Sportul Popular, noiembrie 1963 (Anul 18, nr. 4334-4350)

1963-11-11 / nr. 4339

Dinamo, din nou pe primul loc: 1-0 cu Petrolul Ne aşteptam — fireşte — la mai mult din partea acestui derbi de etapă. Dinamo—Petrolul. De altfel, şi arancronica întilnirii o intitulasem „o partidă de mare atracţie“ în convingerea că cele două fruntaşe vor „discuta între ele“ de la înălţimea locurilor pe care le ocupă în clasament. Aşa am sperat noi, la fel şi cei aproximativ 35.000 de spectatori care au umplut sîmbătă la amiază tribunele de la stadionul Republicii. Dar aşteptările ne-au fost în parte înşelate. Am asistat, este drept, la o întîlnire viu disputată (şi rezultatul strîns ne stă mărturie), cu multe momente de încleştată luptă sportivă, dar prea a purtat această partidă amprenta întrecerii pentru puncte în dauna calităţii. Grijulii să nu facă greşeli, atît gazdele cit mai ales oaspeţii au preferat pasa scurtă, celei lungi, stopul, mingii trimise dintr-o bucată, şutul de la distanţă, pripit, in locul combinaţiilor rapide în zona de finalizare. Din această manieră de a acţiona a rezultat, deseori, un joc lipsit de cursivitate, cu puţine şuturi pe poartă şi mai puţine în cadrul ei. In ansamblu, Dinamo şi Petrolul şi-au împărţit perioadele de dominare : gazdele au controlat jocul în repriza I, cînd raportul de camere le-a fost favorabil (9—2), oaspeţii au avut iniţiativa în repriza secundă, obţinînd 8 lovituri de colţ la... zero. Dar trecînd la o analiză mai amănunţită a focului prestat de cele două echipe, vom vedea totuşi că victoria dinamoviştilor este pe deplin meritată. Intr-adevăr, campionii au fost superiori adversarului la capitolul (esenţial) al ORGANIZĂRII JOCULUI, între compartimente şi in cadrul lor a existat mai mult echilibru (prin păstrarea distanţelor) şi, în plus, bucureştenii au avut în Petru Emil şi Varga doi „dispeceri“ în zona de pregătire a atacurilor. Dinamo n-a înscris însă decât un singur gol, pentru că atacul a jucat practic fără o aripă (stingă), iar cele două virfuri (Ene şi Frăţilă) au fost mai puţin inspirate ca de obicei. De partea cealaltă, la petrolişti, compartimentul cu cel mai bun randament a fost apărarea. Ea a făcut faţă situaţiilor dificile (uneori prin intervenţii de ultim moment), remarcîndu-se Pahonţu, Marin Marcel şi Dumitru Nivalae. Punctele slabe le-au constituit jucătorii destinaţi să acţioneze la mijlocul terenului, precum şi majoritatea componenţilor din linia de atac, din rîndul căreia doar Badea şi, oarecum, Anton Munteanu au evoluat la un nivel mulţumitor. Dridea a fost sever marcat de fraţii Nunnieiller, în timp ce Iordache, Mocanu şi Moldoveanu (folosit după pauză) au fost ca şi inexistenţi. Şi acum un scurt film al jocului. Partida debutează cu atacuri insuficient de susţinute la poarta lui Datcu, după care apărarea oaspeţilor va acorda patru cornere în 4 minute. In min. 18, Pîrcălab centrează precis, dar Ene II cu spatele la poartă nu-şi asumă riscul unei „foarfeci“ şi preferă să trimită înapoi spre Varga. Apoi, într-un singur minut (24) panică la ambele porţi. In min. 37, Petru Emil zguduie bara transversală cu un şut de la 20 m, iar în min. 41 şi 44 Frăţilă şi, respectiv, Ene II reiau cu capul, pe lingă bară, mingile centrate înalt, de pe aripa dreaptă. Se încheie repriza de superioritate