Sportul Popular, iunie 1965 (Anul 20, nr. 4677-4702)

1965-06-11 / nr. 4686

Ecouri după concursul internaţional de scrima DE LA BUCUREŞTI „Românii au confirmat clasa lor ridicată in floreta mondială“... ( Interviu cu dl. CARLO FILOGAMO, membru In Colegiul de arbitri al F.I.S. ■ Printre oaspeţii noştri la concursul internaţional de scrimă încheiat * »«cent a fost şi dl. Carlo Filogamo, membru în Colegiul de arbitri al a Federaţiei internaţionale de scrimă. Personalitate marcantă în lumea scrimei, dl. Filogamo a fost nelipsit de la ultimele ediţii ale campionatelor mondiale şi J.O. La Olimpiada de vară de la Tokio, de pildă, reputatul specialist italian a deţinut funcţia de preşedinte al comisiei de arbitri. ■ La concursul internaţional de la Bucureşti, dl. Carlo Filogamo a condus o serie de meciuri, de fapt cele mai importante. La sfîrşitul concursului l-am rugat pe oaspetele italian să ne răspundă la cîteva întrebări. — Dv. i-aţi văzut în repetate rînduri pe scrimerii noştri fruntaşi. ■ Cel mai recent, la Tokio, cu prilejul J.O., unde, din păcate, aceştia a nu prea au strălucit. De atunci au trecut însă aproape 7 luni... ‘ —timp in care scrimerii dv. şi în special concurenţii la probele de floretă, au făcut un evident progres, aşa cum a arătat concursul internaţional de la Bucureşti, cel mai mare din actualul sezon şi ultimul de proporţii înaintea „mondialelor". Pentru mine, românii n-au fost o surpriză. La drept vorbind, ei n-au făcut decât să confirme clasa lor ridicată în floreta mondială. Bilanţul e remarcabil: floretistele dv. au ocupat locul 2, după Uniunea Sovietică şi înaintea Ungariei, campioană I olimpică; floretiştii au întrecut toate echipele, inclusiv „4“-ul U.R.S.S., ■ medaliat cu aur la Tokio. . — Am dori să aflăm părerea dv. şi cu privire la comportarea scrimerilor noştri în probele de spadă şi sabie, la perspectivele lor... — „Spada" şi „sabia" s-au... văzut mai puţin. E drept, am remarcat ?, cifira trăgători — Sepeşiu, Moldanschi la spadă — dar încă insuficient erodaţi. Le trebuie multe, cît mai multe concursuri internaţionale în comapania unor scrimeri formaţi, cu o bogată experienţă. Am să vă dezvălui şi alt aspect: personal, cred că selecţia pentru aceste două probe, în cazul dv., se face defectuos. La spadă şi sabie , nici un antrenor n-ar trebui să mai lucreze cu tineri sub 1,75—1,00 m. • Deci, iată ce trebuie spadei şi săbiei româneşti pentru a ieşi în evidenţă a pe plan internaţional : o selecţie mai riguroasă, orientată pe criterii detalie, de înălţime şi o suită de concursuri internaţionale, principalele căi către progres. Asta este, desigur, părerea mea... — Fiindcă ne aflăm la mai puţin de o lună distanţă de campiona- I tele mondiale, v-am ruga să apreciaţi care sunt şansele scrimerilor români la această confruntare internaţională ? * — E dificil de dat un răspuns, deoarece în scrimă, mai mult decit in alte sporturi, oscilaţiile de valoare sunt foarte frecvente. Totuşi... Cred că la floretă băieţi, individual, francezul Magnan, principalul favorit, va fi serios flancat de polonezii Franke şi Skrudlik, de sovieticul Sveşnikov, de austriacul Losert. In discuţie, pentru un loc în primii şase, ar putea intra şi trăgătorii români Mureşanu, Falb sau Drîmbă. La echipe, alături de Polonia, Franţa şi U.R.S.S., România, dacă echipa va trage ca la I Bucureşti, poate emite pretenţii la un loc în primele trei. La fete, individual, Ildikó Rejtő, care a tras slab şi la Como şi la a Paris, în „Cupa lanti” , va avea adversare de temut în Carina Gorohova, I Antonella Ragno, Giovanna Mosdotta şi floretistele dr. Olga Orban-Szabo a şi Maria Vicol. La echipe, Franţa, candidată principală la locul 1, va trebui să înfrunte puternicele reprezentative ale Ungariei, U.R.S.S., Italiei