Sportul Popular, aprilie 1962 (Anul 17, nr. 4005-4022)

1962-04-12 / nr. 4011

Competiţii internaţionale ale sportivilor romini in luna mai ATLETISM : concursul internaţional organizat de ziarul „Narodna Mladej“— Sofia, 26—27 mai. BASCHET: întrecerile Dinamoviadei vor avea loc în U.R.S.S. între 16—23 BOX , ediţia a IlI-a a „Cupei oraşelor balcanice“—Sofia, 23—27. CICLISM : participare la „Cursa Păcii“ (Berlin, Praga, Varşovia), 2—18; concurs dotat cu „Cupa l’Humanité“ — Paris, 25—27. GIMNASTICA: întâlnirea dintre echipele reprezentative feminine ale R.P. Romane şi R.D. Germane-Bucureşti, 6; meciul masculin Berlin — Bucureşti, la Berlin, 19—21 ; întîlnirea echipelor feminine de tineret ale R.P.R. şi Iugoslaviei—Reşiţa, 20. LUPTE : întrecerile balcaniadei (clasice şi libere) — Atena, 23—28. MOTO: „Motocrosul Prieteniei “ va avea loc în două faze: una la Braşov, 25 mai şi a doua la Cîmpina, 3 iunie. RUGBI : cea de a IV-a ediţie a „Cupei Păcii" — Varşovia, 22—27. ŞAH : participare la turneul feminin de la Suhumi, 7—28. SCRIMA : concurs internaţional (masculin şi feminin), — Bucureşti, 24—27: întâlnirea dintre echipele R.P. Româno şi R.P. Polone—Bucureşti, 28—29. TENIS DE CIMP: meci pentru ,,Cupa Davis“ (R.P. Română—Israel) — Bucureşti, 4—6; participarea la un concurs în U.R.S.S., 5—14. TIR: participarea echipei de talere la un concurs în Franţa (8—14); concurs internaţional—Bucureşti, 23—27. POLO PE APA: turneu internaţional la Leipzig, 19—20; participare la turneul de la Zagreb, 29 mai — 1 iunie. Stockholm — Baia Mare 106 BAIA MARE II (prin telefon). Cei peste 1000 de spectatori care au asistat la întîlnirea dintre reprezentativele oraşelor Stockholm şi Baia Mare nu au fost satisfăcuţi în întregime de calitatea meciurilor disputate. Pe de o parte luptătorii suedezi au fost extrem de prudenţi şi au folosit o gardă închisă, iar pe de altă parte arbitrajele (mai ales cele prestate de arbitrii oaspeţi) n-au fost corespunzătoare. Din reprezentativa locală cel mai mult a plăcut Arcadie Maior care a dat o replică curajoasă talentatului luptător suedez Rune Jansson. Luptătorul româ a fost la un pas de victorie dacă ar fi reușit să finalizeze ultimul procedeu executat. Cea mai frumoasă întîlnire a avut loc între Grigore Bălan și Jan Wassbjer. Din reprezentativa suedeză a impresionat în mod deosebit „greul* * Ragnar Svensson, care nu a pierdut nici o întîlnire, din cele cinci susţinute în ţară. Rezultate tehnice: 52 kg — Gh. Szabad meci nul cu Stig Karlsson ; 57 kg — M. Cristea meci nul cu Edvîn Vesterby; 63 kg — G. Bălan meci nul cu J. Wassbjer; 70 kg — M. Bolocan meci nul cu Allan Sundstrom; 78 kg — I. Moca este învins la pct. de Bertil Nyström ; 87 kg — Gh. Gaidoș meci nul cu Stig Persson; 97 kg — Arcadie Maior meci nul cu Rune Jansson; grea — Ragnar Svensson înv. la tus pe Tiberiu Vigh. V. SASARANU, coresp. region. 