dinamovistă, după reluare fiind rîndul petroliştilor să atace. Dridea I este in poziţie ideală de şut (min. 53), trimite însă cu strigul, nehotărît, în mijlocul porţii, sus, şi Datcu respinge un corner. In min. 67, se înscrie golul victoriei. FRATILA reia cu sete din apropiere mingea venită din bară in urma şutului puternic expediat de Varga: 1-0 pentru Dinamo. In minutul următor, Anton Munteanu execută o lovitură liberă de la aproximativ 25 m, dar mingea, plasată, lingă bară este reţinută de Datcu. Şi totuşi in ultimul minut al partidei oaspeţii sunt la un pas de egalare. Datcu scapă mingea din mină, aceasta este împinsă cu vîrful bocancului de Dridea I spre gol, dar, în ultima clipă, Nunweiller III respinge de pe linia porţii. Arbitrul bulgar Vladimir Pinsov a condus bine echipele : DINAMO : Datcu — Popa, Nuntweil Ier III, Ivan — P. Emil, Nunweiller IV — Pircălab, Varga, Ene II, Frăţilă, Haidu (min. 67 Ţircovnicu). PETROLUL: Ionescu — Pahonţu, D. Nicolae, Florea — Iuhas, M. Marcel — Badea, Iordache, Dridea I, A. Muteanu, Mocanu (min. 46 Moldoveanu), G. NICOLAESCU Dinamo Piteşti-u.T.A. 3-0 (1-0) PITEŞTI, 10 (prin telefon). începutul acestei partide părea să dezamăgească din nou publicul piteştean. In primele 15 minute de joc dinamoviştii se mişcau lent, în timp ce oaspeţii contraatacau periculos, încercînd deseori poarta. Dar tînărul debutant Dobrin din echipa de juniori, reuşeşte să înscrie în min. 25 printr-un şut de la cca 20 m: 1 0. Din acest moment dinamoviştii pun stăpînire pe joc, creează faze spectaculoase, aplaudate la scenă deschisă. In această repriză oaspeţii au avut o bară (Floruţ, min. 17). Repriza a doua aparţine aproape în întregime localnicilor, care cu o formulă schimbată la înaintare, desfăşoară jocul pe un front larg, folosind des extremele. In min. 60 şi 69, Coman şi Capaş salvează goluri gata făcute, din care unul de pe linia porţii. Dar un minut mai tîrziu David înscrie cel de al doilea gol din apropiere: 2-0. Insistenţa la poartă a dinamoviştilor, incursiunile extremelor şi ale lui David, driblingurile subtile ale juniorului Dobrin, se concretizează în min. 89 cînd ultimul trece de Neamţu şi Capaş, pasează înapoi lui David, care de la 6 m înscrie. Oaspeţii au jucat în general bine * I I I IV V VI VI * IX X * XI la mijlocul terenului. In această repriză, singurele şuturi periculoase la poartă au fost acelea expediate de Floruţ şi Ţîrlea. Jocul s-a desfăşurat într-o deplină sportivitate, la care şi-au adus aportul jucătorii ambelor echipe cit şi brigada de arbitri din Bucureşti, avînd la centru pe N. Mihăilescu. DINAMO: Matache — Valcan, Barbu, Stoenescu — V. Alexandru, Ilie Stelian — Ionescu, Dobrin, Turcan (David), Dumitrescu (Radu, din min. 75), David (Turcan). U.T.A.: Coman — Pecican, Capaş, Neamţu — Comisar, Metcaş — Tomeş, Chivu, Ţîrlea, Floruţ Selymes 11, (Bucoş min. 81). ALEX. MOMETE - coresp. reg. ASA ARATA O VARIANTA CU 12 REZULTATE EXACTE CONCURSUL Nr. 45, etapa din 10 nov. 1963 I Italia—U.R.S.S. 1—1 X II Dinamo Buc.—Petrolul anulat III Ştiinţa Tim—Rapid 2—4 2 IV C.S.M.S. Iaşi—Steagul Roşu 2—3 2 V Siderurgistul—Progresul 1—2 2 VI Dinamo Piteşti—U.T.A. 3—0 1 VII Ştiinţa Cluj—Crişul 1—0 1 din Unirea Rm. Vîlcea—St. Craiova 5—1 1 IX Ceahlăul P.N.