Sportul Popular, august 1960 (Anul 15, nr. 3658-3674)

1960-08-13 / nr. 3665

„Stagiunea” estivală a... şahului Privit din elicopter, Cişmigiul /Hire o floare la butoniera Bucure?tiului... JSucursală“ ultracentrală a marilor parcuri de, cultură şi odihnă, el întruneşte în mic toate calităţile pentru a putea oferi clipe frumoase de recreare. Sunt aşternute covoare verzi, pe iarba cărora cresc, parcă pictate, flori multicolore ; există o „picătură” de lac pe care poţi face foarte bine... primii paşi în canotaj, iar băncile, unele aliniate pe marginea lacului, iar altele formînd „colţuri“ pe aleile pline de trandafiri, te îmbie să poposeşti în clipele de răgaz. Unul din aceste colţişoare a devenit un tradiţional club deşah în aer liber. Nu are oare Bucureştiul suficiente cluburi de şah ? Da de unde ! Există sute şi sute bine amenajate, a căror intensă activitate nu se opreşte nici în zilele călduroase ale verii. Dar aici, pe bănci, şahul îşi are farmecul său neîntrecut. Unii jucători sunt cunoştinţe vechi S-au mai întîlnit şi în verile anilor trecuţi tot în Cişmigiu, în faţa tablei de şah. Ei ştiu şi cei care privesc. Au făcut roată în jurul lor, semn că va fi o partidă interesantă. Alţii s-au invitat timid: — Nu doriţi să faceţi un şah ? Intre două mutări s-a legat un crimpei de vorbă: — Sînteţi student ? — încă au, dar anul acesta vreau să intru la Institutul ..Maxim Gorki”. Surpriza răspunsului era gata să-l facă să piardă un val... preţios. — Daţi la „Gorki“ ? Şi e„ tot acolo ! Cine ştie, poate la toamnă, cunoştinţa din Cişmigiu va lega doi studenţi intr-o trainică prietenie. Alături, un profesor pensionar îşi măsoară forţele cu un şcolar. Profesorul are desigur mai mulţi ani petrecuţi în faţa tablei de şah, decît întreaga vîrstă a partenerului de joc. Dar degeaba încearcă să-l vîre pe tînăr în labirintul situaţiilor grele. Răspunsurile sînt prompte şi precise. „Albele” profesorului au pornit la atac după toate regulile ştiinţei şahiste. „Negrele" nu sînt mînuite cu prea multă teorie, însă „fortificaţiile” lor sunt greu de străpuns. Şi totuşi, o clipă de neatenţie şi în murmurul de dezamăgire al celor ce privesc, „albul” cîştigă un cal negru. Dar ce e asta? Un cal troian ? Pierderea calului a eliberat un cîmp liber, pe care „negrul” lansează un atac fulgerător. O mişcare, încă una şi... — Şah-mat ! — Ce ţi-e şi «î copiii de azi ! exclamă cineva. Ca pe orice teren de joc. ..adversarii“ îşi string mumie. — Te felicit, tinere, a» învins un vechi şahist, care era cîndva cit pe-aci să devină campion... — Imi pare bine de ceea ce ni spuneţi, mai ales că în momentul de faţă particip la campior atfel de juniori pe Capitală. Tinărul şahist era elevul Cernea Radi, din clasa a X-a a şcolii „Dr. Petru Groza”, reprezentantul raionului JL V Stalin“ la campionatul de juniori. ★ S-a înserat. Ultimele mutări se fac parcă mai în grabă. Piesele sunt strînse, vrînd-nevrînd. Jucătorii de şah se îndreptă spre casă comentînd cu însufleţire partidele. La despărțire nu uită să-și spună: — Pe mîine ! ...Deşi şi fără invitaţie, a doua ei cu siguranţa că nu va lipsi nimeni. SANDU MARIAN A cui va fi victoria ? Foto : H. Nandy între tată şi fiu la comuna Lehliu-Sat din regiunea Bucureşti sunt patru jucători de şah de categoria I: învăţătorii Gheorghe Tudor, Andrei Vrămanţu, Ion Dozescu şi profesorul Constantin Lungu. Cel mai bun dintre ei pare a fi Gheorghe Tudor. De altfel, are un teanc de diplome de la concursurile la care a participat. In ultimul timp, însă, a apărut un al cincilea șahist ,care revendică categoria I. Este... fiul lui Gheorghe Tudor — Mugur — care a împlinit de curînd cinei ani. Uneori își face tatăl „mat”. Și nu uită să-i spună de fiecare dată : — Vezi, tăticule, te-am bătut ! Să fie oare Mugur un viitor campion ? N-ar fi exclus. In orice caz, reţineţi numele : Mugur Tudor ! AURELIAN TOSU, PITEŞTI. — Da, Romînia s-a intîlnit cu Cuba ? în cadrul campionatului mondial de fotbal din 1938, disputat în Franţa. Au avut loc două meciuri. Partida programată terminîndu-se la egalitate (3-3) a fost nevoie de o rejucare a ei, care a dat cîştig de cauză fotbaliştilor cubani : 2-1 AMALIA TEODORESCU, FAGARAS. 