Sportul Popular, februarie 1960 (Anul 15, nr. 3556-3572)

1960-02-09 / nr. 3561

revoluţia mai mult decât satisfăcătoare echipelor noastre fruntaşe în prima a turneului final al campionatului republican feminin de handbal în 7 a făcut ca şi ieri tribunele sălii Floreaica să fie arhipline. Şi trebuie să subliniem faptul că spectatorii care au urmărit întrecerile de ieri au avut prilejul să constate încă odată progresul evident înregistrat de handbalul nostru feminin. ttS.M. SIBIU A OBŢINUT O VICTORIE MERITATA După înfrîngerea din prima zi în faţa Rapidului, jucătoarele de la C.S.M. Sibiu au luptat mult pentru a reuşi un rezultat favorabil în compania echipei din Tg. Mureş. Sibiencele încep jocul mai puţin emoţionate ca în ajun, reuşesc să ia conducerea dar cîteva minute apoi Covrig egalează, încă două acţiuni încununate de succes şi echipele reînt din nod la egalitate (după punctele înscrise de Dandler şi Cătineani; 2-2). G.S.M. Sibiu se apără bine, acţionează intens în atac, dar blocajul jucătoarelor de la Tg. Mureş funcţionează perfect. In plus, mureşencele desfăşoară in continuare jocul lor caracteristic cu „ţinerea“ mingii tot timpul. In asemenea condiţii este greu să se mai înscrie vreun punct. După pauză, Waltzer este lăsată singură, nemarcată, pe partea stingă şi înscrie de două ori. Dobre Lucia ridică scorul la 5-2. Şi totuşi, victoria nu este sigură. Covrig Valeria „scapă“ de două ori şi înscrie: 5-4. C.S.M .Sibiu renunţă la jocul static practicat în cea de a doua parte a jocului şi către sfîrşitul partidei acţionează mai eficace, înscriind din nou prin Lucia Dobre. La un contraatac C.S. Tg. Mureş reduce însă scorul (6-5) şi insistă dar... nu mai este timp. Victoria echipei sibiene este pe deplin meritată. Totodată, subliniem şi buna comportare a echipei din Tg. Mureş. .. CA ŞI ŞTIINŢA BUCUREŞTI „Duelul“ celor două formaţii studenţeşti, Ştiinţa Bucureşti şi Ştiinţa Timişoara, nu s-a ridicat la valoarea aşteptată, nu a prilejuit o dispută echilibrată. După ce în ajun timişorencele realizaseră o veritabilă surpriză, întrecînd formaţia campioană de anul trecut, Cetatea Bucur, ieri jucătoarele acestei echipe au practicat un joc steril şi numai în cea de a doua parte a meciului s-au apropiat de valoarea lor obişnuită. Explicaţiile sînt mai multe. In primul rînd, Ştiinţa Bucureşti a jucat excelent avînd în Aurelia Szökő o jucătoare în formă excelentă (de altfel a înscris şi 5 goluri). Echipa bucureşteană a atacat mult şi eficace, ştiind — în acelaşi timp — să se apere cu siguranţă. Şi, ceea ce n-a reuşit Cetatea Bucur în prima zi a turneului — s-o anihileze pe Gerlinde Reipp — a reuşit Ştiinţa Bucureşti, Carolina Cîrligeanu îndeplinindu-şi cu succes această misiune. Rezultatul ? La pauză, Ştiinţa Bucureşti conducea cu 5-0. La reluare, Ştiinţa Timişoara renunţă la tactica folosită în prima repriză şi nu mai concentrează tot jocul la Reipp. Apărarea bucureştencelor este surprinsă de două ori şi scorul este 5-2. In continuare înscriu Jianu, Kontz, Szökő, Szökő, Kontz, Reipp. Scor final: 8-5. Cu toate că jocul m-a pasionat prin evoluţia scorului, Ştiinţa Bucureşti conducând tot timpul, el a plăcut totuşi mai ales datrinta felului în care s-a comportat echipa bucureşteană. Ştiinţa Timişoara a luptat curajos, dar n-a mai putut recupera diferenţa serioasă de goluri din prima repriză. D. G. Turneul final al campionatului republican feminin Din nou, jocuri frumoase, viu disputate O fază interesantă: Elena Roşu (Cetatea Bucur) trage la poartă dar... nu va fi gol. Ea aruncă din semicerc. A început primul concurs al anului în aceste