—Foresta Fălticeni 4—1 1 X A.S.M.D.S. Mare—Jiul Petrila 2—1 1 XT C.S.M. Reşiţa—Ind. Sîrmei C.T. 2—0 1 XII Minerul Lupeni—C.S.M. Cluj 1—0 1 Fond de premii : 190 300 lei. Întrucît meciul II Dinamo Buc.—Petrolul a ftost anulat, toate variantele primesc cezulexact la acest meci. Progresul (neînvinsă de opt etape) a câştigat şi la Galaţi! GALAŢI, 10 (prin telefon de la trimisul nostru). Miile de gălăţeni care şi-au susţinut cu multă pasiune echipa favorită, au plecat dezamăgiţi de la stadionul Dunărea, datorită înfrîngerii suferită de formaţia locală în faţa Progresului Bucureşti: 1-2 (0-1). Desigur, nu numai înfrîngerea i-a afectat, ci şi jocul prestat de Siderurgistul. Aceasta, cu toate că, în prima repriză şi apoi în mare parte din cea de a doua, Siderurgistul a avut perioade mai lungi de dominare. Lipsa de finalizare — aceasta este cauza insuccesului înregistrat de gazde. De altfel, la acest capitol, trebuie să-i trecem şi pe jucătorii bucureşteni, care n-au vrut să-şi „supere“ prea mult partenerii. Deci, multe ocazii ratate (la o poartă şi la cealaltă) şi cîteva bare, dintre care una a lui Matei, în ultimul minut de joc. Progresul a jucat prudent, Cu cei doi interi retraşi aproape de linia halfilor, punînd bază pe contraatacuri. Tactica a dat roade, Progresul menţinîndu-se în lupta pentru şefia clasamentului. In plină dominare a gazdelor, Progresul a deschis scorul în min. 13 Voinea, de la marginea careului, lateral, a şutat puternic pe jos, Dan nu a putut reţine şi Stoicescu urmărind faza a înscris: 1-0 pentru Progresul. In continuare, Siderurgistul atacă în trombă, obţine nenumărate cornere, are mai multe bare, dar... numai atît. Progresul s-a apărat calm şi a iniţiat contraatacuri periculoase. Pătrunderile lui Oaidă, Voinea şi Stoicescu au produs de multe ori panică în careul advers. La reluare, aceeaşi situaţie, Siderurgistul atacă, folosind mai des cele două extreme. In min. 69 reuşeşte să egaleze prin David, care şutează în plasă pe lîngă Mîndru ieşit în întîmpinare. Gălăţenii domină, dar nu trec decit cinci minute şi tabela de marcaj se modifică. La un contraatac al Progresului, Iancu stopează mingea şi intră cu ea în poartă: 2-1 pentru Progresul. Arbitrul Alexandru Toth — Oradea a condus competent. SIDERURGISTUL : Dan Emil (Cîmpeanu min. 80) — Tomescu, Hulea, Voicu — Dragomir, Florescu — Militaru, Gheorghe Ion (Zgardan min. 46), David, Negrea, Matei. PROGRESUL: Mîndru — Ioniță, Caricas, Colceriu — I. Popescu, Iancu — Oaidă, Mateianu (D. Popescu, min. 74), Voinea, Mafteuţă, Stoicescu, POMPILIU VINTILA CLUJ, 10 (prin telefon). Graţie loviturii de la 11 m din min. 88, transformată de Popescu, Ştiinţa Cluj a obţinut o victorie preţioasă, de care avea nevoie... ca de aer. Obişnuitele discuţii despre arbitrii care acordă cu mai multă uşurinţă penalii echipelor locale nu-şi au rostul în cazul de faţă. Pentru că N. Stavru (Constanţa) a condus corect, cu autoritate, a fost pe fază şi, la drept vorbind, îi „iertase“ pe orădeni într-o situaţie similară petrecută cu cîteva minute înainte. Jocul, în ansamblu, a fost slab din toate punctele de vedere. In loc să atace insistent, legat, să tragă la poartă cît mai mult, şi din orice poziţie, studenţii s-au prezentat resemnaţi parcă de situaţia grea a echipei. In plus, la jocul pe care îl recomandam mai sus îl invitau şi orădenii, care au prestat un joc „clasic“ în