Sportul Popular, decembrie 1961 (Anul 16, nr. 3938-3954)

1961-12-12 / nr. 3944

In ajutorul consiliilor nou alest Competiţiile duc la creşterea numărului de membri ai U.C.F.S. Cu câtva timp în urmă, cînd au avut loc lucrările adunării generale pentru darea de seamă şi alegeri, mulţi participanţi luind cuvintul şi-au exprimat satisfacţia pentru realizările obţinute in ultimii ani in activitatea sportivă din fabrica noastră. Avind create minunate condiţii, îndrumaţi de organizaţia de partid şi in strinsă colaborare cu comitetul U.T.M. şi sindical, consiliul asociaţiei Mătasea Dudeşti a desfăşurat o muncă rodnică. A crescut neîntrerupt numărul de membri U.C.F.S., echipele asociaţiei noastre au înregistrat un simţitor progres în ce priveşte nivelul tehnic al disciplinelor pe care le practică, competiţiile de mase organizate în cadrul asociaţiei s-au înmulţit iar numărul celor ce participă la ele este şi el din ce in ce mai mare. Care sunt cauzele care au dus la aceste succese ? Să lăsăm să vorbească faptele şi cifrele. Limbajul lor este cel mai elocvent. in anul 1957 in evidenţa asociaţiei noastre figurau 92 de membri. Puţini îşi plăteau cu regularitate cotizaţia şi mai puţini erau acei care făceau sport organizat. Pe atunci, aveam o echipă de fotbal care activa în campionatul raional. Se comporta slab şi „înghiţea“ marea majoritate a fondurilor asociaţiei. Tot pe atunci, începea să facă primii paşi şi echipa de volei feminin dar... numărul celor care veneau la antrenamente era mic. Intr-un cuvînt, lucrurile nu stăteau prea bine. Ori de cite ori mergeam prin atelierele sau birourile fabricii pentru a îndemna oamenii să devină membri ai asociației noastre, răspunsul era cam același: — De ce nu există activitate sportivă în întreprindere ? Ne-am dat seama că salariaţii fabricii noastre nu simţeau atracţie pentru asociaţia sportivă. Şi am pornit la treabă pentru a realiza ceea ce aşteptau de la ruşi oamenii: activitate sportivă. Intr-o zi, am avut o consfătuire la care au luat parte şi membri ai birourilor organizaţiilor de bază U.T.M şi responsabili ai grupelor sindicale. Aci am discutat amănunţit toate problemele organizaţiei noastre şi am pus bazele viitoarei activităţi. Apoi, cu prilejul unei adunări generale au fost înfiinţate secţiile de baschet, tenis de masă, şah şi au fost aleşi in birourile acestor secţii oameni pricepuţi, îndrăgostiţi de sport. Tot atunci, adunarea generală a hotărit şi organizarea campionatelor asociaţiei sportive, care să se desfăşoare pe echipe reprezentînd secţiile sau sectoarele de producţie ale fabricii. Pe scurt, organizaţia noastră a început să trăiască intens. Oamenii au început să se intereseze de asociaţie, să caute pe membrii consiliului pentru a fi înscrişi la diversele competiţii organizate şi, bineînţeles, pentru a deveni membri ai U.C.F.S. Cu cit numărul competiţiilor era mai mare, cu cit secţiile asociaţiei deveneau mai bune, cu atit numărul celor care îşi dădeau adeziunea de membru creştea. Iată cîteva cifre grăitoare: 1957 — 92 membri U.C.F.S.; 1958 — 129; 1959 — 170; 1960 — 193; 1961 — 360. Nemaivorbind de faptul că astăzi in asociaţia noastră toţi membrii sunt cu cotizaţia la zi. Pe lingă Mariana Dinu, Virginia Dobrescu sau Ştefania Fasola, „pioniere“ ale echipei de volei, vin acum la antrenamente şi participă la jocurile oficiale numeroase elemente noi, ca Alexandrina Ion şi Alexandrina Ciortea (gravură), Elena Radu şi Maria Constantinescu (confecţii) ş.a. Rezerve de cadre avem din plin. In fabrică joacă acum volei peste 60 de fete. Aceeaşi situaţie poate fi întilnită şi la baschet. Pe Ungă cei 23 de tineri care fac parte din echipele pregătite de antrenorul V. Bordeianu (una în calificări şi una în categoria oraş) alţi 30—40 de tineri au format echipe care se întrec în cadrul campionatului asociaţiei