Sportul Popular, ianuarie 1960 (Anul 15, nr. 3540-3555)

1960-01-26 / nr. 3553

„Progresul handbalului în 7 din România este de-a dreptul uimitor“— "declară Henry Christensen, antrenorul echipei masculine H.C. Copenhaga La numai cîteva ore după ce, în ovaţiile miilor de spectatori, Elena Jianu şi Aurel Bulgaru — căpitanii primelor selecţionate ale capitalei noastre , primeau „Gupa Oraşului Bucureşti“, am avut prilejul să stăm de vorbă cu cîţiva dintre conducătorii şi antrenorii echipelor străine, participante la această competiţie. Aceştia au subliniat reuşita deplină a acestei frumoase întreceri sportive menite să întărească legăturile prieteneşti dintre sportivii ţărilor participante, precim şi atmosfera caldă care a domnit în cele 5 zile de întreceri. Lucruri deosebit de semnificative ne-au declarat: TORBEN BLOM, conducătorul handbaliştilor danezi: „Am asistat la întreceri foarte interesante şi de un foarte bun nivel tehnic. Fireşte, am fi dorit (de altfel, am şi venit pregătiţi pentru aceasta) să ducem din nou cele două cupe la Copenhaga. Dar, jucătorii şi jucătoarele dv. au fost de altă părere. In orice caz, victoriile lor sunt pe deplin meritate. Aş dori ca prin intermediul ziarului dv., să mulţumesc încă o dată conducerii Federaţiei Romîne de Handbal —■ organizatoarea competiţiei — pentru excelenta găzduire. Ştim că în Romînia avem numai prieteni şi vom reveni oricînd cu multă plăcere“. JAROSLAV KORBEL, conducătorul tehnic al delegaţiei pragheze: „Nu ne-am aşteptat ca echipa noastră masculină să piardă primul loc. Ultimele rezultate obţinute pe plan internaţional ne dădeau dreptul cu prisosinţă să sperăm la acest lucru. Echipa masculină a Bucureştiului a constituit pentru mine o adevărată surpriză. Victoria ei se datorează în mare măsură exemplarei voinţe şi puterii de luptă de care au dat dovadă absolut toţi jucătorii. Adică, tocmai ceea ce ne-a lipsit nouă“. HENRY CHRISTENSEN, antrenorul echipei masculine H.G. Copenhaga : „Progresul handbalului în 7 din Romînia este de-a dreptul uimitor. Anul trecut, cînd am venit pentru prima oară în ţara dv., nu ştiam mai nimic despre valoarea handbalului dv., pentru ca acum să fiu martorul unor categorice victorii româneşti. Ana Starck, Iunat, Ivănescu, Bulgaru (nu i-am citat decit pe cei a căror forţă de şut este de-a dreptul impresionantă) pot fi comparaţi cu cei mai buni jucători din Europa“. Maestra emerită a sportului Elena Jianu, căpitana echipei oraşului Bucureşti, primeşte frumosul trofeu din minafor. Petre Capră, preşedintele Federaţiei române de handbal Succesul echipelor noastre în „Cupa oraşului Bucureşti“ rezultat al unei serioase creşteri calitative Anul trecut, la încheierea primei ediţii a turneului internaţional de handbal în 7 dotat cu „Cupa oraşului Bucureşti“, în rîndurile consacrate acestui eveniment ne ocupam mai mult de echipele oaspe, care dominaseră întrecerea şi de la care te precizam atunci — aveam încă de învăţat. De data aceasta, rolurile s-au inversat. Primele formaţii ale Capitalei nu numai că n-au mai fost cu nimic inferioare formaţiilor oaspe, dar în unele privinţe le-au şi depăşit, fapt care a contribuit ca, în cele din urmă, victoria să le aparţină. .Fireşte, nu trebuie să credem că nu mai avem nimic de învăţat. Dar, ceea ce a impresionat pe toată lumea, inclusiv pe oaspeţi, a fost progresul înregistrat de handbalul nostru în 7, care numai într-un singur an a atins o valoare pe plan extern. ■Şi vorbind despre echipele noastre, echipele învingătoare, vom scoate în evidenţă că bunele rezultate realizate în ediţia de anul acesta a „Cupei oraşului Bucureşti“ se datoresc mai multor factori. In primul rînd merită a fi subliniată dîrzenia, puterea de luptă de care