Sportul Popular, februarie 1963 (Anul 18, nr. 4180-4195)

1963-02-02 / nr. 4180

O nouă şcoală de arbitri din Capitală O BUNA INIŢIATIVA, aparţinînd consiliului orăşenesc UCFS Bucureşti care, prin comisia sa de specialitate, organizează o nouă şcoală de arbitri de volei. Ideea va fi tradusă în fapt peste cîteva zile, mai precis, la 8 februarie, ora 18, cînd, în sala Sănătatea din str. Buzeşti, vor începe cursurile. Avînd menirea de a forma o promoţie proaspătă de „cavaleri ai fluierului“, capabili să contribuie în mod substanţial la ridicarea calităţii meciurilor şi, în general, a voleiului nostru, şcoala se va desfăşura cu concursul unor valoroşi lectori aleşi dintre specialiştii de frunte ai acestui sport, antrenori şi arbitri, ca de pildă : profesorii N. Murafa, N. Tărchilă, Şt. Stroe şi M. Oancea, C. Armăşescu şi M. Stănescu etc. Cursurile vor fi urmate de aproximativ 80 de candidaţi la titlul de arbitru de volei şi vor avea loc bisăptăminal — miercuri şi vineri — şi vor dura 4 luni. Derbiul seriei a doua masculine in „Cupa oraşului Bucureşti“ ASTAZI ŞI MIINE, sala Giuleşti găzduieşte meciurile din cadrul celei de a cincea etape a „Cupei oraşului Bucureşti“, care se vor desfăşura după programul publicat la rubrica „Unde mergem?“. Spectatorii vor asista, fără îndoială, la partide interesante. Ca şi în etapele precedente, atenţia lor fiind insă sporită de această dată, mulţumită îndeosebi unui punct din program. Şi anume, este vorba de întîlnirea dintre echipele masculine Electronica şi Semănătoarea. Iată cum arată clasamentele „Cupei oraşului Bucureşti“ înaintea jocurilor de astăzi şi de mâine. COMPETITIA MASCULINA COMPETITIA FEMININA 1. Olimpia 3 3 0 9:2 6 2. Sănătatea 2 1 1 4:4 3 3. Aurora 3 0 3 4:9 3 4. IPROMET 2 1 1 3:5 2 5. Voinţa 2 0 2 0:6 1 Seria I 1. Confecţia 4 4 0 12: 1 8 2. Aurora 4 4 0 12: 4 8 3. Tehnometal 4 3 1 10: 8 7 4. C.S.P. 3 2 1 8: 5 5 5. Griviţa Roşie 3 2 1 6: 4 5 6. Dinamo I 4 1 3 7:10 5 7. Oţelul 4 0 4 4:12 4 8. Globus+Frigul 3 0 3 2: 9 3 9. Vulcan 3 0 3 1: 9 3 Seria a II-a 1. Electronica 4 4 0 12: 4 8 2. Voinţa 4 3 1 11: 5 7 3. Semănătoarea 3 3 0 9: 1 6 4. Sănătatea 4 2 2 9: 9 6 5. IPROMET 3 2 1 7: 6 5 6. IPROFIL 4 13 6: 9 5 7. ICECHIM 4 13 4:10 5 8. M.T.Tc. 3 0 3 4: 93 9. C.S.A. III 3 0 3 0: 93 La Constanţa, număr record de participanţi ...şi valoare destul de ridicată, iată ce caracterizează ediţia 1962—1963 a campionatului regional Dobrogea, faza pe oraş Constanţa. Cele 20 de echipe (12 masculine şi 8 feminine) angrenate în competiţie cuprind un număr de 214 jucători şi jucătoare. Desfăşurarea campionatului a prilejuit afirmarea multor elemente tinere cu frumoase perspective de progres. Amintim dintre acestea pe: Sanda Maximovici (13 ani), Mariana Rurincă, Virginia Dăneţ (toate de la Petrolul), Cornelia Ioniţă, Cornelia Referentarii (Voinţa), Elena Schiteanu (Ştiinţa Basarabi), Păunescu, Angliei (Marina), Brătuianu (C.F.R.), Soviani (Dinamo), Martin (Portul). După şapte ctape, liderii seriilor masculine sunt C.F.R. (antrenor Petre Biru) şi Portul (antrenor Anton Crişan), iar la fete conduc Voinţa (antrenor prof. Ion Cristian) şi Petrolul (antrenor Ispas Cleteşteanu). COSTEL COMAN coresp. De la I.E. B. S. S-au pus in vinzare la casele de bilete din str. Ion Vidu şi agenţia Pronosport din cal. Victoriei nr. 2* bilete pentru: HOCHEI PE GHEAŢA; R.P.R. tineret — R. S. C. tineret de sîmbătă 2 N. Cervena Zvezda Belgrad — Ştiinţa Buc. şi R.P.R. seniori — R.S.C. tin. de duminică 3 N. de la patinoarul artificial din parcul „23 August“. BOX: turneul de selecţionare pentru Cupa Europei de simbăta 2 U şi duminică 3 N de la sala Floreasca. HANDBAL : cupa de iarnă F.R.H. de duminică 3 N d.a. de la sala Floreasca. TENIS DE MASA : finala camp. R.P.R. ce se desfăşoară azi şi mîine la sala Dinamo. In zilele competiţiilor, biletele se găsesc la casele bazelor respective. ♦ Pentru galele de box din zilele