Sportul Popular, martie 1964 (Anul 19, nr. 4402-4419)

1964-03-19 / nr. 4412

în loc de cronică la cuplajul IIC ieri Finalele campionatului republican şcolar Iubitorii fotbalului din Capitală au umplut ieri pină la refuz tribunele stadionului „23 August“ din Capitală. Era şi firesc, avînd in vedere că evoluau patru echipe bucureştene fruntaşe ale fotbalului nostru, in rindurile cărora se numără muli dintre componenţii loturilor naţionale şi care duminica trecută obţinuseră rezultate favorabile, in urma unor jocuri promiţătoare. Din păcate, cuplajului inter-bucureştean de ieri i s-a potrivit însă proverbul cu pomul lăudat... La capătul celor 180 de minute, ca şi în timpul desfăşurării meciurilor, spectatorii şi-au arătat dezaprobarea faţă de jocul prestat de cele patru formaţii. In pofida faptului că dispun de loturi valoroase, de antrenori cunoscuţi şi de condiţii optime de pregătire, că se pun inele mari speranţe în ceea ce priveşte acţiunea de ridicare a calităţii fotbalului nostru echipele care au evoluat ieri au dezamăgit. Iată de ce socotim util ca în locul obişnuitelor cronici să punem in discuţie cîteva probleme ridicate de cele două partide. Deşi în ultima vreme se vedea la aceste echipe preocuparea pentru un joc de calitate, corespunzător cerinţelor actuale, in cuplajul de ieri am asistat la o demonstraţie cum mi trebuie să se joace fotbal. Cu mici excepţii, in cele două meciuri de ieri, şi mai ales în al doilea, echipele bucureştene s-au angajat ntr-o luptă acerbă pentru puncte, intr-o încleştare lipsită de orizont, in care orientarea jocului a fost lăsată pe un plan cu totul secundar. In aşa el se desfăşurau fazele de joc, incit spectatorii se întrebau ce sistem pracică Steaua, dar Progresul, dar Dinamo, dar Rapid? Despre mult discuatul sistem cu 4 fundași nu putea fi vorba, după cum nu se putea desluși nici vreun alt sistem. Se juca la întimplare, anapoda, aglomerat, și nu o dată am văzut apărări de cite 7—8 oameni, sau faze de atac în care jucătorul cu mingea nu avea efectiv cui să paseze (Pavlovici sau FI. Voinea, Daidă sau Stoicescu, Frăţilă sau Pîrălab, Ozon sau Dumitriu 11). Este de la sine înţeles că asemenea cazuri erau mai frecvente în jocul ediipelor care reuşiseră să acumuleze un oarecare avantaj. Se pare că în lupta pentru puncte este sacrificată însăşi concepţia despre fotbal. Să fim bine înţeleşi. Federaţia de resort a recomandat conducerilor sediilor de fotbal şi antrenorilor să orienteze echipele spre aplicarea sistemului cu patru fundaşi, dat fiind faptul că este un sistem modern, preferat de cele mai multe echipe de pe glob. S-a atras insă atenţia că modul de aşezare a jucătorilor potrivit acestui sistem nu este un scop în sine şi nici o formulă magică, in stare să asigure prin ea însăşi succesul. Ca în oricare alt sistem şi aici se cere în primul rind afirmarea personalităţii şi spiritului creator ale antrenorului, fiecărui jucător şi echipei în ansamblul ei, orice aplicare mecanică, şablonardă ducând la compromiterea sistemului. Apare cu totul firesc ca aplicarea sistemului recomandat de federaţie