Sportul Popular, ianuarie 1963 (Anul 18, nr. 4163-4179)

1963-01-03 / nr. 4163

Sărbătoare sportivă la Babadag Peste 300 de sportivi şi sportive au asistat — la Babadag — la o festivitate sportivă din cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului. Cu această ocazie, a fost prezentat un simpozion pe tema regulamentului Spartachiadei. Deschiderea festivităţii a fost făcută de tov. Ion Popa, preşedinte al UCFS raionul Istria, prin conferinţa intitulată „P.M.R. conducătorul mişcării sportive din R.P.R.“, care a fost ascultată cu viu interes. A urmat prezentarea disciplinelor sportive prevăzute de regulamentul Spartachiadei din ediţia actuală, de către sportivi fruntaşi, activişti sportivi şi profesori de educaţie fizică. Au urmat demonstraţii practice la haltere. De asemenea, sub conducerea profesoarei de educaţie fizică Emilia Zissu, elevii Şcolii medii din Babadag au executat cu multă atenţie şi siguranţă exerciţii de gimnastică prevăzute în regulamentul Spartachiadei. De mult succes s-a bucurat evoluţia demonstrativă a gimnaştilor G. Sorică, Lucia Constantin şi E. Bidaşcu, care au prezentat exerciţii de gimnastică sportivă la sol. Comisia raională şi-a propus ca asemenea manifestații să fie organizate cît de curînd și în centrele de comună ca Jurilofca, Baia, Cogealac etc. MIRCEA CRUCEANU —■ coresp. Frumoase întreceri ale studenţilor ieşeni întrecerile din cadrul Spartachiadei de iarnă au stirnit un viu interes în rîndurile studenţilor ieşeni. In luna decembrie, studenţii de la Universitatea „A. I. Cuza" au avut prilejul să participe la frumoase competiţii de tenis de masă, şah, haltere, trîntă şi gimnastică. Un succes deosebit a avut concursul de gimnastică rezervat echipelor feminine. La această întrecere au luat parte 8 echipe, reprezentînd toate facultăţile Universităţii „A. I. Cuza“. Pe primul loc s-a situat echipa studentelor de la Facultatea de Matematică-Fizică, urmată în ordine de echipele Facultăţii de Şt. Naturale-Geografie şi Facultăţii de Istorie-Filozofie. Cu mult interes au fost urmărite concursurile de haltere şi trîntă. Printre cei mai buni la aceste discipline sportive vom cita pe C. Gherasim (Fac. de Matematică-Fizică), M. Nicolae (Istorie-Filozofie), M. Bucur (Matematică-Fizică), D. Marin (Filologie). Vin disputate şi cu o largă participare, competiţiile de şah şi tenis de masă au oferit unor elemente tinere şi talentate prilejul de a se face remarcate. Este cazul şahiştilor T. Mihailov, Florica Moraru, I. Bugarin, Ecaterina Antohie etc. In fotografia noastră, echipa feminină de gimnastică a Fac. de Ştiinţe Juridice, în timpul concursului. GH. VASILIU — coresp. încep pregătirile Peste cîteva zile, fotbaliştii şi în primul rînd cei fruntaşi îşi vor relua antrenamentele în săli sau în aer liber, însufleţiţi de dorinţa unei comportări mai bune în sezonul de primăvară. Toţi vor, bineînţeles, ca echipele lor să-şi îmbunătăţească poziţia in clasament, să dea mai multă tehnicitate campionatului, satisfăcînd exigenţele spectatorilor. Dorinţi legitime, desigur, pe care fotbaliştii noştri şi le vor putea îndeplini numai prin muncă intensă, perseverentă, printr-o dăruire totală sportului pe care l-au îndrăgit. Şi această muncă trebuie începută din timp. Fotbaliştii să fie convinşi că O BUNA COMPORTARE IN SEZONUL DE PRIMĂVARA DEPINDE DE CALITATEA