1) Iată evoluţia recordului lumii la săritura în lungime (femei) : 5,48 : Gunn (Anglia) 1926, 5,57 : Gunn (Anglia) 1927, 5,68 : Gunn (Anglia) 1923, 6,04 : S. Walasziewicz (Polonia) 1938, 6,07: E. Junghans (Germania) 1938, 6,12: C Schultz (Germania) 1939, 6,25 : F. E. Blankers-Koen (Olanda) 1943, 6,25 : N. Dvalisvill (U.RS.S.) 1953 , 6,27: G. Popova (U.RS.S.) 1954, 6,23: G. Popova (U.R.S.S.) 1955. 6.31 : G. Popova (U.R.S S.) 1955. 6.35 : E. Krzeszinska (R.P. Polonă) 1956, 6.35 : E. Krzeszinska (R.P. Polonă) 1956, 6.40 : H. Clausert D.G.) 1960. 2) Don Bragg n-a participat la Jocurile Olimpice de la Melbourne, întrucît suferise cu puţin înainta un accident. Virsta lui ? A împlinit la 15 mai 25 de ani. OCTAV MOLDOVEANU, PLOIEŞTI. 1) Prezenţa lui Cosmoc în formaţia echipei C.S.M. Brăila şi a lui Fronea în echipa Minerul Lupeni în meciurile amicale pe care aceste două echipe le-au susţinut acum cîtva timp cu Unirea Botoşani şi respectiv Farul Constanţa a avut un caracter ocazional. In mod precis, Fronea va juca tot la Ploieşti. Sper că v-a venit inima la loc !). 2) Boceanu, portarul echipei noastre de juniori în Turneul U.E.F.A. din 1955 (Italia) joacă la C.S.M. Reşiţa. 3) Dobay a fost, fără doar şi poate, unul din cei mai straşnici şuferi din fotbalul nostru. Isprăvile care i se atribuie însă sunt de domeniul fanteziei. Prin aceasta răspundem şi altor cititori, care ne-au pus întrebări pe aceeaşi temă. ANDREI TRUCSA, IAŞI. 1) Vreţi să ştiţi ce s-ar fi întîmplat în meciul de calificare pentru categoria B, dintre Penicilina Iaşi şi Unirea Botoşani, dacă echipa din Botoşani care rămăsese în 7 oameni, ar fi fost sancţionată cu eliminarea unui nou jucător, sau pur şi simplu un echipier s-ar fi accidentat şi ar fi părăsit terenul ? Conform regulamentului, care precizează că o echipă nu poate juca dacă n-are în teren cel puţin 7 jucători, arbitrul ar fi oprit meciul, consfinţind victoria echipei cu un număr regulamentar de jucători pe teren, indiferent care ar fi fost situaţia scorului în momentul acela. 2) Ca şi cel de al doilea meci pentru campionatul mondial de box la toate categoriile, amînat de nu ştim, cîte ori, de Ingemar Johanson, se pare că şi cea de a treia întîlnire dintre Floyd Patterson și Ingemar Iohanson va cunoaște o suită de... amînări. Singura schimbare este că cel care amină acum intîlnirea este.. Patterson. Oricum, meciul nu va avea loc la 1 noiembrie, cum se stabilise , de antiv“, nu mai departe decit acum două săptămîni ! EUGEN GEORGE. BUCUREŞTI 1) In 1952, jucînd în categoria B, Locomotiva Griviţa Roşie s-a clasat pe locul I în seria I, cu 10 puncte avans. Au urmat în clasament Locomotiva Iaşi şi Spartan Bucureşti. 2) Recordmanul mondial la 1.500 m este australianul Herbert Elliot cu 3.36 0, iar recordul european îl deţine cehoslovacul Stanislav Jungwirt cu 3:38.1. RADU GRECU, COMUNA TRESTIENI. 1) S-a stabilit ca meciurile din cadrul „Cupei Europei“ inter-ţări la fotbal să se dispute în perioada dintre două campionate mondiale. Campionatele mondiale de fotbal au loc, după cum se ştie, din 4 în 4 ani. „Cupa Europei“ se dispută din 2 în 2 ani. Cea de a doua ediţie va începe în anul 1963. 