au dat dovadă handbaliştii şi handbalistele din formaţiile oraşului Bucureşti în toate jocurile. Ei au dorit să învingă, să probeze că rezultatele anterioare obţinute în acest an nu sunt întîmplătoare şi au ştiut să lupte. In afară de aceasta, considerăm că im mare aport în realizarea victoriilor l-a avut felul în care echipele noastre au jucat în apărare. Am văzut de-a lungul celor cinci zile de jocuri echipe redutabile care încercau totul, folosind o întreagă gamă de combinaţii tactice şi de procedee tehnice, pentru a depăşi apărarea primelor formaţii ale Capitalei. Şi, după minute întregi de luptă, fazele se terminau fără să primim gol. Acesta este un lucru important în handbalul în 7. Dacă ştii să te aperi bine, dacă colaborarea dintre portar şi apărare funcţionează perfect, dacă blocajul şuturilor de la distanţă este prompt, atunci, încetul cu încetul, forţele adversarului se risipesc şi oricît de experimentată ar fi o formaţie, ea începe să-şi piardă calmul, ceea ce influenţează în mod negativ asupra clarităţii şi eficacităţii acţiunilor ofensive. Aşa s-au petrecut lucrurile în meciurile pe care echipele oraşului Bucureşti le-au susţinut cu cele două formaţii ale clubului H.G. Copenhaga. Alai evident a fost acest fapt în jocul dintre echipele masculine, cînd spre sfîrşit, handbaliştii danezi îşi pierduseră siguranţa în atac şi acţiunile lor erau lipsite de claritate. Cît priveşte atacul, singurii care au să se plîngă sînt... adversarii noştri. La fete, circulaţia rapidă a mingii, folosirea alternativă a pivoţilor, a şuturilor plasate şi surprinzătoare de la distanţă şi forţa în aruncările la poartă a Anei Starck au derutat toate apărările pe care le-am întîlnit în acest turneu. Pe zi ce trece, Victoriţa Dumitrescu devine un conducător de joc mereu mai bun (dacă şi-ar perfecţiona şi jocul cu pivoţii ar fi şi mai bine!), ceea ce contribuie evident la lărgirea posibilităţilor tactice în acţiunile ofensive. Cit despre băieţi, amintim faptul că în anumite momente se găseau pe teren cite 4 sau 5 realizatori principali de pe distanţă : Hnat, Bulgaru, Ivănescu, Moser, Rădulescu. Acest lucru, ne bucură. Trebuie de spus însă că echipa are posibilităţi să realizeze goluri nu numai prin valoarea trăgătorilor principali. Avem jucători care pot marca golurile de pe extremă sau din poziţie de pivoţi: Popescu, Costache şi Telman, ceea ce ar da mai multă varietate atacurilor. Dacă vom ajunge să alternăm acţiunile, adică să finanizăm cînd din şuturi de la distanţă, cînd din faze de la semicerc, atunci eficacitatea echipei va creşte simţitor. GALIN ANTONESCU Runda a 2-a a turneului din Capitală continuă astăzi O serie de partide amânate şi altele întrerupte în runda a doua a turneului din Capitală pun sub semnul întrebării clasamentul real al acestei întreceri a şahiştilor fruntaşi bucureşteni. Totuşi, fapt important este că întîlnirile dintre fruntaşii în clasament au fost decise prin victorii obţinute în limita celor 4 ore de joc. Ciociirea (cu negrul) l-a întrecut pe Bozdoghină, iar în partida Samarian- Drimer cîştigul a fost obţinut de primul. In acest fel, învingătorii — care au acumulat fiecare cîte 2 puncte — urmează să se întîlnească în runda următoare. Alte trei partide s-au încheiat sîmbătă. In două, victoriile au fost obţinute de jucătorii cu albul: Gavrilă l-a învins pe Georgescu, iar Joiţa pe Botez. Puşcaşu şi Stănculescu au terminat la egalitate. S-au întrerupt partidele Traianescu-Ghiţescu şi Menaslohim. Au rămas de disputat următoarele Creţulescu-Reicher, Urseanu, Rotaru şi Nacht-Pavlov. Cei doi jucători noi introduşi în concurs — Georgescu şi Rotaru — au jucat vineri partida lor din prima rundă, înregistrînd un rezultat de egalitate. Toate