1. Activitatea şahişti internaţională • Cu două runde înainte de sfîrşît, marele maestru sovietic Lev Polugaevski este virtual câştigător al turneului internaţional de şah de la Mar del Plata. Invingînd în ultimele runde pe Panno şi Penrose şi remizînd cu Smîslov şi Sanguinetti, el a acumulat 10 p (din 13 posibile). Pe locul 2 se află Szabó cu 8 puncte şi o partidă întreruptă, urmat de Sanguinetti şi Smîslov cu 8 p, Najdorf 7/2 P şi o partidă întreruptă, Parna şi Byrne cu 6Y2 şi cite o partidă întreruptă MOSCOVA_ 11 (Agerpres).După terminarea partidelor întrerupte şi aminate din primele 6 runde ale turneului internaţional de şah de la Moscova, în clasament conduce marele maestru sovietic Iuri Auerbach cu 4’/1 puncte. £3 este urmat de Bronştein (U.R.S.S.) - 4 puncte, Horţ (R. S. Cehoslovacă), Bareza (R. P. Ungară), Judovici (U.R.S.S.) - 31/? puncte, Lilienthal și Ignatiev (U.R.S.S.), 3 puncte. Cîteva rezultate din partidele Întrerupte : Wade — Averbach 0—1 ; Hort — Bareza 0—1, Aronin — Judoviei remiză ; Larsen — Wade remiză ; Bronstein — Pîdevski remiză, Aronin - Averbach remiză. Pregătiri pentru festivalul mondial In vederea Festivalului mondial de la Helsinki, tinerii sportivi austrieci se pregătesc cu multă atenţie. La această importantă manifestare internaţională Austria va participa cu un numeros lot de sportivi : atleţi, înotători, voleibalişti, fotbalişti etc. Tenismanii polonezi sunt oaspeţii noştri Marţi după-amiază au sosit în Capitală tenismanii polonezi Wieslaw Gasiorek, Josef Orlikowski şi Piotr Jamroz. Oaspeţii se vor antrena cîteva zile în compania jucătorilor noştri, urmînd ca la sfîrşitul săptămînii viitoare să se desfăşoare întîlnirea amicală R. P. Romina — R. P. Polonă. Ieri, pe terenurile Progresul, sportivii polonezi au făcut primele schimburi de mingi. Cu acest prilej am avut posibilitatea să stăm de vorbă cu căpitanil echipei, Odon Challier, care ne-a spus următoarele : „Sîntem foarte bucuroși că am putut veni în frumoasa dumneavoastră Capitală şi să ne reîntîlnim cu prietenii noştri, tenismanii romini. Sînt convins că vom reuşi să facem o pregătire comună utilă, ţinînd seama că între 4—6 mai, atît reprezentativa romînă cît şi cea poloneză debutează în ediţia din acest an a „Cupei Davis“. Ne pare rău că nu am putut să-l aducem şi pe Maniewski, dar el s-a rănit cu o zi înaintea plecării spre Bucureşti. Consider că întrecerea noastră amicală va constitui un folositor schimb de experienţă şi va oferi publicului un spectacol plăcut. Aştept cu interes partida Ţiriac-Gasiorek“. Concursul de gimnastică de la Kiev KIEV, (Agerpres). — In oraşul Kiev a avut loc un mare concurs internaţional de gimnastică la care au luat parte sportivi din 5 ţări : R. S. Cehoslovacă, R. P. Chineză, R. D. Germană, Iugoslavia şi U.R.S.S. Cunoscutul gimnast sovietic Boris Şahlin, campion olimpic, a cucerit primul loc la individual compus cu 115,9 puncte. Pe locul doi s-a clasat Lian Iunstian (R. P. Chineză) 113,3 puncte, iar pe locul trei Viktor Leontiev (U.R.S.S.) 112,55 puncte. Turneul internaţional de şah al R.P.R. Se cunosc primii lideri rea rundei a II-a, cînd Georgescu s-a recunoscut învins fără joc în întrea lupta cu Honfi. Apoi şi Thorgborgssen, i-a urmat exemplul, cedînd la Kozma, de asemenea fără ca pe tablă să se fi făcut vreo mutare. In celelalte întrerupte ale rundei , adversarii şi-au împărţit punctul (Mititelu-Holmov, Stanovski-Gheorghiu şi Popov-Radofinei). Marţi după-amiază, în runda a VIII-a, era cit pe aci să asistăm la o mare surpriză a turneului. Mircea Pavlov, cu albele, a jucat foarte ener- f gic împotriva lui Holmov, a cîştigat un pion, creîndu-şi o poziţie amenin- tătoare. Dar ceasul de control, veşni- cul inamic al talentatului nostru juca- f tor, l-a împiedicat şi de data aceasta. Consumînd prea mult timp de gîndire, Pavlov a fost nevoit să facă fulgerător ultimele mutări, a