Sportul Popular, iunie 1961 (Anul 16, nr. 3833-3848)

1961-06-17 / nr. 3842

Încep asalturile punctului fix... Duminică încep la Strejnic campionatele republicane de paraşutism. întrecerile celor mai buni sportivi paraşutişti se vor desfăşura timp de o săptâmină. Ele cuprind toate probele clasice. Ultimele două zile (vineri 23 iunie şi sîmbătă 24 iunie) sunt rezervate tentativelor de record la toate categoriile. Iată programul întrecerilor: DUMINICA, de la ora 10,30—13,30, desfăşurarea probei la salt individual de la 10.000 m cu deschidere întîrziată şi aterizare la punct fix (două salturi); LUNI, de la ora 8,00—12,00 desfăşurarea probei a Il-a: salt de la 1500 m, cu deschidere întîrziată şi aterizare la punct fix (2 salturi); de la ora 16,00— 19,30 proba a 111-a: salt de la 600 m cu aterizare la punct fix (2 salturi); MIERCURI de la ora 8,00—14,00 : salt de la 2000 de m, cu deschidere întîrziată — 25—30 sec. cu evoluţii de stil (viraje, loopinguri), executate in timpul căderii libere; JOI, de la ora 10,00— 16.00 salt pe apă (lacul Herăstrău) de la 500 m, cu aterizare la punct fix; VINERI şi SIMBĂTA, de la ora 8,00— 19.30 tentative de record la toate categoriile. Duminică 25 iunie de la ora 10.30— 12.30 închiderea campionatelor şi demonstraţie aviatică. Recentele rezultate valoroase obţinute de paraşutiştii noştri ne permit să credem că întrecerile ce vor avea loc pe aerodromul de la Strejnic vor fi de un înalt nivel tehnic şi că ele vor aduce răsplata străduinţelor sportivilor din timpul pregătirilor pentru aceste campio- nate. NOI ÎNTRECERI La ştrandul Tineretului din Capitală au început joi după amiază întrecerile primei etape a campionatelor republicane de înot şi sărituri rezervate juniorilor. Concomitent, se desfăşoară şi cea de-a doua etapă a „Cupei Oraşelor“ — întrecere organizată de F.R.N., prin corespondenţă. Înotătorii cluburilor bucureştene s-au comportat sub orice critică. Semnalăm că şi componenţii lotului de tineret la polo au scos rezultate foarte slabe la 100 metri liber. Oare ce fac antrenorii noştri ? Este o întrebare pe care ne-o punem tot mai des în ultimul timp. Din mediocritatea generală a primelor întreceri se desprind totuşi rezultatele obţinute de Anca Trohani (C.S.Ş.), M. Zarehievici (Progresul), C. Mocanu (Rapid). Iată rezultatele obţinute: JUNIORI categ. a II-a : 1.500 m liber: T. Georgescu 23:02,9. 100 m bras: 1. G. Săruleanu (C.S.S.) 1 : 23,6 ; 2. P. Mureșanu (Rapid) 1 : 23,6; 100 m liber: 1. M. Bucurescu (C.S.S.) 1:05,0; 2. V. Tonciu (C.C.A.) 1 :05,5; 3. M. Zager (C.S.S.) 1:06,9; JUNIOARE categ. a II-a: 100 m bras: 1. Zoe Reznicenco (C.S.S.) 1 :32,3; 2. V. Novac (C.S.S.) 1:32,4; 100 m liber: 1. Anca Trohani 1:16,3; 2. M. Zarchievici 1 : 17,2 ; ștafeta 4x100 m liber: 1. C.S.S. I 5:47,2; 2. Progresul 6 : 04,7 ; SENIORI: 100 m liber : 1. 1. Culineac (lotul de tineret) 1:01,7; 2. N. Firoiu (C.C.A.) 1 : 02,3; 1.500 m liber: C. Mocanu 20:01,7. (A. A.) SPORTUL POPULAR Pag. a 4-a e Nx. 3841 Entropeni de regularitate şi rezistenţă TG. MUREŞ 16 (prin telefon). Vineri au început în localitate întrecerile din cadrul celei de a Xll-a ediţii a „Cupei regiunii Mureş-Autonomă Maghiară“ la regularitate şi rezistenţă. Prima etapă s-a desfăşurat pe ruta Tg. Mureş-Sovata-Odorhei-Tuşnad Băi (239 km.). Sîmbătă, întrecerea motocicliştilor continuă pe traseul Tuşnad Băi-M. Ciuc-Gheorghieni-Topliţa-Gheorghieni-Lacul Roşu (2411 km.). Ultima etapă a competiţiei