Sportul Popular, februarie 1960 (Anul 15, nr. 3556-3572)

1960-02-06 / nr. 3559

Este cunoscut faptul că blocajul constituie unul dintre cele mai importante mijloace defensive folosite în volei. O echipă, chiar dacă are în componenţa sa elemente dotate cu calităţi excepţionale pentru jocul de pe linia de fund, nu poate realiza aproape niciodată performanţe de valoare dacă nu are un blocaj bun. Un exemplu: voleibaliştii brazilieni, pe care i-am urmărit la „Universiada“ de la Torino şi la „Turneul Continentelor“ de la Paris, excelează în jocul liniei a doua şi au un atac destul de viguros. In ciuda acestor calităţi, ei n-au cîştigat nici un joc în ambele turnee, fiindcă pe lingă lipsa de gindire tactică, blocajul lor nu era bine organizat. In sprijinul acestei afirmaţii s-ar putea veni cu multe alte exemple şi din cadrul competiţiilor noastre interne. In schimb, echipele feminine fruntaşe Dinamo, Rapid şi Someşul, care concurează adesea la cucerirea primului loc în campionatul republican, pun acelaşi accent pe blocaj ca şi pe celelalte procedee ofensive şi defensive. Ştiinţa Cluj, în campionatul masculin, realizează cele mai nesperate performanţe, tocmai pentru că îmbină în mod armonios jocul de pe linia a doua cu organizarea corectă şi regulată a blocajului. Voleibaliştii de la Rapid execută şi ei bine blocajul. Referitor la promptitudinea organizării blocajului, desigur că multe din echipele masculine fruntaşe ar putea fi evidenţiate. Din păcate, majoritatea formaţiilor noastre sunt deficitare în privinţa efectuării corecte a blocajului şi folosirii lui pentru pregătirea atacului. In pregătirea lor personală, o serie de jucători talentaţi neglijează capitolul „blocaj“. In jocurile care au avut loc spre sfîrşitul anului trecut, arbitrii i-au penalizat adesea pe Derzei, Ganciu, Păunoiu, Glaici etc. pentru introducerea mîinilor peste plasă la blocaj. Şi, drept consecinţă echipele lor au pierdut puncte preţioase datorită greşelilor de această natură. Hotărîrile în legătură cu aplicarea unui arbitraj mai „larg“ în defensivă, adoptate la consfătuirea pe ţară a arbitrilor, au fost primite la început cu neîncredere de spectatori, de jucători şi chiar de unii antrenori. Cu toţii s-au convins apoi că se pot viziona întâlniri mult mai spectaculoase dacă arbitrii sînt mai îngăduitori la penalizarea infracţiunior comise. Se naşte atunci întrebarea: dacă arbitrii sînt mai puţini exigenţi în condiţiile expuse mai sus, dar penalizează fără nici un fel de indulgenţă depăşirea fileului la blocaj (cînd, bineînţeles, mingea a atins blocajul), se mai poate asigura jocului cursivitate şi spectaculozitate? Fireşte că nu, atîta vreme cit preocuparea pentru executarea corectă a blocajului va mai lăsa de dorit în cadrul echipelor noastre. Spre a argumenta cît de dăunătoare este efectuarea greşită a blocajului pentru calitatea şi spectaculozitatea unui joc, mă voi folosi de o statistică întocmită cu ajutorul a doi arbitri din Constanţa, cu prilejul finalei Cupei „30 Decembrie“ disputată în localitate între „Voinţa“ Bucureşti şi „Feroviarul“ Constanţa, fruntaşele seriei 1 a categoriei B. Din 216 blocaje efectuate de ambele echipe, am fost nevoit să penalizez 104, din care 91 pentru infracţiunea „miini peste fileu“!! Dacă în ultimul set fîntilnirea a fost cîştigată de „Voinţa“ după peste două ore de joc anostconstănţenii n-ar fi avut o revenire pasionantă (de la 6-13 la 13-13), spectatorii ar fi părăsit sala cu mult înainte de terminarea setului 5. Se înţelege că pentru a reduce la maximum sancţionarea greşelilor de blocaj, este