greşit, permi- ţînd marelui maestru să contraatace şi să cîştige. Baumbach a organizat un atac irezistibil asupra regelui lui J Drozd, încheindu-l cu un spectaculos sacrificiu de damă. La mutarea a I 18-a Kozma şi Drimer au căzut de a- acord asupra remizei. Celelalte partide s-au întrerupt. Aseară s-a jucat runda a IV-a. Numai 3 partide s-au încheiat în cele 5 ore de joc: Drozd — Mititeni, Sajtár — Pavlov și Holmov — Sianovski. Celelalte s-au întrerupt. Honfi cu Dunkelblum și Sianovski cu Radovici au convenit asupra remizei în partidele lor neterminate din runda a III-a. In clasament pe primele locuri se află Baumbach, Kozma şi Holmov cu 2 p. şi cîte o partidă întreruptă. Astăzi dimineaţă de la ora 9 se reiau partidele întrerupte din rundele a II-a şi a III-a, după-amiază, de la ora 16.30, runda a V-a. Primele runde ale turneului internaţional de la Bucureşti ilustrează echilibrul sensibil de forţe dintre participanţii la actuala ediţie a întrecerii. Şi cu toate că în majoritatea întîlnirilor se joacă la atac şi cu mari complicaţii, rezultatul cel mai des înregistrat pînă acum a fost cel de remiză. De notat că prima partidă decisă s-a înregistrat abia după încheie- imnastele noastre evoluează, in Suedia La sfîrşitul acestei săptămîni se va desfăşura în Suedia (localitatea nu este încă cunoscută) un concurs internaţional de gimnastică. La această competiţie participă şi reprezentantele ţării noastre Sonia lovan şi Utta Poreceanu. Cele două gimnaste, împreună cu antrenorul Caius Jianu, au părăsit Capitala miercuri dimineață. INTENSE PREGĂTIRI IN VEDEREA TURNEULUI U.E.F.A. IN R.P. POLONA • Au mai rămas puţine zile pînă la startul în marea competiţie anuală a tinerilor fotbalişti din Europa — Turneul U.E.F.A. Lotul polonez va pleca din Varşovia, cu avionul, marţi 17 aprilie, urmînd ca în aceeaşi zi să sosească la Bucureşti. Zilele acestea federaţia de specialitate din R. P. Polonă a dat formă definitivă delegaţiei de 16 jucători : portari: Marek Tabor (Cracovia), Bernard Kobzik (Gornik); fundaşi: Bogdan Kedzia (Arka), Piotr Slomiany (Gornik), Zdzislaw Sadowski (Calisia); mijlocaşi: Maksimilian Czenczek (Ruch), Krystian Michalik (AKS), Jan Wilim (Szombierski) ; înaintaşi: Krzysztof Hausner (Cracovia), Janusz Kowalik (Cracovia), Zygmund Maszczyk (Gomik), Joachim Marks (GKS), Jana Banaş (Chorzow), Er-.yin Bujera (Chorzow), Andrzej Jarosik (Sosnowiek) şi Andrzej Horba (Wisla). Antrenorul echipei este Wladyslaw Stiasny, iar conducător — prof. Wieslaw Motoczynski. Jucătorii din tot care fac parte din echipe de categoria A și B au participat în ultima lună la meciurile de campionat — din care s-au disputat pînă acum patru etape. O formă foarte bună în partidele de campionat au manifestat extrema dreaptă Krzysztof Hausner, Andrzej Horba - ambii din categoria A, precum şi alţii. Intr-un recent meci de verificare susţinut la Oswiecin cu o echipă de categoria C, juniorii au realizat un rezultat de egalitate: 1-1. In această partidă echipa a manifestat unele slăbiciuni, îndeosebi la apărare. Au jucat însă foarte bine Michalik și Czenczek. Duminica trecută, juniorii au participat pentru ultima oară la meciurile echipelor lor, iar luni, la Varșovia, lotul s-a reunit pentru o scurtă pregătire comună, înainte de plecarea la Bucureşti, echipa noastră de juniori va mai susţine probabil un meci de verificare cu o echipă a