PREGĂTIRII FĂCUTE ACUM, în această perioadă care începe o dată cu noul an. Şi o pregătire serioasă duce la obţinerea formei sportive atit de necesară nu numai în jocurile de campionat, ci şi in întrecerile internaţionale. Fiecare zi, fiecare oră de antrenament trebuie folosită pentru dezvoltarea şi perfecţionarea calităţilor fizice, tehnice, tactice şi morale, pentru însuşirea unei pregătiri temeinice, singura cale sigură spre ridicarea calitativă a fotbalului nostru, spre succese de prestigiu. Secţiile de fotbal au datoria să asigure condiţiuni din cele mai bune antrenamentelor, luind măsuri din timp pentru a nu lipsi nimic din cele necesare unei bune pregătiri : echipament sportiv corespunzător, materiale sportive ajutătoare etc. Şi, natural, să exercite un control eficient asupra desfăşurării antrenamentelor. Fotbaliştii noştri păşesc în noul an cu speranţele unui bun sezon. Realizarea lor depinde însă de ei, de munca depusă în această perioadă. Nu ne îndoim că-şi vor da tot interesul şi că nu vor precupeţi eforturile. Noi le urăm spor la muncă. Predeal, sfîrşit de decembrie... De cîteva zile, ninsoarea nu mai conteneşte. Prilej de bucurie pentru micii vizitatori aflaţi cu miile în staţiune — elevi din diferite şcoli ale Capitalei şi din ţară. Au venit aici să se odihnească, să schieze, să alunece cu săniuţele dintr-un cuvînt, să guste din plin frumuseţile vacanţei. Intr-una din dimineţi am însoţit pe Cioplea grupul de elevi de la şcoala de 8 ani nr. 175 din raionul Griviţa Roşie. 25 de băieţi şi fete — toţi fruntaşi la învăţătură — aveau să participe la cea de a treia lecţie de iniţiere in schi, îndrumători — profesoara de educaţie fizică Ştefania Găină şi instructoarea superioară de pionieri Camelia Constantin. O jumătate de oră de urcuş în cîntece şi veselie a trecut repede. Nici n-am ştiut cînd am ajuns sus la Cioplea. Cîteva clipe de odihnă pentru a privi cu nesaţ panorama descrisă de piscurile dantelate, un veşmînt de nea, ale Colţilor Morarului şi Glăbucetului şi apoi, la treabă ! Rînd pe rînd, elevii şi elevele de la 175 au făcut exerciţii de alunecare şi echilibru pe schiuri. După 20—30 de repetări — şi, se înţelege, după foarte multe căzături, prilej de haz pentru toţi — lecţia s-a încheiat cu o frumoasă cursă de fond, un fel de... extemporal ad-hoc, fără note, dar cu felicitări adresate celor mai curajoşi. Locul 1 l-a ocupat un băieţel bine legat, cu ochii ca tăciunele, Mirel Petcu din a Vil-a. După spusele profesoarei Găină, un vrednic gimnast al şcolii. — Schiază doar de trei zile, ne face atent colegul de clasă al lui Mirel, Ştefan Pop. Şi totuşi, după cum vedeţi, a învăţat destul de repede. — Şi tu ?... Ştefan Pop a fost puţin descumpănit. Nu s-a aşteptat la întrebare. — Eu ?... Deocamdată învăţ să... cad. Tovarăşa profesoară mi-a spus că în schi, aceasta este partea cea mai grea. La ora 12, în aceeaşi atmosferă de voioşie şi, in plus cu o mare poftă de înîncare, elevii au făcut cale întoarsă. Ne-am despărţit la intrarea in Predeal, nu înainte însă de a primi o călduroasă invitaţie pentru după-amiază, la o lecţie tot aşa de plăcută, de săniuş... Sala de sport a şcolii medii din Predeal era plină pînă la refuz. De cîteva minute, arbitrul fluierase începutul meciului de baschet dintre selecţionata Şcolii sportive de elevi nr. 2 din Bucureşti şi cea