sportive. Anul acesta a luat fiinţă şi echipa de volei masculin, care activează in campionatul raional şi s-a clasat pe locul I la sfîrşitul turului Aci se pregătesc tineri talentaţi ca ajustorul mecanic Gh. Ionescu, lăcătuşul Ion Cristache sau gravorul Marin Vesoiu. Şi această echipă constituie un nucleu in jurul căruia gravitează nenumăraţi tineri dornici să păşească pe terenul despărţit de plasa de volei. Cred că in curînd responsabilul nostru cu evidenta va scrie in rubrica „numărul curent“, cifra de 500. Spunind acest lucru n-o fac intr-un moment de entuziasm, ci gindindu-mă la numeroşii amatori de popice de la noi din fabrică şi care, ori de cte ori mă întilnesc, mă întreabă: — Ce facem ? Cînd ne apucăm de arena de popice ? — şi zimbind adaugă: Mai multă iniţiativă, tovarăşe secretar! Sau, cumva, îi favorizaţi pe voleibalişti sau baschetbalişti ? Gluma e glumă dar noi, consiliul asociaţiei, va trebui să trecem de îndată la amenajarea arenei de popice şi atunci în cadrul asociaţiei noastre vom primi fără îndoială noi adeziuni. De fapt, acestea sînt, cred, cauzele despre care vorbeam la începutul articolului. Competiţiile, activitatea sportivă, în general, duce la întărirea asociaţiei, la creşterea numărului de membri cuprinşi în secţiile sale. LUCIAN RĂDULESCU secretar al asociaţiei sportive „Mătasea Dudeşti“ SPORTUL POPULAR Pag. a 2-a Nr. 3944 DIN POŞTA ZILEI TG. MUREŞ. Recent, în sala I.M.F. a avut loc un turneu de handbal în 7, la care au luat parte 4 formalii feminine şi 3 echipe masculine. Iată rezultatele înregistrate : FEMININ : C.S.M. Sibiu — Şcoala Sportivă de Elevi Petroşeni 15—7 , Mureşul Tg. Mureş ■— Harghita Tg. Mureş 7—5; C.S.M. Sibiu — Mureşul Tg. Mureş 10—7; Harghita Tg. Mureş — Ş.S.E. Petroşeni 10—9 ; C.S.M. Sibiu — Harghita Tg. Mureş 12—3 ; Ş.S.E. Petroşeni — Mureşul Tg. Mureş 10—5. MASCULIN : Dinamo Tg. Mureş — Rapid Tg. Mureş 30—13 ; Ştiinţa Petroşeni — Rapid Tg. Mureş 21—21 . Dinamo Tg. Mureş — Ştiinţa petroşeni 22—22. Clasamente finale : FEMININ — 1. C.S.M. Sibiu 6 p. ; 2. S.S..E. Petroşeni 2 p. (26:30) ; 3. Mureşul Tg. Mureş 2 p. (19:25) ; 4. Harghita Tg. Mureş 2 p. (18:28) ; MASCULIN — 1. Dinamo Tg. Mureş 3 p.; 2. Ştiinţa Petroşeni 2 p. ; 3. Rapid Tg. Mureş 1 punct. Ioan Păuş-coresp. regional GIURGIU. Consiliul regional U.C.F.S Bucureşti a organizat zilele trecute in localitate „Cupa Orăşelu“ la gimnastică. La această competiţie au participat echipe ale şcolilor medii din mai multe oraşe ale regiunii. Atit în întrecerea masculină, cit şi în cea feminină, victoria a revenit formaţiilor Şcolii Sportive din Giurgiu (profesori Ileana Grigore şi Constantin Manea). Traian Barbălată-coresp. BRĂILA. In cadrul întrecerilor fazei regionale a campionatului de calificare în categoria A la handbal în 7, pe primele locuri s-au clasat echipele C.S.M. Brăila la fete şi Voinţa Brăila la băieţi. Grigore Rizu-coresp. Campionatele pe asociaţii—m mijloc eficace de dezvoltare a activităţii sportive de mase (Urmare din pag. I) au contribuit efectiv la popularizarea sportului in rindurile ţăranilor muncitori prin iniţierea a 31 de duminici cultural-sportive. 33.000 de oameni ai muncii au participat anul acesta la excursiile organizate la Bucureşti, Doftana, Bicaz, Valea Prahovei, Constanţa etc. iar alte mii şi mii de excursionişti au vizitat noile construcţii ridicate in anii puterii populare, precum şi locurile istorice din regiunea Iaşi. I ceea ce priveşte excursiile organizate pe plan local, exemple bune sunt asociaţiile sportive de la Atelierele de reparat material rulant „Hie Pinture“ Iaşi, de la Atelierele de reparat material rulant din Paşcani, de la G.A.S. Zorleni, G.A.C. Murgeni, G.A.C. Turzii ş.a. înviorarea activităţii sportive de mase la nivelul asociaţiilor sportive, în special prin organizarea campionatelor pe discipline sportive, duce