Sportul, mai 1973 (Anul 29, nr. 7399-7429)

1973-05-29 / nr. 7427

dg. a 2-a IUiţiilor de mnic aleCJPA FEMINA", 0 COMPETIŢIE REUŞITĂ  Viaţa sportivă a oraşului Caracal a fost marcată, la sfîrşitul săptămînii trecute, de organizarea întrecerilor finale din cadrul „Cupei femina“, competiţie rezervată tinerelor fete din şcoli, întreprinderi şi instituţii, întrecerile de cros, tenis de masă şi şah au adus în concurs sute de sportive. Crosul, disciplină care cucereşte tradiţie aici, a beneficiat de prezenţa a peste 500 de concurente. Tenisul de masă şi şahul, găzduite de sălile Şcolii generale nr. 5 şi a Casei de cultură, au oferit dispute interesante şi de bun nivel tehnic, datorită prezenţei în concurs a unor jucătoare talentate şi cu bune rezultate pe plan judeţean (Gabriela Vancu, Cornelia Mitrana, Georgeta Zaharia, Doina Tătaru), precum şi a unor speranţe alesportului caracalean (Daniela Coliţă, Florina Antonie, Narcisa Andrăşescu). Numeroase premii în materiale sportive au răsplătit eforturile participanţilor. Pentru cea mai bună mobilizare la întreceri, asociaţia sportivă a Liceului nr. 2 a primit o frumoasă cupă de cristal. G. DONCIXJ — coresp. „SPARTACHIADA COMERŢULUI" ÎN PLINĂ DESFĂŞURARE (Urmare din participanţi, s-au organizat la popice (cei mai buni fiind St. Dumitru, de la intercontinental, I. Mierlă, de la I.H.R. Lido, V. Burzău, de la I.C.R.T. şi Gabriel Şerbănescu, de la M.C.I.), fotbal (dintre cele 16 formaţii participante bine s-au comportat pînâ acum cele de la I.H.R. Athenée Palace şi O.C.L. Alimentara 6) şi tir. încheierea competiţiei este programată la 23 iunie, cînd vor avea loc finalele pe unul din marile stadioane ale oraşului. Se intenţionează organizarea cu acest prilej şi a unui meci internaţional de fotbal. „Spartachiada comerţului“ este o iniţiativă bună a asociaţiei Spartac, care ar putea fi preluată şi de alte mari organizaţii sportive din Capitală. (T. R.) „CICLOP" - O NOUĂ ASOCIAŢIE SPORTIVĂ BUCUREŞTEANĂ O nouă asociaţie sportivă a luat fiinţă în Capitală , A.S. CICLOP* *. Constituită din salariaţii cunoscutei întreprinderi bucureştene, ea debutează cu patru secţii (automobilism, teftis de masă, şah şi turism), reunind 290 de membri. Ca președinte a fost ales ing. Nicolae Apostol. PRIMUL CONCURS DE TENIS LA DROBETA TR. SEVERIN Oraşul din faţa Porţilor de Fier a găzduit, recent, o premieră sportivă. Din iniţiativa inspectoratului şcolar judeţean, şi cu sprijinul C.J.E.F.S., a avut loc, la Drobeta Tr. Severin, primul concurs de tenis, sport care a început să cucerească adepţi, mai ales în rîndurile copiilor şi tineretului. La întrecere (organizată doar pentru băieţi) au participat echipe ale liceelor din Strehaia, Cujmir, Vînju Mare, Baia de Aramă, Orşova şi Drobeta Tr. Severin, fiecare alcătuită din cîte doi concurenţi. In proba individuală a învins Liviu Teodoru (Baia de Aramă). Tot el, împreună cu colegul său Gheorghe Bordiuc, a triumfat și la dublu. GN. MANAFU-coresp. PIONIERI, INSTRUCTORI SPORTIVI Clubul sportiv „Cutezătorii“, al Palatului pionierilor din Bucureşti, din dorinţa de a stimula activitatea polisportivă în şcoli, cartiere etc. a organizat un curs de formare a instructorilor sportivi din rîndul pionierilor şi şcolarilor. Au participat peste 60 de candidaţi din toate sectoarele Capitalei. Timp de două săptămîni, cursanţii au luat parte la lecţii teoretice şi practice in cadrul a şapte discipline sportive : atletism, fotbal, tenis de cîmp şi de masă, volei, şah, turism. Zilele trecute a avut loc închiderea festivă a cursurilor cu ocazia căreia absolvenţilor li s-a înmînat broşura „îndreptar pentru instructorii sportivi Dionieri“ (cuprinzînd noţiuni generale de regulament şi organizare a celor şapte discipline sportive), carnetul şi brasarda de instructor sportiv, mingi, fluiere etc. Micii activişti sportivi se vor dovedi — sîntem siguri — animatori ai exerciţiului fizic şi sportului printre colegii şi prietenii lor. COPIII TREBUIE SĂ CUNOASCĂ TOATE PROCEDEELE TEHNICE Un dialog util intre antrenorii români şi cei americani Cu prilejul recentei vizite efectuată în ţara noastră de cîţiva înotători din S.U.A., F.R. Nataţie a organizat o masă rotundă la care a invitat pe Ed Solotar şi Robert Aitsley, cei doi specialişti care au însoţit lotul sportivilor de peste Ocean, precum şi cîţiva dintre profesorii şi antrenorii de înot din ţara noastră. Oaspeţii au expus pe larg unele metode folosite în S.U.A. pentru instruirea copiilor, pe grupe de vîrstă, ca şi o serie de mijloace folosite în pregătirea înotătorilor de performanţă. La fiecare din problemele aduse în discuţie, E. Solotar şi R. Ausley au