Sportul Popular, aprilie 1961 (Anul 16, nr. 3798-3814)

1961-04-20 / nr. 3809

învăţind de la comunişti In urmă cu vreo trei ani s--a prezentat la maistrul Constantin Creţu un tinăr. — Sunt Dumitru Rădulescu — s-a adresat el şefului de atelier modelărie-metal de la uzinele „Timpuri noi" — şi am fost repartizat la dumneavoastră. Vă rog să-mi daţi de lucru. Comunistul Constantin Creţu l-a cîntărit din ochi cîteva clipe.. Tînărul avea o înfăţişare plăcută, energică — Sper că o să ne înţelegem bine — a răspuns şeful atelierului stringînd mina tînărului. Un lucru te rog insă. Cînd nu ştii ceva,o întreabă. O dată, de zece ori, de cîte ori ai nevoie. Nimeni nu s-a născut învăţat. Acum, la treabă!... .Aşa a învăţat Dumitru Rădulescu meseria de modeller Intrebind cînd nu ştia, solicitîndu-i meşterului sprijinul şi cunoştinţele din bogata sa experienţă. Aşa a învăţat meserie şi colegul lui de echipă, fotbalistul Ion Enache. Aşa învaţă acum utemistul Gheorghe Varga arta modelăriei, şi el in echipa de fotbal a uzinei. Aşa se califică toţi tinerii de la „Timpuri noi" . învăţind de la comunişti, cu ajutorul părintesc, plin de grijă al acestora. Acum, cînd Dumitru Rădulescu şi Ion Enache se numără printre cei mai harnici muncitori modelieri din atelier, s-ar putea crede că cei doi tineri au mai... rănit-o cu întrebările. Dimpotrivă, meşterul Constantin Creţu e mai asaltat. Băieţii s-au căsătorit : gospodărie nouă, cine nu trebuie puse la punct?... Dumitru Rădulescu e căpitanul echipei de fotbal „Timpuri noi“, iar colegul său Ion Enache, membru în comitetul sindical al uzinei. Fiecare îi cere părerea, fiecare se străduieşte să fie la înălţime. In producţie la fel. Urmează exemplul maistrului. Comunistul Constantin Creţu este unul dintre cei mai vechi şi respectaţi muncitori de la „Timpuri noi“. El răspunde — în cadrul comitetului sindical — de întrecerea socialistă pe întreaga uzină. Sarcină importantă şi de mare răspundere, mai ales, în aceste zile premergătoare măreţului eveniment de la 8 Mai, aniversarea a 40 de ani de la înfiinţarea partidului, cînd întrecerea socialistă a luat un avînt nemaiintîlnit, cînd fiecare colectiv, fiecare muncitor, se străduieşte să fie primul, să obţină cît mai bune rezultate în muncă. La atelierul modelărie-metal, de pildă, introducerea tehnicii noi constituie o preocupare permanentă a colectivului de muncitori şi unul din principalele obiective ce şi le-au propus în cinstea aniversării partidului. înlocuirea formelor de pămînt cu codeile metalice pentru turnarea metalelor neferoase va spori simţitor calitatea pieselor şi, desigur, va eântări greu în balanţa întrecerii socialiste. Lupta pentru o calitate superioară a produselor continuă cu şi mai multă însufleţire. Modelierii în metal de la uzinele „Timpuri noi“ din Capitală sunt hotăriţi să-şi îndeplinească cu cinste angajamentele luate in cinstea aniversării partidului. V. TOFAN Ce trebuie sa cunoască spectatorii reuniunilor de box e,si,e cunoscut faptul ca la buna desfăşurare a unor intîlniri pugilistice o contribuţie însemnată o aduc, in afara boxerilor participanţi, arbitrii şi... spectatorii. De felul cum „directorii“ de luptă conduc meciurile, de orientarea lor , in ring, ca şi la masa de punctaj, depinde in mare măsură crearea unei atmosfere prielnice bunei desfăşurări a meciurilor. In ce priveşte spectatorii, in marea