Sportul Popular, octombrie 1959 (Anul 14, nr. 3487-3504)

1959-10-10 / nr. 3492

Mline, inaugurarea sezonului de toamnă Primul concurs de motocros al anului va avea loc mîine dimineaţa începînd de la ora 9. Alergătorii noştri fruntaşi au anunţat că se vor putea prezenta la startul curselor pe teren variat cu maşinile perfect puse la punct. Întrecerile se vor desfăşura pe terenul din spatele stadionului Constructorul (şos. Olteniţei), pe un traseu oarecum nou şi amenajat în mod special în vederea probelor de campionat care vor urma. Alergările de mîine dimineaţă reprezintă, de altfel, o repetiţie generală înaintea primei faze a campionatului republican de motocros, fapt care ne îndreptăţeşte să aşteptăm dispute de un înalt nivel tehnic. La aceasta va contribui desigur prezenţa specialiştilor în întrecerile pe teren variat, cîştigătorii recenţi ai celor 7 medalii de aur cucerite la concursul internaţional de 6 zile din R. Cehoslovacă. Rămîne ca aşteptările noastre să fie îndreptăţite; şi aci, cuvîntul îl au motocicliştii. Start într-una din probele de motocros desfăşurate in primăvara acestui an CRNOTRI Campionatul republican de caiac-canoe fond Anul acesta este rîndul lacului Snagov să găzduiască finalele campionatului republican de caiac-canoe fond. Astăzi și mîina o parte dintre cei mai buni sportivi care mînuiesc podela sau pagaia se vor întrece pentru cucerirea titlurilor de campioni republicani la cinci probe masculine şi două feminine, față de numai trei cîte au fost programate anul trecut pe Herestrău. Printre concurenţii înscrişi la această ediţie a finalelor se numără o seamă de sportive reputaţi cum sunt vicecampionii mondiali, canoiştii Calinov şi Sidorov, fraţii Ichim şi Igor Lipalit etc. Este de aşteptat ca aceştia să primească asaltul unor elemente mai puţin experimentate dar cu perspective, tineri ce sunt formaţi în cadrul secţiilor de sporturi nautice ale cluburilor sau asociaţiilor noastre sportive. Starturile şi sosirile celor şapte probe vor fi cronometrate din dreptul cunoscutului joc de pe Snagov, denumit „malul tăiat". Concurenţii vor parcurge de mai multe ori, în funcţie de cursă, un traseu circular a balizat. Programul este următorul : Sîmbăta, de la ora 10 : caiac simplu (b) 20 km, canoe simplu 15 km, de la ora 0 : canoe dublu 15 km, caiac dublu (f) 5 km, caiac simplu (f) 5 km. Duminica, de la ora 10 : caiac 4 (b) 20 km, caiac dublu (b) 20 km. SPORTUL POPULAR Pag. a 4-a Nr. 3492 Jocuri de un slab nivel tehnic, presărate cu durităţi şi ieşiri nesportive (meciurile de la Reşiţa şi Tg. Mureş), în care majoritatea echipelor au fost preocupate mai mult de rezultat şi mai puţin de calitatea jocului, iată ce a caracterizat partidele etapei a VlII-a a campionatelor republicane de handbal, desfăşurată joi. CAMPIONATUL MASCULIN ■ Partida Rapid — C.C.A., deşi nu s-a ridicat la înălţimea aşteptărilor, a pasionat totuşi pe spectatorii prezenţi joi după-amiază pe Stadionul Ciuleşti, atît prin evoluţia scorului, cît și prin finalul ei de-a dreptul dramatic. După un început aproximativ egal, de la scorul de 4—4, feroviarii au avut o cădere bruscă, militarii terminînd repriza cu un avantaj de două puncte: 6—4. După pauză C.C.A. urcă scorul la 7—4! In minutele care au urmat, jucătorii Rapidului îşi revin şi spectatorii asistă la o emoţionantă „cursă“ a acestora către refacerea handicapului, lucru pe care îl şi reuşesc de altfel în min. 53, 99. Ultimele minute sunt şi mai pasionante. Bulgaru aduce din nou conducerea echipei sale, Ionescu egalează din 14 m. şi cu 15 secunde înainte, de sfîrşit Constantinescu înscrie de la distanţă, aducînd Rapidului o victorie neaşteptată cu scorul de 11—10. Golurile au fost înscrise de Constantinescu 4, Ionescu 4, Negre 2 şi Cernat pentru Rapid şi Bulgarii 6, Oţelea, Joehman, Nicula şi Thelman pentru C.C.A. ■ Al doilea joc desfăşurat în Capitală, Dinamo — Voinţa Sibiu s-a terminat cu victoria aşteptată a bucureştenilor cu scorul de 13—9. Punctele au fost marcate de: Costache II 3, Ivănescu 3, Niemesch 2, Costache I 2, Zikeli 2 şi Covaci pentru Dinamo şi Schuller 3, Schnepp 2, Totan 2, Kiss şi Geimer de la Voinţa. La Reşiţa — după cum ne-a informat corespondentul nostru Gh. Dotrescu — confruntarea dintre C.S.M. Reşiţa şi Dinamo Dr. Stalin a prilejuit un joc excesiv de dur, în care jucătorii ambelor echipe au comis nenumărate neregularităţi. Cu un atac mai eficace, reşiţenii au cîştigat cu scorul de 10—8 (4—3). CAMPIONATUL FEMININ Cele patru jocuri desfăşurate în campionatul feminin s-au terminat cu rezultate normale. La Bucureşti, Cetatea Bucur a întrecut fără prea mari dificultăţi Constructorul Timişoara cu 6—3. A. Vasile 3, V. Dumitrescu 2, şi M. Ghiţă au înscris pentru bucureştence, iar de la Constructorul au marcat Zamfirache 2 şi Elena Sandu. La Tg. Mureş, echipa locală C.S. Tg. Mureş a întrecut pe C.S.M. Reşiţa cu 5—2 după un meci în care jucătoarele din Reşiţa au condus cu 1 — 0 şi 2—1. In repriza secundă, echipa oaspe a jucat inexplicabil de nervos, şi dur şi, în consecinţă... a pierdut la scor. Steaua roşie Sibiu şi Rapid au înregistrat victorii clare în partidele cu Tractorul Dr. Stalin şi Record Mediaş. Iată rezultatele tehnice şi clasamentele: CATEGORIA A MASCULIN: Rapid — C.C.A. 11—10 (4—6); Dinamo Bucureşti — Voinţa Sibiu 13—9 (9—1); C.S.M. Reşiţa — Dinamo Or. Stalin 10-8 (4-3); CATEGORIA A FEMININ: Record Mediaş — Rapid 2—6 (2—4); C.S. Tg. Mureş — C.S.M. Reşiţa^—2 (3—2); Tractorul Or. Stalin —Stiîţina roşie Sibiu 3—9 (1—4); Cetatea’Bucur — Constructorul Timişoara 6—3 (4—0). HRIXJDBRL Cu o etapă înainte de sfîrşitul turului • Rapid a întrecut C.C.A.! * Chimia Făgăraş şi C.S.M. Tg. Mureş se menţin pe primele locuri • Rezultate normale în campionatul feminin: 1. Chimia Făgăraş 7 6 0 1 94 , 66 12 2. Dinamo Bucureşti 8 5 2 1 103 : 81 12 3. Dramo Dr. Stalin 8 5 1 2 98 : 91 11 4. C.S.M. Reşiţa 8 5 0 3 87: 84 10 5. Rapid 8 3 2 3 77 : 78 8 6. C.C.A. 7 3 0 4 84 : 76 6 7. C.S.M.S. Iaşi 7 2 2 3 69: 85 6 8. Voinţa Sibiu 8 2 0 6 69: 91 4 9. Tehnometal Timişoara 8 2 0 6 92:119 4 10. Victoria Jimbolia 7 1 1 5 73 : 75 3 1. C.S. Tg. Mureş 8 7 0 1 43:26 14 2. Ştiinţa Bucureşti 8 5 2 1 62:28 12 3. Rapid 8 6 0 2 46:32 12 4. Cetatea Bucur 8 5 1 2 46:26 11 5. Steaua roşie Sibiu 8 5 1 2 49:32 12 6. Ştiinţa Timşoara 8 4 1 3 27:31 9 7. Record Mediaş 8 2 2 4 23:40 6 8. Constructorul Timişoara 8 2 1 5 15:26 5 9. Tractorul Or. Stalin 8 0 0 8 30:57 0 10. C.S.M. Reşiţa 8 0 0 8 15:58 0 După meciurile cu Italiat • La Bucureşti, un rezultat bun • La Cluj, o „experienţă" care nu şi avea rostul Anul trecut, la Roma şi la Ferrara, boxerii români care au întilnit echipele