Sportul, august 1975 (Anul 31, nr. 8075-8095)

1975-08-30 / nr. 8095

AŞTEPTĂM CONFIRMAREA PFVIR&EHTULUI DE JOI j© Numeroşii spectatori satisfăcuţi de calitatea majorităţii intilnirilor din „luna“ a -a © Scăderea numărului de abateri de la disciplină ® Jucătorii care vor absenta mime din ec ipe e or © Joi s-a disputat runda a treia a campionatului primei noastre divizii. A fost o etapă cu rezultate normale, cu victorii ale gazdelor în opt din cele nouă partide, si — fapt îmbucurător — a fost o etapă cu jocuri mult mai bune, comparativ cu cele din startul întrecerii. La București (atît în meciul Dinamo — A.S.A. Tg. Mureş, cit si in partida Steaua — F.C. Constanţa), la Iaşi, Petroşani, Craiova, Oradea, s-a jucat deschis, fazele de fotbal bun, spectaculos, au fost mai numeroase, ele satisfăcând, în mare măsură, pretenţiile spectatorilor prezenţi în număr destul de mare la meciuri (recordul de asistenţă — ca de obicei, la Craiova, unde în tribunele stadionului Central s-au aflat peste 45 000 de simpatizanţi ai Universităţii şi... Rapidului). In acelaşi timp, jucătorii şi-au apărat in mod sportiv şansele, numărul abaterilor de la disciplina competiţiei scăzînd vizibil. Este foarte adevărat, încă nu s-a ajuns pină acolo incit să nu mai consemnăm nici un cartonaş. Oricum, insă, şi din acest punct de vedere, trebuie spus că etapa a IlI-a a făcut un pas înainte şi să sperăm că cea care o va urma, cea de mîine, nu o va dezminţi. Acestea sunt citeva dintre constatările generale de ordin positiv, oferite de jocurile etapei de la mijlocul acestei săptămîni. Din păcate, aceeaşi etapă — ca şi primele două, de altfel — a adus în centrul discuţiilor alte citeva erori de arbitraj, unele dintre ele influenţând în mod direct rezultatul final al meciurilor ca cel de la Petroşani, unde Jiului i s-a acordat un gol înscris în condiţii neregulamentare (arbitrul T. Andrei — Sibiu). In partida de la Piteşti arbitrajul lui M. Buzea s-a prezenat inegal. Şi arbitrul I. Rus a făcut citeva greşeli in meciul Steaua - F.C. Constanta, fără însă ca cestea să influenţeze rezultatul mai. L-a salvat... imprecizia in uturi a atacanţilor constănţeni! Evenimente“ de această natură n-am vrea Să mai consemnăm şi In etapele următoare. Ele umbresc prestaţiile de calitate ale celorlalţi „cavaleri ai fluierului“ care au arbitrat in etapa de joi. Mîine, divizionarele A vor apărea din nou în arene. Se joacă etapa a IV-a. Liderul campionatului, C.F.R. Cluj-Napoca — una din cele două echipe neînvinse în această ediţie a întrecerii — se deplasează la Bucureşti pentru a susţine derby-ul feroviar cu Rapid. Nu există indisponibilităţi în cele două formaţii. La A.S.A. Tg. Mureş este incertă folosirea lui Kiss (înlocuitorii va fi — probabil — tinărul Fintea), iar la Steaua, a lui Someş (la Tg. Mureş va juca probabil aceeaşi linie de apărare care a evoluat în meciul cu F.C. Constanţa). Dumitru a efectuat etapa de suspendare dictată de Biroul F.R.F. Dinamo Bucureşti a plecat spre Satu Mare fără Sătmăreanu II, în continuare indisponibil. Este posibilă folosirea, in meciul cu Olimpia, a fundaşului Mateescu şi a atacantului Bucurescu. Olimpia, cealaltă echipă neînvinsă in campionat, deşi a jucat de două ori în deplasare, nu va beneficia de aportul lui Iancu şi Bathori II, iccidentaţi. La Jiul este posibilă reintrarea lui Stocker, a cărui suspendare de două etape a expirat. Uii jucători a căror utilizare este ncertă în etapa de mîine: Crîngaşu (Politehnica Timişoara), Negoescu şi Hoffmeister (F.C. Constanţa), Puşcaş, Tănase şi Beldeanu (F.C.M. Reşiţa), Răducanu, M. Olteanu, Grigore, Petreanu (Sportul studenţesc). Rămine de văzut daca rezervele acestora vor reuşi să dea un randament corespunzător in etapa de mîine, randament care să-i facă... uitaţi pe titularii posturilor. Spre satisfacţia antrenorilor care le acordă creditul promovării, spre satisfacţia suporterilor echipelor respective. ini [ RETRAGEM... a w' arai** -r» muMtea jocului A.S.A. — F.C.M. Reşiţa au răsunat aplauze cautwroase. Mile erau adresate Lui IUN CZAKO, junaaşul stingă, cel care mai uine de un accemu s-a confundat cu această formaţie. Cei care, an de an, prin valoarea sa (care i-ar fi dat dreptul, poate, si la un Loc in totul naţional), prin su- Ifrietate, dăruire, modestie şi sportivitate exemplară a fost unul din principalii artizani ai succeselor roş-albaştrilor. Duminică, la 32 de ani (s-a născut la 3 mai 1943, in comuna Luda, jud. Cluj), IonCzako s-a retras din activitatea competiţională. Avea in firate tron şi o frumoasă tcupa, dăruită de A.S.A., iarpe piept ii strălucea medalia ide arabi obţinută de formaţia lui in campionat. Apoi ■a predat tricoul si locul dejundaş tinărului Onuţan. Defapt, duminică, pe stadionul colin Tg. Mureş, a fost unmoment de predare si primire a ştafetei, căci Czako ■ va lucra de acum ca antrenor la centrul de copii si juniori, de unde pleca vechiul antrenor Árpád Kiss (Al. C.) . Doctorul SIMION SURDAN a părăsit arena. Veşnic tinărul Simion Surdan (născut