furnizat date interesante, care au făcut ca această întrlnire amicală dintre specialiştii români şi americani să se transforme într-un util schimb de experienţă, ale cărui concluzii vor putea fi folosite în activitatea secţiilor noastre. Am folosit prilejul acestei rodnice întîlniri pentru a solicita oaspeţilor răspuns la cîteva întrebări de actualitate. ÎNTREBARE : Care sunt metodele de selecţionare a copiilor în grupele (de pregătire) pe categorii de vîrstă? E S. : La noi, selecţia este foarte simplă. In clubul pe care il conduc la Washington există 350 de înotători. In fiecare an fixez o serie de haremuri pentru diferite categorii de vîrstă. Cine reuşeşte să înoate distanţa de 100 yarzi (91,44 m) în cifra respectivă, îndeplineşte o primă condiţie de intrare în club ; cea de a doua presupune CUNOAŞTEREA LA PERFECŢIE A CELOR 4 PROCEDEE TEHNICE. ÎNTREBARE : Cum sînt pregătiţi copiii în aceste grupe de vîrstă ? R.A. I Cei din categoria 7—8 ani vin la bazin de două ori pe săptămînă, cîte o oră, iar cei de 9—10 ani — de trei ori pe săpămină. Principala preocupare a antrenorilor (sau asistenţilor) este ca aceşti copii să-şi îmbunătăţească tehnica la toate procedeele şi să înoate continuu, să înceapă să se obişnuiască cu efortul în antrenament. Competiţiile rezervate acestora (organizate numai pe plan local) sînt destul de rare, cel mult 4—5 intr-un sezon întreg. Grupa copiilor de 11—42 ani face zilnic cîte un antrenament de 90 de minute, iar sîmbătă şi duminică lucrează cîte două ore şi jumătate. Doar cei mai talentaţi şi mai serioşi sînt chemaţi de două ori pe săptămînă şi la un al doilea antrenament. Concursurile acestora sunt mult mai dese. — ÎNTREBARE : Numărul mare al kilometrilor parcurşi este singura explicaţie a rezultatelor înalte obţinute de înotătorii americani ? E.S. : Fără îndoială, cei care înoată zilnic 5—6 ore obţin rezultate superioare. Părerea mea este însă că intensitatea lucrului in tot acest timp stă pe acelaşi plan. Cine rezistă la această muncă — mă refer la organism — obţine în mod cert rezultate superioare; cine cedează, se elimină singur din grupă. Şi pe aceştia din urmă noi avem oricind posibilitatea de a-i înlocui. ÎNTREBARE : Cit timp afectaţi dv. lucrului pe uscat şi in ce perioade ? E S. : La clubul meu nu se poate vorbi de aşa ceva. Bazinele sunt închiriate şi nu ne putem permite să pierdem vremea cu exerciţiile de forţă şi supleţe. La bazin, copiii vin doar să moare. Pregătirea fizică specifică o fac în mod individual acasă, conştienţi că fără ea nu pot realiza performanţe ieşite din comun. ÎNTREBARE : Cum reuşesc elevii să îmbine obligaţiile şcolare cu necesitatea unei pregătiri zilnice de o deosebită intensitate ? E.S.: Am să dau exemplul elevei mele, MELISA BELOTE, triplă campioană olimpică, prima înotătoare din lume care a parcurs 200 m spate în mai puţin de 2:200. De luni pînă vineri, dimineaţa înainte de şcoală, face un antrenament de o oră. După masa de prînz, o oră de odihnă şi apoi un nou antrenament, de două ori mai dificil ca durată şi intensitate. Sîmbăta şi duminica, atunci cind nu are concursuri, antrenamentele durează an/2—3 ore. ÎNTREBARE : Antrenamentul unei campioane olimpice are vreo particularitate deosebită ? E.S. : Nicidecum. Lucrăm 11 luni din an, cu pauze ce însumează 4—5 săptămîni. In septembrie — înot continuu fără cronometru, în octombrie, aproape la fel. Abia in noiembrie începe pregătirea intensă la procedeul de specialitate. In decembrie, distanțele scad, dar crește intensitatea, întrucît pînă atunci lucrăm îndeobşte în bazin de 25 yarzi, trecem, pentru două săptămîni, la bazinul de 58 m. Perioada ianuarie-aprilie este intrucîtva asemănătoare. Un singur amănunt care poate vă interesează , în lunile de vară, pentru că antrenamentul este mult mai dificil, este nevoie de variaţie şi de aceea dimineaţa lucrăm în bazinul de 50 yarzi, iar după-amiază în cei de 25. ÎNTREBARE ! Ce mijloace folosesc elevii dv. pentru refacerea după efort ? E.S. : Eu recomand unul singur — SOMNUL. Şi văd că roadele sunt dintre cele mai bune. Din discuţiile reproduse mai sus se desprind multe elemente esenţiale în pregătirea copiilor şi înotătorilor fruntaşi. Multe dintre acestea pot constitui, desigur, şi pentru antrenorii noştri, elemente utile de îmbogăţire a planurilor de pregătire, care să ducă la un substanţial progres al sportivilor fruntași. A. VASILIU C. E. DE BOX PE MICUL ECRAN Secţia de sport a Studioului de televiziune comunică programul transmisiilor de la Belgrad ale campionatelor europene de box. Pe micul ecran vor putea fi văzute: marţi 5 iunie, ora 15,30 — sferturi de finală (gala