Sportul, ianuarie 1968 (Anul 24, nr. 51-79)

1968-01-05 / nr. 53

NUL XXIV Nr. 53 (5487) CONCURSURILE DE DESCHIDERE A SEZONULUI DE SCHI SE VOR DISPUTA IN CONDIŢII OPTIME C* »i fleattso an, etasea zăpezii ne-a dat şi da astă-dati emofii. P«tinetaal aveau doar de zăpadă, iar a* negre vesteau Spre seară, insă, a thedpiut o mrisoste abundentă care nu a cintarit toată noaptea, astfel doi dimineaţa pantele de schi erau acoperite cu un covor proaspăt, imaculat şi cu grosimi respectabile. în acest sens, apromptţii preţioase s-u aflat, ca de onicei,prin intermediul Serviciului prevederi de scurtă durată din cadrul Institutului meteorologic care ne-a comunicat că la Predeal, de poda, stratul de zăpadă avea ieri, la ora 8, 27 cm. în alte centre montane, grosimea zăpezii era : Paring 59 cm, Păltiniş-Sibiu 34 cm, Lăcăuţi 20 cm, Sinaia-Cota 1500 48 cm, Barău 50 cm, Ceahlău 21 cm, Băişoara 36 cm, Iezer 44 cm. Deci, ninsoarea a venit la timpul potrivit pentru a permite desfăşurarea concursurilor de inaugurare a sezonului în condiţii optime. Am spus concursurile, deoarece, deşi competiţia oficial va avea loc la Predeal şi la Poiana Braşovului, sîntem informaţi că duminică dimineaţa sunt programate întreceri inaugurale şi în multe alte centre din ţară, ca de pildă la Vatra Dornei, Mogoşa, Semenia, Paring, Straja etc. Referitor la concursul de deschidere organizat de federaţia de specialitate, precizăm că la Predeal vor avea loc probele de fond şi cele alpine., Rondul se va desfăşura pe cunoscută Vale Poliştoacă, pe distanţele de 10 km seniori, 5 km senioare şi jupiori şi 3 km junioare. Printre participanţi, Marcela Leampft, Gh. Cincu, Dinu Petre, Gh. Bădescu, Stelian Drfiguş, I. Olteanu şi alţi fruntaşi ai probelor. Cursele de slalom special vor avea loc pe panta de jos a Clăbucetului, pentru seniori, senioare, juniori şi junioare. în fruntea protagoniştilor se află C. Tăbăraş, D. Munteanu, K. Gehn, Dan Cristea, N. lovici, P. Clinei. In sfîrşit, la Poiana Braşov, V. Mărgineanu, I. Biriş şi ceilalţi săritori îşi vor disputa întîietatea pe trambulina mijlocie. Primul concurs de patinaj viteză Primul concurs oficial al anului 1968 este rezervat celor mai tineri I vitezişti. Astfel, între 6—8 ianua-rie, va avea loc pe pista lacului Ciucaş din Tuşnad concursul republican al speranţelor, dotat cu „Cupa Cutezătorii". In cele trai I zile de concurs îşi vor disputa întîietatea peste 49 de patinatori din Cluj, Bucureşti, Braşov, Tg. Mureş şi Miercurea Ciuc. In program figurează probe pentru copii, juniori mici şi juniori mari, la startul Întrecerilor fiind pre■ zenţi toţi tinerii care s-au remarcat în sezonul trecut. Actualul concurs al speranţelor coincide cu vacanţa de iarnă a şcolarilor şi, în consecinţă, la Tuşnad continuă să sosească pionieri şi elevi din diferite oraşe, pentru a asista la întrecerile „Cupei Cutezătorii". • Ia patinoarul Floreasca, de la ora 15, continuă Întrecerile patinatorilor artistici din Capitală, in cadrul fazei regionale a campionatului republican (figuri obligatorii, seniori). Panoramic sportiv intern O ninsoare abundentă, de ultima oră, a descreţit frunţile îngândurate ale schiorilor. Ringe ! Cu fulgi mari, liniştiţi. La Ţarcul, în Paring, la Semenie, troienele depăşesc un metru. Cerul a fost, aşadar, generos. Poate că şi schiorii vor fi darnici şi ne vor răsplăti aşteptările cu performanţe mai bune decât în alţi ani, cu rezultate demne de consemnat şi de reţinut. Sporturile de iarnă promit un sezon bogat şi interesant, la reuşita căruia contribuie foarte lăudabil sindicatele. După „Cupa U.G.S.R.