zile geroase, nu numai pasionaţii fotbalului îşi dovedesc fidelitatea faţă de sportul lor favorit ci şi iubitorii tenisului. La aceasta ne gîndeam ieri după-amiază cînd am întîlnit în Baia din calea Plevnei numeroşi spectatori veniţi să urmărească întrecerile primului concurs de tenis. Şi dovada fidelităţii nu a constat în faptul însuşi al deplasării la competiţie, ci mai ales în aceea că deşi temperatura din sală nu se prea deosebea de cea de afară, publicul a continuat cu stoicism să vizioneze jocurile. Sperăm că, cu începere de azi, sala va fi mai bine încălzită şi deci şi condiţiile de joc şi de vizionare mai plăcute. Programul primei zile a debutat cu Întîlnirea dintre juniorul Gheorghe Boaghe şi un jucător mai experimentat Vasilescu. Spre surprinderea unora, victoria a revenit lui Boaghe cu scorul de 6—2, 2—6, 6—1, la capătul unei întreceri în care învingătorul a dovedit din tiou realele sale posibilități. El a dominat cea mai mare parte a timpului, ţinindu-şi la „respect"’ adversarul cu lovituri puternice de atac, urmate de Blopuri. O altă întîlnire disputată ieri a opus Mananei Ciogoica pe Cornelia Năstase. Deşi a cîştigat primul set cu 6—1, Cornelia Năstase a acţionat în continuare inegal, nervos şi a cedat treptat pasul în favoarea Mananei Ciogolea, suficient de sigură în ambele lovituri ofensive şi mai ales la stopurile din forhand. Ciogolea a cîştigat următoarele două seturi cu 6—4, 6—2. Competiţia organizată de C.C.A. la care s-au înscris 27 jucători şi 12 jucătoare, continuă azi şi mîine de la ora 16 tot în sala din calea Plevnei nr. 114. Gheorghe Raiopa şi Eva Farkaş, campioni absoluţi ai U. P. II. MIERCUREA CIUC. 8 (Prin telefon de la trimisul nostru). Confirmînd forma bună în care se află, recordmana ţării, Eva Farkaş, a realizat în continuare luni alte performanţe neatinse pînă acum în concursurile interne: 1:53,7 la 1000 m şi 6:19,8 la 3000 m. La fel ca şi duminică, cînd a cîştigat proba de 5000 m, Zoltán Székely s-a clasat primul şi la 10.000 m, cu timpul de 19:23,0. Dar din nou el nu a putut îmbrăca tricoul de campion, pentru că nu a îndeplinit norma de categoria I (19:20,0) Rezultatele tehnice Senioare, 1000 m: 1. Eva Farkas 1:53,7 — campioană republicană; 2. Magdalena Udrea 1:55,8; 3. Iosefina Sarea 1:58,4. 3000 m: 1. Eva Farkas 6:19,8 — campioană republicană; 2. Magdalena Udrea 6:21,3 (rec. pers); 3. Iosefina Sarea 6:29,8 (rec. pers.) ; 4. Eva Birtolom 6:35,0 (rec. pers.) Seniori, 1500 m : 1. Gheorghe Katona 2:33,4 — campion republican, 2. Zoltán Székely 2:36,7; 3. Vasile Pîrcălab 2:37,5; 10.000 m: 1. Zoltán Szekely 19:23,0 2. Emilian Papuc 20:00,6 (rec. pers.) ; 3. Gh. Katona 20:05,1. Clasamente generale la ponatlon. Feminin: 1. Eva Farkas (C. S. Tg. Mureş) 232,750 p, campioană republicană absolută ; 2. Magdalena I Mrea (Constructorul Buc.) 237,850 p, 3. Iosefina Sarea (Ştiinţa Cluj) 242,806 p, 4. Eva Birtolom (C. S. Tg. Mureş) 217,416 p. Masculin : 1. Gheorghe Katona (Ştiinţa Cluj) 213,808 p , campion republican absolut: 2. Zoltán Székely (C. S. Tg. Mureş) 217,033 p. 3. Emilian Papuc (Dinamo Buc.) 222,346 p. 4. Viorel Popa (Ştiinţa Cluj) 224,056 p. 5. Petre Pivadaru (Dinamo Buc.) 229,240 p. In cadrul concursului de juniori Maria Mathe a doborât recordul ţării la junioare (cat. 15-16 ani) în proba de 1500 m cu timpul de 3:07,5. Vechiul record (3:20,8) fusese stabilit de Rodica Zoicaș. TRAIAN IOANITESCU Cicliştii se pregătesc pentru Roma (Urmare din pag. 1 ) ni-a spus glumeţ — ca întotdeauna— Nicolae Voicu. Apoi a continuat: Kilometrii aceştia pe care îi vom parcurge în luna februarie — peste 