este programată pentru duminică noaptea: Lacul Roşu-Gheorghieni-Topliţa-Reghin-Tg. Mureş (163 km.). La concurs participă motociclişti din Tg. Mureş, Sibiu, Braşov etc. H. NAUM Rapid Răcoreşti—noua decană a echipelor noastre feminine Recenta întrecere a campionatului republican feminin de handbal în 7 a încununat eforturile celei mai valoroase formaţii din ţara noastră la ora actuală — RAPID BUCUREŞTI. Echipa din Giuleşti reeditează aşadar performanţa din anul trecut a Ştiinţei Bucureşti, obţinînd titlul suprem atît la handbal în 7 cît şi la cel în 11. 4 COMPETIŢII — 4 VICTORII! „Cupa 16 Februarie“, turneul internaţional organizat de clubul Rapid Bucureşti, a prilejuit primul succes internaţional din acest an al echipei feroviare, clasată pe primul loc, înaintea puternicei formaţii germane Lokomotiv Leipzig. O lună mai târziu, giuleştencele terminau învingătoare în finala „Cupei de iarnă a F.R.H." în faţa viitoarei cîştigătoare a „Cupei Campionilor Europeni“ — Ştiinţa Bucureşti. Au urmat meciurile din turneul final al campionatului republican în 11. Echipa era formată din acelaşi lot de jucătoare. După două partide dramatice, cu principalul lor adversar (Progresul Bucureşti), handbalistele de la Rapid au cîştigat o mare luptă primul lor titlu republican. Şi, în sfîrşit, returul campionatului vn 7. Cu un moral puternic (complexul de inferioritate în faţa puternicelor lor adversare, Ştiinţa şi Progresul Bucureşti, fusese în sfîrşit depăşiţi), rapidistele au jucat de la meci la meci cu mai multă dezinvoltură, cu siguranţă, nelăsînd aproape nici o speranţă celorlalte candidate la titlu. Astfel, la încheierea campionatului jucătoarele de la Rapid Bucureşti au înregistrat o performanţă demnă de invidiat: 17 întîlniri consecutive fără nici o înfrîngere (singurul insucces le-a fost pricinuit de prima partidă din tur, 4—5 la Tg. Mureş, in faţa formaţiei locale Mureşul) şi primul loc în clasament cu un avans de 6 puncte faţă de următoarea clasată, Ştiinţa Timişoara. Cele subliniate mai sus reflectă cît se poate de clar superioritatea echipei Rapid Bucureşti, învingătoare în toate cele 4 competiţii la care a participat în acest sezon. PREGĂTIRE MULTILATERALA, OMOGENITATE, DISCIPLINA... ...sunt după părerea noastră cei trei factori care au dus echipa Rapid spre succes. Angrenate în toate competiţiile organizate de federaţia de specialitate, jucătoarele de la Rapid nu şi-au întrerupt nici o clipă pregătirile, desfăşurîndu-le într-un mod gradat, astfel ca să poată ajunge într-o formă maximă spre sfirşitul perioadei competiţionale. Antrenamentele pentru handbal în 11 — după cum ne-a declarat chiar antrenorul formaţiei campioane, prof. Gabriel Zugrăvescu, le-au înlesnit obţinerea unei pregătiri fizice remarcabile. In acelaşi timp, pregătirile pe teren mare au mărit considerabil mobilitatea handbalistelor, rezultatele fiind evidente: apărarea Rapidului nu a putut fi trecută uşor în meciurile din retur, iar contraatacul a devenit aproape proverbial, el stînd la baza celor mai multe dintre succese. A doua calitate a noii noastre campioane este fără îndoială OMOGENITATEA lotului de jucătoare. In momentul de faţă, nu mai există diferenţe mari de valoare între componentele de bază ale echipei şi rezerve, astfel încît desemnarea jucătoarelor care trebuiau să îmbrace tricoul rapidist la fiecare meci a fost pentru antrenor o adevărată problemă. Şi un alt element esenţial: prof. Gabriel Zugrăvescu nu a notat la toate antrenamentele desfăşurate pînă în prezent decît... 