“ avem pe agendă „Cupa Unirii". Dacă această organizaţie îşi va extinde iniţiativele şi în alte discipline — ceea ce sperăm că se va întîmpla — sportul românesc va avea mult de cîştigat. ★ Normal ar fi capacul si însemne iarna ceea ce balonul rotund reprezintă vara. In multe ţări se întîmplă aşa. Tribunele Palatului aporturilor de la Lujniki devin neîncăpătoare (în ciuda celor 16 000 de locuri) la orele partidelor de hochei. Patinoarul „Torwar“ din Varşovia este luat cu asalt. Cluburile canadiene de hochei se numără printre cele mai bogate şi productive întreprinderi de sport. La noi, interesul faţă de acest sport nu este cu mult mai mare decit era atunci cînd se juca pe „Oteteleşeanu", în spatele Telefoanelor. Fiindcă avem echipe puţine şi un singur patinoar artificial accesibil hocheiului. Pentru că nealimentate, pasiunile s-au stins în centre tradiţionale ale hocheiului, cum ar fi Miercurea Ciuc, Tîrnăveni, Odorhei, Braşov, Cluj. Aceste oraşe, care ani şi ani la rînd i-au dat pe cei mai buni jucători (majoritatea deveniţi, în mod bizar, bucureşteni) ar fi meritat nişte gheaţă care să nu depindă de bunăvoinţa termometrului. Dar n-au primit-o. Şi astfel nu prea s-au mai ridicat triplete ca aceea a fraţilor Incze. Caracterul evident formal al campionatului (aproape totdeauna două echipe şi-au disputat practic titlul) a fost confirmat în clauza regulamentară, potrivit căreia golaverajul general nu este luat în consideraţie la stabilirea clasamentului, ci doar rezultatele directe între echipele aflate, eventual, la egalitate de puncte. Aceasta pentru a se exclude pe cît posibil tabloul dezolant al scorurilor astronomice. Acum, la reluarea campionatului, pledăm din nou pentru hochei, pentru că dorim ca acest sport să trăiască REAL, pentru că tineretul nostru deţine aptitudini evidente. Existenţa unor patrulatere de gheaţă... fermă, în mai multe oraşe, ar permite desfăşurarea unui campionat normal, sistem divizie (cum este în U.R.S.S., Cehoslovacia, Elveţia, S.U.A., Canada) şi nu a unui simulacru, cu şapte echipa cantonate în Bucureşti, cu două jocuri dimineaţa şi unul dupăamiaza sau invers. Abia atunci hocheiul ar putea să facă concurenţă fotbalului. Ceea ce ar fi în folosul ambelor sporturi ! Valeria CHIOSfi (Continual* In pag. a S-a) Pași pe gheață Foto O. Cahane Formaţii române de handbal peste hotare Campionatul mondial studenţesc Selecţionata română învingătoare FRANKFURT PR MAIN, 4 (pertu telefon). Astăzi au Început, în citeva localităţi din R. F. a Germaniei, întrecerile campionatului mondial universitar de handbal masculin. Au luat startul — în cele 1 serii preliminarii — 15 reprezentative naţionale studenţeşti. Primele meciuri au fost urmărite cu interes deosebit, nivelul jocurilor satisfăcând pe majoritatea specialiştilor. Nici nu este de mirare, deoarece în aceste echipe evoluează o serie dintre cei mai buni handbalişti tineri din ţările respective. Echipa studenţească a României a evoluat la Darmstadt în compania Norvegiei. Deşi lipsiţi de aportulimul jucător de