I), transmisie directă, ora 22,30 — sferturi de finală (gala a II-a), selecţiuni înregistrate; miercuri 6 iunie ora 15,30 — sferturi de finală (gala a II-a), transmisie directă; ora 22,15 — sferturi de finală (gala a IV-a), selecţiuni înregistrate; joi 7 iunie, ora 15,30 — semifinale (gala I), transmisie directă; ora 22,50 — semifinale (gala a II-a), selecţiuni înregistrate; sâmbătă 9 iunie, ora 19 — finale (primele 2 meciuri) transmisie directă; ora 22,30 — finale (următoarele 9 partide), înregistrare integrală. ADUNAREA FESTIVA A ABSOLVENŢILOR I.E.F.S. Se aduce la cunoştinţă absolvenţilor I.E.F.S. (promoţia 1963) că Adunarea festivă cu prilejul împlinirii a 10 ani de la absolvire va avea loc în ziua de 16 iunie, ora 9, la sediul Institutului. SPORTUL SĂTMĂREAN DISPUNE DE SUFICIENTE RESURSE (Urmare din pag 1) avea certitudinea că acţiuni de masă, cărora le-am prevăzut o desfăşurare in timp nu vor eşua. la o anumită etapă, din cauza penuriei de terenuri (foarte acută în momentul de faţă, în special în municipiul Satu Mare), a mijloacelor de transport (avem experienţa multor ratări anterioare datorate acestui impediment) sau lipsa de înţelegere a diferitelor cadre de conducere din unităţile economice. Trebuie, totodată, lucrat la schimbarea de optică existentă în foarte multe asociaţii, care subordonează întreaga activitate de masă cite unei echipe — de regulă la fotbal — formaţie care înghite toate veniturile asociaţiei şi activează fără nici o perspectivă. Cazul asociaţiilor de la „Unic“, „33 August“, „I.P.L.“, „Sănătatea“, „C.F.R.“, „Comunala“. Desigur, multe dintre mutaţiile preconizate mai sus se pot realiza imediat. Aitere, însă, numai pe parcurs. Asta nu înseamnă că activitatea sportivă de masă din asociaţiile care solicită remanieri trebuie să sufere sau să aştepte. Din contra ! Pe lingă competiţiile tradiţionale, von căuta forme adecvate — cu prioritate cele simple, necostisitoare, desfăşurate în aer liber — vom înmulţi iniţiativele focale incluzînd sporturile care au cea mai mare audienţă printre tinerii locului, vom căuta să dinamizăm şi acele categorii de oameni care pînă acum s-au ţinut departe de sport. Cîteva dintre secţiile de performanţă ale judeţului (scrimă, baschet, lupte) s-au impus în mod deosebit în arena internă şi şi-au trimis reprezentanţi la ultimele două Olimpiade şi la mai multe ediţii ale campionatelor balcanice. Momentan, peste 20 de juni ari şi seniori din aceste secţii fac parte din loturile naţionale. Activitate satisfăcătoare desfăşoară şi secţia de fotbal de la .,Olimpia“, popicele de la ..Spartac“, secţia de baschet a Şcolii sportive din municipiu. Studiind insă situaţia performanţei sătmărene, în momentul de faţă, se, observă că ea se află într-un oarecare declin, că unele echipe au retrogradat (şahul şi baschetul fete) sau au în faţă spectrul retrogradării (două dintre armele secţiei de scrimă), că rezervoarele par să-şi fi micşorat posibilitatea de a pulsa elemente care să întărească primele garnituri. Ce se preconizează pentru depăşirea acestui impas, pentru revenirea formaţiilor amintite la poziţiile pierdute, pentru preîntîmpinarea unor situaţii similare ? — Nu vreau să liniştesc pe nimeni — şi cu atit mai puţin pe sportivi şi antrenori — spunînd că chiar dacă anumite echipe au pierdut, pentru moment, poziţiile deţinute în ierarhiile naţionale, nivelul valoric al secţiilor respective — in special al scrimei şi baschetului — nu este periclitat. Asta, datorită faptului că aici lucrează oameni pricepuţi şi cu mare tragere de inimă — cum sunt Al. Csipler şi S. Haukler la scrimă, Ecaterina Roth şi G. Mahler la baschet — care asigură permanent elemente capabile să primenească loturile şi să se menţină o ridicată cotă valorică. Aceleaşi aprecieri pot fi legate şi de numele lui Gheorghe Staicu, antrenorul echipei de fotbal, cel care a reuşit să realizeze coeziunea între jucători, să le valorifice superior calităţile, să crească cîteva elemente cu frumoase perspective. Certitudinea unor reprezentări onorabile ne-o dau şi cîteva dintre sporturile aplicative, printre care tirul şi radioamatorismul. Vizavi de aceste secţii harnice, există însă altele (atletismul, tenisul de masă, şahul, gimnastica) cu rezultate fluctuante şi necompetitive pe plan naţional, fapt datorat, după cum sublinia şi raportul, unei stări de automulţumire, lipsei de exigenţă a unor antrenori, poziţiei minimului efort pe care se postează unii dintre sportivi. Ce vom face ? Vom acţiona in spiritul indicaţiilor pe care Comitetul judeţean de partid ni le-a dat, concentrînd eforturile materiale şi umane pentru ridicarea secţiilor