2) In stabilirea unui aut nu interesează poziţia jucătorului, ci locul unde se află mingea. Deci chiar dacă jucătorul se află în afara terenului de joc, dar întinzînd piciorul sau capul degajează mingea înainte ca aceasta să fi depăşit linia de tuşă cu întreaga ei circumferinţă, balonul este în joc şi arbitrul nu trebuie să fluiere nimic. COSTICA BALU, COMUNA ILIA. 1) Prima înfrîngere pe teren propriu suferită (le reprezentativa de fotbal a Angliei a fost aceea din 1953, în meciul cu Ungaria : 3-6. — 2) C.C.A. a ciştigat campionatul ţării la fotbal de 5 ori, rop 3 ori consecutiv (1951—1953). In 1956 şi ediţia 1959-1960. ION POŞTAŞUL Iată echipa maestrelor emerite (de la stingă la dreapta) în rîndul de sus : Constantin Popescu, antrenorul echipei, Antoaneta Vasile, Aurora Niculescu, Elena Pădureanu, Carolina Cîrligeanu, Elena Jianu, Irina Günther-Kin, Nicolae Nedef, antrenor federal ; în rîndul de jos : V. Rozenberg (arbitrul meciului final), Iosefina Ugron-Ştefănescu, Elena Roşu, Maria Constantinescu, Aurelia Szóköt Victoriţa Dumitrescu, Ana Starch, Aurora Popescu, Lucia Dobre , în faţă Irina Nagy ECHIPA MAESTRELOR EMERITE! Nagy (Kin) — Ştefănesccu, Cîrligeanu (Constantinescu), Popescu, Szökő, Roşu — Vasile, Niculescu, Pădureanu (Jianu), Starch, Dumitrescu (Dobre). După cum se vede, o formaţie. Aţi ghicit, desigur, că este vorba de echipa feminină de handbal a ţării noastre care, nu de mult, a cucerit pentru a doua oară titlul de campioană mondială. Mai intii cîteva precizări despre această echipă. In prezent ea poate fi nu-' mită formaţia maestrelor emerite. In anul 1956 după cucerirea primului titlu de campioană mondială, cele 15 jucătoare care ne-au reprezentat atunci ţara au primit titlul de maestre emerite. Din cele 15. 12 au luat parte şi la recent încheiata ediţie a campionatului mondial. Au lipsit : Ileana Colesnicov, Magda Haberpursch (soţia portarului echipei masculine) şi Mora Windt, în locul lor fiind promovate Elena Roşu, Antoaneta Vasile şi Aurora Niculescu. La cîteva zile după ce am obţinut pentru a doua oară victoria în întrecerea cu cele mai bune echipe din lume şi aceste 3 jucătoare au fost distinse cu titlul de maestre emerite ale sportului. Vorbind tot despre echipă, în general, trebuie amintit faptul că ea s-a conturat în anul 1953, cinci după o tabără de pregătire care a avut loc în oraşul Sighişoara, dintr-un lot de 40—43 de jucătoare au fost reţinuse doar 15, care au constituit şi — ceea ce este mai important — constituie Irina Nagy (1937) Irina Günther-Kin (1935) Iosefina Ugran-Stefanescu (1932) Carolina Răceanu-Cîrligeanu (1935) Aurora Popescu (1933) Aurelia Salageami-Szöke (1936) Elena Roşu (1935) Maria Scheipp-Constantinescu (1934) Antoaneta Vasile (1940) Elena Pădureanu (1931) Aurora Niculescu (1938) Ana Starck (1935) Victorita Dumitrescu (1935) Lucia Dobre (1933) Elena Jianu (1928) In încheiere, cîteva amănunte interesante. Din cele 15 jucătoare două au practicat cu succes și ale sporturi. Aurora Bran (în prezent Popescu — fiind căsătorită chiar cu antrenorul echipei reprezentative, prof. Constantin Popescu) a obţinut rezultate excelente ca atletă în cursele de 100 şi 200 m, iar Ana Starck şi azi „scheletul“ formaţiei reprezentative. Şi acum despre... jucătoare. Cum în ultimul timp multe dintre ele s-au căsătorit le vom da numele întreg, în aşa fel încît cititorii să le poată... recunoaşte. (In tabelul jucătoarelor, în paranteză este trecut anul naşterii şi apoi în ordine anul debutului internaţional, numărul de selecţionări în echipa reprezentativă şi profesia). Iată cele 15 jucătoare: 1955 19 tehniciană 1958 5 studentă LM.F 1955 25 prof. ed. fizică 1955 20 planificatoare 1953 25 prof. ed. fizică 1955 24 tehniciană 1957 13 laborantă 1955 19 funcționară 1957 14 laborantă 1953 23 prof. ed. fizică 1957 13 studentă I.C.F. 1955 21 funcționară 1954 19 laborantă 1953 21 funcționară 1953 21 asistentă I.C.F. a fost — şi mai este încă — o foarte bună baschetbalistă. Opt dintre aceste jucătoare sunt căsătorite, in această privinţă „apărarea” a întrecut ..