şi României. Dintre aceste echipe, după mine, se vor alege medaliatele... | T — O ultimă întrebare : din cite ştim aţi mai vizitat România, ş în 1958, cu prilejul Criteriului mondial de scrimă pentru tineret organizat la Bucureşti. Ce impresii aţi cules la revederea cu ţara noastră ? — In cei 7 ani care au trecut de atunci, România şi-a schimbat foarte mult înfăţişarea. Am vizitat Bucureştiul, Valea Prahovei, cîteva oraşe din ţară, printre care şi Pluieştiul. Amprenta noului îţi lasă o impresie cuceritoare. Peste tot munca avîntată a poporului dv. harnic iși arată roadele. Vă felicit ! interviu luat de TIBERIU STAMA CAMPIOANELE Echipa feminină a clubului Ştiinţa Bucureşti a reintrat în posesia titlului de campioană republicană, după cinci ani. Prima dată şi-a înscris numele pe tabloul de onoare al principalei competiţii a handbalului nostru feminin în ediţia 1959—1960. Acest succes a fost urmat de un al doilea, de data aceasta pe plan internaţional . Ştiinţa a ieşit învingătoare în prima ediţie (1960—61) , „Cupei campionilor europeni“. Drumul spre tut- fiu a fost destul de be anevoios, pentru că Ştiinţa a avut de înfruntat can- I didate cu pretenţii justificate la primul loc (Ştiinţa Timişoara, Rapid , Bucureşti, Mureşul Tg. Mureş), precum şi alte formaţii valoroase (ca S.M. nr. 4 Timişoara). Dar, studentele bucureştene — deşi au avut fluctuaţii pe parcursul acestui campionat — s-au menţinut mereu în plutonul fruntaş, fiind de 9 ori pe locul I, de 7 ori pe locul II şi de 2 ori pe locul III. Iar spre sfîrşitul campionatului şi mai ales în turneul final a avut o puternică revenire, care i-a asigurat primul loc, în fotografie, lotul de jucătoare care au disputat turneul final la Petroşeni şi Tr. Severin şi care şi-au văzut îndeplinit visul , cupa, medaliile şi tricourile de campioane. De la stingă la dreapta, sus , antrenorul emerit C. Popescu, Elena Dobîrceanu, Iosefina Ştefănescu, Erica Ţiriac, Crista Comişel, Aneta Stamco şi Maria Nicolae; jos: Zoe Zamfirescu, Aurora Leonte, Carolina Cirligeanu, Aurelia Szökő, Irina Naghi și Doina Ciceu. Sferturile de finală ale campionatului R. P. R. In Capitala s-au desfăşurat întrecerile pentru sferturile de finală ale campionatului republican individual masculin. Iată ordinea primilor clasaţi în cele cinci grupe: Grupa I: Bondoc 10, Regal şi Ghindă 9/2, Alexandra Nicolau 9, Bardaniya (15 concurenţi). Grupa I: Astrahanţev 12, Ţucă, Ghizdavu şi Ilijin Ilui, Solomonovici 10% (15 concurenţi). Grupa III : Oleanu şi Erdeuş 12, A. Ionescu 10, Navon 9% (15 concurenţi). Grupa IV: M. Bălanei 12 şi, Pupinic, Mateescu şi David 12, Rodica Reicher 11 % (15 concurenţi). Grupa V : Berbecaru şi S. Teodorescu 11, Chiricuţă şi Sircus 10, Andriţoiu 81, Grünberg 8, T. Rădulescu Vh (16 concurenţi). Conform regulamentului competiţiei, federaţia de şah urmează să stabilească pentru fiecare grupă numărul celor calificaţi in semifinale. ★ S-au încheiat și jocurile din grupele feminine : Grupa I: Zări Karibian 10, Vera Zsigmond 9Vi, Hilda Petri 8, Elena Cuculea și Verona Radu 6 (7 concurente). Grupa II : Veturia Simu 10, Aurelia Solomonovici 8Vi, Ana Apostolescu 8, Maria Boteanu 7, silvia Zamfirescu şi Miralena Marinescu 61, (12 concurente). Grupa III : Aura Teodorescu 8, Emilia Dima-Chiş, Domniţa Sutiman şi Aurora Batal 1 7%, Viorica Cernat 6, Cornelia Voiculescu 5 (13 concurente). T. NICOARĂ, corespondent HAU# AAA M la SriRJlT! iă\\Y\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\^ Ultimele etape ale campionatului republican ne-au prilejuit — din păcate — multe observaţii critice cu privire la evoluţia echipelor fruntaşe. Angajate în lupta pentru titlu, primele formaţii ale rugbiului nostru neglijează deseori aspectul spectacular, jocul