de 2, 3 şi 5 N, sunt valabile următoarele categorii de legitimaţii eliberate de Consiliul General UCFS: roşii şi maro in piele, albastre In dermatin, gri în dermatin cu ştampila „BOX“, gri în dermatin ale maeştrilor şi antrenorilor emeriţi ai sportului, precum şi legitimaţiile verzi în dermatin însoţite de delegaţii, în limita locurilor rezervate fiecărui ziar la masa presei. ★ ♦ Patinoarele naturale de la centrul de antrenament nr. 2 din cal. Plevnei și de la complexul sportiv Floreasca, sint deschise zilnic pentru public între orele 9—13 și 15—21. Patinoarul artificial este deschis pentru public azi între orele 15—17 și mîine între orele 10—13. Pe marginea primei părţi a campionatului Pentru creşterea calitativă a jocurilor din retur Nu ne vom ocupa în rîndurile de faţă de aspectele pozitive ale turului campionatelor republicane de categoria A. Acestea au fost trecute în revistă în articolul „Notaţii cu plus de-a lungul turului“, apărut cu puţin timp în urmă în ziarul nostru. Este totuşi necesar a sublinia o dată în plus că, începînd cu această ediţie a campionatului, se constata o grijă sporită a antrenorilor pentru creşterea şi introducerea în echipe a unor tinere elemente de perspectivă, ca : Ion Urca, Aurel Ardelea, Doru Rednic, Codru Mateescu, Dorin Porojnicu, Viorel Ozum, Constantin Vasiliu, Mariana Ştefănescu, Mariana Dumitrescu, Cristina Ciuc, Viorica Goia, Magdalena Ilangrad, Ana Zota, Ileana Enculescu etc. în munca de creştere a acestor tinere elemente, s-au evidenţiat, printre alţii, antrenorii : Dumitru Mediana, Traian Căldare, Eugen Scarlat, Mircea Tabacu. De asemenea, s-a observat un salt calitativ în privința nivelului jocurilor, comparativ cu prima jumătate a campionatului precedent. Au persistat cu toate acestea în pregătire o serie de lipsuri, care pot îngreuia ridicarea valorii voleiului nostru de performanţă la cerinţele jocurilor pe plan internaţional. Astfel, se constată că echipe ca Progresul Bucureşti (masculin şi feminin), Olimpia Bucureşti, Ştiinţa Galaţi, Ştiinţa Timişoara (masculin) etc., nu efectuează decît... maximum două antrenamente săptămînal, deşi federaţia a dat indicaţia de a se lucra de patru ori pe săptămînă. In acelaşi timp, marea majoritate a antrenorilor nu au întocmit programe individuale de antrenament pentru toţi sportivii. Apoi, în ceea ce priveşte concepţia de joc, se poate afirma că insuficienta cantitate de lucru, care face să nu se obţină un progres substanţial în execuţiile tehnice, este cauza situaţiilor în care echipele îşi mai axează jocul pe acţiuni foarte simple, din trei lovituri, fără nici o combinaţie tactică în măsură să creeze elementul surpriză. Echipele noastre fruntaşe încă utilizează prea mult atacul exclusiv în forţă, efectuat aproape numai de către „trăgători“, fără să fie dezvoltată destul gindirea tactică individuală şi să se ceară aportul tuturor jucătorilor, care e de dorit să fie aproape egal în atac şi în apărare. ținînd cont de lipsurile reieşite cu ocazia desfăşurării turului, de sarcinile deosebite care stau în faţa voleiului nostru de performanţă, trebuie luate următoarele măsuri : — efectuarea în mod obligatoriu de către toate echipele din categoria A a patru antrenamente săptămînal; — elaborarea de către colegiul central de antrenori a unor sarcini concrete pentru fiecare echipă în parte; — orientarea serviciului și a primirii lui către practicarea unui joc variat în atac ; — îndrumarea procesului de antrenament spre efectuarea complexelor de exerciţii în vederea creării unor condiţii cît mai apropiate de cele ale meciurilor; — introducerea în planurile de antrenament a orelor de pregătire teoretică, reprezentînd un mijloc de dezvoltare a gîndirii tactice a fiecărui sportiv; — accentuarea atenţiei acordate jocului în apărare, renunţîndu-se la „scheme fixe“, indiferent de situaţiile create în timpul jocului ; — continuarea cu sporită