Sportul Popular, mai 1962 (Anul 17, nr. 4023-4040)

1962-05-19 / nr. 4033

..ECHIPA“ MOISEEV ...sub lumina renectoarelor apare o pereche de patinatori. Mii de priviri urmăresc piruetele graţioase ale fetei, salturile îndrăzneţe ale băiatului, armonia in mişcare a acestui cuplu atît de potrivit. Un al treilea patinator, mai ghiduş, gelos parcă, tulbură idila, încercînd să cucerească fata cu iscusinţa sa. Asistăm la un adevărat „duel” între cei doi tineri, urmărind o demonstraţie de înaltă clasă, de virtuozitate. Un accident comis pune capăt „disputei”. Rivalul cade şi romantica pereche pleacă la braţ purtată pe aripile aplauzelor furtunoase. Toate luminile s-au aprins. In locul oglinzii de gheaţă privim cu uimire podiumul imens al scenei din Sala Palatului R.P.R. Ne aflăm la un spectacol al Ansamblului de stat de dansuri populare al U.R.S.S., condus de Igor Moiseev. Cum a fost cu putinţă ca aceşti tineri artişti să redea cu atîta perfecţiune un balet pe gheaţă... fără patine ? Cine i-a cunoscut îndeaproape pe minunaţii ambasadori sovietici ai dansurilor populare, cine le-a văzut performanţele de viteză, rezistenţă şi detentă, cine Ie-a urmărit repetiţiile (în maniera antrenamentelor lui Zatopek), găseşte uşor răspunsul la întrebare. Balerinii emeritului ansamblu iubesc sportul, îl cunosc şi îl practică. — La Moscova, în biroul meu, am găzduit la un moment dat nu mai puţin de şase cupe cîştigate în întreceri sportive. Ele sunt la fel de preţuite ca şi trofeele cucerite pe tărâmul artei. Astfel începu dialogul cu Igor Moiseev, artist al poporului din U.R.S.S., de trei ori laureat al Premiului Lenin, conducătorul ansamblului. Discuţia avea loc in culise inaintea începerii spectacolului. Pe maestrul Moiseev îl sustrăsesem unei preocupări cu totul neaşteptate în acel moment, dinaintea „startului“. In timp ce tehnicienii dădeau ultimele indicaţii de lumini, iar orchestra se pregătea să atace partitura, în timp ce distribuţia primului tablou primise comanda „pe locuri, fiţi gata »**, Igor Alexandrovici rezolva foarte preocupat... o problemă de şah. L-am întrerupt, miraţi. Şi ne-a răspuns... — Știți şi dumneavoastră că pregătirea unei echipe nu se face in timpul meciului. Un spectacol este un examen, un concurs. Din momentul cînd arbitrul a mierat începereala noi cînd a bătut ultimul gong) iţi rămîne doar să-ţi desfăşori toată gama cunoştinţelor acumulate cu migală in nenumăratele ore de pregătire, fie antrenament, fie repetiţie. Calm, stăpîn pe propriile forţe, încrezător în succes... Asistam la o adevărată lecţie de tactică. Lipsea doar catedra ... Primele ropote de aplauze confirmau justeţea celor expuse. „Echipa” Moiseev sosea din nou pe primul loc. De fapt, băieţii şi fetele pe care publicul romînesc îi admiră pentru a cincia oară, cuceriseră nu numai victorii artistice in peste 30 de ţări, ci şi frumoase biruinţi pe stadioane. — Iată, de pildă, cupele de care vă vorbeam, continuă Moiseev. Echipele ansamblului s-au clasat primele la fotbal, volei, şah, schi, gimnastică, baschet în competiţiile deschise artiştilor moscoviţi. La fotbal şi şah n-am mai cedat titlul de multă vreme. Sportul are rădăcini adinei în tradiţiile ansamblului, care şi-a serbat anul acesta jubileul unui sfert de veac de existenţă. Exerciţiile fizice sunt nelipsite din pregătirea cotidiană a artiştilor. Nenumărate elemente de