Sportul, ianuarie 1971 (Anul 27, nr. 1130-1158)

1971-01-03 / nr. 1130

Mr. 1130 (6564) REVELION SPORTIV CA întotdeauna, împreună S' (urmare din pag. I) și tot timpul unde — un rîs ce plutește prin cameră, invăluindu-ne... Un dans, apoi incâ unul... „Bine, dar unde-s copiii ?” ■— mă intreb la un moment dat. In camera de alături, Ionut Lupescu doarme dus, surîzînd nevinovat în somn , va fi el, oare, Lupescu II al naţionalei de peste vreo 20 de ani ? Cine ştie... Aflu apoi că Dana Coe şi Mădălina Greavu sunt acasă, în „mîini bune“, de bunică. Dacă Ionuţ visează mari victorii, de ce nu ar trece şi cei mari la depănat amintiri din arenele sportive... Şi aşa încep confidenţele despre trecut, prezent şi (mai e vorbă ?) viitor. Notez vorbele lui Dan : „Mai am ceva de spus în fotbalul românesc“ şi ale lui Lupescu : „încă doi-trei ani ca 1970, şi sunt un om fericit“. .. Elena Comat încearcă să mă convingă că au pregătit un curcan foarte mare, dar că au avut atita poftă de mincare, incit n-a mai rămas nimic din el. Ridem cu totii. Oricum, se cunoaște, totul a fost pus la punct pină în cele mai mici amănunte. — O dată e Revelionul ! — le tachinez. Cu alte ocazii... In numele lor, îmi răspunde .. .Roger Cornat. — In orice zi, sint la fel de bune gospodine. Te asigur că şi soţia mea, deşi dăruieşte mult timp sportului, ştie să facă întotdeauna o atmosferă plăcută în casă. Magnetofonul e din nou dat „tare“, începe un nou dans. Reporterul se pregăteşte să plece, şi atunci gazda toarnă vin in pahare, un vin roşu ce curge tremurat, închinînd pentru un an bun, atit pentru ei, cit şi pentru dv. stimaţi cititori, cărora m-au rugat să vă transmit cardul şi tradiţionalul LA MULŢI ANI ! LIMBAJUL COMUN AL PRIETENIEI Aşezată, prin tradiţie, la cumpăna dintre doi ani, întrecerea europeană a hocheiştilor juniori i-a adunat de data aceasta la Bucureşti pe tinerii mânuitori de clasă. Echipele participante la grupa B a competiţiei au petrecut seara de 31 decembrie împreună, la restaurantul hotelului sportivilor de la „Centrul 23 August“, într-o ambianţă plăcută, amicală. Antrenorii s-au uitat puţin chiori, la „degetarele“ de ţuică bătrînă şi la paharele de vin, dar sărbătoarea e sărbătoare şi aceasta, a Revelionului, este o dată pe an, aşa că pînă la urmă au trebuit să închidă ochii. La miezul, nopţi, lumina s-a stins. Apoi au fost ciocnite cupele, s-a cîntat, s-a rîs, şi cele cinci echipe, din cinci ţări au găsit limbajul comun al tinereţii şi al prieteniei, care n-a avut şi nu va avea niciodată nevoie de dicţionare. S-au uitat bodicecurile — chiar şi cele mai aspre — victoriile şi înfrângerile, golurile înscrise sau primite, ocaziile ratate, greşelile de apărare şi toate midie viclenii din teren care dau farmecşi frumuseţe acestui joc al vitezei şi al cutezanţei. Băieţii s-au comportat... sportiv din toate punctele de vedere și au plecat la culcare cu mult înainte de a se fi terminat programul la televizor.II așteptau încă două zile grele de întrecere. ŞAMPANIE PENTRU CAMPION! „Aho ! Aho ! Copii şi fraţi. Staţi puţin şi muminaţi Glasurile tinere ale colindătorilor răsună cu tărie, însoţite de puternice plesnituri de harapnice. Suntem în căutarea familiei multiplului campion, călăreţul Iosif Molinar. ...Apăsăm pe butonul soneriei. — Deschide repede! Au sosit colindătorii ! Şi-n cadrul uşii apare al doilea campion — de fapt o campioană — a familiei, Daniela. Deşi surprinsă de apariţia unor colindători cu... stilou şi aparat de fotografiat, ne invită cu bucurie să intrăm în casă. Tatăl, venit şi el în întîmpinarea noastră, ne face o primă