lor majoritate aceştia sunt cunoscători ai regulamentului de box şi răsplătesc cu aplauze eforturile boxerilor şi ale arbitrilor indreptate in direcţia bunei desfăşurări a meciurilor. Dar, din păcate, unii dintre cei prezenţi la reuniunile noastre mai dovedesc lipsă de cunoştinţe, şi işi manifestă zgomotos nemulţumirea in legătură cu unele decizii ale arbitrilor. ncepind de duminică, amatorii de box din Capitală vor fi din nou prezenţi in jurul ringului. Sportul nostru cu mănuşi va trăi un eveniment deosebit: începe turneul final al campionatelor republicane individuale, competiţie care va dura o săptămină, înaintea acestui „maraton pugilistic“ considerăm că este bine să ne oprim puţin asupra unor paragrafe din regulamentul de box, spre a veni astfel in ajutorul spectatorilor care vor fi prezenţi în jurul ringului de pe patinoarul „23 August“. Şi anume, vom vorbi despre: a) modul de acordare a punctelor şi b) reguli de luptă. In privința primului paragraf, art. 46 din regulamentul de box prevede că „judecătorul va calcula numărul de puncte marcate de fiecare boxer în raport cu numărul loviturilor date. Pentru a înregistra o lovitură, aceasta nu trebuie să fie nici blocată, nici parată. Se vor socoti numai loviturile aplicate cu mănuşa închisă, clare, corecte şi care şi-au atins tinta. Nu se iau in consideraţie loviturile date in umăr, in cot sau in brate, loviturile cu antebraţul sau cele care ating slab tinta". Despre avertismente şi descalificări art. 45 arată următoarele: „Dacă arbitrul dă un avertisment public unuia dintre boxeri, judecătorii vor scădea un punct boxerului care a comis infracţiunea. Dacă arbitrul judecător consideră că avertismentul dat de arbitrul din ring nu este just, el nu e obligat să scadă punctul respectiv. In situaţia insă cînd judecătorul observă o infracţiune pe care arbitrul din ring nu a sesizat-o şi care impune o penalizare, el va scădea punctul respectiv chiar dacă avertismentul nu a fost dat public. Asupra regulilor de luptă (lovituri permise şi acţiuni nepermise) articolele 34 şi 35 din regulamentul de box ne arată următoarele: „Sunt considerate lovituri permise loviturile date cu pumnul închis şi care lovesc adversarul in regiunile permise de regulament. Lovituri şi acţiuni nepermise mânuşilor duse la cap (refuz de luptă)“. Cunoscind aceste puncte din regulamentul de box, suntem convinşi că spectatorii prezenţi la reuniunile pugilistice vor interpreta just, cu competenţă, acţiunile şi deciziile date de arbitri, contribuind astfel la reuşita deplină a galelor. PETRE EPUREANU arbitru de box S-AU CALIFICAT PENTRU FINALE Craiova. Boxerii participanţi lazona din localitate au furnizat meciuri bune, mult aplaudate de spectatori. Dintre aceştia, V. Czegeli (Buc.) a făcut o adevărată demonstraţie de scrimă pugilistică în meciul cu M Miclăuş (Cluj). Cei 9 cîştigători sunt: D. Davidescu (Buc.), C. Toma (Buc.), I. Turcu (Buc.), V. Czegeli (Buc.), M. Riedl (Timișoara), N. Cîmpeanu (Bocșa), N. Constantin (Buc.), I. Păunoiu (Buzău), I. Ivan (Cimpulung Muscel), V SANDULESCU si ST. GURGUI- coresp. De la I. E. B. S. Pentru galele de box din cadrul campionatelor republicane de seniori care vor avea loc pe patinoarul artificial din parcul „23 August“ în zilele de 23—28 aprilie și 30 aprilie, pe stadionul Republicii, biletele se pun in vînzare începînd de vineri 21 aprilie !».g . k