deplasare, adică apărare, apărare cu orice preţ. Dacă pentru prima repriză putem acorda Crişului ceva circumstanţe (era de aşteptat presingul local, care de fapt nu s-a produs) pentru repriza secundă echipa trebuie serios criticată. Se văzuse, doar, că Ştiinţa joacă fără orizont, dezlinat, că încetineşte ritmul tocmai în fazele de finalizare, că jucătorii clujeni se complică în pase în careu şi că se încurcau, unul pe altul, inghesuind jocul pe centru. Şi în loc să treacă la joc deschis, văzînd că sunt mult mai periculoşi pe contraatac, că înaintaşii lor se înţeleg mai bine, au lăsat înainte numai pe Szakács III şi Bacoş. Gravă greşeală, care i-a costat înfrîngerea. Pozitiv pentru clujeni este faptul că au sesizat nehotărîrea adversarilor superiori ieri ca posibilităţi şi, îndeosebi, spre sfirşitul partidei s-au hotărit să joace ceva mai legat pe înaintare Deşi s-a tras puţin şi foarte slab la poartă (cite 15 şuturi!!) situaţiile de gol n-au lipsit nici unei echipe. Le reţinem pe cele din min. 12 şi 42, cînd mingea s-a plimbat prin faţa porţii şi a lui Marcu, ca şi pe cele din min. 60 şi 61, cînd Szakács III, scăpat singur, a „săltat“ peste Moguţ a ieşit în întîmpinare — dar... şi peste poartă! In încheiere, facem observaţia valabilă pentru ambele echipe, că aşezarea 4—2—4 este totuşi o schemă pentru fotbal şi nu pentru... tenis, aşa cum s-a părut mai ales în prima repriză. O notă bună pentru portarul orădean Weichelt, care a salvat cîteva situaţii deosebit de grele şi o notă proastă colegilor săi, care au protestat timp de trei minute la acordarea penaltiului. N. Stavru, ajutat de Gherghe şi Mîndreş — a condus formaţiile: Ştiinţa: Moguţ — Cromeli, Grăjdeanu, Cîmpeanu — Popescu, Georgescu — Ivansuc, Marcu, Adam, Suciu, (min. 65 Don), Szabó. Crişul : Weichelt — Georgescu, Solomon, Balogh — Szakács 11, Vlad — Fandli, Cuncuti, Bacos, Szakacs III, (min. 70 Şchiopu), Vlad, Iacob. MIRCEA COSTEA După un meci slab, Ştiinţa Cluj-Crişul Oradea 1-0 (0-0) en Steaua-Farul 1-2 Încă de duminică trecută,din „zimicalul“ susţinut în Giuleşti cu Rapid, Farul Constanţa a arătat că nu mai este aceeaşi echipă pe care Dinamo Bucureşti o surclasase cu 7-0 în prima etapă, la 25 August. Intr-adevăr, în jocul de acum 8 zile cu Rapid, constănţenii nu numai că au remontat de la 1—4 la 4—4 (puţin a lipsit să şi cîştigel), dar au realizat un joc bun. Iar ieri, prin victoria obţinută cu 2—1 (1—0) în faţa echipei Steaua, Farul a dovedit din nou că locul fruntaş pe care-1 ocupă în clasament îl deţine pe bună dreptate. Intre Farul de la începutul campionatului şi Farul de acum este o diferenţă în bine de cel puţin două clase, datorită, desigur, muncii depuse de antrenorul Petre Steinbach. Echipa practică un joc atletic, a cîştigat în maturitate şi se află în progres şi din punct de vedere tehnic. In atac, Dinulescu a depus o activitate laborioasă îmbinînd calităţile sale de coordonator şi şuter, cu spontaneitatea tînărului Tufan şi incisivitatea lui Ologu. In apărare, Stancu îl dublează cu succes pe Tîlvescu în linia de fund, pe cînd Bibere — Neacşu (acesta, mijlocaş şi cu rol ofensiv) alcătuiesc o linie de mijloc inepuizabilă. Ieri, sportivii de la Farul au fost primii la minge, au tras mult la poartă şi au luptat pentru victorie jucînd deschis, fără să pună accentul pe