clubului Gvardia. JERZY LECHOWSKI redactor Ia „Przeglad Sportowy“-Varşovia IN R.P. UNGARA • Echipa de fotbal a R. P. Ungare, care va participa la Turneul internaţional de juniori U.E.F.A. de la Bucu-reşti, şi-a continuat pregătirile în vederea acestui eveniment. Intr-un meci de verificare, selecţionabilii au învins cu scorul de 8-0 (6-0) echipa Dunakezi Vasas. Punctele au fost marcate de centrul atacant Balasz (4), interul stingă Bácskai (2) și mijlocașul stînga Fenyvesi (2) Echipa R.P. Ungare a fost alcătuită din următorii jucători : Varga (Geczi), Tajti (Szucs), Pocsai, Szűcs (Mate), Csala, Fenyvesi (Makrai), Nagy, Raczi, Balasz, Bácskai, Iszak. IN R.S. CEHOSLOVACA PRAGA (prin telefon). Echipa de juniori a R. S. Cehoslovace se află în formă foarte bună, lucru dovedit la ultimele antrenamente. In lotul care va face deplasarea la Cluj a intervenit o schimbare : în locul lui Geleta da la Jiskra Partizanske, care s-a accidentat la ultimul antrenament, a fost introdus în lotul de 16 jucători care vor veni în Romînia Zenisek de la Dynamo Praga. Juniorii cehoslovaci vor disputa un ultim meci de antrenament la Bratislava, împotriva echipei de juniori a lui Slovan. Imediat după acest meci, juniorii cehoslovaci vor pleca cu trenul spre Cluj, unde vor sosi în dimineaţa zilei de 19 aprilie. JOZEPH VOGL Echipele feminine işi reiau activitatea Etapa interregiune a campionatelor de juniori La sfîrşitul acestei săptămîni vor începe activitatea şi echipele feminine de handbal în 7. Cele zece formaţii fruntaşe îşi vor disputa întîietatea în cadrul unei competiții de primăvară. Pentru a se putea asigura o cît mai bună desfăşurare a acestei întreceri echipele au fost împărţite în două serii în prima serie sunt grupate cele patru formaţii bucureştene (Ştiinţa, Progresul, Rapid şi Uoicea) cărora li s-a adăugat Tractorul Braşov, iar în cea-laltă serie vor juca C.S M. Sibiu, Banatul Timişoara, C.S. Mureşul Tg. Mureş, Ştiinţa Timişoara şi S.S.E. Petroşeni. Din acest motiv în fiecare etapă una din echipe nu va juca. Competiţia se va disputa cu tur şi retur, după care se va organiza un turneu final. Etapele d jiin cadrul turului se vor desfăşura la 15, 22, 29 aprilie, 6 şi 13 mai, iar returul va avea loc în zilele de 20, 27 mai, 3, 10 şi 17 iunie. În cadrul primei etape se vor juca următoarele partide : BUCUREŞTI : Rapid Bucureşti — Tractorul Braşov, Progresul — Ştiinţa (seria 1) , SIBIU : C.S.M — Banatul Timişoara, TG. MUREŞ : Mureşul — Ştiinţa Timişoara (seria a II-a). Tot la această dată se vor disputa şi primele meciuri din cadrul etapei interregionale a campionatelor republicane de juniori şi junioare la handbal în 7. Această întrecere a stîrnit anul acesta un deosebit interes în toate regiunile ţării, la întreceri participînd numeroase echipe. Programul primelor meciuri este următorul : DUMINICA 15 APRILIE, JUNIORI: Reşiţa: C.S.M.R. — Ştiinţa Craiova (învingătoarea va întîlni la 29 aprilie S.S.E. Petroşani) ; Cărei: Ştiinţa — C.S. Şcolar Cluj (învingătoarea va juca la 29 aprilie cu Harghita Tg. Mureş) ; Bacău : Dinamo — Ştiinţa Curtea de Argeş (învingătoarea va juca la 22 aprilie cu C.S. Şcolar Bucureşti) ; Botoşani : S.S.E. Botoşani — Ştiinţa Galaţi ; Călăraşi: Ştiinţa — S.S.E. Buzău (echipele învingătoare în aceste două jocuri se vor întîlni la 29 aprilie) ; JUNIOARE: Cărei: Ştiinţa — S.S.E Cluj (învingătoarea va juca