la 9 februarie 1940, in comuna Pustiniş, judeţul Timiş) ar mai fi putut si joace, prospeţimea sa fizică si maturitatea in joc fiind cele mai bune argumente, probate şi in campionatul trecut , dar el, „doctorul“, a găsit tăria morală să se retragă, pentru a lăsa loc spre afirmare adolescenţilor talentaţi. Retragerea lui Simion Surdan oferă prilejul unui semnificativ bilanţ, excelent exemplu pentru generaţiile de fotbalişti care bat la porţile consacrării. Venit in 1956 la juniorii lui C.F.R. Timişoara, a ajuns la 16 ani şi citeva luni in divizia secundă, iar apoi, din 1963, a fost prezent in formaţia studenţilor timişoreni si mereu Sireiion Surdan s-a remarcat prim seriozitate şi pasiune nestinsă pentru fotbal şi pentru oraşul Timişoara. Înalta performanţă aureolată şi prin cele 17 prezente in selecţionata de juniori a ţării, 8 prezenţe in reprezentativa de tineret. 5 in selecţionata olimpică şi una in echipa naţională — nu l-a împiedicat pe cel venit în oraşul de pe Bega cu numai 4 clase primare să-şi continue cu succes studiile şi să fie astăzi un ajgreciat medic stomatolog. (M. M. I.) • In cele nouă partide ale etapei a IlI-a s-au marcat 22 de goluri, totalul lor ajungînd la 66 (51 gazdele, 15 oaspeţii). « Golul cu nr. 50 a fost înscris de Oblemenco, în meciul Univ. Craiova — Rapid. » Marcînd cite un gol, Oblemenco (154) și Adam (152) au mai făcut cite un pas spre doborîrea recordului lui Ozon (157). • G. Sandu a înscris al doilea autogol al campionatului (primul a fost marcat de Pirvu, în etapa de debut). • Singura lovitură de la 11 m a etapei a fost transformată de lor Campionatul secund programează mîine a doua etapă. Folosim acest moment al întrecerii pentru ca, odată cu prezentarea programului celei de a doua „runde“, să-i anunţăm, şi pe conducătorii tehnici ai celor 54 de competitoare. SERIA I : F.C. Petrolul Ploieşti (antrenor : Gh. Dumitrescu) — C.S. Botoşani (antrenor : Gh. Teodorescu) , Celuloza Călăraşi (I. Merlan) — Cimentul Medgidia (D. Stancu) ; Gloria Buzău (I. Pîrcălab) — C.S.U. Galaţi (I. Zaharia) ; C.S.M. Borzeşti (Şt. Ştefănescu) — Metalul Plopeni (N. Marinescu) ; C.F.R. Paşcani (Gh. Simina) — S. C. Tulcea (P. Florea) ; C.S.M. Suceava (C. Laurenţiu) — Ceahlăul P. Neamţ (Al. Constantinescu) ; F.C.M. Galaţi (Gh. Nuţescu) — Viitorul Vaslui nr. varna; ; victoria Jecuci (L. Oprea) — F. C. Brăila (St. Onisie); Unirea Focşani (C. Marinescu) — Prahova Ploieşti (R. Catană). SERIA A II-A : Steagul roşu Braşov (N. Proca) — Nitramonia Făgăraş (N. Belizna) ; Electroputere Craiova (St Coidum) — Metalul Bucureşti (Leon Lazar) ; Progresul Bucureşti (V. Mateianu) — Dinamo Slatina (Gh. Dungu) ; Metalul Mija (A. Marosi) — Tractorul Braşov (Al. Mezaros) ; Chimia Rm. Vîlcea (D. Anescu) — Autobuzul Bucureşti (D. Ignat) ; S.N. Olteniţa (N. Ceavdaridis) — F.C.M. Giurgiu (M. Anastasovici); Voinţa Bucureşti (P. Gavrilă) — Chimia Tr. Măgurele (Gh. Fusuan) ; Automatica Alexandria (V. Kraus) — C.S. Tirgovişte (N. Tătani) ; Metrom Braşov (V. Grosaru) — Minerul Motru (Fl. Marin). V SERIA A III-A : C.F.R. Timişoara (Gh. Codreanu) — Daria Orăştie (R. Popa) ; F. C. Şoimii Sibiu (C. Teaşcă) — Sticla Turda (L. Munteanu); Victoria Călan (P. Libardi) — C.I.L. Sighet (Em. Avasilichioaie) ; Ind. sîrmei C. Turzii (P. Dragomir) — U.M. Timișoara (I. Lereter) ; Victoria Cărei (A. Public) — Unirea Tomnatic (V. Schreiber) ; Gaz metan Mediaş (T. Mihai) — F.C. Baia Mare (V. Stănculescu) ; Minerul Moldova Nouă (M. Străinescu) — Gloria Bistriţa (Gh. Tomescu) ; Metalurgistul Cugir (N. Voinescu) — Rapid Arad (T. Jurcă) ; Corvinul Hunedoara (Ilie Savu) — Mureşul Deva (L. Vlad). dănescu. Pină în prezent, s-au acordat 3 penalty-uri (toate în favoarea gazdelor) , două transformate, una ratată. Din cele 26 de partide disputate, in 20 s-au impus gazdele, 5 s-au încheiat la egalitate, iar una a revenit oaspeţilor (A.S.A., in prima etapă). După trei etape, fiecare echipă are cel puţin un jucător sancţionat cu cartonaş galben (cei mai mulţi aparţin formaţiei Jiul, 6). Strimbeanu şi Haţeganu au deja 2 cartonaşe la activ. Partidele etapei au fost urmărite de aproximativ 150 000 de spectatori, cei mai mulţi — 45 000 — au asistat la meciul Univ. Craiova — Rapid, iar cei mai puţini — 6000 — s-au înregistrat la întîlnirea Jiul — F.C.M. Reşiţa. PROGRAMUL „RUNDEI" DE MINE ANTRENORII FORMAŢIILOR DIN DIVIZIA B ŞI CLASAMENTE TIMEHET-SPERANŢE 1. I. C. Argeş 3 3 0 0 5-2 6 2. Steaua 3 2 1 0 6—1 5 3. Univ. Craiova 3 2 1 0 5-1 5 4. Sportul stud. 2 2 0 0 10—2 4 5— 6. F. C. Olimpia 3 2 0 1 6-1 4 5 6 ..Poli" Iaşi 3 2 0 1 9-4 4 7. „Poli" Timişoara 3 2 0 1 5-3 4 8. S. C. Bacău 3 2 0 1 3-2 4 9. Jiul 3 2 0 1 4-4 4 10. Dinamo 2 1 1 0 3-0 3 11. F. C. Constanţa 3 1 0 2 6-4 2 12. U.T.A. 3 1 0 2 2-3 2 13. Rapid 3 0 2 1 1^3 2 14. C.F.R. 3 0 12 1-4 1 15. A.S.A. 3 0 12 1-6 1 16. F.C.M. Reşiţa 3 0 12 1-7 1 17. „U“ Cluj-Napoca 3 0 0 3 2—7 0 18. F. C. Bihor 3 0 0 3 2-18 0 „CUPA A + T‘ 1. F. C. Argeş 6 5 0 1 10- 4 10 2. Univ. Craiova 6 4 11 10- 2 9 3. „Poli" Iasi 6 4 