1.500 la număr — şi care sînt înscrişi la capitolul rezistenţă, ca şi antrenamentele din lunile următoare ne vor da posibilitatea să parcurgem acea sută de kilometri în mai puţin de două ore şi optsprezece minute (n.n. norma preolimpică pentru anul 1960), să ocupăm un loc bun la Roma... — Mi-am adus aminte de ceva: i-am auzit pe băieţi lăudîndu-se că pot să ridice acum oricînd o halteră de 60 kg. Este vorba de vreo „îndeletnicire“ distractivă sau o inovaţie în antrenament ? — Nici una — nici alta. Cicliştii au nevoie de forţă în braţe. Pentru a putea ţine ghidonul în competiţii este nevoie de această forţă care se capătă în antrenamente cu haltere. De altfel, ridicarea halterelor reprezintă numai un element din programul de pregătire fizică generală pe care îl execută cu multă plăcere cicliştii. Crosurile, fotbalul, patinajul, gimmnastica ş.a. sunt sporturi pe care alergătorii le practică pentru a deveni mai buni ciclişti... Maşina a ajuns lîngă pluton şi în timpce N. Voicu le spune ceva alergătorilor, eu îmi notez numele lor: Gabriel Moiceanu, Ludovic Zanorii, Aurel Şelaru, Ion Gosma, Gh. Rădulescu, Ion Vasile, G. Dumitrescu... Şoferul a accelerat din nou. Din faţă un autocamion, care gonea spre noi, făcea imposibilă continuarea discuţiei dintre antrenor şi elevi. Pistarzi... fondişt! şi fondişti... pistarzi ! întreruperea discuţiei nu s-a favorizat însă, obţinerea unei explicaţii. Printre alergători i-am observat şi pe pistarzii Ion Ioniţă şi Petre Tache. Nedumerit l-am întrebat pe N. Voicu ce a determinat această... combinaţie. — Pistarzii au şi ei nevoie de rezistenţă şi atunci fac unele ieşiri cu noi pe şosea. — Dar şi fondiştii au nevoie de viteză... — Ii vei vedea şi pe ei în cursul acestei veri pe velodrom ! SPORTUL POPULAR Junig. a 4-a Nr. 3561 RAPID—CETATEA BUCUR 12 9 (5-4) A fost cel mai frumos dintre jocurile disputate pînă acum, datorită atît dîrzeniei cu care au luptat ambele echipe, cît şi ritmului rapid în care s-a jucat. Echipa feroviară a tras mai mult la poartă şi a obţinut o victorie meritată, cu toate că Cetatea Bucur (cu Antoaneta Vasile în formaţie) s-a apărat destul de bine. Jocul începe nervos, dar se schimbă odată cu marcarea primului punct (Elena Drăghici de la Rapid). Pînă la sfîrşitul reprizei scorul se menţine strins. De subliniat faptul că în ultimul minut de joc Antoaneta Vasile este eliminată ceea ce reprezintă, după reluare, un handicap pentru echipa sa. După ce egalează (5-5), Cetatea Bucur preia conducerea (dar numai cu cîte un punct) pînă în min. 33. Marcînd 4 goluri consecutiv, Ana Stark egalează la 9-9 și apoi aduce conducerea echipei sale cu 12-9. Au marcat: Stark (6), Drăghici (2), Coşug (2), Constanţa Dumitrescu, Boian pentru Rapid, respectiv Antoaneta Vasile (6), Munteanu, Popescu, Dumitrescu. C. A. Partida din cadrul turneului final al campionatului masculin dintre Rapid Bucureşti—Tractorul Oraşul Stalin s-a încheiat cu victoria formaţiei Rapid : 29—21 (15—12). Astăzi, după amiază, în deschidere la jocurile feminine are loccel de al doilea meci între aceste formaţii. Programul întrecerilor feminine începe la orele 18 şi cuprinde — în ordine — următoarele jocuri : Ştiinţa Buc —C.S.M. Sibiu, Rapid-Ştiinţa Timişoara şi Cetatea Bucur*C.S. Tg. Mureş. Şi un alt instantaneu : Gertinde Reipp şutează spectaculos din săritură. Foto : B. Ciobanu Intensă activitate in ţară Temperatura scăzută din ultima vreme a permis disputarea jocurilor de hochei pe gheaţă în toate centrele din ţară unde activează echipe de categoria A sau din campionatele regionale. Unele din aceste formaţii au susţinut