a şcolii sportive de elevi din Constanţa. Spectatorii urmăreau cu multă atenţie „bătălia“ aprigă angajată la intervale regulate sub fiecare panou. Pe margine, antrenorii celor două echipe, prof. Mircea Stănculescu şi prof. Gh. Simionescu nu mai conteneau cu indicările : — Fără dribling Radule, pasează ! — Nu aşa ! „Capacul“ din spate, Şerbane ! — Breza, ţi-am mai spus o dată, fiecare la om şi pasă imediat ! — Cum te-am învăţat, Simulescu ? De ce nu faci blocaj în circulaţie ? Cu toată molestarea de pe teren, în momentul fluierului final, echipele s-au aliniat, s-au salutat, iar sportivii, îmbrăţişaţi, au părăsit sala. Numai spectatorii au rămas la locurile lor. Ei ştiau că în aceste zile de vacanţă, sala de sport a şcolii medii din Predeal nu cunoaşte odihnă. O planificare strictă asigură tuturor grupelor de elevi de la diferite şcoli posibilitatea ca în cadrul programului de vacanţă să poată fi prezente la o multitudine de acţiuni sportive, şi că este vorba de un meci de volei, baschet, sau handbal, de o demonstraţie de gimnastică sau lupte. Conducerea acestei şcoli, prin prof. Sever Şuşu şi şeful catedrei de educaţie fizică, prof. Ion Stoica, şi-au cîştigat reputaţia de bune gazde pentru oaspeţi din aproape toate colţurile ţării. Fireşte, nu-i lucru uşor să răspunzi la zeci şi zeci de solicitanţi. Dar, cînd există pricepere şi bunăvoinţă, acest lucru este posibil. Zorii unei noi dimineţi... Plecăm în excursie la cabana „Trei Brazi“ cu voleibaliştii şi voleibalistele de la Şcoala sportivă de elevi nr. 2. încă de acasă, tinerii sportivi ai şcolii au dorit mult sa cunoască acest punct turistic din Bucegi. Acum au prilejul să-şi împlinească dorinţa. Este aceasta şi o răsplată a rodnicei lor activităţi desfăşurate de la începutul acestui an şcolar, băieţii şi fetele de la volei au adus echipele şcolii pe locul I în campionatul de juniori ai oraşului Bucureşti. In drum, alte grupuri de excursionişti, elevi de la „Iosif Rangheţ“ şi „23 August“ care se îndreptau spre cabana Secui. Alţii de la şcolile medii nr. 13 „Mihail Sadoveanu“, nr. 13 „Mihai Viteazu“ aveau ca ţel final cabana Clăbucet. In sfîrşit, cei de la „29“ aveau să urce mai sus, la Gîrbova. După-amiezile sunt consacrate, în generali, activităţilor cultural-educative. In ajunul zilei de 30 Decembrie, de pildă, la căminul 9 Mai a avut loc o seară literară cu tema „Poeţii noştri cîntă Republica“. In altă seară s-a desfăşurat un concurs „Cine ştie, ciştigă“ (Subiectul: Valea Prahovei şi frumuseţile ei turistice). Amatorii de muzică au luat parte la cîteva audiţii cu înregistrări din interpreţi celebri — Şaliapin, Lanzza, Del Monaco. ...Zile de vacanţă, zile de bucurii. Elevii patriei simt din plin grija părintească a partidului drag care le asigură nui numai condiţii minunate de învăţătură, ci şi prilejul unei bine meritate odihne, în decorul de basm al munţilor noştri. TIBERIU STAMA La Predeal, in aceste zile de vacanţă... In regiunea Crișana Spartachiada de iarnă a tineretului în cifre şi fapte Spre deosebire de anii precedenţi, în prezent asociaţiile sportive din oraşul Oradea şi regiunea Crişana sunt preocupate mai mult de atragerea oamenilor muncii în competiţiile sportive de mase. Ţinînd seama de acest lucru, consiliul regional UCFS, comitetul regional U.T.M. Crişana şi comisia regională de organizare a