confidenţă : „ştiţi este un revelion în familie“. ...Vitrina cu trofee, mai multe ale tatălui şi ceva mai puţine — dar în creştere — ale fiicei, stă faţă-n faţă cu bradul, încărcat şi el cu altfel de „trofee“, de ciocolată, portocale, bomboane, spre bucuria firească a tinerei campioane. Mai sînt cîteva minute pînă cînd Anul Nou — plin de visuri şi de speranţe — va da mina cu Anul Vechi — cel ce pleacă din casa Molnár sub povara unor frumoase succese obţinute de cei doi sportivi în concursurile interne şi internaţionale. ...Salvele de tun vestesc sosirea Anului Nou 1971, dar şi primirea triumfală ce i se face în fiecare casă... în pahare curge şampania. Primul toast, primele urări de fericire şi noroc. Ţîrîie telefonul. De la capătul celălalt, antrenorul Nicolae Marcoci ţine să fie primul în 1971, care să ureze noi succese campionilor Molnár. ...A venit vremea să plecăm. Mai închinăm un pahar în onoarea cinstitelor gazde şi cînd suntem deja la uşă, din nou telefonul. După cîteva clipe, aflăm că antrenorul Gheorghe Antohi a ţinut şi el să transmită, din primele clipe ale noului an, urările de „îndeplinire a tuturor dorinţelor“. ★ Nu după multă vreme suntem în casa altui mare campion , Aurel Vernescu. Nu este nevoie să mai vorbim de succesele sale, pentru că ele sunt mult prea cunoscute. Acelaşi revelion intim, în cadrul familiei. Se glumeşte, se ride. Una din sursele bunei dispoziţii: televizorul. Suntem nevoiţi (oare ar fi putut cineva să refuze ?) să ridicăm paharul. Colegul, fotoreporterul Dragoş Neagu, mai face o fotografie. Prima pe 1971 : Aurel Vernescu, împreună cu cele mai preţioase „odoare“ cucerite vreodată : soţia şi băiatul. Bineînţeles, vor urma şi alte fotografii şi, cu siguranţă, foarte multe vor fi făcute pe treapta cea mai înaltă a podiumurilor de premiere ale întrecerilor de caiac. Pretutindeni ferestre luminate. Anul Nou trebuie întîmpinat aşa cum se cuvine. Parcul studenţilor e adormit de mult. Nici un trecător, nici o pereche de îndrăgostiţi nu-şi are, în noaptea asta, drum pe-aici. Sub stelele sticloase, aleile pavate cu ninsoare apar ca nişte poteci de argint, ce nu ştii de unde încep şi unde se sfîrşesc. Totuşi, din inima acestei oaze de tăcere, ţîşnesc, din timp în timp, frînturi de cîntece şi rafale de veselie ce-şi găsesc ecoul dincolo, pe celălalt mal al Someşului. Sînt „copiii“ doctorului Arnăutu (cum îi numeşte acesta pe atleţii ce locuiesc împreună cu el în cabana din Parcul Universităţii), rămaşi pentru petrecerea revelionului, lingă antrenorul şi părintele lor. — Principalul gînd în aceste momente ? Paradoxal, dar nu-l îndrept spre anul ce vine, ci spre cei 20 care au trecut de cînd locuiesc aici — mărturiseşte antrenorul. Cobor în timp pentru a-i saluta pe toţi marii atleţi clujeni care mi-au fost elevi, care au locuit în cabana noastră şi cu care am petrecut revelioane de neuitat : Ion Moina, Grigore Cojocaru, Aurel Palade Ursu, Traian Sudrigean, Tanţa Sicoe, Ilarie Măgdaş, Cornel Porumb, Kurt Sokol, ca să numesc numai cîţiva... ...Dar profesorul e trezit din reverie de pleiada actuală, „zgomotoasă şi talentată“, cum o defineşte chiar el, părintele şi antrenorul. ★ Din anul ’70 n-au mai rămas decît trei ceasuri, minute numărate pe care decatlonistul Kurt Sokol vrea să le cinstească din plin pentru că ele aparţin celui mai bogat an sportiv pe care l-a trăit pînă acum. Iată de ce aleargă grăbit spre sediul Revelionului — casa unui prieten de-al familiei — ca să mai stropească, pînă la răsunarea anilor, succesele lui ’70: recordul românesc şi balcanic (7771 p), victoria în patrulaterul