul setului V lăsa să se întrevadă victoria lui Bosch care a condus cu 4—2. In continuare însă, Gh. Vizir a jucat foarte atent, pasîndu-şi adversarul cu regularitate, şi a cîştigat 4 ghemuri consecutive şi setul cu 6—4. Alte rezultate: simplu femei: Namian—Brenner 2—6, 6—4, 6—4, Brenner—Ponova 2—6, 8—6, 6—3, Namian—Ponova 6—4, 6—0, Brenner —El. Roşianu 9-7, 6-2, Ponova— Roşianui 6—2, 4—6, 6—3, Namian— Roşianu 6-3, 3-6, 6-4; simplu bărbaţi: Bosch—Cristea 2—6, 6—1, 1—6, 6—0, 6—1, M. Viziru—Cristea 6—3, 6—1, 10—8, Bosch—M. Viziru 6—4, 2—6, 12—10, 6—2, Gh. Viziru—M. Viziru 6—4, 6—4, 6—3, Gh. Viziru— Cristea 6—2, 6—2, 6—2 GH. MAZGAREANU corespondent Cine va fi noul campion de fond al R.P.S. la ciclism? Iată o întrebare la care cu greu se poate răspunde. La startul campionatului de fond al R.P. Române se prezintă o serie de valoroși alergători din care desprindem numele internaționalilor Ludovic Zanoni — recentul învingător al „Cursei Scînteii“, Aurel Şelaru — campionul de anul trecut al probei, Gabriel Atdiceanu — de trei ori campion de fond al R.P.R., hm Vasile — animatorul ultimelor concursuri de fond, al tînărului şi talentatului Ion Stoica, al colegului său de club Victor Cohanciuc, al rutinaţilor Gh. Rădulescu şi D. Munteanu. Lupta dintre aceşti alergători consacraţi se poate solda cu medii orare ridicate. Dar alături de ei vor lupta cu succes şi tinerii afirmaţi în „Cursa Scînteii“. Va fi o competiţie interesantă, în care disputa dintre consacraţi şi tineri va fi fără îndoială pasionantă. Startul în prima întrecere se va da mîine la ora 8 de la km 20 — şoseaua Bucureşti—Piteşti, urmînd ca rutierii să parcurgă 180 km. Sosirea se va face tot la km 20. Juniorii, senioarele şi alergătorii de categoria a Il-a şi neclasificaţi se vor întrece pe 80 km, 40 km şi respectiv IOC km. Plecările şi sosirile la km 20. AUREL ŞELARU (Dinamo) GH. RĂDULESCU (C.C.A) Comentariile şi pronosticurile pe care participanţii le fac asupra capului de afiş al programului concursului Pronosport de duminică, sînt cît se poate de variate. Intr-adevăr, meciul Petrolul Ploeşti — Dinamo Bucureşti este aşteptat cu nerăbdare atît pentru spectacolul pe care promite să-l ofere, cît şi pentru incertitudinea rezultatului. Dintre celelalte partide cuprinse în programul concursului Pronosport, amintim meciurile Vasas — Honvéd, Csepel — Tatabánya şi Szombathely — Ferencváros din campionatul R. P. Ungare şi Ruda Hvezda Bratislava — Banik Ostrava, Spartak Trnava — Tatrán Presov din campionatul R. Cehoslovace. La meciul de fotbal dintre echipa campioană a ţării, Petrolul Ploeşti şi deţinătoarea Cupei R.P.R., Dinamo Bucureşti, care va avea loc mîine seară pe Stadionul Republicii, 1. S. Loto-Pronosport acordă următoarele premii spectatorilor: pentru cei care vor fi găsiţi de organele de ordine pe locurile lor, o bicicletă „Carpaţi“ şi 10 m baionsei de „Cirus", iar pentru spectatorii care vor fi găsiţi pe locurile lor şi vor avea asupra lor buletine Pronosport pe numele lor, depuse pentru concursul Pronosport din 9 august, 3,15 m stofă de costum, o broşă de aur şi trei ceasornice deşteptătoare. Cu prilejul meciului dintre formaţiile Petrolul Ploeşti şi Dinamo Bucureşti, jucătorii celor două formaţii vor primi premiile acordate de I. S. Loto- Pronosport pentru echipa campioană şi pentru deţinătoarea Cupei R.P.R. Tragerea din urnă a concursului Pronoexpres nr. 31 din 9 august va avea loc mîine In sala din str. Ing. Saligny nr. 2, la ora 19. Plata premiilor la concursurile Pronosport şi Pronoexpres se face prin casele raionale C.E.C. pe baza prezentării talonului 3 al buletinului premiat și al buletinului de identitate. Rubrică redactată de I. N. Loto Pronosport UNDE MERGEM? In Capitală Azi ATLETISM: stadionul Republicii, de la ora 17,00, concursul dotat cu „Cupa Eliberării“ BOX : terenul Metalul (Dudeşti), de la ora 19,30, gală organizată de clubul Metalul M. I. G. SPORTURI NAUTICE: lacul Herăstrău, de la ora 9,00 şi de la ora 16.30, întreceri în cadrul campionatelor republicane de juniori la caiac- canoe. SAH: sala Constructorul, ora 17, runda a VI-a a campionatului republican pe echipe. Mîine CICLISM : km. 20 sos. București— Pitești, de la ora 8,00, plecarea în finalele campionatelor republicane de fond. RUGBI: stadionul Republicii, ora 18,15, meciul Constructorul—Dinamo FOTBAL : stadionul Republicii, ora 19,30, meciul Dinamo București—Petrolul Ploeşti. TENIS DE MASA, sala Dinamo, de la ora 17,00, întîlnirea între echipele de tineret ale R. P. Romíne și R. P. Chineze. ŞAH : sala Constructorul, ora 17 , runda a VlI-a a campionatului republican pe echipe. /