Spartachiadei şi-au propus să mobilizeze la actuala ediţie a Spartachiadei de iarnă a tineretului circa 120.000 tineri şi tinere, cu 20.000 mai mult ca în ediţia trecută. Pentru transpunerea în viaţă a acestui angajament s-a întocmit un plan de măsuri, membrii consiliului regional UCFS, activişti ai comitetului regional U.T.M., activiştii voluntari ai UCFS, membrii comisiei regionale de propagandă de pe lingă consiliul regional UCFS fiind repartizaţi pe raioane şi asociaţii sportive, pentru a îndruma în perioada desfăşurării competiţiei asociaţiile sportive. Ca rezultat al măsurilor luate, consiliile asociaţiilor au organizat până în prezent întreceri la care au participat peste 30.000 de tineri şi tinere. Bine a muncit în această perioadă consiliul raional UCFS şi comitetul raional U.T.M. Marghita, unde au fost mobilizaţi la întreceri 6.500 participanţi, din cadrul celor 26 de asociaţii sportive care au organizat competiţii. In cele 36 de asociaţii sportive existente în raionul Criş, aproape 5000 de tineri şi tinere au participat pină la sfîrşitul anului trecut la concursurile Spartachiadei, iar în raionul Oradea în cele 27 asociaţii sportive au luat startul 4500 de sportivi. Dintre asociaţiile sportive din mediul sătesc se evidenţiază pentru felul în care au organizat concursurile Spartachiadei asociaţiile sportive din comunele Sălard, raionul Oradea (400 de participanţi), asociaţia sportivă din comuna Simand, raionul Criş (300 de participanţi) şi asociaţia sportivă din com. Drăgeşti, raionul Oradea (200 de participanţi). Dacă situaţia pe regiune este, în general, mulţumitoare, în unele raioane cum ar fi Aleşd şi Gurahonţ întrecerile se desfăşoară intr-un ritm destul de lent. In raionul Gurahonţ, de exemplu, întrecerile au început doar în zece asociaţii sportive, la competiţii luînd parte doar 1000 de tineri. In raionul Aleşd întrecerile s-au desfăşurat numai în 16 asociaţii sportive cu participarea a 1500 tineri şi tinere. In aceste raioane consiliile raionale UCFS şi comitetele raionale U.T.M. nu au acordat pînă în prezent atenţia cuvenită desfăşurării întrecerilor şi în consecinţă rezultatele sunt nesatisfăcâtoare. Slab se desfăşoară întrecerile şi in asociaţiile sportive din oraşul Oradea. Pînă în ultimele zile ale anului trecut la întreceri au participat doar 3.580 de tineri. In unele asociaţii sportive mari cum sunt Solidaritatea, înfrăţirea etc. până în prezent s-au organizat puţine întreceri şi cu o participare redusă. Un alt aspect este şi acela că nu se acordă importanţa cuvenită unor probe cuprinse în regulamentul actualei ediţii a Spartachiadei de iarnă cum ar fi: concursurile de orientare turistică, cros şi haltere. La aceste discipline numărul concurenţilor înscrişi este cu totul nesatisfăcător. V. SERE redactor la ziarul „Crişana“ Eroii „Povestea oglinzii de gheaţă" s-au reîntors din călătoria lor peste ţări şi mări pe meleagurile patriei. Şi după cum ii vedeţi in fotografiei s-au prins intr-un frumos joc national. „Povestea oglinzii de gheaţă“— au început promiţător Iarnă geroasă... Pe un patinoar oarecare copiii zburdau în voie. Tocmai cînd joaca lor era mai frumoasă iată că apare un paznic răutăcios care îi izgoneşte de pe gheaţă. Dar cînd inserarea a învăluit patinoarul, pe oglinda gheţii pătrund doi pionieri. Ei dau viaţă unui om de... zăpadă. Cei