0 2 15- 7 8 4. Steaua 6 3 2 1 9— 4 8 5. F. C. Olimpia 6 2 3 1 8- 3 7 6. Jiul 6 3 1 2 10- 9 7 7. S. C. Bacău 6 3 1 2 5- 5 7 8. Sportul stud. 4 3 0 1 11— 4 6 9. C.F.R. 6 2 2 2 7- 7 6 10. Dinamo 4 2 11 7-5 5 11. A.S.A. 6 2 13 10-11 5 12. „Poli” Timișoara 6 2 1 3 7— 9 5 13. F. C. Constanța 6 2 0 4 9— 8 4 14. U.T.A. 6 2 0 4 5- 6 4 15. Rapid 6 0 4 2 1- 6 4 16. F. C. Bihor 6 2 0 4 7-23 4 17. F.C.M. Reşiţa 6 11 4 3-14 3 18. „U" Cluj Napoca 6 1 0 5 4-11 2 LOTO - PRONOSPORT INFORMEAZĂ NUMERELE EXTRASE LA TRAGEREA LOTO DIN 23 AUGUST 1075 . Extragerea I : 39 37 10 62 90 74 34 S2 71. Extragerea a H-a : 55 49 42 46 24 26 27 46 FOND GENERAL DE CIȘTIGURI : 170.712 lei, din care : 295.481 lei REPORT. Plata cîștigurilor se va face în Capitală începînd din 8 sept. pină la 29 octombrie, în ţară aproximativ din 12 septembrie pină la 29 octombrie 1975 inclusiv, iar prinmandate poştale aproximativ din 12 septembrie 1975. CIŞTIGURILE TRAGERII EXCEPȚIONALE LOTO DIN 19 AUGUST 1975: FAZA I: Cat. 1 : 2 variante 10% a 7.000 Iei ; Cat. 2: 4 variante 25% a 6.250 lei și 2 variante 10% a 2.500 lei; Cat. 3 : 6,60 variante a 17.047 lei ; Cat. 4: 36,60 a 3.074 lei ; Cat. 5: 109,25 a 400 lei; Cat. 6 : 191,45 a 300 lei; Cat. 7: 251,05 a 200 lei; Cat. 8: 1697,05 a 100 lei. FAZA a II-a : Cat. A: 2,20 variante — autoturism „Skoda S 100“ ; Cat. B: 3,20 variante a 10.000 lei, sau la alegere o excursie de 2 locuri în R.S. Cehoslovacă sau R.p. Ungară și diferența în numerar ; Cat. C : 1550 USÎ,ia,nîe a 6310 lei ; Cat. D: 65,05 a 1503 lei ; Cat. E: 825,45 a 100 lei. ACTUALITĂȚI U OBSERVAREA VIITOARELOR ADVERSARE DIN CUPELE EUROPENE. Antrenorul Rapidului, Ion Motroc, va urmări pe Anderlecht Bruxelles în meciul de campionat al acesteia din 8 septembrie. Şi antrenorul Universităţii Craiova, Constantin Cernăianu, va asista la un joc al lui Steaua roşie Belgrad, în primele zile ale lui septembrie. Tiberiu Bone, antrenorul mureşenilor, va urmări, în 6 septembrie pe Dynamo Dresda în meciul pe care această echipă îl va susţine la Cottbus. ARBITRII PARTIDELOR A.S.A. TG MURES - DYNAMO DRESDA SI DINAMO BUCURESTI - REAL MADRID. Meciul dintre A.S.A. Tg. Mureş şi Dynamo Dresda, din cadrul Cupei U.E.F.A., va fi condus de arbitrii greci Eustathie Papavasiliu — la centru, Constantin Krikoni şi Thoma Kaladamis — la linie. Intîlnirea Dinamo Bucureşti — Real Madrid, din Cupa campionilor, va fi arbitrată de italienii Ciacci — la centru, Lazarroni și Masacia — la linie. PROPUNERE DE SUSPENDARE. Din cauza unor abateri grave de la disciplina în pregătire, clubul Steaua a înaintat F.R.F., spre ratificare, propunerea de suspendare, pe patru etape, a jucătorului Smarandache. * MECIURI AMICALE. C. S. Tirgovişte - Metalul Floreni 2-1 (0-1). Au marcat: Economu (min. 50), Tătaru (min. 70), Cozarec (min. 15) . Electroputere Craiova - Progresul Băileşti 4-3 (2-2). Au înscris: Daşcu (2), Cîrţu şi Stăncescu, pentruu craioveni, respectiv Calotă (2) şi Gongu. A FOST alcătuit lotul reprezentativ de juniori care va participa la tradiţionalul turneu internaţional de la Plovdiv. Vor face deplasarea (marţi, 2 septembrie) următorii jucători: Speriatu (F.C. Argeş) şi Ene (Liceul Mihai Viteazul Bucureşti) - portari; Mălăescu (F. C. Argeş), Toader (F. C. Constanţa), Uţiu (F.C.M. Reşiţa), Popa (Rapid), Sarghizian (Liceul Mihai Viteazul), Aron (F. C. Şoimii Sibiu) şi Papuci (C.F.R. Cluj-Napoca) — fundaşi: Neicuţescu (Sportul studenţesc), Nucă (Nitramonia Făgăraş), Urziceanu (F.C.M. Reşiţa) şi Martin (Politehnica Timişoara) — mijlocaşi; Lupou (F. C. Baia Mare), Emandi (Metalurgistul Cugir), Drasser (F. C. Şoimii) şi Vessa (Industria sîrmei) — atacanţi. Cum am mai anunţat, echipa noastră face parte din grupa A, alături de selecţionatele Bulgariei, Uniunii Sovietice şi Iugoslaviei. POLIVALENŢA mijlocaşilor, DEOCAMDATĂ UN DEZIDERAT Privind retrospectiv primele trei etape divizionare A, o constatare se impune în mod obligatoriu : lipsa de consistenţă a multora din jocuri are drept cauză tratarea, deseori, superfia i°cuui la mijlocul terenului, unde se constată tot mai mult ca MIJLOCAŞII au o preferinţă marcată pentru faza ofensivă a jocului, socotind excesivă sarcina asigurării fazei de apărare, cînd echipa adversă îşi desfăşoară atacul. Putinele jocuri bune care s-au desfăşurat pină acum sunt cele in care liniile de mijloc înţeleg să joace ca o adevărată linie de mijloc, al cărei prototip modern a fost celebra liniei de mijloc a lui Ajax I Haan-Neeskens-Muhren, în cadrul căreia toate aceste trei vedete s-au supus cu o ardoare greu egalabilă, mai ales în faza de apărare, reuşind să ridice nenumărate baraje mobile în calea înaintaşilor adverşi, chiar cu sacrificiul unor replieri repetate, lucru care se vede foarte rar la noi. In fotbalul nostru, dacă ar fi să-i nominalizăm pe cei 54 de mijlocaşi care joacă duminică de duminică (în sfîrşit, după mulţi ani de întîrziere, echipele noastre s-au apropiat de aşezarea 4—3—3) am constata că cel puţin 60% sint jucători care dispreţuiesc faza de