gimnastică, în special cea acrobatică, sunt folosite la repetiţii. Adevărate tururi de forţă le constituie un Gopak, sau dansul ciobănesc, cu momente cînd ai impresia că legile inerţiei şi ale gravitaţiei au fost învinse. Şi nu în condiţii... cosmice. Cele mai dificile numere sunt executate cu uşurinţă, cu miraculoasă relaxare. „Antrenorul“ atîtor generaţii artistice iubeşte şi practică sportul cu pasiune, imprimînd această dragoste de stadion elevilor săi. Ce-i drept, multiplele preocupări i-au limitat activitatea competiţională, neperrarţindu-i să depăşească prima categorie de clasificare unională la şah. Dar oare este puţin aceasta, cunoscînd valoarea şahului sovietic ? Igor Moiseev joacă şi acum la masa I In reprezerntativa ansamblului. Şi nu pentru că e... director. In palmaresul său figurează, printre altele, şi o victorie la Olga Rubţova, fostă campioană a lumii . Era firesc deci să ne vorbească despre evenimentul şahist care pasionează întreaga lume. Turneul candidaţilor. — Un pronostic ? — Victor Korcinoi. Dar, atenţie la Fischer... Discuţia urmează pe aceleaşi făgaşe sportive. — Dar despre finala campionatului mondial de fotbal ? Moiseev se scuză : — Ştiţi, eu nu pretind că aş cunoaşte fotbal. Dar dacă doriţi, vă dau pronosticul meu : Brazilia. I-am văzut lucind pe brazilieni. Sînt adevăraţi artişti ai balonului rotund. Dar vor rezista ei asaltului atît de insistent şi de viguros al echipelor europene ? Vom vedea. Mă bucură ca şi echipa U.R.S.S. este în formă... ...De câte ori ropotele de aplauze au marcat încheierea tablourilor ? „Furaţi“ de discuţie, reţinem peste măsură pe maestrul Moiseev, care ne vorbeşte despre participarea ansamblului la Olimpiada de la Helsinki din 1952, despre minunata sală bucureşteană in care evolua ansamblul, despre spiritul de echipă care animă pe toţi componenţii colectivului, despre prietenia legată intre artişti şi halterofilii americani Vinci, Berger, Kono, în timpul turneului din S.U.A., despre cei 700.000 de spectatori şi 62.000.000 de telespectatori cuceriţi de arta dansatorilor sovietici, intr-un cuvînt despre marele aport pe care schimburile cultural-sportive îl aduc la cauza prieteniei între popoare şi a păcii. Dar nu se poate abuza pînă la nesfîrşit de amabilitatea iubitorului de sport Igor Moiseev... VALERIA COSE NEAGOE MARDAN Un salt care l-ar putea face gelos chiar şi pe.. Brumei Foto: Gh. Vinţilă In 4 rînduri Una din cauzele comportării nesatisfăcătoare a lotului nostru la criteriul mondial de scrimă al tineretului de la Cairo, a fost ingiintarea. După cele afirmate. Am de adus amendamentul Că sînt și modești scrimerii • Drept dovadă — clasamentul l Veche de cînd lumea... Dorinţa de a fi puternici şi sănătoşi i-a preocupat pe oameni din cele mai vechi timpuri. Interesant de remarcat că şi atunci ca şi acum elementele naturale erau cele mai folosite pentru călirea organismului, la loc de frunte aflindu-se apa. Învăţaţii greci şi romani considerau apa rece drept un mijloc excelent de fortificare a organismului, iar la spartani băile reci cotidiene făceau parte din educaţie. Despre influenţa apei reci asupra organismului a scris marele filozof Aristotel şi părintele medicinai Ilipocrat. Socrate se călea umblind desculț pe zăpadă, iar filozoful Seneca se scălda tot timpul anului in apele fluviului Tibru. III PUC SPICUI îl CUSTEA CAMPIONATllOR