trei năstruşnici ne poartă apoi pe aripile fanteziei, prin dansuri şi cîntece, de la Ecuator la Polul Nord. Şi ca în orice poveste cei trei eroi ai noştri se întorc cu bine din călătoria lor peste ţări şi mări pe patinoarul de unde au plecat. Acesta este pe scurt subiectul feeriei „Povestea oglinzii de gheaţă“ care a avut loc marţi seară pe stadionul de iarnă din parcul „23 August“. „Aurora boreală“, „Vînătoarea de pe meleagurile Africei“, „Dansul cubanez“, „Toreadorul“, „Lupta cocoşilor“ şi alte numere au „încălzit“ pe spectatorii care au sfidat cele 15 grade minus şi au venit să asiste la acest frumos spectacol pe patine. Interpreţii principali ai acestei feerii au fost Elena Moiş, Crenguţa Cumbari, Cristina Patraulea, Roxana Găbunea, Radu Ionian, Carol Hertl, Nicolae Belu şi alţi tineri patinatori. Vă mai amintiţi ? Parcă a fost ieri ziua cînd aceştia de-abia îşi ţineau echilibrul iar marţi seara ne-au demonstrat că au devenit adevăraţi „artişti ai gheţii“. Cu aplauze au fost întîmpinate şi micuţele Beatrice Huştiu în vîrstă de numai 6 ani şi Aurica Ion. Prima ne-a încîntat privirile în „Jocul pinguinilor“, iar a doua a fost solista „Dansului panglicilor“. Dar parcă mai încîntătoare a fost evoluţia celor 14 micuţe balerine pe gheaţă care împreună cu talentata Crenguţa Cumbari ne-au redat în „Fulgii de zăpadă“ o adevărată împărăţie albă a tinereţii... Punînd în scenă această feerie, regizorul Cornel Popa de la studioul de televiziune a dovedit mult curaj. El a lucrat cu copii care au avut puţină experienţă pe gheaţă, reuşind intr-un timp record (mai puţin de o lună) să transpună pe gheaţă spectacolul. Cu acest prilej s-au pus şi bazele formării unui ansamblu de patinaj artistic. Specialiştii prezenţi în tribunele patinoarului „23 August“ i i-au adresat cuvenitele felicitări. „ Vă mulţumesc, dar aceste felicitări, a răspuns tov. Popa, le merită in egală măsură şi colaboratorii mei: Clara Volini şi Gh. Ştefan, maeştri de balet, Radu Ionian care pe lingă interpretul principal al feeriei a fost şi co-regizorul ei şi Dan Jelescu care a asigurat ilustraţia muzicală. Vreau să folosesc această ocazie pentru a mulţumi celor peste 60 de fete şi băieţi care m-au ajutat să începem seria spectacolelor pe patine. Aş mai dori să adresez colegilor mei regizori chemarea ca şi ei să abordeze asemenea teme“. Decorul, jocul de lumini şi ilustraţia muzicală au contribuit la atmosfera spectacolului, care din ciuda unor imperfecţiuni inerente începutului — ne-a lăsat impresia că putem aştepta alte reuşite reuniuni artistice pe gheaţă. TR. IOANIŢESCU La Botoşani Noi tineri sportivi clasificaţi Campionatul orăşenesc şi diversele competiţii de volei organizate la Botoşani au angrenat în cursul anului trecut un număr mare de echipe. Analizînd rezultatele obţinute de aceste formaţii, comisia de specialitate a propus sectorului tehnic al consiliului raional UCFS un număr de 43 de sportivi pentru a li se acorda clasificarea sportivă, rod al pregătirii lor conştiincioase. Printre aceştia se află Elena Cojocaru, Mariana Tamaş, Emilia Roman, Aurelia Nistor, Ana Chipăruş, Ion Zelică, Dumitru Creţu, Eugen Cucu, Paul Lipşan, Ion Bostan, Virgil Bojescu, Adrian Nucuţă ş.a. Clasificarea sportivă va constitui pentru ei un imbold în obţinerea de noi succese pe terenurile de volei. A. ABRAMOVICI — coresp.