3 absenţe! Remarcări deosebite — Ana Boţan, Morii Constantinescu, Elena Hedeşiu, Constanţa Dumitrescu, dar am fi nedrepţi dacă nu am considera succesul celei mai tinere (în activitatea competiţională) dintre echipele noastre fruntaşe, ca un merit al absolut întregului lot de jucătoare. Un nume care desigur se alătură n mod imperios performanţei — prof. Gabriel Zugrăvescu, care prin perseverenţa şi incontestabila sa pricepere ne-a dăruit o merituoasă echipă campioană, cu certe calităţi. ADRIAN VASILIU Noua echipă campioană la handbal în 7 feminin. De la dreapta la stingă: prof. Gabriel Zugrăvescu, antrenorul formaţiei, Maria Constantinescu — căpitanul echipei, Margareta Hanek, Elena Zăinescu, Doina Niţu, portari, Constanţa Dumitrescu, Ana Lixandru, Ana Boţan, Elena Brinzei, Florica Coşug, Elena Ştefănescu, Cecilia Stănescu, Elena Nebunoiu, Mioara Boian, Cornelia Miclea şi Elena Hedeşiu. JUNIORII FARULUI... Sunt cunoscute unele succese ale sportivilor care, de cîţiva ani, îmbracă tricourile cu culorile clubului de pe malul Mării Negre. încet, încet, au început să crească performanţele, valoarea diferitelor echipe şi... locurile fruntaşe ocupate în competiţiile republicane. Cu toate acestea, în rîndul sportivilor de la FARUL nu se numără astăzi niciun maestru al sportului. Pentru ca această dorinţă a iubitorilor de sport din Constanţa să se realizeze cit mai curind, pentru ca numărul sportivilor fruntaşi să crească necontenit şi FARUL să devină un club sportiv puternic care să dea loturilor noastre reprezentative cît mai multe elemente talentate, este desigur necesară o intensă muncă desfăşurată in direcţia recrutării, selecţionării şi pregătirii juniorilor, schimbul nostru de mîîne. Cum a înţeles clubul sportiv să îndeplinească această importantă sarcină şi în ce măsură este corespunzător aportul pe care-l aduc antrenorii? Acestor probleme ne-am propus să răspundem în analiza făcută recent la clubul sportiv FARUL. MEREU IN MIJLOCUL TINERILOR SPORTIVI Mulţi antrenori sunt adesea surprinşi de.......asaltul" elevelor spre secţia de gimnastică a clubului. Cu atît mai mult de progresul rapid al unor tinere gimnaste printre care amintim pe Ana Moldovanu — selecţionată de curind în echipa de tineret care ne-a reprezentat la întîlnirea de la Novisad — Gheorghe Niculina, Petruţa Dragomir şi altele. „Secretul“ ii constituie munca plină de entuziasm şi pasiune, dusă cu pricepere, cu răbdare şi dragoste de către antrenoarea Jeana Baltă. „Mereu esic în mijlocul tinerilor sportivi“ — ne spune despre ea oricare activist de la clubul sportiv FARUL Şi, într-adevâr, aşa stau lucrurile. Pe Jeana Baltă o întîlneşti în mai toate şcolile din oraş, la lecţiile de educaţie fizică, la antrenamente, la concursuri. Stă de vorbă cu cele care se remarcă, te îndrumă, le ajută. Despre permanenta sa prezenţă la concursurile celor mai tineri sportivi vorbeşte şi faptul că în secţia de gimnastică activează astăzi şi o grupă de 14 pioniere. Ca să ai asemenea rezultate, nu trebuie să stai în sala de sport... aşteptînd să vină copii ! ŞI TOTUŞI SE POATE... Antrenorul N. Pufnei nu este numai un cadru tehnic priceput ci şi un mare pasionat al scrimei. La început însă îi cam lipseau elevii. La şcoală nu se face scrimă. De unde să recruteze cadre? Trebuia, mai întîi, să trezească interesul copiilor pentru această frumoasă disciplină. Mulţi i-au spus însă că nu se poate, că e greu. „Eh, dacă era vorba de atletism sau fotbal...