sasele obișnuite. In incinta patinoarului din parcul sportiv „23 August", 90 dintre cei mai buni boxeri ai ţării vor evolua, timp de o săptămină, in cadrul întrecerilor finale ale campionatelor republicane individuale de box pe anul 1961. sunt: lovitura sub centură, lovitura cu mânuşa deschidă, cu dosul miinii sau cu partea interioară a pumnului, lovitura in spate, la ceafă sau in regiunea rinichilor, lovitura după comanda arbitrului, lovirea adversarului care a căzut sau care este in curs de cădere la podea, aplecarea cu capul mai jos de centură, ascunderea in dosul Vis activitate a echipelor bucuresteni . La sfîrşitul săptăminii trecute a fost inaugurată competiţia „Cupa Primăverii“, organizată de comisia de baschet a oraşului Bucureşti pentru cele mai bune echipe masculine din Capitală. In prima etapă rezultatele au fost următoarele : seria echipelor de t.r. Lot"i de tineret: Stiinla 63-36 (36 20); Dinamo—Metalul 85-54 (33-23); Rapid—Progresul 56-51 (23-31) ; seria „calificare“ : Dinamo—Rapid 66-19 (26-13); Olimpia—Petrol Chimie 65-56 (31-33) ; Voința Electrica 71-52 (25 24); S.P.C.—Precizia 46-45 (14-19); 38—38); seria echipelor de categoria I. C.P.C.S.—M.T.Tc. 38-31 (19-14) ; Viitorul—Bere Rahova 54-52 (24-22) ; Recolta—Sănătatea 42-24 (17-16). întrecerile continuă joi, simbătă după-amiază şi duminică dimineaţă pe terenurile Ştiinţa, Dinamo, Floreasca şi „I. L. Caragiale". * In prima etapă a returului campionatului de juniori au fost înregistrate următoarele rezultate : FETE : I.T.B.—I.C.F. 24 6 (16-2); Sc. Medie 35- Progresul 47-33 (23-12) ; Clubul sportiv școlar—S.S.E. 2 73-19 (29-7); JUNIORI: Cf. sp. școlar—Sc. medie 35 69-48 (38-19) ; S.S.E. 2 - Tînărul Dinamovist 47-46 (24-20) ; Rapid—C.C.A. 84-37 (41-18); S.P.C.-S.S . I 51-35 (25-15). • In seriile studențești ale campionatului orășenesc se dă o luptă pasionantă. Iată rezultatele de duminică: masculin, calificare: I.C.F.—I.S.E. 68-61 (30-26) ; categoria I: Pedagogie— Arte 34-32 (21-14); Arhitectura-I.M.G. 58-37 (37-16); categoria a II-a: I.M.F.— I.C.F. 49-39 (32-13); Politehnica- Construcții 54-32 (27-11); feminin, categoria I : Pedagogie—I.C.F. 25-24 (10-14); I.M.F.—Construcții 30-29 (15-7); I.S.E.I.M.G. 25-8 (11-5). .. _ ,CglSJJAN P.QPESCUpCOxesg., „Cupa Bucegi“ se dispută duminică Sîmbătă şi duminică se dispută tradiţionalul concurs „Cupa Bucegi" organizat de consiliul regional U.C.F.S. Ploieşti prin comisia de schi. Concurenţii sunt aşteptaţi vineri, la cabana Babele, urmînd ca sîmbătă să efectueze antrenamente, iar duminică să participe la proba de slalom uriaş pentru seniori şi juniori, care se va desfăşura pe Valea Caraimanului. La „Cupa Bucegi“ vor participa Pandraa, Zangor, Cristoloveanu, Letcă, Bucur, Banu, Bătuşaru, Stroe şi alţi schiori junntaşi. Întîlnirea în stea a alpiniştilor Consiliul orăşenesc U.C.F.S.-Ploieşti, prin comisia de alpinism şi turism sportiv, organizează în ziua de 23 aprilie o întîlnire în stea, în scopul fixării unei plăci comemorative pe vîrful Babele. Cele cinci trasee pe care le vor parcurge participanţii sunt: Sinaia—Bolboci—Peştera—Babele, Buşteni—Valea Ţepilor—Babele, Sinaia—Piatra Arsă— Babele, Buşteni—Schit—Babele şi Buşteni—Valea Gălbenelelor—Babele. Participă echipele Petrochim I şi III, P.T.T.R., Tinereţea Raf. 5, Carotaj, T.C.M.S., Proiectul I.P.S., I.P.I.P. Carpaţi şi Prahova 1 Mai din