Sportul, martie 1975 (Anul 31, nr. 7968-7989)

1975-03-01 / nr. 7968

Echipele noastre in semifinalele C.C.E. la handbal I.E.F.S. ÎN FAŢA UNUI RETUR DIFICIL Deschiderea cuplajului handbalistic, programat joi seara„în Palatul sporturilor şi culturii, ne-a oferit — în general — o surpriză plăcută. Spartak Kiev, formaţia care s-a dovedit, de-a lungul anilor, cea mai puternică din handbalul feminin mondial, care are in componenţa sa întreg „7“-le de bază al reprezentativei Uniunii Sovietice (locul III la ultimul C.M ) şi care se bazează pe trei jucătoare de excepţie (Makareţ, Turcina, I.Itoşenko) a trebuit să se mulţumească în această semifinală a Cupei campionilor europeni cu o „remiza“, evitînd in extremis o înfrîngere. Realizatoarea acestei performanțe onorante, I.E.F.S., are numai o singură jucătoare participantă la campionatul mondial din Iugoslavia (Maria Bosi), dar valoarea ei se exprimă in omogenitate şi ambiţie. Realmente regretăm faptul că I.E.F.S. n-a ciştigat prima manşă a dublei întîlniri cu Spartak Kiev (returul, la 6 martie — Kiev). Echipa a fost insă grevată de unele greşeli în conducerea tehnică a formaţiei. Desigur, Elena Jianu, si Ilaralambie Firan au scuza de a fi fost desemnaţi fortuit să asigure pregătirea echipei (antrenorul Ioan Bota este în convalescenţă). Ne miră însă faptul că nu a fost încredinţată această misiune — de către conducerea clubului şi a institutului — experimentatului şi valorosului tehnician Valeriu Gogâitan, lector universitar la I.E.F.S. El ar fi reuşit fără discuţie mult mai mult, ar fi evitat unele erori. De fapt, la ce ne referim ? Perioada de cădere a campioanei noastre din repriza a II-a (intre minutele 27 şi 32 a primit trei goluri fără a înscrie nici unul !) s-a datorat, in principal, introducerii in teren a unui „7“ lipsit de pivoţi specializaţi şi cu o formulă de apărare incapabilă să reziste avalanşei adverse de la 9 m. Or, era evident că lui Spartak Kiev (formaţie cu o apărare foarte înaltă) nu i se putea înscrie decit printr-o activitate dinamică a pivoţilor pe semicerc, printr-o perfectă colaborare dintre aceştia şi jucătoarele din zona de la 9 m. De asemenea, defensiva trebuia să posede calitatea de a anihila în fază incipientă activitatea trio-ului Makareţ — Turcina — Bobrusîi. Depăşiţi de importanţa partidei, mai emoţionaţi poate decit jucătoarele, cei doi tehnicieni debutanţi la echipa campioană, n-au sesizat in-După înfrîngerea de joi seară, cu un pasiv de două goluri, Steaua are nevoie pentru meciul retur de la Banja Buka de o victorie la trei goluri. Steaua are datoria să se mobilizeze puternic în acest scop pentru a obţine o revanşă şi o calificare în deplasare. Ii este necesară o zi excepţională, de formă maximă a tuturor jucătorilor săi, pentru ca la 13 martie, la Banja Luka, s-o întreacă la trei goluri diferenţă pe campioana Iugoslaviei, Borac. Şi este necesar — pentru ca handbaliştii noştri să mai aspire la calificare — ca în aceste două săptămîni, care ne despart de meciul retur al semifinalelor C.C.E., jucătorii de la Steaua să muncească mult, fără preget, pentru eliminarea suitei de carenţe manifestate, în mod surprinzător, în partida cu formaţia lui Arslanagici. De fapt, Steaua n-a fost ea, în meciul de joi, decit cîteva minute, la începutul partidei. Atunci a atacat cu fantezia care o caracterizează, şi-a creat poziţii de şut ideale, l-a învins cu uşurinţă pe Arslanagici (cel care avea să devină, apoi, şi din vina steliştilor, eroul întilnirii). Brusc, însă echipa Steaua a căzut. Portarii (Dincă şi