jocuri amicale, altele au participat la întrecerile de calificare. Iată cîteva comunicări primite din partea corespondenţilor noştri : PROGRESUL GHEORGHIENI ÎNVINGĂTOR IN CAMPIONATUL R.A.M. Şase echipe au participat la întrecerile campionatului Regiunii Autonome Maghiare, desfăşurat la Gheorghieni ; Progresul Gheorghieni, Tîrnava Odorhei, Stăruinţa Sinsimion, Avîntul Reghin, Voinţa Gheorghieni şi Progresul II Gheorghieni. Cea mai bună s-a dovedit Progresul Gheorghieni, care a cîştigat uşor întilnirile susţinute. lata unele rezultate din cadrul competiţiei Stăruinţa Sînsimion-Voinţa Gheorghieni 10—1, Tîrnava Odorhei—Avîntul Reghin 11—1, Progresul II Gheorghieni* Stăruinţa Sinsimion 9—7, Progresul Gheorghieni—Avîntul Reghin 22—0, Pro- Q gresul II Gheorghieni—Voinţa Gheorghieni 10-0, Stăruinţa Sinsimion-Avîntul Reghin 6-1, Progresul Gheorghieni -Tîrnava Odorhei 8-1. O menţiune specială merită echipa Stăruinţa Sansimion, alcătuită din ţărani membri ai întovărăşirii agricole „Petöfi Sandor“ care a participat prima dată la un campionat de hochei şi care a lăsat o bună impresie prin comportarea sa. Duminică seara, la Odorhei, Progresul Gheorghieni a întrecut din nou pe Tîrnava din localitate cu 8—2 (1—0, 3-0, 4—2). Punctele învingătorilor au fost înscrise de Almasi I (4), Almasi II, Benedek, Czaka II și Lenart I. Pentru localnici au marcat Török I și Bálint. I. BARA, corespondente STEAGUL ROŞU ORAŞUL STALIN PE PRIMUL LOC LA SIGHIŞOARA La sfîrşitul săptăminii trecute s-au disputat la Sighişoara întrecerile din cadrul campionatului regiunii Stalin, cu participarea echipelor locale Voinţa şi Metalul şi a formaţiilor Steagul roşu Oraşul Stalin şi Chimia Tîrnăveni. Iată rezultatele înregistrate : Steagul roşu-Metalul Sighişoara 10—0, Voinţa Sighişoara-Chimia Tîrnăveni 5-1,Voinţa-Metalul 16—1, Steagul roşu-Chimia 7-0, Metalul-Chimia 6—2. Cel mai important meci al campionatului, decisiv pentru primul loc, s-a disputat între Steagul roşu şi Voinţa Sighişoara. Steagul roşu a cîştigat cu 5—3 (1—0, 2—1, 2—2), prin punctele marcate de Gogeanu (5), Varadi şi Măzgăreanu, respectiv Onu (2) şi Hollo. I. TURJAN, corespondent. JOCURI AMICALE 9 Echipele de categoria A. C. S. Tg. Mureş şi Avîntul Miercurea Ciuc s-au întîlnit duminică la Tg. Mureş. Echipa Avîntul a cîştigat cu 5—4 (1—0, 2—1, 2—3) prin punctele înscrise de Antal (2), Ianovici, Szabó şi Vakar I, respectiv Moldovan, Varga, Szatmári şi Incze III. 9 La Gheorghieni, Voinţa Miercurea Ciuc şi Voinţa Gheorghieni (echipe de juniori) au susţinut un joc amical terminat cu victoria echipei din Miercurea Ciuc : 6-4. • La Cluj, pe patinoarul Ştiinţa, s-a disputat meciul amical dintre echipele locale Ştiinţa şi C.F.R. Studenţii au ciştigat uşor cu 12—3 (3—1, 4-2, 5-0), prin punctele marcate de Botár (5), Dibernardo (2), Tompos (2), Gali, Timar şi... Tomor de la C.C.A., care — aflându-se la Cluj — a jucat in echipa studenţilor. Pentru C.F.R. aumarcat : Covaci (2) şi Martonfi. "Mai multă atenţie în organizarea competiţiilor sportive ! Sunt foarte numeroase situaţiile cînd noi, ziariştii, consemnăm cu legitimă bucurie, buna organizare a competiţiilor sportive, strădania organizatorilor de a oferi spectatorilor întîlniri sportive calitative, realizate mai alesdin punct de vedere tehnic şi organizatoric. Ne amintim, astfel, cu deosebită plăcere de competiţiile sportiveorganizate anul trecut, în cinstea zilei de 23 August, de splendida organi-,are a Balcaniadei de atletism şi nu de mult, reuşitul turneu de handbal : „Cupa Oraşului Bucureşti“. Spectatorii au avut satisfacţia deplină că au vizionatdispute