oraşul Ploieşti. întîlnirea pe vîrful Babele va avea loc la orele 13. I. RĂDULESCU şi P. VOICILA — coresp. Bogată activitate în Capitală In următoarele zile, activitatea voleibalistică din Capitală va fi deosebit de bogată. In afara jocurilor care au loc azi în cadrul campionatului masculin, in sala Dinamo se va disputa miine o întilnire restantă din campionatul feminin: Dinamo — Ţesătura Iaşi (meciul începe la ora 18). Vineri seara soseşte în Bucureşti formaţia masculină Stade Frangais Paris, care va juca în compania echipei noastre campioane, Rapid Bucureşti, în cadrul „Cupei Campionilor Europeni". Marţi, în cadrul aceleiaşi competiţii, rezervată echipelor feminine, Dinamo Bucureşti va intîlni pe campioana Uniunii Sovietice, Dinamo Moscova. A doua zi, miercuri 26 aprilie, un alt joc internaţional, de data asta amical: C.C.A. — T.D.N.A. Sofia. La 28 aprilie formaţia din Sofia va disputa un al doilea joc în ţara noastră. Nu se poate spune că amatorii de volei... sunt în vacanță ! AZI, ETAPĂ IN CAMPIONATUL MASCULIN Nici nu s-au stins bine ecourile celei de a XVI-a etape a campionatului masculin, şi iată că echipele sunt chemate azi să-şi dispute partidele din cadrul etapei a XVII-a. Cu acest prilej vor avea loc următoarele partide : Dinamo Bucureşti — Victoria Bucu- reţii (sala Dinamo de la ora 18), Rapid Bucureşti — Farul Constanţa (sala Giuleşti de la ora 19), Ştiinţa Galaţi — Progresul Bucureşti, Tractorul Braşov — C.C.A., Ştiinţa Timişoara — Petrolul Ploieşti, Ştiinţa Cluj — Jiul Petroşani. Luptă strinsă in campionatul de calificare iar destul de strins s-a înregistrat şi in meciul Constructorul U.T. Iaşi — Ancora Galaţi: 0—6. Ieşenii au dominat net in repriza secundă şi au ratat deseori prilejul de a egala. In sfirşit, în seria a IV-a este de semnalat un rezultat surpriză: proaspăt înfiinţata echipă a minerilor din Vulcan au întrecut in deplasare pe Jiul cu 3-0. Iată şi celelalte rezultate ale etapei: Drobeta Tr. Severin — Meteorul Buc. 0—28 (0—16); Vulcan — Petrolul Piteşti 8— 0 (8—0); C.F.R. Electroputere Craiova — Abatorul Buc. 5—28 (5—11). Meciul dintre Gloria şi Sirena nu s-a disputat datorită neînţelegerii dintre cele două echipe, în ceea ce priveşte desemnarea arbitrului. Ambele echipe pierd intilnirea cu 3—0. Inst. de construcţii—C.F.R. II 0-21 (0-16); U.P.R.-Arhitectura 3-34 (3-14); S.N. Olteniţa - Autobuzul 3-0 (neprezentare); Progresul Sănătatea Rm. Sărat — Cimentul Medgidia 3—26 (3—6); Dezrobirea Braşov — Constructorul Ploieşti 3—9 (0-3); U.S.A.S. Năvodari — Farul Constanţa 0-43 (0- 23); A. S. Tecuci - Ceahlăul P. Neamţ 61-0 (29—0); Dinamo Bacău — Rulmentul Birlad 3—13 (0-3); Ştiinţa Timişoara — Minerul Lupeni 9- 0 (3-0); C.F.R. Timişoara - C.S.M Sibiu 0-6 (0-3). In seria I, grupa A, redutabila formaţie Petrol Chimie n-a reuşit să întreacă decit foarte greu cu 6-0 (0-0) echipa Rapid II. In seria a II-a, Petrolul Ploieşti a întrecut — de asemenea — greu (30) pe rugbiștii Uzinelor mecanice din Buzău. Un rezul Noutăți de pe terenuri • Partida Bosch-Bardan, întreruptă în ultima zi a turneului lotului republican, a luat sfîrșit cu victoria primului, la scorul de 6—8, 8—6, 6—2, 6—4. În urma acestui rezultat, G. Bosch trece pe locul 3—4 al clasamentului final, la egalitate de victorii cu A. Bardan. • Au luat sfîrșit și întrecerile lotului de tineret. Pe primul loc s-a clasat C. Popovici (C.C.A.) cu 7 victorii din 7 meciuri (7—5, 6—2, 6—4 cu Mărmureanu; 6—3, 8—6, 6— 3 cu Burciu). Urmează în clasament P. Mărmureanu (Progresul) 5 v. (din 6) și C. Dron (Dinamo) 3 v. (din 5). Meciul feminin Julieta Namian-Mina Elina a revenit campioanei republicane (6—4, 8—6). • Secţia de tenis a clubului C.C.A. anunţă deschiderea centrului de antrenament pentru copii (băieţi şi fete, 8—14 ani). Lecţiile vor fi conduse de maestrul sportului Marin Viziru, înscrierile se fac la stadionul C.C.A. din bd. Ghencea (tramv. 3 și 8), in fiecare zi între orele 9—12 și 16—19. • Auînceput întrecerile pentru „Cupa Primăverii“. Iată cîteva rezultate: Burciu — Prundeanu 6—3, 6-2; Slapciu — Boaghe 6-8, 6—3, 6—4; Burcescu — Florescu 6—2, 6—2; Lia Dobosiu - Sanda Ciogolea 6—2, 6-1; Manana Ciogolea —Rodica Lazaride 7— 5, 6-4; Aneta Verone — Sibila Ressu 6—0, 6—3. Jocurile continuă începînd de astăzi pe terenurile Progresul, cu participarea membrilor lotului republican. Pregnantul campionatului de calificare pentru categoria A întrecerile interregionale ale campionatului de calificare la handbal in 7 se vor desfăşura sistem eliminatoriu, in 3 etape, cu jocuri tur-retur. Meciurile vor avea loc in zilele de 29 şi 30 aprilie — etapa I, 13 şi 14 mai — etapa a II-a; 27 şi 28 mai— etapa a IlI-a Iată programul jocurilor din prima etapă (29 şi 30 aprilie): MASCULIN: Seria I - BOTOŞANIVoinţa Sc. Medie „Mihail Sadoveanu“, Iaşi ; BRAILA: C.S.M.—Ancora Constanţa; RM. VILCEA: C.S. Armata - SN. Olteniţa; PLOIEŞTI: SSE —I.T.B. In etapa următoare vor juca ciştigătoarele jocurilor 1 cu 2, 3 cu 4 Seria a II-a: REŞIŢA: C.S.M. - Voinţa Oradea; PETROŞANI: S.S.E. Tractorul Braşov; CLUJ: C.S.S. -Textila Sf. Gheorghe. In etapa următoare vor juca ciştigătoarele jocurilor 2 şi 3. FEMININ: Seria I BRAILA: Voinţa — Sănătatea Botoşani; PLOIEŞTI: S.S.E. — Agricola Fierbinţi; CONSTANŢA: Spartac - I.T.B.; Ştiinţa Slatina nu are adversar în această etapă. Seria a II-a: PETROŞANI: SSE - CSM Reşiţa; SIGHIŞOARA: Faianţa — C.S. Harghita Tg. Mureş; ORADEA: Favorit — C.S.S. Cluj. Meciurile din etapa a II-a se vor juca la fel, in ambele serii, ca la întrecerile masculine. 1 AŞA SE CRESC VIITORII ATLEŢI... (Urmare din pag. licros al şcolarilor bucureşteni. Rezultatul : aceste echipe s-au clasat pe primele 3 locuri ale categoriei respective ! La sfîrşitul săptămînii trecute clubul metalurgist a organizat şi un concurs de pistă pentru elevii şcolilor profesionale şi tehnice. La întreceri au luat parte aproape 600 de tineri. Antrenorii de la Metalul „23 August" au fost numai ochi, urmărind cu toată atenţia evoluţia celor mai buni dintre participanţi. Mulţi dintre aceşti tineri au şi fost selecţionaţi in lecţia de atletism a clubului, unde vor fi pregătiţi cu toată seriozitatea. Sîntem convinşi că nu va trebui să treacă prea mult timp şi unii dintre protagoniştii primei ediţii a „Cupei Tînărul metalurgist“ vor şi bate la „uşile“ lotului republican de juniori.. După cine suntem informaţi clubul Metalul „23 August“ va organiza şi în viitor multe asemenea concursuri. Le aşteptăm cu deplină încredere... Dar înainte de a încheia am vrea să întrebăm celelalte cluburibucureştene : oare nu găsesc nici un stimulent din exemplul atît de convingător pe care li-l oferă clubul metalurgist? Pe cînd vom consemna asemenea acţiuni frumoase şi la I.T.B., Rapid, Victoria, Ştiinţa etc .