partidele întrerupte şi amînate urmează să se dispute astăzi după-amiază în sala Progresul din str. Doamnei 4. Fireşte, înaintea lor, întocmirea unui clasament nu este edificatoare. De notat, însă, că cei doi actuali lideri Ciociltea şi Samarian (2 p) nu pot fi deocamdată ajunşi. Un singur jucător a acumulat pînă acum 11/2 p. — Gavrilă. Urmează mai mulţi participanţi cu cîte 1 p., dar grupul poate fi completat după rezultatele întâlnirilor restante. La terminarea lor, vom afla şi programul complet al următoarei runde, a treia. IN PLIN SEZON... Rezultatele concursurilor de la Buşteni, Cluj şi Băişoara La sfîrşitul săptămînii trecute, schiorii au avut prilejul si se întreacă într-o serie de interesante concursuri desfăşurate în mai toate localităţile din ţari. In nodurile de mai jos redăm relatările corespondenţilor noştri asupra întrecerilor desfăşurate la Buşteni, Cluj şi Băişoara. La Buşteni, de concurenţi Pîrtia din Valea Albă a găzduit un frumos concurs organizat de asociaţia sportivă Garaimanul de pe lingă fabrica de hîrtie „1 Septembrie“ din Buşteni. Timpul favorabil şi zapada excelentă au contribuit la reuşita întrecerilor, vizionate de un mare număr de localnici şi de oameni ai muncii aflaţi în concediu de odihnă pe Valea Prahovei. Dintre cei 90 de concurenţi, reprezentând clubul C.C.A. şiasociaţia sportivă Garaimanul, cei mai buni s-au dovedit — pe probe — următorii: fond 10 km seniori : 1. St. Drăguș (G.G.A.) ; 2. Gh. Ginen (G.G.A.); 3. Dan Radulescu (G.G.A ); 4. Mircea Aldescu (Caraimanul) ; 5. km juniori: 1. I. Sabados; 2. M. Urbanschi; 3. N. Aldea (toți de la Caraianul); 3 km copii (până la 14 ani) : 1. I. Funieru; 2. V. Bradovsci; 3. D. Comăniceanu (toţi de la Caraimanul); 3 km copii (pina la 11 ani) : 1. G. Moroiu; 2. I. Muşat (ambii de la Caraimanul); slalom uriaş seniori: 1. S. Rucăreanu; 2. G. Rucăreanu; 3. Alex. Bătuşanu; 4. I. Bulgărea; 5. G. Niţă; 6. P. Sprinceană (toţi de la Caraimanul) ; juniori : 1. Gh. Hie; 2. Doru Mureşanu; 3. I. Bacă (toţi de la Caraimanul) ; copii : 1. Dan Cristea; 2. M. Tudor; 3. R. Şandru (toţi de la Caraimanul). Comitetul de întreprindere al fabricii de hiîrtie „1 Septembrie“ a oferit prmilor clasaţi frumoase premii în obiecte. VifilUR ZBARCEA întrecerii din pădurea Făget şi de la Băişoara Pe „Pîrtia Tineretului“ din pădurea Făget, de lingă Greii, s-a disputat un interesant concurs organizat de asociaţia sportivă C.F.R. Cluj în colaborare cu comisia regională de specialitate. Toate probele au fost cîştigate de reprezentanţii asociaţiei C.F.R., după cum urmează: SLALOM SPECIAL, seniori : Emil Horvath; senioare: Iutiana Hamusz; juniori: Géza Tömöri; junioare: Ecaterina Kiss; copii: St. Bordnic; COBORIRE, seniori : Emil Horvath; senioare : Elisabeta Fabik; juniori : I. Gebelugy ; junioare : Eeaterina Kiss; copii : St. Bordnic. la Baişoara s-a disputat concursul organizat de asociaţia sportivă Industria Sîrmei Cimpia Turzii cu prilejul împlinirii a 10 ani de la înfiinţarea secţiei de schi. Iată cîştigătorii probelor: fond 10 km, seniori : ÎL Nagy (Ştiinţa Cluj) ; 5 km, fete: Doina Cîmpeanu (Industria Sîrmei Cîmpia Turzii); 5 kmjuniori: D. Eremia (Şcoala sportivă de elevi Cluj) ; ştafeta 4x5 km, seniori: Industria Sîrmei Cîmpia Turzii; ştafeta 3x3 km, fete : Industria Sîrnii Cîmpia Turzîi; ştafeta 3x3 km, juniori: selecţionata Cluj. RADU FISCH Ilona Micloş, instigătoarea probei de coborire din emirul ..Cupei U.S.SK.” Foto : D. Stăocolescu Astă-seară, în sala Floreasca Ultimele meciuri din cadrul turneului boxerilor de categorie mijlocie mică Astă-seara, iubitorii boxului din Capitală îşi vor da din nou întîlnire în sala Floreasca pentru a asista la meciurile finale din cadrul turneului