bază (reţinut de examene, cristian Gaţu va pleca abia mîine în B. F. a Germaniei), handbaliştii români au făcut o partidă bună, reuşind să învingă: 19—16 (8—9). In celelalte meciuri s-au înregistrat următoarele rezultate: seria I — Cehoslovacia — Finlanda 28—17 (16—7) ; Uniunea Sovietică — Olanda 28—6 (14—4) ; seria a n-a : R. F. a Germaniei — Danemarca 17—9 (1—6) ; seria a m-a: Franţa — Austria 26—8 (11—4) ; Suedia — Polonia 15—13 (8—2) , seria a IV-a : Spania — Izrael 17—12 (7—6). Echipa studenţească a ţării noastre va juca vineri cel de al doilea meci din cadrul serieii a IV-a la Offenbach cu echipa Izraelvsiaa. Bucureşti-tineret (f) şi Politehnica Galaţi (m) la turneul de la Rostock Ieri dimineaţă a părăsit Capitala echipa feminină de handbal (tineret) a oraşului Bucureşti, care va participa la Rostock, în zilele de 6 şi 7 ianuarie, la un turneu internaţional. Au făcut deplasarea jucătoarele : Simo, Moroşan, Cimea (portari), Neghină, Chirilă, Hrivniak, Cordoş, Şerban, Arghir, Toptilan, Munteanu, Metzenrath, Domşa, însoţite de antrenorii Ioan Schuster, Simion Pompiliu şi Elena Jianu. Totodată a plecat la Rostock şi echipa masculină Politehnica Galaţi, care va lua parte la întrecerea rezervată formaţiilor masculine la acast turneu. După meciul Admira Viena — Rapid Bucureşti Ora tîrzie la care s-a încheiat meciul feminin de handbal dintre echipele Admira Viena şi Rapid Bucureşti, contînd in cel de al doilea tur al „Cupei Campionilor Europeni", ne-a împiedicat să oferim cititorilor noştri unele amănunte, legate de victoria obţinută de jucătoarele bucureştence. Facem astăzi acest lucru. După cum ne declara la telefon antrenorul feroviarelor, Simion Pompiliu, echipa s-a comportat bine, dominînd tot timpul cu autoritate. Victoria formaţiei Rapid s-a datorat, în primul rînd, faptului că jucătoarele au ştiut să folosească bine contraatacul, armă tactică cu ajutorul căreia au depăşit cu regularitate echipa gazdă. In această direcţie au excelat Hedeşiu, Stârcie şi Gheorghe, prompte în folosirea fiecărei ezitări a vienezelor. Mai slab s-a comportat formaţia noastră campioană în apărare şi, mai ales, în ceea ce priveşte blocarea aruncărilor la poartă de la distanţă. MÎINE, PE PATINOARUL ARTIFICIAL. Se reia campionatul de hochei prin disputarea „manşei“ secunde în ultimele zile, activitatea de pregătire care se desfășoară pe patinoarul artificial a avut un ritm mai accelerat, determinat de apropierea primelor partide din cadrul celui de al doilea tur al campionatului naţional. De altfel, mîine are loc primulan gajament". Cele două principale pretendente la titlul de campioană, Dinamo Bucureşti şi Steaua, s-au pregătit cu cea mai mare atenţie. Nici celelalte formaţii nu au pierdut, însă, timpul degeaba, în pauza — destul de lungă — dintre primul şi cel de-al doilea tur, profitind şi de faptul că vremea a permis amenajarea patinoarelor naturale, hocheiştii din Miercurea Ciuc, Odorhei şi Gheorghieni au făcut, atît cît le-a permis timpul, antrenamente = Iată acum, clasamentul după primul ==■ tur: = 1. Dinamo București 6 6 0 0 77— 5 12 §= 2. Steaua 6 5 0 1 69—13 10 SE 3. Avîntul M. Ciuc 6 4 0 2 35—33 8 = 4. Agronomia Cluj 6 2 1 8 28—41 5 = 5. Tîrnava Odorhei 6 2 1 3 16—44 5 6. Petrol-Geologie — București 6 10 5 18—41 2 7. Avîntul Gheorgheni 6 0 0 6 