MONDIALE FIMIIIII Ol HANDBAL îl 7 ”*isrM2-V'isr« A UA Cpq» A CAMWOMATO.O* MONOIAlS FEMINMtOE HANttAi. * 7 Pentru a populariza „A II-a ediţie a Campionatelor mondiale feminine de handbal Sn 7* care se va desfăşura in ţara noastră între 7—15 iulie, a fost pus in vînzare plicul „prima a emisiunii” editat in acest scop. Plicul este francat cu marca poştală emisă de Direcţia Generală a Poştelor şi Telecomunicaţiilor in cinstea Campionatelor feminine de handbal nn 7 şi este obliterat cu o ştampilă specială.  C. DUMITRESCU, BUCUI REŞTI. — I) N-aţi mai au- Azit vorbindu-se în ultimul . 1 timp despre Iolanda Balaş şi vreţi să vă spunemce face? Păsuţi-ne pînă... /mîine, la ora 17,30 cînd va începe proba de săritură în înălţime temei din cadrul concursului republican de I primăvară de la Timişoara, la care participă şi a- i predata noastră atletă. Sperăm să vă dăm veşti bune !. — 2) Actorul Dorin Coron este fostul portar al reprezentativei de hochei pe gheaţă a ţării noastre. ,/ VICTOR VASILIU, COMUNA DELENI, REGIUNEA IAŞI. — 1) U.T.A. a cîştigat de 4 ori campionatul ţării la fotbal: 1946— 1947, 1947—1948, 1920 şi 1954. . . Anul acesta, arădenii s-ar mulţumi şi cu locul... 11 L \ — ?) Pinâ nu de mult am fost mereu întrebaţi de ce nu mai apare Todor în poarta Rapidului. Acum, dv. ne rugaţi să vă spunem de ce nu mai joacă ...Dungii. Şi unul şi altul sunt folosiţi in funcţie de forma pe care o deţin in momentul respectiv, de încrederea pe care o inspiră antrenorilor. Că aceştia se pot înşela cite o dată, asta e altceva... GH. MITRACHE, CARACAL. ( 1) Maestra sportului la nataţie, Sanda Iordan, are 19 ani şi este studentă la Institutul de Cultură Fizică (a renunţat la proiectul iniţial de a urma filologia). — 2) Cum puteţi deveni corespondent al ziarului nostru ? Cit se poate de simplu: începmnd prin a ne scrie. Bineînţeles, nu numai întrebări pentru... „Poşta Magazin“ ! NICA LASCAR, EFORIE. — 1) Aţi trimis scrisori — pe adresa cluburilor la care activează — sportivilor noştri fruntaşi Florida şi Constantin Grecescu, Sonia Iovan, Maria Alexandru, Geta Pitică şi Ion Voinescu şi n-aţi primit nici un răspuns. Nu încercăm să-i scuzăm pe sportivii de mai sus, dar este uşor de înţeles că nu pot răspunde la toate scrisorile pe care le primesc de la spectatori. Vă informăm că scrisorile dv. au ajuns la destinaţie şi avem... mandatul de a vă/ mulţumi în numele tutu- ror celor cărora le-aţi scris. — 2) Clubul I.T.B. se numeşte acum Unirea, iar Flacăra roşie Bucureşti —# Olimpia. I GH. BOCSERI şi IONI ZAPAN, HUNEDOARA. —I înainte de a juca la Dina-^ mo Bucureşli, Frăţila au făcut parte din echipa Si-\ rena, a uzinelor „Vasile Roaită” din Bucureşti. i PETRE TANASE, COMU-I NA ALBEŞTI. — 1) Geme- \ nii Anton şi D. Munteanul au 29 de ani. Ei au jucat in urmă cu ani la Gloria Bistriţa, de unde au tre- B i cut la Steaua şi apoi la Petrolul Ploieşti. Anton V Munteanu a jucat o dată ș în prima reprezentativă a ţării, in 1960, la Sofia. * DE TOATE... • Fosta campioană mondială la şah, Olga Ruhova, are în familie numai... şahişti. Tatăl ei a stat faţă în faţă la aceeaşi tablă de şah cu marele Alehin, soţul ei are clasificarea de maestru şi este antrenor de şah iar copiii, cinci la număr, sunt toţi şahişti clasificaţi. Lena (14 ani) a cucerit recent o medalie de aur la întrecerea tinerilor şahişti din Baku. • Perla neagră a fotbalului