nevoie în primul rînd de intervenţia antrenorilor în pregătirea echipelor. Şedinţele de antrenament şi jocurile de verificare din preajma reluării campionatului pot fi folosite cu succes pentru punerea la punct a defecţiunilor de blocaj, înlăturarea lor ar contribui din plin la asigurarea continuităţii fazelor spectaculoase, iar întîlnirile ar deveni mai dinamice, mai pasionante. COSTIN MUŞAT arbitru internaţional de volei Colţul specialistului Blocajul — o importantă armă defensivă Bazinul „Floreasca” şi patinoarul „23 August” la dispoziţia publicului • I.E.B.S. aduce la cunoştinţă că bazinul acoperit Floreasca stă la dispoziţia publicului in fiecare duminică după amiază între orele 15—21. Faţă de afluenţa de public accesul va fi permis numai în serii de 2 ore, astfel: orele 15—17, 17—19 şi 19—21. • Patinoarul artificial „23 August“ este deschis pentru public în tot cursul săptămînii — cu excepţia zilei de luni — între orele 9—11 şi 17—19 (duminica între orele 9—13 şi 15—19). Se pot închiria patine de la administraţia patinoarului. De asemeni, la patinoar segăsește un atelier de ascuțit patine, amenajat special în acest scop. PRIMUL CONCURS AL ANULUI: Jocuri in „Cupa 16 Februarie” Miine dimineaţă, de la ora 10, la bazinul acoperit de la Floreasca, Şcoala sportivă de elevi organizează primul concurs de înot al anului. Participă înotători, juniori (în probe de 100 m) şi copii (pe 33,33 m şi 66,66 m). Astăzi (ora 19) şi mîine dimineaţă, la sfîrşitul probelor de înot, sunt programate jocuri de polo în cadrul „Cupei 16 Februarie", competiţie rezervată echipelor de juniori. Lată programul : astăzi: Dinamo — Clubul sportiv şcolar ; mîine : Voinţa — Dinamo. însemnări după antrenamente... Alexandrescu, Nunweiller III şi Dinulescu ne împărtăşesc din preocupările lor Ah!... apărările Patru goluri a marcat Alexandrescu în meciul de antrenament de joi. Unul mai frumos ca celălalt. Şi după meci, în cabină l-am întrebat : — De ce nu te-ai mişcat aşa şi în meciurile din tur ? — E greu să răspund pentru că aţi atins un punct „nevralgic”... Intr-adevăr, anul trecut am jucat sub posibilităţile mele şi aceasta datorită în primul rînd faptului că am fost cam extenuat. Sfătuit de medici am şi avut un regim special de antrenamente Acum mă simt mai bine. — Și în al doilea rînd?... — Cauze cu totul independente de mine. Uneori am fost nevoit să joc reținut, prudent, din cauza jocului prea „bărbătesc” al unor apărători... — Numai echipele adverse au asemenea jucători? — Dacă avem şi noi apărători care depăşesc limitele jocului bărbătesc, despre ei ar putea vorbi înaintaşii echipelor adverse... — ne răspunde zîmbind Alexandrescu. Nu am mai continuat discuţia, dar cele spuse de Alexandrescu ne-au pus pe gînduri. Şi în prag de sezon ar trebui să-i pună pe gînduri şi pe cei vizaţi... — ...Şi forţă, bineînţeles... — Desigur. Dar, să-ţi spun drept, nu ştiu cum am să mă descurc. M-am obişnuit cu stilul de joc al mijlocaşului şi cînd joc stoper mereu mă las furat de joc şi mă trezesc plecînd în urmărirea înaintaşilor. Explicaţia? Iubesc prea mult postul de half. Este mai potrivit pentru un jucător tinăr. Dar, dacă interesele echipei vor cere, mă voi strădui să corespund şi aici... Intr-adevăr, la reluarea jocului, Nunweiller III a făcut dovada unor calităţi şi ca stoper. Chiar dacă uneori se cam... băga peste Călinoiu... Cu Dinulescu, la un pahar de... ceai După antrenamentul de joi, la cabine, ceaiul aburind i-a făcut pe jucătorii de la Progresul să-și întîrzie cu cîteva minute baia mult dorită. Prilej nimerit pentru a schimba cîteva