să se facă după o temeinică însuşire a lui de către fiecare jucător şi numai acolo unde sunt jucători apţi să-l transpună in viaţă pe teren, repetăm, în mod creator, intr-un cuvint, în cadrul echipelor unde sunt asigurate condiţiile necesare. Este vorba aşadar despre o recomandare orientativă, rămînind de datoria fiecărei secţii de fotbal şi fiecărui antrenor să aleagă varianta care se potriveşte cel mai bine echipei, calităţilor jucătorilor respectivi. Altfel, vom avea de-a face cu denaturări ori improvizaţii nedorite, de genul celor din cuplajul de ieri. Deci, nu este o regulă obligatorie pentru toate echipele să aplice neapărat acest sistem. Jocul confuz, neorientat, practicat ieri de echipele bucureştene, a dus la oboseala majorităţii fotbaliştilor, care s-au prezentat pe teren cu o pregătire fizică bună. Mateianu, Mafteuţă, Constantin, Jenei, Petru Emil, O. Popescu, C. Dan, Dumitriu II şi alţii nu mai aveau, la un moment dat, putere să lovească sau să ajungă o minge, ca să nu mai vorbim de paseledate de la adversar la adversar. O altă constatare negativă a fost şi slaba eficacitate. Ne referim la două aspecte şi anume la frecvenţa şuturilor pe poartă şi la precizia lor. Sub ambele aspecte cele 4 echipe s-au prezentat ieri, cu mici excepţii, sub orice critică. Pină în min. 28 de joc, spre exemplu, înaintaşii echipei Dinamo nu trăseseră nici un şut la poartă iar în repriza a doua a meciului Steaua— Progresul, imprecizia în şut a jucătorilor a exasperat pur şi simplu. Situaţii clare de gol au fost ratate în mod inadmisibil de FL Voinea, Constantin, M. Voinea, Ene II, Frăţilă, Codreanu, Năsturescu ş.a. De fapt, în cele două meciuri de ieri n-a existat decât un singur şuter şi acesta nu a fost un înaintaş ci un mijlocaş. E vorba de Georgescu, singurul jucător care arată că a înţeles că scopul final al oricărei acţiuni este să tragi la poartă, să marchezi. Se cuvine să-i întrebăm pe antrenorii celor 4 echipe, ca şi pe jucători: de ce nu se trage la poartă, mult, puternic, precis, din orice poziţie? De ce înaintaşi cu experienţă, ca cei de la Steaua, Dinamo, Progresul şi Rapid, o dată ajunşi în faţa careului de 16 metri advers, nu numai că încep să dea pase laterale dar chiar ajung să trimită mingea inapoi, din om un om, pină la propriul portar, cum au făcut ieri în repetate rinduri. Ceea ce a impresionat de asemenea în mod neplăcut în cuplajul interbuiţureştean a fost lipsa de interes, indolenţa chiar manifestată de unii jucători, care în unele momente nici nu catadicseau să întindă piciorul după minge, ba îşi mai şi apostrofau partenerii, că nu i-au... servit la picior! Asta ca sa nu mai vorbim de Ion Ionescu care, trimis pe teren să împrospăteze atacul Rapidului in ultima parte a jocului, se comporta ca unul care pină alunei luptase din răsputeri, din primul minut al partidei. In sfirsit, ceea ce a nemulţumit ieri in egală măsură pe spectatori a fost şi lipsa de sportivitate care şi-a pus pecetea pe cele două meciuri. Faulturile, obstrucţiile de tot felul, ca şi simulările au abundat. Şi dacă ne-am propune să dăm