deschis, ofensiv. Înaintea campionatului s-au făcut multe... promisiuni, dar ele au cam fost uitate pe parcurs. Se spune de fiecare dată, că este riscant să „deschizi“ jocul ! Așa să fie ? Oare faptul că Dinamo — echipa considerată, pe bună dreptate, ca principala propagandistă a jocului deschis, modern — conduce detaşat în categoria A, nu spune nimic ? Considerăm că pe această linie, a promovării jocului deschis, atît Dinamo, cît şi Griviţa Roşie şi Steaua ne pot oferi mult mai mult. Nu este vorba numai de a satisface plăcerea spectatorilor — deşi şi acesta este un fapt foarte important — ci, în primul rînd, de a traduce în viaţă indicaţiile biroului federal şi ale colegiului de antrenori, de a contribui în tot mai mare măsură la ridicarea calitativă a rugbiului nostru. Trebuie să spunem că dacă Dinamo, Griviţa Roşie, Steaua şi — uneori — CSMS Iaşi şi Ştiinţa Timişoara au mai avut, într-o etapă sau alta, „sclipiri“, perioade de joc bun, frumos şi de ridicat nivel tehnic, alte echipe continuă să se remarce numai prin dîrzenie şi combativitate — atribute valoroase, dar cu totul insuficiente. Dacă ne referim doar la ultimele partide ale ampionatului, vom găsi o confirmare totală a acestei aprecieri. Meciul Gloria—Ştiinţa Petroşeni a fost de o încîlceală şi monotonie... exemplare. „îmi pare rău că n-am stat acasă ! Nu ştiu ce se întîmplă, dar n-am înţeles ce anume voia Gloria şi, cu atît mai puţin Ştiinţa. Un joc anost în care am văzut rugbi numai cîteva minute“ — ne spunea antrenorul Toma Moldoveanu, căruia i-am cerut părerea despre această întîlnire. De la Cluj, corespondentul nostru ne-a transmis cam aceleaşi aprecieri pe marginea partidei dintre Ştiinţa şi Progresul. La Constanţa, aceeaşi situaţie, deşi atît Farul cît şi CSMS Iaşi ne-au dovedit, altă dată, intenţia de a ocoli jocul strict defensiv, interminabilele (şi lipsite de orice eficacitate) trimiteri de balon în tuşe etc. O singură etapă nu poate, desigur, caracteriza nivelul general al partidelor de rugbi. Ne amintim însă, că de foarte multă vreme, atunci cînd se fac referiri la lipsa de curaj în promovarea jocului deschis, se repetă aceleaşi nume : Ştiinţa Petroşeni, Gloria, Constructorul, Progresul... Să vedem ce a adus acestor formaţii orientarea către jocul închis (cu foarte rare excepţii şi atunci numai cînd întîlneau echipe mai slabe). Ştinţa Petroşeni ocupă locul 8 şi a înscris cele mai puţine puncte (27 în 9 partide) . Gloria se află pe locul 6, dar — cu un altfel de joc — putea să realizeze mai mult . Constructorul şi Progresul ocupă locurile 11 şi, respectiv, 10 . Aşadar, în unele cazuri, în loc să ducă la o consolidare a poziţiilor, jocul închis a apropiat diferite echipe de zona... retrogradării. Credem ca nu sunt necesare prea multe comentarii. Trebuie să se treacă hotărît, cura- ___ jos, la aplicarea noii orientări, la jocul modern. O spunem nu pentru un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat. Lucrurile nu mai trebuie tărăgănate. Pînă la sfîrșitul turului mai sînt două etape (se va disputa și prima etapă care a fost amînată). Nu este oare acum cel mai nimerit prilej de a arăta că, într-adevăr, există toate posibilităţile pentru ca evoluţii de genul celor consemnate la ultima etapă să nu se mai repete? Nici măcar scuze că un anumit meci cere „prudenţă“ — pentru că de rezultatul obţinut de una sau alta dintre echipe depinde titlul sau retrogradarea — nu poate fi valabilă. Sîntem, e adevărat, aproape de sfîrşit, dar după cele două etape de care aminteam vor urma alte... 11. Aşa că, măcar acum, la sfîrşitul turului, să răspundem integral actualelor cerinţe. Va fi cea mai concludentă promisiune pentru... returul campionatului republican ! DAN GIRLEŞTEANU • In campionatul republican de juniori s-au înregistrat