cuvinte cu Dinulescu. — Ce ne promiţi, Dinule, pentru anul ăsta? — O formă bună constantă și... că am să mă străduiesc să nu lipsesc din echipa de la 1 mai. Şi, după felul cum mă simt la antrenamente, cred că n-o să puteţi spune că nu m-am ţinut da promisiune... — Ce părere ai despre... jocul individual? Simţind că întrebarea noastră are un caracter aluziv, Dinulescu nu întârzie cu răspunsul: — E adevărat că uneori acţionez prea mult pe cont propriu. De fapt, nu sunt un jucător individualist şi dacă în unele jocuri din tur am ţinut mai mult balonul, acesta e din cauză că n-am avut coechipieri care să se dezmarce la timp, care să ,,ţîşnească” rapid, pentru a le pasa. Dacă anul acesta vom avea pe Oaidă şi Rahde pe aripi, voi căuta să-i lansez imediat, pentru a le pune în valoare calităţile de viteză, pătrundere şi şut. Asta nu înseamnă însă că eu, ca centru atacant, nu voi încerca să iau şi cîte o fază ,,pe cont propriu'*. In definitiv, aceasta e una din calităţile postului de centru atacant, în care îmi place aici de mult să joc... Dar nu la minus 9 grade... şi-a încheiat Dinulescu scurta declaraţie, grăbindu-se spre duşul fierbinte... Aspect de la un antrenament al echipei Rapid d in Giuleşti In drum spre... postul de stoper Un fluierat scurt, jocul se opreşte şi se aude vocea antrenorului Traian Ionescu : — Cădariu schimbă cu Varga, Nelu Nunnweiller trece stoper, iar Călinoiu half strigă... Profităm de scurta pauză intervenită pentru a-l însoţi pe Nunweiller III în drumul său spre... postul de stoper . — Nu prea pari în apele tale. Nu-ţi place... postul?... — Nu-i vorba de asta. Simt oarecare greutate în alergare. M-am cam îngrăşat (şi ne şopteşte discret: vreo 4 kg...). Acum trebuie să fac antrenament mai intens pentru a-mi recîştiga uşurinţa în mişcări. Mai ales dacă va trebui să „joc stoper, voi avea nevoie de elasticitate, viteză... Azi ultima zi la PRONOSPORT! Cînd s-a aflat că pentru luna ianuarie se alocă un fond suplimentar de 200.000 lei, foarte mulţi dintre participanţi şi-au dat seama de avantajul important ce li se oferă. Vă închipuiţi, ce bucurie a avut participantul Casandroiu Marin din Tîrgovişte care, în urma tragerii din urnă a devenit posesorul singurei variante existente cu 11 rezultate pentru care încasează frumoasa sumă de 85.000 lei! Dar, cîtă bucurie nu le-a produs celor cu 10 rezultate, sosirea poștașului care le-a înmînat suma de 3.911 lei trimisă de I. S. Loto-Pronosport prin mandat poştal! Aşadar, atribuirea primului FOND SUPLIMENTAR a avut un frumos succes. Am spus primului, deoarece, după cum s-a comunicat şi PENTRU CONCURSURILE DIN LUNA FEBRUARIE se acordă un FOND SUPLIMENTAR de 200.000 lei (un automobil şi 150.000 lei premii în bani). Atribuirea premiilor din acest fond se va face ca şi în luna ianuarie, însă cu următoarele precizări: — dacă există o singură varianta cu 12 rezultate, acesteia i se atribuie un automobil ,,Moskvici“, restul sumei pînă la 200.000 lei, atribuindu-se în bani, în cote proporţionale variantelor cîştigătoare la categ. II-a (11 rezultate) și a IlI-a (10 rezultate); — daca există 2 variante cu 12 rezultate, automobilul se trage la sorţi, iar celeilalte variante i se acordă un premiu fix de 25.000 lei, restul sumei pînă la 200.000 , lei repartizîndu-se proporţional variantelor cu 11 şi 10 rezultate: — dacă există mai mult de 2 variante cu 12 rezultate, se trage la sorţi automobilul, restul sumei pînă la 200.000 lei, repartizîndu-se în proporţie de 25 la sută pentru categoria I-a, 30 la sută pentru categoria a II-a şi 45 la sută pentru categoria a 