Sportul Popular, iunie 1962 (Anul 17, nr. 4041-4057)

1962-06-28 / nr. 4056

Succese, dar numai pe... jumătate ■" De cum intri pe poarta fabricii Ţesătura din Iaşi te intimpină panoul fruntaşilor în producţie, unde de fiecare dată cind se reinoiesc numele celor mai harnici muncitori din fabrică vei găsi şi pe sportivi. Asociaţia sportivă se mîndreşte cu acest lucru, după cum se mîndreşte cu faptul că are peste 900 de membri UCFS şi că 1600 de muncitori practică cu regularitate gimnastica în producţie. Alături de aceste succese nu vom uita să cităm şi faptul că datorită unei rodnice activităţi sportive de mase asociaţia Ţesătura este reprezentată astăzi cu succes de 12 echipe în diferite campionate orăşeneşti şi raionale. La baza tuturor acestor rezultate bune stă rodnica activitate care se desfăşoară in grupele sportive organizate pe diferite sectoare de producţie. Consiliul asociaţiei sportive, luptînd să traducă în viaţă sarcinile trasate mişcării sportive cu prilejul Conferinţei pe ţară a UCFS, şi-a trecut în planul de muncă organizarea temeinică a grupelor sportive prin instruirea organizatorilor respectivi şi prin controlarea felului în care se îndeplinesc sarcinile. Datorită acestui fapt toate cele 7 grupe sportive organizate în cadrul acestei întreprinderi (filatura A — trei grupe, cite una pe fiecare schimb — finisaj, reparaţii ţesătorie, ţesătura, unitatea B) au cîte un plan de muncă şi îşi desfăşoară activitatea competiţională pe baza calendarului asociaţiei sportive. Rezultate frumoase a obţinut pină în prezent grupa din tura B de la filatura A, unde organizatorul sportiv şi-a alcătuit un colectiv de muncă — format din responsabilii pe ramuri sportive — cu ajutorul căruia sarcinile se îndeplinesc la timp şi în bune condiţiuni. Printre succesele obţinute de această grupă sportivă, este de menţionat faptul că în cadrul ei au fost organizate trei echipe (void masculin, volei feminin, baschet masculin) care au luat parte pînă în prezent la zece competiţii iniţiate de consiliul asociaţiei sportive. De asemenea, grupa sportivă este dotată cu echipament şi material sportiv într-o cantitate suficientă pentru a putea satisface cerinţele membrilor UCFS care, sunt toţi cu cotizaţia la zi. Lucruri la fel de frumoase se pot spune şi despre grupa sportivă de la finisaj (organizator sportiv Maria Coroianu). O bună parte din membrii UCFS care activează în această grupă sportivă sunt instructori cu gimnastica în producţie la celelalte grupe sportive, aducîndu-şi în acest fel contribuţia la buna desfăşurare a acestei activităţi. Printre membrii grupei sînt mulţi tineri sportivi activi în secţiile de volei, tenis de masă şi şah ale asociaţiei. Din păcate insă nu toate grupele sportive organizate in cadrul acestei asociaţii sportive obţin rezultate pe măsura posibilităţilor. Aceasta din cauză că nu toţi membrii consiliului asociaţiei sportive sunt preocupaţi într-o măsură suficientă de activizarea grupelor sportive. Dacă analizăm puţin mai atent activitatea consiliului vom trage concluzia că această stare de lucruri se datoreşte faptului că din întreg consiliul numai preşedintele (Petru Corneanu) şi responsabilul financiar (Ion Amarandei) urmăresc în permanenţă felul în care se desfăşoară activitatea în cadrul grupelor sportive. Cunoscînd acest lucru aşteptăm ca, sprijinit de clubul sportiv orăşenesc, consiliul asociaţiei sportive Ţesătura să analizeze temeinic această problemă şi trăgînd învăţămintele necesare să activizeze in special grupele sportive de la preparate ţesătorie şi de la unitatea B unde munca se desfăşoară încă defectuos. P. CODREA coresp. Campionatele