reprezentative ale Italiei şi-au putut da seama de valoarea pugiliştilor din această ţară. Ei au fost întrecuţi, după cum se ştie, cu un scor identic, 6-4, scor care a arătat că între formaţia noastră şi cea a italienilor nu a existat o diferenţă accentuată de valoare. In aceste condiţii, vizita pugiliştilor italieni în ţara noastră a fost aşteptată cu un interes enorm. Dovada cea mai bună o constituie cei peste 15.000 spectatori entuziaşti care au înţesat pur şi simplu duminică dimineaţa mai mult de jumătate din stadionul de pe Dealul Spirii. Rezultatul primei întîlniri a rămas însă nedecis (5-5) subliniind echilibrul de forţe dintre cele două echipe. Miile de spectatori au dorit desigur, din toată inima, victoria echipei noastre dar, ţinînd seama de valoarea echipei Italiei care, după cum ne-a declarat antrenorul Armando Poggi, este decisă ca la Jocurile Olimpice să obţină cel puţin trei titluri, rezultatul ne poate mulţumi. Puteau oare boxerii români să obţină, în prima întîlnire o victorie de prestigiu ? Fără îndoială că puteau! Majoritatea dintre ei au avut o bună orientare tactică şi, în multe cazuri, au manifestat cunoştinţe tehnice mai avansate decit adversarii lor. Cînd spunem aceasta ne gindim — printre alţii — la Puiu Nicolae, Emil Cismaş, Mihai Stoian şi Gheorghe Negrea, boxeri care ne-au adus, de altfel, victorii preţioase. Ce a lipsit atunci pugiliştilor noştri ? Toţi cei prezenţi duminică dimineaţa pe stadionul Republicii au observat probabil că majoritatea boxerilor români nu au avut resurse fizice suficiente pentru a duce lupta într-un ritm uniform, în toate cele trei reprize. Să ne referim acum la întilnirea dintre „secunzii“ noştri şi boxerii primei echipe italiene, întîlnire care a avut loc marţi seara la Cluj. Să vedem, în primul rind, ce calcule şi-au făcut antrenorii Ion Popa, Eustaţiu Mărgărit şi Gheorghe Fiat atunci cînd au decis ca la Cluj să „încerce“ o seamă de tineri, lipsiţi de experienţa meciurilor grele. Deşi cunoşteau valoarea echipei italiene, cei trei antrenori au privit cu superficialitate întilnirile de la Cluj, cea mai bună dovadă în acest sens fiind înseşi pronosticurile pe care le dădeau, asigurînd că ion obţine „cel puţin“ (?!?) un rezultat de egalitate! In discuţiile purtate, ei au argumentat că folosind o echipă tînără, cu boxeri dornici de afirmare, aceştia „se vor bate“ fără menajamente. Prezumţia lor de altfel, s-a adeverit. Tinerii noştri pugilişti au dat tot ce puteau, dar nu puteau spera prea mult în faţa echipei olimpice a Italiei. Ei au fost depăşiţi categoric în deosebi la capitolul combativităţii, unde italienii ne-au servit o „lecţie“, aducîndu-ne aminte că această „armă“ a fost caracteristică pînă nu de mult, boxerilor români. Trebuie să spunem cu toată convingerea că colectivul de antrenori, care a răspuns de pregătirea celor două loturi, a greşit în alcătuirea formaţiei de la Cluj. Ne întrebăm ce perspectivă putea avea această echipă mult prea neexperimentată ? Cum a fost posibil ca antrenorul Ion Popa, antrenor cu practică îndelungată, de numele căruia sunt legate multe din succesele obţinute de boxul nostru în ultimii ani, să comită astfel de erori ? De ce au fost lăsaţi la o parte boxeri cu experienţă, care mai pot obţine rezultate bune, de pildă Constanta Gheorghiu şi Ludovic Ambrus (a căror