8—74 0 zilnice. Este deci un motiv ca să sperăm că, în disputa care începe mîine, pe patinoarul artificial, nivelul calitativ al partidelor va fi superior celui din primul tur. Pe de altă parte, lupta pentru ocuparea locurilor de la mijlocul clasamentului, la adăpost de zona retrogradării, va fi mai echilibrată. Imagine din meciul Dinamo Bucureşti — Agronomia Cluj. Dinamovistul Boldescu trage la poartă cu toată opoziţia clujeanului Gali Foto I V. Bugeac SPORT LA TELEVIZIUNE ORA 18 — Emisiunea „Stadion". Din cuprins: „File din istoria sportului românesc" și „Stadionul vă aşteaptă* — filme realizate de studioul „Alexandru Sahla* la cererea G.N.H.F.S. Vineri 5 ianuarie 1968 Un cadru corespunzător mişcării sportive egea cu privire la dezvoltarea activităţii de educaţie fizică şi sport — adoptată de Marea Adunare Naţională la ultima sa sesiune — a Întrunit deplina adeziune a tineretului nostru, a tuturor cetăţenilor patriei. Ea constituie o nouă şi grăitoare dovadă a grijii pe care partidul şi statul nostru o acordă acestei activităţi, ridicate — cum însuşi textul de lege o specifică — la nivelul unei preocupări de interes naţional. Avîndu-şi izvorul în măsurile aprobate de Comitetul Executiv al CC al P.C.R. cu privire la îmbunătăţirea activităţii de educaţie fizică şi sport, precum şi în hotărîrile Conferinţei pe ţară a mişcării sportive, care s-a ţinut în vara anului trecut, prevederile noii legi cuprind sensuri şi semnificaţii dintre cele mai profunde. Prin conţinutul sau, documentul legislativ recent adoptat nu se rezumă la simpla schimbare a unor reglementări în vigoare pînă acum, ci este de natură să asigure un cadru cu adevărat corespunzător mişcării sportive, pe măsura stadiului actual de dezvoltare a societăţii noastre socialiste. Definirea judicioasă a structurii Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport, ca organ central de specialitate cu caracter obştesc, investit cu competenţe pe linie de stat în vederea coordonării şi îndrumării unitare a mişcării sportive din ţara noastră, determinarea atribuţiilor federaţiilor, asociaţiilor şi cluburilor sportive, precizarea răspunderilor şi relaţiilor dintre organele de stat şi organizaţiile obşteşti care au sarcini în acest domeniu vor face, fără îndoială, posibilă dezvoltarea într-un ritm mult mai viguros a activităţii de educaţie fizică şi a sportului românesc. Legiferarea răspunderilor şi atribuţiilor devenind un fapt împlinit, este acum de aşteptat ca toţi factorii interesaţi să depună eforturi susţinute şi coordonate în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce le revin. Aşa cum pe bună dreptate s-a subliniat şi în timpul dezbaterilor din Marea Adunare Naţională, care au premers adoptării legii, cu toate realizările meritorii obţinute, activitatea de educaţie fizică şi sport continuă încă să prezinte numeroase lipsuri şi rămîneri în urmă. Exerciţiile fizice atît de necesare pentru o dezvoltare armonioasă, pentru menţinerea şi prelungirea capacităţii de muncă, au pătruns doar într-o mica măsură în regimul de viaţa al maselor de oameni de la oraşe şi sate. Şi mai restrîns este numărul celor care participă, cu oarecare regularitate, la diferitele activităţi sportive. Situaţii asemănătoare sunt de semnalat şi în mediul şcolar şi universitar, educaţia fizică