apărare. Pe scurt, Farul s-a com- Fază critică la poarta oaspeţilor cu capul lămurită de Tîlvescu, care respinge Foto : T. Roibu PRIMA ÎNFRÂNGERE PE TEREN PROPRIU C.S.M.S. Iaşi-Steagul roşu Braşov 2-3 (2-3) IAŞI, 10 (prin telefon). Şirul victoriilor C.S.M.S. pe stadionul din dealul Copoului a fost întrerupt astăzi, în mod neaşteptat. Fotbalul practicat, de această dată, de către fotbaliştii ieşeni s-a situat valoric, sub nivelul evoluţiilor dinaintea întreruperii campionatului şi, nu greşim de loc, dacă afirmăm că victoria oaspeţilor a fost, în felul acesta, facilitată. Primul punct nevralgic în jocul gazdelor a fost apărarea. Replierea greoaie a fundaşilor centrali, nenumăratele lor ezitări în faţa unor jucători cu mare viteză ca Haşoti, Năftănăilă şi Selimesi, jocul la ofsaid, cit şi unele intervenţii nesigure ale portarului Constantinescu II, au dat posibilitate oaspeţilor să înscrie în 10 minute două goluri (min. 2 şi 10 prin Haşoti). Cu acest handicap în spate, C.S.M.S. a căutat totuşi să echilibreze situaţia. Cele două goluri marcate de Constantinescu (min. 17 şi 19) păreau că au rezolvat situaţia. Din păcate însă, jocul este aglomerat în faţa careului oaspeţilor, iar atunci cînd atacanţii se găsesc în situaţii favorabile, ratează. Oaspeţii s-au apărat supranumeric, au contraatacat periculos şi în min. 30 Haşoti face o cursă pe partea dreaptă a terenului, îl deschide pe Năftănăilă, al cărui şut este deviat în plasă de fundaşul V. Popescu, este 3—2 pentru Steagul roşu. Oaspeţii se apără cu îndîrjire. întreaga repriză secundă, jocul echipei din Braşov are un singur obiectiv: menţinerea rezultatului. Arbitrul Adrian Macovei (Bacău) a condus bine formaţiile C.S.M.S.: Constantinescu II — V. Popescu, Moţoc, Dragomirescu — Humă, Vornicu — Constantinescu 1 (Comănescu din min. 65), Pop, Matei, Voica, Milea. STEAGUL ROŞU: Adamache — Campo, Jenei, Naghi — Pescaru, Sigheti — Haşoti, Năftănăilă, Gane (Ciripoi din min. 69), Seredai, Selimesi 11. AUREL SCAUNAŞ şi I. BACIU — corespondenţi Victorie dlan la Timişoara: 4- TIMIŞOARA 10 (prin telefon). încă din timpul săptămînii, la Timişoara se punea întrebarea : oare se va reabilita echipa studenţilor în faţa inimoşilor ei suporteri ? Pronosticurile indicau din răspuns pozitiv, dacă ţinem seama şi de faptul că studenţii au avut o comportare frumoasă în turneul din Cehoslovacia. Dar iată că pe teren lucrurile s-au petrecut contrar aşteptările Cum a jucat Ştiinţa ? Deşi ne află după etapa a IX-a a turului, trebuie arătat că încă nu s-a găsit o formulă bine stabilită a echipei, in care fiecare jucător să-şi cunoască sarcina ce-i revine pe teren. Exemplu concret : în meciul de azi, Screter a jucat pe trei posturi, iar Igna pe două ! De aici, un joc lipsit de orizont dezlânat şi cu multe greşeli. Oaspeţii au aplicat foarte bine sistemul 1-4-2-4, au jucat cu mai multă convingere, fiecare jucător luptînd cu mult elan pentru obţinerea victoriei. Jocul lor simplu, clar şi deschis, cu folosirea largă a extremelor a fost în- *, cununat de succes (de altfel, Codrea- nu a marcat 3 goluri). îmbucurător a fost şi faptul că bucureştenii nu s-au retras în apărare, practicînd acelaş joc deschis şi tehnic, care le-a atras simpatia publicului spectator. Prima repriză a aparţinut ei dominînd în cîmp ” clară ratată da fel