universitare Sîmbătă şi duminică se vor desfăşura la Cluj întrecerile finale ale campionatelor republicane universitare de atletism. La întreceri participă o serie dintre cei mai valoroşi studenţi din Bucureşti, Cluj, Timişoara, Braşov, Iaşi, Petroşeni etc. Printre cei care vor evolua pe stadionul universității „Babeş-Bolyai“ se numără: E. Kincses, S. Todea, D. Dragan, I. Biro, M. Axente, O. Viscopoleanu, C. Nedelea, G. Tavic, C. Semen, Ad. Trifu, S. Dăscălescu, A. Savin, G. Pikulski, V. Ene etc. CONCURSURI... REZULTATE... TG. MUREȘ. Etapa regională a campionatelor de juniori. Cel mai bun rezultat a fost înregistrat la triatlon juniori mici. Elemer Kincses a stabilit 1759 p. nou record republican de juniori (80 m — 9,3 ; lungime — 5,98 m ; greutate (5 kg) — 11,15). Alte rezultate : JUNIORI I : 100 m : G. Szekeres 11,5 ; 110 mg: L. Dobay 16,1 ; înălțime: H. Kraft 1,65 ; greutate : L. Bucur 11,38; JUNIOARE I : 200 m: F. Soos 28,0; greutate : I. Szekely 9,71 ; JUNIORI I: 80 mE. Kincses 9,3 ; 500 m : Ad. Szász 1.12,0 ; greutate : Cr. Stoica 11,60; disc: I. Nagy 52,26; JUNIOARE II : 60 m: M. Tooc 8,5; 60 mg : E. Olah 18,7 ; 300 m : G. Moldovan 46,7. ( I. PAUŞ — coresp. regional). CARANSEBEŞ. Concurs pentru „Cupa Păcii — grupa C : BĂIEŢI : lungime: I. Lepsi 6,29; greutate: V. Gorgan 9,70. (N. PIRVU - coresp.). Miine încep la Craiova campionatele republicane de obstacole Oraşul Craiova găzduieşte una dintre cele mai importante competiţii oficiale interne ale anului, campionatele republicane de obstacole. întrecerile vor începe vineri 29 iunie. La startvor fi prezenţi cei mai buni călăreţi din Bucureşti şi din ţară, aparţinind decuburilor Steaua, Dinamo, Ştiinţa, C. S. M. Sibiu, Petrolul Ploieşti, C.S.M.S. Iaşi, Mondial Lugoj, C.S.C. Craiova etc. Concurenţii clasaţi în primele cinci locuri vor avea dreptul să par■táeápe la semifinala de la Lugoj. Campionatul republican de obstacole de la Craiova cuprinde un bogat program pe probe rezervate seniorilor, juniorilor și fetelor. De la LE.B.S. S-au pus in vinzare, la casele obişnuite, bilete pentru următoarele competiţii: • Jocul internaţional de fotbal Eapiri— Admira Viena, care se va disputa in ziua de 29 iunie în nocturnă pe Stadionul Republicii. • Turneul Tinal al campionatului republican de box care va avea loc in zilele de 28 si 30 iunie pe Stadionul Republicii. • Concursul internaţional de paraşutism care va avea loc duminică 1 iulie , pe aeroportul Băneasa. • Jocul de fotbal Rapid—Petrolul conţină pentru campionatul cat. A care va avea loc linii 2 iulie, in nocturnă, pe Stadionul Republicii. Probleme legate de creşterea tinerelor cadre Finala campionatului de juniori, care i-a reunit pe cei mai valoroşi tneri din toată ţara, ne-a oferit un bun prilej de a face constatări in privinţa numărului şi a gradului de pregătire a cadrelor de rezervă ale gimnasticii noastre. După întrecerea de la Cluj, putem afirma că numărul elementelor de perspectivă este o creştere, dar nu în suficientă măsură. Munca de selecţionare a copiilor trebuie mult lărgită şi axată pe principii ştiinţifice. Totuşi, putem aminti o serie de gimnaşti şi gimnaste cu frumoase perspective, ca Gheorghe Mutu, Gheorghe Păunescu (Craova), Rozalia Baizat, Pre Didac (Cluj)’, Anca Zaharia, Lungiţa Straon, Marta Căpraru, Rodi Apăteanu, Bda Ştirbu, Costache Firisis, Nicoae Bercă, Sorin Rusu, Jean Lascu (Bucureşti), Petruţa Dragomir, Sulana David (Constanţa), Paul Horvath (Timişoara), Arcadie Ghenadie (Lujor), Ioan Olah (Tg. Mureş), Petre Mărcuţiu (Oradea) etc., iar dintreei mici (11—12 ani) Diana Toma, Mioara Popescu (Bucureşti), Gabriel Berescu (Constanţa). Rezultatele