apărare, arogîndu-şi doar atributul „concepţiei“, şi nu intîmplător, echipele care au reuşit pină acum să asigure un echilibru jocului sînt tocmai cele care i-au determinat pe mijlocaşii lor să joace cu insistenţă ambele faze ale fotbalului, aşa cum se întîmplă cu mai puţin cunoscuţii mijlocaşi de la C.F.R. Cluj-Napoca, aşa cum se întîmplă cu cel puţin doi din mijlocaşii mureşeni (Biseni şi Hajnal), la care se adaugă în ultima vreme şi Pîslaru, jucător de dublă valenţă, care apare într-un moment cind Naghi nu pare să mai aibă resursele evoluţiei în ambele sensuri. In aceeaşi situaţie s-a aflat duminică şi Universitatea Cluj-Napoca, vizibil transformată în bine — la acest capitol — prin solicitarea elanurilor proaspete ale lui Bichescu, Demian, si chiar Cîmpeanu II, acesta din urmă căutând să fie mereu şi un mijlocaş de travaliu, în ciuda faptului că avea rezervat în echipă rolul de virf, prin absenta lui Coca. Jocul modern nu mai este de conceput fara efortul dublu al mijlocaşilor şi chiar al înaintaşilor, compartiment in care echipele mari au foarte c rar oameni scutiţi de efortul bivalent. Antrenorii noştri cunosc foarte bine importanţa liniei mediane în sensul modern al cuvîntului. Acesta este şi motivul pentru care uneori jucători cu frumoase state de serviciu tehnice sunt înlocuiţi cu coechipieri mai puţin dotaţi, dar care ştiu să se devoteze echipei. In fotbalul nostru, unui Domide i s-a reproşat întotdeauna superficialitatea cu care tratează faza de apărare din poziţia sa de mijlocaş. Fostul mijlocaş dinamovist, Moldovan, a fost dezaprobat pentru acelaşi motiv. In actuala linie de mijloc a Sportului studenţesc, reuşitele echipei sunt legate de zilele puţine în care un Rădulescu sau un Chihaia înţeleg să joace în ambele sensuri, cu aceeaşi ardoare. Superficialitatea defensivă a liniei de mijloc a Stelei (în ciuda numelor sonore) s-a aflat şi se află la baza unor eşecuri ale acestei echipe. Exemplele pot fi continuate. Este suficient să amintim că rapidistul Angelescu, trecut de prima tinereţe, intruneşte sufragiile specialiştilor într-o măsură mult mai mare decit doar talentaţii Bişniţă şi Savu, visători ai marilor creaţii în atac. In aceeaşi ordine de idei, am putea spune că mijlocaşul Custov apare ca titular — mult mai des decît se aşteaptă suporterii dinamoviştilor — în primul rînd pentru că a învăţat foarte bine lecţia aspră a mijlocaşului de travaliu în ambele sensuri. Fotbalul modern ţine de o aritmetică deseori simplă. O echipă nu poate tolera jucători eliberaţi de sarcinile duble. Dacă acest lucru s-a intimplat cindva cu un Dumitrache, cu un Dobrin, cu un Ciosescu (mai de mult), cu un Dembrovschi II, situaţiei în care antrenorii au acceptat ideea sarcinilor speciale ale acestor fotbalişti scutiţi de mişcarea în sens dublu, astazi ansamblul unei echipe nu mai poate tolera, practic, „scutiri de efort“. Iar dacă această problemă se pune pină şi in cazul liniilor noastre de mijloc ,adică în cazul unei linii prin excelenţă devotate jocului de ansamblu, atunci nu e de mirare că echipele noastre se rup in două, funcţionind deseori ca nişte organisme sleite, fapt care măreşte impresia de somnolenţă în joc. Aritmetica simplă a fotbalului face din vigoarea expresă a liniei de mijloc o condiţie sine qua non. Fără acest atribut, toate celelalte explicaţii nu vor face decît să cultive confuzia. Ioan CHIRILA CUPA ROMÂNIEI“ 5? Rezultate înregistrate duminică in „Cupa României“ : Flacăra Murgeni — Rulmentul Bârlad 1—5 (1—3), Sportul muncitoresc Suceava — Avintul Frasin 3— 0, Dacia Piteşti — Chimia Găeşti 4—2 (3—0), Textilistul Piteşti —Cimentul Fieni 3—1 (1—0, 1—1), Electromotor Piteşti — Petrolul Tirgovişte 0—1 (0—0), Avintul Rucăr — Constructorul Piteşti 1—2 (0—1), Spicul Mocora — Bradul Vişeu 1—4 (0—2), Olimpia Baia Mare — Minerul Băiuţ 0—6 (0—3), A.T.A. Oraviţa — C.F.R. Caransebeş 3—0, Minerul Ocna de Fier — Metalul Bocşa 2—0 (1—0), Minerul Sotînga — Electrica Titu 4— 0 (3—0), Mobila Satu Mare — Oaşul Negreşti 2—3 (1—3), Unirea Drobeta Tr. Severin — Dunărea Orşova 3—2 (3—1), Oţelul oraşul dr. Petru Groza — Recolta Salonta 3—1 (1—0), Mureşul Luduş — Chimia Tirnăveni 0—1 (0—0, 0—0), Viitorul Aluniş — Lacul Ursu Sovata 4—1 (1—1), Voinţa M. Niraj — Avintul Reghin 5—6 (2—2, 2—2), Textila Sighişoara — Vitrometan Mediaş 3—0, Automecanica Mediaş — Inter Sibiu 3—2 (2—0, 2—2), Arieşul Cimpia Turzii — Cimentul Turda 0—4 (0—0), Progresul Timişoara — Unirea Sînnicolaul Mare 5—0 (1—0), Fulgerul Vaslui — Jiuşana Huşi 2—1 (0—1), Facultatea Sibiu — Textila Cisnădie 2—5 (0—2), Viitorul Tg. Mureş — Metalul Sighişoara 3—1 (1—0), Petrolul Berea — Luceafărul Focşani 3—1 (2—0), Bistriţa Zăneşti — Danubiana Roman 2—1 (1—0), Recolta Tamaşfalău — Forestierul Tg. Secuiesc 1—4 (0—2), C.F.R. Braşov — Oltul Sf. Gheorghe 0—4 (0—0), Stăruinţa Băţanii Mari — Unirea Sf. Gheorghe 2-4 (1—1), O.J.T. Carpaţi Covasna — Minerul Baraolt 1—2 (0—2), Agricultorul Angheluş — Metalul Tg. Secuiesc 1—2 (1—0), Utilajul Bistriţa — Unirea Dej 3—4, la