Italia - Franţa- Finlanda - România şi evoluţia bună în meciul cu R. F. a Germaniei. — Pentru ’71? — Anii fără soţ nu mi-au purtat niciodată noroc. ’63 şi ’67 au fost marile obstacole ce mi-au barat drumul spre Tokio şi Mexic. Cu ’71 vreau să fac, de la început, un pact. Să-l ud din plin, încă din momentul naşterii lui şi să mi-l aliez ca să fac din el trambulina spre... München. Intr-o aripă retrasă a complexului Metropol, o parte dintre baschetbaliştii „U“-lui (şi antrenorul lor, dr. Mircea Bugnariu) „îneacă“, împreună cu grupul intim de prieteni şi suporteri, necazurile lui '70. Vorbe de duh, risipă de... Murfatlar şi, mai ales, de cîntece. Ei — baschetbaliştii — au rămas, de altfel, cei mai fideli interpreţi ai devizei boemului „U“ : „victoria stă-n prietenie, în putere şi-n cîntec". In casa fostului- U”„U“-ist, Sever Covacu, şi-au dat întîlnire două generaţii : fotbalişti ai anilor ’45—'55 şi cei de astăzi, printre care portarul Moldoveanu — ginerele gazdei, Remus Cîmpeanu, Pexa, Creţu, Anca şi ex-clujanul Oprea, rechemat pe malurile Someşului de logodnica sa, studentă în anul VI la medicină. Printre paharele de turţ, veteranii „pişcă“, din cînd în cînd, pe tinerii de astăzi, postaţi — la finele lui '70 — pe un loc (11) nu tocmai confortabil. Nici tinerii nu rămîn datori cu replica, vorbind de tangoul pe care-l jucau fotbaliştii de altădată. Şi... nimeni nu se supără pentru că în noaptea asta se permite orice. UN AN NOU. O NOUA FAMILIE In seara Revelionului, spre complexul Modern din zona Tipografilor din Timișoara se îndrepată mai multe sportive. Am rugat-o pe Cristina Metzenrath să ne des-_ conspire... secretul. „In această seară, fosta noastră coechipieră, care a contribuit la cîştigarea de trei ori consecutiv a titlului de campioană naţională, se căsătoreşte. Este vorba de profesoara Georgeta Bratie, actualmente jucătoare la Constructorul Timişoara, care-şi întemeiază un cămin alături de handbalistul Valentin Ciucă, component al echipei Banatul“. La acest eveniment şi-au dat întîlnire şi alte handbaliste prietene : Tereza Secheli-Popa cu soţul, Iolanda Rigo, Hilde Hrivnak- SECVENŢE CLUJENE ★ La mulţi ani! Familia „caiacului amiral“, Aurel Vernescu, închină in cinstea lui 1971 şi a viitoarelor... izbînzi ale capului de familie Foto : DRAGOS NEAGU Cristian Panaitescu , sărbătorit la Cimpulung . Sâmbătă, la primăria oraşului Cimpulung a avut loc sărbătorirea lui Cristian Panaitescu, care a primit titlul de antrenor emerit. La festivitate au luat parte Mihai Badea, primarul oraşului Cimpulung, Gheorghe Creţu, preşedintele C.J.E.F.S. Argeş, boxeri din localitate şi alte persoane oficiale, în cuvinte calde, cei prezenţi au elogiat meritele antrenorului Cristian Panaitescu ca sportiv, antrenor şi cetăţean. El a fost felicitat călduros de către cei prezenţi pentru înalta distincţie acordată, încununare a muncii depuse timp de aproape 40 de ani în creşterea a numeroase generaţii de boxeri. I. FETEANU—coresp. sportul Cu prilejul festivităţii din sala Floreasca, desfăşurată luni 28 decembrie 1970, au fost distinşi cu titlul de antrenori emeriţi şi maeştri emeriţi ai sportului o serie de antrenori şi sportivi, lată o parte dintre ei : (de la stingă la dreapta) SIGISMUND FERENCZI (baschet) — antrenor emerit, EUSABETA POLIHRONIADE (şah), ŞERBAN CIOCHINA (atletism), ECATERINA IENCIC-STAHL (scrimă) şi PETRE ŞANDOR (tir) — maeştri emeriţi ai sportului CRAIOVENII AU PETRECUT OLTENEŞTE Fotbaliştii de la Universitatea Craiova noaptea de revelion au petrecut-o în familie. Lucian Strîmbeanu, declarat cel mai bun fotbalist al