“ Antrenorul N. Pufnei le-a dovedit însă contrariul şi acum nimeni nu se mai miră văzînd pe planşe pe cei peste 20 de tineri scrimeri din care, cine ştie, poate că mîine unii vor reprezenta culorile ţării. IN GENERAL, EXISTA PREOCUPARE Majoritatea secţiilor pe ramură de sport ale clubului FARUL sunt formate din juniori. Constatarea este îmbucurătoare şi ea dovedeşte o sănătoasă orientare a conducerii clubului care a încetat în ultima vreme să mai aglomereze secţiile cu elemente plafonate, fără perspectivă, ocupîndu-se cu grijă de pregătirea tineretului. Astfel, din cei 80 de membri ai secţiei de atletism, doar 45 sunt seniori, ceilalţi juniori talentaţi din rîndul cărora se remarcă î. Burachi, Victoria Coşa, Rodica Ştefănescu sau Ion Ciocan care au şi obţinut performanţe de valoare. Să amintim însă că se face simţită uneori lipsa de exigenţă in recrutarea tinerilor atleţi şi această problemă va trebui analizată de conducerea clubului. O preocupare deosebită pentru juniori manifestă şi secţia de gimnastică-băieţi dar, din cauza unei comodităţi de neînţeles, de-abia acum, după aproape trei ani, se „lucrează“ pentru juniori categoria a II-a. Un mănunchi de elevi de la şcoala profesională S.N.M.C. alcătuiesc echipa de juniori la rugbi. Jucători talentaţi, cu perspective, care însă nu au cu cine să joace!In oraş nu mai există o altă echipă de juniori). Şi, aşa mai departe, cu aproape toate secţiile clubului. Intîlnim numeroşi juniori, tineri care, fără îndoială vor completa cît mai curind primele loturi ale echipelor care reprezintă FARUL în întrecerile seniorilor. Să nu încheiem însă acest capitol fără a aminti şi munca rodnică desfăşurată de antrenorul N. Buză, un exemplu de muncă şi conştiinciozitate, care se ocupă permanent de pregătirea tinerilor boxeri ai clubului dintre care doi au cucerit titlul de campioni ai ţării la juniori. „LA NOI NU SUNT ELEMENTE TALENTATE“... Expresia este destul de des folosită de antrenorul de volei Sîrbu care deși a muncit cu rezultate foarte bune pentru pregătirea primei echipe feminine a clubului, neglijează complet problema juniorilor. Echipe de junioare există la clubul sportiv FARUL dar de pregătirea lor se ocupă alte cadre tehnice pentru că antrenorul Sîrbu „nu are timp“. Aşa să fie oare ? Credem că mai curind este vorba de o nepăsare faţă de această importantă sarcină ce revine fiecărui antrenor precum şi de concepţia sa cu totul greşită că în Constanţa „nu există elemente cu perspective de promovare în prima echipă“. Conducerea clubului cunoaşte această situaţie şi credem că, în sfîrşit, ar trebui să ia măsurile corespunzătoare. Pentru că locul bun ocupat de echipa de volei a FARULUI în prima categorie nu poate scuza în nici un fel slaba preocupare pentru creşterea tinerelor voleibaliste pe care... nu le va avea atunci cînd îi vor fi atît de necesare. Din păcate, un dezinteres pentru problema juniorilor manifestă şi antrenorul de... juniori la fotbal C. Hamis. E drept că la FARUL există două echipe de juniori formate din tineri talentaţi dar valoarea acestora ar fi putut să crească mult mai mult dacă antrenorul Hamis s-ar fi ocupat aşa cum trebuie de pregătirea lor. El munceşte însă empiric, pe baza cunoştinţelor pe care le are de pe vremea cînd era jucător, nu studiază, nu respectă documentele de planificare şi deseori oferă