la 29 aprilie cu C.S. Mureşul Tg. Mureş) ; Craiova: S.S.E. Craiova — Banatul Timişoara (învingătoarea va juca la 29 aprilie cu echipa campioană a regiunii Crişana) ; Suceava : Şe. pedagogică — Ştiinţa Tecuci (învingătoarea va juca la 29 aprilie cu S.S.E. Ploieşti) : Olteniţa : Victoria — C.S. Şcolar Bucureşti ; Curtea de Argeş: Ştiinţa — S.S.E. Petroşeni (echipele învingătoare din aceste două partide se vor întîlni la 29 aprilie). ★ . MAREA sală a Palatului Sporturilor de la Lujniki a fost zilele trecute o adevărată... aulă universitară. Aici şi-au dat întîlnire peste 6000 de moscoviţi — sportivi, activişti sportivi, antrenori, iubitori ai sportului — cu toţii participanţi la cursurile Universităţii populare de cultură fizică şi sport de pe lingă stadionul central „V. I. Lenin“. Programa de învăţămînt este foarte variată. Cei mai buni sportivi — campioni olimpici, recordmani şi campioni mondiali — antrenori renumiţi vor ţine prelegeri despre drumul spre măiestria sportivă. Primii lectori — Evgheni Grişin şi Inga Voronina. Subiectul prelegerilor — Prima Spartachiadă de iarnă a popoarelor • 6 IMPRESIONANTA dezvoltare de mase cunoaşte în Uniunea Sovietică şi şahul. O dovadă elocventă a acestei dezvoltări o constituie şi următorul fapt : în oraşul Vladimir a început zilele trecute finala unui turneu unional de şah, la a cărei etapă de mase au concurat peste un milion de şahişti ! Această întrecere a fost organizată în cinstea celei de a 50-a aniversări a ziarului „Pravda“. LA 29 MAI, pe stadionul din Stockholm va avea loc un eveniment deosebit , într-un cadru festiv se va sărbători împlinirea a 50 de ani de la desfăşurarea în Suedia a Jocurilor Olimpice de vară din 1912. La întrecerile organizate cu acest prilej vor lua parte peste 800 de sportivi din numeroase ţări alei lumii, printre care 400 de gimnaste. învingătorii vor primi medalii — copii identice acelora înmînate învingătorilor J.O. din 1912. De asemenea, va fi intonat imnul olimpic din 1912 — pentru a doua oară în decurs de 50 de ani. Organizatorii suedezi contează pe participarea unor numeroase personalităţi ale vieţii sportive internaţionale, printre care şi preşedintele C.I.O., dl. Avery Brundage, care In 1912 a participat la J.O. In calitate de... decatlonist. • AMATORII de gimnastică din întreaga Europă vor avea în curînd prilejul să admire înalta măiestrie a gimnastelor sovietice : s-a hotărît ca întîlnirea internaţională de gimnastică Austria—U.R.S.S., care va avea loc la Viena la 30 aprilie, să fie retransmisă în înteaga Europă prin intermediul Euroviziunii. • DUPĂ CUM ANUNŢA presa sportivă* poloneză, la ediţia din acest an a „Cursei Păcii’’ s-a înscris şi campionul Libanului, Tarek Abulzahaba, care îşi face studiile în Franţa şi participă cu regularitate la cursele cicliste de amatori. Ciclistul libanez va conta, fireşte, numai în clasamentul individual. • PRIN NATURA profesiei lor, ziariştii au misiunea de a relata desfăşurarea evenimentelor, a competiţiilor sportive. Dar iată că, recent, în Elveţia, ziariştii au apărut intr-o cu totul altă postură : aceea de... concurenţi. Intr-adevăr, pe pîrtiile din Elveţia s-a desfăşurat tradiţionalul concurs internaţional de schi rezervat ziariştilor. La întreceri au participat aproape 200 ziarişti din 16 ţări. La masculin, victoria a revenit ziaristului sovietic Vladimir Preobrajenski, iar la feminin