noastre reprezentative, întărind îndrumarea şi controlul la nivelul tuturor unităţilor sportive, pentru ridicarea calitativă a procesului instructiv-educativ, pentru impulsionarea tehnicienilor şi sportivilor în realizarea sarcinilor de performanţă. — Asupra cîtorva dintre specialiştii care lucrează în performanţa sătmăreană aţi făcut aprecieri şi aţi emis pretenţiile cuvenite. Ce aprecieri faceţi însă şi ce aspiraţii legaţi de activitatea profesorilor de educaţie fizică ? — Este un subiect pe care o să-l abordez permiţîndu-mi să folosesc aprecierile şi sfaturile primului secretar al Comitetului judeţean de partid, tovarăşul Iosif Uglar. Dînsul specifica că, în condiţiile judeţului nostru, care nu beneficiază — deocamdată — decit de un număr restrîns de profesori de educaţie fizică (73), aceştia nu trebuie să se rezume şi să se mulţumească doar cu ceea ce fac la catedră, ci trebuie să devină adevăraţi fermenţi ai performanţei din toate colţurile judeţului, să se constituie în „inspectori“ ai educaţiei fizice — pe care, în multe şcoli, o predau profesori de alte specialităţi — şi în îndrumători activi ai asociaţiilor sportive care nu beneficiază de cadre de specialitate. Deşi în ultimul timp perimetrul bazei materiale s-a extins, el este departe de a satisface cerinţele activităţii de educaţie fizică şi sport din judeţ. După cum spuneaţi mai înainte, în municipiul Satu Mare există o serioasă lipsă de terenuri atit pentru activitatea de masă (un fapt semnificativ : din 16 asociaţii sportive ale întreprinderilor doar două deţin cite o bază sportivă), cit şi pentru pregătirea şi reprezentarea secţiilor de performanţă. De asemenea, spaţiile de joacă pentru copii, zonele de agrement din jurul localităţilor sunt foarte reduse, continuă să existe comune care nu dispun de un minimum de baze sportive. încercînd o explicaţie a acestei stări de lucruri, raportul a adresat critici la adresa comitetelor executive ale consiliilor populare, sindicatelor, organizaţiilor de tineret. C.J.E.F.S.-ului care, deşi aveau indicaţiile ferme ale Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. şi Legii 29, nu şi-au intensificat acţiunile de amenajare a bazelor sportive simple, a zonelor de agrement, a spaţiilor de joacă pentru copii, activează cu încetineală, sunt lipsite de iniţiativă, nu angrenează oamenii în acţiunile de muncă patriotică pentru realizarea acestor prevederi. Insuşindu-vă, credem, partea de critică, cum v-aţi hotărit să acţionaţi pe viitor ? — Cu mai multă operativitate in realizarea terenurilor simple, cu mai multă convingere pe lingă edilii localităţilor pentru desemnarea acelor terenuri promise activităţii de educaţie fizică şi sport, cu mai multă insistenţă pe Ungă constructorii angajaţi în diferitele obiective sportive, cu mai mult sprijin şi îndrumare de specialitate neaugă asociaţiile care manifestă interes pentru extinderea patrimoniului sportiv. O chezăşie în realizarea obiectivelor pe care Satu Mare şi le-a propus, rămîne colaborarea între factorii cu atribuţii din judeţ. Ţineţi să formulaţi vreo dorinţă privind felul cum trebuie să decurgă această relaţie ? — Aş dori ca această colaborare care, pînă acum, a decurs excelent numai la cel mai înalt nivel, să se constituie şi să se facă simţită JOS. LA NIVELUL ÎNTREPRINDERILOR, INSTITUŢIILOR, ŞCOLILOR. COMUNELOR. Proiecte, gînduri, dorinţe, aspiraţii, căutări... Am dori ca multe dintre ele să-şi găsească curind împliniire, făcînd astfel ca sportul din judeţul „de la capăt de ţară“ să intre mai curajos în circuitul de valori şi să-şi poarte ecourile favorabile şi dincolo de graniţe. CĂLĂRIE întreceri dîrze, viu disputate, desemnarea cîştigătorilor în majoritatea probelor la diferenţe minime, iată ce a caracterizat ultimele dispute ale concursului de călărie de la Craiova. Dintre cei 34 de concurenţi pre- - zenţi la startul categoriei semiuşoare de obstacole, 10 au terminat parcursul cu zero puncte penalizare, pentru desemnarea cîștigătorului fiind necesară disputarea unui parcurs de baraj. Clasament : 1. Gioconda Pinzaru (C.S M. Iași) cu Bard 0 p.p. ; 2. Franz Schneider (C.S.M. Sportul POPICE SPORTIVELE NOASTRE AU DOMINAT AUTORITAR C. E. DE JUNIOARE Campionatele europene de popice, rezervate junioarelor, s-au încheiat la sfîrșitul săptăminii trecute în localitatea cehoslovacă, Prerov, cu un strălucit succes al tinerelor noastre jucătoare, care au cucerin toate medaliile deaur puse în joc : echipe, la perechi (Vasilica Pintea şi Elisabeta Szilaghi) şi la Individual (Vasilica Pintea). Aşadar, Vasilica Pintea devine triplă campioană europeană, reeditând astfel succesul Corneliei