in mod nemijlocit la creşterea numărului de membri U.C.F.S., la consolidarea organizatorică a asociaţiilor sportive şi la creşterea bazei lor materiale. Elocvent in această direcţie e faptul că într-o serie de asociaţii sportive cum sunt Penicilina Iaşi, Atelierele de reparat material rulant Paşcani, Rulmentul Bîrlad ş.a. numărul membrilor U.C F.S. a crescut simţitor, cuprinzînd între 70 şi 98% din numărul salariaţilor. Delegaţii la conferinţă au arătat însă că realizările în această direcţie nu sunt încă la nivelul posibilităţilor existente şi al condiţiilor create. In primul rînd mai există asociaţii sportive in care consiliile isi îndreaptă atenţia doar spre o singură secţie pe ramură de sport (de obicei de fotbal), neglijînd dezvoltarea pe bază de mase a altor sporturi îndrăgite de membrii U.C.F.S. Aşa stau lucrurile în asociaţiile sportive Ţesătura Iaşi, Cotnari, Hîrlău, Băceşti, Ţibăneşti-Negreşti. O altă cauză care determină rămânerea în urmă în această privinţă e şi limitarea organizării competiţiilor de mase numai la anumite forme (cros, campionate de fotbal, şah şi tenis de masă). Nu sunt suficient folosite numeroasele forme de atragere a tineretului în practicarea sportului. Concursurile G.M.A., întrecerile sportiv-recreative care se pot organiza cu prilejul excursiilor turistice, campionatele pe asociaţie eşalonate pe o perioadă mai lungă şi care să devină tradiţionale pentru asociaţiile sportive, gimnastica în producţie etc , au fost neglijate de către unele consilii ale asociaţiilor sportive din regiunea Iaşi. In cadrul conferinţei a fost criticată cu tărie atitudinea de nepăsare a unor profesori de educaţie fizică, care se rezumă doar la orele din programul şcolar şi nu înţeleg să-şi aducă contribuţia la organizarea activităţii sportive de mase a tineretului. Nu cred oare prof. V. Bălan (Hîrlău), V. Dumitru (Birlad), H. Iliescu (Iaşi), Andrei Maria (Murgeni), Eugenia Bancea (Iaşi) că neglijînd această importantă problemă nu îşi îndeplinesc sarcina de educatori ai maselor de tineri şi tinere, că frînează dezvoltarea activităţii sportive de mase ? Importantele probleme discutate cu prilejul conferinţei regionale a UCFS Iaşi, spiritul critic şi autocritic in care a fost dezbătută activitatea sportivă de mase şi de performanţă în anul 1961, hotăririle adoptate cu acest prilej, constituie o garanţie că în activitatea viitoare sportul din regiunea Iaşi va cunoaşte o frumoasă dezvoltare pe măsura condiţiilor create de partid şi guvern mişcării sportive din ţara noastră. Dragostea cu care activiştii sportivi sunt hotărîţi să muncească pentru cuprinderea unor mase cit mai largi de oameni ai muncii în practicarea sportului constituie un sprijin preţios pentru organele şi organizaţiile sportive. Nu rămîne decit ca consiliile raionale, orăşeneşti şi regionale U.C.F.S. să îndrume, să sprijine şi să controleze activitatea acestui larg şi inimos activ obştesc în vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor pe care partidul şi guvernul le-au pus în faţa mişcării de cultură fizică şi sport din ţara noastră. Tele Paring Foto: T. Chioreanu A nins in munţi. A sosit zăpada mult aşteptată de iubitorii sporturilor de iarnă. Pantele munţilor vor răsuna din nou de voioşia tinerilor schiori. In fotografia noastră, un grup de studenţi schiori de la I.C.F. pe mun AŞA AM ÎNCEPUT ORGANIZAREA SPARTACHIADEI DE IARNA A TINERETULUI îndrumaţi de biroul organizaţiei de partid, imediat după luarea la cunoştinţă a obiectivelor Spartachiadei de iarnă a tineretului, am şi început munca de pregătire a deschiderii festive a acestei populare competiţii sportive de mase, împreună cu biroul consiliului asociaţiei sportive U.T.A. (preşedinte tov. Teodor Blaj) am întocmit un plan de acţiune. Deschiderea festivă a fost prevăzută pentru ziua de 2 decembrie. Zilele dintre 1 