exemple, puţini din cei aproape 50 de fotbalişti care au evoluat ar lipsi de pe listă. Se impune ca această stare de lucruri să fie analizată cu toată seriozitatea şi simţul de răspundere de către conducerile cluburilor, ale secţiilor de fotbal şi de către antrenori (şi acest lucru este valabil pentru toate echipele de categoria A), să se ia măsuri hotărite, pentru a se curma asemenea stări de lucruri, intensificîndu-se munca de înşiruire şi educare a jucătorilor. La rîndul ei federaţia are datoria să cheme la ordine secţiile de fotbal şi pe antrenorii lor, cerindu-le să pună pe prim plan calitatea, lupta sportivă, potrivit cerinţelor justificate ale maselor de iubitori ai sportului şi sarcinilor care stau in faţa fotbalului nostru. De asemenea, considerăm necesar ca federaţia să clarifice toate problemele legate de orientarea de joc, ajutînd pe antrenorii echipelor să o înţeleagă şi să o aplice în mod creator. Ne exprimăm convingerea că echipele noastre de fotbal nu sunt nici ele mulţumite de evoluţia lor în acest început de retur şi că fiecare antrenor şi jucător va depune mai multă conştiinciozitate şi perseverenţă, mai multă tragere de inimă, pentru remedierea acestor lipsuri. AL. CRISTESCU PROGRESUL : STEAUA 2-1 (2-1) AU MARCAT : Stoicescu (min. 4), Mateuţa (min. 8) pentru Progresul şi Creiniceanu (min. 10) pentru Steaua. ARBITRU : Ianis Canelopoulos (Grecia). PROGRESUL : Mîndru — Nedelcu, Ivănescu, Ştirbei, Colceriu, Iancu, Maiteuţă, Oaidă, Mateianu, M. Voinea, Stoicescu. STEAUA : Suciu (min. 46 Eremia) — Georgescu, Petescu, Koszka, Cojocaru, Jenei (min. 60 Crișan), Constantin, Raksi, Pavlovici, FI. Voinea, Creiniceanu. DINAMO BUCUREȘTI — RAPID 2—0 (0—0) AU MARCAT : O. Popescu (min. 67) și Haidu (min. 90). ARBITRU : A. Asikhis — Grecia. DINAMO : Datcu — Popa, Nunweiller III, Nunweiller IV, Ștefan, E. Petru, O. Popescu, Pîrcalab, Enea (min. 64 Țîrcovnicu), Frățilă, Haidu. RAPID : Andrei — Lupescu, Motroc, C. Dan, Greavu, Jamaischi, N. Georgescu, Nasturescu, Dumitriu II (min. 62 I. Ionescu), Ozon, Codreanu. CLASAMENTUL DUPĂ MECIURILE DE IERI 1. Dinamo București 14 9 2 3 32:13 20 2. Progresul 14 8 4 2 29:22 20 3. Petrolul 14 6 4 4 17: 8 16 4. Farul 14 8 0 6 18:18 16 5. Steaua 13 7 1 5 33:23 15 6. Rapid 14 6 3 5 23:25 15 7. Steagul roșu 14 6 2 6 20:17 14 8. C.S.M.S. 14 6 1 7 20:22 13 9. Crişul 14 5 3 6 13:21 13 10. U.Tel. 13 5 2 6 15:17 12 11. Dinamo Piteşti 14 5 2 7 14:20 12 12. Ştiinţa Cluj 14 5 1 8 18:23 11 13. Ştiinţa Timişoara 14 4 1 9 17:4 9 14.Siderurgistul 14 3 2 8 11:27 8 * 1 STIRI DUMINICA, DIN NOU CUPLAJ Meciurile de categoria A care vor avea loc duminică în Capitală se vor disputa în program cuplat pe stadionul „23 August“ după următorul program : ora 14,15 : Steaua — C.S.M.S.; ora 16 : Dinamo — Știința Cluj. LOTUL U.E.F.A. EVOLUEAZĂ AZI PE STADIONUL CIULEȘTI în cadrul pregătirilor pentru turneul U.E.F.A., lotul de juniori va întâlni azi formaţia Petrolul Ploieşti. Jocul va avea loc pe stadionul Giuleşti din Capitală cu începere de la ora 10. De la F. R. F. se reaminteşte comisiilor regionale de fotbal şi conducerilor