brazilian, Pele, a fost tratat de comisia disciplinară a Federaţiei braziliene de fotbal ca oricare alt jucător. El a fost suspendat pe şase săptămîni pentru injurii aduse arbitrului. Fiind la primul caz, Pele a fost... suspendat şi de ispăşirea pedepsei de către federaţie. • Campionatul de banchet la juniori al Uniunii Sovietice a fost ciştigat atît la fete cit şi la băieţi de tinerii jucători din Baku. Cele două echipe, cuprinzînd tineri între 16 şi 18 ani au jucători cu o talie puţin obişnuită, înălţimea medie : 1,84 m la fete şi 2,03 m la băieţi. • Studenţii din oraşul Essex (Anglia) au jucat un meci de rugbi avînd ca adversari o echipă de fete. Senzaţie a produs nn meciul în sine (exhibiţiile de prost gust sunt destul de frecvente în Anglia) ci rezultatul: au cîștigat fetele... Campionatele mondiale de fotbal in lumina statisticilor tăţile, portarul mexican Antonio Carbajal, supranumit „Zamora al întregii Americi“, va fi primul jucător care va participa şi pentru a patra oară la un turneu final de campionat mondial. Din anul 1930 Carbajal a fost prezent la toate ediţiile „Cupei Jules Rimet“ şi nici acum locul lui în echipa naţională a Mexicului nu este... periclitat... # Pînă în prezent numai doi jucători italieni, Meazza şi Ferrari, se pot mîndri cu cite două titluri de campioni ai lumii, cucerite în 1934 şi 1938. In 1962 această ocazie o pot avea numai cîţiva jucători ai Braziliei, bineînţeles, dacă şi adversarii lor vor fi de acord cu repetarea performanţei din 1958... • Specialiştii fotbalului au întocmit scurte caracterizări asupra ediţiilor de pînă acum ale „Cupei Jules Rimet“. Astfel, după părerea lor. In 1934 s-a disputat „campionatul portarilor” (Planicika, Zamora, Combi), In 1938 cel al „centrilor atacanţi” (Piola, Sarosi, Leonidas), în 1950 au strălucit in mod deosebit extremele (Ghiggia, Matthews, Zebec), iar in 1954 interii şi mijlocaşii (Fritz Walter, Schiaffino, Didi, Bozsik, Ocwirk, Ceaikovski). Campionatul mondial din 1958 a fost marcat de prezenţa unui mare număr de jucători vîrstnici (Labruna, Fritz Walter, Gren, Liedholm, Hidegkuti, Finney, Wright). Recordul vîrstei l-a deţinut argentinianul Angelo Labruna, prezent pentru prima oară la un turneu final atunci cînd avea 41 de ani... • Performanța de a participa la trei turnee finale de campionat mondial este destul de rară. Din cei peste 1.000 de jucători, care au participat la cele 6 ediţii de pînă acum ale campionatului mondial de fotbal (1930—1958), numai 7 au reuşit această performanţă. In anul 1962 această ocazie o pot avea numai următorii jucători : Grosics (R.P. Ungară), Anteilen (Elveţia), Novak (R.S. Cehoslovacă), Didi şi Nikon Santos (Brazilia). MOISES FREDERIC comuna Rupea, regiunea Braşov Mic dicţionar pugilistic Meci de box : Intîlnire sportivă unde adversarii au mănuşi şi... se poartă fără mănuşi. Centură: Limită pentru lovituri (unii ar dori s-o poarte... chiar pe frunte). Cintar: Primul adversar al boxerilor, cărora le face totdeauna ...greutăţi. Gong: Pentru unii obstacol, pentru alţii... miracol. A arunca prosopul: Semn că e timpul ca unul din adversari ...s-o şteargă din ring. Box cu umbra : Meci la ...singular. Cros: Sport corupt imentar practicat de unii boxeri ...