penalty-uri. O imagine dintr-unul din derbyurile bucureștene: Progresul — Metalul, disputat în campionatul trecut DUPĂ PRIMELE TESTE ALE DIZESTATIVM „Test util acest prim meci de verificare a „tricolorilor“ in sezonul de toamnă“ (disputat — reamintim — la Torino, la puţin timp după startul fotbaliştilor noştri in Divizia A), a dorit să precizeze, din capul Jocului, antrenorul Valentin Stănescu în informarea prezentată, miercuri, în faţa Biroului federal. Fireşte, argumentele antrenorului echipei naţionale au avut în vedere că. Juventus — deşi aliată doar la cel de-al treilea joc de verificare înaintea sezonului oficial — a ţinut la orgoliul ei de prestigioasă campioană a Italiei şi, în consecinţă, şi-a mobilizat forţele în vederea unui rezultat pozitiv ; 2. valoroasa formaţie peninsulară, cuprinzind şapte jucători internaţionali : Zoli, Furino, Morini, Cuccureddu, Causio, Anastasi, Belega, este in acelaşi timp un „N“ omogen in stare oricind să pună dificile probleme partenerului de întrecere. Ambianţa deosebită de pe „Stadio Comunale“ a stimulat şi mai mult dorinţa jucătorilor noştri într-o comportare frumoasă care să onoreze atît noţiunea de echipă reprezentativă, cit şi invitaţia adresata de prestigiosul club torinez. Toate acestea, precum şi plusul în pregătire, declara V. Stănescu, au făcut ca o bună parte din meci iniţiativa să aparţină jucătorilor noştri care au condus cu 1—0 şi 2—1. Antrenorul V. Stanescu s-a arătat mulţumit, îndeosebi de prestaţiile lui M. Sandu, Dinu, G. Sandu şi Iordănescu _ dar _conştient de dificultatea programului oficial al echipei noastre naţionale în stagiunea de toamnă, precum şi de obiectivele competiţionale pe care ea şi le-a asumat — şi-a notat şi minusurile scoaseîn evidenţă de acest prim joc-test Analizîndu-le pe compartimente, V. Stănescu a reţinut următoarele : a) Iorgulescu, un bun portar de linie, este încă vulnerabil la intervenţiile în afara porţii ; b) fundaşii centrali au comis unele greşeli de plasament înlesnindu-i lui Artafini înscrierea golului egalizator ; c) în trio-ul de mijloc, care a fost punctul forte al echipei, Dobrin, în ciuda eforturilor, nu poate să se achite în mod constant de sarcinile de apărare ; d) acţiunile liniei I suferă de o oarecare stereotipie, întrucît, în genere, intercalările celor din liniile LOTUL DE TINERET (SUB 23 DE ANI) şi-a început sezonul de toamnă, după cum se ştie, la Slivniţa, în Bulgaria, unde a întîlnit reprezentativa similară a ţării gazdă, în faţa căreia a pierdut cu 2—0 (0—0). „Un test util, acest meci de la Sofia — ne-a spus antrenorul Cornel Drăguşin — în faţa unui adversar valoros, dornic de afirmare pentru selecţionarea în reprezentativa olimpică. Test util, pentru că ne-a permis încercarea unor jucători noi pe posturile lui Moraru, Purima şi Manea, convocaţi in lotul A. Dintre carenţe sunt de notat : lipsa de prospeţime şi luciditate în jocul De asemenea, în vederea abordării cu toate forţele a primului obiectiv competiţional de toamnă — jocul cu Grecia, la Atena ,în Cupa Balcanică — este necesară integrarea in „11 “-le reprezentativ a titularilor absenţi la Torino (Răducanu, Dumitru). a echipei noastre, in întîrzierea în transmiterea balonului, ca şi lipsa marcajului şi a dublajului in repriza secundă, cînd apărarea a primit două goluri, iar cele două extreme rapide, Atodiresei şi C. Zamfir, n-au fost valorificate. în partida de miercuri, cu echipa Franţei urmărim : a) redarea unor jucători din totul lărgit , pe care antrenorul Valentin Stănescu nu i-a putut utiliza un meci întreg sau deloc şi vrea să-i ruleze la tineret ; b) conturarea şi definitivarea formaţiei de 23 de ani pentru sezonul oficial de toamnă“. Pentru meciul de la 3 septembrie, antrenorul Cornel Drăguşin a convocat pentru miine seară, la Bucureşti, următorii jucători : Moraru şi Purcaru — portari; Purima, Grigore, Grigoraş, FI. Marin, Cringaşu şi Hajnal — fundaşi ; Kaiser, Bölöni, AL Moldovan, Bălăci şi Romilă II — mijlocaşi ; Atodiresei, Radu II, Roznai, C. Zamfir şi Manea — atacanţi. (M. M. I.) Aprig, dar corect, duel pentru minge Lucescu — Gentile, la Torino limmni ce» fon : I „ — 4- a ei _ dinapoi se fac ezitant, defectuos. Sînt deficienţe care — aşa cum de altfel s-a stabilit şi în şedinţa Biroului federal — vor trebui înlăturate cît mai repede cu putinţă printr-o conlucrare permanenta a antrenorului naţionalei, a celorlalţi antrenori federali cu conducerile tehnice ale principalelor echipe de club furnizoare de elemente rolului, Dinamo, Steaua, Univ. Craiova. G. NICOLAESCU NOTE... CONFIDENŢE... NOTE... CONFIDENŢE ESTE, OAITE, O MASURA JUSTA ? Din lotul arbitrilor lipseste un anuime cunoscut, Gheorghe popovici. Ce s-a intimplat cu el ? „Am o lungă activitate in fotbal, ca jucător şi arbitru, şi acest sport a constituit o parte importantă din viaţa mea. L-am slujit cu devotament şi cred că e nedrept să fiu scos prin uşa din spate. Am greşit atunci, in meciul Rapid—Steaua, şi nu o neg. Am primit cu demnitate cele doua etape de suspendare, (n. n. sancţiune dictată întregii brigăzi, pentru că nu s-a respectat regulamentul privind, eşalonarea executării loviturilor de la 11 m). Dar nu Înţeleg tie ce, apoi, am fost sancţionat cu scoaterea mea din lotul arbitrilor divizionari .