secţiilor de fotbal ale căror echipe participă la competiţii republicane — categoria A, B, C şi juniori republicani — că legitimarea de jucători noi pentru toate echipele acestor secţii se face numai de către federaţie. impozionul „Invenţiile şi inovaţiile în sprijinul activităţii sportive“ Astăzi după amiază, la ora 18, va da loc la sediul UCFS din str. Vasile Eta nr. 16, în sala de la etajul VIII,mpozionul „INVENŢIILE SI INDIŢIILE IN SPRIJINUL ACTIVITAI SPORTIVE“ organizat de Consiliul iinţific al UCFS,or lua cuvîntul: prof. Nicu Alexe, ing. T. Lazaride, ing. O. Opriş, antrenor ing. P. Cişmigiu, prof. R. Podlaha, ing. G. Cismaru şi prof. Dumitru Constantin — maestru al sportului. Antrenorii, profesorii de educaţie fizică, medicii sportivi şi sportivii fruntaşi din Capitală sunt invitați să ia parte • Deşi ne apropiem de sfirşitul lunii martie, sezonul de schi cunoaşte o bogată activitate care angrenează în concursuri cu caracter republican frajori-t tatea schiorilor fruntaşi. Aceştia vor participa in săptăruiniie următoare la o serie de întreceri ce vor fi găzduite atît de pîrtiile din Bucegi cit şi de I cele din Poiana Braşov. Cit priveşte I condiţiile naturale, ele sunt excelente , deoarece ninsoarea căzută in ultimele I zile a acoperit pîrtiile cu un strat gros de zăpadă. • Cel mai apropiat eveniment în activitatea de primăvară a tinerilor schiori este campionatul republican şcolar, programat pentru sîmbătâ şi duminică la Poiana Braşov. Elevii îşi vor disputa întîietatea in probele alpine şi de fond. • Tot la Poiana Braşov se va desfăşura şi a doua etapă a „Cupei R.P.R.“ la probele de fond. Amintirii că după prima etapă, disputată la Predeal, in fruntea clasamentului se află echipa schiorilor de la Dinamo Braşov. • In Bucegi va avea loc tradiţionalul concurs dotat cu „Gupa Valea lui Carp“, în cadrul căruia se vor desfăşura probele de slalom special şi coborîre. • Săritorii juniori evidenţiaţi cu prilejul campionatelor republicane se află de citeva zile la Borşa, unde se antrenează pe trambulina mare din localitate. 1. Eros, V. Margineanu, N. Bodeanu, I. Covaci, N. Biriş, V. Cismadia şi ceilalţi juniori aflaţi la Borşa vor participa la cîteva concursuri ce vor fi organizate pe această trambulină, al cărei punct critic este de 90 m. • A.S. Caraianul Buşteni a organizat ziele trecute pe Valea Albă un reuşit concurs la care au participat schiori de la A.S. Armata Braşov, Carpaţi Sinaia, Voinţa Sinaia şi Caraimanul Buşteni. Competiţia a constat dintr-o cursă de coborîre încheiată cu următoarele rezultate: SENIORI: 1. Gh. Bălan (A.S. Armata) 1:15,2; 2. 1. Zangor (A.S. Armata) 1:16,1; 3-4 M. Bucur (Carpaţi) şi M. Enache (Caraimanul) 1:16,9. JUNIORI: 1. N. Moldoveanu (Caraimanul) 1:12,0; 2. Dan Cristea (Caraimanul) 1:18,1; 3. SL Moldoveanu (Caraimanul) 1:20.0. Fabrica de hîrtie Buşteni a oferit primilor clasaţi premii constind din cupe şi echipament sportiv. (V. ZBURCEA — coresp.). • „Cupa Luceafărul“, concurs organizat de clubul sportiv şcolar Luceafărul Braşov, a întrunit la startul probelor 131 concurenţi. Iată primii clasaţi: SLALOM SPECIAL BĂIEŢI: 1-2. B. Haidu (Luceafărul) şi Şt. Marina (Victoria Predeal) 73,9; 3. D. Apostol (Steagul roşu) 75,0. FETE: 1. Constanţa Măzgăreanu (Luceafărul) 63,7; 2. Gizela Moreş (Luceafărul) 64,3; 3. Viorica Vintilă (Victoria) 65,5; COBORIRE BĂIEȚI: 1. B. Haidu 58,8; 2. D. Apostol 60,5; 3. V. Brenci (Steagul roşu) 62,1. FETE: 1. Constanta Măzgăreanu 40,5; 2. Viorica Vintilă 42,8; 3. Rodica Stoian (Luceafărul) 43,1. (GH. CORCODEL — coresp). Boxerii din lotul olimpic işi continua pregătirile In cadrul pregătirilor pentru perioada competiţională care „bate la uşă“, pugiliştii din lotul olimpic A vor susţine sâmbătă seara, la Ploieşti, o nouă gală de verificare. Preocuparea deosebită a celor doi antrenori I- Chiriac şi T. Niculescu pentru pregătirea la un nivel superior a componenţilor lotului reiese atît din găsirea acestui mijloc, deosebit de util, pentru atingerea formei sportive, cît şi din buna comportare a boxerilor la prima lor ieşire pe ring. „Olimpicii“ vor susţine din nou cîte trei reprize cu adversari diferiți, din Bucureşti şi Ploieşti. Începînd cu concursul Pronoexpres nr. 13 din 25 martie 1964 tragerea Loto Central din 27 martie 1964 şi concursul Pronosport nr. 13 din 29 martie 1964, plata premiilor în Capitală se va face prin casierii Loto Pronosport care vor funcţiona în cadrul unor agenţii proprii de vînzare. In toate cele opt raioane ale Capitalei vor funcţiona casierii Loto—Pronosport, în raioanele Lenin, T. Vladimirescu şi 30 Decembrie vor funcţiona cîte doua casierii iar în celelalte cinci raioane cîte o casierie. Plata premiilor se va face la casieria din raionul în care se află agenţia la care s-a jucat, indiferent dacă duplicatul sau talonul II considerat cîştigă- tor s-a depus la o agenţie din alt raion. Participanţii care au jucat la agenţii din raioanele Lenin, T. Vladimirescu şi 30 Decembrie trebuie să indice pentru plată una din cele două casierii existente în raionul respectiv. Lista cu adresele casieriilor Loto—Pronosport — pe care o publicăm mai jos — se află afişată şi în toate agenţiile Loto Pronosport. Plata premiilor în bani prin casieriile Loto—Pronosport în Capitală la concursurile şi tragerile obişnuite începe, de regulă, în a 8-a zi de la data concursului Pronoexpres sau tragerii Loto Central şi în a 9-a zi de la data concursului Pronosport, astfel : — marţi pentru Pronosport ; — joi pentru Pronoexpres; — sîmbătă pentru Loto Central. Cîştigătorii îşi vor ridica premiile (indiferent de valoarea lor) numai de la casieria din raionul unde au jucat, zilnic între orele 10—12 și 15—18. LISTA CASIERIILOR LOTO PRONOSPORT DIN CAPITALĂ Raion Lenin : ag. 1—12 Bd. 6 Martie 10 — casieria 11 ; ag. 1—13 Șos. Alexandriei 6 — casieria 12. Raion T. Vladimirescu : ag. 2—16 Moșilor 90 — casieria 21 ; ag. 2—14 Dnndeşti 158 — casieria 22. Raion 30 Decembrie : ag. 3—18 Aristide Briand 6 — casieria 31; ag. 3—19 Griviţei 121 — casieria 32. Raion 16 Februarie : ag. 4—25 Cobălcescu 54 — casieria 41. Raion 23 August : ag. 5—22 Şos. Mihai Bravu Bloc E. 1 — casieria 51. Raion 1 Mai : ag. 6—9 Lizeanu — Ştefan