în jurul ringului. Podea : Substantiv de gen feminin cu care e bine ca boxerii să rău facă... cunoştinţă. umor CINEZEU! Subsemnatul 1512, seria 99, că eu — ca vechi spectator — nu mă recomand niciodată cu numele, ci cu numărul ultimului bilet ce l-am avut duminică la meci, mi adresez pe această cale celor care în repetase rînduri sau exprimat cum că n-aș avea grijă de bazele sportive, pe care le frecventez săptămână de săptămînă. —• Nu aveți dreptate ! Scurt ! Să luăm, pe rind, argumentele pro și contra, să vedem care-i mai tare. Meci întîi se spune de mine, cum că la plecare nu am răbdare să merg pe intervale ca omul, ci sar peste bănci. Ştii că-i bună ? Vasăzică stau la stadion trei ore, mai ales dacă-i cuplaj, şi la urmă vrei să nu mă grăbesc? Dar ce eu n-am casă, n-am masă, n-am nevastă căreia i-am spus că sunt la o şedinţă fulger ? Păi ce, fulgerul durează trei ore plus drumul cu traminitul dus şi întors ? Sar şi eu peste bănci, să mai cîştig cteva minute. Dar să nu uităm că sar din două in două, aşa că — în cel mai râu caz — se strică un rind da, unul nu, unul da, unul nu. Dar dumneata nu te •*preşti cu critica aici. Mai spui că la plecare, după ce deteriorez băncile, calc şi peste peluzele cu iarbă şi cu flori, ceea ce este o chestiune care ţine mai mult de botanică, materie la care şi în şcoală eram cam slăbuţ. Şi chiar dacă aş presa cîteva fire de iarbă, ce nenorocire e în asta ? Copiii nu presează un ierbar diferite plante ? Şi mai e ceva. Matale zici că mai bine aş face dacă aş pune şi eu mina cînd alţii se străduiesc să niveleze un teren viran, să-l înfrumuseţeze, să facă acolo un mic teren de sport. Cum poţi să spui asta tocmai acum, cînd la noi în cartier cetăţenii amenajează un teren de volei, la care i-am rugat să mă scuze că nu particip şi eu, dar din cauza osteniei, la care mi s-a recomandat mişcare în aer liber, ceea ce nu e cazul la susnumitul teren; acolo aerul nu e complet liber, fiind înconjurat din toate părţile de blocuri. Dar cînd o fi gata, n-ai grijă, merg şi eu să bat mingea, că-mi face bine mişcarea în aer liber. Şi acum te las pînă mîine, cînd ne vedem iar în tribune. O să vezi acolo ce progres am făcut: nu mai sar băncile din două în două ei din trei iu trei. Tot e un pas înainte. Pentru dumneata l-am făcut / N. DISCIPUNATV (pentm conformitate FRED FIREA) 300 miliarde de variante... „Da, am auzit — veţi răspunde — simut posibile in desfăşurarea primelor mutări ale unei partide de şah“. Absolut exact. Dar nu numai la şah. Iată că şi... fotbalul oferă amatorilor de calcule matematice prilej de curiozităţi. Aproape 300 de miliarde de posibilităţi oferă... rezultatele din tureul final al campionatului mondial de fotbal programat anul acesta în Chile. Intr-o singură grupă, in intilnirile dintre patru adversari există numai 729 variante. Numărul lor creşte însă vertiginos o dată cu desfăşurarea sferturilor şi semifinalelor, ajungind la astronomica cifră pe care am arătat-o. Dar, la ora actuală, echipele finaliste ale campionatului mondial sunt desigur mai puţin interesate de cele... 300 miliarde de posibilităţi teoretice ce de rezultatul celor... 3 meciuri pe care fiecare le are de susținut in grupele preliminare. Bilanţ... In ultimii 15 ani, cunoscuta echipă franceză de fotbal Stade Reims şi-a schimbat antrenorul o singură dată. în aceşti ani Reims a dştipat de 5 ori campionatul primei ligi. în aceeaşi perioadă, o altă echipă, F.C. Metz a avut... 16 antrenori şi a retrogradat de 5 ori din liga I franceză !