‘ Aceasta este situaţia la ora actuală a arbitrului. Gheorghe Popovici, care din anul 1951 are categoria I de clasificare, din 1963 a condus meciuri de Divizia A, iar din 1968 a oficiat, cu bune rezultate la meciuri internaţionale, in cupele europene sau interţări, fiind propus, chiar, şi pentru lotul F.I.F.A. Surprinzător însă, Gheorghe Popovici a primit o adresă din partea Colegiului de arbitri din municipiul Bucureşti, PRIN CARE ERA INVITAT SA SUSŢINĂ UN EXAMEN PENTRU OCUPAREA UNUI LOC ÎN LOTUL B AL ARBITRILOR. Stranie soluţie. Un arbitru de Divizia A este chemat să dea examen pentru a oficia la eşalonul secund ! Nu încercăm să luăm partea arbitrilor care greşesc. In funcţie de gravitatea faptelor, fiecare trebuie să suporte sancţiunile prevăzute de regulament. In cazul de care ne ocupam credem ca este vorba, insă, de o eroare. Cind a fost vorba de alţi arbitri, Colegiul central n-a procedat, pe bună dreptate, la fel. Credem că este cazul ca forurile în drept (în primul rînd Biroul F.R.F.) să cerceteze cu atenţie această situaţie şi să repare o regretabilă greşeală. In sezonul trecut, Gheorghe Popovici a arbitrat 11 jocuri de Divizia A, obţinind 6 calificative „FOARTE * BINE“ şi 5 calificative „BINE“. Oare nu-i păcat ca fotbalul nostru să se dispenseze de un competent „cavaler al fluierului“ ? “ înaintea meciului de la Arad, portarul băcăuanilor, Narcis Coman mărturisea: „Vreau să fac un meci bun, aici, unde am apărat și poarta echipei U.T.A. Cred că vom scoate un egal!“ Coman a apărat excelent, „ca pe vremuri cum a zis cineva în tribună, a scos patru goluri ca şi făcute, însă numai el nu putea opri „iureşul“ arădean... „ Al treilea gol al Universităţii Craiova înscris de Nedelcu II in poarta lui Ioniţă a suscitat unele discuţii în legătură cu valabilitatea lui. Este adevărat că poziţia jucătorului craiovean în faza respectivă era în afară din joc (ofsaid), dar nu trebuie uitat că balonul primit de el fusese atins ultima oară de un apărător rapidist. Şi în regulamentul de joc, la art. 11 se spune, cităm : „un jucător este afară din joc dacă el se află mai aproape de linia porţii adverse decît mingea, în momentul cînd aceasta este jucată, cu următoarele excepţii :... c) dacă mingea a fost atinsă sau jucată ultima oară de un adversar...“ Cazul în speţă, cel al fazei din min. 65 din care a marcat Nedelcu N. „ Joi, la Piteşti, înaintea meciului F.C. Argeş — Universitatea Cluj-Napoca, a avut loc o scurtă festivitate, al cărei subiect a fost internaţionalul Dobrin. El a împlinit 14 ani de activitate în cadrul Diviziei A, la F.C. Argeş, şi coincidenţa a făcut ca acum 14 ani Dobrin să debuteze într-un meci tot cu „şepcile roşii“. Conducerea clubului i-a înmînat lui Dobrin tricoul omagial cu nr. 10 pe spate. Publicul piteştean i-a adresat aplauze călduroaseCa Nu Bathori I ci Both I! Pentru atitudine nesportivă faţă de adversari şi arbitri, Both I a primit cartonaş galben. Dintr-o greşită recepţionare telefonică, în caseta tehnică a cronicii de la Bacău, a apărut cu cartonaş galben portarul Bathori I, căpitanul echipei Olimpia. Facem cuvenita rectificare: nu a fost sancţionat apărătorul buturilor sătmărene, ci Both I, care a jucat extremă stingă în partida de joi. A jucat, e un fel de a spune, pentru că s-a ţinut mai mult de proteste şi ironii, fapt pentru care i s-a reţinut şi carnetul. „ La Arad, înaintea partidei U.T.A. —S. C. Bacău, cele mai multe flori şi aplauze le-a primit... Constantin, antrenorul formaţiei moldovene. Ne-a impresionat în mod deosebit gestul lui Iorgulescu, care a înmînat buchetul său, primit de la unul din pionieri, fostului golgeter al naţionalei. Aradul fotbalistic şi-a dovedit o dată în plus fair-play-ul său caracteristic. STARTUL CELOR 192 DE DIVIZIONARE C Mîine încep jocurile şi în cel de al treilea eşalon al fotbalului nostru, în campionatul Diviziei C. Noua ediţie a competiţiei este structurată organizatoric la fel ca şi în anii 1974—75, deci cu 12 serii de cîte 10 echipe (în total 192 de formaţii). Forul organizator, F.R.F., a căutat — şi după părerea noastră a reuşit, în bună măsură — să alcătuiască mai judicios seriile pentru noul campionat, atît din punct de vedere al grupării lor după criterii geografice (reducînd pe cît posibil deplasările lungi), cît şi al valorii formaţiilor. In şapte serii activează acum cîte o fostă divizionară B, isi, în două cite o pereche, cum este cazul seriilor a VIII-a (Minerul Anina şi Vulturii Textila Lugoj) şi a XlI-a (C.S.U. Braşov şi Oltul Sf. Gheorghe). Deci, o mai justă repartiţie, fireşte , nu ca în campionatul trecut, cînd într-una din grupe erau nu mai puţin de patru retrogradate din divizia secundă. Echipele, inclusiv cele promovate din campionatele judeţene, s-au pregătit intens