Orbán) — în zi incredibil de slabă — au primit goluri peste goluri, din toate poziţiile, indiferent de forţa şutului. Fără discuţie, a fost vorba şi de o evidentă slăbire a concentrării întregii formaţii in apărare, facilitîndu-se advertenţele amintite şi au lăsat echipa sa se zbată fără puteri. Oricum, măcar învăţămintele necesare se impun a fi luate în considerare. Ia meciul retur, I.E.F.S. trebuie să pornească de la ideea că are rezerve nevalorificate şi, chiar dacă va intrlni în Spartak Kiev o adversară şi mai puternică pe terenul ei propriu, trebuie să se mobilizeze puternic şi să lupte pentru cel mai bun rezultat posibil, astfel misiunea adversarilor în ofensivă. In atac, situaţia n-a fost mai bună. Combinaţii lente, fără orizont, fără finalizări surpriză au dat handbaliştilor iugoslavi şansa de a sesiza eventualul pericol, iar lui Arslanagici posibilitatea de a apăra cu succes. Au fost ratate aruncări de la 7 m în momente cheie ale partidei. Apropo de aceasta, nu suntem nici acum lămuriţi de ce antrenorii C. Oţelea şi O. Telman i-au desemnat, mai intîi, pe Radu Voina şi Ştefan Birtalan să execute aceste aruncări (ratîndu-le) cînd la echipa naţională jucătorul lor, Kicsid, este cel care le transformă? Vorbind tot despre sistemul ofensiv vom face observaţia că n-a fost fructificată forţa de şut a lui Birtalan. La aruncări de la 9 m nu i s-au făcut — în mod decis, consecvent — paravane, iar în situaţiile de atac în mişcare nu s-a încercat destrămarea zidului, crearea culoarului de şut. Ştim că aceste lucruri erau posibile pentru că Steaua le-a realizat într-un trecut apropiat. Surprinde, de asemenea, forma slabă a unora dintre jucătorii de bază ai echipei tocmai acum cînd, în mod firesc, curba trebuia să fie permanent ascendentă. Iată de ce, iubitorii handbalului așteaptă de la echipa Steaua un reviriment, o comportare excelentă, o eventuală victorie şi calificarea în meciul-retur. Hristache NAUM DE CE N-AR REUŞI ŞI STEAUA O VICTORIE ÎN DEPLASARE? ÎN VEDEREA TURNEULUI DE JUNIORI F. N. R. A ’75 SE CONTUREAZĂ „XV“-LE ROMÂNIEI... ...E o dimineaţă rece, cu vînt subţire dar tăios şi soare cu dinţi. La Snagov, cei mai buni rugbyşti juniori întâlnesc XV-le campion, Steaua, după meciurile cu divizionara B.S.E., şi Rapid şi înaintea unuia cu Sportul studenţesc. Aceste partide amicale au o miză mare : obţinerea unui tricou de titular pentru Madrid. Pînă la fluierul inaugural al Turneului F.I.R.A. ’75 (26 martie) mai e atît de puţin... „Firma“ militarilor intimidează, dar juniorii, selecţionaţi de tînărul cuplu Licuță Balcan — Vasile Constantin, încep, treptat, să iasă mai curajos la joc, plachează, atacă. Pe margine, o întreire : „Cine e aripa aceea de grămadă Mariana Lucescu răspunde : „Este elevul meu, Voicu“. Chiricencu se accidentează la umar, dar doctorul Ion Stavrache spune că e doar un şoc. Popa Valerică introduce parcă mai bine în grămadă, Niţă deschide mulţumitor, plachează vânjos. Apărareaînsă ezită de cîteva ori (Motrescu — e drept, în mare formă — pătrunde prea uşor). Vaieriu Irimescu, arbitru sever şi imparţial, opreşte jocul un moment, dă indicaţii. Meciul e plăcut, se aleargă mult, juniorii devin tot mai curajoşi. în perioada următoare, lotul reprezentativ de juniori — care numără la ora actuală 26 de jucători, din care 20 vor pleca în Spania — va mai susţine cîteva teste. Geo RAEŢCHI „TRIUNGHIULARE“ ATRACTIVE in an A ll-A A DIVIZIEI I LUPTE LIBERE Miine, de la ora 10, vor avea loc în mai multe localităţi întrecerile din cadrul etapei a II-a a Diviziei A de lupte libere. „Triunghiularele“ acestei etape, se anunţă deosebit de interesante, deoarece se vor întîlni, în marea lor majoritate, echipe de valori apropiate. Excepţie face doar competiţia de la Iaşi, unde multipla campioană Steaua are, şi de astă dată, şanse sigure de succes. Două dintre „triunghiulare“ se vor desfăşura în Capitală : C. S. Tîrgovişte — Mureşul Tg.-Mureş —Progresul Bucureşti (în sala clubului Progresul) şi Petrolul Ploieşti — I. C. H. Hidrotehnica Constanţa — Rapid Bucureşti (în sala clubului Steaua). Iată şi celelalte confruntări : U. M. Timişoara — C. S. Satu Mare — A.S.A. Braşov şi A. S. A. Oradea — C. S. Oneşti municipiul Gh. Gheorghiu-Dej — Steagul roşu Braşov (la Braşov), C. F. R. Timişoara — Vulturii Textila Lugoj — Constructorul Hunedoara (la Hunedoara), Dinamo Braşov — Rapid Arad — C. M. Cluj-Napoca (la Cluj- Napoca), C. S. M. Craiova — Lemnarul Odorhei — Oltul Sf. Gheorghe (la Sf. Gheorghe), C. S. M. Iaşi — Montorfil Piteşti — Dunărea Galaţi (la Galaţi) şi Steaua — Progresul Brăila — Nicolina Iaşi (la Iaşi). Cil 26 Di SELECŢIONAT! Fundaşi : Şomodi (Dunărea Giurgiu) şi Harnagea (Rulmentul Bîrlad) ; aripi : Chiricencu (Dinamo), Tudor (Griviţa Roşie), V. Gheorghe (T.C. Ind. C-ţa.) ; centri : Codoi (Gr. Roşie), Chiriac şi Sabău (Şc. sp. 2 Buc.) ; mijlocaşi la deschidere : Niţă (C.S.S.), Stancu (Gr. Roşie); la grămadă : Popa (C.S.S.), Vlădilă (Rapid) ; linia a III-a : I. Florentin (Gr. Roşie), Tudose şi Voicu (Sc. sp. 2) ; linia a II-a : Hoţea (Rapid), Stroe (Şc. sp. 2), Zodieru (C.S.S.), Munteanu (C.F.R. Braşov) ; linia I — trăgători : Moţ (Rapid), Turiceanu (T.C. Ind.) ; stîlpi : Mărgineanu (Agronomia Cluj-Napoca), Bălan (Gr. Roşie), König (Sc. sp. 2), Iosipov şi Sandu (Rapid). „CUPA FEDERAŢIEI“ LA HOCHEI (Urmare din pag. 1) final dramatic. La scorul de 2—2, ambele echipe au ocazii de a înscrie. Golul victoriei îl vor reuşi hocheiştii sovietici prin Moldanov, cu 8 secunde înaintea finalului. ROMÂNIA — ELVEŢIA 5—6 (1—2, 2—2, 2—2) Victorie surprinzătoare a hocheiştilor elveţieni, obţinută cu 30 de secunde înaintea finalului partidei şi, am zice, împotriva cursului jocului, dominat în marea majoritate a timpului de formaţia română. Dar, dovedind superficia-litate în fazele de apărare, jucătorii noştri au comis numeroase şi grave erori, pe care formaţia oaspe (ajutată şi de o incredibilă şansă în unele momente) le-a fructificat prompt. Scorul s-a menţinut în majoritatea timpului strins, egalitatea fiind consemnată de patru ori pe tabela de marcaj. Ultima oară (5—5) cu 30 de secunde înaintea fluierului final, cînd formaţia elveţiană a înscris golul victoriei pe o gravă greşeală de apărare, de neatenţie, a echipei noastre. Cele 1 puncte ale meciului au fost marcate de Ioniţă, Pisaru, Costea, Bandaş, Antal (România), respectiv J. Crocci-Torti (2), Wiss (2), Y. Crocci-Torti şi Zarind. Azi şi miine, în Sala Noreasca 11, concursul internaţional „MEMORIALUL MIHAIL SAVU“ LA SPADA Sîmbăta şi duminică, sala de scrimă de la Floreasca, va găzdui un concurs internaţional , cea de a 6-a ediţie a turneului de spadă „Memorialul Mihail Savu“. Alături de scrimerii români, răspunzînd invitaţiei federaţiei noastre de scrimă, vor evolua trăgători din Bulgaria, Cehoslovacia, Polonia, R.D.G. şi U.R.S.S. Se vor aliniala start 72 de concurenţi, dintre care se remarcă sovieticul G. Kress, fost campion mondial (1971 — Viena) şi olimpic (Mexic ’68), coechipierul său Vitebsk, Brichacek şi Jurka (Cehoslovacia), Irmisch, Panzram şi Kalich (R.D.G.), Genovski şi Jordanov (Bulgaria). In această companie valoroasă sperăm ca spadasinii noştri, mai ales cei aflaţi la vederile selecţionerilor (Angelescu, Bărăgan, Duţu„ Istrate, lari'1' Pongracz,. Popa,. Szabo şi Zidaru), să^ aibă o GOîTîportare cu piai bună, la nivelul cerinţelor actuale. In ceîe două zile ale turneului vor avea loc întreceri Individuale Şi pe echipe, după următorul program I sîmbătă de Ia ora 8* individualele, duminică, de Ia aceeaşi oră — întrecerile pe echipe. POLOIŞTII ROMÂNI AU EVOLUAT BINE LA BUDAPESTA A început campania Montreal ’76 pentru poloiştii români. Zilele trecute, echipa noastră reprezentativă a avut posibilitatea unor confruntări cu cele mai puternice formaţii din lume, campioana olimpică, selecţionata Uniunii Sovietice, şi campioana mondială şi europeană, reprezentativa Ungariei. Acest prim test — două partide de asemenea dificultate in decurs de 24 de ore — s-a dovedit extrem de util sportivilor noştri, meciurile de la Budapesta confirmînd valoarea ridicată a naţionalei române. „In prima întîlnire, cea cu poloistii sovietici, jucătorii noştri — ne declara antrenorul Paul Niculescu — s-au ridicat la nivelul valoroşilor parteneri de întrecere. Adversarii au cîştigat una din cele 4 reprize (celelalte încheindu-se cu scoruri egale) şi au învins cu 8—6, marcînd 4 goluri din lovituri de la 4 metri. Cu mai multă atenţie, puteam obţine un rezultat egal, care ar fi reflectat mai corect echilibrul de forţe din teren. In cel de al doilea meci am fost la un pas de a furniza o mare surpriză în faţa formaţiei ungare, neînvinsă din 1972. Echipa română a intrat în ultima repriză cu avantaj (4—3) ; gazdele însă au intors rezultatul (5—4), marcînd din „om în plus“ şi penalty. în final, românii au avut o nouă şansă în superioritate numerică, dar n-au mai înscris. La capătul acestor două partide m-am convins că selecţionata ţării are realmente resurse de a juca de la egal la egal cu cele mai puternice formaţii şi regret sincer — mai ales pentru cei ce ne urmăresc tot timpul activitatea — că nu putem susţine asemenea partide şi pe terenul nostru. Formaţia U.R.S.S. mi a mai jucat la noi din 1964 (!), iar cea a Ungariei a susţinut în acelaşi interval un singur meci la Bucureşti“. Prezent la turneul de la Budapesta, antrenorul federal Cornel Mărculescu ne-a mărturisit că este satisfăcut de evoluţia jucătorilor români în compania celor mai valoroşi poloişti din lume. „Pentru întrecerile acestui turneu aş putea să remarc întreaga echipă, dar în mod deosebit pe Frăţilă (care a apărat excelent in meciul cu Ungaria) şi Nastasiu (cel mai bun de pe teren în meciul cu U.R.S.S.), începe să se contureze o idee de joc acceptată şi folosită cu destul succes de toţi poloiştii. Lucrul cel mai îmbucurător este că întreaga echipă a devenit mai disciplinată şi că a început să se debaraseze de complexele pe care le avea în faţa marilor formaţii. Dacă se vor pregăti şi in continuare la un nivel superior, poloiştii români au toate şansele de a ajunge in cel mai scurt timp în plutonul de frunte“. A. VASILIU Turneul feminin de volei al grupei I valorice RAPID S-A DISTANŢAT ÎN FRUNTEA CLASAMENTULUI Derbyul turneului al II-lea al echipelor fruntaşe ale Diviziei feminine de volei, Dinamo — Rapid, a adus, ieri, în sala Floreasca, un public mai numeros. Partida a revenit şi de această dată, echipei Rapid, care a jucat, insă, mult mai slab decit in meciul de la Constanta. Numai o singură jucătoare, Constanţa Bălăşoiu, a luptat mai mult, ducînd astfel greul întilnirii. In aceste condiţii, dar poate şi ca urmare a pregătirii atente a jocului de către dinamoviste, partida a început sub semnul superiorităţii formaţiei Dinamo, care lăsa impresia unei forţe de atac mai bune şi a unei lucidităţi regăsite. Dinamovistele au ciştigat clar primul set, ca urmare a judicioasei acoperiri a terenului, a siguranţei în apărare şi a plusului de vigoare în atac. L-auînceput bine şi pe următorul, insă, îndată ce au simţit în spate suflul campioanelor s-au pierdut cu firea şi au cedat, în setul al III-lea, din nou, dominare netă dinamovistă şi 2—1 pentru echipa Doinei Ivănescu. în continuare, însă, rapidistele (cu excepţia Marianei Baga) și-au revenit pe rînd și au trecut la timona psihică a întilnirii pe care au cîștigat-o in extremis, dar pe drept, mai mult dateză elanului decît valorii. Scor : 3—2 (—6, 11, —7, 9, 11) pentru Rapid. Arbitrii 1. Niculescu — Al. Dragomir au condus foarte bine următoarele echipe : RAPID — M. Székely, F. Fugigi, R. Vraniţă, M. Baga, C. Bălăşoiu, E. Rebac; DINAMO — G. Popa (C. Dinculiţa), H. Bogdan, Al. Constantinescu (I. Petculeţ), M. Ionescu, V. Hoffmann, E. Stoian. în celălalt meci, rezultat scontat : Penicilina Iaşi — Farul Constanta : 3—0 (8, 5, 6). In clasament : 1. Rapid 15 p, 2. Dinamo 13 p, 3. Penicilina 12 p, 4. Farul 8 p. Azi, de la ora 16: Dinamo — Penicilina, Rapid — Farul Aurelian BREBEANU ÎN CAMPIONATUL FSSMÎMIM DE BASCHET, MIINE, DERBY-UL I. E. F. S. - POLITEHNICA Campionatele republicane de baschet programează, azi şi miine, etapa a 18-a la fete şi etapa inaugurală a turului trei la băieţi, ambele cuprinzînd meciuri între echipe apropiate ca valoare şi oferind, deci, perspectiva unor dispute atractive, cu urmări importante în clasamente. Derby-ul săptămînii este tradiţionala partidă feminină dintre I.E.F.S. şi Politehnica, formaţii aflate pe primele locuri in clasament şi singurele candidate la titlul de campioană a României. In tur, victoria a revenit studentelor de la I.E.F.S. cu 71—65, după o întrecere aprigă şi spectaculoasă, pe care sperăm să o vedem reeditată miine dimineaţă in sala Floreasca (ora 10,15). Iată programul complet : FEMININ : C.S.U. Galaţi — Rapid (în tur, 67—70), Voinţa — Olimpia- Constructorul (67—74), C.S.U. Tg. Mureș — Universitatea Cluj-Napoca (66—76), Crisul — Universitatea Timisoara (47—52) , MASCULIN, GRUPA 1—6 : Universitatea Cluj- Napoca — Steaua (60—80, 78—98), I.E.F.S. — Universitatea Timișoara (61—70, 82—97), Rapid — Dinamo (75—113, 65—103) , GRUPA 7—12 : C.S.U. Galaţi — Politehnica Bucureşti (75—91, 63—84), Politehnica Iaşi — I.C.E.D. (59—64, 69—95); C.S.U. Tg. Mureş — Farul (65 — 77, 54—84). ' AZI ŞI MIINE, ÎN SALA „23 AUGUST« CAMPIONATELE ATLEŢILOR JUNIORI După două concursuri — campionatele naţionale ale seniorilor şi Cupa de cristal *— care nu ne-au prilejuit prea multe satisfacţii, astăzi şi mîine cei mai buni atleţi juniori din ţară se vor strădui să scoată din anonimat sezonul indoor 1975. Campionatele republicane ale juniorilor, programate în sala „23 August“ din Bucureşti, astăzi de la ora 15 şi miine de la ora 9,30, se anunţă interesante. Cîteva probe ne reţin în mod deosebit atenţia, prin valoarea competitorilor „lungimea“ băieţilor cu Tudorel Vasile (7,50 m în acest sezon) şi Virgil Costache (7,48 m, locul III la naţionalele seniorilor), aceeaşi probă a fetelor, unde Doina Spinii, selecţionată in lotul pentru europenele de seniori va face o ultimă verificare, înălţimea fetelor (Niculina Ilie va încerca să ridice recordul junioarelor), probele de garduri (cu Adrian Calimente și Emanoil Alexe, respectiv, Mihaela Stoica).