cel Mare Bloc 30 — casieria 61. Raion Nicolae Balcescu : ag. 7—11 Rahovei 120 — casieria 71. Raion Griviţa Roşie : ag. 8—8 Petru Maior 70 — casieria 81. PRONOEXPRES La tragerea concursului Pronoexpres nr. 12 din 18 martie 1964, au fost extrase din urnă următoarele numere : 23 25 9 38 2 48 Numere de rezervă : 7 29 Premii suplimentare : 22 27 3 23 13 Fond de premii : 611.546. Premiul suplimentar de 25.000 lei de la concursul nr. 11 din 11 martie 1964, a revenit participantei Beladi Irina din Oradea. LOTO CENTRAL Premiile întregi și sleituri de atragerea Loto-Central din ziua de 13.III.1964. Premiul suplimentar II : 5 premii întregi a 2.928 lei şi 3 premii sfert a 732 lei; Categoria I : 2 premii întregi a 30.865 lei şi 4 premii sfert a 7.716 lei; Categoria a II-a: 8 premii a 8.051 lei şi 14 a 2.012 lei; Categoria a IlI-a : 34 premii a 2.165 lei şi 35 a 541 lei; Categoria a IV-a: 59 premii a 1.295 lei şi 50 a 323 lei; Categoria a V-a: 85 premii a 830 lei şi 106 a 207 lei; Categoria a Vl-a: 128 premii a 547 lei şi 164 a 136 lei; Categoria a Vil-a: 183 premii a 391 lei şi 214 a 97 lei; Categoria a VIII-a: 181 premii a 389 lei şi 227 a 97 lei. Premiile de categoria I au fost câştigate de Năvodaru Nicolaie din Băicoi şi Vasile Petre din comuna Căţelu Bucureşti. Se reportează pentru tragerea din 20 martie 1964, lei 84.178 la premiul suplimentar . Rubrică redactată de Loto-Pronosport. In Bucureşti o nouă modalitate de plată a premiilor la sistemele Loto-Pronosport Începe turul campionatului republican de lupte libere, seria A . Incepînd de duminică și pînă la jumătatea lunii iulie, iubitorii sportului luptelor vor putea urmări alternativ, aproape în fiecare săptămmă, întrecerile din cadrul campionatului republican pe echipe seria A și B. Inaugurarea întrecerilor o vor face luptătorii de la „libere“ în oraşele Bucureşti, Tg. Mureş şi Lugoj, urmînd ca săptămîna următoare să înceapă şi disputa celor de la „clasice“. Luptătorii din întreaga ţară s-au pregătit temeinic în vederea deschiderii campionatului punînd accent deosebit pe însuşirea a cît mai multor procedee, pe o pregătire tehnică şi fizică corespunzătoare. Aşteptăm aşadar să asistăm la întreceri dinamice şi spectaculoase la ambele stiluri de luptă, la arbitraje corespunzătoare, ţinînd seama de faptul că federaţia de specialitate a organizat recent un curs de perfecţionare cu toţi arbitrii din ţară. Iată echipele care se vor întrece în prima etapă a turului campionatului republican de lupte libere seria A: Progresul Buc., Vagonul Arad, Siderurgistul Galaţi, St. Ioşu Braşov, C.S.M. Reşiţa, Rapid Buc., Dinamo Buc., A.S.M. Lugoj, Steaua, Mureşul Tg. Mureş, Rulmentul Braşov şi C.F.R. Timişoara. Duminică, cu începere de la ora 10, în sala Dinamo «din Capitală vor evolua echipele din grupele I şi a IlI-a, în prima grupă se vor întrece formaţiile Progresul, CJSM, Reşiţa şi Steaua iar în grupa a treia Siderurgistul, Dinamo şi Rulmentul. In grupa a doua, de la Tg. Mureş, evoluează Vagonul, Rapid şi Mureşul, iar în grupa a patra, de la Lugoj, Steagul roşu, A.S.M. Lugoj şi C.F.R. Timişoara.