Petruşcă de acum cîţiva ani, cînd la C.M. de la Bolzano a fost imbatabilă in toate probele feminine. Această rară performanţă a impresionat pe toată lumea prezentă in marea sală din Prerov, personalităţi marcante ale acestui sport elogiind pe tinerele noastre reprezentante. Conducătorul delegaţiei României, prof. Ladislau Szöcs, secretarul general al F.R.F., ne-a spus că preşedintele forului suprem internaţional, Adolf Oesch (Elveţia), le-a felicitat călduros pe campioanele continentale şi a ţinut să precizeze : „în ultimul deceniu, senioarele şi junioarele dv. domină arena mondială, ceea ce denotă că jocul de popice se bucură de o largă popularitate în România. Vasilica Pintea, Elisabeta Szilaghi şi Bălaşa Mirică sunt jucătoare de mare fineţe, cu un stil încîntător, cărora le prevăd un viitor de... aur“. Cuvinte de laudă au mai adresat echipei feminine, preşedintele forului de specialitate din Iugoslavia, Vilko Safar, arbitrul internaţional Frantz Watzinger (Austria), preşedintele secţiei asfalt a F.I.P. şi conducătorul federaţiei cehoslovace, Antonin Cihlar. Ultimul a afirmat : „Nu credeam ca echipa dv. feminină, care a avut de înfruntat sexteluri atit de puternice ca cele ale R.D. Germane, Ungariei şi Cehoslovaciei, beneficiara avantajului terenului propriu, să învingă pe toată linia. Româncele, însă, au dat dovadă de un înalt spirit de luptă şi au reuşit aproape imposibilul“. Intr-adevăr, din discuţiile purtate cu specialiştii care au însoţit delegaţia română, a reieşit că pistele sălii din Prerov, destul de moi, au solicitat concurentelor întregul lor arsenal fizic şi tehnic, detaşîndu-se acele jucătoare care au avut un plus de putere de luptă. Este suficient să arătăm că Vasilica Pintea, pentru a cuceri locul întii în proba individuală, avea nevoie la ultima manşă de „izolare“ de 78 pd, cifră care nu fusese realizată nici măcar în confruntările masculine. Ea a doborit, Insă, 81 de popice. La fel de bine a ştiut să se mobilizeze. In momentele grele şi Bălaşa Mirică, care — după un început slab (zis la primul „plin“) — şi-a regăsit ritmul normal, iar în final a acţionat cu o precizie de... metronom, înregistrind 395 pd, rezultat extrem de preţios în dobîndirea victoriei pe echipe. Omogenizarea formaţiei se datorează şi modului judicios in care antrenorul Tudor Buzea a trimis pe arenă jucătoarele, alcătuind o formaţie in care echipierele s-au suplinit de minune de la un schimb la altul. Şi încă ceva important : buna pregătire tehnică şi tactică a fost completată de o pregătire fizică superioară, cinei din cele 20 de sportive calificate în turneul final individual în urma a două probe preliminare, de cite 100 bile mixte, fiind românce. Reconfirmîndu-şi valoarea, reprezentantele ţării noastre au dominat copios proba finală, ocupind următoarele poziţii In ierarhia actualei ediţii a C.E. (la care s-a înregistrat un record de participare) : Vasilica Pintea medalie de aur, Elisabeta Szilaghi medalie de bronz, Bălaşa Mirică — locul 5, Erica Szász — 12, şi Elena Gonciar — 14. Aceste frumoase performanţe se adaugă impresionantului palmares al jucătoarelor de popice din ţara noastră, multiple campioane mondiale şi europene de senioare şi junioare, rezultate ce trebuie apărate şi consolidate in viitoarele mari confruntări internaţionale. Traian IOANIŢESCU Un moment de neuitat: festivitatea de premiere în proba de perechi, la care Vasilica Pintea (în dreapta) și Elisabeta Szilaghi au urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului laureatelor. — ipH nrffafm •'ft AGRONOMIA CLUJ Șl CHIMIA NĂVODARI CA Șl PROMOVATE ÎN DIVIZIA A Duminică s-a desfășurat in Capitală cea de a Il-a etapă a turneului de calificare în Divizia A de rugby în care sunt angrenate patru echipe. In cele două întîlniri, favoritele au învins : Chimia Năvodari — U.R.A. Tecuci 14—0 (6—0) şi Agronomia Cluj — Constructorul Bucureşti 25—6 (15—6). In prima partidă s-a putut vedea că tecucenii au meritul de a fi ajuns în acest turneu dar nu şi cunoştinţele tehnice necesare participării la întrecerile din prima divizie a ţării. Chimia (antrenor Tr. Doiciu) este însă o echipă care cunoaşte bine rugby-ul, avind în Ceia — care trăieşte o a doua tinereţe — un veritabil coordonator. Jocul dintre Agronomia şi Constructorul a fost aprig disputat, el scoţînd în evidenţă forma bună a clujenilor, antrenaţi de Al. Paloşanu, dar şi insuficienţa echipei bucureştene, preocupată pe alocuri de „evoluţii“ care n-au nimic comun cu acest sport. Vorbind despre Agronomia , această echipă care joacă curat, sportiv, trebuie să ne referim la două prezenţe : cea a internaţionalului Mircea Rusu (care dînd dovadă de o lăudabilă sportivitate a revenit în mijlocul tinerilor care aveau nevoie de el) şi a lui Ion Balint (loviturile precise de picior ale acestuia, statura, evoluţia sa în postură de coordonator al formaţiei, sunt cu totul remarcabile). Duminică 3 iunie vom asista la o nouă etapă ! U.R.A. Tecuci va întîlni Constructorul Bucureşti, iar Agronomia Cluj pe Chimia Năvodari. Este interesant de arătat că aceste ultime două echipe (care au obţinut fiecare cîte două victorii în turenți), indiferent de rezultatul dintre ele, au de acum dreptul să facă parte, în campionatul viitor, din primul eșalon rugbystic al țării. (M. FR.). DISPUTE STRÂNSE ÎN ULTIMELE PROBE ALE CONCURSULUI DE LA CRAIOVA Sibiu) cu Călin 4 p.p. (32,4 sec.) ; 3. Mircea Sile (Dinamo) cu Alin 4 p.p. (35,0 sec.). La categoria mijlocie au terminat fără greşeală, din 26 de călăreţi, doar 3. în urma barajului s-a stabilit următoarea ordine : 1. M. Burtea (C.S.M. Sibiu) cu Strop, 2. A. Bozan (C.S.M. Sibiu) cu Baiazid, 3. N. Clipici (Recolta Mangalia) cu Strident, în proba de obstacole rezervată fetelor, s-au prezentat la start 16 sportive. Cea mai bună comportare au avut-o Mariana Moişanu (Steaua) cu Pipăruş şi Gioconda Pinzaru (C.S.M. Iaşi) cu Lăcătuş, clasate, în această ordine, pe primele două locuri în clasament. Cea mai spectaculoasă probă a fost cea de obstacole pentru echipe. Recolta Mangalia cu numai 8 p.p s-a clasat pe primul loc, depăşind echipele C.S.M. Sibiu — 11 p.p. şi Petrolul Ploieşti — 12 p.p. în proba de dresaj juniori, victoria a revenit Danielei Molnar (Steaua) cu Siret, care a acumulat 311 p. Pe locurile următoare s-au clasat Use Nacu (C.S.M. Sibiu) cu Decebal — 302 p și Norica Petric (Mondial Lugoj) ,cu Ghiocel — 299 p. La dresaj, categoria ,,Sf. Gheorghe“. Horst Hisch (C.S.M. Sibiu) cu Artist acumulînd 893 , s-a clasat înaintea lui Eugen Cotan (Filmul) cu Baba Novac și Iosif Molnár (Steaua) cu Arcaș. La categoria intermediară, victoria a revenit lui Iosif Molnár cu Suspin, urmat de Horst Hisch cu Artistui Eugen Cotan cu Baba Novac. Șt. GURGUI — coresp. judeţean Revenim cu unele amănunte privitoare la concursul republican de primăvară pentru probe combinate, desfășurat săptămîna trecută. • Ne oprim în primul rind asupra decatlonului seniorilor și nu numai datorită faptului că disputa pentru cucerirea primului loc a fost cea mai interesantă, iar rezultatele obţinute sunt cele mai bune, ci pentru că aici s-a petrecut un fapt destul de rar întîlnit în atletism. Despre ce e vorba? La aruncarea suliţei, (şef de probă N. Popescu) liderul din acel moment al întrecerii, Andrei Sepsy, reuşeşte în cea de-a treia încercare o aruncare de peste 60 metri. Aruncarea a fost efectuată corect (de deasupra umărului), suliţa a „muşcat“ la aterizare, Sepsy nu a depăşit pragul (arcul de cerc) sau prelungirile laterale ale acestuia şi a părăsit zona de elan prin lateral, după ce suliţa a atins solul. Totuşi, încercarea a fost declarată nereuşită de către arbitri. De ce? Arbitrul şef al probei susţine că în timpul elanului decatlonistul de la Steaua ar fi depăşit (călcat în afară) una din liniile laterale care delimitează sectorul de elan. Nu punem în discuţie afirmaţia deşi, în felul cum susţine arbitrul că s-ar fi produs această infracţiune (cu piciorul sting...) — dacă există o infracţiune — ea n-ar fi fost posibilă din punct de vedere tehnic. Răsfoind însă regulamentul I.A.F., regulament altminteri foarte exigent şi exact în privinţa executării exerciţiului atletic, cu unele stipulări care par chiar inutile sau ciudate, răsfoind deci acest regulament nu am găsit nicăieri — şi, deci, nici la capitolul 182, cuprinzînd dispoziţii referitoare la aruncarea suliţei — nici o frază potrivit căreia călcarea în afara zonei de elan în timpul alergării ar atrage nereuşita respectivei încercări. De acest lucru au încercat să-l convingă pe arbitrul probei atit Sepsy cît şi antrenorul său, Ioan Seter, la încheierea decatlonului. Arbitrul a rămas însă ferm pe poziţie şi pe cunoştinţele sale — dacă le putem numi aşa — iar Sepsy a rămas cu... 54,28 m la suliţă, fiind întrecut în cele din urmă de Vasile Bogdan. (Aceasta spunea după concurs: „îmi pare rău pentru Andrei, el ar fi cîştigat, şi-ar fi putut depăşi şi recordul personal. Dacă aruncarea de 60 m va fi considerată corectă nu am de ce să fac contestaţie"). Este păcat că rezultatul unui concurs de decatlon poate fi determinat de o greşeală de arbitraj, este păcat că roadele unui efort extenuant pot fi anulate de o decizie eronată. Sperăm că Federaţia va analiza acest caz şi va modifica hotărîrea arbitrului de la aruncarea