frumoase obţinute de aceşti sportivi se datoresc şi muncii antrenorilor Titus Isar (Lugoj), Geta Dăscălescu, Ştefan Tarka, Nicolae Vieru, Ştefan Hargalaş, George Chiose, Francisc Kocsis (Bucureşti), Jeana Baltă (Constanţa), Francisc Darvaş, Andrei Batiz (Cluj), Francisc Barabaş (Tg. Mureş), Leo Herzog (Timişoara), Marcel Adărăşescu (Craiova), Edmund Junker (Oradea), Octavian Bibire (Bacău). Dintre regiuni, cel mai bine s-au prezentat Bucureşti, Banat şi Cui, care au trimis un mare număr de elemente talentate la această întrecere. Alte regiuni însă nu au fost de loc reprezentate la finală. De pildă, Suceava sau Hunedoara, la care a devenit o „tradiţie“ absenţa de la marea competiţie a juniorilor. Au existat şi unele mari centre care nu au fost de loc sau au fost slab reprezentate la Cluj, deşi dispun de suficiente cadre calificate, care ar trebui să se ocupe de creşterea juniorilor, ca: Arad (la băieţi), Iaşi, Sibiu, Piteşti (atît la băieţi cit şi la fete). ★ Nivelul general de pregătire a fost mai bun decit în anii trecuţi. Mult aşteptatul reviriment în gimnastica noastră insă cere şi mai mult, in special în următoarele domenii : îmbunătăţirea calităţilor fizice şi însuşirea corectă a tehnicii de bază la toate aparatele. In privinţa calităţilor fizice mai sunt mari carenţe, gradul de dezvoltare al vitezei, al forţei, al mobilităţii nefiind la nivelul cerut de diferitele categorii, şi ceea ce este mai trist, în multe secţii nu se lucrează de loc sau se lucrează foarte superficial în această direcţie, considerîndu-se probele şi normele de control drept o simplă formalitate. Oare antrenorii nu se minţiesc că lipsa calităţilor fizice este şi ea o cauză — pe lingă explicaţiile şi corectările insuficiente — a însuşirii greşite a elementelor de baza, ca de exemplu răsturnările la sol, cercurile şi foarfecele la cal, giganticele la bară — la băieţi, elementele acrobatice şi artistice la sol, îndreptările la paralele, la fete. La greşelile tehnice în executarea acestor elemente se mai adaugă şi carenţe generale în privinţa amplitudinii, siguranţei (în special la blină) şi precizie. In multe secţii de juniori nu se lucrează cu muzică şi nu se pune accent suficient pe gimnastica artistică la fete. Cum se poate oare ca numai cu 2 antrenamente pe săptămînă — şi acestea probabil numai specifice — să se rezolve multiplele sarcini ce revin procesului de pregătire ? („Speranţa“ Galaţi, şcolile sportive de elevi din Ploieşti, Constanţa). Am insistat mai puţin asupra părţilor pozitive. Ni s-a părut mai folositor să lăudăm mai puţin şi să încercăm să căutăm unele lipsuri care poate acum, la virsta junioratului, par mai puţin importante, dar care, dacă persistă pe viitor, pot să frîneze dezvoltarea tinerilor gimnaşti şi implicit cea a gimnasticii. Principala sarcină a antrenorilor noştri este căutarea cu asiduitate a noi şi noi elemente, pe care să le crească cu cea mai mare grijă şi atenţie. Această atenţie trebuie îndreptată nu numai asupra pregătirii tehnice, ci şi asupra educării tinerilor sportivi intr-un spirit sănătos,iar tinerilor gimnaşti, doar abia , mai avem să ie spunem: voi carepoate prima dată v-aţi urcat pe podiumul învingătorilor, să păstraţimindiria acestor clipe şi să nu o schimbaţi ’niciodată în îngîmfare care să frîneze munca voastră sîrguincioasă. ILDTCO RUSSU SIRIA NU ..r u p a p A r i i" Ineditul concursului de înot și sărituri dotat cu „Cupa Păcii“, organizat de F.R.N., constă în faptul că pentru a participa la probele clasice, înotătorii vor trebui să se califice în cursele de 50 m. Un element interesant, prin care se urmărește în primul rind verificarea