sportive la un nivel calitativ deosebit, bine pregătite şi organizate. „Şi multe, foarte multe exemple se pot da despre felul cum muncesc diferitele organe sportive, cluburi sau asociaţii ,în direcţia pregătirii competiţiilor sportive, a bunei lor desfăşurări. . Dar sînt însă şi cazuri, cînd sîntem nevoiţi să consemnăm, nu cu puţină părere de rău, că la unele competiţii sportive se găsesc pe stadioane sauîn săli mai puţini spectatori decît cei scontaţi. Oare nu sunt competiţiile respective importante ? Nu avem noi oaze confortabile şi atrăgătoare? Sau poate masele de iubitori ai sportului n-au îndrăgit suficient o competiţie sau alta? Nu poate fi vorba de aşa ceva. Ganze!« că pe stadioane şi in săli se află cîteodată puţini spectatori, sunt cu totul altele. Avem în întreaga ţară şi mii de baze sportive frumoase. Despre unele putem spune că sunt foarte încăpătoare şi chiar elegante. De altfel, de multe ori, după ce au vizitat ţara noastră, ziariştii sportivi străini au publicat impresiile deosebite pe care ei şi le-au făcut vizitînd bazele noastre sportive. O serie întreagă de gazetari sportivi străini au publicat ample şi interesante materiale despre „Stadionul 23 August“, „Stadionul Republicii“, „Poligonul Tunari“, Sala de sport şi stadionul din Constanţa , despre bazinele de înot din Oradea şi Craiova etc. De ce avem atunci uneori o afluenţă mică de spectatori pe stadioane şi în săli? De ce uneori spectatorii sunt nemulţumiţi de calitatea şi organizarea diverselor competiţii ? Una din cauzele principale este aceea a slabei popularizări a unei competiţii sau alta. Astfel, de multe ori, masele de iubitori ai sportului sunt încunoştiinţate mult prea tardiv despre un anumit eveniment sportiv. O altă cauză care generează piedici în calea afluenţei de spectatori este şi aceea că locaţiunile de bilete ale întreprinderii I.E.B.S. se publică deseori cu întîrziere şi tot cu întîrziere se pun spre difuzare biletele necesare vizionării evenimentului sportiv. Aşa au stat lucrurile cu unele întîlniri de fotbal interne şi internaţionale, cu competiţiile dotate ai „Cupa Prieteniei" etc. Şi este normal că, procedîndu-se în fel acesta, organizatorii diferitelor competiţii sportive constată că munca lor a fost zadarnică, că prin lipsa de spectatori se pierde şi din"" importanţa competiţiilor, că oamenii muncii sunt lipsiţi de spectacole sportive pe care ei doresc să le vadă din toată inima. Urmărind diferite întâlniri sportive pe stadioane şi în săli, am văzut uneori numeroase grupuri de oameni ai muncii întorcindu-se de la locul competiţiilor supăraţi. Ne-am străduit să aflăm, care este cauza. Iată ce ne spunea — nu de mult — un spectator frecvent al bazelor noastre sportive : „In primul rînd nu se respectă „protocolul“ ce se stabileşte pentru fiecare întîlnire în parte. Apoi, o bună parte din competiţiile organizate nu respectă programul şi încep cu foarte multă întîrziere. Şi, se întîmplă deseori ca pauzele între reprize — în cadrul diferitelor întîlniri — să fie foarte lungi sau chiar umplute cu anumite intermezzo-uri searbede şi plictisitoare. Ei bine, care spectator — oricît ar fi el de mulţumit de disputa sportivă sau de rezultat — nu pleacă cu un gust amărui în gură după ce a aşteptat 30 minute ca să înceapă întîlnirea sportivă, după ce a constatat că mai sunt sportivi care nu se învrednicesc să facă la început prezentările respective, iar la sfîrșitul întâlnirii să salute publicul !“ Am reflectat mult la cele ce ne-a spus spectatorul cu care noi am discutat. Da, este adevărat! Noi producem nemulțumiri spectatorilor pentru că în