pe primul loc s-a clasat reprezentanta Austriei, Erica Granet. • FEDERAȚIA uruguaiană de fotbal, s-a adresat forului de specialitate dii U.R.S.S. cu rugămintea de a renunţa la proiectata intîlnire internaţională de fotbal U.R.S.S. — Uruguay de la 27 aprilie, pentru motivul că ambele formaţii fac parte din aceeaşi grupă a turneului final al campionatului mondial. • FOTBALIŞTII sovietici au un bogat program internaţional pentru luna aprilie. Astfel, prima reprezentativă va susţine două meciuri cu selecţionata Luxemburgului şi două partide cu echipa Suediei. Juniorii sovietici vor evolua — pentru prima oară — la Turneul UEFA, iar numeroase echipe de club vor susţine turnee peste hotare : Spartak Moscova în Grecia, Kairat în R.P. Romînă, Sahtior Doneţ în R.P. Polonă, S.K.A. Rostov în R.P. Polonă, Pahtakor Taşkent în R.S. Cehoslovacă. De asemenea va juca peste hotare şi Dinamo Kiev, campioana Uniunii Sovietice. Cicliştii romini vor concura in R. S. Cehoslovacă In cadrul pregătirilor pentru „Cursa Păcii“ cicliştii romîni şi cehoslovaci se vor antrena împreună în ultima decadă a lunii aprilie. Ei vor participa la patru curse organizate în R. S. Cehoslovacă. Prima probă va avea loc în ziua de 21 aprilie la Decin, pe distanța de 160 km. A doua zi, membrii celor două loturi vor lua parte la Memorialul Socikova — o cursă de 165 km. La 24 aprilie se va disputa cursa Praga — Litvinov (130 km), iar la 25 aprilie o întrecere pe circuit (66 km) pe străzile orașului Praga. • Pe scurt • Pe scurt • La 22 aprilie, în oraşul Poznan se va disputa meciul internaţional de rugbi între echipele reprezentative ale R. P. Ipolone şi Haliei. Aceasta va fi prima întîlnire dintre formaţiile celor două ţări şi va constitui un criteriu de verificare a rugbiştilor polonezi înaintea „Cupei Păcii“, care va avea loc la Varşovia, de la 22 la 27 ma. • Boxul profesionist a făcut o nouă victimă în S.U.A. După Kid Paret, care şi-a pierdut viaţa in urma loviturilor primite pe ring, un alt pugilist american, Tunney Hunsaker (categoria grea), se află un pericol de moarte, învins prin k.o. in rândul 10, de Joe Sheldon, în meciul disputat la Berckley, Tunney Hunsaker se află in comă de trei zile. El urmează să suporte o a doua intervenţie chirurgicală, prin care medicii încearcă să-i salveze viaţa. „ Cea de-a doua întîlnire dintre echipele de indo ale U.R.S.S şi Franţei, desfăşurată la Kiev, s-a terminat, ca şi prima, cu victoria sportivilor sovietici la scorul de 6—2. • In meci retur pentru sferturile de finală ale „Cupei Campionilor Europeni“ la baschet masculin, Dinamo Tbilisi a învins cu 84—48 (35—21) pe Darusafaka Istanbul. Cîştigind şi primul meci cu 80—67, echipa sovietică s-a calificat în semifinale. Echipa Spartak Moscova a preluat din nou conducerea în campionatul unional de hochei pe gheaţă, prin victoria obţinută cu 10—2 asupra formaţiei Aripile Sovietelor. Spartak are 64 de puncte şi este urmată de Dinamo Moscova cu 62 puncte. Cea de a 60-a ediţie a Cursei cicliste Paris — Roubaix a fost cîştigată de alergătorul belgian Rik Van Looy. El a parcurs 258 km în 6h 43:57 (medie orară 38,321 km). Alţi 3 ciclişti belgieni : Daems, Schoubens şi Planckaert au sosit la 24 secunde după învingător. Redacţia şi administraţia: str. Vasile Conta nr. 18, telefon 1110.05, Interurban 72, nr. 1—2, Întreprinderea Poligrafica Nr. 2, str. Brezoianu 23—25