înaintarea“ , şase apărătoare sunt căsătorite, în timp ce dintre atacante doar două au trecut pe la... ofiţerul stării civile. Este drept că înaintarea a fost recent finanțată, prin introduce rea unor jucătoare tinere (Vasile şi Niculescu). Aşa că... timp mai este în orice caz însă noi le dorim să „egaleze” situaţia cît mai grabnic ! CĂLIN ANTONESCU Fotbalul persecutat în... Anglia Toată lumea ştie că Anglia este leagănul fotbalului. Insă prea puţini sînt cei care ştiu, desigur, că în 1314 a fost publicat la Londra un decret regal cu următorul text: „Ţinînd seama de faptul că jocul cu mingile mari stîrneşte un oraş nelinişte contribuind la multe accidente nefericite, ordonăm, în numele Regelui, ca acest gen de joc să înceteze în zona oraşului. Cei ce se vor face vinovaţi de nesupunere vor fi pedepsiţi cu închisoare". ...marele poet rus A. S. Puşkin a fost un sportiv convins? Hi era un pasionat înotător, turist şi câlăreţ. Puşi,nu mai practica scrima şi boxul, sporturi în care era atît de specializat, încit... dădea şi lecţii prietenilor săi..recordul mondial de viteză că schiurile este de 159,445 km la oră? Această performanţă a fost stabilită zilele trecute de schiorul elveţian Willi Ferrer. Vechiul record era de 159,200 km şi fusese realizat in 1947 de italianul Zeno Colo...scrimerul Adalbert Gurath a participat la Jocurile Olimpice de la Helsinki? Veţi obiecta, desigur, susţinînd că aşa ceva nu se poate, deoarece în 1952 Adalbert Gurath n-avea decit... 10 ani. Acest lucru e foarte adevărat, dar tot atît de adevărată este şi informaţia noastră, care se referă la Adalbert Gurath... senior, tatăl actualului campion mondial de tineret. El a ajuns atunci în semifinala probei de spadă- Să sperăm că Adalbert Gurakh-junior va purta și mai departe, la J.O. de la Roma, „ștafeta" transmisă, după cum se vede, din tată I, fiul ..Don Bragg, recordmanul mondial la săritura cu prăjina (4,80 m) realiza la Începutul carierei sale sportive performanţe cit se poate de modeste, din cauză că era prea... gras? El cântărea 102 hgr■ şi nu numai că nu dobora recordurile ca acum, dar... rupea şi cele mai solide prăjini! Performanţele sale au început să crească, numai după ce a slăbit, ajungind la 90 kgr. Ceea ce încă nu e prea puţin pentru un om care vrea să se ridice la o înălţime de aproape 5 metri . ...cel mai original teren de tenis din lume se află în localitatea Wielicze din R. P. Polonă? Este vorba de un teren amenajat la 120 de metri sub pămint, într-o salină. Temperatura este aici constantă la 16 grade, permiţînd jucătorilor să-şi continue pasionantele lor dispute în condiţii optime, cînd şuieră crivăţul, ca şi atunci cînd „sus" oamenii nu mai ştiu cum să se apere împotriva arşiţei... .-cel mai bun jucător de cricket din insulele Fidji este un sportiv al cărui nume sună aşa- 1- lekenu Lasarusa Tatebula maineidikenamainai Hilenivei vakabulaimainakula lakebalan? 76 de literei Pe listele jucătorilor, el foloseşte Insă un nume prescurtat:.. L Rula-Aşa mai merge! GOL! In fotografia de faţă, Mîruliu, portarul echipei Progresul, execută o săritură spectaculoasă cu graţia unui adevărat balerin. Săritura lui a prilejuit fotoreporterilor acest instantaneu sugestiv, dar n-a putut împiedica marcarea unui nou gol de către echipa CJSM. Baia Mare Foto : Andre, Suth Redacţia şi administraţia: Bucureşti str. Vasile Gonta nr 16, telefon II 10.15. Interurban 72 nr 1—2 STAS 34.12 Intreprin-lerea Poligrafică Nr. 2, str. Brezoianu 23—25. I . Abonamentele se fac la oficiile poştale prin factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi.