Sportul, noiembrie 1974 (Anul 30, nr. 7884-7905)

1974-11-01 / nr. 7884

DIVIZIA A LA BASCHET ÎN BERBY-UL ZILEI: I. E. F. S. - I. C. E. D. 76-65 IAȘI, 31 (prin telefon). Campionatul republican masculin de baschet a fost reluat, joi, în Sala sporturilor din localitate, în condiţii organizatorice optime asigurate de C.I.E.F.S. Iaşi prin comisia de specialitate. S-au disputat meciurile etapei a IV-a, urmînd ca pînă duminică să se consume întrecerile etapelor a V-a, a VI-a şi a VII-a. Aşa cum era de aşteptat, punctul central al turneului ieșean îl constituie partidele dintre echipele ce vizează clasarea în primele 6 locuri, adică cele care vor alcătui gruna superioară în al doilea tur al competiţiei. O astfel de întîlnire a fost oferită de I.E.F.S. şi I.C.E.D. (fost T.C.H.F.), formaţii care ne-au obişnuit de altfel ca disputele dintre ele să fieatractive. Aşa s-a petrecut şi joi cînd, la capătul unui meci echilibrat, studenţii au învins cu 76—65 (40—39). Pentru aceasta ei au trebuit să depună tot timpul un efort susţinut, să practice un joc colectiv. Agili în apărare, rapizi în atac, baschetbaliştii de la I.E.F.S. au reuşit ca între minutele 7 şi 11 să modifice spectaculos tabela de la 13—16 la 23—13 (depăşind un moment psihologic al partidei), iar în repriza a doua au acumulat, la un moment dat, un avans de 11 puncte (62—51 în min. 34), care s-a dovedit decisiv. Jucătorii de la I.C.E.D. au meritul de a fi contracarat cu regularitate potenţialul ofensiv superior al adversarilor, dar la acest capitol ei înşişi au fost deficitari, mai ales in repriza secundă, cînd au avut în faţă o „zonă“ foarte elastică. Au marcat: Mihuţa 14, Zisu 13, Braboveanu 23, Chircă 8, Szeri 6, Berceanu 10, Naghi 12 pentru I.E.F.S., respectiv Cîmpeanu 22, Rotaru 23,, Antonescu 7, Modrogan 2, Dikay 3, Bulat 4, Andreescu 1, Fl. Niculescu 6. Au arbitrat bine Al. Aldea si N. Iliescu. CELELALTE REZULTATE: Dinamo — Medicina Tg. Mureş 96—49 (57—32) ; Universitatea Timisoara — Universitatea Cluj-Napoca 82—60 (42—28) ; Farul — CJS.U. Galaţi 87—69 (54—26) ; Politehnica Iaşi — Rapid 82—65 (41 -n 30); Steaua — Politehnica Bucureşti 104—67 (58—36). D. STANCULESCU PRESA AFRICANĂ ELOGIAZĂ PE NOUL CAMPION MONDIAL DE BOX PARIS. 31 (Agerpres). — „Cassius Clay este cel mai bun boxer de categoria grea al tuturor timpurilor", scrie comentatorul ziarului „De Soleil" din Dakar, după victoria lui „Mohamed Ali“ asupra fratelui său de culoare George Foreman. Nu lovituri oarbe şi sălbatice, ci box artistic, eschive, blocaje însoţite de croşeuri fulgerătoare. Iată stilul noului campion. Corespondentul agenţiei France Presse notează, la rîndul său, următoarele : „Pe pămîntul strămoşilor săi, Cassius Clay, acest „înger exterminator“ al campionilor, a pus capăt dominaţiei lui Foreman. La vîrstă de 32 de ani, Cassius a infirmat regula sacră a ringului după care „greii nu se mai întorc niciodată“ (aluzie la imensibilitatea de a recuceri titlul odată pierdut). Doar Floyd Patterson mai reușise această performanţă, dar în condiţii mai favorabile. La Kinshasa, Clay şi-a recîştigat titlul deţinut între anii 1964 şi 1967“. Cotidianul „La voix du Zair“ scrie între altele: „Urcînd pe ring, Mohamed Ali şi Foreman nu s-au înfruntat ca doi fraţi duşmani. Au fost doi artişti ai pugilatului care Prin intermediul acestui sport bărbătesc au devenit celebri în lumea întreagă. Cel mai bun a cîștigat. A fost o victorie a campionului autentic”. CONSUL FEDERAŢIEI NIEIMIIMOI CAIAC CANOE La Ciudad de Mexico, gazdă excelentă a campionatelor mondiale de caiac-canoe, programate pentru prima oară în afara continentului european, s-au desfăşurat — cu acest prilej — lucrările Congresului F.LC., la care au participat 31 de delegaţii, printre acestea, cu o prezenţă deosebit de activă, şi cea a ţării noastre. Pe agenda extrem de bogată a reuniunii forului conducător al sportului caiacului şi canoei au figurat probleme importante, privind calendarul internaţional pe anul 1975 — dominat, desigur, de campionatele mondiale de seniori (Belgrad, 31 iulie — 3 august) şi cele continentale ale juniorilor (Roma, 25—27 iulie) — precum şi stabilirea locurilor de disputare a viitoarelor ediţii ale campionatelor lumii (1977 — Bulgaria, 1978 — Canada, 1979 — R. F. Germania, 1981 — Anglia). De o importanţă deosebită, cu semnificaţii evidente, ni s-a părut a fi, în primul rind, primirea a noi membri în cadrul Federaţiei internaţionale de caiac-canoe : R. P. Chineze, Cipru şi llong- Kong, în acelaşi timp Congresul menţinind suspendarea Republicii Sud-Africane din F.I.C. Pe această temă am solicitat opinia d-lui Charles de Coquereaumont, preşedintele F.I.C. — reales la Ciudad de Mexico, pentru a 4-a oară — care ne-a răspuns cu multă amabilitate : „ — Considerăm că cel mai important obiectiv al federaţiei noastre, care în acest an şi-a sărbătorit, la Duisburg, semicentenarul existenței sale, este înfăptuirea linei reale universalităţi a sportului caiacului şi canoei. Ne mindrim cu faptul că, îndeosebi, în ultimul deceniu, acest deziderat a început să cunoască împliniri de esenţă, că federaţia noastră numără in prezent 39 de tari membre, în afara celor europene fiind reprezentate numeroase altele din celelalte continente : Japonia, S.U.A., Canada, Coasta de Fildeş, Mexic, Argentina. Primirea noilor membri : H. P. Chineză, Cipru şi Hong Kong este, fără îndoială, un nou şi foarte important pas înainte in consolidarea federaţiei noastre, in răspindirea cit mai largă in lume a sportului caiacului şi canoei. Dan GARLEŞTEANU Redacţia : administraţia : Bucureşti, str. V. Conta nr. U J tel. centrală tl.1O.M , secţia coresp. H.J1.0J s interurban 7Î si 38« s .cler • ~ ' ~ --------------------------------------------. ’ lUSO ■*** '• L P. ..informaţia- Bucureşt, Turnee internaţionale de tenis Ilie nâstase în finala 1 LA HILTON HEAD Virginia Raziei învingătoare in turul 2 la Cardiff NEW YORK, 31 (Agerpres). — Finala turneului internaţional de tenis de la Hilton Head (Carolina de Sud), se va disputa între românul Ilie Năstase şi suedezul Björn Borg. După cum se știe, în semifinale,, Năstase l-a eliminat cu 6—4, 6—4, pe australianul Rod Laver, iar Borg l-a învins cu 2—6, 6—4, 6—0 pe americanul Stan Smith.. La simplii femei, în finală s-au calificat americanca Chris Evert și englezoaica Virginia Wade. In semifinale, Evert a învins-o cu 6—2, 6—1 pe Goolagong (Australia), în timp ce Wade a eliminat-o cu 6—3, 1-6, 6—4 pe Billie Jean King (S.U.A.). In semifinalele probei de dublu mixt cuplul australian Goolagong — Laver a eliminat cu 7—6, 6—3 perechea Evert — Năstase. VTENA, 31 (Agerpres). — Turneul internaţional de tenis pe teren acoperit de la Viena a continuat cu propria de dublu bărbaţi. In primul tur perechea Ion Ţiriac (România), Gerhard Wimmer (Austria) a eliminat cu 6—1, 3—6, 8—6 perechea Varga, Machan (Ungaria). . Intr-o altă partidă, Kary şi Holecek au învins cu 6—4, 6—4, perechea Spear, Fisher. CARDIFF, 31 (Agerpres). — La Cardiff, în turul 2 al probei de simplu femei din cadrul competiției de tenis „Cupa Dewar", jucătoarea româncă Virginia Ruzici a învins-o cu 7—6, 6—7, 6—1 pe S. Walsh (S.U.A.), iar G. Coles (Anglia) a eliminat-o cu 6—3, 6—3 pe compatrioata sa Ace. PARIS, 31 (Agerpres). — în turneul internaţional de la Paris, brazilianul Tomas Koch s-a calificat pentru sferturile de finală, învingînd cu 6—4, 6—4 pe argentinianul Gonzabal. La rîndul său, portoricanul Pasarell l-a eliminat în optimi cu 8—9, 6—2, 6—0, pe Wanaro N’Godrella, care scosese din cursă pe indianul Vijay Amritraj. Iată și cîteva rezultate restante din primul tur ! Vilas (Argentina) — Ananad Amritraj (India) 6—1, 6—1 ; Ramirez (Mexic) — Gerken (S.U.A.) 9—7, 6—3. VEŞTI DIN ŢĂRILE SOCIALISTE R. P. CHIMEZĂ, COPIII ŞI BASCHETUL R.S.F. IUGOSLAVIA Baschetul este un sport foarte popular şi răspîndit în R. P. Chineză. Aproape nu există şcoală fără mai multe echipe de baschet Sub îndrumarea instructorilor şi profesorilor de educaţie fizică, copiii primesc primele noţiuni — aşa cum se vede în imaginea alăturată — la o şcoală din Şanhai, unde „mini-baschetul“ se află în centrul preocupărilor în orele smrrtului. Foto : Agenţia „CHINA NOUĂ" COMPLEXUL SPORTIV DIN KOZARA în localitatea iugoslavă Savski — Most, din Bosnia — Hercegovina, se construiește o mare bază sportivă „Kozara“, după numele masivului muntos, devenit legendar ca urmare a luptelor ce s-au dat acolo pentru eliberarea Iugoslaviei. Complexul, care trebuie să fie dat în folosinţă cu prilejul sărbătorii naţionale (2 noiembrie), cuprinde o sală de sport polivalentă, cu 800 de locuri, un stadion de fotbal cu 5 000 de locuri şi patru terenuri auxiliare, precum şi cîteva terenuri de tenis, volei, baschet (în aer liber) şi o piscină. Complexul va stimula dezvoltarea sportului de masă în aceste regiuni de munte, fiind situat în imediata apropiere a 6 orașe de pe versantul de sud al masivului Kozara. în felul acesta, mii de iubitori ai sportului din regiune vor avea posibilitatea să practice pe scară de masă sportul preferat. B.I. CEHOSLOVACĂ: O MINGE ORIGINALĂ Recent, iubitorii sportului cu bantonul rotund din Praga au asistat la un meci de fotbal cam ciudat. Fertile erau ca la handbal, terenul ca şi cel de baschet, iar mingea sărea mult mai puţin decît cea obişnuită deoarece între cameră şi învelişul de piele este un strat de burete de cauciuc, în fiecare echipă evoluau cite cinci jurători (şi alţi cinci din rezervă). Meciul de fotbal de sală dintre două selecţionate nu a decepţionat pe spectatori, deşi n-au cîştigat gazdele. Iată părerea antrenorului Pluska, care a văzut meciul: „Fotbalul de sală se joacă de mult la noi. Diferenţa esenţială intre jocul pe care-l practicăm noi şi cel văzut acum constă in faptul că noi folosim mingea normală. Mingea folosită in acest meci este mai puţin elastică, mai grea şi de aceea jocul cere cunoştinte tehnice, viteză in mişcare şi gindire — calităţi strict necesare fotbalului modern. Dacă vom introduce această modificare și in regulamentul nostru, vom aduce —* după părerea mea un mare folos fotbalului cehoslovac.*. TEI] EX roslo, s-a disputat întâlnirea international de hochei pe gheată dintre echipele reprezentative ale Norvegiei si RF Germania. Hocheiștii vest-germaniau terminat învingători cu J-2 0—1 1—1 1-M)), prin punctele realizate de Kink, Phillip Sipridaner. Golurile gazdelor au fost înscrise la Thoen şi Sethereng. Disputat la Oslo, meciul dintre echipelie masculine ale Norvegiei şi Olandei, contând pentru competiţia europeană de tenis pe teren acopent s-a terminat cu scorul de 3—2 m favoarea gazdelor. In cadrul turneului internaţional feminin de baschet de la Fraga s-au întîlnit selecţionatele oraşelor Bratislava şi Budapesta. Baschetbalistele cehoslovace au obţinut victoria cu 71—63 (33—37). Campionatul unional feminin de Şah a fost cîştigat în acest an de tinăra maestră Elena Fatalibekova, fiica fostei campioane mondiale Olga Buntova Invingătoarea a totalizat 14 p şi a fost urmată de Marta Sul — 1 p. Valentina Kozlovskaia — și P. Maia Ranniku — 11 P. Maia Ciburdalidze (în vîrstă de 13 ani) 11 p. Fostul campion european de box la categoria mijlocie, englezul Kevin Finnegan, a susţinut la Londra un meci în compania mexicanului Eduardo Mazon. Finnegan a obţinut victoria prin k.o., în repriza a 9-a. La categoria semimijlocie, campionul european John Stracey (Anglia) a obţinut victoria prin abandon în repriza a 7-a în faţa lui Ernie Lopez (S.U.A.). PROFIL ■ î Gimnastică SHIGERU KASAMATSU (Japonia) Oarecum surprinzător, Shigeru Kasamatsu debutează în marile competiţii internaţionale la o vîrstă destul de înaintată : la Jocurile Olimpice de la München, cînd apare, pentru prima oară în selecţionata Japoniei, avea 25 de ani ! Dar, probabil, aceasta este una dintre tacticile folosite de antrenorul Yukio Endo, de a lansa în marea arenă numai sportivi excelent pregătiţi, gata să atace cu mult succes titlurile supreme. La J.O Kasamatsu a obţinut o medalie de argint (la paralele), două medalii de bronz (la sol şi bară fixă), un loc 4 la cal cu minere şi s-a clasat pe locul 5 la Individual compus. Si iatâ-l, după numai doi ani, pe Shigeru Kasamatsu (născut la 16 iulie 1947, avînd 1,73 m şi 64 kg) vedeta nr. 1 a echipei Japoniei, campioană mondială. Dacă am încerca să caracterizăm cu un singur cuvînt evoluţia lui Kasamatsu la C.M. de la Varna, atunci acest cuvînt este perfecţiune. Numai un mic accident pe care l-a avut la bară, în concursul pentru individual compus, a făcut să nu-l putem urmări pe campionul mondial absolut în toate finalele pe aparate. A ocupat primul loc la sol şi sărituri, s-a clasat pe locul 4 la cal cu minere şi a fost nevoit să renunţe la inele, paralele şi bară fixă, aparate care i-ar fi solicitat serios braţul accidentat. Caiac GÉZA CSAPÓ (Ungaria) Apariţie strălucită în lumea caiacului, tinerul tehnician din Szeged, născut la 29 decembrie 1959, îşi cucereşte rapid titularizarea în puternica formaţie a R.P. Ungare şi,începând din anul 1969, se numără printre protagoniştii şi chiar învingătorii celor mai însemnate regate internaţionale. Elev al antrenorului Imre Kemecsey, cu ani în urmă una dntre cele mai mari vedete ale acestui sport. Géza Csapó — membru al clubului muncitoresc din Szeged (SZMTE) — caiacist de autentic talent, dotat cu un fizic excelent (1,34 m şi 83 kg), exemplu de conştiinciozitate în pregătire, se afirmă şi la marile competiţii oficiale de caiac-canoe. La 22 de ani, Géza Csapó este prezent la întrecerile olimpice de la München şi încheie finala probei de caiac simplu — 1000 m cu un rezultatexcelent : locul 3 şi medalia de bronz, după Saporeriko (Uniunea Sovietică) și pettersson (Suedia). Un an mai tirziu, pe apela lacului Kaukajärvi, la Tampere, caiacistul maghiar devine triplu campion al lumii — la K 1—500, K 1—1000 și IC 2—10,000 m. Recent la Xochimiko, Géza Csapó și-a apărat cu succes titlul în proba de IC 1—1000 m, învingind clar pe redutabilii săi adversari REZULTATE SURPRIZĂ IN MECIURILE DE MIERCURI paiîa .îhhoicUă că' „miercurea fOtoalistica‘* a fost, dominată de echipei^ britanice, care în cele 4 meciuri internaţionale susţinute au obţinut tot atîtea victorii, cu un golaveraj de, 10—0 ! Să recapitulam. In campionatul Europei ! Anglia — Cehoslovacia 3—0 (0_0), Suedia — Irlanda de Nord 0 2 (9—2), Irlanda — U.R.S.S 3 ( 22Tn0),n^țara Sajifor - Zgâria 2—0 (0—0), iar un meci amical, la Glasgow 1 Scoția — R. D Germană 3—0 (2—0). .Presa sportivă londoneză elogiza aceste succese, remarcînd în mod deosebit aportul antrenorului echipei Angliei Don Revie, care a alcătuit o formaţie omogenă pentru meciul cu Cehoslovaca. Micelor 90 006°d"Wembrey“, în faţa celor 90 000 de spectatori, a fost Pur şi simplu debordant, concretă1 dPnriCele trei goluri marcate de hanon (min. 72) și CobabilBeratimi”' 79 82)- Remarcabil este ş, succesul formaţiei irlandeze în meciul cu U.R.S.S., in care atacantul central Gives a PRm.i1 ttrei g?-1Vri în P°arta 'ui cu nici 1 partida de la Cardiff, nai-Hd, S1'aUrT asigurat victoria Iu Cn U£K.ar,.a prin punctele marcate de GriHits (min. 57) si Tos li ad. (min. 85), oficul CiU caracter amical, meciul de la Glasgow, dintre Scoţia şi R. D. Germană, a fost din Punctul nostru de vedere, cel mai interesant, deoarece scoţienii vor fi viitorii adversari ai fotbaliştilor români în campionatul Eurofine.,u Prima lor evoluţie, după final CM- scoţienii au impresionat din toate punctele de edere . Din formaţie n-au lipsit Lonnacr, Jordan, Dalglish rHl!llUrt0n’ Prezenti Şl la „mondiale . Primul gol l-a marcat Hutchinson din 11 m în min. 32, Burns a majorat scorul peste numai trei minute, iar Dalglish a pecetluit rezultatul în min. 75.