pregătirii sportivilor în privinţa sprintului. Excepţie face proba de 400 m liber, la care se concurează fără prealabila selecţie pe 50 m. Adăugind faptul că la întrecerile pentru „Cupa Păcii“ se alcătuiesc şi clasamente pe echipe, constatăm că acest concurs se înscrie ca deosebit de important. Ca un element de primă importanţă, precizăm că premiul I va fi acordat numai dacă înotătorul a realizat minimum timpul pentru categoria 1, iar premiile II şi III dacă respectivul a obţinut timpul de categoria a 1 -a. Reamintim că întrecerile de înot şi sărituri pentru „Cupa Păcii“ vor avea loc Subătă de la ora 17 și duminică de la ora 9, la ștrandul Tineretului. Etapa pe oraş a campionatului republican de caiac-canoe, la Galaţi Duminică s-a desfăşurat la Galaţi etapa pe oraş a campionatului republican de caiac-canoe seniori. Au participat sportivi din Galaţi şi Brăila, întrecerile, care au avut loc pe Dunăre, au fost viu disputate şi au dat cîştig de cauză următoarelor echipe, calificate pentru finalele de la Snagov : MASCULIN: K 1 (10.000 m.): V. Tîrălă (C.S.O.), K 2 (10.000 m.): C.S.O. (V. Iftode, H. Jarosch), K 4 (10.000 m.): C.S.O. (G. Balica, O. Banu, N. Grozavu, G. Vorobiev), C 2 (10.000 m.): Voința (I. Azizoaie, G. Leu), K 1 (500 m.): M. Stavăr (Dunăreană), K 2 ( 500 m.): Dunăreană ( Pavlenco, V. Toader), K 1 1000 m: Gh. Dumitru (C.S.O.), K 2 1000 m.: Dinamo (G. Antoniu, N. Ştefânescu), K 4 1000 m.: Voinţa (G. Popa, I. Traianos, A. Oţel, N. Vîrgolici), C 1 500 m.: V. Azizoaie (C.S.O.), C 1 1000 m.: Gh. Toma (C.S.O), C 2 1000 m.: Voinţa (H. Rosman, I. Mihăilescu), C 2 500 m.: Dunăreană (G. Nistor, I. Luchian). FEMININ: K 1 500 m.: Vasilica Şchiopu (Dunăreană), K 2 500 m.: C.S.O. (Eliza Mihailovschi, Victoria Mihailovschi). De semnalat că toate echipajele calificate pentru finale sunt din Galați. C. S. M. Sibiu a cîştigat campionatul de primăvară In deschiderea partida internaţională dintre echipele masculine de handbal în 7 ale R. P. Româno . Danemarcei s-a disputat finala campionatului feminin ce primăvară Victoria a revenit pe merit formaţia C.S.M. SIBIU, care a întrecut Tractorul Braşov cu 7—6 (5-3), prin punctele înscrise de Kielisch (1), Theil (2) Birthelmer (2), Dandler (2), respecţiv de Brendorfer (2), Windt (1), Prieste (1), Melinte (1), Binder (1). Meciul a plăcut publicului spectator, mai ales, prin evoluţia scorului După ce a condus cu 1—0, echipa Tractorul nu a putut face față atacurilor variate ale sibiencelor care au ajuns să conducă la un moment dat cu 5—1. După pauză, în min. 37, scorul devenise 7—3 pentru C.S.M. Sibiu. Echipa din Brașov a avut însă o revenire puternică și in ultimele 10 minute a înscris trei goluri. Cu toate eforturile lor (pentru care merită felicitări, mai ales că din echipă lipseau patru titulare), handbalisteledin Braşov nu au mai putut egala şi Victoria a revenit formaţiei C.S.M. Sibiu. Un om de nimic... S-a mai scris in ziarul nostru despre el. Cind echipa de lupte „Vulturul“ Tulcea a promovat in categoria A. Nu-l cunoaşteţi pe Ion Geambazu ? Cu câtva timp in urmă era component al formaţiei de lupte din Tulcea. Ba mai uluit, el îndeplinea şi importanta sarcină de antrenor al echipei. La început, Ion Geambazu a reuşit într-o oarecare măsură să se achite de îndatoririle care-i reveneau. Găsind în sportivii Nicolae şi Toader Bosceanu, Nicolae Velea, Ambrozie Condratov şi alţii, elemente talentate, disciplinate şi dornice de afirmare, Ion Geambazu a obţinut unele succese care bucu- j rau pe fiecare iubitor al sportului din oraşul Tulcea. Aşa se face că echipa de lupte „Vulturul“, ciştigind campionatul de calificare, participă anul