pentru competiţie, marea lor majoritate dispunînd de o bază materială satisfăcătoare şi de antrenori calificaţi sau instructori. Sunt însă şi unele formaţii care au o zestre cam săracă, n-au conducători tehnici şi e de dorit ca pe parcurs situaţia acestora să se îmbunătăţească. Aşteptăm, în noua ediţie a campionatului, o comportare corespunzătoare din partea echipelor şi, ceea ce este foarte important, o corectitudine sportivă desăvîrşită. Echipele din Divizia C, a căror menire este şi aceea de a creşte jucători tineri, vor trebui să devină adevărate pepiniere ale fotbalului nostru. O primă micro-analiz^ a celor patru cai SEfiSMfă- EEPlElEÎÎTMmr NOISTEE îi CUPELE mJFEME ? • — o DINAMO BUCUREȘTI. Lotul campioanei a efectuat un program foarte încăr- 5 cat de jocuri ante-campîonat : turneele din Turcia și Olanda, apoi jocurile din „Cupa Municipiului București" , după prima etapă, componenţii lotului eA», f luat la Torino şi otr plecat apoi in Spa , uia unde Dinamo a susţinut două merciuri în turneul de la Palma de Majorca. Ca să avem o imagine a momentului ' r de virf al acestei activităţi, să notăm că unii dintre internaţionalii dinamovisIT (Chefaii, G. Sandu, Dinu, L uceScu, Dăciu Georgescu) au susţinut patră meciuri ! in opt zile, in perioada 21-28 august I c înţelegem deci, că e vorba de un efort deosebit care presupune — pentru întregul c lot, de altfel — o echilibrare a programului în zilele care urmează, mai pre- cis in săptămina viitoare cind apare s unul dintre puţinele momente fără joc f oficial la mijloc de săptămină. Ghidin- s du-ne după comportările din Spania şi r după unele secvenţe ale jocului cu A.S.A. (mai cu seamă in minutele care au urmat înscrierii golului trei) dinamo- I viştii marchează o ascensiune de formă şi randament. O notă specială pentru s Dumitrache, într-o revenire vizibilă. I Ei au insă destule probleme cu indispo- I nibilităţile actuale, cea mai importantă , fiind aceea a lui Sâtmâreanu l, agre- 5 vată şi de actul de indisciplină al lui Dobrău, prompt şi curajos sancţionat de conducerea clubului. Mai departe, Dragocnea, care va rămine încă o perioadă de timp pe tuşe, apoi Mateescu şi Bucu- Frescu care nu au apărut încă în partide la campionat. In fine, Dănilă înr tirzie să se prezinte la pregătirile echiipei. Este, de altfel, singura situaţie de transfer prin prevederile art. 8 care nu , se rezolvă (Tron, Ţegean şi Prima joacă sau vor juca, în viitorul apropiat, la noile lor cluburi). • RAPID BUCUREŞTI. Deşi învinsă la Craiova cu un scor categoric, formaţia din Giuleşti a demonstrat, în multe momente ale partidei cu Universitatea, că rămine o echipă cu bogate resurse tehnico-tactice, capabilă să pună în difi- i cultate orice adversar. Rapid dispune de un lot omogen și bine pregătit, dar pe parcursul întrecerii înregistrează scăderi care o fac vulnerabilă în defensivă şi ine Ificace în atac. Carenţele cele mai evidente se manifestă, la ora actuală, In I jocul apărătorilor centrali, mai ales Io I condiţiile in care zona de acţiune a acestora este in mod deliberat aglomerată. In ofensivă, echipa este lipsită de agresivitatea necesară, fiind handicapată de o insuficientă circulaţie în teren a jucătorilor, datorită faptului că vîrfurile de atac rămîn, de regulă, izolate şi obligate să rezolve situaţii dificile in inferioritate numerică. Aşa se face că Rapid este singura echipă care nu a înscris, în cele 270 de minute ale acestui început I de campionat, nici un gol ! Fără îndoială că antrenorii I. Motro* 5^ IV* Copii au reţinut din evoluţia da parra acum a trblpei lor tot ceea ce poate ebrrstitui elemente de conţinut la procesul viitor de pregătire, pentru ce Rapid să se poată prezenta la startul „COPGt, Cupcţcr“ cu furr potenţial care să-şj cetr dreptul a spera într-o completare bună şi în calificarea în turul uemător al competiţiei. © A.S.A. TG. MUREŞ. Apare drept una dintre *'cele mai în formă echipe ale momentului. Antrenorul Tiberiu Benedor eta,B este, totuşi, nemulţumit de continuitatea randamentului pe întregul parcurs al unui meci, lucru care s-a văzut — de altfel — şi nu jocul cu Dinamo. Compartimentul asupra căruia trebuie să se concentreze atenţia rămine linia de fundaşi şi, mai cu seamă, jocul fundaşilor centrali, adeseori nesincronizat, uşurînd misiunea atacanţilor adverşi. Se poate vorbi şi de o superficialitate in acţiruni, de unele ezitări în angajările in lupta pentru minge, scăderi care devin esenţiale în dubla întrecere cu un unsprezece atît de combativ, da puternic, la capitolul pregătire fizică cum este Dynamo Dresda. Pînă la data debutului în ,,Cupa U.E.F.A." potenţialul general poate şi trebuie să fie şi mai mult ridicat. • UNIVERSITATEA CRAIOVA. Judecind după evoluţia din meciul cu Rapid, Universitatea Craiova pare să se fi apropiat de nivelul bunelor sale comportări din ediţia trecută a campionatului. Formaţia antrenată de cuplul C. Cernăianu- Coţet, deşi într-o formulă cu multe modificări faţă de sezonul de primăvară, a început ,,să se lege", procesul