Craiovei pe 1970 şi, totodată, cel mai bun sportiv al clubului Universitatea, cumpăna dintre ’70 şi '71 l-a găsit la Calafat unde împreună cu Ovidiu, băieţelul lui de 2 ani, soţia şi socrii, au sărbătorit în jurul pomului de iarnă venirea noului an. Oblemenco, Ţarălungă şi Bîtlan alături de soţiile lor au alcătuit o „tripletă“, petrecînd ultima noapte a anului cu veselie şi cu gîndul la ce va aduce nou ’71 în... fotbal. Oblemenco a început numărătoarea inversă pentru prima sesiune de examene din viața lui de student. Pag.s 3—a „SĂ TRĂIŢI, SĂ-NTINERIŢI, VICTORII SĂ CUCERIŢI!... b ...Aşa şi-au încheiat tradiţionalul lor „Pluguşor“ eleviisportivi din Capitală, îmbrăcaţi în frumosul port românesc, copiii au urat mişcării sportive româneşti (şi fotbalului mai cu seamă) noi succese in anul 1971. Binecunoscuţii jucători, CORNEL DINU şi MIRCEA LUCESCU, aici de faţă au luat notă, ca şi toţi fruntaşii sportului nostru de la care aşteptăm alte izbînzi spre gloria patriei. Copiii au primit, potrivit obiceiului, nuci, mere şi covrigi. In amintirea „Pluguşorului“ lor, tov. ANGHEL ALEXE, președintele CNEFS, le-a laminat fanionul Comitetului Olimpic Român. LA BRAŞOV, E... PRIMĂVARĂ Din totdeauna noţiunea revelionului, a Anului Nou, a fost asociată cu albul imaculat al zăpezii. Mai mult chiar, erau amatori de inedit care, profitînd de modernismul unor instalaţii de pe pârtiile de schi, sărbătoreau sosirea noului an pe schiuri, pe pantele luminate „a giorno“ de la Poiana sau Predeal, în acest sfîrşit de an, tradiţionala asociere nu s-a mai putut realiza. Schiorii aflaţi pe munte, la Postăvar sau în Poiana, au trebuit să coboare la familiile lor, lăsînd locurile de la cabane celor care doresc să petreacă revelionul la altitudine, însăşi deschiderea oficială a sezonul ULTIMA SEARĂ DE... BURLACIE In ajunul Anului Nou la Casa căsătoriilor din sectorul 6 din Capitală erau mulţi luptători, în majoritate de la clubul Steaua. Cu toţii aveau să asiste la celebrarea căsătoriei colegului lor, binecunoscutul luptător, Petre Voman. Pe rind Coman şi soţia sa Maria Georgescu au fost felicitaţi de antrenorii Vascul Popovici şi Gheorghe Şuteu, de luptătorii Marin Cristea, Gheorghe Ureian, Simion Popescu, Nicolae Neguţ, Petre Straie, Nicolae Pavel şi mulţi alţi colegi de club. N-au lipsit nici antrenorii federali Ion Corneanu şi Ion Crîsnic. Alexandru Geantă fost component al echipei de lupte libere, în prezent antrenor secund la acelaşi club, este naşul tinerilor căsătoriţi, în noaptea revelionului reputatul luptător Petre Coman, campion republican al ultimelor ediţii şi medaliat la multe competiţii internaţionale, a trăit unele dintre cele mai frumoase clipe. împreună cu tînăra sa soţie, cu naşul şi ceilalţi invitaţi el şi-a serbat căsătoria. Le urăm şi noi, în noul an, primul în acest drum, mult noroc şi noi succese. Iui de schi, proiectată intr-un cadru sărbătoresc pentru zilele de 2 şi 3 ianuarie, la Predeal şi Poiana Braşov, a fost amînată din cauza lipsei momentane a zăpezii. Ceilalţi sportivi braşoveni, după un an de întreceri grele, au petrecut revelionul, în marea lor majoritate, împreună cu cei dragi, ca de pildă, fotbaliştii, baschetbaliştii, voleibaliştii, luptătorii şi scrimerii de la Steagul roşu. Alţii, cum sunt elevii şcolilor sportive au fost în tabere de vacanţă. Astfel, handbaliştii de la liceul cu program de educaţie fizică împreună cu profesorul lor, Popescu-Colibaşi, au sărbătorit revelionul la Păltiniş, iar micii schiori la cabana Gîrbova, lingă Predeal. Aproape 400 de elevi ai şcolilor profesionale din Braşov — boxeri, atleţi, halterofili