nefiind prezentă, prin variatele ei forme, în programul cotidian al elevilor şi studenţilor. În ceea ce priveşte sportul de performanţă, există încă un ritm inegal de dezvoltare a ramurilor sportive, unele din ele fiind rămase mult în urma altora care s-au afirmat puternic pe plan internaţional Slaba preocupare pentru amenajarea şi folosirea judicioasă a bazelor sportive, cît şi uşurinţa cu care s-a procedat pe alocuri la desfiinţarea lor, fără a se construi altele în loc, au stînjenit, de asemenea, în măsură apreciabilă progresul activităţii sportive. Deficienţele menţionate succint în rîndurile de mai sus se datoresc, desigur, şi faptului că în vechea forma de organizare a activităţii sportive a existat o centralizare excesivă a sarcinilor, că organizaţiile obşteşti, în primul rînd U.T.C.-ul şi sindicatele, care au un foarte strîns contact cu masa tineretului şi a oamenilor muncii, au fost, mai mult sau mai puţin, absolvite de răspunderi în acest domeniu, iar organele locale ale administraţiei de stat nu aveau obligaţii precis stabilite în problema amenajării şi administrării bazelor sportive. Noua lege cu privire la dezvoltarea activităţii de educaţie fizică şi sport reglementează în modul cel mai judicios situaţia, stabilind cu exactitate competenţele şi răspunderile. De altfel, tocmai sub acest aspect se relevă marea sa importanţă, precum şi perspectivele mai luminoase care se deschid pentru mişcarea noastră sportivă. . Printr-o colaborare pe care o dorim cit mai fructuoasă, Consiliul Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport, Ministerul învăţămîntului, Uniunea Generala a Sindicatelor, Uniunea Tineretului Comunist, împreună cu toate celelalte organe de stat şi organizaţii obşteşti menţionate în textul de lege, au resursele şi posibilităţile necesare pentru a ridica activitatea de educaţie fizică şi sport la un nivel superior, corespunzător dezvoltării luate de economia şi viaţa socială din patria noastră. sportul . PE ZĂPADA PROASPĂTĂ Tradiţiile schiului de performanţă renasc pe Valea Prahovei. Aceşti elevi din Azuga, participanţi la centrul de iniţiere condus de antrenoarea Elena Tom, deprind tainele alunecării rapide pe pîrtiile albe. Zăpada căzută din belşug in ultimele zile este un argument în plus pentru ca micuţii schiori să-şi intensifice ritmul pregătirilor în vederea apropiatelor examene contra-cronometru. Ne urăm succes ! Foto I I. Popescu HOCHEI-MELODY Patinoarul „23 August" din Capitală va găzdui la 5, 6 şi 7 ianuarie un original spectacol muzical-sportiv pe gheaţă, „Hocheimelody", îşi dau concursul cunoscuţi cîntăreţi de muzică uşoară din Capitală, precum şi solişti ai patinajului nostru artistic. Fotbaliştii români au ajuns la Rio de Janeiro RI© DE JANEIRO (Agerpres). — Fotbaliştii selecţionatei divizionare din România au sosit la RI® de Janeiro, venind din Gong®. Selecţionata română întreprinde un turneu de mai multe meciuri în Brazilia. In primul joc, oaspeţii vor întîlni echipa Gremio din Porto Alegre. Fotbaliștii români vor juca in continuare le Sao Paulo. în pagina a 2-a NU MAI ESTE NEVOIE DE CAMPIONATE MONDIALE ! SISTEMUL „ELO" DESEMNEAZĂ PRIN CALCULE SPECIALE PE PRIMUL ŞAHIST AL LUMII... Amănunte asupra acestei interesante probleme din actualitatea şahistă găsiţi în rubrica noastră. ŞAH PENTRU TOJI