comportare la recentul turneu internaţional de la Berlin a fost excelentă), Vasile Czegeli, Toma Constantin, Nicolae Mîndreanu ? De ce s-a renunţat atît de uşor la unii pugilişti (ca Emil Cismaş, Mihai Stoian, Gheorghe Negrea) care în întilnirea de duminică s-au comportat excelent, fără să fie supuşi la prea mari eforturi, preferîndu-se tineri cruzi, neexperimentaţi, ca Urlăţeanu, Gh. Dumitru, Marin Ion sau Monea care au pierdut, fie prin abandon, fie prin R.O. ? Informând greşit organele superioare U.C.F.S. în ceea ce priveşte pregătirea lotului, antrenorii şi tehnicieni, au făcut un regretabil deserviciu boxului nostru. Federaţia de specialitate a privit şi ea cu superficialitate întilnirea de la Cluj, bazîndu-se (nu ştim de ce) pe asigurările date de antrenori cu privire la posibilităţile tinerilor noştri boxeri. Era de datoria tihuicienilor din cadrul federaţiei de a privi cu mai mult simţ de răspundere alcătuirea formaţiei noastre secunde, de a prezenta o formaţie în care tinereţea să se îmbine armonios cu experienţa meciurilor grele. Pentru că, după cum spuneam mai sus, se putea alcătui o echipă secundă la valoarea oaspeţilor. R. CALARASANU Ştiinţa Bucureşti pe primul loc în turneul final după trei etape Jocurile din etapa a treia a turneului final al campionatului republican de hochei pe iarbă, desfăşurate joi pe terenul III din parcul 23 August, s-au caracterizat prin întreceri echilibrate între echipe de valori sensibil egale. Unul din cele mai frumoase meciuri de pînă acum s-a disputat între formaţiile Constructorul Cluj şi Fulgerul Olteniţa. Tînăra echipă din Olteniţa a dat o dîrză replică experimentatei formaţii din Cluj şi a reuşit să conducă pînă în ultimul minut de joc, cînd a fost egalată. Scor: 2—2 (1—1). Golurile au fost marcate de Sallo şi Marton pentru Constructorul şi Cioriă şi Ticu pentru Fulgerul Olteniţa. Şi întilnirea Constructorul Bucureşti — Electrica Oradea a furnizat o repriză — prima — frumoasă, în care bucureştenii mai bine pregătiţi au străpuns de două ori apărarea orădenilor înscriind prin Buşe de două ori. In cea de a doua repriză jocul a fost mai scăzut ca valoare. In această parte a jocului Electrica a avut mai mult iniţiativa şi a reuşit să reducă scorul prin punctul înscris de Vamoş. In ultimul joc al zilei s-au întilnit formaţiile bucureştene Ştiinţa şi Victoria. Partida s-a încheiat cu un scor alb. Rezultatul este just, ambele echipe avînd numeroase ocazii de marcare, dar care au fost ratate. Jocul restanţă dintre Ştiinţa Bucureşti şi Constructorul Cluj s-a încheiat cu victoria la limită a Ştiinţei, care a învins cu scorul de 2—1 (2—1). Samur şi Elekes au marcat pentru Ştiinţa, iar Bulgozdi pentru Constructorul. Clasamentul, după trei etape. Astăzi au loc jocurile din cadrul etapei a patra, după următorul program: Electrica — Victoria (ora 10), Fulgerul — Ştiinţa (ora 14,45) şi Constructorul Bucureşti-Constructorul Cluj (ora 16,15), iar duminică se joacă ultima etapă cu începere de la orele 8,30. 