seriozitate a pregătirii şi a folosirii cu curaj a elementelor tinere ; — dezvoltarea — printr-un accent deosebit în cadrul pregătirii fizice , a vitezei, a îndemînării, precum şi a forţei trenului inferior. Timpul este extrem de scurt pînă la începerea returului. De aceea, este ne- cesar a trece de îndată la punerea în practică a sarcinilor enunţate mai sus, pentru realizarea cărora şi organele locale UCFS trebuie să acorde secţiilor de volei un sprijin efectiv, în vederea asigurării condiţiilor de lucru ale echipelor noastre fruntaşe. Atac reuşit de Pavel (Steaua) împotriva foştilor săi coechipieri de la Rapid, învingători cu 3*1 0 în meciul de la 16 decembrie, din etapa a IV-a a turului. Fotó: P. Romosan UN NOU CÎNTEC SPORTIV Cu cîtva timp în urmă, intr-un interviu acordat ziarului nostru, compozitorul Temistocle Popa a promis două cîntece sportive în anul 1963. Simplă... promisiune? Nicidecum! Zilele trecute, autorul „Lalelelor“ ne-a vizitat la redacţie şi ne-a prezentat partitura „Pentru cei mai buni sportivi“, spunîndu-ne că... jumătate din angajamentul său a fost indeplinit. Nu ne îndoim că va fi îndeplinită şi cealalta jumătate, prilej pentru tineretul sportiv de a învăţa noi cîntece frumoase, iar pentru ceilalţi compozitori să-şi aducă aminte de stadioane nu numai in zilele marilor meciuri de fotbal... PENTRU CEI MAI BUNI ! — Marş Sportiv - Refren : Pentru cei mai buni sportivi ai noştri Să strigăm Bravo lor ! Pentru cei mai buni sportivi ai noştri Să cintăim Voi o şi în cor ! Ca prin du nea Zboară suliţa, ]*e albastrul lac Uite un caiac Iar pe munţi în zori Tineri zimbitori, Alintaţi se-ntrec Schiori !... Pentru cei mai buni sportivi ai noştri Să strigăm Bravo lor ! Orice nou record Orice succes al lor E al nostru al tuturor... Vers : An de an Trofee cuceresc Medalii noi pe pieptul lor sclipesc Ce elan ! Ce glasuri tinereşti Iţi cintă inima Ciad ii priveşti ! La, la, la, la Im, la, la, la Cu bravii campioni ai noştri Te mindreşti... Apoi refren : Versurile de Angel Grigoriu şi Muzica de Tomist mie Popa Romeo Iorgulescu r f f r f v Cărţi noi apărute în editura UCFSBiblioteca sportivului Lucrarea vine în ajutorul sportivilor, antrenorilor şi profesorilor de educaţie fizică. Ea expune într-o formă accesibilă tuturor, o serie de date ştiinţifice în legătură cu starea funcţională a organismului sportivului după lecţiile de instruire-antrenament şi după concursuri. Este clar că pentru a nu bate pasul pe loc în antrenament şi pentru a asigura dezvoltarea continuă a posibilităţilor funcţionale ale organismului sportivului, trebuie să se respecte anumite condiţii. Despre aceste condiţii şi despre procesele de refacere, autorul vorbeşte pe larg, arătînd că respectarea lor impune o corelaţie strictă între volumul intensităţii efortului şi durata odihnei. TEHNICA SPORTIVA Desigur, un sportiv slab pregătit de punct de vedere tehnic, oricît ar fi de puternic, nu poate spera într-o victorie importantă. Dar, însuşirea tehnicii sportive nu este de loc uşoară. Se întîmplă uneori ca săptămîni de-a rîndul să munceşti intens şi totuşi să nu avansezi cie nimic. Alteori însă, pe neaşteptate şi într-un timp scurt, obţii rezultatele scontate. Despre legile care se găsesc în spatele acestor fapte îşi propune să vorbească broşura de faţă. La început, lucrarea arată ce este tehnica sportivă, locul ei în cadrul antrenamentului sportiv şi rolul pe care-l are în obţinerea rezultatelor sportive. Ea face o interesantă şi documentată expunere asupra naturii mişcării omului, asupra principiilor metodue privind însuşirea tehnicii sportive şi perfecţionarea ei. Intr-un cuvânt, cartea ajută antrenorii şi sportivii care nu au o pregătire specială în domeniul culturii fizice, sa se orienteze în problemele generale ale tehnicii sportive. r*f»e«irea; « apacit&ți i «Se numei in auctivitatem «portiva, REFACEREA CAPACITĂȚII DE MUNCA ÎN ACTIVITATEA SPORTIVA