acesta la întrecerile categoriei A. Pentru aceste rezultate, deşi meritul nu era numai al lui Ion Geambazu, el a fost evidenţiat de mai multe ori. Federaţia de lupte i-a acordat chiar diploma şi placheta de instructor fruntaş. In iindid echipei domnea o atmosferă sănătoasă, plină de optimism. Astăzi, alta e situaţia. Această schimbare de 180 de grade e rezultatul faptului că Ion Geambazu, adică antrenorul echipei, nu e cel care se credea Succesele obţinute i-au ameţit pe sportivul şi antrenorul Ion Geambazu. Automulţultirea, înfumurarea, au pus stăpinire pe el şi, aşa cum se intimida întotdeauna in asemenea cazuri antrenamentele au incepert să l se mai facă cu regularitate, nimeni nu se mai pregătea conştiincios. Şi, lucrul cel mai grav, munca de educaţie a fost complet neglijată. Conducerea asociaţiei, ca şi a întreprinderii „8 Mai“, mulţumite de rezultatele obţinute, n-au mai controlat secţia de lupte. Au lăsat totul pe seama antrenorului. Re zultatul ? ...Trifan Caim, deşi se alia in localitate, nu s-a prezentat la meciul pe care trebuia să-l susţină Cudalba Nistor a venit pe salteaua de lupte in stare de ebrietate. Dar cine să-i frîneze pe acești „spor- tivi“ de la asemenea manifestări . Antrenorul, desigur. Dar Ion Geam- baza, în meciul cu C.S.M. Galaţi, Ie-a dat un exemplu cras de inl disciplină, adică de lipsuri grave din comportarea şi educaţia sa foarte departe de atitudinea care_______________________________ caracterizează pe sportivii noştri, care trebuie să fie proprie unui antrenor. Ion Geambazu întîlnea în acel meci pe campionul republican Ion Popescu. Ca oricare sportiv, şi Geambazu îşi dorea o victorie. Lipsa de pregătire însă şi-a spus cuvintul. Geambazu a fost învins prin tuş. Nemulţumit de decizia arbitrului, el a refuzat să salute publicul. Ba mai mult, cind a fost rechemat a adus injurii celor din jur şi ca un huligan şi-a permis să lovească pe arbitrii V. Bulancea şi V. Perjuz şi pe partenerul său de întrecere, cind acesta venise să-i întindă mina. Aceste ieşiri inadmisibile, străine sportului nostru nou, au venit din partea unui om căruia ii-fusese încredinţată pregătirea echipei. Antrenorul a înşelat aşteptările Comportarea lui a aruncat o pală urită asupra echipei. Faptele săvirşite de Ion Geambazu autrezit, aşa cum e şi firesc, indignare din rîndurile sportivilor de la „Vulturul“ Tulcea. Pentru atitudinea sa Ion Geambazu a fost suspendat , pe 2 ani din activitatea sportivă. Sancţiunea e bine venită. De spor- T tivi ca Ion Geambazu, Cudalban Nistor, Trifan Caim (suspendaţi şi ei pe 6 şi respectiv 3 luni), oa- j meni certaţi cu disciplina, cu conduita sportivului nostru de tip i nou, nu avem nevoie pe terenul de sport. Asemenea elemente nil J pot contribui la dezvoltarea spor- I tului. S în Tulcea sunt numeroşi tineri talentaţi in sportul luptelor, disci- 4 plină atît de îndrăgită aici, care bine pregătiţi vor putea obţine pe viitor noi succese. Noii antrenori ai echipei „Vulturul“ din Tulcea, Nicolae şi Toader Bosceanu, au datoria să reîmprospăteze lotul, să se debaraseze fără intirziere de cei care iernează progresul echipei. Sportul e un minunat mijloc de educare a tineretului şi nicidecum un prilej de răfuială, de răbufnire a educaţiei burgheze, care din păcate şi-au găsit un mediu favora-bil la fostul antrenor Ion Geambazu. Curmind din rădăcini orice abateri de la disciplina şi morala sportivă, rezultatele bune nu vor intirzia să apară. Atunci cu sigu- ranță că „Vulturii“ din Tulcea vor fi din nou mindria miilor de iubi- ^ tori ai sportului din orașul din Deltă. !' , CONSTANTIN ALENE ................................ v~.i I Atitudini!