şi 15 decembrie au fost rezervate atragerii şi înscrierii participanţilor. De la 15 decembrie pînă la 31 decembrie se vor desfăşura antrenamentele, iar de la 1 ianuarie 1962, pînă la 15 ianuarie întrecerile pe sectoare de producţie. De la 15 ianuarie la 1 februarie faza pe asociaţie. In planul de muncă s-au repartizat sarcini concrete atit activiştilor U.T.M. cit şi cadrelor voluntare din asociaţia sportivă. Un panou mare, aşezat in faţa uzinelor, atrage atenţia tineretului asupra importanţei participării un număr cit mai mare la întrecerile Spartachiadei. Pe acest panou sunt rubrici deasupra cărora se poate citi inscripţia „Cine vor fi campionii Spartachiadei?“ 12 lozinci, aşezate în diferite sectoare de producţie, ii cheamă de asemenea pe tineri să participe la întreceri. Staţia de radioamplificare anunţă zilnic veşti despre Spartachiadă, iar un colţ al gazetei de perete stă la dispoziţia comitetului de organizare pentru popularizarea acestei acţiuni. Cu ajutorul comitetului sindical vom confecţiona un colţ al Spartachiadei, undie vor fi expuse fotografiile celor care se evidenţiază în cadrul concursurilor sportive La deschiderea festivă au participat aproape 490 de tineri şi tinere. Cu această ocazie au avut loc demonstraţii de gimnastică, haltere, ţrintă şi s-a organizat un simultan de şah. Antrenorii şi sportivii fruntaşi au iniţiat pe începători în tainele acestor discipline. Să-i fi văzut pe tinerii muncitori cum se urcau pe podium şi sub supravegherea antrenorului de la A.S. Vagonul işi încercau forţele la haltere! După demonstraţiile sportive a urmat un program artistic şi... n-a lipsit nici dansul, care a făcut ca această seară cultural-sportivă să constituie un cadru cum nu se poate mai plăcut pentru deschiderea Spartachiadei de iarnă a tineretului. N-am rămas în urmă nici cu măsurile organizatorice. Astfel, am multiplicat tabele tip pentru înscrieri, pe care le-am împărţit prin secţii. In prima zi s-a înscris un mare număr de tineri. De exemplu, la Filatură, la schimbul C din 98 de tineri s-au înscris pentru întrecerile Spartachiadei 87, din schimbul B din 80 de tineri s-au înscris 72. Mai slab a mers munca de organizare la Ţesătoria I-II schimbul C, unde din 70 de tineri s-au înscris doar 18. Fiind însă doar la începutul acţiunii sperăm că pînă la începerea antrenamentelor să angrenăm un număr record de participanţi. In munca noastră au fost însă şi lipsuri. De pildă, interpretînd în mod greşit instrucţiunile, unii organizatori au înscris la întreceri participanţi doar pînă la vîrsta de 28-30 de ani. Am luat însă din timp măsuri şi acum îi mobilizăm la întreceri pe toţi care se simt apţi de a face sport. Un lucru important in munca de organizare a Spartachiadei îl constituie asigurarea bazelor sportive pentru antrenamente şi întreceri şi mobilizarea antrenorilor. Pentru buna desfăşurare a antrenamentelor am luat măsuri ca să programăm bazele sportive pe zile şi ore (pentru schimburile de după-amiază antrenamentele se vor ţine dimineaţa) şi — în acelaşi timp — să afişăm extrase din regulamentul diferitelor discipline sportive. Cu ocazia Spartachiadei de iarnă a tineretului aşteptăm să se afirme noi talente în diferite ramuri sportive, dar mai ales dorim ca prin practicarea sportului, tineretul din întreprinderea noastră să-şi poată căli şi mai mult trupul şi voinţa. MIHAI FARCAŞ locţiitor de secretar al comitetului U.T.M. al Uzinelor 30 Decembrie Arad UN START BUN... Ieri după amiază ai început întrecerile Spartachiadei de iarnă şi la întreprinderea Optică Romina din Capitală. Cu acest prilej strungarul Marin Puşcaşu, ajustorul Toma Ghiţă, precum şi opticienii Gheorghe Andrei şi Ion Stoica s-au întrecut pentru prima oară în viaţa lor, într-o competiţie sportivă. In fotografie un aspect din timpul întrecerilor de şah. Text şi foto: T. Roibu