suliţei. Şi ar fi bine, poate, să mai verifice din cind in cînd cunoştinţele de regulament ale corpului de arbitri... “ în acest sezon, alături de alte întreceri, unele devenite de tradiţie, decatloniştii vor participa — ca şi pentatlonistele — la ediţia inaugurală a „Cupei Europei pe echipe — organizată special pentru probele combinate (4 reprezentanţi de naţiune). Spuneam că rezultatele primilor trei clasaţi sunt mulţumitoare pentru început de sezon. Ele pot fi desigur îmbunătăţite. Mai slab s-a prezentat proaspătul senior Radu Gavrilaş, care n-a reuşit să depăşească graniţa celor 7 000 de puncte. Să sperăm că ieşeanul va reveni curind cel puţin la nivelul de anul trecut, pentru ca atletismul nostru să poată prezenta la „Cupa Europei" o echipă omogenă. • In spatele fruntaşilor este un golf imens şi de valoare şi de... participare. Iar perspectivele nu sunt, deocamdată, deloc îmbucurătoare pentru că în concursul juniorilor n-am remarcat nimic deosebit. Un decatlonist se formează foarte greu, dar parcă ceva semne ale talentului s-ar putea vedea și la 19 ani... • La senioare (9 pentatloniste la start) — nici un motiv de speranţe. Nu trebuie să consultăm tabelele pentru a vedea ce înseamnă punctele de azi, faţă de cele de ieri, ca să putem aprecia un rezultat. Adevărul este că nu avem specialiste la această probă şi aici viitorul pare şi mai puţin încurajator, pentru că, la întrecerea junioarelor — singura speranţă: Coculeana Bucătarii — au participat doar 5 atlete. Nu e cam puţin pentru un campionat naţional? Vladimir MORARU Pe marginea concursului de probe combinate Şi, TOTUŞI, CINE A ClSTlCAT DECATLONUL ? HANDBAL APĂRÎNDU-ŞI CU SUCCES TITLUL, JUCĂTORII DE LA STEAUA AU REALIZAT, DE FAPT, O VERITABILĂ PERFORMANŢĂ! Clştigind a 7-a oară consecutiv campionatul ei au stabilit un record absolut La sfîrşitul săptămînii trecute, mai precis sîmbătă pe înserate, handbaliştii de la Steaua zîmbeau fericiţi în faţa obiectivelor aparatelor de fotografiat şi primeau felicitările admiratorilor lor. Aceşti sportivi trăiau un moment de mare satisfacţie, deoarece, cu cîteva clipe înainte, primiseră medaliile şi tricourile de campioni ai ţării pentru cea de a opta victorie în cea mai importantă competiţie internă a handbalului masculin O victorie cu semnificaţii multiple Cu acest prilej trebuie să ţinem seama de o serie de factori la care s-a apelat mai puţin în cronicile şi comentariile legate de desfăşurarea diferitelor momente de virf ale întrecerii. In acest sens este necesar să subliniem că valoarea victoriei formaţiei Steaua se amplifică pe fondul concurenţei mult crescută in această ediţie faţă de cele precedente. De această dată, nu numai comportarea şi rezultatele celorlalte echipe fruntaşe (Universitatea Bucureşti în special, Dinamo Bucureşti cu deosebire în finalul campionatului) ci şi felul în care şi-au apărat şansele multe din celelalte participante la întrecere, au creat o ambianţă competiţională ceva mai echilibrată, mai agresivă, propice apariţiei a numeroase şi suculente surprize. În această situaţie, Steaua a început disputa cu oarecare fluctuaţii de formă, adică mai puţin sigur decit era de aşteptat, după care a urmat o scădere bruscă a capacităţii răsese arena competiţională. După cum se ştie maeştrii emeriţi ai sportului Gh. Gruia şi Ion Popescu au fost sărbătoriţi cu ocazia ultimului joc, cel cu Dinamo Bucureşti. Alţi jucători ai teamului militar nu mai sunt chiar la prima tinereţe, iar cei tineri (Drăgăniţă, Capră, portarul Munteanu) nu au atins încă plafonul valoric al unei definitive consacrări. Este, deci, absolut evident ci sarcina antrenorilor Cornel Oţelea şi Otto Telman nu a fost dintre cele mai uşoare, dar spre meritul lor, ei au reuşit, cu toate greutăţile ivite pe parcurs, să aducă formaţia in situaţia de a putea sprinta decisiv in finalul disputei şi să cîştige pentru a 7-a oară consecutiv (record absolut în handbalul românesc !) titlul de campioană a ţării. Avem convingerea că odată ce momentul festiv va fi depăşit, cei doi antrenori — a căror seriozitate şi capacitate a fost temeinic verificată — vor prospecta şi vor pregăti viitorul sezon competițional (în treacăt fie spus, excelent pentru rodarea unei echipe, deoarece — din cauza campionatului mondial, februarie 1974 — campionatul are o formulă comprimată, iar competiţiile internaţionale la nivelul echipelor de club sunt reduse la maximum), lucrind cu asiduitate la cristalizarea formulei de echipă, capabilă să onoreze şi chiar să depăşească (pe plan internaţional, fireşte) excelentul palmares, cu care — pe bună dreptate — se mîndreşte secţia de handbal a clubului