1. Ştiinţa Buc. 3 2 1 0 4:1 5 2. Victoria Buc. 3 1 2 0 1:0 4 3. Constructorul Buc. 3 1 2 0 3:2 4 4. Electrica Oradea 3 1 0 2 4:5 2 5. Fulgerul Olteniţa 3 0 2 1 4:6 2 6. Constructorul Cluj 3 0 1 2 3:5 1 Cine va fi noua campioană a R.P.R. ? tendentele cele mai autorizate la primele locuri a unor jucătoare tinere, cum este de pilda F.Leonora Gogilea, cîştigatoarea semifinalei de la Timişoara, şi Paraschiva Soos, revelaţia ultimelor concursuri. In sensibil progres se arată şi tînăra Alexandra Nicolau. Bineînţeles, însă, că şansele cele mai mari le au tot jucătoarele consacrate, ca maestrele Maria Pogorevici, Elisabeta Polihroniade şi Margareta Teodorescu. Fosta campioană, Maria Pogorevici, va pune în joc, desigur, toată ambiţia şi puterea ei de luptă recunoscute pentru a reedita succesele din 1951, 1955 şi 1956. Şi, fireşte, dorinţa de a deveni pentru a patra oară campioană republicană de şah o va stimula pentru obţinerea mult invidiatului titlu. Să amintim totuşi că la campionatul de anul trecut Maria Pogorevici s a clasat pe locul trei, la jumătate punct distanţă de Elisabeta Polihroniade. Şi aceasta din urmă va lupta, desigur, cu toată dîrzenia pentru primul loc, avînd însă argumentul exact opus: ea nu a cîştigat niciodată pînă acum titlul !... Dar, pînă la consumarea întrecerii, o singură certitudine — lista competitoarelor la titlu, în ordinea tragerii la sorți: 1. Eleonora Gopîlea; 2. Margareta Perevosnic; 3. Doina Mayer; 4. Elena Rădăcină; 5. Clara Friedman; 6. Elena Sigalas; 7. Rodica Reicher; 8. Eugenia Popa; 9. Maria Desmireanu; 10. Alexandra Nicolau; 11. Domnița Antonie; 12. Sanda Filipescu; 13. Elisabeta Polihroniade; 14. Paraschiva Soos; 15. Rene Farkas; 16. Margareta Teodorescu; 17. Elena Ududec; 18. Maria Pogorevici. Astăzi după-amiază finalistele campionatului republican de şah încep întrecerea care trebuie să desemneze pe noua deţinătoare a titlului. Mai mult decit în ceilalţi ani, confruntarea şahistelor noastre fruntaşe se anunţă deosebit de deschisă. Un element care stîrneşte interes în jurul finalei este prezenţa printre pre Concursul de ichidere a sezonului pe velodrom Mîine, cu începere de la ora 10 dimineaţa, velodromul Dinamo din Capitală va găzdui ultima competiţie ciclistă pe velodrom a anului, la care vor lua parte o serie de rutieri fruntaşi ca Petre Tache, Ioniţă, Voicu, Opii, C. Dumitrescu, Şerbazi şi alţii. Programul concursului cuprinde probe din cele mai atractive, ceea ce ne îndreptăţeşte să sperăm că voc arista la o frumoasă întrecere a sportului cu pedale. La ora 10 se va da startul in proba de viteză 1000 m. In continuare, iubitorii acestui sport, care populează de obicei în număr mare tribunele velodromului Dinamo, vor asista la o cursă de urmărire pe echipe una de eliminare și la proba de semifond (51 ture cu sprint după fiecare 3 ture). TACUL PETRE (Dinamo). ATLETISM Două concursuri în Capitală Comisia de atletism a oraşului Bucureşti organizează astăzi şi mîine două concursuri închinate Lunii prieteniei romino-sovietice. Primul concurs are loc astăzi pe stadionul Republiciile la ora 16:30. El este deschis seniorilor şi senioarelor şi cuprinde următoarele probe: 400 mg., disc, greutate F, lungime, lungime F, 100 hl, 400 m, F, 3.000 m,obst, 400 m, greutate, triplu, dise F, 1.500 m, obst (numai pentru juniorii de categ. 1). Al doilea concurs va avea loc lot pe stadionul Republicii, mîine de la ora 9 și este rezervat juniorilor și junioarelor din categ. 15—16 ani. întrecerile acestui concurs constituie ultima verificare înaintea campionatelor republicane de juniori care se vor desfășura la sfîrșitul săptămînii viitoare în Capitală.