un exemplu negativ tinerilor fotbalişti. Ce spun, de exemplu, aceşti juniori cînd îl văd pe „tovarăşul antrenor“ conducînd antrenamentele din... tribună, în ţinută de stradă ? Poate tocmai aşa se explică faptul că deşi există două echipe de juniori cu reale talente niciunul din aceştia nu a fost promovat în prima echipă a FARULUI. Or, atunci care este rostul echipelor de juniori ? DAR BIROURILE SECŢIILOR? Dacă cele mai multe din secţiile clubului FARUL au obţinut rezultate bune în munca cu juniori aceasta se datoreşte desigur preocupării generale pe care activiştii şi antrenorii clubului au avut-o zi de zi, datorită sprijinului primit din partea a numeroşi profesori de educaţie fizică din şcolile din Constanţa. Era, deci, firesc ca în această acţiune un rol important să-l aibă şi birourile secţiilor pe ramură de sport. O recentă analiză a muncii desfăşurată în acest domeniu a subliniat însă faptul că unele birouri cum sunt cele ale secţiilor de atletism, baschet, gimnastică, rugbi şi scrimă au sprijinit prea puţin munca cu juniorii. Concluziile se impun de la sine. ★ începutul a fost făcut. Rezultatele realizate pînă acum sînt îmbucurătoare — cu excepţiile subliniate — şi ele confirmă preocuparea clubului sportiv FARUL pentru creşterea unor numeroase elemente tinere. Se impune insă continuarea acestei activităţi, activizarea tuturor birourilor de secţii, tragerea la răspundere a acelor antrenori care încă nu au înţeles sarcinile ce le revin. O atenţie sporită trebuie acordată în viitor selecţiei tinerelor cadre ca şi unei mai intense preocupări pentru creşterea performanţelor. Acordind toată atenţia muncii cu juniorii, clubul sportiv FARUL va reuşi in curind să se mîndrească cu noi rezultate de valoare. DAN GULEŞTEANU O nouă etapă in campionatul pe echipe al Capitalei La numai 24 de ore după cîştigarea finalei campionatelor internaţionale, Bosch l-a învins din nou pe Gh. Viziru tot în trei seturi (6-4, 6-3, 3-4) în cadrul întîlnirii din cadrul campionatului Capitalei pe echipe Progresul—C.C.A. Apoi, Bosch a dispus şi de C. Năstase cu 6-2, 9-7, 6-4. Victoria finală între tenismanii de la Progresul şi cei militari a fost repurtată de primii, la limită, cu 8-7, după o luptă deosebit de dîrză. In afară de Bosch , învingătorii au beneficiat şi de aportul campioanei republicane Julieta Namian, în formă excelentă. In special in partida decisivă de dublu mixt, cînd scorul întîlnirii era egal: 7-7, Julieta Namian a acţionat fără greşeală, cu incursiuni repetate la fileu, cu numeroase suneciuri puternice şi plasate. De la învinşi, o comportare bună au avut tinerii C. Popovici, în evident progres şi Ilie Năstase. Un debut competiţional promiţător şi-a făcut cu această ocazie Irina Viziru (de numai 12 ani) fiica maestrului emerit Gh. Viziru. Cea de a doua întâlnire, Dinamo— Ştiinţa a revenit pe merit primei formaţii cu scorul de 10—5. Rezultate mai importante: Rákosi—Slapciu 6—1, 1—4, 6—1, Dron — Dimache 6—3, 5—3, Bardan — Basarab 6—2, 6—3, 7—5, Mina Ilina, Tiriac — M. Ciogolea, Turdeanu 6—4, 6—2, Bardan— Slapciu 6—1, 6—4, 6—1, Rákosi— Basarab 4—6, 3—6, 6—3, 6—1, 6—3. ★ Azi și mîine va avea loc cea de a doua etapă a campionatului celor mai bune echipe bucureştene. Astfel se vor disputa întîlnirile Dinamo — Progresul pe terenurile Dinamo — Ştiinţa — C.C.A. pe terenurile Ştiint (Izvor). in ambele întreceri, ora începerii este fixată la 15,30 (sîmbită) şi 8,30 şi 15,30 (duminică).