următoarele rezultate : Griviţa Roşie — Gloria 29—0 ; Constructorul — Dinamo 3—9 ; Steaua — Vulcan 16—6 ; S.S.E. nr. 1 — Progresul 0—6; C.S-S. — Rapid 52—3. • In campionatul de calificare: C.S.S. II — I.P.G.G. 3—0 (neprezentare). Primele starturi internaţionale în aer liber înotătorii noştiruntaşi se pregătescntens pentru primele lor starturi oficiale la concursurile internaţionale desfăşurate în aer liber. La sfîrşitul acestei luni (28—29 iunie), la Roma, va avea loc tradiţionalul concurs dotat cu :Trofeul celor 7 coline", ce reuneşteportivi din 20 de ţări. Ţara noastră va fi reprezentată de 4 înotători : V. Zosta, A. Şoptereanu, VI. Moraru şi I. Şerban. • La întrecerile Dinamoviadei de ager (15—22 iunie) participă şi un grup restrîns de înotători, care cuprinde, printre alţii, pe E. Voicu, C. Balaban şi C. Stănescu. • Pentru săritorii noştri P. Decuseară şi I. Canea, săptămîna următoare le rezervă din important concurs internaţional ce se va desfăşura la Volgograd. • Cîteva din rezultatele înregistrate la concursul de copii desfăşurat recent la Oradea : BĂIEȚI — 100 m spate : F. Hajek 1:28,2; 100 m liber: V. Gui 1:16,0; 200 m bras: P. Schwartz 3:08,2 ; 50 m spate : R. Freund 49,5 ; 50 m fluture : R. Freund 53,5 ; 50 m liber : I. Toth 36,8 ; 50 m bras : Al. Melan 48,0 ; 100 m bras : P. Schwartz 1:25,3; FETE: 100 m fluture: Gabriela Tonţ 1:34,1 ; 100 m bras : Rozalia Vereş 1:33,4 ; 50 m bras : Maria Tamok 53,0 ; 50 m spate : Maria Popescu 58,6 ; 100 m liber : Marilena Cui 1:16,0; 100 m spate: Gabriela Tonţ 1:27,2. Eleonora Roşianu şi Letiţia Man (Steaua) au cîştigat proba de dublu femei Primul concurs al etapei finale , campionatului republican de tenis se apropie de sfîrşit. După ce miercuri s-a încheiat proba de simplu femei, ieri după-amiază au fost cunoscute şi cîştigătoarele probei de dublu femei : Eleonora Roşianu—Letiţia Man (Steaua). Multă lume acorda şanse mai mari cuplului Iudit Dibar—Mariana Ciogolea (Dinamo), o pereche mai ofensivă, cu jucătoare de valori apropiate. Şi, într-adevăr în cele două seturi, dinamovistele au condus de fiecare dată cu 5-3, pierzînd însă cu 5-7, 5-7, învinsele, în loc să acţioneze cu fermitate, au aşteptat ca adversarele lor să greşească, să cedeze. Şi cum Eleonora Roşianu şi Letiţia Man au luptat din răsputeri, s-au „agăţat” de fiecare minge, victoria le-a revenit meritat. Tot ieri, spectatorii prezenţi la terenurile Progresul au avut ocazia să-l vadă evoluînd pe campionul nostru Ion Ţiriac, reîntors joi dimineaţa de la Lugano. Deşi obosit după această călătorie, Ţiriac şi-a impus totuşi superioritatea în partidele susţinute. El a cîştigat primele două seturi (6-0, 6-3) şi conduce cu 3-2 (în al treilea set) în meciul cu Serester, întrerupt din cauza întunericului. întrecerea va fi reluată astăzi, în semifinala de dublu bărbaţi, Ţiriac şi C. Năstase au eliminat pe Caralulis şi Bardan cu 6-2, 6-1, 6-1, în cealaltă semifinală, după patru ore de joc, Bosch şi Serester au ieșit învingători împotriva cuplului Mărmureanu—Boaghe cu 6-8, 10-8, 2-6, 6-2, 6-3. Astăzi campionatul continuă pe terenurile Progresul, de la orele 9.30 și 15.30. TEATRUL „BARBU DELAVRANCEA“ try* I'—mvr mi prezintă în zilele de 12 şi 13 iunie premiera pe vară IUBESC PE AL 7-LEA COMEDIE... CU PETREŞTI de COMAN ŞOVA IN DISTRIBUŢIE : Florin Piersic (de la Teatrul Naţional „I. L. Carachiale"), Rodica Popescu, Andreea Năstăsescu, Ion Niciu, Stelian Cremenciuc, Dumitru Fedoreac, Anda Caropol, Dumitri Dunca, Constantin Florescu, Dorina Lazăr, Dimitrie Dumitru, Mihai Stan, Constantin Răşchitor, Doru Atanasiu, Emil Hosu, Vasile Ichim, Voicu Jorj, Traian Păruș, Mihai Marselios. REGIA : Ion Simionescu. SCENOGRAFIA: Elena Simirad-Munteanuu. MUZICA : Nicolae Kirculescu - artist emerit.