şi luptători — au fost împreună în tabăra organizată pentru ei la grupul şcolar Steagul roşu de către Ministerul Invăţămîntului. La numeroase cabane şi hoteluri turistice au fost prezenţi sportivi din Oradea (Facultatea de educaţie fizică a Institutului pedagogic), din Cluj (Universitatea) etc., sărbătorind împreună noul an la Poiana şi Predeal. Peste tot a domnit veselia şi voia bună. CORNELIA PETRUSCA, 7 MAMĂ Tripla campioană mondială la popice, Cornelia Petruşca a avut cel mai fericit revelion din viaţa ei, deşi l-a petrecut intr-un anturaj sever, lipsit de veselie şi de voie bună, şi anume la maternitate, unde cu două zile înainte de a rupe ultima filă a calendarului a născut o fetiţă, Micuţa Florentina-Georgeta ca şi mama ei sunt sănătoase şi peste cîteva zile vor reveni acasă în sinul familiei, unde sunt aşteptate cu nerăbdare. NOAPTEA NUNŢII Seara de răscruce între doi ani a reunit din nou, ca de obicei, familia de voleibalişti Corbeanu. De data aceasta, sărbătorirea revelionului a avut un cadru mai larg, dar la fel de vesel şi familiar, prilejuit de căsătoria a doi tineri apropiaţi familiei. Dintre nuntaşii de seamă adunaţi la locuinţa mirilor din Banu Manta n-au lipsit maeştrii emeriţi ai sportului Gh. Corbeanu şi Doina Corbeanu-Ivănescu, surorile lor, voleibalistele de la C.P.B., Rodica Hălmăgeanu şi Elena Covaci, fotbaliştii Bujor Hălmăgeanu şi Traian Ivănescu, părinţii, rudele cunoscuţilor sportivi şi ale mirilor. Intru întîmpinarea lui 1971 au venit de la Blaj şi bătrînii Corbeanu, care nu-şi mai văzuseră de mult copiii, astfel incit bucuria tuturor a fost deplină... Cînd bătăile ceasului au vestit sfîrşitul lui '70, zeci de pahare s-au înălţat pentru toast, zeci urări de sănătate şi ferici în noul an. Şi, cum era resc, urări de succes pe rîmul sportului care au, şi a făcut mai numeroasă ceasta familie de sport. Noul an a debutat cu veilie, cu cîntec şi dans care durat pînă în zori. „Este cel mai frumos reilion pe care l-am petrec în familie. Poate pentru avem în mijlocul nostr după mulţi ani, şi pe părin poate pentru că în fama noastră toţi se simt foai bine în astfel de ocazii" ne mărturisea fostul intereţional Gheorghe Corbeanu. Au colindat pentru dr. Valeriu Chiose, Emanuel Fântâneanu, Mihai Bîra, Nuşa Demian, Toma Răloşan, Aurelian Brebeanu, Ştefan Gurgui, Petre Arcan, Geo Raeţchi. PRIMII 10 SPORTIVI AI CLUBURILOR ÎN 1970 UNIVERSITATEA CRAIOVA I- Lucian Strîmbeanu — fotbal 2. Elena Albu — volei 3. Teodor Peca — atletism 4. Florin Sisu — atletism 5. Ion Oblemenco — fotbal 6. Niculae Sîrbu — judo 7. Petre Deselnicu — fotbal 8. Dinu Alexandrescu — volei 9. Angela Minculescu — baschet 10. Rudolf Fleischer — handbal SPORT CLUB BACĂU 1. Emeric Dembrowsehi — fotbal 2. Felicia Dornea — gimnastică 3. Aristică GhiţS — fotbal 4. Adrian Popa — lupte 5. Dinu Condurat — box 6. Petru Avramescu — handbal 7. Cristian Gheorghevici — handbal 8. Mircea Pană — fotbal 9. Mariana Mocanu — gimnastică 10. Victor Prenţu — lupte PROGRESUL 1. Maria Alexandru — tenis de, masă 2. Maria Vicol — scrimă 3. Melania Decuseară — sărituri în apă 4. Constantin Stanel — box 5. Sever Mureşan — tenis de cîmp 6. Ecaterina Roşianu — tenis de cîmp 7. Sergiu Luchian — tenis de masă 8. Marin Pîrcălab — lupte 9. Aurel Măndoiu — fotbal 10. Gheorghe Dumbravă— atletism C.S. SINAIA 1. Ion Panţuru — bob 2. Virgil Stoian — bob 3. Ștefan Panaitescu — bob 4. Maria Tocitu — schi-fond 5. Nicolae Neagoe ■— bob 6. Gheorghe Voicu — biatlon 7. Alexandru Bogdan — schi—alpin 8. Eugen Bogdan — bob 9. Valeriu Juncu — bob 10. Dinu Clinei — biatlon