Steaua. Le urăm deplin succes pe acest drum dificil, dar plin de satisfacţii. Călin ANTONESCU CLASAMENTUL DIVIZIA A: 1. STEAUA BUC. 27 25 1 3 482-347 47 2. Universitatea Buc. 27 18 4 5 417-355 40 3. Dinamo Buc. 27 17 2 8 381-322 36 4. Minaur B. Mare 27 13 4 10 438-393 30 5. Univeristatea Cluj 27 10 5 12 407-401 25 6. Politehnica Tims. 27 9 5 13 361-360 23 7. Independenţa Sibiu 27 9 3 15 397-448 21 8. Dinamo Braşov 27 8 5 14 387-424 21 9. Carom 27 8 2 17 330-398 18 10. Voinţa BUC. 27 4 1 22 340-497 9 de luptă, cauzată şi de o aglomerare a jocurilor decisive (turul de sală al campionatului, jocurile din C.C.E.) în care valoarea formaţiei a fost serios „subţiată“ şi de o excesivă nervozitate. Dar, spre lauda lor, jucătorii acestei formaţii au avut puterea să-şi strîngă rîndurile, să se regăsească şi intr-un final agitat de întrecere, să se impună net în faţa principalilor lor adversari, în speţă Universitatea Bucureşti şi Dinamo Bucureşti, rezistînd cu succes tuturor asalturilor date de echipele aflate pe poziţii medii sau mai slabe în clasament Cunoscind aceste lucruri, succesul handbaliştilor militari apare cu atit mai consistent cu cit formaţia se află şi în plină perioadă de reaşezare. O parte din componenţii ei de bază pă- Nr. 7427. MOTOCICIŞTII ROMÂNI PE LOCUL DOI IN PRIMA ETAPĂ A „CUPEI DUNĂRII" Duminică a început, în oraşul cehoslovac Nitra, o nouă ediţie a competi-ţiei internaţionale de motocros, dotată cu trofeul „Cupa Dunării”. Dornici de a revitaliza echipa naţională, specialiştii federaţiei au alcătuit un program de pregătire a selecţionabililor de natură să-i aducă pe aceştia la o formă corespunzătoare posibilităţilor lor reale, şi aşteptările au fost satisfăcute, motocroaiştii români s-au numărat printre animatorii întrecerilor, fiind depăşiţi doar de puternica reprezentativă a Cehoslovaciei, care a beneficiat de avantajul terenului. -iftsxi: In program a figurat o singură troba, 250 cmc. La start s-au aliniat formaţiile Bulgariei, Cehoslovaciei, Iugoslaviei, României şi Ungariei, alcătuite din cle , patru alergători, care şi-au disputat întiietatea în două manşe, fiecarăa bite 30 de minute, plus două ture. Cursele.,i au fost mult gustate de public,routnsyj'i! ocupind locuri bune atit în clasamentul , individual, cit şi în cel pe echipe. - ~ Rezultate tehnice : 1. I. Falta (Celto !'■ slovacia), 2. N. Bobrovski (Ceioslftvap-103 da), 3. I. Verki (Cehoslovacia),,. IL,,K. Banu, 7. A. Crisbai,... 9. st. Critţu.f.11»' . P. LUcaci. Echipe : 1. Cehoslovacii',. KîT' • ROMANIA, 3. Ungaria, 4. Bulgaria, .Snan Iugoslavia. „ tgsw -Următoarea etapă va avea Iod ’ In finade 24 iunie, la Sofia. A ÎNCEPUT CAMPIONATUL^DE'' a VITEZĂ Prima etapă a campionatului republi- can de viteză la motociclism desfăşurată la Galaţi (in cartierul Ţiglina) s-a bucurat de un deosebit succes. Peste 10 000 de spectatori au urmărit — pe ploaie — întreceri viu disputate, spectaculoase. Iată cîştigătorii, pe plase :rioto cmc — Mihai Dinescu (Energia Cimpina); 125 cmc — Alex Ionescu Cristea *(Oţelul Galaţi); 175 cmc — Werner Hirschvogel (C.S.M. Reşiţa); 230 cmc — Ionel Pascotă (Progresul Timişoara); 500 cmc — Florian Bejan (C.S.M. Reşiţa) ; ataş — Macsay 4- WitUnger (Motorul Baia Mare). T. SIRIOPOL. — coresp judeţean GIMNASTICA TRIUNGHIULARUL ECHIPELOR MASCULINE DE JUNIORI ALE ROMÂNIEI, UNGARIEI ŞI BULGARIEI SIBIU, 28 (prin telefon). Sala Şcolii sportive din localitate a găzduit întilnirea Internaţională triunghiulară de gimnastică dintre reprezentativele de juniori ale României, Ungariei şi Bulgariei, care au concurat cu exerciţii liber alese. A fost o repetiţie generală în vederea competiţiei dotată cu „Cupa prietenia“, ce va avea loc în august, în R.D. Germană. Din echipa română o frumoasă comportare au avut Nicolae Mihai, cu un exerciţiu bine executat la cal, Sorin Cepoiu, cîştigător la inele, probă în care el a prezentat multe elemente de forţă şi dificultate într-o spectaculoasă compoziţie, şi Ion Checicheş, clasat pe primul loc la sol, în urma unei execuţii în care sportivul român a prezentat şi un element de foarte mare dificultate, dublu salt înapoi Cea mai bună impresie au lăsat-o însă tinerii gimnaşti din R.P. Ungară, omogeni şi de valoare ridicată, care au terminat învingători atit pe echipe cît şi la Individual compus. Iată rezultatele înregistrate : pe echipe — România — Bulgaria 260,75 — 257,55; R.P. Ungară — România 267,30—260,75; individual compus — Janos Sziron (R.P.U.) 54,25, Vasili Vasiliev (R.P.R.) 53,05, Gorgy Berkesi (RP.U.) 52,70, Gyula Ursinyi (R.P.U.) 52,65, Nicolae Mihai și Gheorghe Streagu (România) 52,05, Ilie IONESCU — coresp.