boxerilor de categorie mijlocie mică. Ţinînd seamă de valoarea pugiliştilor prezenţi la acest turneu, este de aşteptat ca ultimele meciuri să se ridice la un nivel superior. Nu încape îndoială că boxerii ce vor urca astă-seară în ring au toate posibilităţile să furnizeze întâlniri de o bună valoare. De altfel, mulţi dintre ei au arătat că posedă cunoştinţe temeinice. Programul este deosebit de atractiv. Iată-l: D. Bălăci (Semănătoarea Buc.) — Al. Moise (I.C.I.); Gh. Constantin (Cet. Bucur) — I. Asztalos (Voinţa Reghin); A. Gănescu (Cet. Bucur) — V. Lăzăreanu (I.C.I.); Şt. Ruşii (Constr. Cluj) — N. Constantin (Constr. Buc.); V. Badea (M.I.G.) — V. Bogoi (C. S. M. Galaţi); O. Silberman (I.C.F.) — L. Rakoczi (Oradea); I. Păduraru (Energia Cîmpina) — I. Piţigoi (Se. sp. U.C.F.S. C. Lung Muscel) ; N. Stoenescu (Din. Or. Stalin) — Gh. Buzatu (Din. Craiova); C. Stănescu (I.C.I.) — St. Bejan (C.C.A .) — meci revanșă, (după cum se știe, Bejan a întrecut la puncte pe boxerul ceferist în finalele „Gupei Sfantului popular al Capitalei”, disputate recent). Programul mai cuprinde trei întâlniri amicale: D. Davidescu (I.C.I.) — Gh. Radu (Cet. Bucur); Gh. Ciurea (Şc. sp. U.C.F.S., C. Lung Muscel) — M. Pîrvu (Constr. Buc.); M. Constantin (Cet. Bucur) — T. Crângaşu (Griviţa Roşie). Reuniunea începe la ora 19. A ÎNCEPUT CAMPIONATUL REPUBLICAN DE CALIFICARE Sâmbătă seara s-a desfăşurat în sala de festivităţi a Institutului Pasteur prima reuniune din cadrul campionatului republican de calificare, faza pe Capitală. Iată învingătorii: JUNIORI: Gh. Rîşnoveanu, M. Ştefănescu (Griviţa Roşie), M. Ispas (Griviţa Roşie), I. Cocoş (Sf. popular, al Capitalei), Gh. Vişan (Şc. sp. U.C.F.S.), M. Nicolae (C.P.C.S.). SENIORI: P. Solomon (Constructorul), I. Bogdan (Griviţa Roşie), I. Lumnea (Cet. Bucur). Cea de a doua reuniune se va disputa joi, începând de la ora 19, în aceeaşi sală. NICOLAE D. NICOLAE — eoresp. „Cupa U.A.S.R." a fost cuceriţi de Ştiinţa Bucureşti Gh. Bălan şi Ilona Micloş învingători în proba de coborîre POIANA STALIN, 25 (prin telefon de la trimisul nostru). Şi azi timpul excepţional de frumos a îndemnat pe oamenii muncii aflaţi în concediu de odihnă în splendida staţiune Poiana Stalin să se îndrepte spre Subinar şi spre pîrtia Lupului, pentru a asista la proba de coborire, ultima din cadrul concursului organizat de U.A.S.R. întrecerea rezervată seniorilor s-a disputat pe pîrtia Lupului pînă la * „Drumul albastru“, ceva mai jos de ,,S“-ul mare şi a fost cîştigată de Gh. Bălan (Q.G.A.). Pe locul secund s-a clasat colegul său de club, Cornel Tăbăraş, despărţit de învingător doar de două zecimi de secundă. Proba fetelor, desfăşurată pe Sulinar pînă la „Drumul lui Leman“ a revenit dinamovistei Ilona Micloş. Iată clasamentele: MASCULIN: 1. Gh. Bălan (G.G.A.) 1:49.4; 2. D. Tăbăraş (G.G.A.) 1:49.6; 3. P. Glinci (Carpaţi Sinaia) 1:51.7; 4. Gh. Cristoloveanu (Olimpia Oraşul Stalin) 1:53.6; 5. R. Scîrneci (Olimpia Oraşul Stalin) 1:51.4; 6. M. Bucur (Carpaţi Sinaia) 1:55.3; 7. I. Zangor (G.G.A.) 1:55.6; 8. G. Liphardt (Politehnica Oraşul Stalin) 1:58.8; 9. Albert Cristian (Olimpia Oraşul Stalin) 2:01.8; 10 A. Görög (Ştiinţa Cluj) 2:02.5; FEMININ: 1. Ilona Micloş (Dinamo Oraşul Stalin) 1:19.4; 2. Elisaveta Obraşcu (Ştiinţa Bucureşti) 1:24.5; 3. Mihaela Ghioarcă (Voinţa Oraşul Stalin) 1:30.0; 4. Gertrude Lexen (Ştiinţa Bucureşti) 1:30.4; 5. Cristina Konerth (Voinţa Sibiu) 1:32.3 „Cupa U.A.S.R.“ oferită echipei clasată pe primul loc a fost cucerită de Ştiinţa Bucureşti, care a totalizat 516,71 puncte. Următoarele locuri au fost ocupate în ordine de C.C.A. 1136,21 pt. Carpaţi Sinaia 1143,03 pt. Olimpia Oraşul Stalin 1150,87 pt şi Dinamo Oraşul Stalin 1267 pt. GH. NICOLAESCU