111-a; — în cazul cînd nu se omologhează nici o variantă cu 12 rezultate exacte, automobilul se atribuie variantelor cu 11 rezultate, în condiţiile prevăzute pentru situaţia cînd ar fi existat variante cu 12 rezultate (punctele a, b şi c, de mai sus) prin aceasta asigurîndu-se şi premierea variantelor cu 6 rezultate. — In cazul cînd nu se omologhează nici o variantă cîştigătoare cu 12 şi 11 rezultate, automobilul se atribuie la 10 rezultate, trăgîndu-se la sorţi o variantă căreia i se atribuie automobilul. Restul pînă la 200.000 lei, adică 150.500 lei se repartizează: 42,5 la sută la restul variantelor cu 10 rezultate și 57,5 la sută variantelor cu 9 rezultate; ifiono sport — în cazul cînd nu se omologhează nici o variantă cu 10 rezultate, nu se mai atribuie automobilul, ci întreaga sumă de 200.000 lei, se repartizează variantelor cu 9 rezultate; — în cazul cînd nu se omologhează nici o variantă cu 9 rezultate, întreaga sumă ele 200.000 lei se reportează pentru concursul nr. 10 din 6 martie 1960, cînd urmează a se face o nouă tragere în două faze, pentru atribuirea premiilor suplimentare. Iată acum rezultatele meciurilor restantă din campionatul francez şi italian: Lazio-Genoa 0—0 (disputat la 3.II.1960), Le Havre-Bordeaux 2—0 (disputat la 4.11. 1960) PRONOEXPRES La tragerea concursului Pronoexpres nr. 5 din seara zilei de 3 februarie 1960, au fost extrase din urnă următoarele numere: 49 21 22 14 23 41 Numere de rezervă: 48 26. In urma trierii și omologării variantelor depuse la acest concurs au fost stabilite următoarele premii: — Categoria Il-a: 1 premiu de 7.326 lei — Categoria IlI-a: — — — Categoria IV-a: 32 premii de 2.447 lei — Categoria V-a: 297 premii de 439 ei — Categoria Vl-a: 1266 premii de 103 lei — Categoria Vil-a: 5855 premii de 22 lei Fondul de premii al concursului nr. 5 a fost de 548.284 lei. Premiul de categoria a Il-a a fost obţinut de participantul Osvati Ion din Iernut, reg. Cluj care a mai obţinut încă 1 premiu de categoria IV și 3 premii de categ. VI. Concursul nr. 6 se închide astă-seară PROGRAMUL CONCURSULUI PRONOSPORT Nr. 7 DIN 14 FEBRUARIE 1960 I. Napoli-Fjoicntina; II. Roma.Milan: III. Juventus-Padova; IV. Bologna-Genoa; V. Internazionale-Atalanta; VI. Udinese.Lazio; VII. Alessandria-Bari; VIII. Lanerossi-Spal (toate din camp, italian); IX. Sedan-Nice; X. Lyon- Monaco; XL Marseille-St. Etienne; XII. Strasbourg-Le Havre . (toate din Cupa Franţei). Rubrică redactată de I. S. Loto-Pronosport. ★ SPORTUL POPULAR Nr. 3559 Pag. • 5-a In ciuda gerului JOI S-A JUCAT LA DOUĂ PORTI... • C.C.A. a susţinut primul meci de antrenament, avînd ca partener de joc A. S. Academia Militară II. Fotbaliştii de la C.C.A. au dovedit o bună dispoziţie de joc, marcind 11 goluri prin Alexandrescu (4), Tătaru (3), Constantinescu (2), Constantin şi Raksi. Iată formaţia care a jucat : Toma (Voinescu) — Dragomirescu (Zavoda II), Apolzan (Ivănescu), Zavoda I (Dragomirescu) — Jenei (Mihăilescu), Mihăilescu (Bone) — Cacoveanu (Constantinescu), Constantin, Alexandrescu, Raksi (Crişan), Tătaru. Duminică, C.C.A. va întîlni A. S. Academia Militară I (ora 10,30) pe terenul III de la „23 August“. • Rapid a făcut în Giuleşti un reuşit joc de antrenament (2 reprize a 45 de minute) în compania echipei de categorie orăşenească Electrobobinajul. Feroviarii s-au mişcat cu uşurinţă în deosebi in prima repriză, cînd au finalizat 6 din numeroasele ocazii de gol. Scor final : 8-0 (6-0), prin punctele înscrise de Ene II (2), Georgescu (2), Copil, Ozon, Vâcaru şi Stancu. A fost încercată formaţia : Todor (Dungu) — Greavu, Dodeanu, Macri — Bodo, Langa (Stancu) - Copil (R. Lazăr, Copil), Ozon (R. Lazăr), Ene II (Ozon), Georgescu, Al. Lazăr (Văcaru). Mîine dimineaţă la ora 11, în Giuleşti : Rapid—Filaret. • Omogenizarea şi orientarea tactică — acestea au constituit obiectivul antrenamentului la două porţi al echipei Dinamo (60’ cu Dinamo II 2-1 şi 20’ cu Solidaritatea 3-0). Terenul îngheţat a îngreunat, foarte mult execuţiile , totuşi, dinamoviştii au reuşit in general să atingă scopul antrenamentului. Cele 6 goluri au fost marcate de V. Anghel (2), Eftimie, Semenescu şi Ene, respectiv Szakács I. DINAMO I : Uțu - Popa (Ivan), Călinoiu (Nunweiller III), Panait - V. Alexandru, Nunweiller III (Călinoiu) - V. Anghel, Cădariu (Varga), Ene, Eftimie, G. Marin (Semenescu). DINAMO II : Cozma - Szakács II, Motroc, Ivan - Dragomir, Nunweiller IV - Matei, Varga (Cădariu), Bakossy, Szakács I, Koszegy, Semenescu (a jucat cu 6 înaintași pentru a îngreuna sarcina apărării adverse). Mîine, pe terenul Dinamo II (ora 10) : Dinamo-Constructorul. • Pe terenul din strada Dr. Staicovici, Progresul s-a antrenat — cite o repriză — în compania a două echipe : Banca de Investiţii şi echipa sa de juniori. In primele 45 de minute, formaţia : Mîndru - Ioniţă, Caricaş, Soare - Petrescu, Ştirbei - Oaidă, Smărăndescu I, Dinulescu, Mafteuţă, Marin a marcat Băncii de Investiţii 6 goluri, primind numai unul. După pauză (avind de data aceasta ca adversar formaţia sa de juniori). Progresul a mai marcat 3 puncte, primind unul. In formaţie s-au făcut următoarele modificări : Birtaşu portar, Nedelcu fundaş dreapta, Smărăndescu II mijlocaş dreapta, Birn şi Vasilescu extreme. Duminică, Progresul va juca la Tr. Măgurele cu Oltul. • CIMPINA (prin telefon). — Fotbaliştii de la Ştiinţa Cluj au susţinut un meci de antrenament cu Poiana. Echipa studenţească a cîştigat cu 3-2 (0-2). Au marcat : Mateianu (din II), Ivansuc şi H. Moldovan, respectiv Ene III (2). ŞTIINŢA : Müller (Nicoară, Moguţ) — Suciu, Georgescu (P. EMIL), Costin — POPESCU, P. Emil (Constantin) - IVANSUC, Munteanu, MARCU, Mateianu, H. Moldovan. POIANA , MARCU (CRISTOREANU) - Banu, IONESCU III, Postolache - Filip (Nitulescu), Gogoase — Mungiu, ENE III, BOCANU, Panaitescu, Dumitru. • ORASUL STALIN (prin telefon). Steagul roşu a jucat timp de 60 minute cu echipa Cauciucul din campionatul orăşenesc. Temperatura de —15 grade şi zăpada de pe teren nu i-au împiedecat pe fotbalişti să îşi desfăşoare jocul obişnuit. St. roşu a cîştigat cu 6-3 prin golurile marcate de Proca (2), Haşoti (2), Mészáros şi Gane. Formaţia: Ghiţă (Cerneanu) — Bîrsan, Zaharia, Moarcăş — Cojocaru, Szigeti (Hidişan)— Haşoti, Fusulan (Campo), Proca (Gane), Mészáros, David. (P. Dumitrescu, corespondent). • BACĂU (prin telefon). Dinamo s-a antrenat în compania echipei Partizanul Bacău, de care a dispus cu 8-0 (2-0) prin punctele marcate de Ţircovnicu (3), Asan (2), Gram (2) şi Publik. Jocul s-a disputat pe un frig de —18 grade. Formaţia dinamoviştilor : Bucur (Faur) — Giosanu, I. Lazăr, Cincu (FI. Anghel) - Vătafu (Stan Stelian), Újvári (Cîrnaru) - Asan (Drăgoi), Ţircovnncu, Gram, Avram Sorin (Asan), Publik. Duminică, Dinamo va juca la Paşcani cu C.F.R., iar la 14 februarie la Iași cu C.S.M.S. (Ilie Iancu, corespondent). • CONSTANŢA (prin telefon). Farul a jucat cu Electrica din localitate, ciştigind cu 6-2. Autorii golurilor : Ciortescu (2), Olaru (2), Botescu şi Niculescu. Formația : Ghibănescu (Roman)— Straton, Ciuncan. Florescu - Datcu (Pană). Bibere (Corneanu) - Botescu (Moroianu). Olaru, Ciosescu. Nunu (Bîtlan). Niculescu. (E. Pavel, corespondent).