de omogenizare fiind mai evident in compartimentul apărării imediate. Numelenoi apărute — Purima, Donose şi Nedelcu II — sunt pe cale a se integra în ideea de joc a echipei, în timp ce reccomodarea lui Ciupitu ca fundaş central este ca şi realizată. Problemele nerezolvate - dacă a să v. referi la modul de acţiune — continuă sâ fie insuficienta coordonare a activităţii la mijlocul terenului şi, mai ales, atacul, alcătuit din jucători cu incontestabile calităţi fizice, dar cu încă multe minusuri pe planul colaborării şi spiritului colectiv. In ce priveşte lotul actual, Universitatea Craiova continuă să aibă dificultăţi atît de ordin cantitativ, cît mai ales calitativ. In afara celor 13 jucători folosiţi în meciul cu Rapid, antrenorii mai contează pe Lung, Constantinescu ii Negriţă. Se mai speră in folosirea lui Ţegean, care a anunţat că se va prezenta peste 8—10 zile după susţinerea unui examen de impiegat de mişcare la Cluj-Napoca. In schimb, Crişan, continue să râmînâ la Baia Mare şi după un ultim angajament că va reveni la Craiova, a fost propus pentru o suspendare pe timp de doi ani, propunere înaintată F.R.F. pentru ratificare. VĂ PREZENTĂM ADVERSARELE ECHIPELOR NOASTRE IN CUPELE EUROPENE DYNAMO DRESDA După cum se ştie, la 17 septembrie şi 1 octombrie se va desfăşură primul tur în cupele europene. în această etapă a competiţiilor sunt angajate patru formaţii româneşti : în C.C.E. : Dinamo Bucureşti (cu Real Madrid) . In CUPACUPELOR : Rapid (cu S.C. Anderlecht) si în CUPA U.E.F.A. : A.S. Armata Tg. Mureş (cu Dynamo Dresda) şi Unit\\\\\\\\\\x WWW. ţi La intîlnirea de joi din ^ Capitală, dintre Dinamo şi 0 A.S.A. Tg. Mureş, a fost 0 0 prezent şi antrenorul prin 0 0 cipar al lui Dynamo Dresda, 0 0 W. Fritzsch interesat să va- 0 0 dă echipa din Tg. Mureș. La 0 0 sîîrșitul partidei el a decla- 0 g rat g r _ -1 0 Intîlnirea mi-a plăcut 0 0 foarte vtult a avut o valoare 0 0 tehnică remarcabilă. Viitorii 0 0 noștri adversari alcătuiesc 0 0 un „11“ puternic cu o serie 0 0 de jucători de o tehnicitate 0 0 deosebită. Se anunţă pentru 0 0 noi examene destul de are- 0 0 le, dar eu mizez pe puterea 0 0 de luptă a jucătorilor mei. 0 0 Mai ales că am observat că 0 0 atunci cind dinamoviştii 0 0 bucureşteni au atacat în for- 0 0 fă, apărarea echipei din Tg. 0 Mureş s-a clătinat“. p A\\\\\\\VS \\\\\\\\\\\\uiversitatea Craiova (cu Steaua Roşie Belgrad). Ziarul nostru va prezenta pe rînd adversarele echipelor româneşti. Pentru început : Dynamo Dresda, valoroasa echipă din R.D. Germană, adversara echipei A.S. Armata Tg. Mureş, prezentată de redactorul de specialitate OTTO POHMANN, de la ziarul „Deutsches Sportecho“ din Berlin. * Cînd se vorbeşte de „elita“ fotbalului din R.D. Germană, toţi iubitorii sportului cu balonul rotund din această ţară se gîndesc în mod inevitabil la Dynamo Dresda. într-adevăr, formaţia din oraşul de pe malurile Elbel s-a situat, din 1970, întotdeauna printre primele trei echipe ale campionatului R.D. Germane. In 1971 a reuşit să cîştige campionatul şi cupa, iar în campionatul încheiat anul acesta s-a clasat pe locul 3, după F.C. Magdeburg şi F.C. Carl Zeiss Jena. Adversara echipei A.S. Armata Tg. Mureş în primul tur al Cupei U.E.F.A. îmbină în mod armonios talentul tinerilor cu experienţa jucătorilor cu vechi state de serviciu în echipa reprezentativă. De altfel, aşa se explică faptul că, în cupele europene, Dynamo Dresda a avut mereu o comportare frumoasă. Din cele 6 participări de pină acum, cea mai meritorie este cea din ediţia 1972— 73, cînd a ajuns pînă în semifinalele competiţiei eliminînd, pe rînd, pe Voest Linz, Ruch Choizow şi F.C. Porto şi fiind, apoi, întrecută de F.C. Liverpool. In ultima ediţie a Cupei U.E.F.A., Dynamo Dresda a eliminat pe Randers Freja, Dinamo Moscova, fiind scoasă din cursă de către Hamburger S.V. Care sunt jucătorii cei mai cunoscuţi ai echipei . Fireşte, din primul rînd, internaţionalii Börner (fundaş), Wätzlich (fundaş) şi Hafner (mijlocaş). In plus, o sume de tineri au îmbrăcat nu demult tricoul echipelor reprezentative „sub 21“ și „sub 23 de ani* I Weber, Schade, Heidler,Richter, Sachse, Kotte. Antrenorul echipei este Walter Fritzsch (54 de ani), care speră ca în acest sezon să-l recupereze pe „jolly-jocker-ul* echipei, Hans- Jürgen Kreische, care a suferit până acum două operaţii la genunchi. Iată, de altfel, echipastandard, cu care Dynamo Dresda a încheiat campionatul trecut şi a început campionatul din acest an : Boden — Dörner, Helm, Schmuck, Wätzlich — Hanl,er Ganzera, Weber , Riedel, Rotte, Sachse. în prima etapa, Dinamo Dresda a jucat pe teren propriu cu Rot-Weiss de care a dispus cu .3—1, iar in a doua a terminat la egalitate (1_1) în deplasare, cu Sachseuring Zwickau, cîștigătoarea cupei. O fază din meciul Dynamo Dresda — F. C. Carl Zeiss Jena, din semifinalele cupei R. D. Germane, in urma căruia Dynamo l-a calificat in finală. De la stingă la dreapta : Boden, Schmuck (nr. 2), Ganzera (nr. 7). In tricou de culoare închisă: Stein (Jena).